صفحه 1:
70 eee) aoe sett] by اذر 91

صفحه 2:
ةك 1 به نمايش كذاشت

صفحه 3:

صفحه 4:
بت #هان] دآمتی, و یونیکه عرص باب کم ۱ه لام باب فل ا[ ١ rer ‏اکن یچ یواین ام ماوق شود‎ ye ‏ساك‎ 00 4 = lin spi ‏طب‎ lO ap gp 500١ = # ٠. = BN ~ ie r ‏کت‎ "۷

صفحه 5:
فرض کنیم هر جاندار ونی سصول ندین میلیون سال تكامل است. دراين فاصلهك زمانى: طبيعت هر جعرايا هدف ويزداش نبا ركارى تداشته ازيين برده استو اين Ne fring ‏ابس‎ ron ‏القاء‎ ms 92 psig ‏اف ته سول‎ —_ ال اليه لو ‎f‏ -

صفحه 6:

صفحه 7:
00۳ a

صفحه 8:

صفحه 9:
Opn feos TO

صفحه 10:
لكا

صفحه 11:

صفحه 12:

صفحه 13:
رز زد اک

صفحه 14:
‎ECS DTU Te YC‏ زک ‎

صفحه 15:
بل ملينيوم دللان»

صفحه 16:
الاك

صفحه 17:
بناها در معمارى ييونيكا با ساتفاده از مواد شكتنده و تابايدار سافته می شدند یا در دل يتا مغره ىا ‎KenL Cel ay‏ 0 زر از زا 00 بودن .معمارى ‎oy‏ رای مره ‎٩‏ ۱۱9۱6۱ داشته الست . علا9ه بر ان معمارها کلی یا فاکی را نز می توان یکی از شافه های معماری صلبیمی د نظر كرفت . ازكرم ترين نقفطه ى ديا نا سردترين نقطه .سعى در الهام كيرى از طبيعت ديده ‎Xe Toye Te)‏ ۰۱۱۱۱۱ ۱۱۳۱۱۱۳۰ اصفهان .توران .كيزان. يزدو.... بناهاى تاهى اقوام مفتلف آفريقايى .كلبه هاى استيموهاى يومى أنسكا ليام از طبيعت به وضوم ديده م شود

صفحه 18:
eee cet ene see eee ee ee ee ee eee eee prover ‏تفل ل ذو لد سان يك وضع قلاع عد و يفاض 5ق قد عت لت لذج سل ا مله و مال ماف و سال وتات لذ لغ دان ستول قا ب طعت ناآ 5ه يعفيق‎ 200 nn ere ete eee ann)

صفحه 19:
‎eee ee ee he eee ee‏ ب, ‎Reet op nae‏ ا ا ا ‎Peco enea irene seven apN ener asinry rar meaner On nN Pa Se TSI ea ae‏

صفحه 20:
eee eer te eee et eer eee meer rere) reer een te eee e heey 010

صفحه 21:

صفحه 22:

صفحه 23:
* رای طرامی سافتمان مدید شیرداری شهر نان دفانه ‎(UN TM TTC Keres TKO‏ سايت و طرم از ميان ينجاه و بنع آلتزناتيو بركزار شد . سرلرد نورمن فاسر بر سردوهدف اوليك با كارفرما به توافق رسيد . اول كاستن از ميزان مصرف انرق وتغليل آن به مدود يت بهارم ميزان معمول براى يكا سافتمان رسسهى ادارى و دوم . مامه عمل يوشانان به وعده دولت بريتانيا مبنى بر ايباددولت شغاف و برقرارى وتسهيل ارتباط بين مرابعان و مديران دوللى .

صفحه 24:
‎pale) MaKe by mT] RU Sg an‏ رز وطی فرآیلای دموکراتیک کار می کل . شیردارع نان شامن فضاهاها اااری . هتل . فروشگاه ها ‎aera] Ci)‏ سر ی ار از سل كه در طبفه همتف يتا فضاى در سطمى بايين تر بازديد تندكان رابه سمت تافه عمومى هدايت مى تند .اين كاف ه در بإلاىا فضاى نمايشكاهى ييضوى شكل و دقيفا در زير تازار تبمع ‎Bay ay |e)‏

صفحه 25:

صفحه 26:
ا ‎TU ۱ oXao ea TOL by) N‏ ‎CT‏ ل لل ل ل ل داكن لم لا ل اكت ‎oP TU oN TU NUE Ta [revel‏ ل ل ‎UTP‏ ‏مقدارى برفيده يود نا از موابهه مستقيم با برع فودداري نمايد . طرامى ضرم سافتمان با زار ا ل لله

صفحه 27:
ا لل لت ‎RB MSE LUT‏ لت ‎ee TU apy [Up yea Uy nf ey [elt el oY Em eT OU pT‏ ناك شفاضا و ارتاط نزدیک باب ربوع را به آزمایش می گذرد .با توب به این وافمیت رياضى 0 هنادسى تك يتا تره. ما درصد سطع ديوار تم ترى از يكا فظابا ديوارهاى ‎ep Mp aN BY TC oR LW) bey ees LeU eT‏ ۱ ۱

صفحه 28:

صفحه 29:
در طبقه هشتم يتا قسمت ادارى براى شهردار وشوراى عالا نفره شير لندن واقع استاودر طبضه نیم نمایشگاهی با ظارفیت مدود +حالانضر پذیرای مردم می باشد و در طبقه ده ما 0 Kea 7 ‏لشلولا.‎

صفحه 30:

صفحه 31:
ب كت افتصاص يافته است. تشتى هاى ۰۱و۱۱( رم عز ۱ لحلا 0" نفليه تفليه ترديد بدين ترتيب بيااه زوب مديد به صورت فظابى عمومى در طول ما ره ‎Coy Kall IP‏ لاما ال ماه د كانه

صفحه 32:
MeN fre NTC Te ate Rate aU Noy |e) qe} UPTO TU [Upc Mos Tey Te TUN Mop LO Mod oN) ‏فظا ته در روزهاى آفتابى مورد استقبال عموم قرار مى كيرد استرسى به اين‎ لك ا لك ل ل ع اك اين سافتمان با ماعا متر ارتفاع شامل يازده طبقه ديت طبقه زير زمين» وفظاهايى ‎NCL oA MMe eal| mR es MEN TON NWT‏ یره ۱۳0 کالرم. مرکز بزدید کنندگان و رستوران است .

صفحه 33:
ا ‎[roby TC Tis) oY ay Jey Kemymr (CLO ae TMT Re‏ مركت رده و آنها رابه يتديتر متربط مى سسازد . ربا عمومى با شييبى بسيار مرايم در ميان تمامی ا ل هيجان انكيز از شهر لنان دعوت مى تند .رمبا در فسست فوفانى به دفتر شهردار ته ‎Ke Trex Te ae ate)‏ ل 0 ‎PTO ESL TEL TSN Uy ike Te TCay Tee) UN rey ONT Wei‏ ۳

صفحه 34:
طبقه آفر يك الرى طرامى شده تك از آن مى توان به تماشاى شهر ۶۱0 ‎>y9 LB)" a‏ | ا ا ل ل دق .عا ميليمتر تشتيل شده است . طول رهبا در فاصله باترد هر طبفه تا نقاط اتصالى ع ل ‎NUN‏ ‏ویرای یش واصمینان کایران به معاضط هایی داه

صفحه 35:
* درفاده فرم کی د طرامی پوشش ضازی مورد استغاده قرار كرفت . در بنش ادارىا ‎fey pave) iol)‏ م07 مک ره فاز و یه به کار گرفته شذ . پاش ها قطماتی با رتضاع یکا طبقه ودارای دریچه هاوا ورودی و فرومی جهت توویه طبیمی هد .این دریوه ها در سطوم با و مای امه ره ۰۱00

صفحه 36:
* لا شیر ندن نم تهابه عنهان یک اثر ممماری پرمسته. بکل به عنهان یکا نبونه بای از طرم با مداگل مصرضا انرژی است انزژی فورشیدی از طریق پل های مایل باق ‎ere Te Tea TC‏ FT TT) Kel EY Pee Kal Mp CRTC NTO YO) VC] pn ae [U0 ae ‏رز‎ TMD p es LO eA Kar ‏ل‎

صفحه 37:
0 کر ‎User aN] FeV‏ ‎[Urey Mote TMC MIAO NCL TUSy oN MTL Te eke MAT [ONTO Ie) oY]‏ يله يلغ سطع طبقات . سايه براي اناق ها فراهم شده است . اين تدابير با يك سيستم تنترل ‎YU) ery dealt)‏ ل لل يننا ل ل ا الت ‎ay i Tesy] TTC 0) 0)‏ ا ا ل د سافتمان را ان می کل .در تتیب» مصرضا سالیانهآنرژی بای سیستم مکانیکی این سافتمان ا ‎bye LCs SLO MACY Ket‏ ۳0 ۱ )0 ل ل ‎e‏ ار دادخر نز ‎STS oA US TST Mc eyes a) Kee TC LBs‏

صفحه 38:
* عامل اصلى سرمايش فضاهاى ادارى . ميله هاي فنتا شده غير فعالى استّا كه هوا هرهز ]0 ‎Se oY OI PUIG ED Cox‏ استضاده از فن درسیستم ایرکندیشن لازم تیست ۰ آب سرد مرکزی به ویله بفاز آب رد وبفر آب سرد نیز ب> وسیلی دو پسپ در پم زیر سافتمان تامین می شون آب سرد ‎(UTE‏ ‏از آن براى مصرف در سيغون ها وآبيارى به كار رفته و مازاد آن به رودفانه تايمز ريفته ميشود.

صفحه 39:
ل 0" استفاده شا که رنگ و بافت چکشی سطم آن هارمهنی مسب با یش فوللابه کار لك ل ا ال د آتوستيت آن توسط مال سه بعدى تامبيوترى اندازه كيرى شد. بدين نمبو ته صداى ‎boy U nbc TC paket TOU‏ ل ا ل ل 0ه

صفحه 40:
۰ و رز تال اصلی درمهت شمان برای کاهش تضوداشعه فورشید: سیستم سطوم فلزی و سایه. الاز مطابق پابهت گیری سافتمان: سغضا های فنکا کنلاه و سیستم ترمایش عیر ‎fete] IE Cy tn oN Finer 070)‏ ل كناك ‎ENMU at TC LMU ۱۳۱ ۱0 00‏ اداه

صفحه 41:
- ۱۱۸۵۷ ۸

صفحه 42:
برجياى شير لندن مى باش . در لندن اسم مستعار آنا زا ‎pugcthe Gherkind jus sil‏ اعضی اوقات برچ لیس . مرکز نی به کار ‎Ce‏ ‏ا ‎TOMO‏ ‏هد ‎Bea [intel eg oY] ay pve‏

صفحه 43:

صفحه 44:
‎C10) am‏ ل ل ل دن نوه استغرار برع مرى اس و ممل غرار كيرى فضاصاى دافلى آن بوه اى است مه موجب ارتغاء سطع آتسايش درون سافتمان شده انسسا ‏ ‏ال ل ا 0 مصرفا برقا م شود ته به عنوان الو مصرف وصرفه جوبى در شهر تنان معرفى شده اسن ‎

صفحه 45:
* سطع نماى اين سافتمان نسبت به جريان باد تنظيم شده الست . زمانيقه باد به بر مرى اس برفورد مي ل ۳۳۱۱۴۰ ‎a1)‏ ا هادم * .د رمركز تمام طبغات ؟ انال براى تهويه طبيعى 0 اى نسوز مانند دودكش ها مى باشد . اين كاناليايا بزرقا ساندويهى . بين دو ايه شيشه كه ميان آنها هوامی بانلا قرار درند و فضاوا درولی زا بدا كم كلد

صفحه 46:
آن است که فقط باق رسسیدن تاطیضه سی وپهارم می بل ‎ake BN K‏ 0 استاده کرد وارتباط از طبقه یی .عافقط از طریقا راو پلء اقا که برایا افراد معمولی وافراد معلول طرامی لاه اللت. طورت می کیرد .

صفحه 47:
7 / ‏ل‎ 5000 fate’ ae 7 مت زنل 9 ‏ره‎ UTE Karey bey 3y 'e) // 0 i / mney on aie 0 5 يو ‎Dx‏ ‏كيه 5 a

صفحه 48:
ل ا ‎Leap PTOI Merk MC Merete ere Kapp‏ كذشته ‎aN‏ و با ابرا شدن اين فبيل بناها . ‎fale Eo MA aT by Tey TNL Bye‏ ‎ROSY‏ هاى بى نظير ديكر شد استغاده از ميم ميوه فيار براى طرامى آن را تبديل به ار ۱

صفحه 49:
* ات تا شهر نان در سامل پنوب و رودفانه تاسز ود تزدیکی تاو یو واضم قلاه است ۱۱( رح معطوف سافته است . مجاورت مجموعه و رودفانه باعث شده تا باره اى فعاليت ها در بيرامون مجموعه انجام شود . تازار شهر در سايتى ايده آل دركناره رودفانه تايمز به دوراز آلودتى هاى صوتى و ترد وغبار در متانى قرار ترفته است ته امتان توسعه كامل با مفظ شماى كلى مميطى و بهره بردارى از متابع طبيعى يبون هواى تازه را دارالستا .

صفحه 50:

صفحه 51:

صفحه 52:
بوزه یا هن میلواتی 0۱۱۱۱00 ۲۱۰۱۱۳۱۵ ل ‎BION‏ ‏زگ مواجه میشویم که ای سافتمن شضاضا وسعیدی زار گرفته وماند پراه ام یبا بالاعا UMMM Calvoyoy fol Kal Wel [MTMo MUL aot TUN IPH al My TTBYer} ‏مينامنداين ترخيب بيبيده ى معمارى وسازه ازمالت بال زدن برندكان ملهم شده است بازوبسته شدن‎ ‏ل ل للا‎ ‏هتحفتى به بار فواهد اورددبه همين فاطر سيستمهاى كنترل بال برنده با دقت زياد وبيش بين‎ ۳۱۱۳۱۱۳ ‏للم‎ in)

صفحه 53:

صفحه 54:
لح ‎U) TO MW ery LUN [By o)‏ ل ا ‎BSL CL PN Ere TCL Ley ake O Mec Ty | kal‏ ‏سافتمان دروازه ى مهان.از غالب مبابى به شكل موجودات تت سلولی و آمییا لیم شاه ات و ‎Ce] Wey! a)‏ ۱ 0 ا لت مى تند .اين بنا ته براى بارا ملى كاستاريكا طرامى شده است بنابى طبيعت ممور بوده و نغطه ‎UB amv Ley) RalACy eK weal NoTUN Teed Cy‏ ا ادك به عنوان ستوبى براى تسانى ته مى فواهند أن سوى ۱0( ۱ ۱ ۱۳ ‏/ داه

صفحه 55:

صفحه 56:
Sore Fee eee et ee ‏ا‎ eee eer ‏سس‎ ‎ee ea eee et ee eee eee te eee

صفحه 57:
‎wale )o) Capt) VB] OUT)‏ ل د »ىك ل ‎CoN MIMO CC MME PN TB TON POMC RUS‏ گونه اما طرامی رده ته آلودكى هاى ناشى از تبدیل انا فورشیدی انکتریکی فیتر لاه و وارد فضاى سافتمان نمى شود علاوه بر اين .معمار براى غراهم أوردن مميطى طبيعى از يك مياط مركزى و مرداب استغاده كرده است.شكل كلى سافتمان ته به صورت يك درميان بين مدورهاى عبوده از فضای ل 0 ل »۱ رابه سمت تراسهايى هدايت مى كنند كه از هات مفتلضا به باريس ديد دارند.اين ويزكيها و فرم ‎Xe od Tw Sy R)‏ ل ل الك داكت ‎NEN MC Tes)‏ ۱ ۱۳

صفحه 58:

صفحه 59:
ان ی 0 لوس ات د تا ‎cee ea‏ بس د وبا ۳[

صفحه 60:

صفحه 61:
مت لاع تا ‎ee ee Se ee ee eee‏ 0ك ‎rer aterm ration ele item ee eet einen teen reat tT‏ ار ‎te)‏ فرط اعد

صفحه 62:
* ل که دافل بوستك قرار دارد.امتان يافته تابه صورت طبقات مفتلفى بيرامون يكا دهليز مشترتا ته توسط آساسورهابى به هم متصل مستند سامان يابد و به طور كلى از ديد ينوان بماند.تابليقىا ‎STOP lac‏ ص۱9 ل 800001 دوران باروک نز پنین ‎(US Ke Tr TOTO TO Cel Kal Kappy OPT La Te)‏ نزناگان نیستا

صفحه 63:

صفحه 64:
po ce ‏اه‎ ‎ee ‏اطر پیونیک مد‎ ; cam sn ma ‏سفن‎ = sal ‏رای‎

معماری معاصر استاد : دانشجو: اذر 91 به نام آنكه آرامش را در تك تك موجودات هستي ،به زيبايي به نمايش گذاشت. Bionic Art forms in nature بيونيك «بيونيک» امروزه به عنوان يکي از 3علم برتر جهان (آي‌تي ،نانو ،بيونيک) معرفي گرديده است .بيونيک و معماري بيونيک ،علمي است که به الهام‌يابي فني از ساختمان‌ها ،رفتارها و ارتباطات گوناگون عالم جانداران مي‌پردازد .بيونيک علم سيستم‌هايي است که شالوده آن‌ها بر اساس خصوصيات سيستم‌هاي زنده است .اين واژه در برگيرنده کار همه متخصصاني است که تالش دارند براي حل مشکل فني خود از دانسته‌هاي طبيعت الهام بگيرند .از اين تعريف چنين برمي‌آيد که بيونيک هميشه با ما بوده و بسياري از پژوهشگران پيش از آن‌که بيونيک به اين نام معروف شود آن‌را به‌کار مي‌گرفتند .تقليد از طبيعت مزاياي ممتازي دارد. فرض کنيم هر جاندار کنوني محصول چندين ميليون سال تکامل است .در اين فاصله زماني ،طبيعت هر چه را با هدف ويژه‌اش سازگاري نداشته از بين برده است و اين اميدواري را به‌وجود آورده که بشر بتواند با مطالعه فرآيند تکامل ،مکانيسم‌هاي جديد فناوري را از روي موجودات زنده نسخه‌برداري کند« .چارلي لوکستون» از پيشگامان عرصه معماري بيونيک نقطه تمرکز معماران بيونيک را استفاده به‌جا از مواردي در طبيعت مي‌داند که موجب استحکام ساختمان و ايجاد تنوع و آرامش در فضا مي‌شود. روح بخشيدن به ساختمان يکي از تمايالت معماري بيونيک است که طراحان اين رشته با توجه به قدرت سازه براي تنفس و زنده‌نمايي ،به کمک خطوط مستقيم يا منحني و القاء آهسته تماميت سازه ،به آن دست پيدا مي‌کنند .مهمترين چيز براي معماري بيونيک آن است که ساختمان بتواند زنده بودن خود را القاء کند. واژه بیونیک: بیونیک به معنای زیستار شناختی یا بکارگیری اندام های ساختگی طبیعت ؛اولین بار توسط دانشمند آمریکایی جک -ای -استیل در سال 1959بکار برده شده است .او بیونیک را علم سیستمهایی که شالوده و پایه تمامی سیستمهای زنده اند ؛می داند. محققان با تلفیق دو واژه ی (بیولوژی) و (تکنولوژی) علم بیونیک را به عنوان دانشی که مسائل فنی را از راههای زیستی حل می کند بنا نهادند .بیونیک دانان معموًال به صورت گروههایی متشکل از مهندسان و زیست شناسان کار می کنند که هدف مشترکی دارند .در واقع علم بیونیک زبان مشترکی بین متخصصان رشته های گوناگون مانند زیست شناسی و مهندسی است . معماری بیونیک به سوی خودکفایی انرژی و آذوقه در جهان آینده گامی عظیم برداشته است . سالن پارك شهر لندن طرحي از دفتر معماري اوئل معماری بیونیک والهام از طبیعت : بشر از ابتدا سعی داشته است برای ساخت و طراحی مکانها و وسایل مورد نیاز خود از طبیعت و محیط زیست اطراف خود الهام گیرد به عنوان مثال ،ساختمان بدن خفاش برای لئوناردو داوینچی ایده ای بود که بتواند ماشین پرنده را طراحی کند .استدالل او این بود که خفاش دارای بال کامًالپوشیدهای است که هوا را از خود عبور نمی دهد و دارای پوستی پرده مانند است که آن را تقویت می کند.حدود 400سال بعد از طرح او ،ماشین پرنده توسط ( کلمنت آدر )با الهام از خفاش ساخته شد و در سال 1890تا ارتفاع 15متری پرواز کرد. و یا نیروی عضالنی و سرعت زیاد دلفین ها جرقه ای برای ساختمان زیر دریایی بود ویا تارهایی که عنکبوتها میبافند برای ساخت نمایشگاه مونترال اثر (فرای اتو) به کار گرفته شد. به طور کلی از عوامل مهمی که در طبیعت وجود دارد وانسان برای ساخت بناهای خود از آنها استفاده کرده است ،می توان به موارد زیر اشاره کرد: .1پوسته یا جلد .2ساختار .3آراستن .4انرژی به عنوان مثال ،برای طراحی ساختمان مرکزتحقیقات لندن از گیاهی به نام لوتوس الهام گرفته شده است. از لحاظ ساختار و شکل کلی نیز به بنای استادیوم المپیک مونیخ در آلمان اشاره کرد. كازاباتلو( ،آنتوني گائودي) كليساي كاتوليگ رومن(هانگاري پارك) پل ملينيوم(لندن) شهرك علوم و فنون ساخت بنا در معماری بیونیک : بناها در معماری بیونیک با ساتفاده از مواد شکننده و ناپایدار ساخته می شدند یا در دل یک حفره ی طبیعی که در دل زمین یا صخره شکل گرفته است.یکی از مکان های طبیعی ،غارها بودند .معماری غارها که به طور عمده در قالب معماری مقابر جلوه کرده ،از عصر باستان وجود داشته است .عالوه بر این معماری گلی یا خاکی را نیز می توان یکی از شاخه های معماری طبیعی در نظر گرفت .از گرم ترین نقطه ی دنیا تا سردترین نقطه ،سعی در الهام گیری از طبیعت دیده می شود .در کلبه های برگ و چوب بومیان آمازون ،یک سری از خانه ها با معماری ایرانی در اصفهان ،تهران ،گیالن ،یزد و . . .بناهای کاهی اقوام مختلف آفریقایی ،کلبه های اسکیموهای بومی آالسکا الهام از طبیعت به وضوح دیده می شود. این معماری درفضاهایی بروزپیدا میکند که درآنها تشبیه واستعاره والهام از طبیعت وجود داشته باشد.درنتیجه میتوان گفت معماری به صورت مفهومی،بخشی از طبیعت است.طبیعتی که محیط ساخت بشربخش عظیمی از اکوسیستم جهانی آن را شامل میشودوبشروطبیعت هردو به یک اندازه در منابع ساختمانی آن سهیم هستند.معماران بیونیک وطبیعت گرانگاهی جدید به سازه ونما دارند،نگاهی که غریبه را آشنا می کند وغیر ممکن را ممکن ساخته وراه حلهایی مبتکرانه برای حل مسائل ومشکالت سایت ابداع میکند.این معماران نگاهی تازه به طبیعت دارندکه این نگاه به پرسشهای از قبیل:در عالم خیال چگونه بدن میتواند ساختمان باشد؟چگونه تشابه را طراحی کنیم؟آنالوژی را چگونه میتوان کشید؟پاسخ میگویند.در اینجا به بررسی چند روند الهام گیری از طبیعت در سازه ومعماری میپردازیم. برج بیونیک با افزایش جمعیت وبا طراحی اسمان خراشها شهرها درجهت عمودی گسترش یافتند.این ساختمانها به علت محدودیتهای تکنولوژی وطبیعت غیر انسانی خود پاسخگوی نیازهای بشر در شهرهای عمودی نبودند،اما در سال 1931باساخت بنای امپایر استيت(برج بیونیک)به ارتفاع 380متر،شهرعمودی بر اساس مدلهای طبیعی از قبیل سبکی واستحکام استخوان پرندگان،انعتاف پذیری ساختار سبزیجات ورشد بر اساس مدل طبیعی ساختار یک درخت وریشه های پراکنده ی ان طراحی شد.بدین ترتیب به محدودیتهای موجود در چنین شهرهای پاسخ داده شد .مدل ساختاری برج بیونیک عمدتا از تحلیل عالی تغیرات ساختاری موجود در سبزیجات الهام گرفته میشود که حد ومرز ارتفاعی معمول را به طرز قابل توجهی افزایش میدهد.این بنا از ستونهایی تشکیل شده که در آوند گیاهان اتفاق می افتد وظیفه ی حمل و نقل وجابجایی ساکنان ،آب ،انواع مختلف سیاالت موجود و انرژی الزم برای کل مجموعه را به عهده دارند ساختار این ستونها با غشای نازک و پیچ وتاپ خورده ای شکل گر فته و اطرافش با بتنهای خاص پوشیده شده که در نهایت به شکل کپسول درآمده است وباعث باال رفتن استحکام مجموعه و همچنین قابلیت انعطاف در برابر بار غیرمتمرکز و بی نظم فشار باد می شود .پوسته ی خارجی برج از آشیانه ی پرندگان الهام گرفته شده و در عین رخنه پذیر بودن مستحکم نیز هست .این ویژگی اجازه می دهد هوای طبیعی کنترل شده و نور وارد مجموعه شود .فونداسیون شناور و سیستم ضد زلزله آن نیز منحصر به فرد ریشه های درختان بزرگ الهام گرفته است. برج بيونيك برای طراحی ساختمان جدید شهرداری شهر لندن ( خانه شهر لندن ) مسابقه ای برای انتخاب بهترین سایت و طرح از میان پنجاه و پنج آلترناتیو برگزار شد .سرلرد نورمن فاستر بر سر دوهدف اولیه با کارفرما به توافق رسید .اول کاستن از میزان مصرف انرژی وتقلیل آن به حدود یک چهارم میزان معمول برای یک ساختمان رسمی اداری و دوم ،جامه عمل پوشاندن به وعده دولت بریتانیا مبنی بر ایجاد دولت شفاف و برقراری وتسهیل ارتباط بین مراجعان و مدیران دولتی . تاالر شهر لندن ،ساختمانی است که دسترسی به خدمات عمومی را درمجاورت یکدیگر فراهم نموده وطی فرآیندی دموکراتیک کار می کند .شهرداری لندن شامل فضاهای اداری ،هتل ،فروشگاه ها ومحوطه طراحی شده ای جهت استفاده عموم بوده و روحی تازه به ساحل رودخانه مجاور می بخشد. در طبقه همکف یک فضای در سطحی پایین تر بازدید کنندگان را به سمت کافه عمومی هدایت می کند .این کافه در باالی فضای نمایشگاهی بیضوی شکل و دقیقا در زیر تاالر تجمع قرار دارد. نورمن فاستر درباره این بنا می گوید :مانیازمند ساختمانی بودیم که قدرت کافی برای پیروزی در مسابقه وجذب حمایت نظام طراحان ،سازمان فرهنگ انگلستان و هیات تصمیم گیری موزه هنرهای زیبای سلطنتی را داشته باشد .ما به اهمیت تاریخی سایت واقف بودیم .ساختمان مقابل برج قرار گرفته و به همین دلیل در محور خودش مقداری چرخیده بود تا از مواجهه مستقیم با برج خودداری نماید .طراحی فرم ساختمان با ایده کاهش مصرف انرژی وفرمی مالیم برای حفظ حال وهوای ساحل رودخانه انجام شد . باطراحی یک رمپ معلق که از طبقه هشتم و از گنبد تخم مرغی عظیم ساختمان به پایین لغزیده ودسترسی راحت وآسان مراجعان به اعضای شورای شهر مستقیم در طبقه هشتم را تسهیل می کند .شفافیت حرف های دولتمردان را در عمل به شعار دولت شفاف و ارتباط نزدیک با ارباب رجوع را به آزمایش می گذارد .با توجه به این واقعیت ریاضی و هندسی که یک کره 18 ،درصد سطح دیوار کم تری از یک فضا با دیوارهای تخت و مساحت مساوی دارد ،میزان تابش نور و گرمای خورشید بر سطح سازه کاهش محسوسی یافته است . در طبقه هشتم یک قسمت اداری برای شهردار وشورای 24نفره شهر لندن واقع است ودر طبقه نهم نمایشگاهی با ظرفیت حدود 250نفر پذیرای مردم می باشد و در طبقه دهم می توان زندگی مردم لندن را مشاهد نمود وخبرنگاران برای مصاحبه با شهردار یک بار در ماه آنجا جمع می شوند . بیش از نصف مساحت سایت در این مجموعه به فضاهای عمومی در دو میدان بزرگ اختصاص یافته است .کشتی های نظامی سابق که در بارانداز مستقر بودند به موزه تبدیل شده و جاده زیر زمینی خدماتی با ساختمانی های جدید تقسیم شده و سایت از وسایل نقلیه تخلیه گردید .بدین ترتیب پیاده رویی جدید به صورت فضایی عمومی در طول رودخانه ایجاد شد که در تمام شبانه روز قابل دسترسی است .این مجموعه دیدی جدید ومهیج به بازدیدکنندگان ارائه می دهد قسمت غربی تاالر شهر (گودال – باغچه) ،فضایی خارجی و در واقع آمفی تئاتری مدور با گنچایش هزار نفر ،جنس سنگ آهک خاکستری در درون زمین می باشد .این فضا که در روزهای آفتابی مورد استقبال عموم قرار می گیرد .دسترسی به این مکان از سمت رودخانه از طریق رمپ و پله هایی بلند میسر است . این ساختمان با 45متر ارتفاع شامل یازده طبقه (یک طبقه زیر زمین) وفضاهایی شامل تاالر پرسش وپاسخ ،نمایشگاه کتابخانه عمومی ،اتاق های مشاوره ،دفاتر اداری ، گالری ،مرکز بازدید کنندگان و رستوران است . عنصر شاخص داخلی بنا ،رمپ ماپیچ 730متری است که برفراز طبقات باالی همکف حرکت کرده و آنها را به یکدیگر متربط می سازد .رمپ عمومی با شییبی بسیار مالیم در میان تمامی ده طبقه ساختمان پیچیده وباال رفته و نظار را به دیدن مناظری بسیار زیبا و هیجان انگیز از شهر لندن دعوت می کند .رمپ در قسمت فوقانی به دفتر شهردار که فضایی عمومی معروف به اتاق نشیمن لندن است منتهی می شود .این فضای عمومی شفاف با تراس خارجی ودیدی مناسب به لندن ،توان پذیرایی حدود 200مهمان را دارد . استفاده از رمپ مارپیچ برای عموم آزاد است تا مردم بتوانند شاهد فعالیت دولت باشند .در طبقه آخر یک گالری طراحی شده که از آن می توان به تماشای شهر لندن پرداخت . سازه رمپ از تکرار یک مکعب فلزی به ضخامت 10میلیمتر به طول 1500میلیمتر و عرض 40میلیمتر تشکیل شده است .طول رمپ در فاصله پاگرد هر طبقه تا نقاط اتصالی آن به بدنه خارجی به 15متر می رسد .این سازه باریک از لحاظ دینامیکی بسیار حساس بوده وبرای آسایش واطمینان کاربران به محافظ هایی نیاز دارد . در نما دو فر م کلی در طراحی پوشش فلزی مورد استفاده قرار گرفت .در بخش اداری صفحات محافظ با فرم مشخصی از قطعات گرمایشی و در فضاهای عمومی ترکیب فلز و شیشه به کار گرفته شد .پانل ها قطعاتی با ارتفاع یک طبقه ودارای دریچه های ورودی و خروجی جهت تهویه طبیعی هستند .این دریچه ها در سطوح باال و میانی به صورت دستی قابل کنترل هستند. تاالر شهر لندن نه تنها به عنوان یک اثر معماری برجسته ،بکل به عنوان یک نمونه جهانی از طرحی با حداقل مصرف انرژی است .انرژی خورشیدی از طریق پانل های مایل باالی ساختمان جذب می شود . بخش اعظم ساختمان در بخش اداری پوششی از شیشه سه جداره با دریچه هایی جهت تهویه هواست .این پوسته موجب کاهش چشمگیر جذب واتالف گرما می شود . در نما شمالی بنا که نور مستقیم آفتاب را دریافت نمی کند تاالر اجتماع با سطوح شیشه ای شفاف پوشانده شده است .به عالوه با پشت کردن ساختمان به سمت جنوب وعقب رفتن پله پلخ سطح طبقات ،سایه برای اتاق ها فراهم شده است .این تدابیر با یک سیستم کنترل محیطی غیر فعال حمایت می شوند .در اغلب فصول سال ساختمان به وسیله دریچه های در زیر پنجره ها به صورت طبیعی تهویه می شود .ترکیب این سیستم حفظ انرژی عدم نیاز به چیلرهای مکانیکی ونیز در اغلب موارد عدم نیاز به انرژی گرمایی اضافی برای گرم کردن ساختمان را بیان می کند .در نتیجه مصرف سالیانه انرژی برای سیستم مکانیکی این ساختمان تقریبا یک چهارم مصرف سالیانه انرژی ساختمانی اداری باسیستم ایرکاندیشن خواهد شد .در زمستان گرما و رطوبت هوای بازگشتی به وسیله دستگاه حرارتی میکروسکوپیک ذخیره می شود تا برای گرم و مرطوب کردن هوای تازه ورودی از آن استفاده شود. عامل اصلی سرمایش فضاهای اداری ،میله های خنک شده غیر فعالی است که هوای سرد طبقات فوقانی را تامین می کنند .در این سیستم با استفاده از تاثیر رانش طبیعی ، استفاده از فن درسیستم ایرکاندیشن الزم نیست .آب سرد مرکزی به وسیله بخار آب سرد وبخار آب سرد نیز به وسیله دو پمپ در چاه زیر ساختمان تامین می شوند .آب سرد چاه پس از آن برای مصرف در سیفون ها وآبیاری به کار رفته و مازاد آن به رودخانه تایمز ریخته میشود. در پوشش کف رمپ و فضای عمومی فوقانی از پوشش به رنگ خاکستری مالیم استفاده شد که رنگ و بافت چکشی سطح آن هارمونی مناسب با شیشه وفوالد به کار رفته در بنا دارد .هال این تاالر نیازمند تاسیسات آکوسیتکی موثری است نحوه عملکرد آکوستیکی آن توسط مدل سه بعدی کامپیوتری اندازه گیری شد .بدین نحو که صدای پخش شده و صدای منعکس شده از یک منبع در یک موقعیت خاص اندازه گیری شد . فرم کروی ،سطح را به حداقل رسانده وباعث کاهش جذب واتالف حرارت می شود . تاالر اصلی درجهت شمال برای کاهش نفوذاشعه خورشید؛ سیستم سطوح فلزی و سایه انداز مطابق باجهت گیری ساختمان؛ سقف های خنک کننده و سیستم سرمایش غیر فعال؛ عدم استفاده از چیلر؛ بازیافت انرژی به وسیله فضای زیر زمینی طراحی شده ،به این سبب تاالر شهر لندن را گامی موثر باری اجرایی شدن پروژه های شاخص معماری بیونیک معرفی می کنند. بر ج 0 3 E X A Y لندن،ST MAR  برج St Mary Axe 30یکی از معروفترین برجهای شهر لندن می باشد .در لندن اسم مستعار آن را مانند خیار ()the Gherkinو یا در بعضی اوقات برج سوئیسی ،مرکز سوئیسی به کار می برند .در سال 2001پس از برج ،42برج مری اکس دومین برج ازنظر ارتفاع ( ارتفاع برج 180متر (،) ft590 تعداد طبقات ) 40:بوده است . هر ساختمان باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که نیاز آن به سوخت فسیل به حداقل ممکن برسد. ضرورت پذیرفتن این اصل « حفاظت از انرژی » در عصرهای گذشته بدون هیچ شک و تردیدی با توجه به نحوه ساخت وسازها غیر قابل انکار می باشد و شاید تنها به سبب تنوع بسیار زیاد مصالح و فن آوری های جدید در دوران معاصر چنین اصلی در ساختمانها به دست فراموشی سپرده شده است و اینبار با استفاده از مصالح گوناگون و یا با ترکیبهای مختلفی از آنها ،ساختمانها ، محیط را با توجه به نیازهای کاربران تغییر می دهند . ساختمانها باید به گونه ای طراحی شوند که قادر به استفاده از اقلیم و منابع انرژی محلی باشند .شکل و نحوه استقرار برج مری اکس و محل قرار گیری فضاهای داخلی آن بگونه ای است که موجب ارتقاء سطح آسایش درون ساختمان شده است . این ساختمان قابلیت ذخیره انرژی را دارد و به خاطر نمای سرتاسر شیشه ای باعث 50در صد صرفه جویی در مصرف برق می شود که به عنوان الگوی مصرف وصرفه جویی در شهر لندن معرفی شده است . سطح نمای این ساختمان نسبت به جریان باد تنظیم شده است .زمانیکه باد به برج مری اکس برخورد می کند در سطح نمای برج به راحتی حرکت می کند و خطری برای ساکنین برج ایجاد نمی کند . در مرکز تمام طبقات 6کانال برای تهویه طبیعی ساختمان ایجاد شده است .جنس این کانال ها از ماده ای نسوز مانند دودکش ها می باشد .این کانالهای بزرگ ساندویچی ،بین دو الیه شیشه که میان آنها هوا می باشد قرار دارند و فضای درونی را جدا می کنند. یکی از موارد جالب برج خیر کین آسانسورهای بزرگ وسریع آن است که فقط برای رسیدن تاطبقه سی وچهارم می باشند و باید برای رسیدن به طبقه 39برج از آسانسورهای معمولی استفاده کرد وارتباط از طبقه 39به 40فقط از طریق راه پله ای که برای افراد معمولی وافراد معلول طراحی شده است ،صورت می گیرد . طبقه سی وهشتم شامل تاالری برای اجرای موزیک می باشد .طبقه سی ونهم فقط یک رستوران بزرگ قرار دارد .طبقه چهلم آخرین طبقه ساختمان و نوک برج می باشد .این طبقه دیدی 360درجه به شهر لندن دارد .این فضای زیبا برای مهمانی های مختلف اجاره می دهند . این ساختمان جز اولین بناهایی بوده که باعث توسعه معماری سبز و معماری بیونیک در چند دهه گذشته بوده و با اجرا شدن این قبیل بناها ،رویکرد ها در شهرهای بزرگ دنیا تغییر کرده و باعث به اجرا در آمدن پروژه های بی نظیر دیگر شد .استفاده از حجم میوه خیار برای طراحی آن را تبدیل به بناهای اولیه معماری بیونیک کرده است . سایت تاالر شهر لندن در ساحل جنوبی و رودخانه تایمز ودر نزدیکی تاور بریج واقع شده است .تاالر جدید شهر لندن توجه خود را بر روی نوحی از شهر که مورد بی توجهی قرار گرفته اند معطوف ساخته است .مجاورت مجموعه و رودخانه باعث شده تا پاره ای فعالیت ها در پیرامون مجموعه انجام شود .تاالر شهر در سایتی ایده آل درکناره رودخانه تایمز به دور از آلودگی های صوتی و گرد وغبار در مکانی قرار گرفته است که امکان توسعه کامل با حفظ شمای کلی محیطی و بهره برداری از منابع طبیعی چون هوای تازه را داراست . برج مسکونی تورنینگ تورسو این برج ،معروف به پیکره مارپیچ 190،متر ارتفاع داردواز بتن وفوالد ساخته شده است.طرح برج حالت تندیس گونه ای دارد واز مقطع تا باالترین قسمت 60درجه چرخیده وهر طبقه به صورت قطعه ای مجزا طراحی شده است.ایده ی اولیه طرح ملهم ازستون فقرات انسان بوده واین اثر رادر جرگه بیونیک چرخشی قرار میدهد .پروژهای شهرک علوم وفنون،برج مسکونی تورنینگ در هنر معماری شماره ی،18بهار 1387به تفصیل معرفی شده است. موزه ی هنر میلواکی ساخت این بنا به مساحت 13000مترمربع درسال 1994اغاز شد ودر سال 2004خاتمه یافت.هنگام عبور از خیابان ویسکانسین شهر میلواکی یا قایق سواری در میشیگان با سازه ای غول پیکر وسفید رنگ مواجه میشویم که باالی ساختمن شفاف وسفیدی قرار گرفته ومانند پرنده ای زیبا بالهای خود را بازوبسته میکند.این سازه که روی قسمت الحاقی به موزه قرار گرفته است سایبان مینامند.این ترکیب پیچیده ی معماری وسازه ازحالت بال زدن پرندگان ملهم شده است.بازوبسته شدن بال پرنده پیچیده ترین وبحرانی ترین بخش کار است ودرصورتی که از کنترل خارج شود خسارتهای هنکفتی به بار خواهد اورد،به همین خاطر سیستمهای کنترل بال پرنده با دقت زیاد وپیش بینی همه ی موارد طراحی شده اند. دروازه ی جهان : گرگ لین از مشهورترین پیشگامان معماری بیونیک است که در سال 1964در امریکا متولد شد .از .جمله آثاربزرگ وی می توان به طراحی برج چای و قهوه و دروازه ی جهان اشاره کرد ساختمان دروازه ی جهان،از قالب حبابی به شکل موجودات تک سلولی و آمیبها ملهم شده است و از طرفی قالب پیازی شکل دارد که در سایت جنگلی خود در کاستاریکا چون گلی زیبا جلب توجه می کند .این بنا که برای پارک ملی کاستاریکا طراحی شده است بنایی طبیعت محور بوده و نقطه ی تالقی بین فناوری اطالعات و بیولوژی به شمار می آید .بام ساختمان که فرم کششی دارد به عنوان سکویی برای کسانی که می خواهند آن سوی جنگل را تماشا کنند طراحی شده است .وباغچه های آبی پیرامونش محیط را خنک میکنند ساختمان آنتی اسموک (:ضد دود ) پروژه ای است از یک معمارفرانسوی جوان ،به نام ونسان کالیباوت.این بنا یک ساختمان چند منظوره است و در مرکز شهر پاریس قرار گرفته است.نمایی زیبا از بلندای آن از شهر پاریس دیده می شود و فضایی دلپذیر برای افرادی که می خواهند لحظاتی را به دور از دود ودم در محیط طبیعی در مرکز شهر سپری کنند فراهم می کند. این پروژه توازن همه جانبه ای در میان گالریهای عمومی ،سالنهای اجتماعات و کنفرانس بر روی کانالها و خطوط راه آهن ایجاد کرده است .از جلوه های بارز این بنا استفاده از اصول معماری سبز و بیونیک است .کالیباوت این ساختمان را طرحی خالق در تصفیه ی هوا می داند . بخش میانی ساختمان که با فرمی بیضی شکل روی خطوط بالاستفاده راه آهن قرارگرفته است با وسعت 250متر از پانلهای خورشیدی از جنس آلومینیوم پوشیده شده است .وی این سیستم را به گونه ای طراحی کرده که آلودگی های ناشی از تبدیل انرژی خورشیدی الکتریکی فیلتر شده و وارد فضای ساختمان نمی شود .عالوه بر این ،معمار برای فراهم آوردن محیطی طبیعی از یک حیاط مرکزی و مرداب استفاده کرده است.شکل کلی ساختمان که به صورت یک درمیان بین محورهای عمودی از فضای سبز قرار گرفته است ،با حالت پیچ در پیچی که به وجود می آورد بادهای غالب محلی را کنترل و هوای داخل را تعدیل می کند .رمپهایی در داخل ساختمان طراحی شده اند که افراد رابه سمت تراسهایی هدایت می کنند که از جهات مختلف به پاریس دید دارند .این ویژگیها و فرم منحنی شکل بنا که همگی از سیستمهای زنده الهام گرفته اند ،پروژه را عالوه بر اکولوژیک بودن به یک بنای بیونیک نیز تبدیل کرده است. برج فراز پل رابلینگ : این ساختمان توسط دانیل لیبسکیند در کاوینگتون ایالت کنتاکی در کرانه ی رودخانه اوهایو در کنار پل رابلینگ ساخته شده است .ساخت پروژه درسال 2004آغاز و در سال 2008خاتمه یافت .لیبسکیند در این باره می گوید :رودخانه ی اوهایو و پل رابلینگ طراحی او را تحت تأثیر قرار داده اند .این ساختمان با22طبقه به بام حلزونی شیبداری منتهی می شود . سازه ی بتنی آن از پی با قالبی شیبدار در نمای شرقی بیرون زده وبا پرده ای شیشه ای پوشیده شده است .این بنا به واسطه ی استفاده از فرم منحنی شکل رودخانه و پل و نیز انعکاس زمین و آسمان در قالبی شیشه ای نمایی کامل ازیک بنای بیونیک است. مرکز تجاری بیرمینگام : پس از تغییرات شدیدی که طی دهه ی 1960در تجارت و بافت تجاری بریتانای کبیر صورت گرفت و بافت سنتی شهر را تحت تأثیر خود قرار داد ،طراحی و ساخت فروشگاه سلف ریجز بسیاری از این نابسامانی ها را حل کرد.سلف ریجز بخش اعظم نوسازی مرکز شهر بیرمینگام راتشکیل می دهد و جایگزین یک مرکز خرید قدیمی می شود که در دهه ی 1960احداث شده بود .یان کاپلیکی فرم آزاد خود را طراحی کرد.پوسته ی بیرونی بنا از 15000دیسک آلومینیومی تشکیل شده که به دیوار کنیتکس شده ای الصاق شده اند؛راه حل بدیعی برای ساخت صرفه جویانه ی عمارتها ،که عالوه برآن ،عمارت را به نمادی از کل شهر بدل می کند. . منافذ این پوسته یبیرونی به حداقل کاهش یافته و به این ترتیب فروشگاهی که داخل پوسته قرار دارد ،امکان یافته تا به صورت طبقات مختلفی پیرامون یک دهلیز مشترک که توسط آسانسورهایی به هم متصل هستند سامان یابد و به طور کلی از دید پنهان بماند .کاپلیکی توضیح می دهد که این پوسته مابه ازایی هم در طبیعت دارد ،مانند چشم مگس یا حتی در بّنایی دوران باروک نیز چنین الهامی به چشم می خورد که البته پوسته ی بیرونی آن بی شباهت به بدن خزندگان نیست منابع: معماري معاصر بيونيك (محمد حسين احمدي شلماني)مجله هنر معماري (شماره يازدهم)-مهندس+معمار = ساختار (گالبچي)

51,000 تومان