علوم مهندسیمهندسی شهرسازی

معماری ارگانیک

صفحه 1:
معماری ار گانیک

صفحه 2:
مقدمه : ‎ee‏ 2500 كد د دوره جعبه هاى ساختمائى بلتذ مدر: هوايى تازه براى نفس كشيدن ومفرى براى تحرك و آرامش بوده . ‏5 1 1-1 شحص القلابى: وايسته به طبيعته با تكرايشات آرمان كرايانه به آزادى فردى و اجتماعى - به عنوان نمونه كامل و بارز نكاه اركانيك به زندكى و معمارى؛ حتى امروز موضوعى كهنه و تمام شده محسوب ۰ نت عتاوینی دیگر- جدى تر شده واهميت ‎ ‏بيشترى يافته است ‎

صفحه 3:
:پدیده ارگانیک ارگانیسم : مجموعه اجزا و اعضایی که جسم یک 39490 را می سازند. مفاهیم : عملکرد زیبایی

صفحه 4:
- ريشه اصلی معماری ارگانیک فلسفه رمانتیسم. | زا - دز منسین لدسیسیم واکنشی در برابر عقل مدرنن - در

صفحه 5:
كالأسيسيسم * عقل و منطق * فيزيك-رياضى * وضوح-عدم ابهام * نظم-تقارن تناسب للك باط * هيجان-شعر-ادبيات * ايجاد هام و توهم

صفحه 6:
افردریش ویلهم شیلینگ : طبیعت جزتی ازانسان است بین انسان و طبیعت جدایی نیست. ساموئل تیلور کولریج : فرم ارگانیک همان گونه که از درون رشد می کند. شکل می گیرد.

صفحه 7:
لائوتسه : واقعیت بنا از چهار دیوار و یک سقف نمی شود.بلکه باید این واقعیت را در فضای درونی ‎ery)‏ > نضا که ما در آن زندگی می کنیم جست.

صفحه 8:
* پیشرفت سریع تکنولوژی * مطرح شدن آهن .7 * روش های جدید لوله کشی و تهویه مطبوع رات کی * مونتاژ واحد های پیش ساخته انبوه سازی در ساختمان سازی

صفحه 9:
معماری ارگانیک سحعه پدیده ای منفرد معمار ارگانیک سوه پایبند به سبک فردی غرض و هدف معمار . سح همخوانی و همگامی با طبیعت معماری ارگانیک نوعی بیان "ری که فرد را از واقعیات اجتماعی دور و جدا می کند.

صفحه 10:
معماری ارگانیک : * توجه به انسان و زندگی * توجه به ساختمان به عنوان مجموعه کلیه فعالیت های انسانی و ‎oleae!‏ * توجه به خوشبختی روحی روانی انسان در تشکل فضاپی اتاق,خانه و شهر

صفحه 11:
معماری ار گانیک انسانی بودن به جای انسان گرا بودن

صفحه 12:
فرم های ساختمانی اصول معماری ارگانیک : * طبیعت به عنوان الگو * فرد گرایی * ملى كرايى طر کلی ساختمان سازی ارگانیک

صفحه 13:
سه طرح اصلی ساختمان سازی :ار کانیک * ساختمان به مثابه یک عنصر طبیعی: * ساختمان جزء کامل. محکم و فروتن محیط * ساختمان به مثابه یک عنصر مشخص: * هر بنا وضعیتی منحصر به فرد دارد * ساختمان به مثابه یک عنصر سنتی : * بايد به سنت ها و ريشه های فرهنگی هر ملت توجه نمود

صفحه 14:
"معمار یا رگانیک" "معماری غیرارگانیک " * هنر فرماتیو * هنر زیبا * محصول حساسیت ذاتی * محصول تفکر * محصول تخیل اشراقی * محصول تخیل سازنده * تماس نزدیک با طبیعت * دوری از طبیعت * جوینده هدف های ویژه * جوینده هدف های جهانی * پراز بسیار شکلی وگونه گونی * متمایل به قانون‌سیستم . قا * طبیعت گرا * سبک گرا * حاصل تماس با واقعیت * محصول تحصیلات * فرم های پویا * فرم های ایستا

صفحه 15:
" ویژگی های معماری ارگانیک: - دارای پلان آزاد ! ۱ ی ونادی و سرزندگی فضایی است: ات ای فضا های معماری شکل اولیه حجمی را نفی می کند. - بر مسئله ارتباط انسان » طبیعت و معماری تاکید می ورزد . ‎٩‏ ما ی در[ که باید باشد و هست جست جومی کند. ‏- چهار چوبها و قوانین ثابت و بی حرکت و محدود کننده را نفی می کند. ن اجزاء آن نوعی پیوستگی طبیعی وجود دارد که با طبیعت ‏ون أ حنة شده است. ‏كابة متمارى به كولة أى تنديس گونه نگاه می کند. ‎ ‎ ‎Se ‎ ‏را کانیک میخواهد با طبیعت پیوند داشته * باشد و ماهیتی طبیعت گرا دارد.

صفحه 16:
یت در ۲۰ مه ۱۹۵۲ در تلیسین معماری ارگانیک را در نه عبارت ‎af aye de‏ *- طبیعت: فقط شامل محیط خارج مانند ابرها درختان و حیوانات نمی شود 1 بلکه شامل داخل بنا و اجزا و مصالح آن می باشد. * ۲- ارگانیک: به معنای همگونی و تلفیق اجزا نسبت به کل وکل نسبت به اجزا است. * - شکل تابع عملکرد:عملکرد صرف صحیح نمی باشد بلکه تلفیق * فرم و عملکرد و استفاده از ابداع وقدرت تفکر انسان در رابطه با عملکرد ضروری است.فرم و عملکرد یکی هستند. ۴ - لطافت: تفکر و تخیل انسان باید مصالح وسازه سخت ساختمان به صورت فرم های دلپذیر و انسانی شکل دهد.همان گونه که پوشش و2 ‎il cls 2S oy‏ را تکمیل می کند.مکانیک ساختمان باید در اختیار انسان باشد و نه بالعکس.

صفحه 17:
۵- سنت: تبعیت و نه تقلید از سنت اساس تفکر معماری ارگانیک است. ۶- تزئینات: بخش جدائی ناپذیر از معماری است.رابطه ‏ 001 کل هاانه شاه های بوته می باشد. ۷- روح: روح چیزی نیست که به ساختمان القا شود بلکه باید در درون آن وجود داشته باشد و از داخل به خارج گسترش یابد. ۸ بعد سوم: بر خلاف اعتقاد عمومی بعد سوم عرض نیست بلکه ضخامت و عمق است. ۱ فضا: عدر ی ات که داتما باید در حال گسترش باشد.فضا یک شالوده پنهانی است که تمام ریتم های ساختمان باید از آن منبعث شود و در آن جریان داشته باشد.

صفحه 18:
ارتباط معماری با ارگا نیسم های طبیعی به طور موثر به ۴ مورد محدود میشود: رابطه ی ارگانیسم ها با محیط خود ‎Vo‏ ‏وابستگی بین ارگانها با یکدبگر-۲ رابطه ی بین فرم و عملکرد -۲ ۴- ‏حیات‎ Jel

صفحه 19:
خانه ای نباید روی تبه باشدء بلکه باید جزئی و بر آمده از طبیعت باشد. متعلق به آن باشد, تا تیه و خانه بتوانند با هم زندگی کنند و خوشحالی هر یک به لحاظ وجودی دیگری باشد." فرانک لویدرایت*

صفحه 20:
معماری ا رگانیک فلسفه ی طراحی معمارانه مربوط به اوایل قرن بیستم که بیان می دارد یک بنا باید ساختارو پلانی داشته باشد که نیازهای کارکردی آن با محیط طبیعی اش هم ساز باشد و فرم یک وضوح عقلانی و کلیتی یک پارچه به خود بگیرد. شکل ها یا فرم ها در چنین حالتی اغلب خطوط طراحی نا منظمی هستند و به نظر می رسد به فرم های موجود در طبیعت شبیه می باشند.(معماری اندام وار یا اندامین معادل های فارسی آن هستند.)

صفحه 21:
۰ سال قبل رایت توانست راه حل برای هارمونی و هماهنگ با محیط نه با ترس بلکه با عشق با زیبایی طبیعت و طراحی می کرد تا شکل معماری دنیا را تغییر دهد . را ات را معماری ارگانیک نامید. عبارتی که دوستش سالیوان تکرار می کرد ولی او در با نشان داد

صفحه 22:
کار رایت با فکر هميشه خلاق و باز او توسعه یافت . انسان عنصر مهم ثابتی از شروع تا پایان کارهای رایت بود و او اين را ‎an‏ اک انسانيت مى نامنف..

صفحه 23:
شاهکار معماری رایت و نظریه ارگانیک را می توان در خانه آبشار در ابالت بسلوانیا در آمریکا دید. ‎١١١١ 01 000 0 ne‏ ساحته شده به بهترین شکل عقاید رایت در مورد معماری ارگانیک را نمایش میدهد.موارد طراحی و اجرائی را که رایت برای این خانه ویلائی در نظر گرفته بود می توان در هشت مورد ذیل خلاصه کرد: ‏۱- حد اقل دخالت در محیط طبیعی ‏۲- تلفیق حجم ساختمان با محیط طبیعی به گونه ای که هر یک مکمل دیگری باشند. ‏۳-ایجاد فضاهای خارجی بین ساختمان ومحیط طبیعی. ‏ق فضای داخل با خارج. ‏۵- نصب پنجره های سرناسری و از بین بردن گوشه های اتاق. ۶-استفاده از مصالح محیط طبیعی مانند صخره ها و گیاهان چه در داخل وجه در ‎Lug‏ ‎ ‎ ‎

صفحه 24:
"خنهآبشار یک هدیه هی بلکه یکی از بزگترینآنها وحاصل تجربهذهن انسان بر روی کره خاکی است» من فکر می کنم که هیچ چیزی ات به حال تا این اندازه با هماهنگی و موافقت بیان نشده ‎1٠٠-357‏ نط |امت جنگل و رود وصخره است وهمهاينها بعلاوه ساختار خانه شمارا بهآرامش وگوش دادن به صداها دعوت می کند آن هم نه هر صدایی بلکه صداى موسية آب و آبشار این خانه راهی است برای رسیدن به آرامش* "فرانك لويد رايت“

صفحه 25:
معماری با الهام از طبیعت معماری طبیعی نوعی معماری آميخته با رنگ است که در اوایل قرن بیستم به عرصه ظهور رسید. معمارانی چون فرانک لوید رایت» آنتونی گادی و رادولف استینر که هر ‎alas‏ ۱ 9 ۰ رو ای از این معماری را بنیان گذاشتند. این شیوه معماری به معنای تقلید صرف از طبیعت نیست بلکه در آن خواسته های بشر بعنوان موجودی خلاق و زنده در نظر گرفته می شود. لوئيس ساليوان (۱۹۲۴_۱۸۵۶): اولین فردی که به تجزیه و تحلیل مفاهیم معماری طبیعی پرداخت

صفحه 26:
فرلنک لوید رایت (۱۹۵۶-۱۸۶۹): وی مفاهیم را در جهت تصریح رولبط میان طبیعت و معماری گسترش داد و به وضع دستور العمل هایی در خصوص چگونگی ساخت فضاهای داخلی و ‎٩‏ ‏خارجى بنا و استفاده از مصالح ساختمانی سازگار با طبیعت پیرامون پرداخت. آنتینی گادی (۱۹۲۶۱۸۵۲): اولین فردی که طرح این شیوه ساخت و ساز را با ارلئه صورت ساخته شده بنا بیان کرد و بر چگونگی ساختمان سازی بدین شیوه تاکید داشت . وی در اواخر عمرش معماری هندسی طبیعی را با ساخت دو فضای قوس دار در کلیسای "سگرادا فامیلی" متحول ساخت. کلیسا سکرادا فامیلی

صفحه 27:
لوئی سالیوان رايت از نظریات او بسیار در طراحی بهره برد .استفاده از المان های گیاهی و شلوغ با شاخ و برگ های بدون ابتدا و انتها ای سیب یی بر رام . تزئینات وسیله ای برای غنی کردن ساختمان های فقس مانند

صفحه 28:
خانه جیمز چا رنلی»شیکاگو »ایلینویز !۱۸۹ طراحی برای این خانه در دفتر سالیوان و ادلر توسط رايت

صفحه 29:
خانه جیمز چا رفلی»شیکاگو »ابلینویز ۱۸۹۱ eek كاملآ صاف آجری ‎Sere‏ ‏پنجره های مستطیلی

صفحه 30:
اوک پارک» ابلینویزه 19۰۰ ساختمان بلند با پنجره خاص که چشمها برای جستجوی نور به بالاخره کند می

صفحه 31:
خانه وبلیام »اچ»وینلو ۱۸۹۴-۱۸۹۳ در دوره ی خودش بسیار غیر عادی می نمود + لب {

صفحه 32:
خانه ویلیام .اچ»ویضلو ۱۸۹۴-۱۸۹۳ خانه ای ساده .اصیل .جذاب با معیارهای امروزی

صفحه 33:
خانه ويليام جى» فریک در اوک بارک ۱۹۰۲-۰۱ مثالى خاص از خانه اى سه طبقه ا ااا 2

صفحه 34:
خانه وارد دبليو ویلیتس در ابلینویز ۱۹۰۳-۱۹۰۲

صفحه 35:
معبد يونيتى در ايلينويز ۱۹۰۷-1۹۰۵ * اين ساختمان از خارج به شكل سنكر ديده مى شود * دو مکعب افقی بتنی .مکعب بزرگتر برای عبادات کلیسا و دیگری فعالیتهای حار ‎Ca‏ * حس فضا در درون آشکار می شود

صفحه 36:
معبد بونیتی در ایلینویز ‎۱٩۰۷-1۹۰۵‏ ‏دو بدنه مجزا استفاده از بتن برای اولین بار

صفحه 37:
معبد یونیتی در ایلینویز ۱۹۶۷-1۹۰۵ نور كيرى از كنار و از سقف سقف ساختمانى مشبك از نور كير ها

صفحه 38:
خانه اوری» کونلی »ابلینویز ۱۹۰۷-۱۹۰۵ خانواده اوری فضای وسیم در جنگلی مسطح داشتند و به دلیل پا فشاری رایت بر اصول خود او را برای طراحی انتخاب کردند

صفحه 39:
خانه اوری» کونلی »ابلینویز ۱۹۰۷-۱۹۰۵

صفحه 40:
نکات اصلی برنامه ریزی: - تقلیل دیوار های داخلی به حداقل - هماهنگ ساختن بنا با محیط خارج تغییرمفهوم اتاق از قوطی واستفاده از دیوار به عنوان عنصرجداکننده انتقال زیر زمین به روی زمین - دادن تناسبات انسانی = استفاده از مصالح واحد - تأسیسات دراستخوانبندی > مبلمان به عنوان عناصر معماری - حذف ظریف کاری

صفحه 41:
خانه فردر یک سی روبی »شیکا کوءابلینویز ۱۹۰۹-۱۹۰۸ بر آورده کردن احتیاجات مهم کار فرما عامل موفقیت طرح بود یکی از به یادماندنی ترین آ ثار اولیه رایت

صفحه 42:
خانه فردریک سی روبی »شیکا گوءابلینویز ۱۹۰۹-۱۹۰۸ ای رای اختمانی عریض کم ارتفاع و افقی

صفحه 43:
خانه فردریک سی روبی »شیکاگو»ابلینویز ۱۹۰۹-1۹۰۸

صفحه 44:
4اوک بارک ۱۹۰۹ خانه خانم توماس گیل نمای قائم به طور بر جسته با بالکن های جلو آمده و پیش آمدگیهای مسطح حالت مدرنی را ایجاد کرده رایت آن را پیش در آمد خانه آبشار می داند

صفحه 45:
نه بازی کودکان »ریور ساید »ابلینویز ۱۹۱۳-۱۹۱۲ ۱ رام داریست های سوراخ دارو ترکیب کل طرح .يك خصوصیت لذت بخش خاص خانه بازی است

صفحه 46:
اوک پارک ۱۹۰۹ خانه خانم توماس گیل نمای قائم به طور بر جسته با بالکنهای جلو آمده و پیش آمدگیهای مسطح حالت مدرنی را ایجاد کرده رایت آن را پیش در آمد خانه آبشار می داند

صفحه 47:
خانه آلیس میلارد »پاسادانا کالیفرنا ۱۹۳۳ --۱۹۲۴ بخش عمده ی کارهای رایت استفاده از المانهای افقی بود ولی در این خانه در درهای باریک از مولفه های عمودی بهره برد ‎Ces‏ احتار بافت بلوکی ساخته شد

صفحه 48:
خانه مالکوم ویلی مینسوتا ۱۹۳۴ -۱۹۳۵

صفحه 49:
خانه ادگارد کافمن پنسیلواننا ۱۹۳۹-۱۹۳۵ تحققی شاعرانه و يك حالت كرايى كامل از نيرو هاى تخيلى ورمانتيك رايت

صفحه 50:

صفحه 51:
خانه ادگارد کافمن پنسیلواننا ۱۹۳۹-۱۹۳۵ پیوند تخته سنگ های خشن و دست نخورده به همراه حجم های تراشیده و صاف بتن

صفحه 52:
موزه کو گنهايم ‎1۹۵۹-1٩۴۳‏ نبوبورک برای رایت که زندگیش وقف تحول معماری شده نهایت پیروزی بود. ساختمان مارپیچی بزرگ که دایره وار در گوشه ها به بالا كسترش يافته و در آخر به گنبد شيشه ای در ارتفاع ۲۰ متری ختم می شود و نور را به قلب بنا وارد می کند

صفحه 53:
زه گوگنهایم 9۳۴۳ ۱9۵۹ نیویورک

صفحه 54:
‎ajgo‏ كوكزهايم سر عرور 90| نیویورک ‎ ‏دلیل نمایش بهتر آثار هنری دیوارها وطبقات را به صورت

صفحه 55:
ويسكانسين »مركز تحقیقاتی جانسون واکس» ۱۹۵۰-۱۹۴۳ درهفتاد سالگی رایت یکی از تحسین بر انگیز ترین ساختمانهای خود را ساخت شامل ادارات مرکزی که ستونهای گوه ی گلف شکل آن و برج ۱۴ طبقه با کنج های مدور

صفحه 56:
خانه نورمن لیکز» ‎۱۹۶۸-۱۹۵٩‏ فنیکس » آریزونا

صفحه 57:

39,000 تومان