علوم مهندسی معماری و عمران

معماری طبیعت گرا

1بسم الله الرحمن الرحیم

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “معماری طبیعت گرا”

معماری طبیعت گرا

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیمموضوع:معماری طبیعت گرا (ارگانیک).استاد مربوطه:دکتر بهروز کردداشجویان:محمد حسین قنایی و مجید سیاوشی

اسلاید 2: فهرست

اسلاید 3: معماری ارگانیک یا معماری طبیعت‌وار یک فلسفه در معماری است که به ترویج هماهنگی بین عادت‌های انسانی و طبیعت می‌پردازد. این اتفاق به صورتی شکل می‌گیرد که طراحی چنان هماهنگی و ارتباطی با محیط خود داشته‌باشد که ساختمان، مبلمان و محیط بخشی از یک ترکیب متحد و مرتبط باشد. 

اسلاید 4: مفهوم ارگانیکلغت ارگانیک در لغت نامه ها به عناوین مختلف ترجمه شده است.ازجمله عالی،بدست آمده از سازوکارهای زنده،وابسته به اندام،تن مایه و...اثر ارگانیک به اثری گفته میشود که مانند گیاه وموجودی زنده کاملا به صورتی پویا درجهات مختلفی رشد کرده باشدوهیچ عاملی به جزنیروهای حیاتی مانع رشدآن نشده باشد. نمونه این آثار کلیه پدیده هاوموجودات طبیعی مختلف عالم است.انسان به عنوان نماینده خدا درروی زمین بادرک اصول پویاوحیاتی عالم طبیعت خود دست به آفرینش میزند،آفرینش ارگانیک نمونه های این نوع شکل گیری در تاریخ معماری کشورمان نیز فراوان است از آنجمله میتوان به شهرسازی کاملا ارگانیک وانسانی بافتهای قدیمی (نمونه بارزآن ارگ بم)معماری طبیعی واقلیمی ایرانی استفاده از مصالح متناسب با اقلیم وبسیاری از موارد دیگر نام برد.

اسلاید 5: تاریخچه معماری ارگانیکبینش معماری ارگانیک ریشه در فلسفه رمانتیک دارد.رمانتیسم یک جنبش فلسفی هنری وادبی در اواخرقرن 18و19 میلادی در شمال غربی اروپا بود که به سایر نقاط اروپا و آمریکا سرایت کرد.این جنبش واکنشی در مقابل خردگرایی عقل مدرن بود.رمانتیکها همانند پیروان تفکر کلاسیک به ذهن انسان اعتقاد داشتند که بیشتر درمورد احساس وعواطف بود،به همین دلیل اکثر فلاسف رمانتیک شاعر بودند وبه تجلیل ازطبیعت،عواطف وتخیل می پرداختند که به مبانی علوم اثباتی مانند فیزیک وریاضی و منطق معتقد بودند.درآثار رمانتیک بر انگیختن احساس وعواطف،ایجاد ابهام وتوهم ومناظر تماشایی طبیعت مورد توجه است.به همین دلیل رمانتیک درپی تحسین طبیعت است برخلاف کلاسیک که به دنبال سلطه برطبیعت است.فریدریش ویلهم شیلینگ که یکی از بنیانگذاران فلسفه رمانتیک محسوب میشود معتقد بود که طبیعت جزئی از خود انسان است وبین انسان وطبیعت جدائی نیست دراین سبک معماری هنرمند میبایست ترکیبی میساخت که به موازات طبیعت باشد وپروسه حیات ورشدوتوسعه را به صورت انتزاعی نشان دهد.

اسلاید 6: چيزي به عنوان يک مبناي نظري يکدست براي مجموعه معماري ارگانيک وجود ندارد . نه سخنان پر دامنه و تا حدي پراکنده فرانک لويد رايت و نه اظهارات کم و بيش دقيق تر هوکو هرينگ و نه اظهار عقيده هاي گاه و بيگاه هانس شارون و آلوار آلتو ، هيچ کدام را نمي توان جندان مفيد دانست . معهذا سه اصل زير يک طرح کلي ساده را ارايه ميدهد :مبانی نظری معماری ارگانیک1: طبيعت به عنوان الگو 2: فرد گرايي 3: ملي گرايي

اسلاید 7: از اين اصول سه صفت و خاصيت اساسی معماری ارگانيک بيرون کشيده می شود: 1- ساختمان مشابه با يک عنصر طبيعی : اين به آن معنا است که ساختمانهای ارگانيک بر خلاف عقايد لوکوربوزيه همچون پروانه های سبکبالی نيستند که بر فراز مرغزاری در پرواز باشند , بلکه يک جزء کامل , محکم و فروتن از محيطی را تشکيل می دهند که از آن روئيده می شوند , و نيز به اين معنا که از اين پس نه تنها رنگ سفيد که منطقی و خنثی است و چيزی بيش از برخی تجربه های حجمی را ارائه نمی دهد, بلکه حتی رنگهای اصلی که مکتب د استيل ارائه می کرد نيز ديگر استفاده نمی شوند . اما در عوض تمامی طيف گرم و رنگينی که با محيط هماهنگی دارد به کار برده می شود , اين موضوع همچنين به معنای کاربرد کمتر مواد و مصالح مصنوعی مانند شيشه و آهن و استفاده بيشتر از مصالح طبيعی مانند سنگ , چوب , آجر , مصالح بنايی و بتن –در موارد لزوم –است , در حالتی که هر يک به صورت مرئی و نمايان به کار برده شوند تا بتوانند بر استقلال و فرديت خود تاکيد کنند ؛ در نهايت يعنی يک بيان معماری که به طور متعصبانه , نه تحت تسلط هندسه قائم الزاويه , که بسيار فارغ تر و دارای وازگانی غنی تر باشد .

اسلاید 8: 2- ساختمان مشابه با يک عنصر مشخص : هر فعاليت معماری , در برنامه ای که دارد , در شرايط اقتصادی حاکم بر آن , در شرايط مکانی و فردی اش و در رابطه با نياز های روانشناختی صاحب و استفاده کننده اش , وضعيتی منحصر به فرد دارد و بنا براين در طراحی ساختمان تمامی جنبه ها بايد در نظر گرفته شوند . به اين ترتيب اين پيش فرض خردگرايانه که نيازهای اساسی نوع بشر همه متساويند , نفی می شود . نکته حايز اهميت اجزای احساسی اند که در موارد مختلف , تفاوت می کنند . موضوع استاندارد نيز که با پديد آمدن صنعت مطرح شده است به همان درجه مورد نفی قرار می گيرد . اما آنچه مورد اهميت است رعايت جنبه های انسانی در استفاده از ماشين است , با توجه به اين معنا که جنبه های انسانی متنوع و انفرادی هستند .

اسلاید 9: 3- ساختمان به عنوان يک عنصر سنتی : هر خانه بايد شخصيت ويزه خود را به دست آورد و نه تنها از طريق نقشه ساختمانی , محيط و شخصيت فردی که برای او ساخته شده است , بلکه در رابطه با کشوری که در آنجا بنا می شود و بر اساس سنتهايی که در آنها ريشه دارد . اين موضوع بايستی که در انتخاب نوع مصالح , روش ساختمانی و بيان و زبان طراحی تجلی يابد .

اسلاید 10: معماران برجسته سبک ارگانیک

اسلاید 11: يکی از نتايج شخصی عشق رايت به طبيعت عبارت از نفی شهرهای بزرگ و طرفداری از حومه ها بود . وی در سال 1889 , کارگاه خويش را در اوک پارک , يک حومه اشرافی نشين سر سبز شيکاگو مستقر ساخت . جايی که وی مشتريانی پيدا کرد که در حلقه هایی از گرایشهای بسیار روشنفکر و انساندوستانه و مترقی قرار داشتند . نخستین کار خصوصی که در مورد آنها به عهده گرفت , موضوع استقرار آزاد خانه های تک خانواری را به عنان هسته دموکراسی جدید به کرسی نشاند . دموکراسی به معنای چند نفر خوشبخت که به همان اندازه که فرد گرایانه بود , توهمی و خیالی نیز بود . وی پس از یک اقدام تردید آمیز در به کار گیری سبک بز آرت (در طراحی کتابخانه میلواکی , 1893 ), بالاخره و به طور قطعی به عنوان ضد کلاسیک گرایی و ضد اروپایی گری , نحوه بیانی را برگزید که بر اساس آن , آرمان معماری ارگانیک را به عنوان سبک نوین امریکا در زمینه فرهنگی ابراز کرد.

اسلاید 12: ویژگیهای معماری فرانک لوید رایتبه تحقیق یکی ازمهمترین وخلاقترین معماران ونظریه پردازان قرن بیستم می باشد.این معمار درطی نود سال عمرپربارخودبیش ازشست سال فعالیت مستمر معماری داشته است وحدود پانصدوشست ساختمان اجرانموده است.خانه های اولیه رایت به نام خانه های دشتهای مسطح معروف بوده اند.از مشخصه های بارزاین ساختمانها میتوان به پنجره های سرتاسری وکنسول نمودن بام ونمایش افقی آن به موازات سطح زمین ونشان دادن مصالح در ساختمان اشاره کرد.ازشاخص ترین نمونه های این ساختمانها بایدازخانه روبی درشیکاگو نام برد.

اسلاید 13: رالف والدو امرسون(1882-1803)نویسنده وشاعروکشیش آمریکائی هنرمندان را تشویق میکرد که از طبیعت الهام بگیرند.وی هنرمندان را برای یافتن رابطه بین فرم وعملکرد در طبیعت هدایت میکرد.او می نویسد:طبیعت سیستمی از فرمهاوروشهای بوجود آوردن راخلق میکند که مستقیماقابل تطبیق در هنراست.

اسلاید 14: هوراتیو گرینو(1852-1805)مجسمه سازوهنرمندآمریکائی نظریه زیبائی پیشنهاد میکرد که بر اساس مطالعه دقیق طبیعت بود(قانون تطبیق پذیری قانون زیربنائی طبیعت درتمام ساختارها است).

اسلاید 15: ساموئل تیلور کولریج(1834-1772)شاعروادیب وفیلسوف انگلیسی معتقد بود که فرم ارگانیک همانگونه که ازدرون رشدمیکند شکل میگیرد.

اسلاید 16: لوئی سالیوانازپایه گذاران مکتب شیکاگوومعماری مدرن درآمریکا بود.وی اعتقاد بسیار زیادبه فرمهای طبیعی وسبک ارگانیک داشت. سالیوان به روشی معتقدبودکه مشابه پروسه بوجود آوردن درطبیعت بود.اوبرای اولین بار اصطلاح فرم تابع عملکرد را بیان نمودوچنین عنوان کردکه بعد ازمشاهده مستمرپروسه طبیعی به این نتیجه رسیدم که فرم تابع عملکرداست.سالیوان درمورد مصالح میگوید:سنگ وملاط در ساختمان ارگانیک زنده میشود.

اسلاید 17: فرانک فرنسفرانک فرنس که استاد سالیوان محسوب میشد وسالیوان برای مدتی دردفترکاراوکارمیکردبیشتر تحت تاثیر سبک نئوگوتیک بود.به اعتقاد فرنس براساس نظریه ارگانیک همه فرمهای طبیعی پویا هستند ونیروها وفشارهائی که درساختار یک حیوان دخیل هستند کشش ماهیچه هاومفاصل هنگامی که موجود حرکت میکند طرح رشدوگسترش که درفرم گیاهان وصدفها دیده میشودتصویری ازیک شکل زنده است.اگریک کار هنری بخواهدبیان کننده باشدبایدبه صورت ارگانیک ساخته شود.آنها باید دریک سیستم پویا وشکل پذیر دریکدیگر ادغام شده باشند.

اسلاید 18: هوگوهرینگمعمار آلمانی وازجمله نظریه پردازان معماری ارگانیک محسوب می شود.چنانچه می نویسد:روش هندسی ساکن وایستا است وامروزه تمایل بیشتر به سمت ساختارهای انعطاف پذیرودرنظرگرفتن ساختمان به عنوان یک ارگانیزم زنده می باشد.آنها به سوی کالبدی ارگانیک تمایل دارندوایده زندگی وحرکت جایگزین انتزاع وسکون میشود.شدن به جای بودن.این تغییر جهانی است وهمه راشامل میشود.

اسلاید 19: معماران سبک ارگانیک ایرانمهندس هوشنگ سیحون(دفترکارسیحون ،آرامگاه بوعلی سیناونادرشاه)مهندس پاسبان حضرت(پارک جمشیدیه)مهندس مهرداد ایروانیان

اسلاید 20: آثار برجسته سبک ارگانیک

اسلاید 21: وی در سال 1894 , خانه وینسلو را در ریور فاست در ایلی نویز طراحی کرد که در آن برای نخستین بار , جنبه های ویزه سبک رایت – بامهای بیرون زده , تاکید بر خطوط افقی و نمای غیر متقارن – مشاهده می شوند . به این ترتیب معمار جوان ,نخستین نمونه از مجموعه خانه مرغزاری را بنا کرد , یک نمونه جدید از خانه هایی مبتنی بر استقرار آزاد در یک محوطه طبیعی که وجه مشخصه آن سادگی قابل ملاحظه , نفی فضاهای نمایشی و غیر مورد استفاده و پلان آزاد بود که همگی جنبه هایی مبتنی بر اصول خانه های روستایی آمریکایی بود . خانه وینسلو

اسلاید 22: در سال 1904 رایت خانه مارتین را در بوفالو در نیویورک بنا کرد . در آنجا نمونه ابتدایی از نوارهای افقی پنجره های ساختمانهای مسکونی اش را به کار برد . سپس در سال 1907 در خانه تومک در ریورساید ایلی نویز این مورد به عنوان یک عامل فرمال متداوم به کار گرفته شد . در 11 – 1907 وی خانه کونلی را نیز در ریورساید بنا کرد . سازه ای پیچیده که سقف آن از درون تابع شیب ملایم بام بود . این شیب به وسیله نوارهایی از چوب تیره رنگ که به فضا یک احساس مسدود بودن می دهد , بیشتر مورد تاکید قرار می گرفت .خانه مارتین

اسلاید 23: نقطه اوج و نیز پایان مجموعه خانه های مرغزاری رایت , خانه روبی بود که در سال 1907 طراحی و در 9 – 1908 در شیکاگو ساخته شد . این نمونه , دیگر از نوع ساختمانهای مستقر در محوطه های روستایی نبود , بلکه یک خانه شهری بود ( هر چند که در اصل باغ وسیعی داشت) . پلان مفصل بندی شده آن به تبع خیابان مجاور شکل گرفته است , تاثیرات زیبایی شناختی آن در وهله اول به بازیهای درونی بین هسته مرکزی که به صورت محوری طراحی شده است همراه با دو پنجره بیرون نشسته قسمت جلو و بالهای جانبی بنا که تقارن را بر هم می زنند وابسته است . این عدم تعادل آگاهانه در سطوح مختلف ادامه دارد , مثلا در بام طبقه بالایی که نسبت به طبقه اصلی حالت عمودی دارد . حاصل کار یک بنای چند وجهی است که در عین حال با بامهایی جسورانه به صورت طره پیش آمده اند و تسلط خطوط افقی به گونه ای هماهنگ , تداوم دارد . خانه روبی

اسلاید 24: رایت در دوره خانه های مرغزاری , ساختمان لارکین در بوفالو را طراحی کرد ( 5 - 1904 ) . تماس و ارتباط با دنیای خارج و محیط پیرامون که تمنها در محیط روستایی مورد آرزوی رایت بود , در شهر برایش مفهومی نداشت . این یک ساختمان اداری بود که در اطراف فضایی مرکزی شکل گرفته بود که از طریق یک سقف شیشه ای نور می گرفت و با تالارهایی احاطه شده بود . از بیرون تنها یک نمای ناب گرایانه شکوهمند به شکل یک منشور پیدا بود که در چهار گوشه آن برجهای برجسته یکدست قرار داشتند . این برجها در واقع راه پله های ساختمان را در دل خود جای داده بودند و در داخل دیوارهایشان , کانالهای جریان هوا تعبیه شده بود . ساختمان لارکین , نخستین بنای اداری همراه با تهویه مطبوع بود این بنا در سال 1949 تخریب شد . ساختمان لارکین

اسلاید 25: فرانک لوید رایت . ساختمان لارکین , بافالو , نیویورک . 05 – 1904

اسلاید 26: معبد وحدت رایت در سال 7 – 1906 معبد وحدت را در اوک پارک ایلی نویز بنا کرد . در اینجا وی بتن مسلح را به عنوان ماده ساختمانی انتخاب کرد , اما با بیانی سنگین وشکوهمند که یاد آور سبک مصری بود . قسمت داخل بنا , با یگانگی و وحدت ظریف و دقیقی که در خطوط مرزی بین عناصر باربر داشت و نیز با سقف شیشه ای , سازه چوبی ظریف و چراغهای آویزان زنگوله ای شکلش گرایش رایت را به ارائه یک بیان نمادین و حاکی از زیبایی شناسی به منظور وحدت فرد با جامعه , ظاهر می سازد .

اسلاید 27: در سال 1909 , رایت متوجه عدم امکان به واقعیت پیوستن رویای یک دموکراسی فردگرایانه از طریق رمانتیک جلوه دادن فقر معنوی حومه ها گردید . وی با رها کردن همسر و شش فرزندش , اقدام به یک مسافرت در داخل اروپا کرد . در سال 1910 , یک نمایشگاه مهم و بسیار تاثیر گذار از کارهای وی در برلین برگذار شد . وی پس از بازگشت به ایالات متحده , جامعه اسپرینگ گرین را در 1911 , به قصد یک شروع جدید در ویسکانسین , تاسیس کرد . در این هنگام , ساختن خانه خودش را آغاز کرد که به نام یک شاعر اهل ویلز که یک کاهن رامشگر بود تالیسین نامیده شد .

اسلاید 28: باغهای میدوی وی در سال 1913 , باغهای میدوی را در شیکاگو طراحی کرد که همچون بیانیه ای حاکی از نوعی جستجوی اکسپرسیونیستی برخاسته از امکانات بالقوه احسلسی , مربوط به فرم و مصالح بود . مرکز سرگرمیهای آن که تجهیزات گسترده و قابل توجهی داشت , خیلی زود تخریب شد . سال بعد از آن , همسر جدید رایت , ماماچنی , طی یک آتش سوزی که در خانه تالیسین رخ داد , درگذشت . رایت که به شدت و عمیقا تکان خورده و منزوی شده بود به ساختن مجدد خانه اش همت گماشت . به علت مشکلات مادی ناشی از این موضوع بود که وی ساختن هتل امپریال توکیو را در سالهای 32 – 1916 همراه با آنتونین ریموند پذیرفت . این بنا به علت ریزه کاریهای فنی و سازه ضد زلزله اش شهرت یافت . اقامت رایت در ژاپن که با برخی وقفه ها جمعا شش سال به طول انجامید , همراه با بحرانهای شخصی عمیق او , موجب پدید آمدن تغییری اساسی در معماریش گردید .

اسلاید 29: خانه هولی هوک این تغییر در ساختمان خانه هولی هوک , در لوس آنجلس کالیفرنیا (20 – 1917) که کاملا با اصول خانه مرغزاری تناقض داشت , ظاهر شد . واحدهای تنومند یک تکه آن همراه با بامهای مسطح سنگین و تزئیناتی که از میراث قوم مایا الهام گرفته شده بود , یک مجموعه بسته در اطراف یک حیاط مرکزی را تشکیل می دهد , این مجموعه احساسی از یک دز که خود را از محیط اطرافش مجزا می کند و در عین حال مسلط بر آن است , القا می کند . اصول مشابهی در سال 1921 برای خانه میلارد در پاسادینا در کالیفرنیا به کار گرفته شدند . این نمونه بارزترین به کار گیری اصطلاحا فن کاربرد بلوکهای دارای بافت رایت است ,زیرا که بر اساس استفاده از قطعات بتنی پیش ساخته یکدست یا مشبکی است که تمایز در نحوه برخورد بین داخل و خارج بنا را ممکن می سازد و یک سطح مناسب تزئینی در خارج بنا ایجاد میکند که گیاهان رونده و پیچکها می توانند از آن بالا روند . در اینجا با معماری به طور نمادین و همچون اثری که به دنبال کشفیات باستانشناسی پیدا شده برخورد شده است , چنان که گویی یک ویرانه مصنوعی باستانی به جای مانده از فرهنگ گذشته است .

اسلاید 30: خانه تالیسین در سالهای 1925 و 1927 , خانه تالیسین برای بار دوم و سوم دچار آتش سوزی میشود . رایت سرسخت مجددا آن را بنا می کند و از آن پس یک گروه مذهبی با گرایشهای عرفانی دور او گرد می آیند . گروهی که اعضای آن نوعی زندگی مبتنی بر اصولی شدیدا آیینی را که در پیرامون مربی شان متمرکز شده می گذرانند . در 1928 وی مجموعه کویری اکاتیلو را در نزدیکی چاندلر آریزونا به عنوان یک مرکز استقرار منطقه ای به جهت رشد و توسعه یک محیط کویری بنا کرد . مجموعه ای از اشکال عجیب و غریب که گرداگرد یک قربانگاه قرار دارند , جایی که پیروان در آن گرد می آیند و در انتظار مواعظ رهبر مذهبی هستند . چنین می نماید که این مجموعه طلایه دار مجتمع های هیپی های امریکایی در دهه 1960 بوده است .

اسلاید 31: خانه آبشار شاهکار رایت خانه کافمن (39 – 1935) است که به عنوان خانه آبشار نیز معروف است , و سنتزی خلاقانه از معماری ارگانیک و عناصر کوبیستی و خردگرایانه است . این بنا در نزدیکی میل ران , پنسیلوانیا قرار گرفته است . این عمارت تجملی بر فراز یک نهر آب و درست در نقطه ای قرار دارد که یک آبشار کوچک تشکیل می شود . این خانه به وسیله پلی که به یک راه باریک در کناره تپه منتهی می شود , قابل دسترسی است . یک سایبان بتنی , فضای رابط و حد فاصل بیرون و درون بنا است.

اسلاید 32: فرانک لوید رایت . خانه کافمن (خانه آبشار) نزدیک میل ران , پنسیلوانیا . 39 - 1935

اسلاید 33: فرانک لوید رایت . خانه کافمن (خانه آبشار) نزدیک میل ران , پنسیلوانیا . 39 - 1935این عمارت تجملی بر فراز یک نهر آب و درست در نقطه ای قرار دارد که یک آبشار کوچک تشکیل می شود .یک سایبان بتنی , فضای رابط و حد فاصل بیرون و درون بنا است.

اسلاید 34: همچون خانه های مرغزاری , کانون اصلی این ارگانیسم نیز بخاری دیواری است که در مرکز بنا و بر یک تخته سنگ قرار گرفته است و همانند سایر عناصر باربر عمودی این بنا , کلا از سنگهای طبیعی ساخته شده است . متکی بر این دیوارهای قائم سنگی , سقفهای یکپارچه از بتن نرم با اشکال مستطیلی در سطوح مختلف یکی بر فراز دیگری قرار گرفته اند که همگی به نوعی به سوی محیط پیرامون پیش رفتگی دارند , اما بر فراز دره باریک موجود , نقش یک پل را بازی می کنند . پلان صلیبی شکل این بنا در سه بعد گسترش یافته است و کاملا از اجمال گرایی آزاد است , به طوری که یک سلسله مراتب زنده و پیچیده از تداوم و تداخل فضایی را به وجود می آورد , یعنی استفاده بنیادی و افراطی از امکانات ساختمانی بتن مسلح بدو ناینکه به موضوع تزئین امتیازی خاص اعطا کند . موضوع همجواری فضای داخلی و محیط اطراف به کمک عناصر واسطه ای که دارای خاصیت نافذی هستند حل شده است , یک عمل شاعرانه که در عین حال هرگز تسلیم رمانتیک گرایی یا تقلید بی محتوا از طبیعت نمی شود .

اسلاید 35: فرانک لوید رایت . خانه کافمن (خانه آبشار) نزدیک میل ران , پنسیلوانیا . 39 - 1935

اسلاید 36: ساختمان اداری شرکت شیمیایی اس. سی.جانسون و پسر اگر خانه آبشار راه حل آرمانی رایت برای زندگی در محیط روستایی است , ساختمان اداری شرکت شیمیایی اس. سی. جانسون و پسر , در راسین ویسکانسین , ارائه دهنده تفکر رایت در چگونگی کار در شهر است . این بنا نیز همانند سایر ساختمانهای شهری وی , یک بنای مرکز گرا و فاقد هر نوع برخورد بصری به دنیای خارج است . روشنایی داخلی آن از طریق نوارهای افقی شیشه ای که به صورت لوله هایی در زیر سقف قرار گرفته اند , تامین می شود .عناصر سازه ای و ابر سازه های شکل پذیر آن از مصالح بنایی ساخته شده اند و با استفاده از زبان دوایر ,بر شخصیت درون گرای بنا تاثیر می گذارند .

اسلاید 37: ستونهای بتن مسلح آزاد قارچی شکل , به طرف پی مفصلی خود , تراشیده و باریک تر می شوند , در حالی که در قسمت بالا یک دایره کامل را پدید می آورند . این ستونها عامل جداکننده فضاهای داخلی نیز هستند . از طریق سطح قرار گرفته بر فراز این ستونها که به صورت لکه های پراکنده نورانی می نمایند , نور آسمان در داخل بنا منتشر می شود . بر فراز این مجموعه مفصل بندی شده , برجی سر برافراشته که در سال 50 – 1944 ساخته شد و محل آزمایشگاهها است . در کفهای آن , عناصر مربع و دایره ای شکل به صورت متناوب قرار گرفته اند . غنای سرشار از قدرت تخیل اشکال و جو منبسط و رقیق آن , این اندام را به یک یادمان , به یک تکنولوزی آرام و یک کار موفق دارای هماهنگی تبدیل می کند .

اسلاید 38: فرانک لوید رایت . ساختمان اداری شرکت اس. سی. جانسون و پسر , راسین , ویسکانسین .39 – 1936

اسلاید 39: فرانک لوید رایت . ساختمان اداری شرکت اس. سی. جانسون و پسر , راسین , ویسکانسین .39 – 1936

اسلاید 40: تالیسین غربی رایت در سال 1938 , تالیسین غربی را به عنوان خانه زمستانی اش در صحرای پارادایزولی در نزدیکی فونیکس آریزونا بنا کرد . او برای آفرینش یک قطعه مصنوع از طبیعت , از سنگ آهک محلی و چوب در ترکیبهای مورب و زاویه دار استفاده کرد و نیز قواعد هندسی ترکیب بندی را که قبلا در مجموعه کویری اکاتیلو تجربه کرده بود , به کار بست . دیواره های تنومند پی ها و سازه قابل رویت الواری و بامهای خیمه گون , موجب برقراری رابطه خانه با طبیعت روستایی پیرامون می شدند و به همین ترتیب داخل و خارج بنا را با هم مرتبط می ساختند . کل این مجموعه به صورت یک محوطه ساختمانی ناتمام معماری در یک حالت تولد ابدی باقی ماند .

اسلاید 41: فرانک لوید رایت . تالیسین غربی (تالیسین وست). پارادایزولی نزدیک فونیکس , آریزونا . شروع شده در 1938

اسلاید 42: فرانک لوید رایت . تالیسین غربی (تالیسین وست). پارادایزولی نزدیک فونیکس , آریزونا . شروع شده در 1938

اسلاید 43: فرانک لوید رایت . تالیسین غربی (تالیسین وست). پارادایزولی نزدیک فونیکس , آریزونا . شروع شده در 1938

اسلاید 44: موزه گوگنهایم از جمله استفاده هایی که از تجربیات مزبور به عمل آمده , موزه گوگنهایم در نیویورک بود که طی سالهای 46 – 1943 طراحی و طی 59 – 1956 ساخته شد . حلزون سفید بیرون جهیده ای که همان ساختمان اصلی است همراه با ساختمانهای مدور اما کم ارتفاعتر جنبی اش , مجموعا نسبت به سازه های مکعب مستطیل نیویورک بیگانه هستند : شکل پذیری یکدست این بنا نوعی کنایه و استهزا نسبت به حالت صنعت زده کلا نشهر است .

اسلاید 45: فرانک لوید رایت . موزه گوگنهایم , نیویورک . 46 - 1943 ; 59 - 1956

اسلاید 46: در این ساختمان جمعیت به وسیله آسانسور به بالاترین قسمت منتقل شده و سپس از طریق یک سطح شیبدار مارپیچ به طرف پایین هدایت می شوند , در حالی که از مقابل تابلوهای نقاشی که از قسمت داخلی دیوارهای جداره بنا آویخته شده اند عبور می کنند . سطح شیبدار سفید که از حالت مادیت خارج شده است به یک محوطه وسیع مرکزی که از یک گنبد شیشه ای نور می گیرد مشرف است. قسمتهای اداری در یک ساختمان کوچکتر قرار گرفته اند و کتابخانه در یک بازو که دو ساختمان مزبور را به هم متصل می کند ,جای داده شده است .

اسلاید 47: فرانک لوید رایت . موزه گوگنهایم , نیویورک . 46 - 1943 ; 59 - 1956

اسلاید 48: تداوم طرح در موزه گوگنهایم به قیمت اعمال سازشکاریهایی در زمینه عملکرد و ساختمان به دست آمده است . مناسب بودن رامپ برای تماشای تابلوها یک موضوع مورد بحث است , زیرا تابلوها در حالتی مورد تماشا قرار می گیرند که تماشاگر در حال عبور و فاصله اش با آنها همواره یک مقدار است . برخی از نکات تهور آمیز ساختمانی این بنا نیز چندان از زیبایی بهره ای نبرده اند . در اینجا هدف و تکنولوژی به گونه ای غیر جدی در خدمت یک تصور و تفکر همه جانبه بسیار نمادین قرار گرفته اند و گرچه این بنا , بدون شک نمایانگر گامی بزرگ در جهت پختگی و بلوغ هنری رایت است , اما به طور آشکار از آرمان اصلی معماری ارگانیک دور شده است .

اسلاید 49: برج پرایس بین سالهای 56 - 1953 , رایت برج پرایس را در بارتلس ویل اوکلاهامابنا کرد . ساختمانی 19 طبقه , شامل آپارتمانهای مسکونی و ادرای که گرچه با پروژه های ساختمانهای مرتفع قبلی بی ارتباط نیست , اما در عین حال یک تعریف فرمال جدید از آسمانخراش را ارائه می دهد . پلانهای آزاد رویهم قرار گرفته اند و همگی نسبت به یک هسته مرکزی در حالت تعلیق اند . قطعات نما پیش ساخته بودند , در حالی که روکشهای مسین نما که در حد فاصل پنجره های طبقات قرار داشتند , دارای تزئینات برجسته ای بودند که روی آنها به طریق شیمیایی زنگار (که به طور طبیعی پس از چندین سال ظاهر می شود ) ایجاد شده بود .

اسلاید 50: معبد بث شالوم در سالهای 59 - 1958 معبد بث شالوم در الکینس پارک فیلادلفیا , ساخته شد. یک پلان مثلثی شکل که در قسمت بالا به یک شش ضلعی تبدیل می شود و همچون یک خیمه مرتفع , زاویه دار و تیز بالا می رود که از فولاد , شیشه و پلاستیک ساخته شده و یادآور خیمه های سرخپوستان است و رنگ آسمان در آن بازتاب می یابد . دراینجا , ارتباط با طبیعت از طریق به کار گرفتن خاصیت انعکاس و شفافیت برقرار شده است .

اسلاید 51: ساختمان ارگانیک هوگو هرینگ

اسلاید 52: آسایشگاه مئلولین-آلوار آلتو

اسلاید 53: ساختمان ارگانیک هانس شارون

اسلاید 54: ساختمان ارگانیک هانس شارون

اسلاید 55: جمع بندی فرانک لوید رایت در زندگی حرفه ایش که یک دوره بیش از هفتاد ساله بود , انواعی از فرمهای معماری را خلق کرد که هنوز بی رقیبند . توان و ظرفیت قابل ملاحظه وی برای نوآوری متکی به خودش را نباید با التقاط گرایی اشتباه کرد . همانگونه که تکرار های بردبارانه میس ون در روهه , اسطوره روشنگری اروپایی را متجسم می کند , تغییرات دائمی و خستگی ناپذیر فرم های رایت نیز بیان کننده اسطوره نخستین مهاجران آمریکایی است که باید همواره به سوی فتح سرزمینهای جدید می تاختند تا بتوانند هر بار در شرایط متغیر و نوینی قرار گیرند . اما اخطار استاد پیر به شاگردانش در مورد پرهیز از تفکر آمریکایی تغییر سریع نیز بی دلیل نبود , زیرا به زعم وی چنین تفکری ممکن بود مسموم کننده باشد .

اسلاید 56: بیان معماری رایت بیش از آن در رابطه با شخصیت فردی وی بود که بتواند یک مکتب گسترده را پدید آورد . در عین حال وی ملهم از انواع مختلف جنبشهای معماری نیز بود . نفوذ او به علت جانبداریها و تبلیغات فشرده ای که از پروژه هایش می کرد , عمیق تر می شد . وی سخنرانیهای بیشماری برگزار می کرد , عقایدش را در زمینه معماری به طور موکد در کتابهای متعدد , تشریح و بخش اعظم کارهای خویش رامنتشر می کرد . او که در معماری , به اصطلاح راه خود را می رفت و ساز خود را می زد , همراه با -حال و هوای هنری ویژه و زندگی پر ماجرایش , باعث شده بود که هاله ای از یک حالت اسطوره ای پیرامونش پدید آید . این موضوع بعدها توسط پیروانش که به انتشار تفکر معماری ارگانیک در سرتاسر دنیا کمک کردند , تقویت شد .

اسلاید 57: با تشکر

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید