صفحه 1:
معرفی رشته دندانپزشکی
صفحه 2:
دندانپزشک به تشخیص و درمان بیماری های دهان و دندان می پردازد و از همین رو شاید بهتر باشد که
عنوان اين رشته را دهان پزشکی گذاشت.
در گذشته دندانپزشکی را مساوی با دندانسازی می دانستند. اما امروزه دندانسازی تنها بخشی از دندانپزشکی
است. رشته دندانپزشکی در مقطع دکترای عمومی نحوه رعایت بهداشت. پیشگیری و درمان بیماری های دهان
و دندان را آموزش می دهد.
دندان پزشکی یک علم تخصصی است که سلامت دهان و دندان رابه عنوان عضوی مهم در سلامت جسم و
روح. زیبایی و ادا کردن کلمات تامین می کند. همچنین به یاری لین علم می توان بسیاری از بیماری ها را در
مراحل اولیه شناخت و از پیشرفت آن جلوگیری نمود.
صفحه 3:
محتوای دوره
این مقطع دارای دو دوره مجزای ۲ و ۴ ساله است.
که در ۲ سال اول دانشجویان واحدهای علوم پایه مثل بیوشیمی. آناتومی, بافت شناسی,
فیزیولوژی, ژنتیک, میکروب شناسی و ایمنی شناسی را می گذرانند.
صفحه 4:
بعد از ۲ سال وارد دوره تخصصی دندانپزشکی شده و دروس
اختصاصی خود را در زمینه آسیپ شناسی فک و دهان.
ارتودنسی, اندودنتیکس, پروتزهای ثلبت و اکلوژن. پروتزهای
متحرک و فک و صورت . پریودتولوزی. ترمیمی و مواد |
دندلنی, بیماری های دهان و دندان» جراحی دهان و فک و
صورت. دندانپزشکی کودکان و رادیولوژی دهان و نک و
صورت می گذرانند. و در نهلیت می توانند بیماری های دهان
و دندان را تشخیص داده و در حد یک دندانپزشک عمومی
نسبت به درمان آنها اقدام کنند.
صفحه 5:
عده ای دندانپزشکی رابا کار عملی و تکنیکی صرف. یکی می دانند در حللی که اگر دانشجوی
دندانپزشکی تنها فن و KAS لین رشته را فراگرفته اما در علوم پلیه ضعیف باشد. در
یک دندانساز خواهد شد یعنی چنین فردی کار روی دندان را فراگرفته است اما از علم پزشکی
بی نصیب می باشد.
صفحه 6:
امروزه در کشور ایران نزدیک به ۱۲ هزار دندانپزشک وجود دارد و از سوی دیگر سالانه ۱۸ دانشکده
دندانپزشکی دولتی و خصوصی موجود در کشور بیش از ۱۰۰۰ دندانپزشک تربیت می کنند. حال سوال
اینجاست که آیا برای اين تعداد فارغ التحصیل رشته دندانپزشکی فرصت های کاری وجود دارد؟
امروزه در کشور ایران فرصت های شغلی برای دندانپزشکان جوان به دو دلیل عمده محدودتر شده است که
یکی از لین دلایل پیشرفت بهداشت در کشور ایران است است. یعنی خوشبختلنه کشور ایران نیز مانند سایر
کشورهای جهان در جهت پیشگیری و اهداف بهداشتی حرکت کرده و بسیاری از بیماری ها را مهار و کنترل
کرده است.
صفحه 7:
در نتیجه مردم کمتر به پزشکان و دندانپزشکان مراجعه می کنند. از سوی دیگر
در چند سال اخیر رشد پزشکان و دندانپزشکان نسبت به نرخ رشد جمعیت
افزلیش یافته است. برای مثال اگر تا ۲۰ سال قبل به ازای هر ۲۵ هزار نفر یک
دندانپزشک وجود داشت حال به ازای هر ۵ یا ۶ هزار نفر یک دندانپزشک وجود
دارد.البته ذکر عوامل فوق به معنای آن نیست که هیچ فرصت شفلی برای
دندانپزشکان جوان وجود ندارد بلکه در بسیاری از شهرستانهای کشور ایران هنوز
شاهد کمبود دندانپزشک هستیم. یعنی در حالی که در بعضی از نقاط کشور به ازای
هر ۲ هزار نفر یک دندانپزشک داریم. در نقاط محروم کشورمان به ازای هر ۱۰۰
هزار نفر یک دندانپزشک وجود دارد.
صفحه 8:
افزلیش تعداد دندانپزشکان جوان بیکار تنها مشکل
ایران نیست چون طبق بررسی ها و پیش بینی های
جوامع علمی خارج از ایران . در سال ۲۰۳۰
میلادی بهداشت دهان و دندان مردم به اندازه ای
خوب خواهد بود که دندانپزشکی عمومی به بخشی
از پزشکی عمومی برخواهد گشت و رشته
دندانپزشکی تنها جنبه تخصصی پیدا می کند.
صفحه 9:
عدم تسلط بر علوم پلیه و زبان انگلیسی, دانشجو را از مقولات علمی دور می کند و صرفا به او توانایی انجام
کارهای عملی این رشته را می دهد.
هرآنچه که یک دلنش آموز در درس زیست شناسی دوره دبیرستان خود فرا مى كيرد به نحوی به رشته
دندانپزشکی ارتباط دارد بخصوص دو بخش فیزیولوئی و آسیب شناسی که دانشجویان دندانپزشکی در دو سال
اول تحصیل خود با وسعت و عمق بیشتری نسبت به دوره دبیرستان مطالعه می کنند.
همچنین دانشجوی این رشته باید از دستهایی ماهر و توانمند برخوردار باشد چون بسیاری از کارهای
دندانپزشکی از تراش دندان گرفته تا بازسازی دندان نیاز به دستهایی هنرمند و تولنا دارد تا بتوان به نجو احسن
کارهای ظریف دندانپزشکی را انجام داد.
صفحه 10:
برخورداری از سلامت کامل جسمی و رولنی و قابلیت انجام کارهای بسیار دقیق
علمی, عملی. کلینیکی برای داوطلبان این رشته بسیار ضروری است. خلاقیت و
مهارت در كار دست و همچنین برخورداری از خلاقیت و دید هنری. دانشجو را در
انجام کارهای عملی لین رشته و انجام مهارت های لازم در پیاده کردن آموخته های
آن. کمک بسیار می کند.
صفحه 11:
طول دوره دندان پزشکی پنچ سال است و درسهای
لس ل إل اام رلك
ريزى شده است كه از لحاظ نحوه تعليم و تدريسء
به درسهای نظری . عملی نظری. عملی تقسیم می
شود.
صفحه 12:
این دوره شامل دو مرحله است
مرحله اول (۵/۱ سال) 4
در این مرحلهدانشجویان درسهاینظری وعملی علومپیه و عومی ا در دانشگاه (کلاس و آزمایشگا) می گذرانند.
مرحله دوم (۵/۳سال) :
دراین موحله دتدجویان درسپلی تخصمی را در انشگاه (کلاس و بشفهای کلییکی) فا می کیرد و به منظیر
پرخورداری از کاریی آموزشی- درمنی,يشتر این دوره تحصيلى را در بخشهاى كلينيكى دانشكده و بيمارستاتهاى
وابسته به ارايه خدمات بهداشتى و درملنى مى بردازقد؛ لازم به تذكر است كه كذراتدن درسهاى يايه براى ورود به
دوره كلينيكى (مرحله دوم) ضرورى است.
نظام آموزشى مطلبق آيين نامه مصوب شوراى عللى برثامه ريزى ست و هر واحد درس نظرى 11 ساعت و هر واحد
درس عملي +7 ساعت أسث. كل واحدهاى درسى اين دوره 7+ واحد ست
صفحه 13:
درس های پایه به درسهایی گفته می شوند که
ساز ورود دانشجو به درسهای اصلی و تخصصی و
فراگیری آنهایند. در این رشته درسهای پایه جمعا به
تعداد ۴۳ واحد درسی است که عبارتند از: فیزیک
بافت شناسی انسانی. جنین شناسی,
تشریح . ژنتیک انسانی؛ میکروب شناسی: ایمنی شناسی.
فیزیولوژی. روان شناسی عمومی, آسیب شناسی عمومی.
صفحه 14:
درسهای تخصی به درسهایی گفته می شود که اطلاعات و آگاهیهای لازم را درباره رشته تخصصی به دانشجو داده؛ او را با
مفاهیم تخصصی و عمده رشته مورد نظر آشنا می کند و آموزشهای لازم را به او می دهند.
در رشته دندان پزشکی درسهای تخصصی عبارتند از: کالیدشناسی و مرفولوژی دندان, زبان خارجی اختصاصی, جنین و بافت
شناسی فک و دهان . آسیب شناسی دهان. ارتودنسی, اندودنتیکس, بیماریهای دهان و تشخیص ۰ بیولوژی دهان.
پریودنتولوژی. دندان پزشکی ترمیمی(پروتز متحرک پارسیل, پروتز ثلبت . پروتز کامل) جراحی دهان و فک و صورت ۰
دندان پزشکی کودکان, رادیولوئی دهان . گوش و حلق و بینی . نظام پزشکی و طب قانونی. بهداشت عمومی و اکولوژی ۰
بهداشت محیط زیست . دندان پزشکی مجتمعی « بیماریهای رولنی . بیماریهای درونی, فارماکولوژٍی « بهداشت دهان و
و ندان پزشکی پیشگیری مواد دندانی و پایان نامه (رساله) .
صفحه 15:
دانشجویان در سال چهارم با تایید استاد راهنماء موضوعی را برای پایان نامه انتخاب وراجع به آن
اتی را آغاز می نمایند. هلی واحد پایان نامه در سال آخر محاسبه خواهد گردید که در آن
زمان دانشجو پایان نامه را به هیات داوران منتخب ارایه و از آن دفاع می نماید.
صفحه 16:
اگرچه اهمیت رشته دندان پزشکی در شهرهای بزرگ و متوسط تا حدود زیادی روشن است. اما
متاسفانه هنوز لین رشته نتوانسته است ارزش والای خود را در شهرهای کوچک و روستاها: آن چنان
که باید نشان دهد. گرلیش روزافزون داوطلبان به لین رشته و مراجعه رو به افزلیش شهروندان به
شاغلان لین حرفه . می تولند اهمیت قلبل ملاحظه و نیاز به متخصصان را در این رشته . حتی در
مقایسه با سایر رشته های پزشکی به وضوح نشان دهد
صفحه 17:
دشوارى ها و مشكلات د
دندانيزشكى حرفه اى است كه با كارهاى عملى بر روی بیمار همراه است. بنابراين امكان انتقال بيمارى هاى
عفونى مثل هباتيت يا ايدز از بيمار به يزشك بسيار زياد است و دندانيزشكان بايد همواره به اصول كنترل
عفونت توجه داشته باشند جون يك كوتاهى يا اشتباه مى تولند براى آنها عواقب ناخوشايندى داشته باشد.
همجنين یک دندانپزشک پاید بطور مرتب نرمش و ورزش کند تا دچار کمردرد و پادرد مزمن نگردد.