صفحه 1:
الرحیم
7
داشجویان:محمد قنایی و مجید سیاوشی
صفحه 2:
صفحه 3:
1
<a, ا- 1
200 Kut) og slanediaal 49 (5 lane
است که به ترویج هماهنگی بین عادتهاي انسانی و طبیعت
مئيردازد. اين اتفاق به صورتى شكل
جنان هماهنكى و ارتباطى با محيط خود داث
صفحه 4:
لغت ١ ركاتك . مختلف
ترجمه شده ل 00
سازوكارّهاى زندهءوابسته به اندامءتن مايه
و...اثر اركانيك و میشود که مانند
er) 35 زنده کاملا به"صورتی پویا
درجهات مختلفى رشد كرده باشدوهیج عاملی به
جزنيروهاى أحياتى مانع رشدآن نشده باشد. ۳"
ee) الا ا ل الل
ie liso 7 ۳
درروی ز Pee ee omer ee Sele
طبیعت (Prnornn ee |
اركانيكإتمونه هاى اين نوع شكل كيرى در تاريخ
ات ا ار ا م
ميتوان به شهرسازی کاملا ارگانیک وانسانی
بافتهاى قديمى (نمونه بارزآن Syl بم)معمارى
st
صفحه 5:
تاریخچه معماری. Re)
cae ادم ری ارگایک 0 رمانتيك دارد.رمانتيسم
یک جنبش SS ae در اواخرقرن 8 میلادی در
شمال غربی 79 8 به ساير نقاط ارويا و امريكا سرایت
1 000 اكنشى در مقابك 3 0 1
بود.رمانتيكها همانندٍ پیروان تفکر کلاسیک به ذهن انسان اعتقاد
DOG Brant ی
ace CPC IS | HIE CSPOT 1
وتیل می پردافقد که به نی علوم نی مان فیک
وریاضی و منطق معتقد بودند.درآثار 3 20
lMlng en A ie Ae ار 7۳
oes IML os ley ۱ ۱۳۱۳
LATE لا oyn 5
ro ARCA & Cal ار
ge ell Aedes OSES GL ee
وطبيعت جدائى نيست دراين سبى معمارى هنرمند ميبايست
eS و و او اق لا Bor Fe
ا
صفحه 6:
مبانی نظری معماری ارگانیک
ا ۳
وجود ندارد . نه سخنان پر دامنه و تا حدي پراکنده فرانک لوید رایت و نه
اطهارات کم و بیش دقق تر هوکو #رینگ و نه هار عقیده هاي گاء و بیگاه
هانس شارون و آلوار آلتوء هيج كدام را نمي توان جندان مفيد دانست . معهذا
سه اصل زير يك طرح كلي ساده را ارايه ميدهد :
صفحه 7:
از این اصول سه صفت و خاصیت اساسی معماری ارگانیک بیرون کشیده می شود:
0- ساختمان مشابه با یک عنصر طبیعی : اين به آن معنا است که ساختمانهای
ارگانیک بر خلاف عقاید لوکوربوزیه همچون پروانه های سبکبالی نیستند که بر فراز
مرغزاری در پرواز باشند , بلکه یک جزء کامل , محکم و فروتن از محیطی را
و نیز به این معنا که از اين پس نه تنها
مصالح مص
جوب , آج
صورت مر
صفحه 8:
م ساختمان مشابه با یک عنصر مشخص : هر فعالیت معماری , در برنامه ای
ا ا ا 0
رابطه با نیاز های روانشناختی صاحب و استفاده کننده اش , وضعیتی منحصر به فرد
|
ترتيب اين بيش فرض خردكرايانه كه نيازهاى اساسى نوع بشر همه متساويند نفي
ae ‘ake — , تفاوت مى كنند
صفحه 9:
© ساختمان به عنوان يك عنصر سنتى : هر خانه بايد شخصيت
ويزه خود را به دست آورد و نه تنها از طريق نقشه ساختمانى ,
محيط و شخصيت فردى كه براى او ساخته شده است , بلكه در
رابطه با كشورى كه در آنجا بنا مى شود و بر اساس سنتهايى كه
0 .ن -
مصالح , روش ساختماتی و بیان و زبان طراحی تجلی یابد .
صفحه 10:
رالف والدو امزسون
هوراتيو كرينو
ساموئل تیلور
کولریج
اك
لوئی هانری
سالیوان
آلوار التو
هانز شارون
صفحه 11:
با ی ی
بزرك و طرفدارى از , کارگاه خویش
ا
1
زَأ بركزيد كه بر اساس
ان سبک نوین امریکا در زمینه
صفحه 12:
صفحه 13:
۱0۱/۳ ۹ KIB)
ره ل ernicryeanippepennirns
0 ا ا
هنرمندان را براى يافتن رابطه
00 ا ا aap)
صفحه 14:
هوراتیو گرینو(606-6060
صفحه 15:
صفحه 16:
لوئى ساليوان
صفحه 17:
فرانكى فرنس
صفحه 18:
صفحه 19:
Za
مهندس هوشتنك سيحون(دفتركارسيحون آرامكاه
يد 0
ات qe مهندسآ اج
مهندس مهرداد ایروانیان
۱
صفحه 20:
صفحه 21:
0 ا Bie ee ل ل ane em tea)
طراحی کرد که در آن برای نخستین بار , جنبه های ویزه سبک رایت -
بامهای بیرون زده , تاکید بر خطوط افقی و نمای غیر متقارن - مشاهده
روستايى آمريكايى بود .
صفحه 22:
در سال <0©00©6 رايت خانه مارتين را در بوفالو در نيويورك بنا كرد . در
آلجا نمونه ابتدابى از نوار هاء تاد
نمونه ابتدایی ز نوارهای ۱ ه های ساختمانهای مسکونی اش را به
اید ایلی نویز این
کار برد . سپس در سال
0 در 22
Pa se ان يى عامل
ere وى
درون تابع شیب ۰ 0
1 "یره
00
ات ۱
0 J
صفحه 23:
۳
نقطه اوج و نيز بايان مجموعه خانه هاى مرغزارى رايت , خانه روبى بود كه در
taneley ل ا ار ا ا ا ا 7
دیگر از نوع ساختمانهای مستقر در محوطه های روستایی نبود , بلکه یک خانه
ا Poe Pet gOe as tin ePrs ipesrer yom eC
به تبع خیابان مجاور شکل گرفته است , تاثیرات زیبایی شناختی آن در وهله اول
به بازیهای درونی بین هسته مرکزی که به صورت محوری طراحی شده است
ee ae پالهای جانبی بنا که تفارن را بر هم
6 ie
بناى جند وجهى است كه در
. تداوم دارد , ey eee eel
صفحه 24:
ساختمان لارکین
رایت در دوره خانه های مرغزاری , ساختمان لارکین در بوفالو را طراحی کرد
( 6 - 9006 ) . تماس و ارتباط با دنیای خارج و محیط پیرامون که تمنها
در محیط روستایی مورد آرزوی رایت بود , در شهر برایش مفهومی نداشت .
ینایک ساختمان اداری بود که در اطراف لضابی مرکزی شکل گرفته بود که
eee eos eS Je ore rece re eie B)
از بیرون تنها یک نمای ناب گرایانه
: اين برجها در
راه يله هاى ساختمان را در در ieee
ere mea
i
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
در سال ©0900 , رايت متوجه عدم امكان به واقعيت بيوستن روياى يكف
Wee -S-) ا ۱
گردید . وی با رها کردن همسر و شش فرزندش , اقدام به یک مسافرت در
0 00 اه مهم و بسیار تاثیر گذار از
بود تالیسین نامیده شد .
صفحه 28:
۱
صفحه 29:
خانه,هولی هوک
اين ی ۱
کاملا با اصول خانه مرغزاری تناقض داشت , ظاهر شد . واحدهای تنومند یک تکه آن همراه
با بامهای مسطح سنگین و تزئیناتی که از میراث قوم مایا الهام گرفته شده بود , یک مجموعه
بسته در اطراف یک حیاط مرکزی را تشکیل می دهد , این مجموعه احساسی از یک دز که
اک ا
TODA cease read در كلبارنيا کار گرفن هدند این
ت رايت است ,زیرا که
تمایز در نحوه برخورد .
ail
وك سار ل
0 ee
cl 8 Sj 9 te ne ا
۲
صفحه 30:
در سالهاى ©©©0 و 0©©7 , خانه تاليسين براى بار دوم و سوم دجار آتش
Teal ا ا ا ا ا و 2 لك 0
oe) ا ا 2
زندگی مبتنی بر اصولی شدیدا آیینی را که در پیرامون مربی شان متمرکز شده
می گذرانند . در 060 وی مجموعه کویری اکاتیلو را در نزدیکی چاندلر
ا 2700
0 = ka ۳
صفحه 31:
صفحه 32:
ne Ter ee) لمكا
صفحه 33:
See ere are)
نهر آب و درست در نقطه ای
قرار دارد که یک آبشار کوچک
صفحه 34:
صفحه 35:
ع
>
5 —
صفحه 36:
ساختمان ادارى شركت شيميايى اس. سى,جانسون و يسر
ere ل ا ا ا ا ا ees)
ساختمان ادارى شركت شيميايى اس. سى. جانسون و يسر , در راسين
3 ويسكانسين , ارائه دهنده تفكر ا سي ا
صفحه 37:
Be eee eee ا ا SE ene Teese)
ee een ee ae hen ل te TC
ار Bene ee را
ROPE DEES Sie roby ee ny wists orc ee
كرا اير محتوحه مفصل بنذى شده es os,
, برجى سر برافراشته كه در سال (40© Oe ren el ais
3 دار رای شکل به صورت
صفحه 38:
فرانک لوید رایت
--
eS) ene اص ا ا شتلك
3
صفحه 39:
مت
a
0666© -
صفحه 40:
ل
رایت در سال 9660 , تالیسین غربی را به عنوان خانه زمستانی اش در
صحرای پارادایزولی در نزدیکی فونیکس آریزونا بنا کرد . او برای آفرینش
يك قطعه مصنوع از طبيعت , از سنك آهك محلى و جوب در تركيبهاى
Srey ا BoP
كار بست . ديواره هاى تنومند بى
on ا ل
cee pe ore
; مجموعه کویری اکاتیو تجربه
BAe Pen Rime ساختمانی تما
5)
صفحه 41:
صفحه 42:
. فرانک لوید رایت
ee ل ع
پارادایزولی نژدیک فونیکس , أريزونا , شروع شده در 10609 lle
ae ١
سح
صفحه 43:
ا كك
صفحه 44:
صفحه 45:
صفحه 46:
در اين ساختمان جمعيت به وسيله آسانسور به بالاترين قسمت منتقل شده و سيس
از طريق يك سطح شيبدار ماربيج به طرف بايين هدايت مى شوند , در حالى
که از مقابل تابلوهای نقاشی که از قسمت دا
صفحه 47:
3
3
3
4
9
=
2
es
7
=
۷
Q
2
0
صفحه 48:
تداوم طرح در موزه گوگنهایم به قیمت اعمال سازشکاریهایی در زمینه عملکرد
0 rere) ا ا ا لل ال eB LE ce SeY
موضوع مورد بحث است , زیرا تابلوها در حالتی مورد تماشا قرار می گیرند
که تماشاگر در حال عبور و فاصله اش با آنها همواره یک مقدار است . برخی
صفحه 49:
برج يرايس
بين سالهاى ©© - 0969 , رايت برج برايس را در بارتلس ويل
ل
Ee SSC ا ۱
حال یک تعریف فرمال جدید از آس LG 8 م
000 ال 0 مرکزی در حالت تعلیق اند .
.ری تب رب مح
نكر (كه يه طوو يس از جندين سال
ظاهر می شود ) ایجاد شده بود"
a
صفحه 50:
معبد بث شالوم
در سالهای 60 - 1960 معبد بث شالوم در الکینس پارک فیلادلفیا ,
مياخته شد. يك بلآن مثلنى شكل كه در قسمت بالا به يك شش ضلعى تبديل
مى شود و همجون يك خيمه مرتفع , زاويه دار و تيز بالا مى رود كه از
ا 0
رنگ آسمان در آن بازتاب می ا ان
CPs VIB ۳
7
صفحه 51:
صفحه 52:
صفحه 53:
ساختمان ارگانیک هانس شارون
صفحه 54:
صفحه 55:
جمع بندى
re Soe eee Se See ree)
Cee er ee SS ICN eer sears
Rem ee Parsee ape are Ce Sy Ee Tes Le eo wen
كرد . همانكونه كه تكرار هاى بردبارانه ميس ون در روهه , اسطوره
FO ee ا ل ل ا ا ا ا
های رایت نیز بیان کننده اسطوره نخستین مهاجران آمریکایی است که باید
مج سس بت رت بتوائند هر بار در شرايط
متغیر و نوینی قرار گیرند . ۱ اگردانش در مورد پرهیز
Roemer reser ل ا اتغيير
6 تفكرى ممكن بود مسموم
0
صفحه 56:
rele) ا ie is te ی
یک مکتب گسترده را پدید آورد . در عین حال وی ملهم از انواع مختلف
oS eS ies ee Connect ۱
از پروژه هایش می کرد , عمیق تر می شد . وی سخنرانیهای بیشماری
One Ser ene pe Sis pe ny See eS
BC ere Weer err ا eee evo terry
و ساز خود را می زد ny
PP a
6
را
SERS ee see
صفحه 57: