پاور پوینت کامل بررسی معماری روم و معابد و بناهای مربوط به آن دوره و تفاوت معماری روم با معماری یونان باستان برگرفته از کتاب معماری جهان دکتر محمد ابراهیم زارعی و تصاویر کامل هر اسلاید متناسب با مطالب

hengameh

صفحه 1:

صفحه 2:
٩ Sante ‏سس‎ ‘Mediterranean Set

صفحه 3:
مراکز مهم تمدن روم-شبه جزیره ی ایتالیا

صفحه 4:
:اتروسک ها(آتروریایی ها) از نژاد مدیترلثه اعو داراعمذهبی‌مبهم.اسرار آمیز سخنو خشن بودند. (ولتومنوس)وسه خداىعمده و بعد از لنها _يكخداوبتزركبنام دوازده خداعدیگر و سپس‌اربابانواع شریر و خوفناکو دیوسان‌فرار

صفحه 5:

صفحه 6:
"معماری اترویای ها :معابد.ه ۲ ۰ 0 ی سنگرقرار داشتند عرض‌معید بپلیش‌از عرض‌مقصوره ی مرکزین بود _ باپلکان‌چئوبیبه زمینمتصل‌میشد که در مقابل‌آن‌رولق‌ورودیعریض‌ب | دو ردیف چهارتاییساتورم_ندعجانبیق رار داشنو لنتهاعانبه تال اصلیمعد سل ۳۱ ش‌جداگانه _قه ‎Re YRS a exact...‏

صفحه 7:
معمارو وهی ها زمانیکه پازمین های مسطح مواجه شدند طرحی را براساس نقشه های مهندسی يديد آوردندوشهرهای خودرا باشبکه ی منظمی از معابر متلاقی برمحل تقاطع دو خیابان اصلی(کاردو و دکومانوس) بریا ساختند علاوم|بر ان روشهای پل سازی و احداث دژها و فاضلاب ها و آبرو ها را به رومیان آموظیولی آثار زیادی از آنها باقی نمانده و فقط میتوان (دروا ۰ ۳۱۰ پروچا را از آن نمونه نام برد که اين دروازه بعدها در طاق نصرت ها بامقیاس کوچکترودگرگون شده در نمای ظاهری نمودار گردید

صفحه 8:
:تفاوت معابد اتروسک ها با یونانی ها معابد آلروسکی ازنظرشکل وفرم در مقایسه ۱ ۰ ۳۳ ‎Qual‏ و زیبا نبودند,در اين معابد جایی برای نز ۳۳۲۱۱ درصورتیکه معابد یونانی جایی مانند چهارگوشی های تزئینی و سنتوری .داشت

صفحه 9:
\ رومی ها قدرت,ژوم پس از اتروسک ها بر ایتالیا حاکم گردیدوسرانجام ملتها اروپای غربی,مدیترانه, خاورنزدیک را در زیریک پرچم گرد آوردکه مردهانی بانژادهاوزبانها و فرهنگها و سنتهای مختلفی(برتون هاءگل ام سبانيابى هاءالمانى ها و...) در اين امبرائو ۱۱ ۳

صفحه 10:
معماری روم هنر و معچاری رومی که بعدها الگوی هنرمندان دوره ی رنسانس گردید, اختلاطی .است انآ هنر آتروسکی,یونانی,اسیای غربی,مصری و بومی درحقیقت تمدن وهنرغربی در یونان متولد وبوسیله ی رومیان گسترش یافت و تتدیسا های یونانی که توسط هنرمندان رومی ساخته شده نشانگ ار ۵ ۱ سازي عصر جمهوری است.اين هنر تاثیرشگرفی برفرمها وطرحهای معماری دورآن ديا سرحيت داشت بطوریکه قرنها کلیساهای دوران مس ۱۳۱۱۱ روم استفاده کردندومحراب انها متاثر از المان تیم دایره | ۰ ۱۳۲ ۱ قرضی باسپلیکا تعبیه کرده بودند

صفحه 11:
معماری روم در دوره ی جمهوری این دورلبه کشورگشایی و تحکیم امپراطوری در فلمرو کی ۳ داشت كه همين دليل اين مسئله موجب شد كه هتر رومى زر 0[ 00 0000000 .باشد. .این ذوره را میتوان دوره ی نفوذ قابل توجه هنر یونانی دانست استللال هررومی ازهنر ایده آل جو و ارمان گرای یوتانی درآ ۱۳ آزتتدیس های یونانی و شبیه سازی چهره رهنمون نموده و این اغاز رئالیستی متصادباهنرکمال گرای پونانی است

صفحه 12:
معماری:روم در دوره ی جمهوری بطور کلی معماری این شیر بیشتر متوجه شهرسازی و برنامه ریزی ‎qu‏ & بودومعماری پرستشگاه هااهمیت چندانی نداشت علاوه بران ۰ معابذی هم که ساخته ميشد متاثراز معماری اتروسکی و بونانی بود آریناهای ساخته شده در اين دوره میتوان:معبد(فور ۱ ۱۱۱ ترکیبی از هنر انروسکی و یونانی است را نام برد

صفحه 13:
موفقیت,های عمده روم در دوره ی جمهوری دستیاپی به ملاتی جدید بنام بتن که خاصیت چسبندکی بالابی داشت 5 درساشت بناها بکار میبردندو اين ملات به آنها این ۳۱ بتوننددهانه های بزرگ وفضاهای وسیع را بدون استفاده ازستون و

صفحه 14:
ویژگی های معابد رومی دارایگضاهایوسیع ترعن سبنبه معابد ی ونانوومصرعب ودند _ ااپشتفاده ازفنب رتر و بهره گیرعاز خاصینب تن‌موفقبه حلو ‏ ارلثا ۶ ضاهاعداخلیگردیده و ف ضاهایی ] ‎Ts Sac‏ پدیدآوردند بپنابرلینمعمارعرومممعمارعف ضا ۷ 3

صفحه 15:
معماری زوم در دوره ی جمهوری :علت متمایز شدن معماری روم از معماری یونانی پدلیلا علافه ی رومی ها به نگه داشتن تصاویر ۳ صورّت)اجدادخود درخانه و داشتن مجسمه هایی که بیشتر به چهره ی ضاحبانشان شباهت داشت ae |

صفحه 16:
5 ,أثارمعمارى روم در دوره ى \ جمهورى معبدسیبول پکپارچه ودیواره ی مقصوره 1 أساختهه شده از بتر (اراىكتيبه هایوب | تزئينات إحلقه هاوكل

صفحه 17:
تفاوت جعابد رومی و یونانی ى ها بااستفاده از جرم و حجم های غول آسا(در اهرام دار)معماری خویش را بیان داشتند معماری ‎ole‏ بااینکه جلوه های ‎pe‏ و معقول و ها اطر استفاده از تير افقى و ستون 0 موف به تلق فضاهای جدید نون 1 معماران رومی بااستفاده از خاصبت بتن موفق به سا

صفحه 18:
Alpen yy vl ens 90

صفحه 19:
آثارمعماری,ژوم در دوره ی جمهوری :معید فورتونا پریمجینا(پالسترنیا) :ويزكى ها i لنطباق کاملبااوضاع طبیعی‌مجاور_ 100 ان لي همانندکروبلیس‌لتن 000 ونزيامقبره ومعبدحتشيسوتور ‎Le.‏ |0 1 عبدازدرونسنگو خاکیسبرون

صفحه 20:
آثارمعماری روم ذر دوره ی جمهوری

صفحه 21:
معماری روم در دوره ی امپراتوری رومیا ها بااستفاده از دوران صلح وثبات اجتمای ۱۱ قلمبزو خودرا گسترش دهندوشهرسازی موفق تری نسبت به ذشته درشهرهای روم پدیداوردند رد‌ضوع ‏هاعوپلایی‌در اطرافشهرها ساخته شدند و در‎ al PUG Sol ojo ‏شلهر ها ساختن_ناهای‌چند طبقه ب‎ 1 ل رديد ,که اکثریتشهر رم در لین‌آپارتمان‌ها زندگی دند ۱۱۱ ‏دک درشهرهافرومی‌ساختندءبا‎ ٠٠ دوموس2.دستگاه عمارت3.ویلا.4 علی برآن دراین دوره بااستفاده ازثبات سيا ۱ ۱۱ ونیرو وثروت بناهای عمومی و بزرگی ساخته شدکه ازجمله ی آنها میتوان بکآمفی تقاتر بانقشه ی نیم دایره ۲ ۳۲ .کرد

صفحه 22:
معماری روم در دوره ی آمپراتوری دوموس(سرايآرومی) خانه اقاعیانیایاسنبرای سد 21 هه بر يسرزمينليتا لا اخته ميشد سس ی آن (دهلیزس رگشاده)یا(ن وعیحوض خانم)لسنکه دلخلو ورودی ر مرکز بنا بدون بود و در اطرلفان لتاق 2 كرار باشسكه ‎Be‏ روستاییاتروربایی‌ها بود كه روموها انرا ((شهرعساز)) كردند 3

صفحه 23:
\ \ 1 معماری زوم در دوره ی امپراتوری \ دستگامعمارت محقرتر و بیتجمل‌تر از_ .سپراعرومی‌است سختمان‌عمومیب راعمردم_ بوده در اطرافحیاط مرکزیب صورت چند طبقه بودند داراعمغازه ها و میخانه هایورو_ به خیابانب ودند بباش‌قدم ولقعءآپارتمان‌های امروعبودند که اجاره نشینی درلنهارمرسوم بوده

صفحه 24:
SN ١ ‏معمارى روم ولا دوره ی اميراتورى‎ ويلا نوعفاز خانه که لفراد_ مشخص‌دران‌زندگی میکردند سلاختزيناها ىعظيم_ نقايانككر روحيه ى رومى بلودكهدرتمام بثّاهاوىلنها ديده ميشود

صفحه 25:
معماری روم در دوره ی امپراتوری کولوسئوم(آمفی تثاتر فلاوبوس) یکماز باشکوه ترین‌وبزرگترین(مفی 2 رهافرومىراست براوانواع ورزشها ومسابقاتبوده است | حرم فجیم ترین‌جنایانب صور نف مایش ‎[١ 0‏ ارو مسيحيازدر لينيناصون ست داراعپ لانب یضیشکل‌میباشد_ ‎alles eee‏ او ناق مختلط بنام متقاطع دارد ودیبین‌عناصر افقی و عمودعاز وسیش کل,_کاررفته ستونهااز سه نوع ستون یونانول‌دوریکبایونیکو کورنتم‌هستند که و رگنب روج کدیگرقراررگرفته .اند ‏اءسكرمبلوكهاوسنكتراشيدى ‏شده است ‎ ‎ ‎

صفحه 26:

صفحه 27:
معماری روم در دوره ی امپراتوری باسیلیکا بناعمستطیل‌شکل‌که دو یا چند مذبخ نيم دايره داشت مدخل‌ورودعدر یکماز ضلع هاعطولیقرار داشت دازاعسبک‌سه بخشیی | هفنب خشیب وده _ = '

صفحه 28:

صفحه 29:
معماری روم در دوره ی امپراتوری نمایش خانه و امفی ‎JG‏ در قلرن‌اولب یش‌از میلاد از سنگٍ ساخته شده اند داراعت زئیناتیمانند ردیفستونو_ قوس‌ها و انولع سنتوری‌های‌خمیده و شتکسته و راسنخط و پیکره ها بوده لند تارلرهاین مایش‌نیم دایره و (مفی تتاثر ورزشیبه شکلب یضیب ود اولینتمایش‌خانه ی روم به فرمان قیصر ودر شهر پ ومپثیو ب زرگترین آمفىت/ئاتردرشهر رم سانام کولوسئوم به فرمان‌وسپازین برپاشدنة

صفحه 30:
معماری رزوم در دوره ی امپراتوری تاق نصرت ب راع ز رگداشتامپراتور ی اسردارعنام آور و یابه یاد ب ود ٍ پروزی .۱ هاعملوب رپاشد دارلن قوشب رجسته و سنگن وشته هاعت اربخیاست کی نها ومیرانهایمعمارعروم ۱۱ ۳ آزنمونه های تاق نصرت برجسته میتوان(سپتیموس),(تیتوس)و(ترازان)رانام ‎ut‏ 0

صفحه 31:

صفحه 32:
\ ۵ معماری روم در ‎oe‏ ی امپرانوری استون هاى باد بويأ دارای نقش برجسته هايى ازشرح بيروزى ها و افتظارات ملی هستند ازنئونه ستون های یادبود میتوان ستون یاد بوسر آزآن )را نام بردکه از جنس سنگ است وارای 150 تصویرنقش برجسته ازفتوحات

صفحه 33:
معماری روم در دوره ی امپراتوری حمام های رومی در |زروم جنبه ی تقدیس‌داشته اند و اغلبه‌ارای کتابخانه,باغ 9 ورزشگاه بوده اند. مانند حمام کارلکالا

صفحه 34:
SN + معماری روم,ذر دوره ی امپراتوری اه یکماژ شاهکار‌هایمهندسو معمارعدر روم باستان‌محسوبمیشوند. . برافرساندن‌ولنتقا_ با زکانا [هایی‌با شیب اهش ی ابنده استفاده میکردند . برژوعف راز دیوارعاز قوس‌هاعممتد وچندطبقه قرارمیگرفتند_ يکي از نمونه های اين آبروها(فون دوگار)در شهر نیس فرانسه است

صفحه 35:
معماري روم در دوره باستانی پسین آخر امپراتوری روم را در اصطلاح تاریخ هنر دوره ی پسین!می نامند. ازویژگی های معماری این دوره تحقیق و مطاً .رومل ها درباره ى نقشه هاى مركزى است 1 .معبّد(منيروامديكا)ومقابر يادبود براى قهرمانان جنكها ازآن >

صفحه 36:
معماری روم در دوره باستانی پسین ويرك تم معمارعلین‌دوره را در کاخ دیوک میتوان‌دید دارایس نتورعلنتهاییب | تاقیاسنکه اسپر را ب رخود _ .نكّه داشته و از وسط گسسته است و ذاراعروشیغی رکلاسیکاست

صفحه 37:
ty زا هنگامه. فیرزابی سح ‌ 1 0

39,000 تومان