صفحه 1:
Mh
عون
ان
مطالعه و شبیه سازی رفتار گذرای ماشینهای 0
نام استادراهنما: دکتر نیا
دانشجو: محمد مومن آبادی
صفحه 2:
یک مولد ابتدایی متعلق به قرن ۲۰ ساخته شده در بوداپست
مجارستان
2/27
صفحه 3:
Of
Wiring
Cover
Motor
Frame
3/27
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
6/27
صفحه 7:
مدار معادل موتور 06 شنت
صفحه 8:
= segs J gts | رز
صفحه 9:
Te
نمودار كنترل سرعت بوسيله ولتاز أرميجر
صفحه 10:
th رفتار گذرا شبیه ساز
سس لس ES aw
Te
جل عي EE
صفحه 11:
Ny
Bal <Ra2-<Rad
کل سرعت بوسیله مقاومت مدار آزیچر
صفحه 12:
Ny
W=Rire Lt
dt
Vie Lidr+ Rint LE
dt
که در روابط فوق ,با اندوکنانس سیم پیچی میدان , ,با اندوکنانس سیم پیچی آرمیچر و ,با اندوکتانس
متقابل میدان و آرمیچر می باشند.
گشتاور الکترو مغناطیسی نیز برابر است با:
Te = Kpia = Lodida
گشتاور و سرعت روتور در یک ماشین 86 رابطه* زیر را خواهند داشت:
dom doom
Hea ibe =O Bans Te
صفحه 13:
Ny
وبا در نظر گرفتن متفیر ,عیب1 یقت و عملگر ۶ بجای 0/8۶ معادلات زیر را می توان برای یک موتور شنت.
Ro, لوضت:
1: طعا- Vizkom+ Rit Reps Vaz Ue+ mpl
Le
2 = ثابت زما نی مدار تحریک رت ۳۳ ثایت زمانی مدار آرمیچر
زابطه:های زیر بدست:من آید: Vip کرک روابظ
Lu! Rey, VR
Tea b= Ue kon)
R=
همچنین برای سرعت ,تنیز می توان نوشت :
ad 1 i
on= Gog) T)
صفحه 14:
Ny
در این بلوک دیاگرام به جای عملگر « از 5 استفاده شده است یعنی معادلات در
حوزه" لاپلاس می باشند.
صفحه 15:
م04 مقدمم جریان DG sie مد تتیجه گیری ا مراجع
نمودار هاى مربوط به سرعت .نه و جريان ,1 وگشتاور ,7 حاصل از شبیه سازی کامپیوتری بلوک
دياكرام موتور شنت در زیر نشان داده شده اند: (گشتاور بار در اين شبیه سازی متتاسب با سرعت
در نظر
15/27
صفحه 16:
یس
per ۱ لحظهء راه اندازی برد صفر می باشد 8 نیز
13
صفر خواهچرتوو نتیجه و چون 132 کوچک می باشد پس جریان راه اندازی زیاد خواهد يود و هنكام
راه اندازی مننتقیم با ولتاژ تامی نزدیک به بیست برایر جریان نامی خواهد رشید : برای جلوگیری از
آسیب دیدن ماشین این جریان را تا مقدار قابل قبولی , معمولا" در حدود دو برابر جریان نامی محدود
می کنند.
جریان راه اندازی را می توان به روشهای زیر محدود ساخت:
1) افزودن مقاومت های راه انداز بصورت سری به مدار آرمیچر
2 راه اندازی با ولتاژپاینه" ((۷ نسبتا" کم
صفحه 17:
واه داز موتور 6 شنت با مقاوست ام انا
Ny
هنگام راه اندازی به منظور کاهش جریان راه اندازی به طورموقت مقاومت های خارچی به مدار
آرمیچر اضافه می گردند .اين مقاومتها با شتاب گرفتن موتور بصورت دستی یا خودکار اتصال کوتاه
شده و از مدار خارج می گردند در نموتم" شبیه سازی شده بوسیله" نرم افزار 1۸11۸8
(breaker) Gulbal ‘aly, lgioglio ys! (Simulink) از مدار خارج مى شود .
در حالت راه اندازو 3 x شود و فرض می
شود رتسم يچ ev elel [elal
7
3
ol) اندازی موتور شنت
17/27
صفحه 18:
Ny
هنگام راه اندازی به منظور کاهش جریان راه اندازی به طورموقت مقاومت های خارچی به مدار
آرمیچر اضافه می گردند .اين مقاومتها با شتاب گرفتن موتور بصورت دستی یا خودکار اتصال کوتاه
شده و از مدار خارج می گردند در نموتم" شبیه سازی شده بوسیله" نرم افزار 1۸11۸8
(breaker) Gelb ‘aly, lgioglio ys! (simulink) از مدار خارج مى شود .
در حالت راه اندازی از عکس العمل آرمیچر و اندوکتانس آرمیچر صرفتظر می شود و فرض می
شود که شار ثابت می باشد.
راه اندازی موتور شنت
صفحه 19:
مسج تین
صفحه 20:
شکل زیر نمودار جریان آرمیچر و سرعت و گشتاور الکترو مغناطیسی را نشان می دهد. با توجه به نمودارها
در حالت ماندگار مقدار جریان آرمیچر16.2 ۸ و مقدار سر: 2 ور مقدار گشتاور الکترو مغناطیسی
92
صفحه 21:
Ny
فرض کنیم موتور شنت شببه سازی شده فوق به حالت کار دائمی خود رسیده باشد در orl
حالت گشتاور بار نامی (29.2 20.)را داریم , می خواهیم اثر کاهش پله ای گشتاور بار ه نصف
مقدار نامی(14.6 9.30 ) را بررسی کنیم برای این منظور گشتاور پله ای 14.6- را در زمان515
2۷ به وسیله* یک جمع کننده مطایق شکل زیر اعمال مى كنيم:
21/27
صفحه 22:
pe
رفتار كذرا شبيه سازك || نتيجه كير 3
عملم سه ها ونتايع
مراجع
تمودار های مربوط به نغییر بله ای گشناوز بار از مقدار نامي به نصف مقدار نامی.
22/27
صفحه 23:
یا تکمیل بلوک دیاگرام قبلی و لحاظ نمودي" اومتهای راه انداز بلوک دیاگرام شکل زیر
حاصل می شود . در اين شکل ۳4 , ۲3 , ۲2 ۳1-۶ مقاومتهای راه انداز می باشند که در هر
مرحله پا کاهش جریان به مقدار مینیمم یکی از مقاومتها توسط لج ظ از مدار خارج می شود ۰
برای بهبود عملکرد مدار تاخیر پیشتری لازم می باشد که با سری نمودن دو MeMOrY pai
تا مد شود
صفحه 24:
pe
فتار گذرا شبيه سا
مقدمه جریان poe 2 58 نتيجه كيرى مراجع
۱ wie CM OF
نمودارهای حاصل از بلوک دیاگرام راه اندازی
موتور شت
24/27
صفحه 25:
با مقایسه نمودارهاي حاصل از بلوك دیاگرام موتور شنت( بدون مقاومتهاي راه انداز ) با
نمودارهاي حاصل از برنامه موتور شنت( بدون مقاومتهاي راه انداز ) مشاهده مي شود در
هر دو مورد نمودارها پس از حدود دو و نیم ثانیه به مقدار نهايي خود مي رسند . بيك
نمودارها در دو مورد فوق تفاوت اندكي دارند. مقدار نهايي نمودار ها نیز در هر دو مورد
قرب مشابه هم مي باشند.
با مقایسه نمودارهاي حاصل از بلوك دیاگرام راه اندازي موتور شنت ومدار راه اندازي
دستي موتور شنت با نمودارهاي حاصل از برنامه راه اندازي موتور شنت مشاهده مي شود
که مقدار نهايي نمودار ها در هر دو مورد تقریبا" مشابه هم مي باشند . همچنین محدوده
تغییرات نمودارها نیز مشابه است ولي زمان تغییر مقاوتهاي راه انداز در دو مدار فوق
متفاوت است. دلیل تفاوت مي تواند بخاطر برخي از عوامل که در برنامه نويسي چشم
پوشي شده ویا اصلا" در نظر گرفته نشده اند. باشد. نمودارهاي حاصل از علصنلناه به
دلیل لحاظ نمودن بیشتر پارامترها داراي دقت بيشتري مي باشند.
صفحه 26:
hs رفتار گذرا شبیه ساز
ES aw Eee eee
مراجع:
تحلیل ماشینهای الکتریکی
تلیف :پل سی,کراوز
ترجمه : دکتر سید مرتضی سقالیان تاد
ماشینهای الکتریکی
تاليف : فيتز جرالد - کینگسلی - اومنس
ترجمه : مهندس بهزاد قهرمان
ماشیتهایالکتریکی (تحلیبهره برداری. کنترل)
تاليف :پروقسور پ سسن
اترجمه : دكتر مهداد ل ۰ عایدی - مهندس محمد تقی نبوی
ماشینهای الکتریکی و تانسفومو
تاليف : دکتر مجتبی میرسلیم
عدلسازى و شبيه سازى دينليكى ماشينهاى الكتريكي
مون اونك
ao esa eer cee ونفصل (ess
=
صفحه 27:
