صفحه 1:
صفحه 2:
پیش از کنستانتین (دوره ی پیگرد)
پس از کنستانتین(دوره بازشناسی)
صفحه 3:
La sua Slits
معماری مسیحیان را به علت تعقیب و کشتار ایشان بدست رومیهاء دوره
پیگرد می نامنده تمام هنر این دوره در مخفی گاهها و در زیرزمین شکل
گرفته است. مهمترین و بارزترین نمونه آثار معماری این دوره مقبره های
زیرزمینی است وبه همین علت مقابر دخمه ای نامیده می شوند.
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
صفحه 7:
نقشه منقاب جخته اي کالیکستوس : رم : سده دوم ب م
و تا واصلي 0
كوبيكولوم ( نمازخانه تدفيني .:
جهاركوشهاوياز» لوكولوسهستند:
صفحه 8:
پیش از کنستانتین (دوره ی پیگرد)
پس از کنستانتین(دوره بازشناسی)
صفحه 9:
اين دوره از سال 325 ميلادو
رسمی امپراتوری روم قرار د AA
صفحه 10:
صفحه 11:
*#وجود دو ورودی روی اضلاع
x طولی
**تالارى طویل با سقف چوبی
۶ عملکردی به عنوان بازار یا
دادگاه و یا مکانی برای گردهمایی
صفحه 12:
صفحه 13:
وجود یک شاه نشین و محراب در غلع انتهایی
* تالار مركزى شبستان برای تجمع نماز گزاران
** ورودی روبروی شاه نشین در ضلع مقابل
چوی بودن جنس سقف شبستان ها
5 7 ۱
٩ مصالح از بتن رومی و آجراندود شده +سقف خرپایی
صفحه 14:
** مسطح بودن سقف راهرو هاى جانبى
4
** باز شدن ورودى به يك ييش شبستان و يك حياط رواق دار در
ضلع كوتاه انتهايى
تثبيت نشدن جهت يابى وتعين موقعيت بنا
۳
%
*
* ورود طاق نصرت از معماری روم به کلیسا
صفحه 15:
صفحه 16:
تفاوت کلیسا و باسیلیکا
*# حذف یکی از دو شاه نشین های باسیلسکا در
کیلیسا
* تبدیل تالار مرکزی باسیلیکا به شبستان
# وجود ستون هایی با تزیبنات مجلل برای جداسازی
شبستان از راهروها
** درآمیختن فرم باسیلیکای رومی با مفاهیم معنوی
شحیت که منجر به ساختمان ۱۳۳۲۲۱۶
شد
* وجود دو ورودی روی اضلاع طولی در باسیلیکا و
حذف این دو و انتقال ورودی به ضلع روبروی شاه
صفحه 17:
صفحه 18:
1. کلیسا سانتا کوستانتسا
2. کلیسای ۴۱۳۹۱
صفحه 19:
کلسای سن پیترو احتمالا مهمترین طراحی را در تاریخ معماری
کلیسا دارد .
صفحه 20:
صفحه 21:
طول شبستان این کلیسا 12 امترطول و بازوی عرضی به طول 65متر
۳ طول و ارتفاع شبستان آن دو برایر صحن یک کلیسای جامع است.
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
فاقد بازوهای فرعی
* نماینده تیپ باسیلیکای اوایل مسیحیت
#نمای خارجی مانند نمای آلونک ها یکنواخت و
کسل کننده
*قسمت جلوخان تنها قسمت باز اقتباس شده
از باسیلیکای اوایل مسیحیت است
# کف کلیسا , سقف گنبدی , محراب کلیسا و
گاهی ديوارهاى اننا سنگهای
رنگین و شيشه های الوان به صورت موزاییک
کاری ea شده است.
%
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
صفحه 30:
صفحه 31:
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
ابن كليسا به کنستا Jo dd asl,
اين ثوان مقيرة دخدر اسینیو
ٍِ عنوان مق
1 1 ان هنهم خت
ل 57 نستانتین, 4
به تغییر کاربری به کلیسا تبد. ۱ re 257
بنا يلو كا به كليسا تبديل . يلان اين
يسا شباهتى خاص به يلان معبد
س به يلان معبد يانتئون
کلیسا پانتئون دارد .
صفحه 36:
زا
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
یکی از مهمترین کلیساهایی است که با تکیه بر معماری
دی در رومی در راون ساخته:شده است:,
معماری این کلیسا با عناصری همچون پلان هشت ضلعی و
گنبدی استوار بر هسته مرکزی آن در ادامه ی
8 عماری کلیسای سانتا کانستانتسا فرا ۳۱
صفحه 44:
Floor Plan
Basilica di San Vitale
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
صفحه 48:
سن ويتاله :
*داراى نقشه مركزى
#پلان هشت 2
#دیوارهای اجری
#پنجره هاي طاق دار
**برجك نوركير
۹
0
صفحه 49:
گونه هاي آرامگاهي و باسيليكايي, طرحهاي مركزي و دراز, يكي براي
چاودان ساختن کسي و ديگري به منظور کردهم آيي: نخستین ۲۲۱
شكلي نسبتاً از هم گسسته در طرح بازسازي شده و حدسي كليساي
۱ 20 + 008
صفحه 50: