صفحه 1:
معرفی پیشران های حیاتی موّثر بر آینده توسعه و باز آفرینی گردشگری
با رویکرد تولید درآمد پایدار در سطح مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران
على اقيان
معاون فنى و اجرايى اداره كل برثامه ريزى و توسعه شيهرى هماهنكى و امورمناطق شهردارى هران
منا مسعودى آشتيانى
دستيار مديركل برثامه ريزى و توسعه شهرى هماهتكى و امورمناطق شهردارى تتهران
صفحه 2:
,
مدان 1 ls
7
NV iba عا
اسان Jah el.
و
wets
صفحه 3:
عوامل توسعه گردشگری شهری در هریک از مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران کدام است؟
. _ چالش های عمده در عدم تحقق برنامه های توسعه و بازآفرینی گردشگری در تهران چیست؟
. گردشگری های هدفمند در هریک از مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران چیست؟
گردشگری شهری تهران ؟11
صفحه 4:
روش تحقیق
باتوجه به اینکه هدف اصلی این تحقیق بهبود شرلیط اقتصادی مناطق ۲۲گلنه شهر تهران از طریق اعتلای گردشگری است.
اين روهش را می توان از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی به شمار آورد چون نتایج آن می تولند بصورت کاربردی در
سیستم های مدیریت گردشگری شهری به کار رود از لحاظ روش نیز توصیفی- تحلیلی است. روش اصلی مورد استفاده در
این پژوهش انواع روش های آینده پژوهی است.
صفحه 5:
مبانی حقوقی (سند/اسناد فرادستی/سوابق و پیشب
مطالعات و تحقیقات کاربردی در این بخش شامل طرح ها برنامه ها و پروّه های شهری و بررسی مدیریتی است که اغلب به سفارش دولت. شهرداری و نهادهای
مرتبط دیگر انجام می گیرد
از آن جمله می توان به:
برنامه های توسعه اقتصادی. اجتماعی و فرهنگی کشور برنامه ملی توسعه گردشگری کشور. طرح جامع و طرح تفضیلی,
طرح جامع توسعه گردشگری استان تهران و چشم انداز درازمدت (بیست ساله) شهرداری
صفحه 6:
مبانی نظری
<< سس
ar
Ve «
گردشگری یکی از پایدارترین و پاکترین منابع درامدی شهرها
بازآفرینی (معاصرسازی)
استراتژی های بازآفرینی شهری گردشگران
صفحه 7:
مفهوم گردشگری (توریسم)
Supply factors Demand factory
= Attractions and activities
= International tourism markets = - Accommodation
~ Domestic tourism markets - Other tourism services and facilities
- Residents’ use of tourist attractions, - Transportation
facilities and services <— = Other infrastructure facilities
~ Organizational elements
عناصر سیستم گردشگری در مدل ارائه شده توسط سازمان جهانی گردشگری
GN deat mea)
صفحه 8:
طبقه بندی انواع گردشگری (توریسم)
مهمترین عواملی که میتوان بر اساس آن.انواع مختلفی از گردشگری را تعریف و طبقهبندی کرد. عبارتند از:
نكيزه سفر. فصل كردشكرى. شكل و سازماندهی سفره وسيله نقليه مورد ستفاده
صفحه 9:
گردشگری شهری
9 گردشگری و شهر پدیده همزاد یکدیگر هستند. بدین معنا که گردشگری امروزی به عنوان پدیدهای انبوه. از شهرها آغاز شد و شهرنشینان بودند که توانستند
جریان های گردشکری را از اشکال براكنده به صورت سازمان يافته و انبوه
9 علاوه بر اين شهرها در كنار فعاليت هاى اقتصادى و زندكى فرهنكى. به عنوان مراكز فعاليتهاى كردشكرى
انقش مهمى برعهده دارند.
9 .بايد به جاى كردشكرى در شهرها. مفهوم "كردشكرى شهرى” مطالعه مى شود
صفحه 10:
مدیریت شهری
مدیریت شهری سازمانی گسترده است که مهم ترین نقش را در موفقیت طرح های توسعه شهری و رفع نیاز
tft es
1 1 1 1 جمعیت. جریان عبور و مرور در شهرء رفاه شهرى. مسكن. كاربرى اراضى. تفريح. فرهدك. تأسيسات زير بنايى و
ur t 3 1 ۱۳۹۴ امثال آنها بر عهده دارد(کرمی:
1 1 cw f t نحوه مدیریت بر جریان مطلوب زندگی شهری, میتولند در بهبود سکونت گاه های انسانی و پایداری توسعه
1 1 t,t شهرى. مهم توبن نقش را ایا کند؛ زیرا عامل اجا زه دهنده و تنظيم کننده برنامه های شهری از کرایی مدیریت
1 شهرى نشأت مى كيرد (محمدنزاد. /114). واوا
صفحه 11:
مدیریت گردشگری شهری
عناصر گردشگری شهری
عناصر اصلی: انگیزه اصلی گردشگری در بازدید از یک شهر هستند که خود به
دو گروه "مکانهای فعالیت" و آزمینههای سرگرمی" تقسیم می شوند.
BMS gaya تجربه گردشگر
صفحه 12:
با زآفرینی گردشگری شهری
شاخص ها و نماگرهای موتیط با ازآفرینی عناصر گردشگری شهری:
کالبدی. زیبایی-شناختی, محیط زیستی, اقتصادی, اجتماعی - فرهنگی.
موّلفه های تبیین کننده در بازآفرینی اقتصادی عبارتند از :
نوکردن اقتصاد شهری, ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری و تنوع اقتصادی
صفحه 13:
عناصر مرتبط با مبحث گردشگری شهری در کلان شهرها
مراکز خرید و فروش عمده
سرگرمی و تفریحات
پارک ها و فضای سبز شهری
موزه ها
مراکز فرهنگی و هنری یادمانی
مراکز مذهبی ویژه (مساجد. حسینه هاء امامزاده هاء سقاخانه ها و تکایا و ..) و ..
@
صفحه 14:
شناخت محدوده مورد مطالعه
۰ 3
شنت 35 ome
a :
9
نقشه موقعیت جغرافیبی کلانشهر تهران در استان تهران و كشور
صفحه 15:
شناخت محجدوده مورد مطالعه
نقشه پراکندگی جمعیت به تفکیک نواحی ۱۲۴گانه تهران
١ منيع؛نكارندكان با همكارى رصدخانه شهرى تهران».
نقشه تراكم جمعيت به تفکیک نواحی ۱۲۴گانه تهران
Ow oe
منيع: نكارندكان با همكارى رصدخاته
صفحه 16:
جاذبه های شهری قوانین و مدیریت حمل و نقل
موضوعات مرتبط با درتهران
۱
اجتماعى. فرهنكى و آموزشى
صفحه 17:
راهکارهای پیشنهادی جهت توسعه و
oe ste ts te
۵ سرمای ذاری در گردشگری
معرفی مکانیزم هایی به جهت بر
استفاده از ارزش فزوده
توسعه واجراى برنامه هاى آموزئ
عمومی کردشکری بای شهروندن نها
معرفیچالش ها و موائع اجر
بزدرنده در توسعه گردشگری oh obs
5اه دوين الكو etn wh
توسعه كردشكرى ميرائى شهر تهرار
ايجاد فصابى ججهت اف واه اندازى برتال جامع.
کیفیت زندکی افراد كردشكرى تعران
تعریف نام و چم اندازی با
هدف حفاظت و توسعه هویت؛
فرهنگی اجتماعی محبط
توسعه کردشگری تهرن با نگاهی؟
صفحه 18:
به طور اجمالی مهم ترین زمینه هایی که شهرداری ها می بایست به توسعه گردشگری در شهرها
کمک کنند عبارتند از:
معرفی شهر و امکانات
"* توجه به میرات فرهنگی شهرها
**نظارت عمومی شهر
ley! خاطره های ذهنی برای گردشگری
'*مشاركت هدفمند وبا انكيزه بخش خصوصى در تكميل و ارتقاء زيرساخت هاى كردشكرى شهرى . اطلاع رسائى و
اتبليفات متناسب با نوع و علايق كردشكران و ارتباط كامل با آنها
“© تعريف كردشكرى در سطح محلات. نواحی و مناطق تهران
1
1
۱
1
۱
1
1
۱
۱
صفحه 19:
