معرفی رشته های مهندسی و بررسی آینده شغلی ،بازار کار و درآمد آن ها
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- انتخاب واحد
- بازار کار رشته های مهندسی
- بررسی درآمد رشته های مهندسی
- بررسی رشته های مهندسی
- پاورپوينت معرفی رشته های مهندسی و بررسی آينده شغلی ،بازار كار و درآمد آن ها
- تعريف دانشجوی ممتاز
- دانشجو ممتاز
- دانشجو ممتاز دانشگاه
- دانشجوی ممتاز
- دروس دانشگاهی
- رشته مهندسی نساجی
- رشته های مهندسی
- رياضی
- رياضی دبيری
- رياضی کاربردی
- صنايع غذايی
- علوم كامپيوتر
- فيزيک
- گرايش مهندسی پوشاک
- متالورژی استخراجی
- متالورژی صنعتی
- مهندس
- مهندسی اكتشاف معدن
- مهندسی پزشكی
- مهندسی سخت افزار
- مهندسی شيمی
- مهندسی صنايع
- مهندسی كامپيوتر
- مهندسی كشتی سازی
- مهندسی متالورژی
- مهندسی مكانيک
- مهندسی نرم افزار
- مهندسی نفت
امتیاز
معرفی رشته های مهندسی و بررسی آینده شغلی ،بازار کار و درآمد آن ها
اسلاید 1: بنام خداوند بخشنده و مهربان
اسلاید 2: مهندسواژه هاي مهندس، هندسي و مهندسي در كاربردهاي صحيح و بسيار نزديك به مفهوم واقعي آن در معاني اي نظير طراح ، خلاق ، نوآور ، انديشمند ، مدير، مدبر ، چاره ساز ، شمارگر ، حسابدان، هندسه دان و هوشمند به كار رفته است و در تصادف زماني مناسب با واژه هاي لاتين Engineer و Engineering به درستي معادل است.
اسلاید 3: انواع دانشگاه هادانشگاه ها با توجه به دوره هايي كه ارائه مي دهند به دانشگاه هاي جامع و تخصصي تقسيم مي شوند.دانشگاه هاي جامع: دانشگاه هايي هستند كه كليه رشته هاي علوم انساني، تجربي ، رياضي ، كشاورزي و هنر را ارائه مي دهند. مانند دانشگاه تهران، شهيدبهشتي، تبريز و ...دانشگاه هاي تخصصي: دانشگاه هايي هستند كه صرفا“ رشته هاي يك گروه آموزشي را ارائه مي دهند. مانند: دانشگاه صنعتي اميركبير، صنعتي شريف، هنر و...
اسلاید 4: مفاهيم دروس دانشگاهي 1. دروس دانشگاهي از لحاظ محتوي به دروس عمومي،پايه، اصلي و تخصصي تقسيم ميشوند. الف) دروس عمومي: به منظور توسعه اطلاعات و معلومات عموميدانشجويان عرضه ميشود و گذراندن اين دروس براي كليه دانشجويان الزامياست.ب( دروس پايه: به منظور تقويت بنيه علميوايجاد زمينه فعاليت براي پذيرش دروس اصلي و تخصصي ارائه ميشود.ج( دروس اصلي: اساس و مبناي دروس تخصصي رشته را تشكيل ميدهد. د( دروس تخصصي: به منظور افزايش توان علمي و عملي دانشجو در رشته مربوطه تدريس ميگردد.2. دروس از نظر انتخاب به الزامي و اختياري تقسيم ميشوندالف( دروس اجباري:مجموعه دروسي است كه گذراندن آنها در طول دوره براي دانشجو الزامي است و قابل تعويض نميباشد. ب(دروس اختياري: درسهائي است كه در طول دوره براي دانشجو بصورت اختياري ارائه ميشود و دانشجو برحسب نياز و علاقه آن درس را اخذ ميكند.
اسلاید 5: دروس دانشگاهي3. دروس از نظر ارتباط با دروس ديگر به مستقل و وابسته تقسيم ميشوند:الف( دروس مستقل: دروسي است كه انتخاب و گذراندن آنها منوط به گذراندن درس ديگري نيست.ب (دروس وابسته: دروسي است كه انتخاب و گذراندن آنها منوط به گذراندن درس پيشنياز آن يا اخذ همزمان درس همنياز آن است. 4. دروس از نظر نحوه تدريس به نظري و عملي تقسيم ميشوند.الف(دروس نظري: حاوي مجموعه دانشي است كه بصورت خطابه، كنفرانس، سمينار و بحث و گفتگو در کلاس ارائه ميشود.ب(دروس عملي: حاوي مجموعه مهارتهايي است كه گذراندن آنها نياز به عمليات كارگاهي و آزمايشگاهي دارد.
اسلاید 6: انتخاب واحدهر دانشجو براي اخذ مدرك كارشناسي برحسب رشته انتخابي (گروه علوم انساني، هنر، تجربي، كشاورزي و رياضي) مي بايست تعداد130 الي 140 واحد درسي را بگذراند. دانشجويان عزيز ، بايد با توجه به پيشنياز و همنيازهاي اعلام شده در شروع هر ترم بين 14 الي 20 واحد درسي انتخاب نمايند و در پايان ترم نمرات خود را در مقابل هر درس ثبت نمايند.
اسلاید 7: تعريف دانشجوي ممتاز وروديممتاز ورودي: دانشجوي ممتاز دانشجويي است كه بر اساس ماده 1 آئيننامه تسهيلات آموزشي ويژه دانشجويان ممتاز از سوي سازمان سنجش معرفي ميگردد.تبصره: دانشجوي ممتاز ورودي در صورت داشتن معدل کل كمتر از 16 در دو ترم اول و ترمهاي پس از آن, يا داشتن معدل کمتر از 15 در دو نيمسال از ليست دانشجويان ممتاز خارج ميگردد.
اسلاید 8: تعريف دانشجوي ممتاز دانشگاهممتاز دانشگاه: دانشجوي كه جزء دسته اول نبوده ولي معدل كل بالاي 17 داشته و معدل سه ترم از چهار ترم اول يا معدل دروس اختصاصي و پايه در هر ترم بالاي 17 بوده، و حداقل 60 واحد درسي گذرانده باشد.ممتاز 10%: دانشجويان10% بالاي هر دانشکده که در سه ترم از چهار ترم اول جزء 10% اول هر دانشکده در هر گرايش بوده , و معدل کل آنها بالاي 15 باشد . تبصره: اين دانشجويان در صورت کسب معدل کل زير 15 از ليست دانشجويان ممتاز خارج ميگردند.
اسلاید 9: تسهيلات اعطايي به دانشجويان ممتازاهداي کامپيوتر به رتبههاي زير 100 کنکور سراسرياهداي سکه به دانشجويان ممتاز ورودي معرفي شده از سوي سازمان سنجشامکان تحصيل همزمان در دو رشته از پايان نيمسال چهارمپرداخت کمک هزينه تحصيلي بلاعوض از نيمسال پنجمامکان اخذ وام 3 برابر (ضروري-مسکن-ازدواج)امکان اخذ 20 واحد از رشته ديگر مازاد بر دروس اصلي از پايان نيمسال چهارمبرگزاري کلاس زبان ويژه (انگليسي و فرانسه) امکان اخذ تا 24 واحد در هر نيمسالامکان تغيير رشته به جاي تحصيل همزمان در دو رشتهپرداخت حق ثبت نام کنفرانسهاي علمي خارجي براي ارائه مقالهامکان اخذ دروس پايه ويژه دانشجويان المپيادي به صورت غيرحضوريپذيرش دانشجويان ممتاز کارشناسي در مقطع کارشناسيارشد بدون شرکت در آزمون ورودي حداکثر تا 10% ظرفيت کارشناسي ارشد در رشته/گرايشپذيرش برگزيدگان جشنوارهها و مسابقات علمي بدون شرکت در آزمون ورودي کارشناسيارشد
اسلاید 10: پذيرش دانشجويان ممتاز كارشناسي در مقطع كارشناسي ارشد بدون شركت در آزمون ورودي در پايان سال سوم، دانشجويان ممتاز كه جزء 10% برتر دانشكده با معدل بالاي 16 و حداقل 105 واحد گذرانده هستند. تعيين و به دانشكده ها اعلام ميشوند. تعداد پذيرفته شدگان بدون كنكور برابر با 10% ظرفيت كارشناسي ارشد هر رشته/گرايش ميباشد. در صورت موافقت دانشكده با پذيرش دانشجويان برتر معرفي شده، اين دانشجويان پس از اتمام دوره كارشناسي در پايان نيمسال هشتم ( تا 15 شهريور ماه) و نيز كسب معدل بالاي 16 در واحدهاي گذرانده شده در سال چهارم، ميتوانند بدون كنكور در مقطع كارشناسي ارشد ثبت نام كنند.
اسلاید 11: شوراي صنفي دانشكده ها شوراي صنفي هر دانشكده برآمده از راي قاطبه دانشجويان دانشكده است، مسئول پيگيري و حل و فصل مشكلات صنفي دانشجويان ميباشد. از آنجا كه اين شورا همه ساله و با رأي اكثريت دانشجويان انتخاب ميشود، يكي از مهمترين و تأثير گذارترين تشكلات دانشجويي است و اعضاي آن تمام تلاش خود را جهت ايجاد فضايي مناسب و آرام براي فعاليتهاي گوناگون دانشجويي خواهند داشت. پيگيري وضعيت آموزشي و فضاي فيزيكي دانشكده و درخواست و پيگيري جهت ارتقاء سطح خدمات به دانشجويان و نيز برگزاري اردوهاي علمي و تفريحي از مهمترين فعاليتهاي شوراي صنفي دانشكده ها ميباشد.
اسلاید 12: انجمن هاي علميانجمن هاي علمي هسته علمي دانشجويان دانشکده ميباشند که با انجام فعاليتهاي علمي تحقيقاتي، انتشار نشريات علمي و برگزاري کلاسهاي آموزشي و همايشهاي علمي مرتبط، در صدد ارتقاء سطح علمي دانشجويان دانشکده هستند. اين انجمنها هر ساله با برگزاري انتخابات در سطح دانشکده اعضاي شوراي خود را با راي دانشجويان انتخاب ميکنند. اين اعضا نماينده دانشکده و عهدهدار برنامهريزي و انجام فعاليتهاي علمي مربوطه هستند. دانشجويان ميتوانند با مراجعه به اين واحد و ارائهطرحها و نظرات خود امکانات لازم را در اختيار گيرند.
اسلاید 13: معرفي رشته مهندسي نساجيدر ابتدا بشر برای تهيه لباس و پوشاک و محافظت از خود در مقابل سرما و گرما صنعت نساجی را بوجود آورد. سپس زيرانداز و رو انداز خود را به ياری این صنعت تهيه کرد و امروزه نه تنها انواع پوشاک و فرش و موکت را به ياری صنعت نساجی تهيه می کند، بلکه برای ساختن ترمز ماشين، شريان های مصنوعی، جاده ها، هواپيما ها و سايت های فضايی به منسوجات نياز مند است. برای مثال بيش از 50 درصد قلب مصنوعی از الياف مصنوعی درست شده است. همچنين بيش از 75 درصد استحکام تاير ها از منسوجات است و در جاده سازی نيز قبل از اينکه آسفالت ريخته شود منسوجات ويژه ای را روی سطح جاده می خوابانند که عمر جاده ها را افزايش می دهد. به همين دليل امروزه نمی توان همچون گذشته صنعت نساجی را به روش استاد و شاگردی از نسلی به نسل ديگر انتقال داد. چرا که نساجی در حال حاضر صنعتی بسيار پيچيده و گسترده است که اداره آن نياز به تخصص و تحصيلات دانشگاهی دارد.
اسلاید 14: گرايش شيمي نساجي و علوم اليافدرگرايش شيمي نساجی و علوم الياف دانشجو بر طرز تهيه الياف و نحوه کاربرد مواد شيميايی در صنايع نساجی آشنا می گردد. دانشجوی گرايش شيمی نساجی در زمينه توليد الياف، خواص الياف، مواد رنگزا، خصوصيات مواد رنگزا، مواد تکميلی و نحوه تکميل مواد نساجی مطالعه می کند علاوه بر آن گرايش شيمی نساجی به عمليات شيميايی صنعت نساجی می پردازد. فعاليت هايی مثل توليد الياف، رنگرزی و يا عمليات تکميلی که روی انواع منسوجات از جمله نخ، پارچه و غيره انجام می شود تا کالای نهايی آماده شده و مورد مصرف قرار گيرد.
اسلاید 16: گرايش تكنولوژي نساجي در گرايش تکنولوژی نساجی دانشجو با شيوه های تبديل الياف به نخ، نخ به منسوجات و روش های تهيه ساير منسوجات نساجی که مصارف فنی و صنعتی دارد آشنا می شود.- تکنولوژی نساجی بيشتر به عمليات فيزيکی و مکانيکی می پردازد. يعنی در اين بخش الياف به کمک ماشين آلات در کنار يکديگر قرار گرفته و طی يکسری فرآيند ها تبديل به نخ می گردد و سپس نخ ها به انواع پارچه تبديل می شوند.
اسلاید 18: گرايش مهندسي پوشاكيک مهندس پوشاک بايد نسبت به دانش نساجی آگاهی و تسلط کافی داشته باشد. همچنين تسلط کافی بر علم پوشاک و عوامل مرتبط با آن از جمله طراحی، زيبايی شناسی، مد و شناخت کافی نسبت به انواع دوخت ها و کنترل کيفيت در پوشاک از خصوصيات يک مهندس پوشاک است. با توجه به اين که خطوط توليد پوشاک در انتهای خطوط توليد نساجی است و مسائل مهمی نظير بازاريابی و فروش در آن مطرح می شود، يک مهندس پوشاک بايد اين اگاهی را داشته باشد که تمام تلاش در خطوط توليد و محصولی با کيفيت بايد به نحوی باشد که در انتها محصول قابل فروش در بازار و متناسب با خصوصيات بازار مصرف ( داخل،خارج،صادرات و....) باشد. آگاهی داشتن از مواردی مانند بازاريابی، فروش ، انبار و.... مهندس پوشاک را در توليد محصولی بهتر کمک می نمايد.
اسلاید 19: در گرايش تکنولوژی نساجی بحث شناخت قطعات ماشين و روش ساخت آنها مطرح است. به همين دليل دانشجوی اين رشته بايد در دروس فيزیک و مکانيک قوی باشد، دانشجوی گرايش شيمی نساجی نيز بايد در درس شيمی قوی باشد چون زمينه فعاليت او به علم شيمی باز می گردد و در دانشگاه نيز دروسی با توجه به اينکه صنعت نساجی پر اشتغال ترين رشته صنعتی است و بيش از کل نيروی صنعتی کشور را در خود جای داده است. فارغ التحصيلان این رشته بايد توانايی کار با نيروی زياد را داشته باشد و در ضمن به کار با ماشين آلات صنعتی نيز علاقمند باشد مثل شيمی تجزيه، شيمی آلی و شيمی پليمر را می گذراند.
اسلاید 20: مهندسي صنايعدانش مهندسي صنايع، بهرهوري و كارايي شركتهايش را افزايش داده و واحدهاي توليدي و خدماتي جديدي را تاسيس مي نمايد و بدين گونه حيات و پيشرفت سازمانهاي خود را در بازار رقابتي تضمين مي كند.
اسلاید 21: مهندسي كامپيوتررشته مهندسي کامپيوتر که به طراحي و ساخت اجزاي مختلف کامپيوتر مي پردازد، لذا اهميت بسيار زيادي در دنياي امروز برخوردار است. هدف از طي اين دوره تربيت کارشناساني است که در زمينه تحليل، طراحي، ساخت و راه اندازي دستگاهها و مجموعه هاي سخت افزاري جديد، بررسي و شناخت مجموعه هاي سخت افزاري و نرم افزاري موجود، نگه داري، عيب يابي و تعمير و اصلاح و توسعه فعاليت کنند.طراحي، شبيه سازي، فرآوري، پردازش، سنجش، آموزش، ويرايش و … همه مفاهيمي هستند که با بالاترين دقت و در کوتاهترين مدت زمان ممکن در برنامه هاي نرم افزاري کامپيوتر انجام مي شوند. لذا هدف از اين رشته تربيت نيروي متخصص براي انجام امور فوق است.
اسلاید 22: مهندسي نرم افزارکامپيوتر داراي دو جزء متفاوت سخت افزار و نرم افزار است. اجزاء فيزيکي و قابل لمس کامپيوتر مانند مدارها و بردهاي الکترونيکي سخت افزار ناميده مي شوند.نرم افزار جزء غيرقابل لمس کامپيوتر است. نرم افزار برنامه ها و داده هايي است که به کامپيوتر فرمان مي دهند که چه عملي را انجام دهد. يک مهندس نرم افزار ياد مي گيرد که چگونه نرم افزارهاي بزرگ و عظيم را طراحي و برنامه ريزي کند، تست و ارزيابي نهايي نمايد و در نهايت مستند سازد.پس بدين گونه نسبت که يک تعميرکار کامپيوتري يک مهندس سخت افزار و يک اپراتور کامپيوتر يک مهندس نرم افزار تلقي گردد.“نرم افزار در حقيقت روح و جان کامپيوتر است که به سخت افزار هويت مي بخشد و اصولاً به برنامه اي گفته مي شود که براي به کارگيري سخت افزار ساخته شده باشد.نرم افزارها را مي توان به دوره کلي دسته بندي کرد که عبارتند از : نرم افزارهاي سيستمي و نرم افزارهاي کاربردي.نرم افزراهاي سيستمي برنامه هايي هستند که کامپيوتر براي فعال شدن يا سرويس دادن به آن نياز دارد و اين دليل از سوي سازندگان سيستم کامپيوتري عرضه مي شوند و مهمترين آنها سيستم عامل، برنامه هاي سودمند و مترجم هاي زبان مي باشد.نرم افزارهاي کاربردي نيز برنامه هايي هستند که کاربر يا خود آن ها را مي نويسد يا شرکت هاي نرم افزاري آنها را تهيه کرده و براي فروش عرضه مي کنند. اين گونه برنامه ها معمولاً عموميت برنامه هاي سيستم را نداشته و براي زمينه هاي مختلف مهندسي، علمي، تجاري، آموزشي، تفريحي و يا طراحي نوشته مي شوند.”
اسلاید 23: مهندسي سخت افزار“مهندسي سخت افزار در مقطع ليسانس به مطالعه و بررسي طراحي سخت افزاري، کنترل سخت افزاري و شبکه هاي کامپيوتري مي پردازد. براي مثال يک مهندس سخت افزار مي تواند طراحي سخت افزاري کند که با IC ها کار کند، با کامپيوتر کار کند و يا از دروازه هاي کامپيوتر استفاده نمايد و در نهايت مي تواند به طراحي مدارهاي مجتمع ديجيتالي بپردازد. که البته به اين بخش از سخت افزار بيشتر در مقطع کارشناسي ارشد و دکتري پرداخته مي شود.”
اسلاید 24: توانمندي هاي فارغ التحصيلانفارغ التحصيلان اين رشته، قابليتها و تواناييهاي زيادي دارند و چنانچه در مسير مناسب هدايت شوند، قادر خواهد بود مشکلات زيادي را حل کنند. برخي از اين تواناييها به شرح زير است:بررسي و شناخت نرم افزارها و سخت افزارهاي جديد و به کارگيري آنها.بررسي کمبودها و نيازهاي نرم افزاري و سخت افزاري بخشهاي صنعت و خدمات و تدوين نيازهاي آنها، امکان سنجي و تعيين ابزار و نيروي انساني لازم براي رفع کمبودها.تجزيه و تحليل سيستمهاي کوچک و متوسط نرم افزاري و سخت افزاري و ارائه راه حل مناسب براي اجراي آنها.طراحي مجموعه هاي کوچک و متوسط نرم افزاري و سخت افزراي و توليد طرحهاي اجرايي براي انها.اجراي طرحهاي کامپيوتري، نصب، آزمايش و آموزش آنها.پشتيباني و نگه داري سيستمهاي نرم افزاري شامل شناسايي خطاها، رفع خطاها و افزودن امکانات جديد به سيستمها.عيب يابي کامپيوترها و سيستمهاي کامپيوتري و رفع عيبها.شناسائي فنون جديد طراحي و ساخت کامپيوتر و ارزيابي و به کارگيري آنها.تواناييهاي ذکر شده مربوط به کارشناسان نرم افزار و سخت افزار مي باشد، اما روشن است که کارشناسان نرم افزار در محدوده مسائل نرم افزاري توانايي بيشتري دارند و برعکس کارشناسان سخت افزار در محدوده مسائل سخت افزاري از توانايي بيشتري برخوردارند.
اسلاید 25: وضعيت نياز کشور به اين رشته در حال حاضررشته کامپيوتر که باعث جهاني شدن اطلاعات و ارتباطات شده است ، رشته روز و رشته آينده است تا جايي که پيش بيني مي شود تا ۱۰ سال ديگر در کشورهاي پيشرفته مردم همان قدر که بر نيروي برق وابسته هستند به شبکه اينترنت وابسته خواهند شد. با توجه به توضيحات گفته شده روند رو به رشد استفاده از کامپيوتر در زندگي روزانه اشتغال و موقعيت کاري براي فارغ التحصيلان اين رشته فراهم است تا در قالب شرکتهاي توليدکننده نرم افزار، شرکتهاي توليدکننده قطعات، مراکز صنعتي – توليدي، شرکتها و موسسات خدماتي، مراکز آموزشي و … مشغول به کار شده و فعاليت کنند. با توجه به پيشرفت کند ايران نسبت به جامعه جهاني کامپيوتر در سالهاي اخير نياز به مهندسين خلاق و کوشا در اين زمينه کاملاً احساس مي شود.روند رو به رشد استفاده از کامپيوتر در محافل عمومي و خصوصي، استفاده گسترده از شبکه اينترنت و زمينه هاي مرتبط با آن، فراهم آمدن شرايط آموزش و تجارت الکترونيک همه و همه دست به دست هم داده اند تا از اکنون چشم انداز روشني نسبت به آينده اين رشته وجود داشته باشد به نحوي که فعالان در اين زمينه از آينده معلوم و مطمئني برخوردار خواهند بود. تنها نگراني به قسمت نرم افزار مربوط مي شود که بايد مهندسان خلاق ايراني اقدام به تهيه نرم افزارهاي گوناگون و کارآمد کرده تا تنها مصرف کننده صرف نباشيم.
اسلاید 26: مهندسي مكانيكهدف از پذيرش دانشجو در اين رشته، پرورش متخصصاني در راستاي طراحي، ساخت، بهينه سازي، نصب و راهاندازي و بهرهبرداري تجهيزات مكانيكي در صنايعي مانند نفت و گاز، پتروشيمي، هستهاي، نيروگاههاي حرارتي و آبي، خودروسازي، قطعه و ابزارسازي، هوايي و دريايي، ماشين آلات كشاورزي و ... است. حوزه كار و تحقيقات در رشته مهندسي مكانيك بسيار گسترده بوده و روزانه بر حجم و گستره فعاليتهاي آن افزوده ميشود.دانشجويان در اين رشته بايد داراي دانش بالا در زمينه رياضيات بخصوص رياضيات ديفرانسيل و هندسه و نيز در زمينه فيزيك كلاسيك باشند. در سالهاي اخير با توجه به رشد رايانهها و توانمند شدن آنها توجه زيادي به روشهاي عددي شده كه در نتيجه نياز مبرم به فراگرفتن زبانهاي برنامهنويسي را ايجاد ميكند. دانشجويان رشته مكانيك عمومي پس از طي 70 واحد درسي در انتهاي ترم 5 نسبت به تعيين گرايش خود اقدام ميكنند. گرايشهاي موجود در اين مقطع شامل 5 حوزه قدرت و نيروگاه، تاسيسات حرارتي و برودتي، مكانيك جامع، سيستمهاي ديناميكي و كنترل و طراحي و ساخت است. سپس دانشجويان درسهاي مرتبط با گرايش خود را گذرانده و انجام پروژه كارشناسي و در انتها با طي 140 واحد درسي به اخذ مدرك كارشناسي نائل ميآيند.
اسلاید 27: مهندسي ساخت و توليدهدف از پذيرش دانشجو در اين رشته، پرورش متخصصاني است كه توانايي طراحي روش ساخت، نظارت بر توليد، بكارگيري روشهاي ساخت و اندازهگيري، نصب و راهاندازي خطوط توليدي و تجهيزات طراحي شده در صنايع مختلف را داشته باشند. بديهي است هرگونه ابزار، قطعه يا دستگاه طراحي شده را نميتوان با هر روشي توليد نمود، در نتيجه نياز بسيار حياتي به فارغ التحصيلان اين رشته در صنايع و حوزههاي كار گوناگون احساس مي شود.
اسلاید 28: آزمايشگاه ها و كارگاه هااز جمله مهمترين آزمايشگاههاي اين رشته ميتوان به : انتقال حرارت، مكانيك سيالات، ترموديناميك، هيدروليك و پوماتيك، ارتعاشات و ديناميك ماشين، مقاومت مصالح، تست غيرمخرب و سيستمهاي اندازهگيري دقيق و آزمايشگاههاي پيشرفتهاي مانند آزمايشگاه CAD/CAM، رباتيك، CNC اشاره كرد. همچنين اين رشته داراي كارگاههاي : اتومكانيك، ريختهگري، ماشين ابزار و جوشكاري و ورقكاري است.
اسلاید 29: فعاليت هاي تحقيقاتيعمده فعاليتهاي تحقيقاتي در اين رشته شامل : رباتيك، طراحي و بهينه كردن رباتها، پوسته و ورق، طراحي و بهينهسازي موتورهاي احتراق داخلي، مكانيك سيالات محاسباتي، روشهاي عددي، كنترل فازي و سازگار و طراحي ماشينهاي CNC است.
اسلاید 30: مهندسي كشتي سازيکشور ما،ايران، در حدود 2700 کيلومتر ساحل و11 بندر تجاري دارد که 2000 کيلومتر آن در جنوب کشور قرار داشته و به آبهاي آزاد دنيا متصل است .ازبين راه هاي حمل ونقل زميني، هوايي و دريايي، حمل ونقل دريايي مقرون به صرفه تر است و به همين دليل 90 درصد صادرات غير نفتي و تقريبا” تمامي صادرات نفتي کشور به وسيله کشتي ها صورت مي گيرد.صنايع کشتي سازي يکي از صنايع استراتژيک هر کشور است و وجود نيروي انساني ماهر در صنايع دريايي از جمله عواملي است که در بلند مدت خواهد توانست در عرصه هاي اقتصادي موجب افزايش بهره وري شده و ميزان سود ارگانها را از فعاليت در دريا افزايش دهد.
اسلاید 31: در معرفي هدف اين رشته ميتوان گفت: «مسووليت طراحي، ساخت و نظارت بر ساخت كشتي و تعميرات آن بر عهده مهندس كشتيسازي است.» كشتيسازي يك رشته بينرشتهاي است زيرا در ساخت يك كشتي، تخصصهاي متعددي مانند مكانيك، عمران، برق، متالورژي و ... مورد نياز است. در اين ميان مهندس كشتيساز، مسؤوليت طراحي، محاسبات مربوط به بدنه كشتي، ساخت و نظارت بر ساخت كشتي و تعميرات آن را برعهده دارد. در واقع هدف مهندسي كشتيسازي، طراحي كشتيها به نحوي است كه توانايي حمل مقدار معيني بار و مقاومت و حركت در درياي متلاطم را داشته باشد و با سرعت معيني حركت كند. گفتني است كه با به ميدان آمدن كشتيهاي تندرو با بدنههاي جديد و روشهاي جذب انرژي حاصل از جزر و مد امواج آب، افقهاي جديدي را در اين زمينه گشوده است.هدف تامين كارشناسان و طراحان صنايع دريايي كشور و تامين نيروي انساني متخصص مورد نياز سازمانهاي دريايي و بالاخص كارخانجات كشتيسازي و صنايع وابسته دريايي، تعمير كشتي و كشتيرانيها است.
اسلاید 32: ادامه تحصيل در اين رشته در سطوح بالاتر از كارشناسي به عنوان كارشناسي ارشد سازه كشتي آرشيتكت كشتي و هيدرو مکانيک کشتي و سازه هاي فراساحل و.... در داخل كشور موجود است و همچنين امکان ادامه تحصيل در مقطع دکتري براي اين رشته در کشور وجود دارد.
اسلاید 33: اين رشته ميتواند با بكار بردن علوم مهندسي و تكنولوژي مربوط، طرح، محاسبه ، ساخت و اجراء سيستمهايي كه اساس كار آنها سكون و حركت در سيالات بالاخص در آب است كارآيي لازم را به دانشجويان بدهد و آنان راآماده سازد تا در صنايع وابسته به ساخت سازههاي دريايي به طور اعم و صنايع كشتيسازي به طور اخص فعاليتهاي مربوط به طراحي و محاسبه اجزاء و سيستمها و يا مسووليت مهندسي را عهدهدار شوند. فارغالتحصيلان اين رشته ميتوانند در سازمانها و ارگانهاي مختلف مشاغلي از قبيل مهندسي ، طراحي و توليد به منظور پيادهكردن و اجراي طرحهاي ساختماني شناورها و سازههاي دريايي، مشاركت در امور تحقيقاتي در زمينههاي فوقالذكر و غيره را عهدهدار شوند.
اسلاید 34: مهندسي اكتشاف معدنهدف از پذيرش دانشجو در رشته مهندسي معدن، پرورش متخصصاني براي پيشبرد امور در مراحل مختلف معدن شامل پيجوئي، اكتشاف، آماده سازي و بهره برداري ميباشد. در مرحله پي جوئي كه اولين مرحله براي جستجوي كانيهاي با ارزش است منطقه وسيعي با استفاده از روشهاي دورسنجي، زمين شناسي، ژئوفيزيك و ژئوشيمي مورد مطالعه قرار ميگيرد و در پايان اين مرحله كه با همكاري مهندسان اكتشاف معدن و زمين شناسي صورت ميگيرد مناطقي از يك منطقه بزرگ كه داراي پتانسيل بالا هستند به عنوان نتيجه مرحله پي جوئي جهت مطالعات بيشتر معرفي ميگردند.
اسلاید 35: مهندسي استخراج معدنبه کليه عمليات و روش هايي که به منظور حصول و بدست آوردن مواد معدني مورد نياز بشر بهکار مي رود معدنکاري (Mining) گفته ميشود. با تعبيري ديگر وظيفه معدنکاري اينست که مواد اوليه معدني را بطور اقتصادي و مقرون بصرفه استخراج و جمع آوريکند و در اختيار مصرف کننده يا بخش صنعت قرار دهد بنحوي که معدن به عنوان يک واحد اقتصادي، بهسهم خود بتواند بخشي از چرخ هاي اقتصاد ملي را به گردش در آورد.
اسلاید 36: مهندسي متالورژيعلم و مهندسي مواد رشته اي چند تخصصي است که دربرگيرنده توليد، خواص و کاربردهاي مواد براي حوزه هاي مختلف علوم و مهندسي است.در حال حاضر در سطح جهاني با توجه به رشد قابل توجه در تحقيقات و فناوري در اين رشته، علم مواد و زير شاخه هاي آن به عنوان رشته جلودار بسياري از دانشگاه ها مطرح است. مهندسي متالورژي يکي از مهمترين زير شاخه هاي مهندسي مواد است که در آن به روشهاي استخراج فلز از سنگ معدن، تصفيه و آلياژسازي و در نهايت ساخت قطعات سودمند از فلزات پرداخته ميشود. اين تعريف که متالورژي از قديمي ترين هنرها و از جديدترين علوم است، بخوبي تاريخچه طولاني و آينده روشن رشته متالورژي را بيان ميکند.
اسلاید 37: متالورژي استخراجيمواد فلزي که ما از آن استفاده مي کنيم بصورت توده هاي سنگي داراي ناخالصي هاي زيادي در معادن هستند و بايد بعد از کشف و استخراج به ياري تکنولوژي متالورژي استخراجي، مراحلي را طي کنند تا بشکل فلز خالص درآمده و قابل مصرف گردند. در ابتدا لازم است يک مهندس متالورژي يکسري فرآيندها مقدماتي همچون تلغيظ سنگ معدن با استفاده از روشهاي مغناطيسي و شناور سازي را را بر روي سنگ معدن انجام دهد. اين عمليات به عنوان فراوري سنگ معدن ناميده مي شود. در مرحله بعد سنگ معدن فراوري شده در حين فرايندهاي پيچيده اي احيا شده و تبديل به فلز خالص يا آلياژ مي شود. عمليات احيا معمولا ً شامل ذوب در دماهاي بالا است و معمولاً اين عمليات در مقياسهاي بزرگ و در کارخانه هاي عظيمي همچون کارخانه ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه و يا مس سرچشمه صورت مي گيرد. اين عمليات پيرومتالورژي ناميده ميشود.
اسلاید 38: متالورژي صنعتي متالورژي صنعتي شامل تمامي عملياتي مي شود که بعد از تهيه فلز خالص و يا آلياژ صورت گرفته تا آن را بصورت يک محصول قابل استفاده براي مصرف کننده بگرداند. اين گرايش وسعت بسيار زيادي داشته و در داخل خود زير مجموعه هاي فراواني را دارا ميباشد. مهم ترين زير مجموعه متالورژي صنعتي شامل روشهاي شکل دهي فلزات است که به به چند روش اصلي: ريخته گري، روشهاي فرم دهي قطعات در حالت جامد همچون نورد، فورج و الکتروژن و در نهايت متالورژي پودر تقسيم بندي مي گردد. عمليات ثانويه بر روي قطعات فلزي همچون عمليات حرارتي و جوشکاري و سپس عمليات نهايي بر روي سطوح فلزي و محافظت از خرابي و خوردگي همگي از زير مجموعه هاي مهم متالورژي صنعتي مي باشد
اسلاید 39: فيزيكدر معرفي علم فيزيك دكتر پروين استاد فيزيك دانشگاه اميركبير ميگويد: «فيزيك علم زندگي و اصلا علم حيات است» . و يا دكتر منيژه رهبر استاد فيزيك دانشگاه تهران معتقد است هر چيزي كه در اطراف خويش ميبينيم به فيزيك ربط پيدا ميكند. همچنين پاسخ به بسياري از سوالهايي را كه هميشه ذهن بشر به آن مشغول بوده است به وسيله علم فيزيك ميتوان داد. مثل اين كه دنيا چگونه بوجود آمده است؟ از چه تشكيل شده و كوچكترين جزء آن چيست؟ در كل ميتوان گفت كه جهان در بزرگترين مقياس تا ريزترين مقياس در ارتباط با علم فيزيك ميباشد. يكي ديگر از استادان دانشگاه نيز فيزيك را دانش كشف و استفاده عملي از قوانين و روابط حاكم بر پديدههاي طبيعي مينامد كه مبناي اين دانش بر تجربه و آزمايش استوار است. ماهيت : رشته فيزيك در حد ليسانس عبارت است از فيزيك دبيرستاني به اضافه فيزيك قرن بيستم . از سوي ديگر ميتوان گفت كه فيزيك در حد ليسانس مفاهيم فيزيكي دبيرستاني را عميقتر كرده و طرز برخورد با مسائل فيزيكي را آموزش ميدهد». دكتر پروين نيز ميگويد: «فيزيك دانشگاهي بر پايه كتاب فيزيك هاليدي و برخي كتب ديگر كه به زمينههاي فيزيك مدرن ميپردازد، قرار گرفته است يعني به نظر من اگر كسي مطالبي را كه در فيزيك هاليدي نوشته شده است به درستي بفهمد بايد به او ليسانس فيزيكش را بدهند».
اسلاید 40: آينده شغلي ، بازار كار، درآمدامروزه اگر كشوري بخواهد پيشرفت كند بايد پژوهش كند و چيزهاي جديدي بسازد. اگر بخواهد پژوهش كند بايد به آزمايشگاهها برود و اگر بخواهد در آزمايشگاهها كار كند، احتياج به تيم علمي دارد و در يك تيم علمي نيز هميشه متخصصان شاخههاي مختلف فيزيك حضور دارند چون هر كاري كه بخواهيم انجام بدهيم بايد بنيان فيزيكي داشته باشد. براي مثال اگر بخواهيم يك دستگاه الكتريكي بسازيم اول بايد بدانيم چه قوانين فيزيكي بر آن حاكم است و بعد از شناخت آن قوانين، ميتوان دستگاه مورد نظر را با استفاده از فن و هنر ساخت. «اگر كسي فيزيك را خوب خوانده باشد در سازمانهاي مختلف كشور از قبيل صداوسيما، برنامه و بودجه، مخابرات و همچنين در صنايع مختلف مفيد واقع شده و موفق ميگردد. چون دانشجويان فيزيك مطلب مختلفي از قبيل الكتريسيته و مكانيك ميخوانند و در زمينههاي مختلف ديد وسيعي پيدا ميكنند.» «فارغالتحصيلان اين رشته در حد كارشناسي ميتوانند در صنعت مخابرات و ارتباطات ، نيروگاههاي هستهاي، مراكز توليد قطعات غيرهادي و سلولهاي خورشيدي، صنايع توليد و نگهداري ليزر در صنعت، پزشكي و نظامي و سازمان انرژي اتمي فعاليت كنند.»
اسلاید 41: وضعيت نياز كشور به اين رشته در حال حاضرامروزه اگر ما به فكر پيشرفت و ساخت وسايل صنايع مختلف كشورمان از نظامي گرفته تا پزشكي نباشيم بايد اين صنايع را به صورت آماده از كشورهاي ديگر بخريم كه اين كار احتياج به سرمايهاي گزاف دارد و باعث وابستگي كشور ما به كشورهاي صنعتي ميگردد. ما در ايران صنايع چنداني نداريم و صنايع موجود نيز بيشتر مونتاژ بوده و ابتكاري نيست اما اگر روزي بخواهيم صنايع پيشرفتهاي داشته باشيم بايد خواص مواد را بدانيم تا متوجه شويم كه چطور ميتوان از آنها استفاده بهتري بكنيم و وضعيت آن را بهبود ببخشيم و چنين پيشرفتي تنها با توسعه و پيشرفت علم فيزيك امكانپذير است چرا كه متخصصان فيزيك ميتوانند موجب بهبود كيفيت محصولات گشته و يا وسايل جديد طراحي بكند. يعني ما به جاي اين كه مواد خام خود را خيلي ارزان صادر كنيم به ياري دانش فيزيك آنها را به محصولات ساخته تبديل بكنيم چرا كه اين محصولات ارزش افزوده بسيار زيادي دارد. كار ي كشور پيشرفتهاي مثل ژاپن انجام داد. چون اين كشور به ياري صنايع نيمهرسانا، ترانزيستور و الكترونيك پيشرفت كرده است،صنايعي كه علم زيربنايي آنها فيزيك ميباشد.
اسلاید 42: رياضي و علوم كامپيوترهدف اين رشته تربيت گروهي متخصص كامپيوتر است كه با ديد رياضيتر و منطقيتر به حل مسائل مطرح شده در علوم كامپيوتر يا رياضي بپردازند. اين رشته داراي چهار حيطه محاسبات علمي ، نظريه الگوريتمها ، سختافزار ، سيستمهاي اطلاعاتي است.دانشجوي علوم کامپيوتر بايد به رياضيات علاقه مند و مسلط باشد. چون رياضيات به طور گسترده اي (از منطق گرفته تا آمار) در اين رشته مطرح ميشود. در ضمن دانشجوي علوم کامپيوتر بايد اطلاعات عمومي خوبي داشته باشد و پس از فارغ التحصيلي نيز از مطالعه و تحقيق دست نکشد. چون، دانشجوي اين رشته در طي تحصيل تنها اطلاعات پايه اي و کلي را فرا مي گيرد؛ اطلاعاتي که به او ديد و جهت مي دهد. اما اگر فردي بخواهد در بازار کار حضوري فعال داشته باشد، بايد خودش تلاش کند و هيچ وقت به مطالعه و تحقيق پشت نکند.
اسلاید 43: تفاوت رشته مهندسي کامپيوتر با رشته علوم کامپيوتر چيست؟بطور کلي در غالب دانشگاههاي مهم دنيا فارغ التحصيلان علوم کامپيوتر در دو مکان تربيت مي شوند. يکي در دانشکده فني يا در دانشکده مهندسي برق يا در دانشکده مهندسي کامپيوتر است که بيشتر جنبه هاي سخت افزاري و همچنين طراحي و ساخت و نگهداري و الکترونيکي را شامل مي شود. ديگري در دانشکده هاي رياضي تحت عنوان علوم کامپيوتر تربيت مي شوند که سعي مي شود افرادي که توان طراحي و تجزيه و تحليل سيستم ها، برنامه ريزي، طراحي شبکه ها، تحليل داده ها، توليد نرم افزارها، بانکهاي اطلاعاتي، انجام محاسبات علمي، طراحي الگوريتم ها، برنامه نويسي، طراحي شبکه ها، توليد نرم افزارها، بانکهاي اطلاعاتي، انجام محاسبات علمي، سيستم هاي هوشمند، امور انفورماتيکي و غيره را دارند تربيت شوند که بطور وضوح اين نوع مهارتها نيازمند داشتن فکر قوي و دانش رياضي مي باشند.
اسلاید 44: آينده شغلي و بازار كار فرصت هاي شغلي فارغ التحصيل علوم کامپيوتر در مقطع کارشناسي شباهت بسياري با فارغ التحصيل مهندسي کامپيوتر گرايش نرم افزار دارد اما در مقاطع بالاتر، فارغ التحصيلان اين رشته بيشتر به حل مسائل تئوريک مطرح شده در علم کامپيوتر مي پردازند. همچنين در يک قانون کار استاندارد، به ازاي هر چهار نفر مهندس نرم افزار کامپيوتر به يک کارشناس علوم کامپيوتر نياز است تا مديريت گروه را بر عهده بگيرد. در ضمن انتخاب راه حل مسائل و حل آنها، همچنين تقسيم الگوريتم هادر بين چهار نفر مهندس نرم افزار و در انتها جمع کردن قسمت هاي توزيع شده بر عهده فارغ التحصيل علوم کامپيوتر است.در کل نقش فارغ التحصيل علوم کامپيوتر به عنوان مدير و هماهنگ کننده بسيار مهم و قابل توجه است و به همين دليل دانشجويان اين رشته دروسي در زمينه اصول مديريت، مباني اقتصاد و رياضيات (علم رياضي در تحليل مسائل و انتخاب بهترين روش براي دستيابي به هدف بسيار مؤثر است) مطالعه مي کنند. و همچنين توانايي بيشتر دانشجويان در انجام کارهاي پزو هشي نسبت به مهندسي نرم افزار به تسلط بيشتر اين دانشجويان به علوم پايه نيز مي توان اشاره کرد.
اسلاید 45: پيش بيني وضعيت آينده رشته در ايران فارغ التحصيلان رشته علوم کامپيوتر نقش بسيار مهمي را در توسعه کشور خواهند داشت. زيرا با در نظر گرفتن پتانسيلي که در آنها با توجه به مواد درسي و موضوعات مربوط ايجاد مي شود مي توانند در بسياري از مراکز بزرگ صنعتي و مراکز تحقيقاتي و سازمانها و شرکت ها و وزارتخانه ها وظايف مهمي را بر عهده گيرند و با شرکت در پروژه هاي مهم نقش باارزشي را به ويژه در بعد نرم افزاري، محاسباتي، انفورماتيکي، اطلاعاتي و ارتباطاتي و برنامه ريزي داشته باشند. در ضمن فارغ التحصيلان اين رشته مي توانند حتي براي کشور نه تنها اشتغال ايجاد کنند، بلکه ارزآوري خيلي خوبي هم به ويژه از طريق توليد و فروش نرم افزارهاي علمي، آموزشي، تحقيقاتي و محاسباتي، براي کشور داشته باشند.
اسلاید 46: رياضيرياضيات بر خلاف تصور بعضي از افراد يکسري فرمول و قواعد نيست که هميشه و در همهجا بتوان از آن استفاده کرد بلکه رياضيات درست فهميدن صورت مساله و درست فکر کردن براي رسيدن به جواب است و براي به دست آوردن اين توانايي ، دانشجو بايد صبر و پشتکار لازم را داشته باشد تا بتواند حتي به مدت چندين ساعت در مورد يک مساله رياضي فکر کرده و در نهايت با ابتکار و خلاقيت آن را حل کند. فارغالتحصيلان اين رشته ميتوانند پس از پايان تحصيلات، در ادارات دولتي براي مسووليتهايي که به نوعي با تجزيه و تحليل مسائل سروکار دارند، در بخش خصوصي در اموري همانند طراحي سيستمها در امر بهينهسازي و بهرهوري ، در بخش صنعت براي اموري همانند مدلسازيهاي رياضي و در آموزش و پرورش و ... ، مسووليتهاي متفاوتي را به عهده گيرند.
اسلاید 47: رياضي کاربرديهدف از اين شاخه تربيت کارشناسي است که با اندوخته کافي از دانش رياضي، توانايي تحليل کمي از مسائل صنعتي، اقتصادي و برنامهريزي را کسب نموده، توان ادامه تحصيل در سطوح بالاتر را داشته باشد.
اسلاید 48: رياضي محضهدف از اين شاخه رياضي، تربيت متخصصان جامع در علوم رياضي است که آمادگي لازم براي ادامه تحصيل در جهت اشتغال به پژوهش و نيز انتقال علم رياضي در سطوح دانشگاهي را داشته باشند. آشنايي با تجزيه و تحليل مسائل در قالب رياضي و مدلسازي رياضي نيز از اهداف ديگر شاخه رياضي محض است.
اسلاید 49: رياضي دبيريهدف از شاخه دبيري تربيت دبيران وکارشناسان متخصص آموزش رياضي است که پاسخگوي نيازهاي آموزش و پرورش کشور در سطوح پيشدانشگاهي باشند.
اسلاید 50: مهندسي پزشكي-بيوالكتريكگرايش بيوالکتريک در مهندسي پزشکي در بر گيرندة يکي از گسترده ترين حوزه هاي تحقيقاتي در بين گرايشهاي درون دانشکده اي مي باشد که از وضعيت خاص آن در بين رشته هاي تحصيلي مهندسي ناشي مي شود. بلکه برخي از زير شاخه هاي مهندسي کامپيوتر و تکنولوژي اطلاعات را نيز در بر مي گيرد. بنابر اين شمردن حوزه هاي مورد توجه اين گرايش بسيار مشکل است و تنها مي توان گفت محدودة وسيعي از زمينه هاي پردازش سيگنال، کنترل، مخابرات، سخت افزار، پردازش هاي هوشمند، تئوري اطلاعات، انتقال اطلاعات، سازماندهي بانک هاي اطلاعاتي و … را با رويکردهاي جهت داده شده در زمينة مهندسي پزشکي شامل مي گردد.
اسلاید 51: مهندسي پزشكي-بيومتريالدر حال حاضر مواد مصرفي در بدن را مي توان به گروههاي فلزات، پليمرها، سراميكها و مواد مركب دستهبندي نمود. كاربرد بيومتريالها تابع و متأثر از واكنش ماده و بدن بوده و بايد اساساً زيست سازگار باشند ، به عبارت ديگر اثر محيط بدن بر ماده و اثر ماده بر بدن كه نقش تعيين كنندهاي در به كارگيري بيومتريالها دارد بايد در نظر گرفته شوند .
اسلاید 52: مهندسي پزشكي- بيومكانيكيکی از جذاب ترين گرايش های مهندسی پزشکی، بيومکانيک می باشد. بيومكانيك عبارت است از تحليل مكانيكي ارگانهاي موجودات زنده. در واقع بيومكانيك، كاربرد علم مكانيك در سيستمهاي بيولوژيكي است. تعدادي از مثالهاي ساده از تحقيقهاي بيومكانيكي شامل بررسي نيروهاي وارده روي اعضاء، ديناميك پرواز پرندگان و حشرات، هيدروديناميك شنا درماهي، طراحی اعضاء و اندام های مصنوعی و حركت به معناي عام در تمام بخشهاي بدن، از سلول تا كل ارگانها، مي باشد. ساختارها و مكانيزم های بيومكانيكی با اعمال قوانين ترموديناميك، مكانيك محيطهاي پيوسته، مهندسي مكانيك (سيالات و جامدات ) و مفاهيم فيزيكی ميتوانند شبيهسازي و مطالعه شود. از ابزارهاي رياضي مرتبط ميتوان به جبر خطي، معادلات ديفرانسيل ، تكنيك ها ي محاسباتي و عددي، مثل روش های اجزاء محدود، نام برد.
اسلاید 53: مهندسي شيمياگر چه قدمت کار کيمياگري به عنوان مادر صنايع شيميايي به هزاران سال پيش باز ميگردد و به ميزان قابل توجهي، قديميتر از صنايعي است که ديگر زمينههاي مهندسي نام خود را از آنها اقتباس کردهاند ولي مهندسي شيمي تا اوائل قرن بيستم به عنوان يک حرفه شناخته نشده بود. در نيمه دوم قرن نوزدهم و به مرور زمان با توسعه صنايع شيميايي، احتياج صنايع به اشخاصي که در زمينه فرآيندهاي شيميايي تعليم يافته باشند، احساس گرديد. اين احتياجات توسط شيميستهاي صنعتي يعني اشخصاصي که در رشتههاي شيمي تعليم ديده، ولي علاقهمندبه استفاده از اطلاعات خود در زمينههاي صنعتي بودند، برآورده ميشد.
اسلاید 54: تعريف مهندسي شيميمهندسي شيمي که ترجمه کامل آن از زبان انگلسي «مهندسي صنايع شيميايي» است، در واقع جدا شده از مهندسي مکانيک است. وظايف انحصاري که امروزه در دنيا بر عهده مهندسان شيمي گذاشته شده است در ابتدا بر عهده مهندسان مکانيک بوده است ولي با پيشرفت و گسترش علم و فناوري به تدريج مشخص شد که در طراحي بعضي دسستگاهها که در آنها عمليات جداسازي و مخلوطها يا ترکيب شيميايي مواد صورت ميگيرد، مهندسان مکانيک علاوه بر اشراف به دروس پايه و اصلي مرتبط با رشته مهندسي مکانيک از جمله رياضيات، فيزيک، استاتيک و مقاومت مصالح، ترموديناميک، مکانيک سيالات و انتقال حرارت لازم است با دانش شيمي، شمي فيزيک، مهندسي واکنش، ترموديناميک مخلوطها، انتقال جرم و آنچه امروزه به نام عمليات واحد و طراحي راکتورها ناميده ميشود نيز آشنايي کامل داشته باشند تا بتوانند با تسلط کامل بر فرآيند اتفاق افتاده در داخل دستگاههاي فرآيند به طراحي بهينه و مناسب بپردازند.
اسلاید 55: آينده مهندسي شيمياشتغال بکار در اکثر صنايع و کارخانجاتهمکاري و اشتغال در مراکز و پژوشگاهها تحقيقاتيعلاوه بر موارد مذکور مهندسين شيمي بدليل توانايي و محيط بودن به کل طراحي از ديگر تواناييهاي مهندس شيمي علم سازي است در حال حاضر علمهاي جديد و نوپا را مهندسان شيمي به دنيا عرضه کردهاند، مانند بيوتکنولوژي (علم استفاده از قارچها و کپکها و آنزيمها براي انجام واکنشهاي شيميايي و صنتعتي) و نانو تکنولوژي (علم استفاده از مواد در مقياس 9-10 متر). در دنيا بيشترين حقوق را مهندسان شيمي با مقدار 80000 دلار در سال کسب ميکنند و فقط دکتراي برق الکترونيک و صنايع پايه حقوق بيشتر از دکتراي مهندسي شيمي دارد.
اسلاید 56: صنايع پتروشيميمنابع عظيم نفت و گاز در کشور منجر به توسعه گسترده صنايع گاز و پتروشيمي از حدود يک قرن پيش شده است. مهندس شيمي آموزشهاي لازم براي طراحي و بهرهبرداري از اين صنايع را ميبينند و آمادگي کار در اين صنايع را بدست ميآورند. شناخت مواد اوليه و محصولات، برآورد اقتصادي توليد، طراحي و انتخاب دستگاههاي لازم براي توليد مورد نظر، راهاندازي و بهرهبرداري از صنايع مذکور، مهندسي فروش و بازاريابي براي محصولات و بهينهسلزي کيفيت محصولات و بالاخره مديريت اين صنايع از وظايف مهندسان شيمي است. دروس اختصاصي اين گرايشها عبارتنداز:فرآيندهاي نفت وگاز و پتروشيمي که در دروس جداگانهاي نظير عمليات پالايش نفت و گاز، مباني شيمي و تکنولوژي پليمر فرآيندهاي پتروشيمي و اصول مهندسي احتراق تدريس ميشوند.
اسلاید 57: صنايع غذاييتوليد، تبديل، نگهداري و کنترل کيفيت مواد غذايي در صنايعي مثل قند، روغنهاي خوراکي، لبنيات، کنسروسازي، گوشت، نوشابه، چاي و ساير مواد غذايي مورد نظر مهندسان شيمي ميباشد. اصول طراحي و مهندسي که در دوره کارشناسي مهندسي شيمي تدريس ميشود با افزودن چند درس تخصصي نظير مهندسي فرآيندهاي غذايي تخميري، مهندسي بيوشيمي، ميکروبيولوژي صنعتي، تغذيه و بهداشت، کنترل کيفي مواد غذايي و... قابل توسعه به صنايع غذايي است.
اسلاید 58: مسابقات دانشجويي کميکارکميکار يک مسابقه دانشجويي براي دانشجويان رشته مهندسي شيمي است که در دو بخش طراحي پوستر و عملکرد برگزار ميشود. در اين مسابقه شرکت کنندگان بايد خودروهايي در اندازه مشخص بسازند که با واکنش شيميايي کنترل شده و بتواند مسيري مشخص را پيموده و بار مشخصي را حمل نمايد. اين مسابقات قوانين خاصي را دارد که طول مسير و مقدار بار، ساعاتي قبل از مسابقه اعلام ميشود.از اين رو شرکت کنندگان در اين مسابقه براي کسب موفقيت ضمن طراحي و ساخت خودرو بايد آن را براي مسافتهاي مختلف به همراه وزنهاي مختلف بار، آزمايش و تکرارپذير کنند.ويژگيهاي منحصر به فرد اين مسابقات در کنترل و اکنشهاي شيميايي با تجهيزاتي ابتدايي و همچنين دستيابي به انرژيهاي نو و دوستدار محيط زيست است.علاقهمندان ميتوانند فايلهاي قوانين و توضحيات مسابقات داخلي و خارجي را از سايت www.sacheir دانلود نمايند.
اسلاید 59: ادامه تحصيل مهندسين شيميکليه فارغالتحصيلان رشته مهندس شيمي ميتوانند تا مقاطع کارشناسي ارشد و دکترا در مهندسي شيمي يا برخي از رشتههاي ديگر مهندسي در داخل و يا خارج از کشور ادامه تحصيل دهند. در دورههاي کارشناسي ارشد و دکترا دانشجويان ميتوانند علاوه بر زمينههاي مذکور، در زمينههاي ديگري نظير انرژي و محيط زيست، مواد پيشرفته، بيوتکنولوژي، نانو تکنولوژي، مهندسي پزشکي، کاربرد کامپيوتر در طراحي و شبيهسازي فرآيندها و بسياري از موضوعات جديد روز فعاليت کنند.
اسلاید 60: آينده شغلي، بازار کار، درآمدفارغالتحصيل اين رشته علاوه بر کار در صنايع شيميايي مختلف بطور اختصاصي ميتواند در کارخانههاي توليد مواد غذايي مانند روغن، قند و کنسروسازي فعاليت کند و يا درکارخانههاي داروسازي براي توليد آنزيمها و آنتيبوتيکها فعاليت داشته باشد.بازار کار مهندس شيمي نسبت به رشتههاي ديگر نسبتاً بهتر است. چون يک مهندس شيمي قالبليتهاي بسياري دارد و ميتواند در شرکت نفت، شرکت گاز، شرکت پتروشيمي، وزارت نيرو (طراحي نيروگاهها) و کارخانههاي ساخت لاستيک، پلاستيک ، روغن ماشين، توليد مواد دارويي، غذايي، بهداشتي و همچنين شرکتهاي تصفيه آب و فاضلاب فعاليت کند.
اسلاید 61: مهندسي نفتکره زمین بیشتر انرژی جنبشی، گرمایی و شیمیایی خود را از نفت می گیرد و حرکت ماشین های سبک و سنگین بوسیله این ماده حیاتی بوده است، تولیدات، مصنوعات، کودهای شیمیایی، فرآورده های دارویی، پارچه و الیاف، پلاستیک ها، چسبها فرآورده های بهداشتی و آرایشی از همین ماده ساخته می شود. بعلت نفت خیز بودن کشورمان توجه به تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد برای بهره برداری درست و بهینه از این سرمایه خداداد امری ضروری است. مهندسی نفت بیشتر بر مبنای مکانیک سیالات، دینامیک گاز سیالات ـ انتقال جرم و اقتصاد مهندسی و ترمودینامیک می باشد که باید مهندس روش های استفاده و بهره برداری از این صنایع را کسب نمایند. مجموعه کارشناسی مهندسی نفت از مجموعه آموزش عالی است که رکن اصلی یکی از بخش های عمده صنعت نفت یعنی: تولید، اکتشاف، و استخراج نفت و گاز را تشکیل می دهد.
اسلاید 62: مهندسي نفتهدف این دوره تربیت مهندسان کارآمد برای عهده دار شدن طرح و اجرای روشهای بهینه برای بهره برداری از منابع نفت و گاز کشور می باشد.
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.