صفحه 1:
مطالعات مورد - شاهدی
۱- یک مطالعةٌ مورد - شاهدی را تشخیص داده و طراحی نماید.
۲- نقاط قوّت و ضعف یک dallas مورد - شاهدی را تشخیص داده و تشریح کند.
صفحه 2:
ساقار
* هم مطالعه های همگروهی و هم مقطعی نمونه های جمعیت کل برای بررسی علل
ples بیماری هاء بجز شایع ترین آن هاء گران هستند: هر کدام هزاران شرکت کننده
لازم دارند تا عوامل خطر یک بیماری نادر, نظیر سرطان معده را تعیین کنند.
دیدیم که مجموعه موارد مبتلایان به بیماری با استفاده از آگاهی قبلی راجع به شیوع
عوامل خطر در جمعیت عمومی می تولند یک عامل خطر بدیهی (نظیرتزریق دارو های
غیرمجاز برای ایدز) را مشخص کند.
* با وجود لین. برای اغلب عوامل خطرء لازم است گروه مرجعی گردآوری شود. بهطوری
که بتوان شیوع عامل خطر در افراد مبتلا به بیماری (موارد) را با شیوع آن در افراد
بدون بیماری (شاهد ها) مقایسه کرد.
3
صفحه 3:
۲ مطالعات مورد - شاهدی عموما گذشتهنگر هستند. آن ها گروهی از
رادار و گروهی دیگر زاف یریما egal سپس
به گذشته آن ها نگاه مى کنند تا اختلاف در متفیر های مستقل را که
ممکن است توضیح دهند چرا موارد بیمار شده و شاهد ها نشده لند پیدا
خطربیماری ها را شناسایی نماید. بنابرلین, بطور سنتی برای تعیین وضع
مورد- شاهدی از وجود با عدم وجود بیماری استفاده می شود. به این
دلیل و بخاطرراحت تر نمودن بحثه اغلب به بیماران "مور" می
۰
صفحه 4:
عامل خطر وجود ثدارد =
شكل "در يك طرح مورد شاهدى: بزوهشكر: (الف) يك نمونه ازجمعيت مبتلايان به ييمارى (موارد) انتخاب
میکند, (ب) یک نمونه از جمعيت در خطر كه فاقد آن بيمارى هستند (شاهدها) انتخاب مىكند. (ج) متغيرهاى
مستقل را اندازه مى كيرد
صفحه 5:
"در فهرست طرح های پژوهشی, مطالعه های مورد - شاهدی از همه
جذابترند. اين ها از بقیه طرح ها فریبنده تر و اندکی پر مخاطره تر ولی
خیلی ارزان تر و گاهی بطور شگفت انگیزی خوب هستند.
* بخاطر فرصت های فزاینده سوگرایی» طرح مطالعة مورد - شاهدی بحث
انکیز است. هلی مثال های بسیاری از مطالعه های خوب طراحی شده که
نتایج مهمی حاصل نمود ه اند وجود دارد.
_
صفحه 6:
"رابطه بین سرطان وان در دختران و مصرف دی اتیل
استیل بسترول (01611۱۷۱5110651۳01]) توسط
مادر (یک مطالعه کلاسیک که براساس تنها هفت مورد
به يك نتیجهگیری قطعی دست یافت).
" استفاده از پلوکر های کانال کلسیم کوتاه اثر و افزایش
خطر سکته قلبی
_
صفحه 7:
* بامطالعه های مورد -- شاهدی نمی توان بروز یا شیوع یک بیماری را
برآورد کرد زیرا نسبت افراد تحت مطالعه که مبتلا به بیماری هستند
بجای نسبت آن ها در جمعیت. بوسیله اینکه پژوهشگر چه تعداد موارد و
چه تعداد شاهد برای نمونه انتخاب کرده, تعیین می شود.
* آنچه مطالعه های مورد - شاهدی انجام می دهند این است که قدری
اطلاعات توصیفی در مورد ویژگی های موارد فراهم می کنند و مهمتر
اینکه برآوردی از قدرت ارتباط بین هر یک از متفیر های مستقل و وجود
یا فقدان بیماری فراهم می کنند. این برآورد ها به شکل نسبت شانس
است که اگر شیوع بیماری خیلی زید نباشد خطر نسبی را تخمین می زند.
_
صفحه 8:
نقاط قوت مطالعه های مورد - شاهدی
۲-سودمندی برای پیامد های نادر
۴- سودمندی برای ایجاد فرضیه ها
د 2
صفحه 9:
* ۲-سودمندی برای ایجاد فرضیه ها : روش گذشتهنگر مطالعه
های مورد - شاهدی و توانایی آن ها برای بررسی تعداد زیادی از متفیر
های مستقل, ن ها را رای ایجاد فرضیه ها در بره علل یک طنیان
جدید بیماری سودمند کرده است. برای مثال» در یک مطالعة مورد -
شاهدی یک همه گیری نارسایی حادکلیوی در کودکان هائیتی (۱۳)
یک نسبت شانس ۷/۵۲ برای خوردن شربت استامینوفن که بطور
محلی ساخته می شد یافت شد. بررسی های بیشتر نشان داد که
نارسایی کلیوی ناشی از مسمومیت با دی اتیلن گلیکول بود که معلوم
شد محلول گلیسیرینی را که برای ساختن شربت استامینوفن مصرف
می شده آلوده کرده است.
صفحه 10:
نقاط ضعف مطالعه های مورد - شاهدی
اطلاعاتی که در اختیار مطالعه های مورد - ساهدی می باشند محدود است
۳ ۱-روش مستقیمی برای برآورد بروز یا شیوع بیماری, یا خطر منتسب یا خطر افزوده
وجود ندارد.
۳ ۲-لين مشکل وجود دارد که فقط یک پیامد رامی توان مطالعه کرد (وجود یا عدم وجود
بیماری که ضابطه گرفتن دو نمونه بود)؛ در حللی که در مطالعه های همگروهی و
مقطعی (و تجربی) هر تعداد از متفیر های وابسته را می توان بررسی نمود.
* ۲-بزرگ ترین نقطه ضعف مطالعه های مورد - شاهدی استعداد فزاینده آن ها به
سوگرایی است. این سوگرایی عمدتا از دو منبع می اید: نمونهگیری مجزای موارد و
شاهد هاء و اندازهگیری گذشتهنگر متفیر های مستقل.
صفحه 11:
* سوگرایی نمونهگیری و نحوه کنترل آسن : در ینک مطالة مورد - شاهدی
نمونهگیری با موارد آغاز می شود.
انتخاب موارد
* ١-موارد: بطور مطلوب» نمونه موارد یک نمونه تصادفی از هرکسی است که بیماری
تحت مطالعه را دارد. ولی بلافاصله یک مسئله ظاهر می شود. چطور می دانیم که چه
کسی بیماری را دارد و چه کسی ندارد؟ در مطالعه های همگروهی و مقطعی بطور
منظم بیماری در تمام افراد تحت مطالعه جستجو می شود ولی در مطالعه های مورد -
شاهدى بايد موارد از بين بيمارلنى كه قبلا بيمارى در آن ها تشخیص داده شده و برای
مطالعه در اختیار می باشند انتخاب شوند. این نمونه معزف تمام بیماران مبتلا به تن
بیماری نیست, زیرا کمتر احتمال دارد کسانی که تشخیص داده نشده اند. غلط
تشخیص داده شده. یا فوت کرده اند در بر گرفته شوند.
صفحه 12:
bs که مرارد در یک ال مرد .هد میک اس معرق ثمام مرارد آن gj ناد
عدم مراجعه به پزشک
جای دیگر مراجعه کرده
مراجعه کرده ولی تشخیص داده نشده یا
غلط تشخیص داده شده
قبل از تشخیص مرده یا تسکین موقتی يافته است
موارد موجود برای مطالکة مورد - شاهدی
صفحه 13:
* بطور کلی» وقتی سوگرایی نمونهگیری حائز اهمیت است که نمونه موارد از نظر عامل خطر 7
مطالعه معزف نباشد. نمونهگیری از موارد تشخیص داده شده ودر دسترس بیماری هایی نظیر بی
مخی ( ۵۱6۱660/۵۷ ۰ قطع عضو های ناشی ازضربه که به تقریب هميشه لازم است در
بیمارستان بستری شوند و به نسبت به سادگی تشخیص داده می شوند بطور صحیح امکان پذیر
است. از طرف دیگر, حالاتی که ممکن است به پزشک مراجعه نکنند بخاطر اينکه انتخاب قبل از
تشخیص بوده برای مطالعه های گذشتهنگر کاملا مناسب نیستند. برای مثال, زنلنی که در سه ماهه
اول آبستنی به خاطر سقط های خودبه خودی به درمانگاه زنان مراجعه می کنند احتمال دارد باتمام
زنلنی که سقط های خودبه خودی را تجربه می کنند متفاوت باشند, زیرا آن ها که بیشتر به مراقبت
زایملنی دسترسی دارند یا عوارض دارند بیش از حد نمایش داده می شوند. اگر متغیر مستقل مورد
نظر با مراقبت زايمانى در آن جامعه رابطه داشته باشد (نظير استفاده قبلى از وسيله داخل رحمى) »
نمونهگیری از در مانگاه می تولند یک منبع مهم سوگرایی باشد. از طرف دیگر اگر متفیر مستقل جا
مراقبت زایملنی رابطه نداشته باشد (نظیر نوع گروه خون) احتمال سوگرایی نمونهگیری کمتر خواهد
بود.
صفحه 14:
انتخاب ساهدهال(پاشنه آشیل)
" در عمل اغلب انتخاب موارد امری است آسان؛ زیرا منابع در دسترس برای انتخاب
شرکت کنندگان محدود است. نمونه موارد ممکن است کاملا معزف نباشد؛ ولی آنچه
بوده همین است. تصمیم گیری مشکل تری که معمولا پژوهشگری که یک مطالعة
مورد - شاهدی را طراحی می کند با آن روبرو است داشتن دست بازتر در امر انتخاب
قباهذ ها ابنت::هدف کلی: نموه گیری شاهد :ها از یک جمعیت.در غطر بیمازی اننت
که از سایر جهات مشابه موارد باشد و برای رسیدن به این هدف چهار راهکار عمده
وجود دارد:
صفحه 15:
۳ - شاهد های مبتنی بر درمانگاه یا بیمارستان
-7١ جور كردن
استفاده از نمونه مبتنى بر جمعيت
۴۳ استفاده از دو گروه شاهد یا بیشتر.
د 2
صفحه 16:
آیا لازم است مورد ها و شاهد ها همسان شوند؟
۲ اهداف همسان سازی
"افزايش دقت مطالعه
* کنترل مخدوش کننده ها
* معایب همسان سازی
" حذف اثر متغیر همسان شده
" مشکلات اجرایی
"بیش همسان سازی
روشیای همسان سازی
"فردی
" گروهی
* مكانيسم اثر همسان سازى ,
صفحه 17:
نورش slo مطالعه مورد شاهدی
"اطلاعات
"انتخاب
"مخدوش شد کی
د 2
صفحه 18:
ewe per wes 8
Re i
پا cre ort
pera ۳ معان خر
a "تورش بالا
" تعیین تاریخچه طبیعی
بيمارى
ا ل 0
" تعیین انسیدانس بیماری
صفحه 19:
مزایا و معایب طر
طرح
همگروهی
آینده نگر
گذشته نگر
همگروهی چندتائی
Use
برقراری ترتیب تقدم و تاخر رویداد پیامدهای متعدد رامیتوان
مطالعه کرد. تعدادپیامدها با گذشت زمان زياد ميشود. بروز.
خطرنسبی, و خطر افزوده را بدست میدهد
کنترل بیشتربر روی انتخاب افراد تحت مطالعه
کنترل بیشتر بر روی سنجشها
اجتناب ازسو گرایی در اندازه گیری متفیرهای ستقل
ارزانتر
دوره کوتاهتر
وقتی که همگروههای مجزا مواجهههای متفاوت با نادر داشته
باشند مفیدند
جهای مشباهدهای اصلی
صفحه 20:
use olga ببامد را مطاعه كند
دورد نس کته
یک قدم نست نامب برال مطالله همگروهی شیوغ و شیوغ
تسبى را به دست میدهد
مورد شاهدی gly مطالقه حالتهای نادر مفید است.
دوره گوتاه
Oj لسن 4
Saf سین
سبت شانس را به دست میدهد
aay Ga) Sa Cal yd (مسولا رود وب از خطر
(sab)
صفحه 21:
صفحه 22:
گزینش از بين طرح های مشاهده ای
"از بین تمام این طرحهاء هیچکدام بهترین با بدترین
نیستنده هر کدام بسته به موضوع پژوهش و شرلیط جایگاه
و هدف خودش را دارد.
د 2