صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم
پروژه ی درس انسان , طبیعت , معماری
موضوع : معماری بیوتیک (کانسپت پرندگان و ماهی ها)
استاد مربوطه : فاطمه فلاحی
تهیه کنندگان : پگاه ترابی , الهه سلیمی , مائده احمدی
ساعت : 18:00_15:30
صفحه 2:
٠ نگرش طبیعت گرا
مجاه جار آن طییمت بیست گهآزای اسالب ریس سایاز ویو اسان ناد اسان را آر
طبیعت دور کند. هر ساحت ماوراي که باشد درباطن همین طبیعت است و تنها راه رسیدن به آن پیوستن
و يكي شدن با طبیعت است. زيربناي انسان شناسي در طبیعت شناسي است و طبیعت مادر انسان
است. انسان از طبیعت برخاسته و به طبیعت باز مي گردد.زيربناي عملي این نگرش دوستي, بهره مندي
و صمیمیت با طبیعت است
صفحه 3:
+ الگوبرداری سازه ای از طبیعت
از ابتداي تمدن بشري ,دنياي پر جاذبه طبيعي منبعي بسیار غني براي طراحان و
مهندسان بوده است.صداي حرکت آب در رودخانه, رنگ هاي خیره کننده رز
کمان, ساختار هوشمند کندوي عسل, تنها تعداد اندكي از عجایب طبيعي اند که
باعث الهام بخشي و نوآوري در آثار دست ساخت انسان شده آند.اغلب اوقات
بدون جستجو براي معناي عمیقتر و بدون سوال از فرم هاي طبيعي,رنگ ها و
فرم هايي را که مارا احاطع کرده اند, تقلید می کنیم.
صفحه 4:
* سانتیاگوکالاترا
سانتياكوكالاتراوا در تاريخ 28 جولاى 1951 9 در شهر والنسي واقع در کشور آسیانیا چشم به جهان گشود.
0 عاسم باد يبك (ele د كلسب کرده اس ساتيافو د i
ان شهرت" ده است. سانت ات خود رأ د مدرسهی:هنر و معمار یب
محصرات معتاری بر سل ۱۹۷۵ رشظین تحمیل ون رشي انه وارد مس CE Ta بایان رجاند.
void فدرال سولیس در ژوريخ شد. پس از اتمام تز دکترای رشته مهندسی سازه تحت عنوان
جين خوردكي فأبماى تتدكدى در سال 1961 فعالیتهای معماری و مهندسی خود را آغاز کرد
ازعتاصر شاخص كارهاي ابن هترمند معمار خلاقيت هترى به هعراه رعايت تكنيكهاى طراحى ابت .
eis الست اكه سائتها كو د خصيتى اليف واسظه فعالیتهای معماریاش شهرت بافنه
الح و ه و محرکی برای خلق آتارش مینگرد. این شیفتگی و تمایل وی به هر در
طی سالها را میتوان در تعداد متحي ركنشده طراحىها و مجسمدهايش تا به آمروز, بهخویی مشاهده و
pee! oe? . در طول ۲۰ سال گذشته, وی بیش از ۶۵۰۰۰ اسکیس و طراحی در آرشیوش جمعآوری کرده
از نمونه آثار مهم و بای وى ميتوانيم نعموره مرف میلوآگیبیل کالن الامیلووایستگاه حمل روف
مرکز تجارت جهانی آشا
صفحه 5:
° موزه میلواکی
بدون للك مووم هن میلواگیزار بوجسنتذگرین آفار معفازیسانتناگ و گالاتراو] محسوب ی لبود گم
تركيبى متنوع و بيجيده از معمارى و ساره است. در این با هم سقفهای مواح و متحرگ موجود
است, هم پلی و نينا هم نورپردازیهای خلاقانه. درمجموع, vil در زمره برترین
آثار معماری جهان قرار می: Hite ee ai uae Rte sb ules oh ask
کش کرد و در فعاق سال در نظرکواهی عحومی دبسانت. جانو6 تسه ماری براتر کر Sister
آرا زا به خود اختصاص جاور اما دز پابان: گلن:موزکات اسیترالبازی جایره عدکور را از ان خود کرد:
ue كالاتراوا نمايانكر قدرت معماری است. بهگونهای که اين بنا امروزه تبدیل به نماد شاخص
اکي شده است. این موزه دارای غرفههای متتوعن است که ساره آن: متجرک :و
بهصورت بادگیر روزت دار ب قابلیت باز و بسته شدن (همچون یک پرنده بزرگ) است. برخی نیز
Lol ای کشتیهای قدیم ا/50۱6 8۲156 میدانند. سازه این موزه از تکرار فرمی
طبیعن:و از كانى شكل م كبرد كه موجب بدید آمدن نمی وبا در سالن ده اس exalt
اجزا شکلدهنده سالن نظیر عناصر سازهای, دیوارها و کف همچون نماهای خارجی به رنگ سفید
هستند. که آیق آفر. تقویت ریم و اقراق در آیعاد سالن شده است. این سالن شامل یک
كالرى كشيدن و سالن آمفی تتاتر" ۰ نقره:در مزکز مستطظیل ودو گالری:خطی و:طویل: در دور
سمت است که همچون بسیاری آز آثار کالاتراوا, استفاده هنرمندانه از نور طبیعی در این دو
صفحه 6:
٠ موزه میلواکی
صفحه 7:
٠ موزه میلواکی
وی اضلی مجموعه دررسامیجان آلداقن
تمییهنلنده ابیت که ود بجوس بلق big با
ساره کابلیببه یک از راستاهایججاری شون
متصل موشود ببالوحمن مبطووة كه ار تورف
مناسب بهوم:میبروربه شکل :همین و با سققی
به ارتفاع تقریبی ۳۰ متر است و بر فراز آن
صفحه خورشيدی پرنده مانندیشامل ۷۲ بر
استیل جهت کنترل دما و نور مانند بال زدن
پرندگان حول یک محور بالا و پایین میرود
صفحه 8:
sill a,
پل آلامیلو در سال های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۲ و در زمان اکسپو ٩۲ توسط سانتیاگو کالاتراوا به عنوان
ر پروژه ساخته شد. اين پروژه به غنوان "طرحی اتمام" در اکسپو ٩۳ ارائه گردید. كه 3
fa) خداییتهای آنتآفزود ايده ادليه اين تود كه يبلن مهارن و دقيفا مشابة أن ا نبي
جهت مخالف پل آلامیلو بر روی کانال رودخانه 4 Guadalquivir احداث گردد. در زمان سم نم
پروژو به دلیل این که بودجه مورد نیاز برای ساخت پل دوم تامین نشد. از اجرای اين يل صرف
دید.
انها نستون پل که با زاوها 58 درجه اق به طظرف بیرون رودخانه تمایل استء دهانه ق پل به
طرل 200 میریرا اک سل كا ل یدزی هه endl eyed > parades oa
به كل ساختار میدهد و باعث میشود این قسمت یک نگهدارنده ی ساده ی ساکن به نظر نرسد
علاوه بر آن وزن و شیب آن نقش مهمی در ایجاد تعادل بین ستون و سوارهرو Lill کرده و تقارن
ساختاري را غیرضروری میسازد. تکته ی مهم دیگر اينکه نيروهاي افقی آیجاد شده توسط ستون
و دهانه و ي نجت کش متعادل مینشود.بثابراین بانه ها قها تحت تالین بارهای عمودی
قرار میگیرند. اين رویکرد کالاتراوا ساختار بل را شبیه یک چنگ عظیم کرده. اين پل در نوع خود
پی نظیر استو سازه اي مشابه آث وجود ندارد: کالاتراوا پل را نه تنها بهعنوآن عامل ارتباطی
بلکه المانی براي منظرسازي و انجاد نشانه شهري و عاملی محرک برای ترقی در آن منطقه در
صفحه 9:
صفحه 10:
* ایستگاه حمل و نقل تجارت جهانی
ساختار اين مرکز حمل و نقل از یک قوس بیضی شکل تشکیل شده است که تقریبا ۳۵۰ متر طول دارد. در بهن ترين
قسمتش» عرض إن ۱۱۵ متر ایست و در یاس بل مه ارفا ۶ متر میرسد. سازههای فولادی دندهایی شکل که فرم آکپلس
کتانه م۲ رو به نالا را به وجود آوردهاند" Sale پالهای است که چه يرون gl شده و برای ایجاد دو سأیبان در بالاترین نقطهانش
به حداکثر ارتفاع ۱۶۸ متر میرسد. اين بال ها ۵۰ متر از سطح سأختمان فاصله دارند.
دسترسی به آکیلس Oculus از طریق دو ورودی در برآمدگی محور مرکزی ساختمان در جهت غرب و شرق که در خیابانهای
جرج و كرينويج واقع هستند؛ امکان پذیر است. ورودیها رو به سمت سطوح پلهای متقارن با آسانسورهای شیشهای
استوانهای شکل jb میشوند. در این سطح, بازدیدکنندگان حدود ۲۲ سانتیمتر یایین آمده و به Upper) aes!
6۵ میرسند. جایی فضای بیضوی داخلی به بیشترین ابعادش رسیده و بازدید کنند؛ گالریهای خرده
فروشی خطوط متروی 8 ,1 ۲۲۵ و ] و هم چنین برج ۳,۲ و ۴: دسترسی دارند.
سانتیاگو کالاتراوا (6۵۱2172۷3 53۳۲۵90) درباره فرم تندیس گونه این ساختمان می گوید: این ساختمان از طریق تکرار
مدولهای سازههای فولادی دندهایی شکل به وجود آمده است که یک ترکیب پیچیده را شکل میدهد.
سانتیاگو کالاتراوا در بناهای خود از نور به عنوان عنصر اصلی استفاده کرده است. در اين بنا نیز از شاخصههای اصلی طراحی
هدایت نور به سطوح پایین میباشد. به این شکل که بین دندانههای فولادی از شيشه استفاده گردیده که باعث شده تا نور
طبیعی از آين شیشه ها وارد ساختمان شده و به عنوان یک نماد قدرتمند pe ان مید و سرزندگی be در داخل بنا به وجود آورد.
Jl rites تون به عنوان یک عنصر ساختاری در مرکز اجتماع یاد کرده و میگوید که اين ساختمان تس "ستون های نور"
پشتیبانی میشود. در هنگام شب نیز روشنایی 5ن|لاع0 مانند یک فانوس درخشان در کتار سایت مرکز تجارت جهانی و هم
برج های تجاری و اداری جهان میدرخشد
صفحه 11:
صفحه 12:
i
ایستگاه قطار ليون فرانسه ۶
ایستگاه قطار ليون سنت اگزوپری که پیشتر با نام ایستگاه ساتولاس شناخته میشد, ترمینال
مخصوصي برای قطارهای سر الشبیرش است. که فرودگاه رابه تتهر لبون در ۲۲ کیلومترق
Vaal ers حومیط میسارد. این کرودگاور سین فروداهی آست کههشمیما اه میم
قطارهای پرسرعت ارویایی مجهز شده است و همانند شاهکار معماری ایرو سارینن. ترمینالٌ
فزودگاه ۲۷۷۸ از همان آیرودینآمیکی تبغینت میکنه که در برنتگان تبر به جلم ميخورة
این سازه ۴۰ متری ساخته شده از فولاد و بتنی با کیفیت بالا, تمثالي از یک پرنده عظیم با
راز eS Sol eta ol tied RSC wt ag cl
استگاه gd ساتاكو كالاتراوا بز همانتد ساي ر أثار ابن معمار مطرح أسبايابى» در عين نمود
فتن جنیش و تحرک در نمای ظاهرق و ترتيب عناصر سازهء شباقت بسيارى به مجسمدقاف
ا كل
تصویر نمادینی از پرواز است که تجلنبخش ارتباط این سازه با ویژگیهای منطقه ميباشد و
مفهوم چشم اندازی از آلپ را منتقل میکند که به همراه ساخت بنایی سرشار از زندگی باشد
يولس Sa Je? ways axel ula eels معمات که بر فراز کیرهای قظار در
خحال اوج گرفتن است. از منظری دیگر, اين سازه بثنی و فولادی می تواند به عنوان لاه یا کلاه
خود يى قهرمان اسطورداى تجسم شود که در نقاشیهای 1 كد ۳
صفحه 13:
۳
6
ليون
صفحه 14:
۶ قایق تفریحی طرح قو
«پیرپائولو لاتزارینی» sgrsiwl jl (Pierpaolo Lazzarini) طراحی ایتالیایی ۱۵228۲101
50 به خاطر خلاقیتهای منحصر به فرد و خارقالعاده خود در طراحیهای مربوط به صنایع
دریایی و کشتیهای تفریحی شناخته میشود. او به تازگی قایق تفریحی مفهومی پایدار طرح
قوی خود با نام ‘Avanguardia به معنای «پیشتاز» را معرفی نموده که در راس لیست ایدههای
جديد شركت قران دارد. آنن قايق جفزیجی که:برای ساخت خود هزین هدگفتی را فیطلید: ازنیک
مانگای را ژآپنی الهام گرفته شده است. Avanguardia که با طراحی پایدار خود از فرم یک قو در
طتیقت الهام گرفته اننتة به 5 عرشة تقشيم sai 9 فىئثواتة جا 60 نفر مسافر را در در خود جای
دهد. «سر قو» دن حقيقت يرج كتترلى است كه:تراى مانوز اين فايق تفزيجى طول
7 متر استفاده مىشود.
ویژگی جالب ديكرى كه در مورد برج كنترل این کشتی وجود دارد. اين است که میتواند از بخش
دن جدا شده و خود را به یک قایق کمکی 16 متری تبدیل کند. همچنین هنگامی که قایق در
حال حركت اسع برج كنترل 0 آن آمتتواند موقعیت ۸۷۵۳۱9۷۵۲012 را با پایین آمدن
درست در مرکز قایق تفریحی :
صفحه 15:
صفحه 16:
۶ استادیوم ملی uaz
استادیوم:علی چین:یا استادیوم لاله برتدم پکن که باتفتوان ۱182۴ 8۱۳0 فاته مين progdi
دهکده آلمپیک سبز, Chaoyang asl شهر پکن قرار دارد. اين ورزشگاه, به عنوان استادیوم
اصلی بازی های المبیک ۲۰۰۸ يكن طراحى تتنده است. رویدادهایآلمپیکی منندفوتبل, فوبال
آمریکایی, پرتاب وزنه و دیسک و بسیاری دیگر از بازی هاء در استادیوم لائه پرنده پکن برگزار
cide ls از آکشر ۲۰۰۸ وبایان المبیک أل اين تابه عتوان كيجا توريسى التشتفاذه فا
برای:بازدند عجومگشایش یاقی:یر seule اینسکان :هرکر مسایغات وزرشی:بین المللی؛
داغلی,و فعالیت های تفریخی است.
طراحی این استادیوم بزرگ توسط معماران سوئیسی به نام ژاکس هرزوگٍ jacques)
۳9 و پیر دو مرون plore 9 (Pierre de Meuron) جينى به نام لی شینگ گانگ (۱
(Xinggang انجام گرفته است. طراحان هیچ نقطه زایدی در طراحی این استادیوم به کار نبرده
اند.و تنام اجزای استادیوم کاربری دارند: به عنوان نال: سازه استیلبنا نتها در معرض تمایش
گذاشته شده و هیچ پوششی ندارد ه را پایدار نگاه داشته است. شکل و ظاهر
استادیوم لانه پرنده پکن بیان شب زعیی لانه بزرگ برنده طراحن شده که از فزاد ابتان
اری و پرستاری می کند. لانه ای shes انسان ساخته شجه است: همچنین. پسیاز ننبیهدبه.
گهواره نوزاد انسان است که بزرگ ظراحی شده |
صفحه 17:
صفحه 18:
* رستوران شبیه به لانه پرنده در مکزیک
دور تا:جور این رسئوران کاملا با آب احاطهشده و انگاز واقعا رزوی سطحخ آب شناور انست: این:
مکان خاص, یکی از سه رستوران هتل ۸06۳۲۲0 ۷۵۲ است.
طراحی آن کاری از میگوئل آنجل آرگون در سن خوزه دل کابوی مکزیک است. نام آن, ۱۷:۵0
است که به زبان ۱ می شود " 26۵5۲" یعنی لانه یا آشیانه که کاملا مناسب این رستوران
فى باشد. طرح آن الهام گرفته از یک لانه درختی است که احتمالاً شما نیز در طبیعت با نمونه
های زیادی از آن برخورد کرده اید. چند پیاده رو از اطراف آن منشعب شده که phat, درياجه
فاهتل رایع همدیگر مرقط مق ,شازنده طوری که با جوراردن بین آنها,گردشی هیجان )
تجريه»مى كنيو
فسعت ويويو ها بارآ احاطه شده است. رستوران دارای فضایی میتعال با صندلى هاى سفيد,
میز های بار, هال, و یک میز بلند در قسمت مركزى است كه طول أن كم و زياد مى شود. در
شبء جراغ هاى محيط اطراف رستوران روشن مى شوند و نور ملايمى را از خود انعكاس مى
دستد كه متظرة أى ماروائن راءدر كاه بيده جلق هی کننددو ظاهر شتاور رستوران :تير ببشعن
تمود پیدا:می کنده
صفحه 19:
صفحه 20:
4 رزیت ران شناور
صفحه 21:
۴ سر در ورودی شهر مشهد
ورودی شهرستان مشهد به عنوان نقطه عطفی از استان خراسان به شمار می رود. طرح سردر
ورودى اين با الهام پذیری از معماری زنده و تماد پرندگان در اين شهر به وجود آمده است.
همجنين اين تكرش :يا توجه به استقبال عموم هردم.ايزآن به علت جتبه توريستى شكل
گرفته اسنت, مسافران و بازديدكنتدكاه در أخرين منظر بيش از ورود به شهر مشهد با اين سردر
مواچه مي شوند. فرم بال ها با توجه به ساختار فرم پرنده و همچنین در نظر گرفتن عنصر
عوت كتقده به وود أمدة 730g al ed نه وسيله بك ستون: هنی بدر, ارفاع 26 معرق دز
مركز مسير و اتصال سازه هاى كابلى در دو طرف بال هاى برنده به صورنى معلق واقع شده.
همجنين م عبور خودرو ها بيش از كذشتن از زير اين سردرء به وسيله تعبيه S سرى جك ها
وج دتده ها يالها را به حركث را م :داررد ذا از تسافران و باردیدکنندگان استشبال کنو با يوجة
به تصاوير موجود مى توان حدس زد كه از متريال جادر برآى متحرى ساختن بال ها استفاده
شندخ است: آين به عنوات بى تاره هدرن بانگرش a خواستگاه قجیم و اداق. اختزام نم یک
فرهنگ و:ستن قدیمی:به وجود آمدهتا نمادی از گذشته باشد که رو به فردا دز حرکت است:
صفحه 22:
سر در ورودی شهر مشهد
معمار : ناصر نصیری و طاهر نصیری
صفحه 23:
۶ سر در دانشگاه تهران
درباره فلسفه سر در دانشگاه 2 دیدگاه وجود دارد؛ در دیدگاه اول, اين بنا الهام گرفته از تصویر
خیالی 2 پرندة است که برای اقج گرفتن بالهایشان زا باز کزدهاند. در اين دیدگاه علم و دانش یه
2 بال پرنده تشبیه شدهاند که ورود به دانشگاه با آنها ممکن است و برای خروج از آن باید این
بالها را تقویت کرد تا موجب صعود به فراز اجتماع شود.
دیدگاه دوم نظری متفاوت دارد که بر طبق آن سردر دانشگاه تهران شبیه به کتابی باز است که
در مقابل دیدگان قرار داده شده تا اززش مطالعه و تحقیق را یادآوری کند
سيحون كه يكى از طلايه داران معمارى نوگرا هوش است درباره اين سردر میگوید: اجرای
ين بنا به صورت بتن مسلح عريان (بتن أرمه اكسبوز) است و يابه هأ در كنار هم به بالا میروند
که تمادی از رادیه آزادگی WIG seal Ctl cautery کرن به اینساژه از دورد ی HW oles
شببه طاق شکسته ایرانی را نشان ی معماری اصیل ایرانی در این
تناى دزن انقنت:
صفحه 24:
صفحه 25:
*_ مرکز دریانوردی هلسینکی فنلاند
این بنا از دوخط م نحني 3 شکیل شده
است و در بندرگاه هو لسينكي قرار د
بیش تر یک اقامت گاه هست.
پلان و عکس هام شاه دهمي کنید شكلي نز
geal 4 روز درس ال 2009 ساخمهیجه آلبتت,
صفحه 26:
مرخ درد لس گنل
صفحه 27:
۶ شهرک علوم و فنون
شهرک علوم و فنون که توسط سانتاگو کالاتراوا طراحی شده است, یک مرکز بازآفرینی شهری
شهری در زیر آب - "L’Oceanografic" برای فرهن و علوم در مقیاس بزرگ است که همچنین
.طراحی شده است - را نیز در بر می گیرد elix Candela" ۲ که توسط مرحوم
در میانه راه بین شهر قدیم والنسیا و ناحیه ,
۳ ساحلی
.در مساحتی حدود 350 هزار متر مربع گسترده شده است
agile glib congo در سال 7 رود توسط کاتلی به جنوب شهر منحرف و هدایت
و بستر شده روم درعت کاری شد و به تفرجگاهی به طولی 7 کیلومتر که از مرکز شهر
Eg pi. مى شد. تبدیل
طرفس ابن تفرحكاء از طريق 2 بل طراحي شده توسط كالاتراوا نه هم متصل م شود ستفاده
کالاتراوا از + ت شکسته و خرد کاشی های براق (یکی از هنرهای محلی
والتسیا) , تمام ساختمان ها را به مثابه یک کل واحد به هم پیوند داده است
۳ این شهرک در بستر رود خشک شده
صفحه 28:
صفحه 29:
صفحه 30:
٠ء برج به شکل ماهی
باكانسيت فرم ماهى استوديو معمارى الإ[ طرح يك يرج 93 مترى را
باالهام از طبیعت و اقلین منطقه گوانگدونگ چین ارائه کرده است. این برج
در محل تلاقی رودخانه ۲0۷۳06۳۲ oe شده است. متريال به كار رفته در نماى اين
برع ار ألومييوم ضدزنك بوده و شکل آن ag IL بدن ماهی و شکل
های آن احی شده است. از oo! wl يت شن بية
ط رخ موزه گنهایم فرانک کری می باشد که نهای آن با هم تكرش طراحى
شده بنود.آما الگوی کاز گری بنه هیچ:عنوان بة فرم و شکل پولک عاهمی
شتاهتی داش نه و معمول ی بودآما ان اشکال به كار رشتم در پوششش تمای
1 , از لحاظ بسيار شبيه ت | dul
این برح, از صری wd به این مفهوم می ب اين برج
محدوده بسياز كعق, روی زمین را اشغال می ند, ولی از ناطق
يار دورتر شهر قابل مششاهده
ag: alge
صفحه 31:
صفحه 32:
صفحه 33:
° طراحی سازه های شناور شهر به شکل سفره ماهی
معمار فرانسوی ژاک روژیر طرحی از یک شهر غولپیکر و شناور را ارائه نموده است
این شهر الهام فته از سفره ماهی است. ژاک روژیر این شهر موسوم به ۲6/۱685
را برای آفرادی طراحی کرده که میتوان ند در آن آقامت گزبده و به انجام
تحقیقات درمورد اقیانوس بپردازند.این نخستین طراحی سازه های شناور نیست؛
طراحی ) SeaOrbiter vessel یک ایستگاه دریایی که ساخت آن از بایان سال
۴ شروع شده است ( > ر است بازدید از شهر ۸6/1۵05 را از طریق یک
تالاب بزرگ داخلی امکانپذیر سازد.بعاد این شهر ٩۱۲ متر در ۴۸۷ متر است و فیت
۰ محقق و دانش پزوه راندارا من باشد. هنمچنین اهکاناتی مانند: آرمایشگام: کلاس.
درس, مکان زندگی و فضایی برای فعالیت در اوقات استراحت و ورزش را در خود جای
خواهد داد.این یکی از سازه هیای شناور اشت که کام لا خودک فا بوده و با
استفاده از انبرژی «ربایی, هيجكونه.ضايعاتي توليد تخواهد كرد فيج تاثير متفي بسر
محيط اقيانوس نخواهد كذاشت.
صفحه 34:
صفحه 35:
* مرکز خرید دالیان چین 0۱۷/۳۱۵۱۵66
مرکز خرید 66 0۱۷۲0۵13 نماینگر طراحی خلاقانه به عنوان نقطه عطفی در شهر دالیان چین است. اين
طراحن به فرهنگ و تمدن چین با توجه يه رویکرد متفکرانه نسبت به برقراری ارتباط با خیابان ها احترام می
گذارد. حاصل و نتیجه این رویکرد خلق یک فضای عمومی و میدانی منحصر به فرد در دل چشمانداز اطراف
است. این مرکز خرید دارای 7 طبقه می باشد و تعادل خوبی بین فرم پیچیده و عملکرد تعادل را برقرار کرده
اسمس هم جين مركن خررد 66 0190813 ته مخيطظ اظراف و جامعد محلی پاسخ شن دهدو بررگ ترین برکر
خريد. سبى زندكى و مركز تفريجى را در داليان جين ارلئه مى دهد. مرکز خرید 66 0۱۷۲0۵1۵ توسط شرکت
معمارى 25085 در خيابان ناا أكلالالا . يى خيابان برجسته در قلب منطقه تجارى و مسكونى در شهر داليان
چین طراحی شده است. اين سایت 63,400 متر مربع مساحت دارد که در مجاورت میدان المبيق و در طول
میادین خیابان اصلی نبا 20۵095۳00 واقع است. ساختمان شهرداری و میدان ۳۵0۵۵۱6 در شرق مرکز
خرید 66 0۱۷۳0۵۱۵ قرار گرفته اند در حالی که از سمت غرب به میدان ۷09۵1 میرسد. اين پروئه با
چشم انداز وسیعی از تن 200095۳2 و ننا 5دالالا, مشاهده می شود و به مترو و حمل و نقل جاده ای
دسترسی دارد. مرکز خرید دالیان 66 0۱۷۳0۵12, یک بیانیه معاصر با یک نوشته شرقی دارد, و یک مقصد
نمادین شهری را تعریف میکند. طراحی این مرکز خرید الهام بخش از دو ماهی در هم پیچیده است که نماد
ثروت و فراوانی در فرهنگ چینی است. که معمولا در نقاشی های سال نو چینی استفاده می شود.
صفحه 36:
۶ مرکز خرید دالیان
يك فرم بويا از تعامل ميان دو ماهى در هم بيجيده: به وجود آمده است. كه حاصل اين 0
زنجیره پیوسته در بین تالار مرکزی, باغ مرکزی, فروشگاه ها و فضا های متعلق به برگزا
سداد هاى مختلف ذا أبجاد كرده است که تجریه ی هیجان انكيز و متنوع زتدكي رأ نه
هدیه می دهند. قوس های انعطاف پذیر داخلی یادآور رقص ماهی است و نشانگر ٍ sae
ساده واقع بر روی تیفه خمیده مرکزی هستند. پوسته های روی سقف, طبقه ایی شیشه cel را
به وجود آورده آند که نور را به شکل مستقیم غیر مستقیم به درون دو دهلیز ساختمان هد
م ىكنند. نماى اصلى با استفاده از صفحات
اين re
صفحه 37:
۶ مرکز خرید دالیان
قوس های انعطاف پذیر داخلی یادآور رقص ماهی است و نشانگر پوسته های ساده واقع بر یوی تیغه خمیده
مرکزی هستند. پوسته هی روی سقف, لیی شيشه ایی را به وجود آورده لند که نور يا به مستقیم و
غیر مستقیم به درون دو دهلیز ساختمان هدایت میکنند. نمای اصلی با استفاده از صفحات شش ضلعی پوشیده
شده است. آثرات تور بر روی این صفحات شش ضلعی مقیاس های مختلف ماهي را بازتاب میکند. فرم
ساختمان به تقوبت شهری و ساخت چند ورودی متعدد کمک کرده است. پیوستگی فروشگاه ها درطبقه
همکف نه تنها باعث نمایش قابل توجه مراکز خرده فروشی شده بلکه باعث شده تا کل ساختمان از طبقه
همکف نیز دسترس پذیر باشد. ورودی های اصلی به وضوح مشخص شده و به داخل فضا های مرتبط به
برگزاری رویداد ها باز می شوند و به کاربر اجازه می دهند کمی مکث قبل از گردش, داشته باشتد. زیر بنای
بزرگ مجموعه به دو قسمت مراکز تجاری با یک خط الراس مرکز و فضا های باز پرای برگزاری رویداد ها
تقسیم شده است که از طریق دو دهلیز موجود در طرفین, مجموعه را به هم متصل می کند. هم چنین به
شکل مورب, ورودی های موجود در گوشه های مجموعه را به هم وصل می کنند. فضا های رویداد ها و امکانات
تفریحی در طول فروشگاه ها قرار گرفته اند تا بازید کننده در زمان خرید بتواند به دیدن یک نمایشگاه برود یا در
یک کافه استراحت کند. هم چنین تراس هایی که در اطراف ساختمان قرار دارند نیز فضایی برای استراحت 5p
زمان خرید محسوب می شوند. یک سری نشانه دیجیتالی در داخل ساختمان برای هدایت گردشگران تعبیه شده
تأ کوتاه ترین مسیر به مقصد خود Lay Ly کنند.
صفحه 38:
* مرکز خرید دالیان
صفحه 39:
9 ایستگاه yal ol) شهری در اتریش
اين مجموعه ى طرحى از معمار بزرك زاها جديد است كه در تاريخ اول دسامبر ٠1 .ا به دست شهردار اينسبورك افتی
شد.طول مسیر طی شونده توسط این خط آهن ۱۰۸ کیلومتر می باشد و الحاقات آن شامل ۴ایستگاه یا ۴ توقفگاه,چند
als بای ار sleek شیر gee ll go coals nels Does رورش تفه میراد واه Joe
مرحله ى انتخاب مسير حركتى ريل أن را آز يست ترين و ترين نقه ىا شهم هي راند.آخرين ايستكاه در مرتفع ترین
ى شهر و در بالاى رودخانه واقع شده است که حدود نیم ساعت از اولین ایستگاه فاصله دارد. آولین ایستگاه در مرکز شهر قرار
که خرکت فظار از آين ایستگاه آغاز مى سود در متیر کرکت به ایستگا دوم به conaresspl دارذ به نام امشگان
که در 1۵۲16 aSNOFd بروی رودخانه قرار دارد می رسد.بعد از گذر از ایستگاه دوم در 2 ى سوم حركت. نا
می رسد.در آخر و در مرحله۸06020۵ شمال شهر اینسپورگ فرار دازد را صعود می کند و به آیستگاه سوم يعني اي
مى رسد كه اين دهكده ١4/4 متر بالاتر از سطع شهر اینسبورگ است و مسافرین lye Hungerburdene به دهکده و ایستگاه
توانند در اين منطقه برای تفریح به کمک تله کابین از نوک کوه به پایین سفر کنند. در طراحی هر یک از این ۴ ایستگاه سعی شده
اس که رم ایستگاه با سای و مجل قوارگیری فماهنگی و عادل داشته باشد این نهع طراحن که,در آر پزوهای:سایت ول
.قرار گیری پروژه در مرحله ی دوم از مهم ترین شرایط هستند را می توان مشخصه ی آثار زاها حدید دانست
در آغاز مطالعه را از عوامل طبیعی مانند یخبندان و جنس خاک منطقه شروع کردیم و زاها حدید در مورد طرحش می گوید:می
.خواستیم هر ایستگاه زیانی سیال و معرف تویوگرافی منطقه باشد
راه آهن شهری اینسبورگ بازتاب خوبی در بین شهر ها داشته است زرا عم از نظر معماری و هم طراحی و احداث استاندارد و
از آخرین تکنولوژی روز در آن استفاده شده است و نیز ذکر کرد:هر ایستگاه دآرا نی جداگانه و شهرتی جهانی هستند که
این خود نه gd به ذليل قزم بلكه به دليل محل قرار كيرف .ارتقاع هاف متقاوت و هیسانگی ها گفناکون هست و در آخر من
رم اا ا ا ا ود ا 2
صفحه 40:
صفحه 41:
ایستگاه راه آهن
صفحه 42:
سا ختمان عجیب شکل ما هی