مطالعات مورد – شاهدی
اسلاید 1: مطالعات مورد - شاهدی1- يك مطالعة مورد ـ شاهدي را تشخيص داده و طراحي نمايد.2- نقاط قوّت و ضعف يك مطالعة مورد ـ شاهدي را تشخيص داده و تشريح كند.
اسلاید 2: هم مطالعه هاي همگروهي و هم مقطعي نمونه هاي جمعيت كل، براي بررسي علل تمام بيماري ها، بجز شايع ترين آن ها، گران هستند: هر كدام هزاران شركت كننده لازم دارند تا عوامل خطر يك بيماري نادر، نظير سرطان معده را تعيين كنند. ديديم كه مجموعه موارد مبتلايان به بيماري با استفاده از آگاهي قبلي راجع به شيوع عوامل خطر در جمعيت عمومي مي تواند يك عامل خطر بديهي (نظيرتزريق دارو هاي غيرمجاز براي ايدز) را مشخص كند. با وجود اين، براي اغلب عوامل خطر، لازم است گروه مرجعي گردآوري شود، بهطوري كه بتوان شيوع عامل خطر در افراد مبتلا به بيماري (موارد) را با شيوع آن در افراد بدون بيماري (شاهد ها) مقايسه كرد. ساختار
اسلاید 3: مطالعات مورد ـ شاهدي عموما گذشتهنگر هستند. آن ها گروهي از افراد بيمار و گروهي ديگر از افراد غيربيمار را مشخص مي كنند، سپس به گذشته آن ها نگاه مي كنند تا اختلاف در متغير هاي مستقل را كه ممكن است توضيح دهند چرا موارد، بيمار شده و شاهد ها نشده اند پيدا كنند.مطالعه هاي مورد ـ شاهدي مطالعه هاي اپيدميولوژي هستند تا عوامل خطربيماري ها را شناسايي نمايد. بنابراين، بطور سنتي براي تعيين وضع موردـ شاهدي از وجود با عدم وجود بيماري استفاده مي شود. به اين دليل و بخاطرراحت تر نمودن بحث، اغلب به بيماران مورد مي گوييم.
اسلاید 4:
اسلاید 5: در فهرست طرح هاي پژوهشي، مطالعه هاي مورد ـ شاهدي از همه جذابترند. اين ها از بقيه طرح ها فريبنده تر و اندكي پر مخاطره تر ولي خيلي ارزان تر و گاهي بطور شگفت انگيزي خوب هستند. بخاطر فرصت هاي فزاينده سوگرايي، طرح مطالعة مورد ـ شاهدي بحث انگيز است، ولي مثال هاي بسياري از مطالعه هاي خوب طراحي شده كه نتايج مهمي حاصل نمود ه اند، وجود دارد.
اسلاید 6: رابطه بين سرطان واژن در دختران و مصرف دي اتيل استيل بسترول (Diethylstilbestrol) توسط مادر (يك مطالعه كلاسيك كه براساس تنها هفت مورد به يك نتيجهگيري قطعي دست يافت). استفاده از بلوكر هاي كانال كلسيم كوتاه اثر و افزايش خطر سكته قلبي
اسلاید 7: بامطالعه هاي مورد ـ شاهدي نمي توان بروز يا شيوع يك بيماري را برآورد كرد، زيرا نسبت افراد تحت مطالعه كه مبتلا به بيماري هستند بجاي نسبت آن ها در جمعيت، بوسيله اينكه پژوهشگر چه تعداد موارد و چه تعداد شاهد براي نمونه انتخاب كرده، تعيين مي شود. آنچه مطالعه هاي مورد ـ شاهدي انجام مي دهند اين است كه قدري اطلاعات توصيفي در مورد ويژگي هاي موارد فراهم مي كنند و مهمتر اينكه برآوردي از قدرت ارتباط بين هر يك از متغير هاي مستقل و وجود يا فقدان بيماري فراهم مي كنند. اين برآورد ها به شكل نسبت شانس است كه اگر شيوع بيماري خيلي زياد نباشد خطر نسبي را تخمين مي زند.
اسلاید 8: 1-سودمندي براي پيامد هاي نادر2- سودمندي براي ايجاد فرضيه ها نقاط قوّت مطالعه هاي مورد ـ شاهدي
اسلاید 9: 2-سودمندي براي ايجاد فرضيه ها : روش گذشتهنگر مطالعه هاي مورد ـ شاهدي و توانايي آن ها براي بررسي تعداد زيادي از متغير هاي مستقل، آن ها را براي ايجاد فرضيه ها در باره علل يك طغيان جديد بيماري سودمند كرده است. براي مثال، در يك مطالعة مورد ـ شاهدي يك همه گيري نارسايي حاد كليوي در كودكان هائيتي (13) يك نسبت شانس 7/52 براي خوردن شربت استامينوفن كه بطور محلي ساخته مي شد، يافت شد. بررسي هاي بيشتر نشان داد كه نارسايي كليوي ناشي از مسموميت با دي اتيلن گليكول بود كه معلوم شد محلول گليسيريني را كه براي ساختن شربت استامينوفن مصرف مي شده آلوده كرده است.
اسلاید 10: 1-روش مستقيمي براي برآورد بروز يا شيوع بيماري، يا خطر منتسب يا خطر افزوده وجود ندارد.2-اين مشكل وجود دارد كه فقط يك پيامد رامي توان مطالعه كرد (وجود يا عدم وجود بيماري كه ضابطه گرفتن دو نمونه بود)، در حالي كه در مطالعه هاي همگروهـــي و مقطعي (و تجربي) هر تعداد از متغير هاي وابسته را مي توان بررسي نمود. 3-بزرگ ترين نقطه ضعف مطالعه هاي مورد ـ شاهدي استعداد فزاينده آن ها به سوگرايي است. اين سوگرايي عمدتا از دو منبع مي ايد: نمونهگيري مجزاي موارد و شاهد ها، و اندازهگيري گذشتهنگر متغير هاي مستقل. نقاط ضعف مطالعه هاي مورد ـ شاهدي اطلاعاتي كه در اختيار مطالعه هاي مورد ـ شاهدي مي باشند محدود است
اسلاید 11: سوگرايي نمونهگيري و نحوه كنترل آن : در يك مطالعة مورد ـ شاهدي نمونهگيري با موارد آغاز مي شود. انتخاب موارد1-موارد: بطور مطلوب، نمونه موارد يك نمونه تصادفي از هركسي است كه بيماري تحت مطالعه را دارد. ولي بلافاصله يك مسئله ظاهر مي شود، چطور مي دانيم كه چه كسي بيماري را دارد و چه كسي ندارد؟ در مطالعه هاي همگروهي و مقطعي بطور منظم بيماري در تمام افراد تحت مطالعه جستجو مي شود، ولي در مطالعه هاي مورد ـ شاهدي بايد موارد از بين بيماراني كه قبلا بيماري در آن ها تشخيص داده شده و براي مطالعه در اختيار مي باشند انتخاب شوند. اين نمونه معرّف تمام بيماران مبتلا به آن بيماري نيست، زيرا كمتر احتمال دارد كساني كه تشخيص داده نشده اند، غلط تشخيص داده شده، يا فوت كرده اند در بر گرفته شوند.
اسلاید 12:
اسلاید 13: بطور كلي، وقتي سوگرايي نمونهگيري حائز اهميت است كه نمونه موارد از نظر عامل خطر تحت مطالعه معرّف نباشد. نمونهگيري از موارد تشخيص داده شده ودر دسترس بيماري هايي نظير بي مخي (Anencephaly) ، قطع عضو هاي ناشي ازضربه كه به تقريب هميشه لازم است در بيمارستان بستري شوند و به نسبت، به سادگي تشخيص داده مي شوند بطور صحيح امكان پذير است. از طرف ديگر، حالاتي كه ممكن است به پزشك مراجعه نكنند بخاطر اينكه انتخاب قبل از تشخيص بوده براي مطالعه هاي گذشتهنگر كاملا مناسب نيستند. براي مثال، زناني كه در سه ماهه اول آبستني به خاطر سقط هاي خودبه خودي به درمانگاه زنان مراجعه مي كنند احتمال دارد باتمام زناني كه سقط هاي خودبه خودي را تجربه مي كنند متفاوت باشند، زيرا آن ها كه بيشتر به مراقبت زايماني دسترسي دارند يا عوارض دارند بيش از حد نمايش داده مي شوند. اگر متغير مستقل مورد نظر با مراقبت زايماني در آن جامعه رابطه داشته باشد (نظير استفاده قبلي از وسيله داخل رحمي) ، نمونهگيري از در مانگاه مي تواند يك منبع مهم سوگرايي باشد. از طرف ديگر اگر متغير مستقل با مراقبت زايماني رابطه نداشته باشد (نظير نوع گروه خون) احتمال سوگرايي نمونهگيري كمتر خواهد بود.
اسلاید 14: در عمل اغلب انتخاب موارد امري است آسان، زيرا منابع در دسترس براي انتخاب شركت كنندگان محدود است. نمونه موارد ممكن است كاملا معرّف نباشد، ولي آنچه بوده همين است. تصميم گيري مشكل تري كه معمولا پژوهشگري كه يك مطالعة مورد ـ شاهدي را طراحي مي كند با آن روبرو است، داشتن دست بازتر در امر انتخاب شاهد ها است. هدف كلي، نمونهگيري شاهد ها از يك جمعيت در خطر بيماري است كه از ساير جهات مشابه موارد باشد و براي رسيدن به اين هدف چهار راهكار عمده وجود دارد:انتخاب شاهدها(پاشنه آشیل)
اسلاید 15: 1 ـ شاهد هاي مبتني بر درمانگاه يا بيمارستان2 ـ جور كردن3ـ استفاده از نمونه مبتني بر جمعيت4ـ استفاده از دو گروه شاهد يا بيشتر.
اسلاید 16: اهداف همسان سازیافزایش دقت مطالعهکنترل مخدوش کننده هامعایب همسان سازیحذف اثر متغیر همسان شدهمشکلات اجراییبیش همسان سازیروشهای همسان سازیفردیگروهیمکانیسم اثر همسان سازیآیا لازم است مورد ها و شاهد ها همسان شوند؟
اسلاید 17: اطلاعاتانتخابمخدوش شدگیتورش های مطالعه مورد شاهدی
اسلاید 18: مورد شاهدي:چندين مواجهه براي يك پي آمدسريع و نسبتاً كم هزينهمناسب بيماريهاي نادرمشكل تقدم زمانيتورش بالا...كوهورت:از يك مواجهه به چندين پي آمدطولاني و هزينه برمناسب مواجهه هاي نادربررسي تقدم زمانيكنترل نسبتاً بهتر تورش هاتعيين تاريخچه طبيعي بيماريتفسير آسان تر نتايجتعيين انسيدانس بيماريمقايسه مورد شاهدي و كوهورت
اسلاید 19:
اسلاید 20:
اسلاید 21:
اسلاید 22: از بين تمام اين طرحها، هيچكدام بهترين يا بدترين نيستند، هر كدام بسته به موضوع پژوهش و شرايط جايگاه و هدف خودش را دارد.گزينش از بين طرح هاي مشاهده اي
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.