صفحه 1:

صفحه 2:
كميسيون مستقل < حفوق بشر معرفى بخش اموزش حقوق بشر سال ۱۳۹۳

صفحه 3:
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان برمبنای قانون تشکیل» صلاحیت‌ها و وظایف. برنامه استراتژیک و برنامه عمل خویش در راستای نظارت» حمایت و توسعه حقوق بشر از طریق 06 دفتر ساحوی و ولایتی خویش در 0 بخش پروگرامی فعالیت می‌نماید.

صفحه 4:
کمیسیون با 06 دفتر ساحوی وولایتی خویش تمام افغانستان را تحت پوشش قرار می دهد» که موقعیت دفترهای آن قرار ذیل اند: ‎a‏ لف. دفترهای ساحوی: دفتر های ساحوی کابل» کندهار» کندز» جلال آباده هرات» كرديز» مزارشریف و ۱ ۳ Regional Offices ‏فاریاب.‎ [Provincial offices AJHRC-Information Management System

صفحه 5:
بخش‌های پروگرامی کمیسیون عبارتند از: بخش آموزش حقوق بشر بخش حمایت و انکشاف حقوق اطفال بخش نظارت و بررسی از تخطی های حقوق بشر بخش حمایت و انکشاف حقوق زنان بخش حمایت و انکشاف حقوق اشخاص دارای معلولیت د 5 ه و ۵ در اینجا بخش آموزش حقوق بشر: اهداف» برنامه‌ها؛ مکانیسم عمل. فعالیت‌ها» کارکردها و دست‌آوردهای آن را به معرفی می‌گيريم.

صفحه 6:
هدف بخش آموزش حقوق بشر برای پذیرش و نهادینه شدن آرمان حقوق بشر آموزش و آگاهی دهی منحيث ي بيشرط مطرح است» هرایده و پدیده‌ای در جامعه در نور برای نیل به یک جامعه‌ای که درآن به حقوق بشر احترام گذاشته شود و کرامت آحاد افراد جامعه صیانت و پاسداری گردد» در قدم نخست باید فرهنگ متناسب آن ایجاد و تقویت گردد... از اینرو» هدف بخش آموزش حقوق بشر ذهینت‌سازی و ایجاد زمینه‌های فکری از طریق آموزش و آگاهی‌دهی برای پذیرش و ترویج اصول و ارزش‌های حقوق بشر در جامعه می‌باشده تا در نهایت با ترویج و نهادینه‌سازی حقوق بشر» فرهنگ حرمت‌گذاری به انسان و حقوق وی ایجاد و پاسداری و صیانت از کرامت انسان به رسم زندگی تبدیل گردد. با درك اين مهم» هدف بخش آموزش حقوق بشر توسعه» ترویج و نهادینه‌سازی حقوق بشر در افغانستان است.

صفحه 7:
تغبیر ذهنیت مردم و زمینه‌سازی برای تحقق صلح مثبت: بر اساس تعریف مجمع عمومی سازمان مثل از آموزش حقوق بشرء هدف آموزش حقوق بشر در بر گیرنده تعلیم» تربیت و اطلاع رسانی با آرمان ایجاد یک فرهنگ جهانی حقوق بشر از طریق تشریک دانش مهارت‌ها و جهت دادن آرا و افکار جامعه در جهت‌های چون: ). ترویج و تقویت احترام به حقوق بشر؛ 0 حفظ کرامت و شکوفاسازی استعداد افراد جامعه؛ 9 گسترش آگاهی در زمینه مدارا و بردباری» برابری جنسیتی و دوستی ميان همه ملل قطع نظر از مسائل جغرافیایی و فرهنگی (مانند نژادی» ملی» گروهی» دینی‌مذهبی و زیانی)؛ <. توانا سازی همه افراد برای مشارکت موثر در جامعه؛ 6. ایجاد و حفظ صلح می‌باشد.

صفحه 8:
برنامه‌ها» فعالیت‌ها و مکانیزم عمل مبتنی بر برنامه استران تیژیک و پلان عمل کمیسپون» بخش آموزش حقوق بشر برای دستیابی به هدف» برنامه‌هاء فعالیت‌های ذیل را انجام می‌دهد:

صفحه 9:
برنامه‌های بخش آموزش حقوق بشر برنامههاى اين بخش در راستای پشتیبانی و ار تقاء ظرفیت مردم دولت 9 نیادهای جامعه مدنی برای فهم حقوق بشر اعمال. رعایت و احترام به آن از طریق آموزش. آگاهی دهی و توانمندسازی متم‌کز است. برای اجرا و تطبیق برنامه‌هاه فعالیت‌های این بخش جهت تاثیر گذاری وسیع‌تر و موثرتر بر فضای عمومی» قرار ذیل بخش‌بندی می‌گردد!

صفحه 10:
1 1ب زگزارجه کارگاه‌های آموزشی 6 کورس‌های آموزشی 9. سمینارهای علمی کار با رسانه‌ها © حمایت از نهادهای جامعه مدنی بخش‌بنده 6 همکاری با موسات تحصیلات عالی و مراکز آموزشی تهاى بخش | 2. تجلیل از روزهای جهانی و ملی 9 برگزاری جلسه‌های آموزشی آموزش حقوق بشر 9 ایجاد مرکزهای معلوماتی حقوق بشر در نهادهای آموزشی» مدنی» کتابخانه‌ها و پوهنتون‌ها و موسسات تحصیلات عالی 0 کمک به مردم و به ویژه محصلین از طریق کتابخانه 6 همکاری با وزارت معارف تهیه منابع آموزشی حقوق بشر: کتاب» دستنامه‌هاه بروشون پوستر... [_ 49. همکاری با نهادهای بین المللی

صفحه 11:
ا کارگاه‌های آموزشی و گروه ‎pase, Wl geal HD? SAG)‏ ارتقاى ظرفيت ” رياست حفظ و علما على و مرفي همکاران

صفحه 12:
محصلین تحصیلات عالی و مراکز ۰ ن‌ها» موسسات پوهنتون: ‎Mal‏

صفحه 13:
3 سمینارهای علمی وكروههاى ختاطب مخا 1 14 J 1 1 محصلین استادان دانشگاه‌ها ‎oii‏ ی عماءنخبگان فکری»

صفحه 14:
| 1 1 4 1 0 1 eit ‏تصویری‎ a ‏متىه, عر وى .ليهبانمهاى اجتمافتظارت از رسائهها‎ lout nly

صفحه 15:
حمایته یت و ثواشتتسازى تاها چاه نی ۳ ‎op‏ دخرت در کارگها و ای کرگاهای ۳۵7 جر اشتراک در جلسه‌ه و بنامههای جامعه مد ‎(alas Se a age po‏

صفحه 16:
‎Bee phan HAIL SAR,‏ نوی دایز رش ری سای را حقرق يشر عر جاه ‎ ‏ل طريق احا اانه ای وه ان سا ریق + دنق پر رن مد ده نامز رمیات توت هقی در رطق رز ی رز راخ از دای زیر همان میت رف را مسا یر دیزی کون رطع[ راک دب نیت ‎the Bahl‏ وق رو وم ود یی ای و

صفحه 17:
مثلاً از روز ‎a‏ حقوق بشر» مطبوعات, | طفال: حقوق زنان» روز جهانی صلح» روز جهانی محو خشونت زنان از روز ها و هفته‌هاق مهم ملی مانند: روز ملی یاد بود از قربانیان , هفته تصویب قانون اساسی

صفحه 18:
کمیسیون با 16۳ کتابخانه و بیش از 00 هزار جلد کتاب و 060 مرکز معلوماتی حقوق بشر» ‎TET‏ ‏حقوق بشر در دانشگاه هاء بای بت ده ‎eae al al‏ ل ال ار تباطات شیکه 5 DOPE Is Cees Facer Bene Ea ero Pe

صفحه 19:
الف. 14 کتابخانه کمیسیون و ده‌ها مراکز معلوماتی حقوق بشر ایجاد شده در کتابخانه‌ها, مراکزاموزشی؛ ب. انترنت برای انجام تحقیقات علمی؛ ۴ 1 راهنمایی در نوشتن مونوگراف‌های تحصیلی شان.

صفحه 20:
leo « eee ee الد. همکاری در نظارت از مطابقت كتابهاى درسي با معيارهاى حقوق بشر اب. بركزارى كاركاءهاى اختصاصى كه تاکلون 6۳ کارگاه برای بیش از 0000 نفر مولفین برگزار شده است. چ. برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای استادان و دانش‌آموزان مکتب‌ها

صفحه 21:
| daha ede Aydin ب دا مررد بررشور» يرستر» ‎on A a‏ ‎g‏ دلان مواد به مراجعين(محصلين» بريس» اسثانان» تهادهاى جامعه مدني» رس ‎A‏ ‏د. ترجمه مواد أموزشى در خصرص حقوق بشر و شريك ساخان أن با متقاضيان لز طريق رييصليك و...

صفحه 22:
در مشوره» مواد و راه اندازی برنامه های آموزشی در خصوص حقوق بشر و سایر موارد بر حسب ضرورت لا طی 6 ماه كلشته بخش آمرزش حقوق بشر جاد مورد همكارى دادته اسث؛ از جمله: ابراه الدازى كاركاه © روز براى 60 تفر از مسوولين و خبرنكاران راديوهاى معلى لز Paha pl ۱19110۳ ‏وتجیل نز 00 سابر با‎ ۱00/۳10۸0۴1 ‏نشر و وزیع موثر پرسترهاه چادر و کابچههای ریژهحترق زدان با‎ 6 tS

صفحه 23:
مکانیزم عمل بخش آموزش حقوق بشر اين بخش برای زمینه‌سازی و تسهیل امور کاری اش قرار ذیل عمل می‌کند: 7 انجام ملاقات‌ها و جلسه‌های هماهنگی با ارگان‌ها و نهادهای دولتی و غير دولتى ” امضاى تفاهمنامدهاء قراردادها و موافقتنامهها با نهادهاى دولتى» غير دولتى و نهادهاى بين المللى در موارد ذيربط. 7 مشارکت در برنامه‌های نهادهای دست‌اندرکار دولتی» مدنی و بین المللی 7 طرح و برنامه ریزی کمپاین‌های مشترک برای ترویج اصول و ارزش‌های مدنی» حقوق بشر و صلح.

صفحه 24:
مکانیزم عمل بخش آموزش حقوق بشر "پیگیری و تقویت آموزش حقوق بشر از طریق نظام آموزشی رسمی معارف» موسسات تحصیلات عالی و مراکز آموزشی /ایجاد و تقویت فعالیت‌های آموزشی شبکه‌ای از طریق همکاران» نهادهای مدنی» شبکه‌های رسانه‌ای و نهادهای آموزشی همکاری با نهادهای جامعه مدنی» کنشگران مدنی و نهادهای دولتی 7دادخواهی برای تغییر مثبت از طریق همکاری با نهادهای مدنی» رسانه‌ها و نخبگان برای آگاهی مردم

صفحه 25:
برای تاثیرگذاری و موثریت بیشتر " چاپ و نشر اسناد بین المللی حقوق بشر ۷ دستنامه‌های آموزشی حقوق بشر» حل منازعه و صلح‌سازی ۲" نشر گزارش‌ها از طریق فیسبوک و ویب سایت کمیسیون به ادرس ۲ ۷۷۷ که بسیاری از مطالب می دهد . ۲ چاپ و نشر گزارش‌های سالانه و شش ماهه و گزارش فعالیت‌های موضوعی

صفحه 26:
نحوه‌ای تهیه مواد آموزشی حقوق‌بشر مواد آموزشی با شناسایی نیازهای آموزشی حقوق بشر از طریق: v v v v KAS نیازسنجی‌ها و ارزیابی‌های بخش آموزش حقوق بشر؛ تحقیقات ملی و موضوعی به راه انداخته شده توسط کمیسیون؛ انجام بررسی‌های سطح آگاهی موجود عامه در مورد حقوق بشر؛ یافته‌های نظارتی» ماموریت‌ها و سفرهای همکاران بخش‌های پروگرامی کمیسیون(بخش نظارت و بررسی» نظارت ساحوی» بخش زنان اطفال افراد دارای معلولیت و بررسی ویژه که در انجام ماموریت شان از اداره‌های دولتی» مرزهاء بررسی اسناد. شکایت‌های مراجعین از ساحات مختلف در سراسر اففانستان معلومات گرد آوری می‌کنند) نظارت و تعقیب برنامه‌های رسانه‌ها مطالعه‌ی مقاله‌های علمی و تحقیقی گزارش‌های تحقیقی نهادهای دست‌اندرکار مدنی» دولتی و نهادهای بین المللی؛ مشوره و مصاحبه با آگاهان امور» مسژولین نهادهای ذیربط دست‌اندرکاران نهادهای مدنی» استادان دانشگاه‌ها و محقق‌ها طریاحی و برنامه ریزی گردیده و به طور مستدل و آگاهانه تهیه و در دسترس مردم قرار داده می‌شو! ‎a‏

صفحه 27:
چالش‌ها فرا راروی آموزش حقوق بشر بی‌سوادی و سطح پائین آگاهی عامه از قوانین و حقوق اساسی و حقوق بشر سوگیری و جهت‌گیری های ایدلوژیک و ناآگاهانه در برابر حقوق بشر ضعف حاکمیت قانون» ارجحیت مصلحت ها و روابط بر ضوابط و بی‌ثباتی ادامه فرهنگ معافیت و قانون گریزی و زور گوثی ها نا امنی و عدم تمایل دولت در تطبیق برنامه عمل عدالت انتقالی روند بطی و نا محسوس اصلاحات اداری و قضائی عدم ‎ila deal‏ تعدیلات» و تجدید نظر روی قوانین که دهه ها قبل تصویب شده اند موجودیت فساد و رشوت و ظرفیت پائین کاری ارگانهای امنیتی و عدلی و قضائی برداشت های ناصواب سیاسی از حقوق بشرء دموکراسیء جامعه مدنی و آزادی بیان کمرنگی اراده سیاسی در عمل برای حمایت لازم از نهادها و موسساتیکه صادقانه و متعهدانه برای دموکراسی» حقوق بشرو صلح فعالیت می نمایند. کمبود بودجه

صفحه 28:
برای مبارزه با چالش‌ها برای خوب آدرس کردن چالش‌ها» حصول اطمینان از. موثریت و دستیابی به بازده‌ها و بيامدهاى متوقعه‌ی مندرج در برنامه عمل» اين بخش: الف. با ابتنا بر تشخیص نیازهای آموزشی» مواد آموزشی حقوق بشر را با توجه به سطح آگاهی و توانایی مخاطب‌ها تهیه می‌نماید. ب. با یک تیم آموزشی 6 نفری همه آموزگاران ورزیده و آموزش دیده که مجهز, با دانش و مهاریت‌های به روز. هستند» در سطح ملی برنامه‌های آموزشی حقوق بشر را تطبق می‌نماید. ج. با جلب حمایت نهادهای مدنی؛ نهادهای اکادمیک و مردم؛ د. برای ماندگارسازی و درونی‌سازی حقوق بشر» درضمن برنامه‌های آموزش حقوق بشرء از روشها و تكنيكهاى مختلف مانند: راه اندازى كاركاههاى هنرىء تياتر و نمايشنامههاء فلم و سپات‌های تلویزیونی» ساختن منارهای یادبود» را اندازی نمایشگاه‌ها... نقش رهبری کننده را در راستای ترویج و تحقق ارزش‌های والای حقوق بشر انجام می‌دهد.

صفحه 29:
چند مورد دست‌آوردهای بخش آموزش حقوق بشر ” در © ماه گذشته با برگزاری 406 کارگاه آموزشی؛ 7 6 سمینار علمی؛ ۷ 6*00 جلسه آموزشی؛ 7 00 کنفرانس و تجلیل از روزهای ملی و بین المللی حقوق بشری؛ ۷ 9 دوره کورس آموزشی 00 روزه؛ و ¥ 9 برنامه آموزش ‎Jib‏ به طفل؛ به تعداد 012600 نفر( 197260 زن» 000099 مرد. ‎IPPC‏ طفل) از اقشار مختلف مردم» دولت و جامعه مدنی در مورد حقوق بشر آموزش يافته اند. ‎٠‏ چنانچه در 0 سال بیش از 90002000 (نیم ملیون) نفردر زمينة حقوق بشر آگاهی و آموزش دیده اند.

صفحه 30:
چند مورد دست‌آوردهای بخش آموزش حقوق بشر 4 در این دوره 12145 دقیقه برنامه رادبویی و 1897 دقیقه برنامه تلوزیونی در مورد مسائل مربوط به حقوق بشر تهیه و به نشر رسیده استب ۲ 50 مقلله و موضوعات مربوط به حقوق بشر چاپ و در صفحات اینترنتی و شبکه های اجتماعی نشر گردیده است. ۷ تعداد 26 مرکز منلبع جدید ایجاد و 310 جلد کتاب جدید. جهت غنی تر شدن مراکز منابع کمیسیون خریداری شده است. ۷۲ طی یک و نیم سال گذشته بیش از ۱۲۰ جلد کتاب بررررسی شده و کتاب‌های صنف اول تا چهارم در مطابقت با حقوق بشر تجدید نظر شده است.

صفحه 31:
چند مورد دست‌آوردهای بخش آموزش حقوق بشر ۲ با 00 نهاد جامعه مدنی تفاهمنامه امضا گردیده كه؛ و با حمایت و پشتیبانی مالی از آنه| بيش از 00 کارگاه آموزشی از طریق نهادهای مذکور تطبیق گردیده است. ۷ بخش آموزش حتوق بشر با 55 دانشگامم موسساتد تحصيلات. عالي دارالمعلمین و مراکنر آموزشی تفاهمنامه امضا كرده استه كه مضمون حقوق بشر در نصاب درسی نهادهای مذکور گنحانده شده است. به تعداد 5290 نفر به شمول 2074 اناث و 3216 ذکور از مزایای این برنامه مستفید شدند. 7 در همین رابطه به طور مستمم کتاب‌های آموزشی معارف در مطابقت با آموزه‌ها و معیارهای حقوق بش (از لحاظ محتوا و تصوير) نظارت كرديده و ييشنهادهاى اصلاحى در زمينه توسط همکاران صورت گرفته است. ۲ کمیسیون با ارلئه فرصت کارآموزی 3 ماهه برای 18 نفر از دانشجویان سال آخر دانشگاه‌ها. مهارت های کار و فعالیت برای ترمیج و توسعه حقوق بشر را فراهم ساخته است.

صفحه 32:
بخش‌های پروگرامی کمیسیون عبارتند از: بخش آموزش حقوق بشر بخش حمایت و انکشاف حقوق اطفال بخش نظارت و بررسی از تخطی های حقوق بشر بخش حمایت و انکشاف حقوق زنان بخش حمایت و انکشاف حقوق اشخاص دارای معلولیت د 5 ه و ۵ در اینجا بخش آموزش حقوق بشر: اهداف» برنامه‌ها؛ مکانیسم عمل. فعالیت‌ها» کارکردها و دست‌آوردهای آن را به معرفی می‌گيريم.

صفحه 33:
هدف بخش آموزش حقوق بشر برای پذیرش و نهادینه شدن آرمان حقوق بشر آموزش و آگاهی دهی منحيث ي پیشرط مطرح است» هر ایده و پدیده‌ای در جامعه در نور برای نیل به یک جامعه‌ای که درآن به حقوق بشر احترام گذاشته شود و کرامت آحاد افراد جامعه صیانت و پاسداری گردد» در قدم نخست باید فرهنگ متناسب آن ایجاد و تقویت گردد... از اینرو» هدف بخش آموزش حقوق بشر ذهینت‌سازی و ایجاد زمینه‌های فکری از طریق آموزش و آگاهی‌دهی برای پذیرش و ترویج اصول و ارزش‌های حقوق بشر در جامعه می‌باشده تا در نهایت با ترویج و نهادینه‌سازی حقوق بشر» فرهنگ حرمت‌گذاری به انسان و حقوق وی ایجاد و پاسداری و صیانت از کرامت انسان به رسم زندگی تبدیل گردد. با درك اين مهم» هدف بخش آموزش حقوق بشر توسعه» ترویج و نهادینه‌سازی حقوق بشر در افغانستان است.

صفحه 34:
o ٠ ‏اهداف و مقاصد‎ تغییر ذهنیت مردم و زمینه‌سازی برای تحقق صلح مثبت: بر اساس تعریف مجمع عمومی سازمان مثل از آموزش حقوق بشرء هدف آموزش حقوق بشر در بر گیرنده آموزش و پرورش و اطلاع رسانی با آرمان ایجاد یک فرهنگ جهانی حقوق بشر از طریق تشریک دانش» مهارت‌ها و جهت دادن آرا و افکار جامعه در جهت‌های چون: ترویج و تقویت احترام به حقوق بشر؛ 0 حفظ کرامت و شکوفاسازی استعداد افراد جامعه؛ 9. گسترش آگاهی در زمینه مدارا و بردباری» برابری جنسیتی و دوستی ميان همه ملل قطع نظر از مسائل جغرافیایی و فرهنگی (مانند نژادی» ملی» گروهی, دینی-مذهبی و زبانی)؛ . توانا سازی همه افراد برای مشارکت موثر در جامعه؛ 6. ایجاد و حفظ صلح می‌باشد.

صفحه 35:
برنامه‌ها» فعالیت‌ها و مکانیزم عمل مبتنی بر برنامه استران تیژیک و پلان عمل کمیسپون» بخش آموزش حقوق بشر برای دستیابی به هدف» برنامه‌هاء فعالیت‌های ذیل را انجام می‌دهد:

صفحه 36:
برنامه‌های بخش آموزش حقوق بشر برنامههاى اين بخش در راستای پشتیبانی و ار تقاء ظرفیت مردم دولت 9 نیادهای جامعه مدنی برای فهم حقوق بشر اعمال. رعایت و احترام به آن از طریق آموزش. آگاهی دهی و توانمندسازی متم‌کز است. برای اجرا و تطبیق برنامه‌هاه فعالیت‌های این بخش جهت تاثیر گذاری وسیع‌تر و موثرتر بر فضای عمومی» قرار ذیل بخش‌بندی می‌گردد!

صفحه 37:
1 1ب زگزارجه کارگاه‌های آموزشی 6 کورس‌های آموزشی 9. سمینارهای علمی کار با رسانه‌ها © حمایت از نهادهای جامعه مدنی بخش‌بنده 6 همکاری با موسات تحصیلات عالی و مراکز آموزشی تهاى بخش | 2. تجلیل از روزهای جهانی و ملی 9 برگزاری جلسه‌های آموزشی آموزش حقوق بشر 9 ایجاد مرکزهای معلوماتی حقوق بشر در نهادهای آموزشی» مدنی» کتابخانه‌ها و پوهنتون‌ها و موسسات تحصیلات عالی ‎ID‏ کمک به مردم و به ویژه محصلین از طریق کتابخانه‌ها ‏6 همکاری با وزارت معارف ‏تهیه منابع آموزشی حقوق بشر: کتاب» دستنامه‌هاه بروشون پوستر... ‏[_ 49. همکاری با نهادهای بین المللی ‎

صفحه 38:
ا کارگاه‌های آموزشی و گروه ‎pase, Wl geal HD? SAG)‏ ارتقاى ظرفيت ” رياست حفظ و علما على و مرفي همکاران

صفحه 39:
محصلین تحصیلات عالی و مراکز ۰ ن‌ها» موسسات پوهنتون: ‎Mal‏

صفحه 40:
3 سمینارهای علمی وكروههاى ختاطب مخا 1 14 J 1 1 محصلین استادان دانشگاه‌ها ‎oii‏ ی عماءنخبگان فکری»

صفحه 41:
| 1 1 4 1 0 1 eit ‏تصویری‎ a ‏متىه, عر وى .ليهبانمهاى اجتمافتظارت از رسائهها‎ lout nly

صفحه 42:
حمایته یت و ثواشتتسازى تاها چاه نی ۳ ‎op‏ دخرت در کارگها و ای کرگاهای ۳۵7 جر اشتراک در جلسه‌ه و بنامههای جامعه مد ‎(alas Se a age po‏

صفحه 43:

صفحه 44:
ساب رت روز در مات یات حل مق ی رای زر بیرق پر دج .از رل اف دای :ان دش ریق هدن ور ا كتريس رد" بي ‎Je nn a as nl‏ زد خر از ی زار یرای از بای وی هنن رت ‎AB as‏ را ‎fecha‏ ر "وی کون در عم خاک ندب ون یره ها — ع ‎de Aan Bart‏ و سل ماد وی و دای مک

صفحه 45:
مثلاً از روز ‎a‏ حقوق بشر» مطبوعات, | طفال: حقوق زنان» روز جهانی صلح» روز جهانی محو خشونت زنان از روز ها و هفته‌هاق مهم ملی مانند: روز ملی یاد بود از قربانیان , هفته تصویب قانون اساسی

صفحه 46:
د مایت حقوق بشر در ات آموز : 91 200 7 rr eccer srr we rnc) ‏افغاتستان‎

صفحه 47:
الف. 14 کتابخانه کمیسیون و ده‌ها مراکز معلوماتی حقوق بشر ایجاد شده در کتابخانه‌ها, مراکزاموزشی؛ ب. انترنت برای انجام تحقیقات علمی؛ ۴ 1 راهنمایی در نوشتن مونوگراف‌های تحصیلی شان.

صفحه 48:
leo « eee ee الد. همکاری در نظارت از مطابقت كتابهاى درسي با معيارهاى حقوق بشر اب. بركزارى كاركاءهاى اختصاصى كه تاکلون 6۳ کارگاه برای بیش از 0000 نفر مولفین برگزار شده است. چ. برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای استادان و دانش‌آموزان مکتب‌ها

صفحه 49:
| daha ede Aydin ب دا مررد بررشور» يرستر» ‎on A a‏ ‎g‏ دلان مواد به مراجعين(محصلين» بريس» اسثانان» تهادهاى جامعه مدني» رس ‎A‏ ‏د. ترجمه مواد أموزشى در خصرص حقوق بشر و شريك ساخان أن با متقاضيان لز طريق رييصليك و...

صفحه 50:
در مشوره» مواد و راه اندازی برنامه های آموزشی در خصوص حقوق بشر و سایر موارد بر حسب ضرورت لا طی 6 ماه كلشته بخش آمرزش حقوق بشر جاد مورد همكارى دادته اسث؛ از جمله: ابراه الدازى كاركاه © روز براى 60 تفر از مسوولين و خبرنكاران راديوهاى معلى لز Paha pl ۱19110۳ ‏وتجیل نز 00 سابر با‎ ۱00/۳10۸0۴1 ‏نشر و وزیع موثر پرسترهاه چادر و کابچههای ریژهحترق زدان با‎ 6 tS

صفحه 51:
مکانیزم عمل بخش آموزش حقوق بشر اين بخش برای زمینه‌سازی و تسهیل امور کاری اش قرار ذیل عمل می‌کند: 7 انجام ملاقات‌ها و جلسه‌های هماهنگی با ارگان‌ها و نهادهای دولتی و غير دولتى ” امضاى تفاهمنامدهاء قراردادها و موافقتنامهها با نهادهاى دولتى» غير دولتى و نهادهاى بين المللى در موارد ذيربط. 7 مشارکت در برنامه‌های نهادهای دست‌اندرکار دولتی» مدنی و بین المللی 7 طرح و برنامه ریزی کمپاین‌های مشترک برای ترویج اصول و ارزش‌های مدنی» حقوق بشر و صلح.

صفحه 52:
مکانیزم عمل بخش آموزش حقوق بشر "پیگیری و تقویت آموزش حقوق بشر از طریق نظام آموزشی رسمی معارف» موسسات تحصیلات عالی و مراکز آموزشی /ایجاد و تقویت فعالیت‌های آموزشی شبکه‌ای از طریق همکاران» نهادهای مدنی» شبکه‌های رسانه‌ای و نهادهای آموزشی همکاری با نهادهای جامعه مدنی» کنشگران مدنی و نهادهای دولتی 7دادخواهی برای تغییر مثبت از طریق همکاری با نهادهای مدنی» رسانه‌ها و نخبگان برای آگاهی مردم

صفحه 53:
برای تاثیرگذاری و موثریت بیشتر " چاپ و نشر اسناد بین المللی حقوق بشر ۷ دستنامه‌های آموزشی حقوق بشر» روش‌های حل منازعه و صلح‌سازی ۲" نشر گزارش‌ها از طریق فیسبوک و ویب سایت کمیسیون به ادرس ۲ ۷۷۷ که بسیاری از مطالب می دهد . ۲ چاپ و نشر گزارش‌های سالانه و شش ماهه و گزارش فعالیت‌های موضوعی

صفحه 54:
نحوه‌ای تهیه مواد آموزشی حقوق‌بشر مواد آموزشی با شناسایی نیازهای آموزشی حقوق بشر از طریق: v v v v KAS نیازسنجی‌ها و ارزیابی‌های بخش آموزش حقوق بشر؛ تحقیقات ملی و موضوعی به راه انداخته شده توسط کمیسیون؛ انجام بررسی‌های سطح آگاهی موجود عامه در مورد حقوق بشر؛ یافته‌های نظارتی» ماموریت‌ها و سفرهای همکاران بخش‌های پروگرامی کمیسیون(بخش نظارت و بررسی» نظارت ساحوی» بخش زنان اطفال افراد دارای معلولیت و بررسی ویژه که در انجام ماموریت شان از اداره‌های دولتی» مرزهاء بررسی اسناد. شکایت‌های مراجعین از ساحات مختلف در سراسر اففانستان معلومات گرد آوری می‌کنند) نظارت و تعقیب برنامه‌های رسانه‌ها مطالعه‌ی مقاله‌های علمی و تحقیقی گزارش‌های تحقیقی نهادهای دست‌اندرکار مدنی» دولتی و نهادهای بین المللی؛ مشوره و مصاحبه با آگاهان امور» مسژولین نهادهای ذیربط دست‌اندرکاران نهادهای مدنی» استادان دانشگاه‌ها و محقق‌ها طریاحی و برنامه ریزی گردیده و به طور مستدل و آگاهانه تهیه و در دسترس مردم قرار داده می‌شو! ‎a‏

صفحه 55:
* oe he a > چالش‌ها فرا راروی آموزش حقوق بشر بی‌سوادی و سطح پائین آگاهی عامه از قوانین و حقوق اساسی و حقوق بشر سوگیری و جهت‌گیری های ایدلوژیک و ناآگاهانه در برابر حقوق بشر ضعف حاکمیت قانون» ارجحیت مصلحت ها و روابط بر ضوابط و بی‌ثباتی ادامه فرهنگ معافیت و قانون گریزی و زور گوثی ها نا امنی و عدم تمایل دولت در تطبیق برنامه عمل عدالت انتقالی روند بطی و نا محسوس اصلاحات اداری و قضائی عدم اصلاحات. تعدیلات» و تجدید نظر روی قوانین که دهه ها قبل تصویب شده اند موجودیت فساد و رشوت و ظرفیت پائین کاری اعضای ارگانهای امنیتی و عدلی و قضائی برداشت های ناصواب سياسى از حقوق بش نموکراسی» جامعه مدتی و آژادی بیان کمرنگی اراده سیاسی در عمل برای حمایت لازم از نهادها و موسساتیکه صادقانه و متعهدانه برای دموکراسی» حقوق بشرو صلح فعالیت می نمایند. کمبود بودجه

صفحه 56:
برای مبارزه با چالش‌ها بربای رسیدگی به چالش‌هاء حصول اطمینان از, موثریت و دستیابی به بازده‌ها و پیامدهای متوقعه‌ی مندرج در برنامه عمل» این بخش: الف. با ابتنا بر تشخیص نیازهای آموزشی. مواد آموزشی حقوق بشر را با توجه به سطح آگاهی و توانایی مخاطب‌ها تهیه می‌نماید. ب. با یک تیم آموزشی 6 نفری همه آموزگاران ورزیده و آموزش دیده که مجهز, با دانش و مهارت‌های به روز هستند» در سطح ملی برینامه‌های آموزشی حقوق بشر را طرح تطبق می‌نماید. ‎id‏ با حمایت نهادهای مدنی نهادهای اکادمیک» ‎Lake‏ و مردم؛ ‏د. برای ماندگارسازی و درونی‌سازی حقوق بشر» درضمن برنامه‌های آموزش حقوق بشر» از روشها و تكنيكهاى مختلف مانند: راه اندازى كاركاههاى هنرىء تياتر و نمايشنامههاء فلم و سپات‌های تلویزیونی» ساخثن منارهای یادبود» راه اندازی نمایشگاه‌ها... استفاده مىنمايد.

صفحه 57:
برای مبارزه با چالش‌ها بخش آموزش حقوق‌بشر مواد آموزشی حقوق‌بشر را در روشنی: الف. قانون اساسی و سایر قوانین نافذه کشور؛ ب. اسناد بين المللی حقوق بشر تهیه نموده و از آن‌ها برای تحقق یک جامعه‌ای کرامت‌محور و صلح‌آمیز به کار مىكيرد.

صفحه 58:
چند مورد دست‌آوردهای بخش آموزش حقوق بشر ” در © ماه گذشته با برگزاری 406 کارگاه آموزشی؛ ‎VY‏ 6 سمینار علمی؛ ‏” 600 جلسه آموزشی؛ ‏” 66 کنفرانس و تجلیل از روزهای ملی و بین المللی حقوق بشری؛ ‏۷ 6 دوره کورس آموزشی 40 روزه؛ و ‎dO %‏ برنامه آموزش طفل به طفل؛ ‏به تعداد 012000 نفر( 19760 زن» 000099 مرد. 0202 طفل) از اقشار مختلف مردم» دولت» محصلین و جامعه مدنی در مورد حقوق بشر آموزش يافته اند. ‎٠‏ چنانچه در 6 سال بيش از 060000020 (نیم ملیون) نفردر زمينة حقوق بشر آگاهی و آموزش دیده اند.

صفحه 59:
چند مورد دست‌آوردهای بخش آموزش حقوق بشر در این دوره (۵ماء نضست 93), 12145 دقیقه برنامه رادیویی و 1897 دقیقه برنامه تلوزیونی در مورد مسائل مربوط به حقوق بشر تهیه و به نشر رسیده استب ۲ 50 مقلله و موضوعات مربوط به حقوق بشر چاپ و در صفحات اینترنتی و شبکه های اجتماعی نشر گردیده است. ۷ تعداد 26 مرکز منلبع جدید ایجاد و 310 جلد کتاب جدید. جهت غنی تر شدن مراکز منابع کمیسیون خریداری شده است. ۷ طی یک و نیم سال گذشته بیش از ۱۲۰ جلد کتاب بررررسی شده و کتاب‌های صنف اول تا چهارم در مطابقت با حقوق بشر تجدید نظر شده است.

صفحه 60:
چند مورد دست‌آوردهای بخش آموزش حقوق بشر با 00 نهاد جامعه مدنی تفاهمنامه امضا گردیده که با حمایت و پشتیبانی مالی از ۳۹ سال ‎uty COO‏ !5 00 کارگاه آموزشی از طریق نهادهای مذکور تطبیق ‎fest woes‏ ۷ تسجیل مضمون حقوق بشر در نصاب آموزشی با همکاری بخش آموزش حتوق بشر در بیش از 5 دانشگام موسسات. تحصیلات. عللی-- دارالمعلمین و مراک آموزشی؛ ۷ و امضای تفاهمنامه‌ها و قراردادها با نهادهای تحصیلی فوق الذکر که به تعداد 5290 نفر به شمول 2074 اناث و 3216 ذکور از مزایای لین برنامه مستفید شدند. 7 در همین رابطه به طور مستمم کتاب‌های آموزشی معارف در مطابقت با آموزه‌ها و معیارهای حقوق بش (از لحاظ محتوا و تصویر) نظارت گردیده و پیشنهادهای اصلاحی در زمینه توسط همکاران صورت گرفته است. ۲ کمیسیون با ارلئه فرصت کارآموزی 3 ماهه برای 18 نفر از دانشجویان سال آخر دانشگاه‌ها. مهارت های کار و فعالیت برای ترویج و توسعه حقوق بشر را فراهم ساخته است.

صفحه 61:
نمونه‌ای از پیامدهای عملی از آشنایی با اصطلاح "بندیو انی" نا ر ها مردم از عذ اب آن از زمان اشتر اکم در کارگاه آموزشی حقوق بشر که در ولسو الی ناد عطی برگز ار شد ه بود » بیش از 2 ماه نمی گذرد» ولی ما و مردم این ولسو الی پس از برگز اری کارگا ه مذکور» شا هد شغییر ات مشبتی در عملکرد ‎oH‏ ‏بوده ایم . چنانچه قبل از اشتر اک در کارگاه. گرفتن مبلغ 200 ‎GA‏ به نام "بندیوانی" [مقد ار پولی که مسوولین نظارتخانه پولیس به بهانه تهیه آب و نان از بندی ها در بر ابر هر شب می گرفت] به عرف ر ایج تبدیل شد ه بود ؛ مشکل بی قانونی که خود به قانون تبدیل شد ه بود و نه مردم و نه خود پولیس آن را غير قانونى می د انستند . حالا با سپری شدن حدود دو ماه ال ‎co 851s‏ از یکطرف

صفحه 62:
نمونه‌ای از پیامدهای عملی گنجانیدن حقوقبشر در نظام آموزشی معارف کشور در یک نگاه گذرا در مورد محصول همکاری مشترک کمیسیون با ریاست محترم انکشاف نصا ب تعلیمی می تو ان یاد آور شد که مو اردی چون: صلح سازی» نهادینه سازی فر هنگ حقوق بشر و دموکر اسی» حذف فر هنگ جنگ و خشونت و اصلاح اد بیات باقی مانده از دوران جنگ بر ابری زن و مرد» مسائل مربوط به جنسیت» شوسعه و ‎co Li,‏ انتخابات» ‎Gj‏ ر أی» بر ابری شهروند ان » معرفی نهاد ها ی بین المللی حقوق بشر » معرفی قانون اساسی» نظام سیاسی مردمسالار و مقایسه آن با نظام ها ی غیر دموکر اتیک. معرفی برخی نهاد های مدنی و کمیسیون مستقل حقوق بشر در fw

صفحه 63:
0 د 5 0 و 5 5 و 5 ‎0٠‏ :برخی از موضوعات آموزشی که در کارگاه‌ها تدریس می‌گردد مفهوم و مبانی حقوق بشر معرفی کمیسپون مستقل حقوق بشر اففائستان حقوق بشر و حقوق شهروندی مبارزه با قاجاق و اختطاف انسان مبارزه با فساد اداری اسناد بین المللی حقوق بشر که افغانستان به آن‌ها محلق شده و. مسوولیت دولت در قبال آن‌ها حقوق بشر و جهان امروز . صلح و حل منازعه ).حقوق زنان 0 حقوق اطفال حقوق اشخاص دارای معلولیت و صدها عنوان دیگر!

صفحه 64:
تصویری از سمیذار علمی + بركزار ث شده 30/09/0 ۵

صفحه 65:
۱ 7 3 تصویری از ا

صفحه 66:

صفحه 67:
کارگاه ۲۵۲" برای650 از ‎٩040‏ ‎oN‏

صفحه 68:
نمونه‌ی از کارگاه‌های برگزار شده کارگاه جلوگیری از قاچاق و اختطاف انسان در ولایت خوست سرطان ۱۳۹۳

صفحه 69:
تصویری از همکاری با موسسات تحصیلات عالی ۱

صفحه 70:
اعضای شورای علمای ولایت بدخشان» درجریان یک جلسهای هماهنگی نقش شان را در حمایت و نهادینه شدن ارزشهای حقوق بشری تأثیرگذارمیداننده و بر حمایت از حقوق بشر تاکید ورزیدند. هك = جدى 1393 27

صفحه 71:
آگاهی‌دهی از طریق نصب بلبوردها در اماکن عمومی

صفحه 72:
ولین بنای یادگاری در صحن پوهنتون کابل بمناسبت 00 سمبر 6009 روز جهانی حقوق بشر (ماده 5 ا.ج.ح.ب.: هرفرد حق زندگی» آزادی * دومین بنای یادبود در صحن پوهنتون تعلیم و تربیه بمناسبت پشه نی بلوچی و نورستانی)

صفحه 73:

صفحه 74:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان