صفحه 1:
01 171 071 01 71 1 01 0001 071 1 ۵ ۱

صفحه 2:
به نام خدا انسان طبیعت معماری عنوان: معماری دیجیتال تعریف معماری دیجیتال واقعیت مجازی و معماری ©معرفى جنذ معمار

صفحه 3:
معماری دیجیتال: امروزه با استفاده از فضای یجیتالی به خوبی می‌توان تمام جزئیات تصور شده يك طرح را بيشابيش به تصوير كشيد. كارى که در كذشته تقريبا غيرممكن دستی رقم مىخورد در فضايى كه نه جندان آشناست اما اين فضا يار ديرين است. اين همان فضاى كامبيوترى و عرصهايى براى خلق نوآورىهاست. معمارى به همراه فضاى ديجيتال طرحها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند طرح‌هایی که اعجاز معماری دیجیتال را نمایانگر است

صفحه 4:
در اين بين اين سئوال بيش مى آید که " آیا معماری؛ در حیطه شکل‌گیری خود تنها به تفکر معمار وابسته است یا ممکن است به ابزاری نیز وابسته باشد؟ * معماری عبارت است از ساخت يك فضا که بتواند به زندگی انسان هویت بخشد. هر چیزی که بتواند هویت راء با در نظرگیری خواسته شخص به بهترین وجه ارایه دهد» باید برای آن احترام قائل شد. ت‌های جاری شده در فضا تنها در صورتی شناخته می‌شوند که ابزار آنها وجود داشته باشد؛ پس يك آلت موسیقی يلى است بين احساس هنرمند و مجموعه نت‌هایی که هویتی را معرفی می‌کند. استفاده از ابزار نیز وقتی جایز است که پیشرفت و تکامل انسان را سبب شوند و با دید ضد ارزش نباید به آنها نگاه کرد زیرا ابزار پیشرفته خواه ناخواه در زندگی امروزی» نیاز به شمار می‌آیند. در اين بين تکنولوژی مدرن در حوزه معماری که تولد آن سبکی آزاد و نامحدود است» شاید بی‌رحم مطرح شود.

صفحه 5:
برای پیمودن مسیررهای بسیار طولانی در زمانی کوتاهتر باید از ابزار پیشرفته‌ای استفاده شود. اما در این بین سه نوع واکتش به وجود می‌آید. 0- استفاده از ابزارهای مدرن آمتناع می‌شود 0- پس از استفاده از اینها به علت فقدان توانایی در ل ايده از مسور اسلی مقدرف مید ودره کار گیری این ابزار موضع‌گیری را نسبت به آن به وجود می‌آورد.» در اين میان بیشترین ضرر را معمارانی متحمل می‌شوند که کارفرما را نمی‌توانستند نسبت به زیبایی یا موفقیت پروژه‌شان مجاب کنند و نیز کارفرمایانی که برای ساخت يك ‎cab‏ با ابهام و تردید گام برمی‌داشتند. اما امروزه با استفاده از فضای دیجیتالی به خوبی می‌توان تمام جزئیات تصور شده يك طرح را بيشابيش به تصوير از خطکش ۳» قلمهای راپید؛ میز نقشه‌کشی؛ ماکت و ابزارهای ساد‌ستی فرصت کوتاه است و نیز ارایه تصویری سه بعدی از يك طرح همانند بیمارستان» فروشگاه؛ هتل» برج و یا حتی يك بطری آب معدنی با استفاده از تکنيك‌های دستی شاید تنها از جنبه فلسفی آن توجیه‌پذیر باشد زیرا کندی اين کار در بطن تکامل‌پذیر و سرعتطلب عصبر حاضر نمی‌گنجد»ازیسو ی دیگر لین ابزار به طرح اجازه می‌دهد که در طول عمرش آثار جای گذارد.»

صفحه 6:
در دنياى هئرء تصویرگرایی در نگاه اولیه يك خیل‌پردازی معمولی تصور می‌شود. اما با ابزارهاى ديجيتالى بسيارى از هنرمندان می‌تو ۰ سال خود را در میان دنیاهای آینده مشاهده کنند. تاثیر معماری و طراحی دیجیتالی را حتی در تهیه فلم‌های گوتاگون بسیار موثر است چنانچه :درك مجلهفیلم از جرج لوکاس پرسیده بودند: «كداميك از فاکتورهای فیلم باعث رسیدن به يك دنیای علمی _ تخیلی شد که تو آن را جنگ ستارگان نامیدی؟ او در جواب گفت: «فضای تخیلی» تنها از راه ساخت خانه‌های زمان آینده امکان‌پذیر شد. «عده‌ای فکر می‌کنند که از ابزار جدیدنباید در روند طراحی معماری استفاده کرد در حالی که در معماری دیجیتالی اين ابزار كلاسيك رشته معماری و همچنین مسلح شدن به فلسفه‌های مطرح شده در اين رشته می‌توانند در مدت زمانی معین ب رین و بالاترین سطح کیفی ارایه طرح دسترسی یابند. حوزه معمارى ديرى نخواهد ياييد كه اين مجموعه؛ با توجه به مهارتهاى ويزه خود؛ مبدع سبك جديدى در طراحى معماری می‌شوند و در ادامه باعث تولد دنیایی جدید» بركرفته از ذهنهاى خلاق معماران مىشوند. معمار مسلط به محيط ديجيتالى به راحتى مىتواند در حيطه فيلم و سينما نيز در فضاهاى علمى_ تخيلى حضورى روشن كسب كند.» «طراحی و پردا در معماری برایر با بی‌باکی به ‎i‏ جسارت. ابداع و نوآوری با کامپیوتر و نرمافزارهاى ويه معمارى است.!

صفحه 7:
واقعیت مجازی و معماری جاذبه صفر و مصالح غیر مادی آیا معماری‌ای وجود دارد که اصلا غیر قابل ساخت باشد؟ این سئوال با خود تناقضی به همراه دارد» آیا فکر کردن به جنين اشيايى و (تصور آنها )برای ما ممکن هست؟ (جواب به اين سنوال) موضوعی ساده می‌بوده امکان داشتن و امکان نداشتن در معماری» به واسطه محدودیت‌های تکنولوژیکی و اکولوژیکی زمانه تعریف می‌شود. حقیقت مجازی به سه سطح تقسیم می شود: © سطح انفعالی( متسب ‎Devel oP‏ : تجربه هایی که در زندگی روزمره با آن مواجهیم. ( تماشای تلویزیون» خواندن کتاب و . © سطح اکتشافی ( ‎(Devel oP exploration‏ 2 گردش در یک محیط مجازی از طریق صفحات مانیتور کامپیوترها . ه سطح شناور( موس (ه امها ) : مرحله کامل حقیقت مجازی که کاربر تقابل کاملی با آن دارد و تقریبا برای تمام حواس شبیه سازی صورت می گیرد و دیگر کاربر مستقیما بر روی محیط مجازی تاثیر می گذارد. در اين جا به بررسی نحوه ی شبیه سازی حس های بینایی» شنوایی و لامسه توسط این فناوری می پردازیم. تمرين واق بنابراین واقعیت مجازی» واقعيتى است كه تاثيرواقعيت واقعى راداردءاما داراى شكل اصيل أن نيست. نوعى شبيه سازى ياجايكزين استء اما توانايى وصحت دارد. نزديك به واقع است و باتوجه به تاثيرى كه روى افراد .دارد عملا واقعى محسوب مى شود. متاسفانه اين عبارت ميتواند كمراه مجازى تلاشى براى خلق مجددجهان بصورتى است كه أنرا از طريق جشمان؛ كوشهاء يوست و جسممان تجربه ه بوده و آين معنا را برسائد كه واقعيت

صفحه 8:
سیستم بینایی : ایی انسان سیستم ارتباطی انتقال اطلاعات از محیط پیرامونی است. این سیستم پردازش اطلاعات را به دوصورت هوشیار و نیمه هوشیار انجام می دهد. در روش نیمه هوشیار انسان با قدرت بینایی در درک نور» رنگ, شکل و حرکت اجسام و اشیا سروکار دارد. در حالی که در روش هوشیار شخص باید قدرت پردازش و یا مهارت در خواندن نیاز دارد. عواملی مانند زمینه ‎«ap ig‏ نسبت بهنگام شدن تصاویر (ج باس «!ه() بس()) و پیگیری چشم قدرت بینایی در محيط مجازی را فراهم می سازد. در اين جا بایستی نسبت تازه شدن تصوير به حدى باشد كه أن ها را ثبت و يا استفاده از تصاوير جداكانه ى ثبت شده موجب تداعى حركت در ذهن شودء هم جنين أن دسته از اشيا كه در معرض مستقيم ديد نيستند با استفاده از قدرت بيكيرى جشم بدون حركت مشاهده شود.

صفحه 9:
سیستم شنوایی : در این قسمت ابتدا در مورد ساختار گوش مختصری اشاره می نماییم. گوش انسان از قسمت بیرونی - میانی - و درونی تشکیل شده است. گوش بیرونی وظیفه ی هدایت امواج صوتی به کانال شنوایی را به عهده دارد که در آن امواج به پرده ی صماخ گوش برخورد می کنند و موجب ارتعاشات مکانیکی می شود. در گوش میانی انسان سه استخوان باریک وجود دارند. استخوان های سندانی؛ چکشی و رکابی که یک فضای خلا را ایجاد تا صدای ضعیف تقویت شوند. در هنگام ورود صداهای بلند» استخوان رکابی چرخیده و پرده ی گوش را منقبض نموده تا ضعیف شوند. اما گوش درونی وظیفه دارد تا ارتعاشات مکانیکی را به علائم الکتروشیمیایی تبدیل نموده تا در مغز پردازش شود. پروسه فوق سیستم شنوایی انسان را تشکیل میدهد. این مهم در دنیای مجازی متفاوت است. در سیستم ها حقیقت مجازی صداهای رایانه ای ایجاد شده و بااستفاده از صداهای سه بعدی صداها در محیط های شبیه سازی شده پیاده سازی می شوند. برای قرار گرفتن کاربر در محیط سه بعدی از صداهای ضبط شده برای تولید ‎WATE (Pare Weud‏ ( هس03 استفاده می شود. یک سیستم صوتی مجازی علاوه بر انتشار دائم صداء در محیط سه بعدی می بایست مکان و جهت صوت بپردازد. برای مثال شرکت مهندسی مر:(0) #جیربب() نمونه ای از سیستم سه بعدی پیچشی (دسؤس و2 ) ابداع تمؤد. در اين سيستم با استفاده از 21,0905 جلوم های سه بعدی مناسب ایجاد می شود. در سیستم پردازش صوت مجازی ( مبسو) مس مطی() لع+ع()) (0006() از فنون ضبط صدای غیر تعاملی و فنون پردازش پیچشی برای تولید صدای ضبط شده و یا زنده استفاده می شود. اخیرا در زمینه ی ردیابی نور در تصاویر رایانه ای فعالیت هایی آغاز شده است.

صفحه 10:
سیستم لامسه حس لامسه ی انسان از سیستم بساوایی(سلوسب() استفاده می نماید. برای درک ضربه از یک سو تقابل عضلانی («مصد 1 عادص (1)) اطلاعات مربوط به حس لامسه را به مغز ما منتقل می سازد. به مفهوم دیگر اطلاعات در مورد یک شیی؛ مقاومت در برابر حرکت وزن و استحکام شیی و.... را به مغز منتقل مى کند. از سوی دیگر گیرنده ای مکانیکی اطلاعاتی در خصوص شکل. الگو و حرارت را ارائه می كنند و در حقيقت مجازى ابزارهاى انتقال قدرت و عکس العمل براى شبيه سازی سیستم لامسه ی طبیعی به کار می روند. برای اين کار ابزارهای مختلفی ارائه شده اند. به عنوان نمونه ماشین ‎Drop‏ با استفاده از یک بازوی مکانیکی و موتورهای کوچک عمل و عکس العمل را شبیه سازی می کنند. از دیگر ابزارهاء دستکش های انتقال دهنده ی ضربه است که 0 نوع می باشد یکی پس از حصول اطلاعات لمسی با استفاده از آرایه ای از مقاومت های حساس به ضربه اطلاعات را به دستکش دوم منتقل و دستکش دوم ضریه مقابل را از طريق كيسه هاى هوا كه در مقابل فشار بسیار حساس هستند را شبیه سازی می کند. اسهب() بیشترین کاربرد را در میان این دستکش های سیستم مجازی داراست که از یک جوهر برای احساس مکان انگشت و حسگرهای ماوراء صوت برای کشف مکان دست استفاده می کنند. با توجه به موارد فوق چند مشکل در استفاده از سیتم های مجازی وجود دارند که از آن میان می توان به موارد زیر مود 2 کیفیت ضعیف تصویر = زاويهى ديد محدود تاه در بینایی ۰ تاخیر در پیگیری مکان اجسام ‎١ -‏ عدم تطابق نمایشی و....

صفحه 11:
در حقيقت اين مساله یکی از دو راه واقعیت مجازی محسوب ميشد. اما راه دیگری نیز وجود دارد. واقعیت مجازی تلاش میکند محیطهای جدیدی خلق کند که تخیلی هستند؛قلمروهای خیال گونه ای که به شیوه هایی منحصر بفرد «واقعی» به نظر می‌رسند» اما بصورت مستقیم با جهان به صورتی که آن را درک می کنیم ارتباط ندارند. بگذارید این دو راه واقعیت مجازی را بررسی کرده و ببینیم آنها در آینده مارا به کجا خواهند برد.این راه برای محیطهای مجازی؛ مارا بسوی شبیه‌سازیهایی روز به روز دقیق‌تر از موقعیتهای دنیای واقعی می‌برد. ولی اين بازتولید تا چه حد دقیق است؟ در حال حاضرمی‌توانید عینکهای پرواز را به چشم وهدفونها راروی گوش بگذارید که شما را درفضایی سه بعدی می‌آفرینند»‌همراه باسنسور هایی که به سر و اعضای بدنتان متصل هستند و می‌توانند حرکات بدنتان را به حركات"أواتار"تان تبديل کنند و بدنی مجازی که درون محیطهای مجازی عمل می‌کند. در یک آزمایشگاه پیشرفته‌تره ممکنست حتی توسط تونلهای هوا و بوسازها احاطه شوید که می‌توانند تغییرات در جریان هواء درجه حرارت و بوها را شبیه‌سازی کنند. می‌توان از یک نوار گردان در زیر پایتان استفاده کرد تا درسناریویی مجازی راه رفتن در جنگل»بتوانید نسیم خنکی را روی صورتتان حس کنید و از رایحه گل‌های وحشی لذت ببرید. با اینحال» اگر بخواهید از یک درخت بالا بروید به مشکل برمی‌خورید. می‌توانید رسیدن» در دست گرفتن و بالارفتن را با اعضای بدن تقلید کنید و کامپیوتر ممکن است بتواند کاری کند که آواتارتان بالا برود. اگرچه ممکنست به نظر برسد كه شما در حال بالا رفتن هستيدءدر واقع احساس بالا رفتن از درخت» کمک گرفتن از بازوها و حس کردن پوست درخت؛ را نخواهید داشت.

صفحه 12:
با تلاش فيزيكى اندکی می‌توانید خودتان را به بالاترين شاخه برسانيد و به نفس نفس زدن نيفتيد. براى برخى از مردم؛ اين صعود بدون تلاش» شاید تجربه‌ای شكفت انكيز- و حتى درمانكرانه - باشد.أنهايى كه ازمحدوديتهاى فيزيكى رنج می‌برند می‌توانند از آنچه آنراتقویت توان فیزیکی همراه با کاهش رنج() می‌نامیم؛ بهره‌مند شوند.در اینگونه موارده م۱6) - عدم توانایی آن برای خلق تجربه‌ای واقع‌گرایانه - را به کیسه‌ای ابریشمین تبدیل کرده‌یم. تقویت توان فیزیکی وکاهش رنج بیشتر ازواقعیت» خیالی است. با ازی"سازگاری ندارد. افرادی که خواهان تلاش و تقلاء بالارفتن ضربان قلب»عرق کردن و چنگ زدن به شاخه‌ها هستند نومید خواهند شد.البته آز: 6() ممکنست شامل یک ساختاردرخت مانند یایک در. باشد» درختی که پس از زدن عینکها می‌توانید از آن بالا بروید. شما در یک آزمایشگاه» جایی در یک ساختمان هستید ولی در هنگام بالارفتن از درخت به اطرافتان نگاه می‌کنید وکوه‌های راکی را می‌بینید. خنکای نسیم تابستان را احساس و بوی جنگل را استشمام می‌کنید.

صفحه 13:
پاویون آب شیرین‌طراح:لارس اسپوییرونک از شرکت ناکس پاوبون آب شورطراح:کاس اوسترهایس از شرکت اوسترهایس ن طرح که حاکی از تغییر فنون معماری است بیان گر مواضعی است که توسط مارکوس نواک امریکایی معرفی شده بودند؛اگرچه کاربرد سیالات برای ساختمان های ثابت ناممکن و غیر عملی به نظر می رسد اما کامپیوتر و روش های دیجیتالی فرایند طراحی ساختمان را بدین گونه ممکن ساخته اند و لذا ابتدا در حوزه ديجيتال اين ايده ها به منصه بروز رسید سپس مراحل اجرایی شدن را در سایتی مجاور دریا طی کرد.اینجاست که مى توان به اهميت ايده هاى عرضه شده در حوزه دیجیتال و تاثیر گذاری عمیق آن ها در فضاهای ساخته شده پی برد.لبته در ساختمان اجرا شده پاوین آب شور و شیرین باز هم کامپیوتر در تعریف فضا و در ادراک آن جایگاه اساسی داشته و ساختمان هوشمند را پدید آورده است. اين سازه حدود (0000 متر طول دارد و بر لبه یک سد ساخته شده است.تماشا گر از سوی قسمت پاویون آب شیرین وارد می شودهیچ یک از کف ها و دیوار های ساختمان صاف نیستند و دیوار در یک حرکت مواج همچون نوار موبيس به كف يا سقف تبدیل می گردد.سطوح افقی یا عمودی معنای خود را از دست داده اند.اين نمایشگاه قصد دارد تا تماشاگران را در راستای پیشرفت حاصل در نمایش آثار معماری آگاه سازد و به تماشاگران خصوصیات فیزیکی آب را بفهماند.غبار .مه و رایحه های مختلف و بخار آب فضا را پر کرده است و موسیقی الکترونیکی نیز در محیط شنیده می شود و لذا تنها کالبد معمارانه نیست که در تجربه فضا سهیم است»صداء‌نور و تصاویر همان گونه که در فضای مجازی اجزای بسیار اصلی و مهم در شکل دهی به فضا هستنده‌در اینجا نیز نقشی ایفا می کنند,ناظران قادرند با موسیقی ای که توسط استرهایس ساخته شده جهت یابی کنند.

صفحه 14:
ابداع و معرفی تغییرپذیری در ساختمان اساسا یک پیشرفت تازه است و در حالی كه طرح هاى نواك جنبه تثورى داشت كروه ناكس و استرهايس توانستند آن ها را تا مرحله عمل نيز بيش ببرند.بدنه سياه ياوييون أب شور مجهز به سنسرهايى است كه اطلاعات خود را از يك ايستكاه هواشناسی که در دریا شناور است دريافت مى كند و با توجه به تغييرات محیطی عكس العمل از خود نشان مى دهد و نور و صدايى يويا را به درون منتقل مى كند.اين جاست كه ساختمان با محيط و تکنولوژی هوشمند در هم آميخته شده است.

صفحه 15:
فرانک گری : « من ساختن اشکالی را شروع کردم که طراحی آن ها مشکل بودو این منجر به استفاده ما از کامپپوتر و نرم افزار «هم() شد که استفاده از آن ها مرا به اين باور رساند که ارزش امکانات و میزان دقت و درستى را كه توسط اين نرم افزار می‌توان در اسناد و ارتباطات به وجود آورد » درک کنم . »

صفحه 16:
اسکج پیشنهادی شرکای گری تمثیل پیکره ماهی برای المپیک 1900 اسپانیا - بارسلنا و() ۰ طرلحی(960 عامور5) المجیه() و ینکشرم لفزار تولیدیاستکه در صنعتها فضا به کار می‌رود. نرم لفزار جدید بسوم3) اسب( ادم تر و کار آمد تر بودم و قابلیتارتباط با سیست هودیگر را دارد توسط تکنولوژیست‌اوگ ریت ولید گردید تا روش‌هوطراحوو ساختووین را در تمام دنیا ترویج کند. در میتور هییکه از سقفاویزان‌شده لد تصویر لفرادودیدهمی‌شود که دربارد جنبه هیمختلنلیم:0) بسچس«۳) صحبتمی‌کسنند. زمانی‌کسه بازدید کسنندگناز گموشی‌هی«تصلبه مانیتور لستفاده مرك نندءلين تاسیساتمانند یکجشن‌تمام نشدنیبه نظر می‌رمد: ی کف یلم ویدئویی‌سریم نشان‌میدهد که چگرنه با لستفادم از به) قسمتهایت شکیلدهندد به هب می پیوندند.

صفحه 17:
منطقة فرهنگی ابوظیسی فرانک گری» زاها حدیده ژان نوول و تادائو آندو چگونه ممکن است آرزوهای خود را در جزیرة سعادت ببینند؟

صفحه 18:
فرانک گری: موزة گوگنهایم ابوظبی

صفحه 19:
زاها حدید: مرکز هنرهای نمایشی

صفحه 20:
تادائو آندو: موزة دريايى ژان نوول: موزة هنرهای کلاسیک

صفحه 21:
لوئيجي كلاني متولد 960 در شیر برلین» فرزند يك طراح صحنه فیلم و انش‌آموخته آكادمي هنر در شهر برلین و آثرو ديناميك در دانشگاه سوربون پاریس است. او پس از تحصیلات خود در سوربون به کالیفرنیا رفت و در انجا به تحقیق درباره آنروديناميك سرعت و مواد بلاسنيك بر شهري و يك طراح صنعتي خود آموخته . البته نام او در دنياي معماري چندان شناخته شده نیست. اما در جهان او را با قلسفه برآمده از آثروديناميك و جمله معروف او : « در طبیعت خط صاف وجود ندارد» مي‌شناسند. او از سال 060 دفتر طراحي کلاني را در اروپا بنیان نهاد و در سالهاي تمادي با کمپاني‌هايي همچون لانچیا . بي‌ام.و و سوني؛ یاماها و ... بسياري از کمپاني‌هاي معروف دیگر کار کرده‌است. او از سال 0060 بعنوان ارائه دهنده ايده‌هاي الهام بخش به سازمان فضايي آمریکا "ناسا" فعالیت مي‌کند. ۰ نقاش » معمار ؛ طراح

صفحه 22:

صفحه 23:

صفحه 24:

صفحه 25:

صفحه 26:

صفحه 27:
واقعا لقب افسانه برای ظه حدید خیلی کوچک و حقیر است . معماری که هر کدام از کارهایش رنگ و بویی تازه دارد » خلاقیت این زن عراقی تمام ناشدنیست . کارهای او هر انسانی را برای دقایقی به فکر وا می دارد و ذهن را از مرز های محدود کننده خارج می کند و به دنیایی از خیالات می کشاند. در ادامه تصاویری از كارهايش را مشاهده خواهید کرد.

صفحه 28:

صفحه 29:

صفحه 30:

صفحه 31:

صفحه 32:
استاد مر بوطه: اقای کلانترزاده دانشجویان:حمید دهقانی زاده ,سحر وحدانی پور.انا انسان طبیعت معماری عنوان: معماری دیجیتال بهار 69

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان