صفحه 1:
صفحه 2:
٩ Sante
سس
‘Mediterranean
Set
صفحه 3:
مراکز مهم تمدن روم-شبه جزیره ی ایتالیا
صفحه 4:
:اتروسک ها(آتروریایی ها)
از نژاد مدیترلثه اعو داراعمذهبیمبهم.اسرار آمیز سخنو خشن
بودند.
(ولتومنوس)وسه خداىعمده و بعد از لنها
_يكخداوبتزركبنام
دوازده خداعدیگر و سپساربابانواع شریر و خوفناکو دیوسانفرار
صفحه 5:
صفحه 6:
"معماری اترویای ها
:معابد.ه
۲ ۰ 0 ی سنگرقرار داشتند
عرضمعید بپلیشاز عرضمقصوره ی مرکزین بود _
باپلکانچئوبیبه زمینمتصلمیشد که در مقابلآنرولقورودیعریضب | دو ردیف
چهارتاییساتورم_ندعجانبیق رار داشنو لنتهاعانبه تال اصلیمعد سل ۳۱
شجداگانه _قه Re YRS a exact...
صفحه 7:
معمارو وهی ها
زمانیکه پازمین های مسطح مواجه شدند طرحی را براساس نقشه های مهندسی يديد
آوردندوشهرهای خودرا باشبکه ی منظمی از معابر متلاقی برمحل تقاطع دو خیابان
اصلی(کاردو و دکومانوس) بریا ساختند
علاوم|بر ان روشهای پل سازی و احداث دژها و فاضلاب ها و آبرو ها را به رومیان
آموظیولی آثار زیادی از آنها باقی نمانده و فقط میتوان (دروا ۰ ۳۱۰
پروچا را از آن نمونه نام برد که اين دروازه بعدها در طاق نصرت ها بامقیاس
کوچکترودگرگون شده در نمای ظاهری نمودار گردید
صفحه 8:
:تفاوت معابد اتروسک ها با یونانی ها
معابد آلروسکی ازنظرشکل وفرم در مقایسه ۱ ۰ ۳۳
Qual و زیبا نبودند,در اين معابد جایی برای نز ۳۳۲۱۱
درصورتیکه معابد یونانی جایی مانند چهارگوشی های تزئینی و سنتوری
.داشت
صفحه 9:
\
رومی ها
قدرت,ژوم پس از اتروسک ها بر ایتالیا حاکم گردیدوسرانجام ملتها
اروپای غربی,مدیترانه, خاورنزدیک را در زیریک پرچم گرد آوردکه
مردهانی بانژادهاوزبانها و فرهنگها و سنتهای مختلفی(برتون هاءگل
ام سبانيابى هاءالمانى ها و...) در اين امبرائو ۱۱ ۳
صفحه 10:
معماری روم
هنر و معچاری رومی که بعدها الگوی هنرمندان دوره ی رنسانس گردید, اختلاطی
.است انآ هنر آتروسکی,یونانی,اسیای غربی,مصری و بومی
درحقیقت تمدن وهنرغربی در یونان متولد وبوسیله ی رومیان گسترش یافت و
تتدیسا های یونانی که توسط هنرمندان رومی ساخته شده نشانگ ار ۵ ۱
سازي عصر جمهوری است.اين هنر تاثیرشگرفی برفرمها وطرحهای معماری دورآن
ديا سرحيت داشت بطوریکه قرنها کلیساهای دوران مس ۱۳۱۱۱
روم استفاده کردندومحراب انها متاثر از المان تیم دایره | ۰ ۱۳۲
۱ قرضی باسپلیکا تعبیه کرده بودند
صفحه 11:
معماری روم در دوره ی جمهوری
این دورلبه کشورگشایی و تحکیم امپراطوری در فلمرو کی ۳
داشت كه همين دليل اين مسئله موجب شد كه هتر رومى زر 0[ 00 0000000
.باشد.
.این ذوره را میتوان دوره ی نفوذ قابل توجه هنر یونانی دانست
استللال هررومی ازهنر ایده آل جو و ارمان گرای یوتانی درآ ۱۳
آزتتدیس های یونانی و شبیه سازی چهره رهنمون نموده و این اغاز رئالیستی
متصادباهنرکمال گرای پونانی است
صفحه 12:
معماری:روم در دوره ی جمهوری
بطور کلی معماری این شیر بیشتر متوجه شهرسازی و برنامه ریزی
qu & بودومعماری پرستشگاه هااهمیت چندانی نداشت علاوه بران ۰
معابذی هم که ساخته ميشد متاثراز معماری اتروسکی و بونانی بود
آریناهای ساخته شده در اين دوره میتوان:معبد(فور ۱ ۱۱۱
ترکیبی از هنر انروسکی و یونانی است را نام برد
صفحه 13:
موفقیت,های عمده روم در دوره ی جمهوری
دستیاپی به ملاتی جدید بنام بتن که خاصیت چسبندکی بالابی داشت 5
درساشت بناها بکار میبردندو اين ملات به آنها این ۳۱
بتوننددهانه های بزرگ وفضاهای وسیع را بدون استفاده ازستون و
صفحه 14:
ویژگی های معابد رومی
دارایگضاهایوسیع ترعن سبنبه معابد ی ونانوومصرعب ودند _
ااپشتفاده ازفنب رتر و بهره گیرعاز خاصینب تنموفقبه حلو
ارلثا ۶ ضاهاعداخلیگردیده و ف ضاهایی ] Ts Sac
پدیدآوردند
بپنابرلینمعمارعرومممعمارعف ضا ۷ 3
صفحه 15:
معماری زوم در دوره ی جمهوری
:علت متمایز شدن معماری روم از معماری یونانی
پدلیلا علافه ی رومی ها به نگه داشتن تصاویر ۳
صورّت)اجدادخود درخانه و داشتن مجسمه هایی که بیشتر به چهره
ی ضاحبانشان شباهت داشت
ae |
صفحه 16:
5
,أثارمعمارى روم در دوره ى
\ جمهورى
معبدسیبول
پکپارچه ودیواره ی
مقصوره 1
أساختهه شده از بتر
(اراىكتيبه هایوب | تزئينات
إحلقه هاوكل
صفحه 17:
تفاوت جعابد رومی و یونانی
ى ها بااستفاده از جرم و حجم های غول آسا(در اهرام
دار)معماری خویش را بیان داشتند
معماری ole بااینکه جلوه های pe و معقول و ها
اطر استفاده از تير افقى و ستون 0 موف به
تلق فضاهای جدید نون
1 معماران رومی بااستفاده از خاصبت بتن موفق به سا
صفحه 18:
Alpen yy vl ens
90
صفحه 19:
آثارمعماری,ژوم در دوره ی جمهوری
:معید فورتونا پریمجینا(پالسترنیا)
:ويزكى ها
i
لنطباق کاملبااوضاع طبیعیمجاور_
100 ان لي همانندکروبلیسلتن
000 ونزيامقبره ومعبدحتشيسوتور
Le.
|0 1 عبدازدرونسنگو خاکیسبرون
صفحه 20:
آثارمعماری روم ذر دوره ی جمهوری
صفحه 21:
معماری روم در دوره ی امپراتوری
رومیا ها بااستفاده از دوران صلح وثبات اجتمای ۱۱
قلمبزو خودرا گسترش دهندوشهرسازی موفق تری نسبت به
ذشته درشهرهای روم پدیداوردند
ردضوع هاعوپلاییدر اطرافشهرها ساخته شدند و در al
PUG Sol ojo شلهر ها ساختن_ناهایچند طبقه ب
1 ل رديد ,که اکثریتشهر رم در لینآپارتمانها زندگی
دند
۱۱۱ دک درشهرهافرومیساختندءبا ٠٠
دوموس2.دستگاه عمارت3.ویلا.4
علی برآن دراین دوره بااستفاده ازثبات سيا ۱ ۱۱
ونیرو وثروت بناهای عمومی و بزرگی ساخته شدکه ازجمله ی
آنها میتوان بکآمفی تقاتر بانقشه ی نیم دایره ۲ ۳۲
.کرد
صفحه 22:
معماری روم در دوره ی آمپراتوری
دوموس(سرايآرومی)
خانه اقاعیانیایاسنبرای
سد 21 هه بر
يسرزمينليتا لا
اخته ميشد
سس ی آن
(دهلیزس رگشاده)یا(ن وعیحوض
خانم)لسنکه دلخلو ورودی
ر مرکز بنا
بدون بود و در اطرلفان
لتاق 2 كرار باشسكه
Be روستاییاترورباییها بود
كه روموها انرا ((شهرعساز))
كردند 3
صفحه 23:
\
\ 1
معماری زوم در دوره ی امپراتوری
\
دستگامعمارت
محقرتر و بیتجملتر از_
.سپراعرومیاست
سختمانعمومیب راعمردم_
بوده
در اطرافحیاط مرکزیب صورت
چند طبقه بودند
داراعمغازه ها و میخانه هایورو_
به خیابانب ودند
بباشقدم ولقعءآپارتمانهای
امروعبودند که اجاره نشینی
درلنهارمرسوم بوده
صفحه 24:
SN
١
معمارى روم ولا دوره ی اميراتورى
ويلا
نوعفاز خانه که لفراد_
مشخصدرانزندگی
میکردند
سلاختزيناها ىعظيم_
نقايانككر روحيه ى رومى
بلودكهدرتمام
بثّاهاوىلنها ديده ميشود
صفحه 25:
معماری روم در دوره ی امپراتوری
کولوسئوم(آمفی تثاتر فلاوبوس)
یکماز باشکوه ترینوبزرگترین(مفی
2 رهافرومىراست
براوانواع ورزشها ومسابقاتبوده است | حرم
فجیم ترینجنایانب صور نف مایش
[١ 0 ارو مسيحيازدر لينيناصون
ست
داراعپ لانب یضیشکلمیباشد_
alles eee او ناق مختلط بنام
متقاطع دارد ودیبینعناصر افقی و عمودعاز
وسیش کل,_کاررفته
ستونهااز سه نوع ستون
یونانولدوریکبایونیکو کورنتمهستند که
و رگنب روج کدیگرقراررگرفته
.اند
اءسكرمبلوكهاوسنكتراشيدى
شده است
صفحه 26:
صفحه 27:
معماری روم در دوره ی امپراتوری
باسیلیکا
بناعمستطیلشکلکه دو یا چند مذبخ نيم دايره داشت
مدخلورودعدر یکماز ضلع هاعطولیقرار داشت
دازاعسبکسه بخشیی | هفنب خشیب وده _
= '
صفحه 28:
صفحه 29:
معماری روم در دوره ی امپراتوری
نمایش خانه و امفی JG
در قلرناولب یشاز میلاد از سنگٍ
ساخته شده اند
داراعت زئیناتیمانند ردیفستونو_
قوسها و انولع سنتوریهایخمیده و
شتکسته و راسنخط و پیکره ها
بوده لند
تارلرهاین مایشنیم دایره و (مفی
تتاثر ورزشیبه شکلب یضیب ود
اولینتمایشخانه ی روم به فرمان
قیصر ودر شهر پ ومپثیو ب زرگترین
آمفىت/ئاتردرشهر رم سانام
کولوسئوم به فرمانوسپازین
برپاشدنة
صفحه 30:
معماری رزوم در دوره ی امپراتوری
تاق نصرت
ب راع ز رگداشتامپراتور ی اسردارعنام آور و یابه یاد ب ود ٍ پروزی .۱
هاعملوب رپاشد
دارلن قوشب رجسته و سنگن وشته هاعت اربخیاست
کی نها ومیرانهایمعمارعروم ۱۱ ۳
آزنمونه های تاق نصرت برجسته میتوان(سپتیموس),(تیتوس)و(ترازان)رانام
ut 0
صفحه 31:
صفحه 32:
\
۵
معماری روم در oe ی امپرانوری
استون هاى باد بويأ
دارای نقش برجسته هايى ازشرح بيروزى ها و
افتظارات ملی هستند
ازنئونه ستون های یادبود میتوان ستون یاد
بوسر آزآن )را نام بردکه از جنس سنگ است
وارای 150 تصویرنقش برجسته ازفتوحات
صفحه 33:
معماری روم در دوره ی امپراتوری
حمام های رومی
در |زروم جنبه ی تقدیسداشته اند و اغلبهارای
کتابخانه,باغ 9 ورزشگاه بوده اند. مانند حمام کارلکالا
صفحه 34:
SN
+
معماری روم,ذر دوره ی امپراتوری
اه
یکماژ شاهکارهایمهندسو معمارعدر روم باستانمحسوبمیشوند. .
برافرساندنولنتقا_ با زکانا [هاییبا شیب اهش ی ابنده استفاده میکردند .
برژوعف راز دیوارعاز قوسهاعممتد وچندطبقه قرارمیگرفتند_
يکي از نمونه های اين آبروها(فون دوگار)در شهر نیس فرانسه است
صفحه 35:
معماري روم در دوره باستانی پسین
آخر امپراتوری روم را در اصطلاح تاریخ هنر دوره ی
پسین!می نامند. ازویژگی های معماری این دوره تحقیق و مطاً
.رومل ها درباره ى نقشه هاى مركزى است 1
.معبّد(منيروامديكا)ومقابر يادبود براى قهرمانان جنكها ازآن >
صفحه 36:
معماری روم در دوره باستانی پسین
ويرك تم معمارعلیندوره را در کاخ دیوک
میتواندید
دارایس نتورعلنتهاییب | تاقیاسنکه اسپر را ب رخود _
.نكّه داشته و از وسط گسسته است
و ذاراعروشیغی رکلاسیکاست
صفحه 37:
ty
زا هنگامه. فیرزابی سح
1
0