علوم تجربیعلوم پایه

مطالعات تطبیقی وفرهنگی در آموزش وپرورش

24 صفحه
667 بازدید
28 خرداد 1401

صفحه 1:
23 > £2[ 1( سس ZS ۹ SS

صفحه 2:
مطالعات تطبیقی وفرهنگی در A AB ‏آموزش وپرورش میج جسیوی‎ TN eet eee (کره جنوبی, سولیس ) تصیه و تنشیم: نیره عباسی اردیبهشت ۱۴۰۱ کار شناس ارشد معماری سیستم دانشگاه شهید بهشتی ‎SNe 4‏ SZ ۳

صفحه 3:
د مولس ‎ww, os‏ کشویشویس دارای ۸۶۴۷۰۰۰ ميليون نفر جمعيت دارد. 7 يايتخت كشور سوييس شهر برن است .سوييس كشورى است كه از 7ايالت تشكيل شده وبه صورت فدرال اذاه تسود قطب اقتصادى اين كشور دو شهر رنوو.وريخ است .سوييس يكى از كشورهاى ير توسعه انسانى در جهان است .سوئیس کشوری چند زبانه است ودر آن چهار زبان آلمانی .فرانسوی»ایتالیایی»انگلیسی ورومانش جززبان های سوییس شناخته میشود ۳ 2 مویسحت تاثیر همسایگانش بوده است اما در سال های اخیر با وجوه تما ۰ ‎٩‏ ‏است .خانواده ها در سوییس عموما کوچک اند ووالدین اغلب یک يا دو فرزند دارند حریم خانواده در این کشور بسیار مهم است کشور سوییس به خاطر ملهیت بشر دوستانه اش شناخته شده است. “Ww &Y oC YF

صفحه 4:
مت سح / ادبیات 1 7 ادییات در کشور سوییس متاثر از زبان های این کشور است . رمان هایدی (اثر یوهانا اشپیری)شناخته شده ترین اثر ادبی سوییس است کتاب نسبا مشهور این کشور رمان خانواده سوییسی رابینسون (اثر یوهان ویس)است مذهب :اکثر مردم سوییس مسیحی هستند واسلام دومین دین در این کشور است ادیان ع 5 } 4 ‎Behe‏ ديكرى در بين مردم اين كشوررواج دارد وكروهى هيج دينى ندارند. ۰ ۰ 2 #2 aoe Be آموزش: کشور سوییس دارای ۰ دانشگاه معتبر است مهمترین دانشگاه فدرال فناوری زوریخ ند در رتبه اول در کشور ورتبه ششم در جهان را رارد ۲ ‏مت‎ iy ‏ات‎ y)

صفحه 5:
ححا عد / نظام آموزشی سوئیس 2 حا ما 3 از ویژگی های بارز در نظام آموزشی سوئیس در نظر گرفتن خواسته ها و توانايى هاى دانش ل آموزان است. استاندارد آموزش و مدارس بین المللی در سوئیس حتی اگر با بقیه اروپا مقایسه شود به طور قابل توجهی بالاست. مقایسه مدارس دولتی و خصوصی سوئیس نشان می دهد کیفیت آموزشی در آنها به قدری شبیه است. از اين رو فقط ۸۵ از سوئیسی ها تحصیلات خصوصی را انتخاب می کنند. نظام آموزشی در سوئیس نه تنها یکی از بهترین نظام های اروپا می باشد. بلکه یکی از برترین نظام های جهان نیز محسوب می شود. این کشور کوچک به طور مداوم در فهرست مقایسه آموزش در سراسر جهان قرار می گیرد. تحصیل در خانه در سوئیس معمول نیست. حتی إن برخی از کانتون ها آن را غیرقانونی می دانند. ۲ ‏مت‎ Ly vo

صفحه 6:
oO لس اندو وانماى دميزاده در جرین رش وعا ی اه ۰ ۳ است. تربیت عمل عمدی فرد رشیدی است که قصد دارد رشد را ر فردی که فاقد ولی قایل به آن است تسهیل کند. ترییت. هدایت جریان رشدیعنی اتخاذ تدابیر مقتضی جهت فراهم آوردن شرایط مساعد برا رشد در جهت مطلوب است.پس تربیت سازمان دادن معدات طبق اصول و عملابه معنی تاثیر گذاشتن است. این تاثیر که باید سیر استکمالی آدمیزاده راتسهیل و تسریع نماید.

صفحه 7:
١ ‏كسد‎ ١ 0-4 1 ‏*آموزش ابتدایی‎ *ساختار آموزشی ‎So‏ ‏در ۲۰منطقه سوئیس آموزش ابتدایی ۶ سال درچهار منطقه ۵ سال ودردو منطقه ۴ سال طول می کشد.میانگین سن کودکان در پایان آموزش ابتدایی خود ۱۲ سال و هفت ماه است. ساختارآموزش ابتدایی درسراسرسوئیس یکسان است.به استلنای کلاس های خاص جبرانی؛ هیچ مدل وتفاوتی به چشم نمیخورد. آموزش ابتدایی برای کلبه کودکان ازجمله کود کان خارجی اجباری ورایگان است.سوای چند استثناء‌درمدارس ابتدابی هیچگونه گروه بندی وجود ندارد. بزرگی مدارس ابتداییازمدارس یک کلاسه درروستاهای دورافتاده تامدارس شهرهای بزرگ با چند صد دانش آموز متغیر است.برخی از کلاسهای مدارس ابتدایی زیرمجموعه ای از دانشسرایی تربیت معلم است.ساختمان مدرسه ابتدایی غالبا بخشی ازمجتمع مدرسه است که کود کستان ویا دبیرستان مقدماتی رادربرمیگیرد.درسراسرسوئیس سال اول مدرسه ابتدايى به طورمتوسط » هرروز وسه چهارم ساعت وهر هفته ۲۰ جلسه را شامل میشود. اما در سال ۵ تا ۶ کود کان در هر روز ۵ ویک چهارم ساعت وهر هفته ۳۴ تا ۳۶ جلسه درس دارند. ‎Z 0‏ کود کان معمولا ظهر به خانه میروند اگر محل زند گی آنان از مدرسه خیلی دورباشد. ‏داری مربوطه تغذیه مدرسه ای را سامان داده وب رن نظارت خواهد کرد.طی چند سال گذشته » کود کان بویژه درمناطق شهری تمايل ترم كاف نهاردر مدرسم داشتم ‎A‏ سات ‎

صفحه 8:
A es جرنامه های آموزشی ‎Y‏ ا 4 برنامه درسی توسط مقامات منطقه ای تعیین میشود.دربرخی ازبخشهای سوئیس برنامه درسی ۲ مشترکی پذیرفته شده است.هرمنطقه برای دروس جداگانه ای یا مجموعه ای ازدروس ‏ برنامه های خاص خود رادارد که به موجب آن برنامه سالیانه تدوین میگردد.عنصراصلی اهداف برنامه است کادر آموزشی درتعیین محتوای برنامه درسی زبانهای خارجی وبرخی وجوه زبان مادری از استقلال زیادی برخوردار است . آزادی انتخاب در روشهای تدریس ازطریق اهداف مقرر تضمین میشود.درمقطع ابتدایی معلم کلاس کلیه دروس را تدریس میکند اما میتواند از یاری معلمان متخصص نیزبرخوردارشود.تدریس پاره وقت يا شغل شراکتی در بسیاری از مناطق میسراست.هرمنطقه ازاختیار کامل برای تعیین مطالب آموزشی اختباری یا اجتاری برخوردار است.اين مطالب توسط خود منطقه یا در همکاری با دیگر مناطق تدوین می شود ومى تواند مشتركاً با دیگر مقامات درون یک ناحیه تنظیم گردد. ۲ ‏مت‎ iy ‏ات‎ y)

صفحه 9:
مد مت | ارزيابى تحصيلى 37 ا دربیشتر مناطق ارزیابی کادرتحصیلی با استفاده از نظام نمرات اعمال میشود.دانش آموزان سه‌بار درسال کارنامه ای دریافت میکنند که نمره هردرس رادارد.معدل پایان سال تحصیلی مدار کت ارتقاء موقتی یا دائمی دانش آموز به کلاس بالاتر است. دراین نظام تصمیم به ارتقاء دانش آموزان برمبنای نتایج امتحانات آخرسال صورت نمیگیرد پلکه برحسب ارزیابی عملکردها درخلال سال انجام ميشود. طی سالهای پیشینبسیاری ازمناطق نظام نمرات را درچند سال نخست مدرسه ابتدایی منسوخ کردند.درعوض درسالهای نخستین کارنامه های ادواری وجلسات ارزیابی وجود دارد. درتمام مناطق مقرراتی هست که تجدید دوره دانش آموز را میسر میکند.این مقررات به طرق مختلفی اعمال می شود.ا گر پس از تجدید دوربخت موفقیت دانش آموزی کم شود غالباً مقرر میگردد که دانش آموزبه یک کلاس خاص منتقل شود.این تصمیم توسط والدین درمعیت معلم مه بازرس ودایره روان شناسی مدرسه اتخاذ می شودبا این همه گرایش کنونی به سوی حذب. دكاتم ود و در کلاتي مالطیهینتمایل است.

صفحه 10:
کادر آموزشی درحال حاضردر اغلب مناطق معلمان مدارس ابتدایی در دانشسراهای تربیت معلم آموزش می بینند. جایی که بلا فاصله پس ازپایان تحصیلات اجباری وبه شرط موفقیت در امتحان ورودی می توان در آن ثبت نام ررحي مناطق معلمان باید مدرک فارغ التحصیلی مدرسه رابه دست آورند وسپس درموسسه ای وابسته به دانشگاه يا دردانشسرای تربیت معلم آموزش ببینند.مد رک آموزشی آنها یک مدرک دانشگاهی نیست.دوره دانشسرای تربیت معلم معمولا پنج سال طول مى کشد.معلمان آینده نه تنها به لحاظ دانش ومهارت های حرفه ای بلکه به لحاظ شخصیت اخلاقی روانی وفکری نیز ارزیای می شوند.دوره آموزشی آنها شامل آوازموسیقی.هنروژیمناستیک است.تدریس عملی نیزیکی ازاجزاء /ن همیشگی آموزش آنهاست. ‎y)‏ ات ‎iy‏ مت ۲

صفحه 11:
شرایط اشتغال و درآمد معلمین درمناطق مختلف متفاوت است- / 9 تمداد دالش آموژان و مدارس تدای طی سال تحصیلی ۲۱۹۸۵ 1۱۶ یا دانش آموزان ۰ اب ميانكين ظرفيت هر كلاس 1 تعداد معلمان ‎Nor‏ ‏تعداد دانش آموزان هر معلم (۱) ۱۳ درصد دانش آموزان خارجی (۲) ۱۸۷ تعداد مدارس (۳) ‎Fe‏ ‎i‏ 2

صفحه 12:
م \ كشور كره جنوبى 0-7 J ‏کر کره جنوبی دارای ۵۱ میلیون نفر می باشد پایتخت ان شهر سول است که خود جمعیتی بالغ بر۱۰ میلیونردارد.‎ 4 ‏زبان رسمی این کشور زبان کره ای است.‎ ‏دین ومذهب :1/۴۳ از مردم کره جنوبی فاقد اعتقادات دینی ومذهبی هستند و۵۷ از مردم پیرو دين مسيح وبودا‎ ‏هستند.‎ ساختار حکومتی کره جنوبی :نظام سیاسی کره جنوبی از نوع دمو کراتیکک به حساب می اید وبه دو صورت ریاستی وپارلمانی طبقه بندی شده است کره ای ها از سیستم طایفه گرایی پیروی می کنند مردم کره بر روی نهاد خانواده تا کید فراوان دارند ورعایت اداب خانواد گی از ضروریات رفتار در جامعه کره ای به حساب می آید © Ly ‏لب‎ ۸

صفحه 13:
مسا ‎ZH.‏ / ‎Sy 8‏ - آموزش ابتدايى در كره اجبارى است و به میزان ‎۹٩‏ درصد رایگان است. درصد ناچیز ان باقی مانده نیز از نظر کره یی ها جنبه نمادین و سمبلیک دا رآموزش متوسطه مشتمل بر چهار بخش مجزا است: آموزش عمومی» آموزش حرفه پی (کشاورزی» صنعتی و... آموزش تخصصی (علوم و هنر) و آموزش زبان (انگلیسی اسپانیایی و...)مدت زمان آموزش دانشگاهی چهار سال است اما دوره تحصیل در دانشکده های پزشکی و دندانپزشکی شش ‎oul‏ - کارشناسان آموزشی (مغزهای متفکر برنامه ریزان و مجریان) همگی کره بی و در علوم و تکنولوژی سرآمد هستند.

صفحه 14:
١ ‏كسد‎ SS ‏کیفیت در محیط های آموزشی و زیرساخت ها یا ارکان اساسی آموزش به‎ - ‏شدت رعایت می شود.‎ - مدارس توسط دولت های محلی اداره می شود اما بودجه آنها به طور یکسان از وزارتخانه تعیین و ابلاغ می شود. با وجود اداره مدارس توسط حکومت های محلی معهذا ضوابط و مقررات در هر ایالت تفاوت چندانی با دیگر ابالت ها ندارد. - علاوه بر اینها برنامه آموزشی خاصی برای آموز گاران پیش بینی شده که بنابر میل خویش در ایام مرخصی می توانند در اين برنامه ها شرکت کنند.

صفحه 15:
١ ‏كسد‎ SS ‏-معلمان را بيش از شروع به كار مى آزمایند و آنان يس از موفقیت در آزمون فعالیت خویش رات‎ > ‏آغاز می‎ ‏سطح زندگی مردم به طور کلی بالااست و حقوق معلمان در بدو استخدام معادل ۲۵۰۰ دلار‎ - ‏امریکا است.‎ - هر نهاد آموزشی شعار خاص خويش را دارد و هر کلاس نیز شعاری دارد- آمیزه یی از ارزش ها به عنوان شعار همواره بر سردر موسسات و سرب رگ نامه ها و کتاب های چاپی نهاد آموزشی نقش می بندد و نهاد مزبور تمامی تلاش خود را برای تحقق آن به کار می بندد. - در کلاس درس تابلویی نصب شده است که شعار آن نهاد آموزشی در آن ثبت و معرفی شده و همراه با ذکر تعداد دانش آموزان و ترکیب آنها است.

صفحه 16:
A Ss A در هر کلاس تصویری بزرگ از دانش آموزان آن کلاس نصب شده و در آن امیدها و آرزوهای آینده آنها به صورت مجزا ترسیم شده است. -- هر دانش آموز کلاس دوم ابتندایی می تواند براساس سهمیه در نظر گرفته شده موضوع ها و مسائل مرتبط با آموزش رابه منظور بحث و تبادل نظر مطرح و به همراه دیگر همکلاسی هایش در این موضوع بحث کند. دیگر دانش آموزان در کلاس های بالاتر نیز از چنین حقی برخوردار هستند.

صفحه 17:
eZ, Ss ‏مس -مردم کره جنوبی اهتمام و عنایت خاصی به زبان انگلیسی دارند. در مدارس ابتدایی واحدی به این ن‎ مهم اختصاص داده شده که دارای بخش های مختلف است و هر بخش به جنبه هایی از زندگی و ت فضای متعلق به آن از قبیل بیمارستان, فرود گاه» خانه» مدرسه و... اختصاص دارد و کلمات و جملات مورد نیاز در این فضاها را آموزش می دهد. - در مدارس کره جنوبی نظارت پرورشی وجود ندارد و ارزیابی توسط مدیر مدرسه انجام می شود. - همه ساله مبالغی به حقوق معلم ها افزوده می شود که مبنای آن ارزیابی مدیر مدرسه است. البته اظهارنظر اولیا دانش آموزان و خود دانش آموزان در آن بی تاثیر : - برنامه های آموزشی معلمان همواره در مدت مرخصی و عمدتاً در تابستان انجام می گیرد. اين برنامه ها براساس نیازهای آموزشی آمو زگاران است و هیچ گونه ارتباطی به اضافات سالانه ندارد. - مدارس در تعطیلات نیز برای فعالیت های فوق برنامه مانند ورزش و موسیقی باز هستند و فعالیت مزبور زیر نظر گروهی از داوطلبان که از خارج مدرسه هستند انجام می پذیرد. اننا “Ww &Y ‏ات‎ y)

صفحه 18:
مد مت | - شروع کلاس درس ساعت ۳۰/۸ صبح است. نیم ساعت اول» وقت آزاد است و در" این مدت اقدامات و فعالیت های مربوط به کلاس درس انجام می پذیرد یا اينکه زبان 2 2 2 انكليسى قرائت مى شود يا وقت قرائت آزاد است. زنكك اول از ساعت 4 صبح شروع می شود و تا ساعت چهار یا پنح بعدازظهر ادامه می یابد: در خلال اين مدت برنامه هایی برای تبادل نظر.بازنگری و پاسخ به سوال های دانش آموزان وجود دارد. همچنین ‎٠:‏ ان مدت به دانش آموزان غذا ‎cls‏ ۳ - در هر مدرسه يكك خانم يرستار وجود دارد او از آموز كاران ۱۸۰ ۲ آموزش هاى لازم را در اين خصوص ديده است. هر دانش آموز داراى يرونده إن بهداشتی خاصی است که به هنگام ضرورت. مورد استفاده والدین دانش آموز قرار می رن كيرد ۲ ‏مت‎ iy ‏ات‎ y)

صفحه 19:
A SS —_ وی ان پرونده به عنوان سابقه بهداشتی دار ال © - همه ساله وجوهی به منظور تعمیر و نگهداری تجهیزات و اثاثیه اداری به مدارس تخصیص می یابد و هر مدرسه دارای واحدی است که مسوول نگهداری جرنگکی مه كردن ۲ . ۳ - تعداد دانش آموزان به طور متوسط در هر كلاس مرحله ابتدايى بين ۳۲ تا ۵نفر است. 4 - نظافت و بهداشت مدرسه به طور کلی از جمله وظایف دانش آموزان داستء به جز نظافت دستشویی ها که به طور مشخص توسط شرکت های خاصی لب انجام می پذیرد. ‎SZ ml 7/‏ مد

صفحه 20:
١ ‏كسد‎ Se J ‏رخ آموزش پیش دبستانی‎ ‏آموزش پیش مدرسه ای توسط کود کستانها ارائه میشود. آموزش پیش از مدرسه در سیستم آموزش‎ * ‏رسمی گنجانده نمی شود با این وجود اهمیت آن به نسبت نظام آموزش رسمی شایان توجه است‎ ‏درصد کود کان پیش مدرسه ای در کره با محدودیت سنی بين " تا ه سال در كود كستان ها‎ ۶ ثبت نام می کنند * آموزش کود کستانی با هدف فراهم آوردن محیط مناسبی برای پرورش وتکامل کودک ‎they‏ ‏فعالیتهای جالب گوناگون و روشهای گوناگون آموزش ایجاد شده است. ر؟ دوره ها متشکل ازهناحةٌ حیاتی میباشند:فیزیکی»اجتماعی.مالی»زبانی وپرسشگری اززند گی. “Ww &Y ‏ات‎ y)

صفحه 21:
eZ, ‏مد‎ آتوزش ابندایی ‎i‏ ۶ ای دربند ۱۱ قید کرده است که مسئولیت تمامی والدين و اولیاء است > از ۲۱ 1 اك كود كان بين شتا ١٠سال‏ نود اطمینان حاصل كتند و نيز اين آموزه .۳۳۲ ثبت نام درمراکز آموزش ابتدایی ازسال ۱۹۵۲افزایشس چشمگیری نشان داد ودرسال۱۹۷۱به اوج 0 ون نف رسید.افزایش ثبت نام دلنش آموزان درطول تن سالها رب مب ۱ ثبت نامی ده هزار یا بیشتر کشانید و دربرحی مدارس بیش از ‎٩۰‏ دانش آموز در یک کلاس ازدحام می کردند.بسیاری از مدارس لازم دیدند که کلاسها را دو یا حتی سه شیفت کاری اداره کنند. 90 اننا “Ww &Y vo 1

صفحه 22:
/ ZH. Ss ee wy عمدة معلمان ابتدایی فارغ التحصیلان کالجهای آموزشی چهار ساله هستند.بند ‎٩۳‏ قانون آموزش بیان میدارد که هدف آموزش ابتدایی آموزش اصول اساسی لازم برای یکک زندگی مدنی پربار می باشد.بمنظور نیل به این هدف دوره های اصلی برای آموزش ابتدایی به نه (۹) موضوع عمده به شرح ذیل تقسیم میشود: آموزش اخلاقیءزبان کره ای» مطالعات اجتماعی»ریاضیات.علوم طبیعی» آموزش فیزیک. موسیقی هنرهای زیبا و هنرهای عملی

صفحه 23:
A ‎gel ®‏ معلمین پیش دبستانی و ابتدایی ‏*معلمان پیش دبستانی و ابتدایی دراادانشگاه آموزشی ودپارتمان آموزش ابتدایی دردانشگاه ملی آموزشی کره و دانشگاه زنان ترییت می شوند.این مراکز دوره های۴ساله جهت مدرک کارشناسی ارائه می کنند.

صفحه 24:
ال رس 5 mes ‏«ن‎ 7 IO

39,000 تومان