معماری و عمرانعلوم مهندسی

معماری بیزانس (روم شرقی)

صفحه 1:
معمارى بیزانس ( روم شر 8 ارائه دهنده : سیروس خليلئ زير نظر استاد ارجمند : سركار خائم كيان

صفحه 2:
امپراتوری بیزانس

صفحه 3:
معماری بیزانس (روم شرقی) حر 4

صفحه 4:
© پیشینه تاریخی: دیوکلسین,. قلمرو وسیع امپراتوری روم راجه شرقی و غربی بین خود و فرماندهان همطرازش تقسیم نموده اضمحلال امپراتوری قدرتمند روم را نادانسته پی ریزی نمود. ‎eee‏ ای را (قسطنطنیه) نام گرفت. این شهر به طور شگفت انگیزی در سرا شهر (روم) مرکز امپراتوری موثر واقع شد و با تضعیف قدر ‎eo sD‏ 0 امپراتورزی روم شرقی (بیزانس) شکل گرفت. فرمانرولیی بیزانس به د امپراتور آرکادیوس افتاد که شهر بیزلنس (استانبول امروزی) را با نام قدیمی اش پایتخت خود قرار داد.

صفحه 5:
* بیزانس. شهر بندری مهمی که به دلیل قرار گرفتن ای که کوتاهترین مسیر غرب به مشرق زمین بو تجاری ‎ete‏ داشت و از تمدن چشم گیری برخور ساکنان آن دارای سنت های پابرجایی بوده اند. بهٍ سلطه ی دیگران را به دشواری پذیرا شدهاتل متا حکمرانان هوادار اسپارت كه در ساود 2326 ‎١‏ ' تحميل شد. پس از 16 سال مقاومت ‎ER‏

صفحه 6:
* بیزانس شهری بود با ویژگی های اقتصادی سیاسی و فرهنگی ابزارهاى لازم را فراهم آورد 0 با فرهنگ و ارزش ‎se‏ رد اجتماعى سرزمين هاى مجاور آشنا شود و از اين راه آثار هنر جهان عرضه کرده که هم جهانی هستند و هم از سنتها وافر بومی و منطقه ای میه گرفته اند. لین شهر با اینکه قبلامرکز به بزرگی امپراتوری روم نبوده ولیکن به تمدنهای روم و پونان در بابل ایلام. اورارتو هیتی و ایران از شرق دسترسی داشت. به همین دا بسیاری از پژوهشگران معتقدند که هنر و معماری بیزانس بی تأثیر هنر و معماری مشرق زمین نیست.

صفحه 7:
در«هشید آمدن هدر بیزاس و شکل گیری آن سه عنصل © ‎a‏ : نخست اداری. دوم تأثیرات هلنیستی و تأکرتار هی ماع از شاه اسان در م مشخص شده اين است كه مجموعه انديشه ها و تفكراتى كه به ت این قطب جهان نظم یافتند و به هماهنگی رسیده اند. بر ری بودند و بر اساس يافته های رباضی. میان جهان فکر و جهان ماده ۱ به جدایی وجود داشته و انسان موجودی حائل میان این دو جهان داد می شده است. در لین نطریه هاء اندیشه ها و تفکرات هند و ایرلنی و اعتقادات بابلی و مصریها جای داشته است.

صفحه 8:
* معماری: هنر معماری در روم شرقی (بیزانس) تا قرن تحت تأثیر مسیحیت آغازین بود. این هنر در قرن ششم مبلادی حکومت «ژوستی نیانوس». به وجود آمد او در هنرپرور کنستانتین بود و آثاری را که وی مورد حملیت و تشویق قرار دا شکوه و عظمتی شاهانه داشتنه تا جایی که دوران فرماز روا ۱۳ «نخستین عصر طلائی» هنر امپراتوری روم شرقی نامگذاری کرده باید به این نکته اشاره نمود که بهترین گنجینه ی یادگاری «نخ عصر طلائی» اکنون در خاک ایتالیا که در شرا گری می کنند. نه در شهر کنستانتینوپل (استانتول).

صفحه 9:

صفحه 10:

صفحه 11:
Paar See ears ee Une srs Ue * ‏ل 402 میلادی به بعد پایتخت آمپراتوران روم‎ ‏ن در پایان همان قرن مقر فرمانرولیی ورد وداک‎ ‏که همه چیز رابه سبک و سیاق هنری‎ ‏همین علت در زان ژوستی نیانوس شهر راونا به صورت بای‎ ‏برای گسترش و نفوذ سلطه ی بیزلنس بر ایتالیا درآمد. مهمتر:‎ ‏که در ن شهر در سالهای 526-47 میلادی ساحته شد. کلها‎ ویتلله» است این ساختمان معرف معماری براکس اس ۳ روم غربی ساخته شد. و به طور قطع از آثار کنستانتینوپل اقتباس اس بلان أن هشت صلدى ادس و ‎ee ea‏ فته أاست.

صفحه 12:

صفحه 13:
لا م به ذکر است. لین بنابه خوبی نشان می دهد ‎(renee lees) EL esses li ١‏ ‎oo‏ تحول میا ن آن بنا در امپراتوری رو ‎ols {Ls‏ طول یافته بودند. از طرف دی مقیاس کلیسای سانتاکوستانستاء کوچکتر از سان ویتاله است: درونى سان ویتلله بیشتر وبا ترئینات غنی تری آراسته شک کلیسای سان ویتلله بر لثر اصول ساختمانی تازه ای که در تاق بد کار گرفته شده این امکان به وجود آمده است که در هر منطقه وسیع در بنا تعبیه گردد و داخل ساختمان را غرق در نور ساز

صفحه 14:
BLAS ATL GUS. TE 24 ۶

صفحه 15:
ينار با بان مستطیل ‎JS‏ + ژوستی نین به بعد کلیسای ‎(fous‏ نقشه ای متمرکز (مر؟ قسمت اصلی بنا رواج یافت و بر دنیای مسیحیت ارتدوکس گردید. درست همان طور که نقشه محوری کلیسای مستطیل بعدها معماری قرون وسطایی مغرب زمین را تحت تأثیر وبه عبارتی سلطه خود آورد .

صفحه 16:
اداسه شکل ۲ - نمابی از کلیسای سان5يوؤناره كلاس ) راونا

صفحه 17:

صفحه 18:
* به طور کلی باید گفت بناهایی که در طول دوران بیزانس که از سال 330 میلادی تا سال 1453 مبلا" ۳ شده اند. متنوع و تعدادشان فراوان و این به دو علت بستگی داشته است. نخست وجود ملتهای مختلف 155" امپراتوری بودند. دوم طولانی بودن دوران حاکمیت بیز همین مسئله موجب گردیده که نامیدن تمامی آنها به شکل. منطقی به نظر نرسد و از این روی است كه اين د زمانی از دیدگاه پژوهندگان این رشته به بخش هایی نق شده. که هر یک دارای ویژگیهای معینی هستند.

صفحه 19:
* ساختمانهایی که در هر یک از مناطق تحت قلمرو ام ساحته شده‌اند در مسال اسان تام امکانات ۳ ا ا لس كر حم سد 0 ايتالياء آجرء در شهرهاى ساحلى و روى زمين هاى صخره سوريه و فلسطين و بخشى از آسياى صغير (تركيه) از استفاده شده است. کلیساهای بیزلنس از نظر پلان پیش از دا ی بیزانس پسین به سه گروه عمده تقسیتم شده که عبارتند |

صفحه 20:
8 ساهایی که با پلان باسیلیکایی زپلان ‎(or‏ شده اند. * ب) کلیساهایی که بر اساس یک پلان مرکزی ساخته ‏ * ج) کلیساهایی که بر اساس ترکیب دو پلان محوری و مر شکل گرفته اند.

صفحه 21:
* پلان باسیلیکایی: این ساختمانها در طول یازده قرن - روم شرقی (بیزانس) ساخته شدند و شباهتهای آشکاری باسیلیکاهای رومی داشتند. محور طولی که مدخل ورو محراب کلیسا متصل می کند. در هر سمت خود با یک ردیف دالان سرپوشیده فرعی فرا گرفته مشناه 72 قسمت فوقانی همین محور به دهلیزها یا اتاق هایی حفاذ شده منتهی می گردد.

صفحه 22:
* در لین گونه بناهاء محور طملی تعیین کننده شالوده کلیس وب مب ‎op gee bgt GS Chas‏ روی فضای وسیع تجمع های مشرف به محراب عبور ل ‎a‏ ‏محور طولی و عرضی بنا می شود. از قدر تعین آن"می کا این نوع پلان تفاوت اساسی ای که با باسلیکا دارد وجود ل ا ل ا ل 3*۰ ورودی اصلی قرار گرفته است.

صفحه 23:
* پلانهای مرکزی: این نوع بناها یکی از پلانهای بارز بیزانس است که در جای جای قلمرو امپراتوری سا است. در لین بناها به جای توجه به محور طولیء توجه ا ۱ ساختمانهای رومی قدیمی دانست ‎MS. Sl,‏ سبک ایجاد نمودن. از دوره صدر میت اتکی را 5 به مرحله تکامل رسیده است.

صفحه 24:
* درباره ى لين يلان بايد به اين نكته ى مهم در مقايسه با اشاره نمود. که به طور معمول مانعی بر سر راه گذر مستقیم به مرکز بنا وجود ندارد. در لین نوع بناهای آیینی مسیحیت. .. " . سس حاصل می شود روی به فضلیی مرکزی دارد. كروة نخست در طول محور طولى كليسا ‎Pipes pe‏ بلكه آن كرادكرد يكديكر مى خواهد ا در مقلبل مقدسن ترين مكان كليسا ب محراب بايستند. از نمونه ى بارز اين كروه مى توان به كليساهاى: ويتاله در راوناء سن كريكورى در زوارتنتس و سانتاسرجيوس و باكوس استانبول اشاره کرد.

صفحه 25:
ش ‏ -ببلان کلیساهای سان‌گریگوری در زوارتی و ساتاموبیوس : استانول .

صفحه 26:
آنها را جزو این گروه فرار داد. عموما نجسشتین خود را از دست داده اند. این طرح نشار ۴۳ کارآیی دو محور اصلی عمود بر یکدیگر (یکی طولی و کننده و دیگری عرضی و فرعی) نیست. لین گروه ترکیب پلان محوری و مرکزی است. یکی از بناهای شاخص کلسای «اباصوفیه» شهر استانول لت کی ۳ شاهکارهای معماری بیزانس است.

صفحه 27:
آیا صوفیه( استانبول )

صفحه 28:
ایاصوفیه: مهمترین بنای به جاى یی ژوستی نين در استانبول کلیسای ایاصوفیه ۱ اژواشل یونلنی «هاگیاصوفیا» به معنی کلیسای -> ۳ است و یکی از کامیابیهای ساختمانی هر عصر و زملنی به سس ای الی با عه درتسالیای 33227 لاد ۳ ات را إل داد رب 9۳ «اسیدروس میلوتوسی» را در خاطره ها و یادها حفظ است. ابعاد حیرت انگیر لین ساحتمان که هی ۳۳۲ تصور نیست. توجه انسان را به خود جلب می کند.

صفحه 29:

صفحه 30:
خن 917 72 مترء قطر کنبدش 31 متر و ارتناع ‎٩۳۲‏ ‏زمین نزدیک به 56 متر است. از لحاظ مقیاس با سا تاکنون در ‎(Oe‏ معماری روم پیش از مسیحیت و روم دوران دیدیم ‎tiles‏ پانتون» حمامهای کاراکلاه و باس تلا مهو ‎CCN‏ 0 باعل كا ولی اجزاء و شکل بیرونی ن پس از سل بلی با ‎os‏ ‏دكركون شده است. با افزودن يشت بند عذ | مناره ی رفیع ترکی مس از پیروزی شمان ۱۷۵ 1 1453 میلاد 7 ایاصوفیه به یک مسجد. این بنا در سده ی بیستم از حللت بنای مذهبی درآمد و امروزه به صورت موزه در معرض دید مردم سرا جهان قرار دارد.

صفحه 31:

صفحه 32:
ان لا وه گر رک گوناگون كت بدین معنی که بنا دارای ردیف تاقهای گشاد عبیه کردیکه ار و قوس كنبد اياصوفيه در ميان دو نيم كليساى مستطيل د گنجانده شده است. 24 ۶

صفحه 33:

صفحه 34:
تاسجه 8 ‎oe.‏ ی ساختمانی و۳92۹ يه اعد ها باع فريك ن تذبير تازه در معمارى 15 مز | نبدهای بلندتر و سبک وزن تر از گنبدهای قدیمی بر روی شالود گرد مانند معبد پانتئون یا چند ضلعی منظم نصب گردد. مقبول | درباره اینکه گنبد متکی بر تاسچه ها در کجا و چه زمانی اختراع اطلاعی در دست نيست. 24 ۶

صفحه 35:
* بنای ایاصوفیه نخستین نمونه به مقیاس بزرگ است. که از آن. معماری بر جای مانده است مسلماً این روش ساختمانی در ال آورده است. زیرا می دانیم که از لن پس گنبدهای متکی به تاسچ معماری بیزانس عنصر و عاملی اساسی گردید. و به علاوه چند معماری روم غربی را نیز به زیر سلطه ی خود گرفت. عوامل دیگر: در بنای ایاصوفیه تأثیر داشتند در واقع عبارت بودند از: نقشه ساخت و روش شمع زنی به بدنه و جرزهای اصلی و نیز مقیاس بزوگی که ایجاد آن مجموعه به کار رفته است.

صفحه 36:
* هه ی این ها یادآور باسیلیکاهای کنستانتیر | بلندپروازلنه ترین اقدام امپراطور روم به استفاده از معمار نیم دایره و عظیم ترین یادگار ساختمانی باقیمانده از فر که مورد احترام خاص ژوستی نین قرار داشت (کن شمرده می شد. * درادن تاانچه بتنده را بیش از هر ۰ دهد کیفیت و که وارد بنا می شود. < پنجره ای که زیر گنبد تعبیه شده است .

صفحه 37:
چنان می نملید که گنبد با چنین عظمتی روی نور که از طریق پنجره وارد می شود. شاید بیننده تصور کا به وسیله ی زنجیری طلائی از آسمان آویخته شده و 5 استوانه ی بنا ندارد. گاهی تصور می شود که این بنا خورشید در خارج استفاده نمی کند بلکه نوری در داخ وجود دارد (که خود چیزی جز نور خارج نیست).

صفحه 38:
ش ‎٩‏ - مقطع و نمی از مقطع کلسای اباصوفه + استایول ,

صفحه 39:
* شایان ذکر است که بنای ایاصوفیه. شرق و غرب و گذشته و آید ترکیبی فاخر و شکوهمند به یکدیگر پیوند می داده است. ۱ جست آين شا که چون دای بزرک بر زسن اور تب ۳ طبقاتی سوار شده بر روی هم. تا 56 متر ارتفاع می یلبد و 3 دایره ای شکل آن به 21 متر می رسد و اطراف ان لسس۳۳۵] گرفته است. * در ميان آثار معماری موجود در هنر بیزانس, بیشتر بناها مذهبی کاخهای شاهی خیلی زیاد نیستند و تنها بناهای مذهبی به جای ما اند. زیرا مردم به کاخ توجه چندانی نداشتند.

صفحه 40:
و امپراتوری بیزلنس در جنوب ترکیه امروزی به ق نظر معماری برخوردیم که درست بر اساس همان وسعت جزیره: ‎ale‏ ۳۰ تصور مى شود كه قلعه از درون كب سردرآورده است. لين 3 ‎poo‏ كك سا اك ‎cell oll gl‏ © 225 0 در دوره ی ساسانیان در فیروزآباد فارس نیز قلعه ای به همین مشخصات موجود است. به طور کلی و خلاصه می توان گفت که بیزانس ريشه ای شرقی داشت و سايه ى أن بر هنر غرب گسترده گرا

صفحه 41:

صفحه 42:
* معماری دوره ی بیزانسی پسین: در فاصله ی اواخر قرر سده ی دوازدهم با حمایت پادشاهان مقدونی؛ پدید؛ جامعه هنری بیزانسی رخ داد که در واقع باید لن را شحوفانی با دومین عشر طاتی لكل امد رد۳۳ یکبار دیگر با هنر هلنی مواجه گردید که تا رسیدن به سب به ارث رسیده از دوره ی ژوستی نين يا روزكار نخستين طلاثی (شکوفانی) با آنها توأم گرديد:

صفحه 43:
در معماری این دوره سلسله تنوعاتی در صحن گنبددار ‏ گردید. ساختمانهای لین دوره از بیزلئس (بیزلنس پسین) به شکل گنبددار است ‎eae‏ بر روی نوعی استوانه پا بدنه مدور نها بالا رفته است. كليسا اها از نظر حجم. کوچک. عمودی و چهار دها برخلاف ساختمانهای پیشین ‎see‏ سطوح ديوار بيرونى شان ی از لین نمونه بناهاء «کلیسای تئوتو که در حدود سال 1040 ‎eels‏ در شهر «هوسیوس لوکاس». با اد ی وان ن شکل یک صلیب گنبددار را دید که چهار با هم اندازه» چهار بازوی تاق دار (صلیب یونانی) است: طرح تا ببزانسي در كنار اين واحدء ‎AG‏ مضاعف کردن آن. فضاهای پیجیده فريده است.

صفحه 44:
* در «کلیسای کاتولیکون» که به کلیسای فوق ‎a SN‏ سقفی گنبدی بر بالای یک هشت ضلعی. احاطه گردیده مربع و در نتیجه عناصری به نام سه کنج که مربع راجه به یکدیگر وصل می کنند. لین شیوه کار با استفاده از طره قدیمی تری همانتد پلان مدور سانتاکودتانیت 999 ضلعی سان ویتاله» و گنبد متکی بر نیم گنبدهای روی مربع در کلیسای ایاصوفیه است. و از همه مهمتر در نتب مراوده با شرق است که نوع گنبدزدن در بنا به این صور سك سرس ‎|e sty‏

صفحه 45:
* فضای گنبددار کلیسای کاتولیکون در میان ۰ هار کوش محاط شد اب ارتفاع فاحل ای بازتلبی از نقشه ی پیچیده ی آن است. این کلیسا نیز ساختمانهای پیشین بیزانسی فضا و سطح. نور و تاریکی یک راز تبدیل می کند. فضای بلند و باریک درونی این کلب را بر آن می دارد که نگاهمان راجه تقاط الک دا پیرامون بچرخیم. تاریکی فضای درونی, القای زیبایی فوق | تاشی از تداحل پیجیده عناصر بلتد و تاربک :۳۳

صفحه 46:
به این ترتیب به نظر می رسد که معماران ب میلنه و پسین درصدد پدید آوردن فضاهای ييجيده ‎ee)‏ بوده اند که در سطوح بالات كنبدهايى جندكانه منتهى مى شوندء اين 5 در نماى بيرونى تركيبهايى تماشايى با د مدور يديد مى آورند ‎AS‏ پرسپکتیوها اه به طرز يرجسته اى در نظر بين فد هی رونت 24 ۶

صفحه 47:
* یکی دیگر از کلیساهای برجسته دوره ى ب «کلیسای سان مارکو» در شهر ونیز ایتالیا است. بناء کلیسای سان مارکو در سده ی یازدهم میلادی ساخت است. در سطوح پائین با فزوده های رومانسک و گیگ شکل بافه ات ول نفشه با منظره ی درا ۳] امتداد صلیبی با بازوهای برابر (صلیب یونلتی) شکل گرفته منشأ بيزانسى أن را آشكار مى سارد. ‎LS Let dls Com‏ با شکلهای برآمده» جوبى و كلاهخود مانندى يوشيده شده كه سطح بيرونى شان با ورقه هاى مس طلاكارى شده است.

صفحه 48:
*فضای داخلی کلیسا همانند پلانش, اساسا بیزانسی ۱۳۹۲ ‎Pe ee‏ گنبددار لن تا اندازه ای جزئی در اثر عناصر روماد دگرگون شده اند. یکی از ویژگیهای بارز ساختمان روش روشنایی و سلسله موزاتیکهای روایتی لنء تماما بیزانسی ۱ در پایان باید اشاره کرد که دو نوع پلان عمده در دوره برس لت بت دی ‎ek eee‏ پلان «صلیب بسته» بود. که به نمونه هایی از آن ها اشاره شد

صفحه 49:
Wy BEIM BS I ‏و بوميكيو‎ TNS

صفحه 50:
5 لازم ذكر است که به چند نمونه ى ديكر نيز اشاره . جمله: «كليساى سان اندريو». «كليساى هویپ سان افسوس». و «کلیسای هاگیاصوفیا» در مالونیکا. بناهای یاد شده دارای ویژگیهایی هستند که قبلا بذ: شد. * در پایان بحث معماری بیزانس به نحوه ی مسقف کردن بنا روش تاق زنی های مختلف هم باید اشاره نمود.

صفحه 51:
24 ۶ ۱ ‏رد‎ © ot) ne eee ‏اری است. این هنر سابقه ی طولانی در سرزمین ها:‎ ‏به خصوص. در تمدن سومری دارد. در دوره ی بیزانس‎ ‏نمونه های موزائیک بر سطوح دیواره ی داخلی کلی‎ Plies ‏تن رع ا‎ در طرحهای متنوع موزائیک کاری می کردند. به موزائیک قرار دادن قطعات ریز سنگ الوان و ایجاد نق مختلف در دیوارها. از نمونه های شاخص موزائیک کاری ب موزائیک های داحلی کلیسای ‎Bestel)‏

صفحه 52:
اش ۱۰ - شونه‌هایی از نحوه مسق کردن ,ناهای بیزاشسی ‏ 2 5

صفحه 53:
* که در لن روزگار نخستین تلاو زرین فام موزائیک کاربها : توجهی را به ساختمان نی بخشیده است و نمونه ای از ا کاریها. داخل کلیسای سان ویتاله در راونا است که ژو ملازمان او را نشان می دهد و همچنین موزائیک کاری داخل ‎Calg‏ که صحنه های سفر آفر نش نما ۳۳ موزائیک به حدی در بیزلنس رلیج گردید و به تکامل رسید که به یکی از اصلی ترین هنرهای لین امپراتوری شناخته شده است. همز این دوره در ايران دوره ی ساسانی هم موزائیکهای جالب توجهی ایوان موزائیک شهر بیشاپور یافته شده است که احتمالاً نشلنی است ‎eet‏

صفحه 54:

صفحه 55:
ی بیزانسی: نقاشی این دوره را باید در ب بررسی کرد ولیکن به طور مختصر باید اشاره مقایسه با معماری از پیشرفت چندانی برخوردار نبو عبارتی تا حدودی فراموش شده بود (البته در قرن هشت میلادی). در این زمان عقاید شمایل شکنی فوق العا توجه قرار گرفت. چون در کتاب مقدس نقاشی و تندیس ها در خانه ی خدا مغایر با آيین مسیحیت بود همین علت بسیاری از هنرمندان بیزلنس راجه سوی غرب گفته و برخی نیز به اجبار حرفه ی خویش را تغییر دادند .

صفحه 56:
افراد گمنام انجام می شد. تا اينکه در قرن د میلادی نخستین آثار بیزانس را در «کلیسای 9 (دافنی) در یونان مشاهده می کنیم که نشانگر افتخار و شکوه کلاسیک است و توسط هنرمند بیزا به نمایش درآمده است و باز هم با ایمان بیزان مخلوط شده است.

صفحه 57:
3 Photo : Fatemeh Teimoorzé

صفحه 58:
ش ۱۱ - تمونهای از موزااكاكارى كإساق ساماركو و سازو حا .

صفحه 59:
نمونه ای از معماری دوره بیزانس 44 >

صفحه 60:

صفحه 61:

عنوان ارائه : معماری بیزانس ( روم شرقی ) ارائه دهنده : سیروس خلیلی زیر نظر استاد ارجمند : سرکار خانم کیانی بهار 92 امپراتوری بیزانس معماری بیزانس (روم شرقی) • پیشینه تاریخی :دیوکلسین ،قلمرو وسیع امپراتوری روم را به دو بخش شرقی و غربی بین خود و فرمان//دهان همط//رازش تقس//یم نم//ود ،و عمًال اضمحالل امپراتوری قدرتمند روم را نادانسته پی ری//زی نم//ود .پس از آن کنس//تانتین ش//هر باس//تانی ب//یزانس را دوب//اره س//اخت و کنس//تانتینوپل (قسطنطنیه) نام گرفت .این شهر به ط//ور ش//گفت انگ//یزی در سرنوش//ت شهر (روم) مرکز امپراتوری مؤثر واقع شد و با تضعیف ق//درت ام//پراتوری روم ،کشور روم به دو بخش شرقی و غربی تقس//یم ش//د ،و ب//دین طری//ق امپراتورزی روم شرقی (بیزانس) شکل گرفت .فرمانروایی بیزانس به دست امپراتور آرکادیوس افتاد که شهر بیزانس (استانبول امروزی) را ب//ا هم//ان نام قدیمی اش پایتخت خود قرار داد. • بیزانس ،شهر بندری مهمی که به دلیل قرار گ//رفتن در منطق//ه ای که کوت//اهترین مس//یر غ//رب ب//ه مش//رق زمین ب//ود ،اهمیت تجاری خاصی داشت و از تم//دن چش//م گ//یری برخ//وردار ب//ود. ساکنان آن دارای سنت های پابرج//ایی ب//وده ان//د ،ب//ه طوریک//ه سلطه ی دیگران را ب//ه دش//واری پ//ذیرا ش//ده ان//د .مثًال یکی از حکمرانان هوادار اس//پارت ک//ه در س//ال 405ق.م ب//ر این ش//هر تحمیل شد ،پس از 16سال مقاومت از شهر بیرون رانده شد. • بیزانس شهری بود با ویژگی های اقتصادی سیاسی و فرهنگی خاص ک//ه ابزاره//ای الزم را ف//راهم آورد ت//ا ب//ا فرهن//گ و ارزش ه//ای ف//رهنگی و اجتماعی سرزمین های مجاور آش//نا ش//ود و از این راه آث//ار ه//نری را ب//ه جهان عرضه کرده ک//ه هم جه//انی هس/تند و هم از س/نتها و فرهنگه/ای بومی و منطقه ای مایه گرفته اند .این شهر با اینکه قبًال مرک//ز حکوم//تی به بزرگی امپراتوری روم نبوده ولیکن به تمدنهای روم و یون//ان در غ//رب، بابل ،ایالم ،اورارتو ،هیتی و ایران از شرق دسترسی داشت ،به همین دلیل بسیاری از پژوهشگران معتقدند که ه//نر و معم//اری ب//یزانس بی ت//أثیر از هنر و معماری مشرق زمین نیست. • در پدید آمدن هنر ب//یزانس و ش//کل گ//یری آن س//ه عنص//ر عم//ده نقش داشته :نخس//ت ض//رورت اداری ،دوم ت//أثیرات هلنیس//تی و س//وم فرآین//د تأثیرگذاریهای معاص//ر از پادش//اهی ساس//انی در ای//ران .آنچ//ه ک//ه ام//روز مشخص شده این است که مجموعه اندیشه ها و تفکراتی که به تدریج در این قطب جهان نظم یافتند و به هماهنگی رسیده اند ،بر ریاضیات استوار بودند و بر اساس یافته های ریاضی ،میان جهان فکر و جهان ماده اعتق//اد به جدایی وجود داشته و انسان موجودی حائل میان این دو جهان دانسته می شده است .در این نظریه ها ،اندیشه ها و تفکرات هند و ای//رانی و هم اعتقادات بابلی و مصریها جای داشته است. • معماری :هنر معماری در روم ش//رقی (ب//یزانس) ت//ا ق//رن شش//م میالدی تحت تأثیر مسیحیت آغازین بود ،این هنر در قرن ششم میالدی ب//ا آغ//از حک//ومت «ژوس//تی نی//انوس» ،ب//ه وج//ود آم//د او در ه//نرپروری همت//ای کنستانتین بود و آثاری را که وی مورد حمایت و تشویق ق//رار داد ،هم//ه شکوه و عظمتی شاهانه داشتند تا جایی که دوران فرمانروایی او را به حق «نخستین عصر طالئی» هنر امپراتوری روم شرقی نامگ//ذاری ک//رده ان//د. باید به این نکته اشاره نمود که بهترین گنجین//ه ی یادگ//اری «نخس//تین عصر طالئی» اکنون در خاک ایتالیا که در شهر «راونا» کشف شده جل//وه گری می کنند ،نه در شهر کنستانتینوپل (استانبول). کلیسای سان ویتاله از دیگر آثار بیزانسی خارج از روم شرغی ساخته شد • شهر راونا که در اصل پایگاه نیروی دریایی در س//احل دری//ای آدریاتی//ک بود ،از سال 402میالدی به بعد پایتخت امپراتوران روم غ//ربی ،و پس از آن در پایان همان قرن مقر فرمانروایی تئودوریک پادشاه استروگوتها شد، که همه چیز را به سبک و سیاق هنری کنستانتیوپل می پس//ندید ،و ب//ه همین علت در زمان ژوستی نیانوس شهر راونا به صورت پایگاه عم//ده ای برای گسترش و نفوذ سلطه ی بیزانس بر ایتالیا درآمد .مهم//ترین بن//ایی که در آن شهر در سالهای 526-47میالدی ساخته شد ،کلیسای «س//ان ویتاله» است .این ساختمان معرف معماری ب//یزانس اس/ت ک/ه در قلم/رو روم غربی ساخته شد ،و به طور قطع از آثار کنستانتینوپل اقتب//اس ش//ده است .پالن آن هشت ضلعی است و گنبدی بر روی این هشت ضلعی قرار گرفته است. • الزم به ذکر است ،این بنا به خوبی نشان می دهد که ادامه معماری بنای آرامگاه سانتاکوستانستا (ر.ک.معماری صدر مسیحیت) در شهر رم اس//ت. با این تفاوت که مراحل تحول میان آن بنا در ام//پراتوری روم ش//رقی ب//ه وقوع پیوسته اس//ت .چ//ون در همین ج//ا (ب//یزانس) در ط//ول ی//ک ق//رن ساختمان های گنبددار رواج و گسترش یافته بودند ،از طرف دیگر از نظر مقیاس کلیسای سانتاکوستانستا ،کوچکتر از س//ان ویتال//ه اس//ت ،فض//ای درونی سان ویتاله بیشتر و با تزئینات غنی ت//ری آراس//ته ش//ده اس//ت .در کلیسای سان ویتاله بر اثر اصول ساختمانی تازه ای که در تاق بن//دی ب//ه کار گرفته شده این امکان به وجود آمده است که در هر منطقه پنجره ای وسیع در بنا تعبیه گردد و داخل ساختمان را غرق در نور سازد. • در این س//اختمان س//اده ت//رین عناص//ر مح//ور ط//ولی کلیس//ای مستطیل شکل یعنی محوط//ه ای ک//ه ب/ا س//قف متق/اطع ب/رای محراب در نظر گرفته ش//ده و همچ//نین ی//ک دهل//یز ط//ولی در مقابل ساختمان به چشم می خورد. • در اینجا باید به این نکته مهم اشاره نمود که مثًال در شهر راونا «کلیسای سان آپولیناره» با پالن مستطیل ش//کل س//اخته ش//ده و این نش//انگر این مسئله است که کلیسای مرکزی و به ویژه سان ویتاله تا چه حد در قلمرو روم غریب می نماید .پس به این نتیجه می رسیم که از زمان ژوستی نین به بعد کلیسای گنبددار ،با نقشه ای متمرکز (مرکزی) در قس//مت اص//لی بنا رواج یافت و بر دنیای مسیحیت ارتدوکس حکمفرم//ا گردی//د .درس//ت همان طور که نقشه محوری کلیس//ای مس//تطیل ش//کل بع//دها معم//اری قرون وسطایی مغرب زمین را تحت تأثیر و به عب//ارتی زی//ر س//لطه خ//ود آورد . • به ط//ور کلی بای//د گفت بناه//ایی ک//ه در ط//ول دوران حک//ومت بیزانس که از سال 330میالدی تا سال 1453میالدی س//اخته شده اند ،متن//وع و تعدادش//ان ف//راوان و این ب//ه دو علت عم//ده بستگی داشته است .نخست وجود ملتهای مختلف ک//ه تابع//ه ی امپراتوری بودند ،دوم ط//والنی ب//ودن دوران ح//اکمیت ب//یزانس، همین مسئله موجب گردیده که نامی//دن تم//امی آنه//ا ب//ه ی//ک شکل ،منطقی به نظ//ر نرس//د و از این روی اس//ت ک//ه این دوره زمانی از دیدگاه پژوهندگان این رشته ب//ه بخش ه//ایی تقس//یم شده ،که هر یک دارای ویژگیهای معینی هستند. • ساختمانهایی که در هر یک از من//اطق تحت قلم//رو ام//پراتوری ساخته شده اند در مصالح ساختمانی تابع امکانات محلی است و البته بر اساس برنامه ای مدرین ساخته شده اند .در شمال غربی ایتالیا ،آجر ،در شهرهای ساحلی و روی زمین های صخره ای در سوریه و فلسطین و بخشی از آس//یای ص//غیر (ترکی//ه) از س//نگ استفاده شده است .کلیساهای بیزانس از نظر پالن پیش از دوره ی بیزانس پسین به سه گروه عمده تقسیم شده که عبارتند از: • الف) کلیساهایی که با پالن باسیلیکایی (پالن محوری) س//اخته شده اند. • ب) کلیساهایی که بر اساس یک پالن مرکزی ساخته شده اند. • ج) کلیساهایی که بر اساس ترکیب دو پالن مح//وری و مرک//زی شکل گرفته اند. • پالن باسیلیکایی :این ساختمانها در طول یازده ق//رن ح//اکمیت روم شرقی (بیزانس) ساخته شدند و شباهتهای آشکاری به پالن باسیلیکاهای رومی داشتند .محور طولی که مدخل ورودی را به محراب کلیسا متصل می کند ،در هر سمت خود ب//ا ی//ک ی//ا دو ردیف داالن سرپوشیده فرعی فرا گرفته ش//ده اس//ت ،و معم//وًال قسمت فوقانی همین محور ،به دهلیزها یا ات//اق ه//ایی حف//اظت شده منتهی می گردد. • در این گونه بناها ،محور طولی تعیین کننده ش//الوده ی فض//ایی کلیسا محسوب می گردد ،نه تقاطع آن با مح//ور عرض//ی ک//ه از روی فضای وسیع تجمع های مشرف به محراب عبور می کند ،و نه وجود پوششی بلندتر و شکوهمندتر ک//ه در مح//ل تق//اطع در محور طولی و عرضی بنا می شود ،از قدر تعین آن می کاهد. • این نوع پالن تفاوت اساسی ای که با باسلیکا دارد ،وجود مح//ور عرضی ثانوی است که عم//ود ب//ر مح//ور ط//ولی اس//ت در نقط//ه ورودی اصلی قرار گرفته است. • پالنهای مرکزی :این نوع بناها یکی از پالنه//ای ب//ارز و مش//خص بیزانس است که در جای جای قلم//رو ام//پراتوری س//اخته ش//ده است .در این بناها به جای توجه به محور طولی ،توجه و تأکی//د بر نقطه مرکزی است .منش//اء این گ//روه س//اختمانی رزا بای//د از س//اختمانهای رومی ق//دیمی دانس//ت ولیکن کلیس//اها را ب//ا این سبک ایجاد نمودن ،از دوره صدر مسیحیت آغ//از و در این دوره به مرحله تکامل رسیده است. • درباره ی این پالن باید به این نکته ی مهم در مقایس//ه ب//ا پالن مح//وری اشاره نمود ،که به طور معمول مانعی بر سر راه گذر مس//تقیم از این فض//ا به مرکز بنا وجود ندارد .در این نوع بناهای آیینی مسیحیت ،محراب ک//ه قطب بنا ،محسوب می شود ،با همه زیب//ائی و ش//کوهی ک//ه از آرایش آن حاصل می شود روی به فضایی مرکزی دارد ،فضایی که مؤمنان را مانن//د گروه نخست در طول محور طولی کلیسا مستقر نمی کن//د ،بلک//ه آن//ان را گرادگرد یکدیگر می خواهد تا در مقابل مقدس ترین مکان کلیس//ا یع//نی محراب بایستند .از نمونه ی بارز این گروه می توان ب//ه کلیس//اهای :س//ان ویتاله در راونا ،سن گریگوری در زوارتنتس و سانتاسرجیوس و باکوس در استانبول اشاره کرد. • بناهای با پالن ترکیبی محوری و مرکزی :بناه//ای م//ذهبی ک//ه می توان آنها را ج//زو این گ//روه ق//رار داد ،عمومً/ا وی//ژگی ه//ای نخستین خود را از دست داده ان//د .این ط//رح نش//ان ب//ر وج//ود کارآیی دو محور اصلی عمود بر یک//دیگر (یکی ط//ولی و تع//یین کننده و دیگری عرضی و فرعی) نیست ،این گروه ترکیبی از دو پالن مح//وری و مرک//زی اس//ت .یکی از بناه//ای ش//اخص آن کلیسای «ایاصوفیه» شهر استانبول است ک//ه در حقیقت یکی از شاهکارهای معماری بیزانس است. آیا صوفیه( استانبول ) • کلیس//ای ایاص//وفیه :مهم//ترین بن//ای ب//ه ج//ای مان//ده از دوران فرمانروایی ژوستی نین در استانبول کلیسای ایاصوفیه است ک//ه از اصل یونانی «هاگیاصوفیا» به معنی کلیس//ای حکمت مق//دس است و یکی از کامیابیهای ساختمانی هر عصر و زمانی به ش//مار می آید .این بنا ک//ه در س//الهای 532-7میالدی س//اخته ش//ده اس//ت .ن//ام معم//اران برجس//ته اش «آن//تیموس ترالس//ی» و «اسیدروس میلوتوسی» را در خ//اطره ه//ا و یاده//ا حف//ظ ک//رده است .ابعاد حیرت انگیز این ساختمان ،که در بناهای فلزی قابل تصور نیست ،توجه انسان را به خود جلب می کند. • ابعاد آن 72 91متر ،قطر گنبدش 31م//تر و ارتف//اع گنب//دش از س//طح زمین نزدیک به 56م//تر اس//ت .از لح//اظ مقی//اس ب//ا س//اختمانهایی ک//ه تاکنون در بررسی معماری روم پیش از مسیحیت و روم دوران مس//یحیت دیدیم همانند :پ//انتئون ،حمامه//ای کاراک//اال ،و باس//یلیکای کنس//تانتین، رقابت می کند .در نمای بیرونی ،گنبد عظیم آن بر کل بنا مس//لط اس//ت، ولی اجزاء و شکل بیرونی آن پس از تکمیل بن//ای اولی//ه ت//اکنون ش//دیدًا دگرگون شده است .با افزودن پشت بن//د عظیم ب//ر ط//رح اص//لی و چه//ار مناره ی رفیع ترکی پس از پ//یروزی عثمانیه//ا در س//ال 1453میالدی و تبدیل ایاصوفیه به یک مسجد ،این بنا در سده ی بیس//تم از ح//الت ی//ک بنای مذهبی درآمد و امروزه به صورت موزه در معرض دید مردم سراس//ر جهان قرار دارد. • نقشه س//اختمان ایاص//وفیه نمایش//گر ترکی//بی منحص//ر بف//رد از عناصر گوناگون است ،بدین معنی ک//ه بن//ا دارای مح//ور ط//ولی کلیساهای مس//تطیل ش//کل ص//در مس//یحیت اس//ت ،و قس//مت مرکزی یا صحن از محوطه ای چهارگوش واقع در زی//ر گنب//دی عظیم تشکیل یافته است .در حالی ک//ه در دو ط//رف آن دو نیم گنبد ضمیمه شده و صحن را ب//ه ش//کل بیض//ی ب//زرگ درآورده است .متصل بر این نیم گنبدها ،تاقچ//ه بن//دیهای نیم م//دور ب//ا ردیف تاقهای گشاد تعبیه گردیده است ،ب//ه ط//ریقی ک//ه گ//ویی قوس گنبد ایاصوفیه در میان دو نیم کلیس//ای مس//تطیل ش//کل گنجانده شده است. • گنبد بر روی چهارتاق قوس که سنگینی آن به چهار جرز کوه پیکر واق//ع در چهار گوشه مربع مرکزی منتقل می سازد ،قرار گرفته است ،به طوری که دیوارهای واقع در زیر تاقها به هیچ وجه خاصیت حمال ی//ا نگهدارن//ده وزن بنا را ندارد .انتقال تدریجی از بدنه ی چهارگوش متشکل از این تاقها به لبه مدور گنبد به وسیله س//ه گوش//ی ه//ای ک//روی ش//کل موس//وم ب//ه تاسچه انجام می پذیرد و از این دو واحد ساختمانی چون گنب//دی متکی به تاسچه ها بنا می گردد .این تدبیر تازه در معماری که موجب می ش//د گنبدهای بلندتر و سبک وزن تر از گنبدهای قدیمی ب//ر روی ش//الوده ای گرد مانند معبد پانتئون یا چند ضلعی منظم نصب گ//ردد ،مقب//ول افت//اد. درباره اینکه گنبد متکی بر تاسچه ها در کجا و چ//ه زم//انی اخ//تراع ش//د اطالعی در دست نیست. • بنای ایاصوفیه نخستین نمونه به مقیاس بزرگ است ،ک//ه از آن ش//یوه ی معماری بر جای مانده است مسلمًا این روش س//اختمانی در زم//ان خ//ود اهمیت بسزائی داشته است و در عالم معم//اری عنص//ری ن//وین ب//ه می//ان آورده است .زیرا می دانیم که از آن پس گنبدهای متکی به تاسچه ها در معماری بیزانس عنصر و عاملی اساسی گردی//د ،و ب//ه عالوه چن//دی بع//د معماری روم غربی را نیز به زیر سلطه ی خود گرفت .عوامل دیگ//ری ک//ه در بنای ایاصوفیه تأثیر داشتند در واقع عبارت بودند از :نقشه س//اختمانی و روش شمع زنی به بدنه و جرزهای اصلی و نیز مقی//اس ب//زرگی ک//ه در ایجاد آن مجموعه به کار رفته است. • هم//ه ی این ه//ا ی//ادآور باس//یلیکاهای کنس//تانتین اس//ت .ک//ه بلندپروازانه ترین اقدام امپراطور روم به استفاده از معماری ت//اق نیم دایره و عظیم ترین یادگار ساختمانی باقیمانده از فرمانروایی که مورد احترام خاص ژوس//تی نین ق//رار داش//ت (کنس//تانتین) شمرده می شد. • در این بنا آنچه بیننده را بیش از هر چ//یز تحت ت//أثیر ق//رار می دهد کیفیت و کمیت نوری است ک//ه وارد بن//ا می ش//ود .چه//ل پنجره ای که زیر گنبد تعبیه شده است . • چنان می نماید که گنبد با چنین عظمتی روی نور استوار است که از طریق پنجره وارد می شود .شاید بیننده تصور کند گنب//د به وسیله ی زنجیری طالئی از آسمان آویخته شده و تماسی ب//ا استوانه ی بنا ندارد .گ//اهی تص//ور می ش//ود ک//ه این بن//ا از ن/ور خورشید در خارج استفاده نمی کند بلک//ه ن//وری در داخ//ل بن//ا وجود دارد (که خود چیزی جز نور خارج نیست). • شایان ذکر است که بنای ایاصوفیه ،شرق و غرب و گذشته و آین//ده را در ترکیبی فاخر و ش//کوهمند ب//ه یک//دیگر پیون//د می داده اس//ت .پیک//ره ی جسیم این بنا که چ//ون تلی ب//زرگ ب//ر زمین اس//توار گردی//ده اس//ت ،ب//ا طبقاتی سوار شده بر روی هم ،تا 56متر ارتف//اع می یاب//د و قط//ر گنب//د دایره ای شکل آن به 31متر می رس//د و اط//راف آن//را پنج//ره ه//ایی ف//را گرفته است. • در میان آثار معماری موجود در هنر بیزانس ،بیشتر بناها مذهبی هستند، کاخهای شاهی خیلی زیاد نیستند و تنها بناهای مذهبی به ج//ای مان//ده اند ،زیرا مردم به کاخ توجه چندانی نداشتند. • در قلمرو امپراتوری بیزانس در جنوب ترکیه امروزی به قلعه ی ج//البی از نظر معماری برخوردیم که درست بر اساس همان وسعت جزیره ،قلعه ای با برجهای دیده بانی سنگی ساخته اند و وسعت آن به ح//التی اس//ت ک//ه تصور می شود که قلعه از درون آب سردرآورده است .این قلعه به قلعه ی دختر معروف است که احتماًال نام آن از ایران الهام گرفته شده است ،زیرا در دوره ی ساسانیان در فیروزآباد ف//ارس ن//یز قلع//ه ای ب//ه همین ن//ام و مشخصات موجود است .به طور کلی و خالص//ه می ت//وان گفت ک//ه ه//نز بیزانس ریشه ای شرقی داشت و سایه ی آن بر هنر غرب گسترده گردید. • معماری دوره ی بیزانسی پسین :در فاصله ی اواخ//ر ق//رن دهم، سده ی دوازدهم با حم//ایت پادش//اهان مق//دونی ،پدی//ده ای در جامعه ه//نری بیزانس//ی رخ داد ک//ه در واق//ع بای//د آن را دومین شکوفائی یا دومین عصر طالئی بیزانس نامید .فرهنگ بیزانس//ی یکبار دیگر با هنر هلنی مواجه گردید که تا رسیدن به سبکهای به ارث رسیده از دوره ی ژوستی نین یا روزگار نخس//تین عص//ر طالئی (شکوفائی) با آنها توأم گردید. • در معماری این دوره سلسله تنوعاتی در صحن گنب//ددار مرک//زی پدی//دار گردید .ساختمانهای این دوره از بیزانس (بیزانس پسین) به ش//کل مکعب گنبددار است و مکعب بر روی نوعی استوانه یا بدنه م//دور نه//اده ش//ده و باال رفته است .کلیساها از نظر حجم ،کوچک ،عمودی و چهار دهانه اند و برخالف ساختمانهای پیشین بیزانسی ،سطوح دیوار بیرونی شان ب//ا نقش برجسته تزئین شده اند ،در یکی از این نمونه بناها« ،کلیسای تئوتوکس» که در حدود سال 1040میالدی در ش//هر «هوس//یوس لوک//اس» ،یون//ان ساخته شده می توان شکل یک صلیب گنبددار را دید ک//ه چه//ار ب//ازوی هم اندازه ،چهار ب//ازوی ت//اق دار (ص//لیب یون//انی) اس//ت .ط//رح معم//اری بیزانسی در کنار این واحد ،و با مضاعف کردن آن ،فض//اهای پیچی//ده ای آفریده است. • در «کلیسای کاتولیکون» که به کلیسای فوق الذکر متصل است سقفی گنبدی بر باالی یک هشت ضلعی ،احاطه گردیده در یک مربع و در نتیجه عناصری به نام سه کنج که مربع را جمع کرده به یکدیگر وصل می کنند .این شیوه کار با استفاده از طرحه//ای قدیمی تری همانن//د پالن م//دور سانتاکوستانس//تا ،پالن هش//ت ضلعی سان ویتال/ه ،و گنب/د متکی ب/ر نیم گنب/دهای روی ی/ک مربع در کلیسای ایاص//وفیه اس//ت ،و از هم//ه مهم//تر در نتیج//ه مراوده با شرق است که ن//وع گنب//دزدن در بن//ا ب//ه این ص//ورت مقتبس از معماری چهارتاقی ساسانی است. • فضای گنبددار کلیسای کاتولیکون در میان فضاهای چهارگوشی محاط شده است .ارتفاع داخ//ل کلیس//ای ک//اتولیکون بازت//ابی از نقش///ه ی پیچی///ده ی آن اس///ت .این کلیس///ا ن///یز همانن///د ساختمانهای پیشین بیزانسی فضا و سطح ،ن//ور و ت//اریکی را ب//ه یک راز تبدیل می کند .فضای بلند و باری//ک درونی این کلیس//ا ما را بر آن می دارد که نگاهمان را به نقاط باال متمرکز ک//نیم و به پیرامون بچرخیم .تاریکی فضای درونی ،الق//ای زیب//ایی ف//وق العاده ناشی از تداخل پیچیده عناصر بلند و تاریک است. • به این ترتیب به نظر می رسد که معماران بیزانسی میانه و پسین درصدد پدید آوردن فض//اهای داخلی پیچی//ده ای ب//وده ان//د ک//ه در س//طوح ب//االتر ب//ه گنبدهایی چندگانه منتهی می ش/وند ،این گنب/دها در نمای بیرونی ترکیبه//ایی تماش/ایی ب/ا ش/کلهای م///دور پدی///د می آورن///د ک///ه پرس///پکتیوهای جابجاشونده ،به ط//رز برجس//ته ای در نظ//ر بینن//ده زنده می شوند. • یکی دیگ//ر از کلیس//اهای برجس//ته دوره ی ب//یزانس پس//ین «کلیسای سان مارکو» در شهر ونیز ایتالی//ا اس//ت .بن//ای اص//لی کلیسای سان مارکو در س//ده ی ی//ازدهم میالدی س//اخته ش//ده است ،در سطوح پائین با افزوده های رومانسک و گوتیک تغی//یر شکل یافته است ولی نقشه یا منظره ی ه//وایی گنب//دها ک//ه در امتداد صلیبی با بازوهای برابر (صلیب یونانی) شکل گرفته ان//د، منشأ بیزانسی آن را آشکار می سازد .پوسته های داخلی گنبدها با شکلهای برآمده ،چوبی و کالهخود مانندی پوشیده ش//ده ان//د که سطح بیرونی شان با ورقه های مس طالکاری شده است. • فضای داخلی کلیسا همانند پالنش ،اساسًا بیزانسی است هرچند مقی//اس ب//زرگ ژوس//تی نین و س//کته ه//ای ناش//ی از بن//دهای گنبددار آن تا اندازه ای جزئی در اث//ر عناص//ر رومانس//ک غ//ربی دگرگون شده اند .یکی از ویژگیهای بارز ساختمان روش ت//أمین روشنایی و سلسله موزائیکهای روایتی آن ،تمامًا بیزانس//ی اس//ت در پایان بای//د اش//اره ک//رد ک//ه دو ن//وع پالن عم//ده در دوره ی بیزانس پسین رایج گردید که یکی پالن «صلیب باز» و دیگ//ری پالن «صلیب بسته» بود ،که به نمونه هایی از آن ها اشاره شد. • الزم ذکر است که به چند نمونه ی دیگ//ر ن//یز اش//اره گ//ردد ،از جمله« :کلیسای سان اندریو»« ،کلیسای هویپ سیم» ،کلیسای سان افسوس» ،و «کلیسای هاگیاصوفیا» در مالونیک//ا .هری//ک از بناهای یاد شده دارای ویژگیهایی هستند که قبًال به آنها اش//اره شد. • در پایان بحث معماری بیزانس به نحوه ی مسقف کردن بناها با روش تاق زنی های مختلف هم باید اشاره نمود. • موزائیک کاری :یکی از هنرهای ویژه ی بیزانس هنر موزائی//ک کاری است .این هنر سابقه ی طوالنی در سرزمین های ش//رقی، به خصوص در تمدن سومری دارد .در دوره ی ب//یزانس به//ترین نمونه های موزائیک بر س//طوح دی//واره ی داخلی کلیس//اها ک//ار شده است .در این دوره سطوح دیوارها را با سنگهای الوان و ریز در طرحه//ای متن//وع موزائی//ک ک//اری می کردن//د .ب//ه عب//ارتی موزائیک قرار دادن قطعات ری//ز س//نگ ال//وان و ایج//اد نقش//های مختلف در دیوارها .از نمونه های شاخص موزائیک کاری باید به موزائیک های داخلی کلیسای ایاصوفیه اشاره نمود نمونه هایی از نحوه مسقف کردن بناهای بیزانس • که در آن روزگار نخستین تأللؤ زرین فام موزائی//ک کاریه//ا ،نم//ای قاب//ل توجهی را به س//اختمان نی بخش//یده اس//ت و نمون//ه ای از این موزائی//ک کاریها ،داخ//ل کلیس//ای س//ان ویتال//ه در راون//ا اس//ت ک//ه ژوس//تی نین و مالزمان او را نشان می دهد و همچنین موزائیک ک//اری داخ//ل کلیس//ای سان مارکو است که صحنه های سفر آفرینش را نم//ایش می ده//د .ه//نر موزائیک به حدی در بیزانس رایج گردید و به تکامل رسید که به عن//وان یکی از اصلی ترین هنرهای این امپراتوری شناخته شده است .همزمان با این دوره در ای//ران دوره ی ساس//انی هم موزائیکه//ای ج//الب ت//وجهی در ایوان موزائیک شهر بیشاپور یافته شده است که احتماًال نشانی اس//ت ب//ر تأثیرگذاری متقابل. • نقاشی بیزانسی :نقاش//ی این دوره را بای//د در بح//ثی جداگان//ه بررسی کرد ولیکن ب//ه ط//ور مختص//ر بای//د اش//اره نم//ود ک//ه در مقایسه با معم//اری از پیش//رفت چن//دانی برخ//وردار نب//ود ،و ب//ه عبارتی تا حدودی فراموش شده بود (البته در قرن هشتم و نهم میالدی) ،در این زمان عقاید شمایل ش//کنی ف//وق الع//اده م//ورد توجه ق//رار گ//رفت .چ//ون در کت//اب مق//دس نقاش//ی و س//اختن تندیس ها در خانه ی خ//دا مغ//ایر ب//ا آیین مس//یحیت ب//ود .ب//ه همین علت بسیاری از هنرمندان بیزانس را به سوی غرب ت//رک گفته و برخی نیز به اجبار حرفه ی خویش را تغییر دادند . • لذا آثار نقاشی در زمینه غیرمذهبی بسیار اندک و توسط افراد گمنام انج//ام می ش//د ،ت//ا اینک//ه در ق//رن ی//ازدهم میالدی نخستین آث//ار ب//یزانس را در «کلیس//ای دافن//ه» (دافنی) در یونان مشاهده می کنیم که نشانگر س//ادگی، افتخار و شکوه کالسیک است و توسط هنرمند بیزانس//ی به نم//ایش درآم//ده اس//ت و ب//از هم ب//ا ایم//ان بیزانس//ی مخلوط شده است. نمونه ای از معماری دوره بیزانس قصر بزرگ بیزانس پايان

51,000 تومان