معماری و عمرانعلوم مهندسی

معماری طبیعت گرا

صفحه 1:
الرحیم 7 داشجویان:محمد قنایی و مجید سیاوشی

صفحه 2:

صفحه 3:
1 <a, ‏ا-‎ 1 200 Kut) og slanediaal 49 (5 lane ‏است که به ترویج هماهنگی بین عادت‌هاي انسانی و طبیعت‎ ‏مئيردازد. اين اتفاق به صورتى شكل‎ ‏جنان هماهنكى و ارتباطى با محيط خود داث‎

صفحه 4:
لغت ‎١‏ ركاتك . مختلف ترجمه شده ل 00 سازوكارّهاى زندهءوابسته به اندامءتن مايه و...اثر اركانيك و میشود که مانند ‎er) 35‏ زنده کاملا به"صورتی پویا درجهات مختلفى رشد كرده باشدوهیج عاملی به جزنيروهاى أحياتى مانع رشدآن نشده باشد. ۳" ‎ee)‏ الا ا ل الل ‎ie liso‏ 7 ۳ درروی ز ‎Pee ee omer ee Sele‏ طبیعت ‎(Prnornn ee‏ | اركانيكإتمونه هاى اين نوع شكل كيرى در تاريخ ات ا ار ا م ميتوان به شهرسازی کاملا ارگانیک وانسانی بافتهاى قديمى (نمونه بارزآن ‎Syl‏ بم)معمارى st

صفحه 5:
تاریخچه معماری. ‎Re)‏ ‎cae‏ ادم ری ارگایک 0 رمانتيك دارد.رمانتيسم یک جنبش ‎SS ae‏ در اواخرقرن 8 میلادی در شمال غربی 79 8 به ساير نقاط ارويا و امريكا سرایت 1 000 اكنشى در مقابك 3 0 1 بود.رمانتيكها همانندٍ پیروان تفکر کلاسیک به ذهن انسان اعتقاد ‎DOG Brant‏ ی ‎ace CPC IS | HIE CSPOT 1‏ وتیل می پردافقد که به نی علوم نی مان فیک وریاضی و منطق معتقد بودند.درآثار 3 20 ‎lMlng en A ie Ae‏ ار 7۳ ‎oes IML os ley‏ ۱ ۱۳۱۳ ‎LATE‏ لا ‎oyn‏ 5 ‎ro ARCA & Cal‏ ار ‎ge ell Aedes OSES GL ee‏ وطبيعت جدائى نيست دراين سبى معمارى هنرمند ميبايست ‎eS‏ و و او اق لا ‎Bor Fe‏ ‏ا

صفحه 6:
مبانی نظری معماری ارگانیک ا ۳ وجود ندارد . نه سخنان پر دامنه و تا حدي پراکنده فرانک لوید رایت و نه اطهارات کم و بیش دقق تر هوکو #رینگ و نه هار عقیده هاي گاء و بیگاه هانس شارون و آلوار آلتوء هيج كدام را نمي توان جندان مفيد دانست . معهذا سه اصل زير يك طرح كلي ساده را ارايه ميدهد :

صفحه 7:
از این اصول سه صفت و خاصیت اساسی معماری ارگانیک بیرون کشیده می شود: 0- ساختمان مشابه با یک عنصر طبیعی : اين به آن معنا است که ساختمانهای ارگانیک بر خلاف عقاید لوکوربوزیه همچون پروانه های سبکبالی نیستند که بر فراز مرغزاری در پرواز باشند , بلکه یک جزء کامل , محکم و فروتن از محیطی را و نیز به این معنا که از اين پس نه تنها مصالح مص جوب , آج صورت مر

صفحه 8:
م ساختمان مشابه با یک عنصر مشخص : هر فعالیت معماری , در برنامه ای ا ا ا 0 رابطه با نیاز های روانشناختی صاحب و استفاده کننده اش , وضعیتی منحصر به فرد | ترتيب اين بيش فرض خردكرايانه كه نيازهاى اساسى نوع بشر همه متساويند نفي ‎ae ‘ake‏ — , تفاوت مى كنند ‎

صفحه 9:
© ساختمان به عنوان يك عنصر سنتى : هر خانه بايد شخصيت ويزه خود را به دست آورد و نه تنها از طريق نقشه ساختمانى , محيط و شخصيت فردى كه براى او ساخته شده است , بلكه در رابطه با كشورى كه در آنجا بنا مى شود و بر اساس سنتهايى كه 0 .ن - مصالح , روش ساختماتی و بیان و زبان طراحی تجلی یابد .

صفحه 10:
رالف والدو امزسون هوراتيو كرينو ساموئل تیلور کولریج اك لوئی هانری سالیوان آلوار التو هانز شارون

صفحه 11:
با ی ی بزرك و طرفدارى از , کارگاه خویش ا 1 زَأ بركزيد كه بر اساس ان سبک نوین امریکا در زمینه

صفحه 12:

صفحه 13:
۱0۱/۳ ۹ KIB) ‏ره ل‎ ernicryeanippepennirns 0 ‏ا ا‎ ‏هنرمندان را براى يافتن رابطه‎ 00 ‏ا ا‎ aap)

صفحه 14:
هوراتیو گرینو(606-6060

صفحه 15:

صفحه 16:
لوئى ساليوان

صفحه 17:
فرانكى فرنس

صفحه 18:

صفحه 19:
Za ‏مهندس هوشتنك سيحون(دفتركارسيحون آرامكاه‎ ‏يد‎ 0 ‏ات‎ qe ‏مهندسآ اج‎ مهندس مهرداد ایروانیان ۱

صفحه 20:

صفحه 21:
0 ‏ا‎ Bie ee ‏ل ل‎ ane em tea) طراحی کرد که در آن برای نخستین بار , جنبه های ویزه سبک رایت - بامهای بیرون زده , تاکید بر خطوط افقی و نمای غیر متقارن - مشاهده روستايى آمريكايى بود .

صفحه 22:
در سال <0©00©6 رايت خانه مارتين را در بوفالو در نيويورك بنا كرد . در آلجا نمونه ابتدابى از نوار هاء تاد نمونه ابتدایی ز نوارهای ۱ ه های ساختمانهای مسکونی اش را به اید ایلی نویز این کار برد . سپس در سال 0 در 22 ‎Pa se‏ ان يى عامل ‎ere ‏وى‎ ‏درون تابع شیب ۰ 0 1 "یره ‏00 ‏ات ۱ ‎0 J ‎

صفحه 23:
۳ نقطه اوج و نيز بايان مجموعه خانه هاى مرغزارى رايت , خانه روبى بود كه در ‎taneley‏ ل ا ار ا ا ا ا 7 دیگر از نوع ساختمانهای مستقر در محوطه های روستایی نبود , بلکه یک خانه ا ‎Poe Pet gOe as tin ePrs ipesrer yom eC‏ به تبع خیابان مجاور شکل گرفته است , تاثیرات زیبایی شناختی آن در وهله اول به بازیهای درونی بین هسته مرکزی که به صورت محوری طراحی شده است ‎ee ae‏ پالهای جانبی بنا که تفارن را بر هم ‎ ‎ ‎ ‎6 ie ‏بناى جند وجهى است كه در‎ ‎. ‏تداوم دارد‎ , ey eee eel ‎

صفحه 24:
ساختمان لارکین رایت در دوره خانه های مرغزاری , ساختمان لارکین در بوفالو را طراحی کرد ( 6 - 9006 ) . تماس و ارتباط با دنیای خارج و محیط پیرامون که تمنها در محیط روستایی مورد آرزوی رایت بود , در شهر برایش مفهومی نداشت . ینایک ساختمان اداری بود که در اطراف لضابی مرکزی شکل گرفته بود که ‎eee eos eS Je ore rece re eie B)‏ از بیرون تنها یک نمای ناب گرایانه : اين برجها در راه يله هاى ساختمان را در در ‎ieee‏ ere mea i

صفحه 25:

صفحه 26:

صفحه 27:
در سال ©0900 , رايت متوجه عدم امكان به واقعيت بيوستن روياى يكف ‎Wee -S-)‏ ا ۱ گردید . وی با رها کردن همسر و شش فرزندش , اقدام به یک مسافرت در 0 00 اه مهم و بسیار تاثیر گذار از بود تالیسین نامیده شد .

صفحه 28:
۱

صفحه 29:
خانه,هولی هوک اين ی ۱ کاملا با اصول خانه مرغزاری تناقض داشت , ظاهر شد . واحدهای تنومند یک تکه آن همراه با بامهای مسطح سنگین و تزئیناتی که از میراث قوم مایا الهام گرفته شده بود , یک مجموعه بسته در اطراف یک حیاط مرکزی را تشکیل می دهد , این مجموعه احساسی از یک دز که اک ا ‎TODA cease read‏ در كلبارنيا کار گرفن هدند این ت رايت است ,زیرا که تمایز در نحوه برخورد . ‎ail‏ ‏وك سار ل 0 ee cl 8 Sj 9 te ne ‏ا‎ ‎۲

صفحه 30:
در سالهاى ©©©0 و 0©©7 , خانه تاليسين براى بار دوم و سوم دجار آتش ‎Teal‏ ا ا ا ا ا و 2 لك 0 ‎oe)‏ ا ا 2 زندگی مبتنی بر اصولی شدیدا آیینی را که در پیرامون مربی شان متمرکز شده می گذرانند . در 060 وی مجموعه کویری اکاتیلو را در نزدیکی چاندلر ا 2700 0 = ka ۳

صفحه 31:

صفحه 32:
‎ne Ter ee)‏ لمكا

صفحه 33:
See ere are) ‏نهر آب و درست در نقطه ای‎ ‏قرار دارد که یک آبشار کوچک‎

صفحه 34:

صفحه 35:
ع > 5 —

صفحه 36:
ساختمان ادارى شركت شيميايى اس. سى,جانسون و يسر ere ‏ل ا ا ا ا ا‎ ees) ‏ساختمان ادارى شركت شيميايى اس. سى. جانسون و يسر , در راسين‎ 3 ‏ويسكانسين , ارائه دهنده تفكر ا سي ا‎

صفحه 37:
Be eee eee ‏ا ا‎ SE ene Teese) ee een ee ae hen ‏ل‎ te TC ‏ار‎ Bene ee ‏را‎ ‎ROPE DEES Sie roby ee ny wists orc ee ‏كرا اير محتوحه مفصل بنذى شده‎ es os, , برجى سر برافراشته كه در سال (40© ‎Oe ren el ais‏ 3 دار رای شکل به صورت

صفحه 38:
فرانک لوید رایت -- ‎eS) ene‏ اص ا ا شتلك 3

صفحه 39:
مت a 0666© -

صفحه 40:
ل رایت در سال 9660 , تالیسین غربی را به عنوان خانه زمستانی اش در صحرای پارادایزولی در نزدیکی فونیکس آریزونا بنا کرد . او برای آفرینش يك قطعه مصنوع از طبيعت , از سنك آهك محلى و جوب در تركيبهاى ‎Srey‏ ا ‎BoP‏ ‏كار بست . ديواره هاى تنومند بى ‎on‏ ا ل cee pe ore ; ‏مجموعه کویری اکاتیو تجربه‎ BAe Pen Rime ‏ساختمانی تما‎ 5)

صفحه 41:

صفحه 42:
. فرانک لوید رایت ‎ee‏ ل ع پارادایزولی نژدیک فونیکس , أريزونا , شروع شده در 10609 ‎lle‏ ‎ae ١‏ سح

صفحه 43:
ا كك

صفحه 44:

صفحه 45:

صفحه 46:
در اين ساختمان جمعيت به وسيله آسانسور به بالاترين قسمت منتقل شده و سيس از طريق يك سطح شيبدار ماربيج به طرف بايين هدايت مى شوند , در حالى که از مقابل تابلوهای نقاشی که از قسمت دا

صفحه 47:
3 3 3 4 9 = 2 es 7 = ۷ Q 2 0

صفحه 48:
تداوم طرح در موزه گوگنهایم به قیمت اعمال سازشکاریهایی در زمینه عملکرد 0 rere) ‏ا ا ا لل ال‎ eB LE ce SeY موضوع مورد بحث است , زیرا تابلوها در حالتی مورد تماشا قرار می گیرند که تماشاگر در حال عبور و فاصله اش با آنها همواره یک مقدار است . برخی

صفحه 49:
برج يرايس بين سالهاى ©© - 0969 , رايت برج برايس را در بارتلس ويل ل ‎Ee SSC‏ ا ۱ حال یک تعریف فرمال جدید از آس ‎LG‏ 8 م 000 ال 0 مرکزی در حالت تعلیق اند . .ری تب رب مح نكر (كه يه طوو يس از جندين سال ظاهر می شود ) ایجاد شده بود" ‎a‏

صفحه 50:
معبد بث شالوم در سالهای 60 - 1960 معبد بث شالوم در الکینس پارک فیلادلفیا , مياخته شد. يك بلآن مثلنى شكل كه در قسمت بالا به يك شش ضلعى تبديل مى شود و همجون يك خيمه مرتفع , زاويه دار و تيز بالا مى رود كه از ا 0 رنگ آسمان در آن بازتاب می ا ان ‎CPs VIB‏ ۳ 7

صفحه 51:

صفحه 52:

صفحه 53:
ساختمان ارگانیک هانس شارون

صفحه 54:

صفحه 55:
جمع بندى re Soe eee Se See ree) Cee er ee SS ICN eer sears Rem ee Parsee ape are Ce Sy Ee Tes Le eo wen ‏كرد . همانكونه كه تكرار هاى بردبارانه ميس ون در روهه , اسطوره‎ FO ee ‏ا ل ل ا ا ا ا‎ ‏های رایت نیز بیان کننده اسطوره نخستین مهاجران آمریکایی است که باید‎ ‏مج سس بت رت بتوائند هر بار در شرايط‎ ‏متغیر و نوینی قرار گیرند . ۱ اگردانش در مورد پرهیز‎ Roemer reser ‏ل ا اتغيير‎ 6 ‏تفكرى ممكن بود مسموم‎ 0

صفحه 56:
‎rele)‏ ا ‎ie is te‏ ی یک مکتب گسترده را پدید آورد . در عین حال وی ملهم از انواع مختلف ‎oS eS ies ee Connect‏ ۱ از پروژه هایش می کرد , عمیق تر می شد . وی سخنرانیهای بیشماری ‎One Ser ene pe Sis pe ny See eS‏ ‎BC ere Weer err ‏ا‎ eee evo terry ‎ ‎ ‎ ‏و ساز خود را می زد ‎ny‏ ‎PP a‏ 6 ‏را ‎SERS ee see ‎ ‎

صفحه 57:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان