فایل دانلودی حاوی یک فایل پاورپوینتی قابل ویرایش در 25 اسلاید میباشد. از جمله مطالب فایل دانلودی: مقدمه اصل اول : حفاظت از انرژی اصل دوم : کار با اقلیم اصول سوم : کاهش استفاده از منابع جدید اصل چهارم : احترام به کاربران اصل پنجم : احترام به سایت اصل ششم: کل گرایی

ppt.ir

25 صفحه
667 بازدید
07 مهر 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:
عنوان: معماری سبز

صفحه 2:
مقدمه در سال های اخیر ‎La daily‏ و مقالات متعددی در زمینه اصول معماری سبز توسط محققان مختلف در سراسر دنیا به رشته تحریر درآمده است. اغلب این بیانیه ها با اختلاف اندک موضوعاتی را در زمینه تشویق طراحان به حفاظت از انرژی ونیز در نظر گیری ویژگی های محلی مکان و کار با کاربران ساختمان و جوامع اطراف آن تثبیت نموده اند. معماران انگلیسی, برندا و روبرت ويل در کتاب خویش با عنوان «معماری سبز: طراحی برای آینده ای آگاه از انرژی؛ یکی از ساده ترین و صریح ترین چارچوب ها را برای معماری سبز مطرح نموده اند. آن ها این اصول را با استفاده از مثال های مختلف از طراحی ساختمان در اروپا انگلستان و امریکا نشان داده اند. ایشان بر فراگیری از معماری بومی تأكيد زيادى داشتند. معمارى كه در تجربه نسل های متمادی ساکن یک منطقه و اقلیم ویژه در آن نهفته است .

صفحه 3:
اطلاعات بیشتر در مورد اصول معماری سبز و نحوه اجرا آن در بسیاری از پایگاههای اینترنتی از جمله :«موسسه آمریکایی کمیته معماران در موضوعات مختلف زیست محیطی (۷/۷۷.۵13.079۰6016/) شورای «ساختمان سازی سبز امریکاء (0161, :0 18۷۱۱۷۷۰15) و در اروپا و انگلستان «منازل پایدار ؛ ( ‎(WWw.SUstainablehome.co.uk‏ نیز وجود دارد. فرآیند سبز در معماری فرآیندی کهن میباشد. برای مثال از هنگامی که انسان های غار نشین برای اولین بار پی به این مسئله بردند که انتخاب غاری رو به جنوب از لحاظ دمای محیط بسیار مناسب تر از غاری می باشد که دهانه آن به سمت شمال است. موضوع جدید درک این مهم است که معماری سبز برای محیطهای مصنوع و انسان آفرینش بهترین فرآیند برای طراحی ساختمان هاست؛ به گونه ای که تمام منابع وارده به ساختمان. مصالح آن. سوخت يا اشیا مورد استفاده ساکنان. رمند پدید آوردن یک معماری پایدار هستند.

صفحه 4:
بسیاری از ساختمان های موجود حداقل یکی از ویژگی های متعدد و قلبل تشخیص معماری سبز را درون خویش دارند. با این حال,.تنها تعداد اندکی از اين بناها کل اين فرآیند کامل را دارا می باشند. بطور کلی فرآیند سبز اینگونه مطرح می شود که تمامی موضوعات به یکدیگر وابسته بوده و در هر تصمیم گیری باید تمامی جنبه های آن مورد بررسى قرار كيرد و بدين ترتيب»ايده بررسی اصول بصورت مجزا با آن در تضاد قرار می گیرد . در مجموع اصول گوناگونی در ایجاد هر نوع سازه مطرح است که نقاط مشترک فراوانی را برای بحث دارامی باشند. با این حال موضوعات ارائه شده مجموعه ای از اصول مختلفی هستند که در نظر گرفتن آنها سبب ایجاد توازن و پدید آمدن معماری سبز خواهد شد .

صفحه 5:
هر ساختمان باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که نیاز آن به سوخت فسیلی به حداقل ممکن پرسد .

صفحه 6:
ضرورت پذیرفتن اين اصل در عصرهای بدون هیچ شک و تردیدی با توجه به نحوه ساخت و سازها غیر قابل انکار می باشد و شاید تنها به سبب تنوع بسیار زیا های جدید در دوران معاصر چنین اصلی در ساختمان ها به دست فراموشی ‎nee eae‏ یت سس نهاء ساختمان هاء محيط را با 5 مجتمع زیستی نیز خالی از لطف نمی باشد. که از فراهم آوردن سر پناهی براى درامان ماندن در برابر سرما و يا ايجاد فضايى خنك براى سكونت افراد سرجشمه مى كيرد . به اين دليل و همجنين وجود عوامل ديكر مردمان ساختمانهاى خود را به خاطر مزاياى متقابل فراوان در كنار يكديكر بنا مى كردند . ساختمان هايى كه در تعامل با اقليم محلى و در تلاش براى كاهش وابستكى به سوخت فسيلى ساخته می شوند . نسبت به آيارتمانهاى عادى امروزى . حامل تجربياتى منفرد و مجزا بوده ودر نتيجه . به عنوان تلاشهاى نيمه كاره براى خلق معمارى سبز مطرح مى شوند. بسیاری از این تجر؛ حاصل كار و تلاش انفرادى بوده؛ و بنابراين روشن است به عنوان اصلى پایدار در طراحی ها و ساخت و سازهای جامعه امروز لحاظ نمی گردد.

صفحه 7:
ساختمان ها باید به گونه ای طراحی شوند که قادر به استفاده از اقلیم و منابع انرژی محلی باشند.

صفحه 8:
شکل و نحوه استقرار ساختمان و محل قرار گیری فضاهای داخلی آن می توانند به گونه ای باشد که موجب ارتقاع سطح آسایش درون ساختمان گرد و در عين حال از طريق عايق بندى صحیح سازه . موجبات کاهش مصرف سوخت فسیلی پدید آید. این دو فرآیند مذکور ناگزیر دارای هم پوشانی و نقاط مشترک فراوان می باشند.پیش از گسترش همه جانبه مصرف سوخت فسیلی . چوب منبع اصلی انرژی به حساب می آمد که هنوز هم حدود ۱۵ درصد از انرژی امروز را نیز تأمین می کند. هنگامی که چوب کمیاب و نایاب شد برای بسیاری از مردم امری طبیعی بود که در راستای کاهش نیاز به چوب . برای تولید گرما از گرمای خورشید کمک بگیرند . شهرهای یونانی همچون «پیرنه» مکان شهر را به گونه ای تغییر دادند که از ورود سیل به شهر جلو گیری شود . و شبکه ای مستطیل شکل با خ گیری به سمت جنوب و استفاده از نور مطلوب خورشید را می داد. بانهای شرقی -غربی را احداث نمودند که به ساختمان ها اجازه جهت

صفحه 9:
رومی ها نیز پیروی از اصول طراحی خورشیدی را با آموختن از تجربیات یونان ادامه دادند ؛ اما آنها پنجره های شفاف که اختراع قرن اول پس از میلاد بود را نیز برای افزایش گرمای بدست آمده بکار گرفتند. با افزایش کمبود چوب به عنوان سوخت . استفاده از نمای رو به جنوب در ساخت منازل ثروتمندان و همچنین حمامهای عمومی شهر نیز متداول شد . سنت طراحی با توجه به اقلیم برای ایجاد آسایش درون ساختمان به قوانین گرمایش محدود نمی شد بلكه در بسيارى از اقليم ها معماران ملزم به طراحی فضایی خنک برای پدید آوردن شرایطی مطلوب در داخل ساختمان بود . راد حل معمول درعصر حاضر , یعنی استفاده از سیستم های تهویه مطبوع هوا, تنها فرآآیندی ناکار آمد در تقابل با اقليم به شمار مى رود و در عين حال همراه با مصرف زیاد انرژی می باشد . که حتى به هنكام ارزانی و فراوانی انرژی به دلیل آلودگی حاصل از آن امری اشتباه بشمار مى آيد.

صفحه 10:
اصول سوم : کاهش استفاده از منابع جدید هر ساختمان باید به گونه ای طراحی شود که استفاده از منابع جدید را به حداقل برساند و در پایان عمر مفید خود . منبعی برای ایجاد سازه های دیگر بوجود بیاورد . گر چه جهت گیری این اصل . همچون سایر اصول اشاره شده به سوی ساختمانهای جدید است . ولی باید یادآور شد كه اغلب منابع موجود در جهان در محیط مصنوع فعلی بکار گرفته شده اند و ترمیم و ارتقاء وضعیت ساختمانهای فعلی برای کاهش اثرات زیست محیطی . امری است که از اهمیتی برابر با خلق سازه های جدید برخوردار است . اين نكته را نيز بايد مورد توجه قرار داد که تعداد منابع کافی برای خلق محیط های مصنوع در جهان وجود ندارند که بتوان برای بازسازی هر نسل از ساختمان هاء مقداری جدید از آنها را مورد استفاده قرار داد .

صفحه 11:
این استفاده مجدد میتواند در مسیر استفاده از مصالح بازیافت شده یا فضاهای شکل بگیرد. بازیافت ساختمان ها و عناصر درون آنها بخشی از تاریخ معماری است . صومعه سانتا لاس که در سالهای ۷ ۰ ۱۱۱۵ میلادی بازسازی گردیده. از آجرهای خرابه های یک ‎ae‏ شدند ,قطعاتی چوبی بودند که بریده و در کارگاه نجاری به یکدیگر وصل شده و کد گذاری می شدند و آنگاه از هم جدا شده و به ساختمان ها انتقال داده می شدند. استفاده از این روش بدین معنی بود که در صورت لزوم می توان بخشهایی از ساختمان قرون وسطایی را جا به جا نموده ؛ حت امروزه نیز می توان آنها را به مکانی دیگر منتقل کرد . گاهی اوقات کل سازه ساختمان به منظور ب كردن ساختمانى جدید جابجا می گردید. برای مثال در هنگام ساخت موزه ویکتوریا و آلبرت در" ‎ow‏ به ساختمان قبلی موجود در سایت دیگر نیازی نبود و در سال ۱۸۶۵ پیشنهاد واگذاری این ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏2 جدید ارائه گردید. مستولان شرق لندن | 1 در ۱۸۷۲ تکمیل گردید که امروزه اين مکان به موه کودکان بدل 9 است.

صفحه 12:
در اغلب مواردی که دسترسی به منابع جدید به حداقل می رسد روش هایی کشف می شوند که با آن ها می توان ساختمان هایی که برای یک منظور ساخته شده اند برای مقاصد دیگر استفاده شوند. با اين حال بعضی تغییرات ضروری می توانند باعث تغییر شکل اصلی سازه یا ساختمان شود. این موضوع برای کسانی که علاقمند به حفاظت و نگهداری دائمی از ساختمان ها هستند یک فاجعه به حساب می آید و این سوال در ذهن نقش می بندد که آیا یک ساختمان به این علت که زمانی دارای کاربری ارزشمندی بوده است باید همواره بدون تغبییر باقی بماند یا باید برای حفظ بازدهی و کارایی تغییرات الزامی را در آن انجام داد؟ یک فرآیند سبز ممکن است در بررسی این موضوع قضاوت را تنها براساس منابع موجود ممکن بداند. اگر منابع مورد نیاز برای تغییر یک ساختمان کمتر از منابع مورد نیاز برای تخریب و بازسازی آن باشد.

صفحه 13:
باید از اين تغییرات استقبال نمود. با اين وجود این موضوع باعث عدم احترام و بزرگداشت اهمیت تاریخی سازه نمی شود. به علاوه ممکن است این سازه ها دارای ارزش دیگری نیز باشند که توجه به آن ها الزامی است. این مشکلات در تغییر ساختمان های موجود به منظور آماده ساختن آن ها برای هماهنگی با نیازهای جدید بخصوص در مورد بهبود وضعیت ساختمان از لحاظ عملکرد و کارایی که ممکن است به تغییر ظاهر آن منجر شود با تناقض و تضادهای بیشتری آشکار می شود. تغییر در بعضی از ساختمان های قدیمی پرای کاربردی های جدید مى تواند هزینه ها و مشکلات خاصی را با خود همراه داشته باشد. با اين حال مزایای حاصل از استفاده مجدد از این ساختمان های بزرگ در کنار یکدیگر و درون یک محیط شهری می نوسازی ساختمان ها ی موجود در شهرهای بزرگ و کوچک از منابع مورد استفاده جهت تخریب و بازسازی ساختمان و بدین ترتیب تواند بر اين مشکلات و هزینه ها غلبه نما همچنین می تواند موجب جلوگیری از تغریب جامعه شود

صفحه 14:
معماری سبز به تمامی افرادی که از ساختمان استفاده می کنند احترام می گذارد.

صفحه 15:
به نظر می رسد که این اصل ارتباط اندکی با آلودگی ناشی از تغییرات اقلیم جهانی و تخریب لایه ازن داشته باشد . اما فرآیند سبز از معماری که شامل احترام برای تمامی منابع مشترک در ساخت یک ساختمان کامل هستند انسان را از این مجموعه خارج نمی نماید. تمام ساختمان ها توسط انسان ها ساخته می شوند اما در بعضی از سازه ها حقیقت حضور انسان محترم شمرده می شود. در حالی که در برخی دیگر تلاش برای رد ابعاد انسانی در فرآیند ساخت مشاهده می شود. در ژاپن تعدادی روبوت نقش انسان را در ایجاد و طراحی ساختمان ها بر عهده گرفته اند. اما برای یک روبوت کارآیی موّثر در مورد پروژه . شامل اجرای یک وظیفه خاص می باشد که می تواند آن را به دفعات تکرار کرد. اما در مقیاسی متفاوت یک انسان به عنوان معمار همچنان می تواند بر مهارت خود بر انجام تعداد بسیاری از کارهای نامر تبط اعتماد کند.

صفحه 16:
احترام بیشتر به نیازهای انسانی و نیروی کار. می تواند در دو مسیر مجزا مورد تجربه قرار گیرد. برای یک ساختمان ساز حرفه ای توجه به اين نکته ضرورت دارد که ایمنی و سلامت مصالح و فرآیند های شکل دهنده ساختمان به همان میزان که برای کارگران و یا استفاده کنندگان آن مهم است برای کل جامعه بشری نیز از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. معماران به تدریج از وجود سم های مختلف در سایت های ساختمانی آگاه شده اند و به تازگی استفاده از مواد عایق دارای انواع 1550© و يا استفاده از ساير مصالح خطرناک در ساختمان ممنوع شده است.

صفحه 17:
شکل دیگر مشارکت انسانی که نیازمند توجه است. اشتراک و دخالت مثبت کاربران در فرآیند طراحی و ساخت است. که چنانچه به طور موثر بکار گرفته نشود یک منبع کارا و مفید به هدر رفته است. تعداد زیادی از ساختمان ها از این انرژی بهره برده اند و نتایج حاصل از آن نیز موجب رضایت در خلق ساختمان های بزرگ شده است.

صفحه 18:
کند. i 0 2 9 3 5 هر ساختمان بايد

صفحه 19:
معمار استراليايى كلن موركات اين جمله عجيب را بیان می کند که: ساختمان باید زمين را به كونه اى آرام و سبك لمس كند. اين كفته يك ویژگی از تعامل ميان ساختمان و سايت آن را در خود دارد که برای فررآیند سبز امری ضروری است و البته دارای ویژگی های گسترده تری نیز می باشد. ساختمانی که انرژی را حریصانه مصرف می کند آلودگی تولید می کند و با مصرف کنندگان و کاربران خویش بیگانه است در نتیجه هر گز زمین را به گونه ای آرام و سبک لمس نمی کند.

صفحه 20:
تفسیری صریح تر از اين كفته چنین است که نمی توان هر ساختمان را از درون سایت ساخته شده در آن خارج نمود و شرایط قبل از ایجاد ساختمان را دوباره در سایت احیا کرد. اين نوع ارتباط با سایت در سکونتگاههای سنتی اعراب بادیه نشین, ديده مى شود؛ سبکی و آرامش موجود در ميان آن ها در لمس زمین فقط در جابجایی خانه ایشان نهفته نبود. بلکه شامل مصالح مورد استفاده ایشان و دارایی هایی که با خود حمل می کردند نیز می گردید. سیاه چادر اعراب بادیه نشین از پشم بزها . گوسفندان و شتران ایشان تولید می شد. هنگامی که اين چادر ها برپا می گردید با ایجاد سطح مقطع بسیار کارا از لحاظ ایرودینامیکی از تخریب آن در بادهای شدید جلوگیری می شد؛ چادر با طنابهای بلند در جای خود نگهداری و تیرهای چوبی بسیار اندکی در آن بكار كرفته مى شد چرا که چوب در صحرا منبعی بسیار کمیاب بحساب می آمد.

صفحه 21:

صفحه 22:
در حالی که در جوامع شهری, زندگی بومی و سنتی خود را برای یکجا نشینی ترک کرده اند و معماران وارد عرصه طراحی شده اند. هنوز نیز برای ایجاد نمایشگاههای مختلف و دیگر فعالیت های فرهنگی نیازی مستمر به سازه های موقت وجود دارد. اين قبیل سازه ها اغلب. شکل چادر بادیه نشینان را بخود می گیرد . طراحی صورت گرفته توسط معماران هلندی برای فستیوال ۸۶ در سونسبیک . این سازه برای حفاظت از مجسمه های شکستنی واقع در خارج ساختمان طراحی شده بود و به علاوه بادی به گونه ای طراحی می شد که به جشم نيايد. دراین سازه از چهارنوع مصالح یعنی بتن پیش ساخته برای پی ها . شيشه های شفاف برای دیوارها و سقف فولاد برای خرپاها و اتصالات و سیلیکون رزینی برای اتصال صفحات شيشه به یکدیگر استفاده شد.

صفحه 23:
باله های شيشه ای نیز به دیوارهای شيشه ای چسبانده شده بودند تا صلبیت بیشتری را ایجاد کند و همچنین مکانی را برای اتصال خرپاهای فلزی سبک حامل سقف شيشه ای فراهم نماید. کف ساختمان زمین عادی بود و برای جلوگیری از گل شدن فقط با چوب پوشانده شده بود. پس از پایان فستیوال این ساختمان دوباره از یکدیگر جدا گردید و پی آن نیز از محل خارج و خاک برداشته شده به جای خود باز گردانیده شد؛ بدین ترتیب زمین سایت بدون هیچ تغییری به وضعیت پیش از بر گزاری فستیوال باز گشت. این ساختمان را می توان برای استفاده در هر نمایشگاه یا فستیوال ديكر به كار كرفت و يا اعضای ‎OT‏ را می توان درهر سازه دیگر مورد استفاده قرار داد.

صفحه 24:
تمامی اصول سبز. نیازمند مشار کت در روندی کل گرا برای ساخت محیط مصنوع

صفحه 25:
یافتن ساختمان هایی که تمام اصول معماری سبز را خود داشته باشند کار ساده ای نیست. چرا که معماری سبز هنوز بطور کامل شناخته نشده است. یک معماری سبز باید بیش از یک ساختمان منفرد قطعه خود را شامل شود و ‎sub‏ شامل یک شکل پایدار از محیط شهری باشد. شهر. موجودی فراتر از مجموعه ساختمان هاست؛ در حقیقت آن را می توان بصورت مجموعه ای از سامانه های در حال تعامل دید - سامانه هایی برای زیستن و تفریح - که بصورت شکل های ساخته شده دارای کالبد می باشند و با نگاهی دقیق به این سامانه‌ها است که می توانیم چهره شهر آینده را ترسیم نماییم.

62,000 تومان