صفحه 1:
oe |
به نام خدا
به نام یگانه معمار هستی
صفحه 2:
oe |
معماری هنر دمیدن روح در کالبد هنن
صفحه 3:
معمارى تنها به بازی گرفتن استادانه فرم ها نیست بلگه
.ماهیت آن ساختان فضا و صورت بخشيدن به مکان است.
oe |
صفحه 4:
صفحه 5:
فهرست
مقدمه
بررسی نمونه های آموزشی خارجی
بررسی نمونه های آموزشی داخلی
نتیجه گیری
REE!
صفحه 6:
ww 1 EEE aes
صفحه 7:
دارد و للين مكانهاء تنها برلى
یادگیریو لموختنعقاید و نظریات
صفحه 8:
۳ ا ات :80 81 1 oe
توضیحاتی پیرامون فضاهای آموزشی
فرم ساختمان در رابطه با اقلیم:
٩ مان مى توائد تاثير زيادى در هماهدك ساختن اقليم و نیز در تعیل التقال شر ای
بحرانی هوای خارج به داخل ساختمان داشته باشد. برای پی بردن به نقشی که شرایط گرمایی
هر منطقه(دمای هوا و شدت تابش آفتاب) در شکل دادن به ساختمانهای آن منطقه دارد, بايد
نسبت اهمیت هر یک از عوامل را مشخص نمود. اما به طور کلی می توان چنین گفت که
شدت زیاد تابش آفتاب باعث کشیدگی ساختمان در جهت محور شرقی و غربی می گردد.
فرمهای مکعب شکل یا فرمیایی که اضلاع شمالی جنوبی آنها بزرگتر از اضلاع شرقی غربی
آنها هستند مفیدتر بوده و نیز ساختمانهای بلند نسبت به ساختمانهای کوتاهتر نور بهتری دارند.
صفحه 9:
اتتخاب جیث قرار گیری ساختمان
جهت استقرار بنا, به طور کلی به عواملی چون وضع طبیعی زمين, میزان نیاز به فضاهای
خصوصی با کنترل و کاهش صدا و باد و تابش بستگی دارد و عمده ترین اقدام یک معمار آن
خواهد بود که ساختمان را به نحوی قرار دهد تا بیشترین استفاده از نور خورشید با شرایط
گرمای بهداشتی و روانی حاصل آید. در اين زمینه بخصوص شدت تابش آفتاب حائز اهمیت
فراوان می باشد. در کلیه پلانها و طرحریزیهای ارائه شده, جهت جنوبی بهترین جهت
ساختمان قلمداد می شود و علت آن هم دریافت تابش مستقیم در زمستان و حداقل تابش در
.تابستان می باشد
۲ آ =
صفحه 10:
le
كاريريهاى سازكار و ناسازكار با فضاهاى أموزشى
کاربریهای یک فضای آموزشی بايد موارد زير را دارا باشد:
مراکز فرهنگی, سینما و تناتر.
کاربریهای یک فضای آموزشی نباید موارد زیر را دارا باشد: شبکه ارتباطی حمل و نقل گسترده د
تاسیسات شهری
مطلوبیت فضای آموزشی در گرو موارد زیر است (شناخت نوع فعالیت عملکرد نیازمندیها) مکان
مدرسه باید در زمین بدون شیب باشد و نسبت به ساختمانهای همجوار طوری باشد که امکان حرکت
و جابجایی و نتیجتا تهویه هوای مناسب فضاها وجود داشته باشد.
در طراحی کالبدی یک شهر انتخاب مکانهای مناسب برای استقرار هریک از فعالیتهای شهری باید به
سه مسئله مهم توجه شود:
) سازگاری نوع فعالیت مورد نظر با فعالیتهای همجوار.
0) مطلوبیت مکان برای استقرار فعالیت مورد نظر.
۰) مناسب بودن مکان و فعالیتهای مورد نظر با نیاز منطقه (ظرة:
صفحه 11:
۲ آ =
تاثیر تبویه در طراحی فضاهای آموزشی
در بررسی نقش محیط و ساختمان مدرسه در یادگیری, کیفیت هوای درون ساختمان اگرچه
بحث چالش انگیز نمی باشد اما شاید ملموس ترین امر در طراحی و ساخت تاسیسات
ساختمانهای آموزشی باشد.
عوامل موثر در طراحی فضاهای آموزشی با توجه به مسائل فوق به شرح زیرند:
و باتدی که به طور منفرد هواى اتاق را از نظر كرما و سوما وا تهری ۳۳۰۳
©) استفاده از سيستمى كه بيشترين ميزان تهويه هوا را داشته باشد.
©) نصب كردن كيرنده هاى در فضاهايى كه بيشترين رفت و آمد را دارند.
صفحه 12:
۳ ا ات :80 81 1 oe
کنییرات میم و قابل توجهی که امروزه در سیاستها و برنامه ریزیهای مدرسه ای
#صورت كرفته اسث به شرح زیرند
قبلا...... آموزشبر پایه کتابها و کاسهایاستاندار شدم لعود, _
لمروزه.....,روشهایآموزش طراحیمدرسه هظ را تغيير دادم لست استفادم مفيد از تكنولوزىهاوجديد
لموزشىدر مدرسه إبخصوصب خشكامبيوتر برلءدرسهاىعملىو أزمايشكاه,) انعطافپذیری
زیادیرا در لیجاد فضاها بوجود آورده لسبّمثلاافضاهاولختصاصىزيادىوكه موضوعاتمختلفورا
لعم از هنري علمیو فرهنگیرا در بر میگیرد.
_قبلا. طرح ساختمانها به صورتی اههایي لوکب ندیشده ستطیلش کل یود
لمروزد.....تنوع زیادیبر ساختمانهایمدارسبوجود oad لستکه شامللنولع تخصصها مثل
هرستانها, مدارسموسیقیو ... را میشود.
_ قبلا. یز کانها بزرگر با ظرفیتدود سیداشآموزانیا بیشتر بود.
آمروزه..... معلمانو خانوادم. ط خولستار کاهشلندازه کلاسها و ظرفیتآنها ببرلیآموزشهو جاه بهتر
Rees
صفحه 13:
ام / تا ۴
برسی چند نمونه فضاهای
آموزشی(خارجی):
‘Westside Campus
Center
‘Bauhaus Atheneum
‘Institut Universitaire
Technologige
‘Hartland school
‘Harward westlake
= &
صفحه 14:
صفحه 15:
ce =
Bauhaus
if!
= ۲
صفحه 16:
lz
wesu
side
mpus C
inter
Project Budget:$17,871,579
149,000 sq. ft
Construction
Schedule:Projected Completion:
Fall 2006
University
Representative:Thomas F.
Curran
Architect/Engineer:Hom &
Goldman Architects, NYC
General Contractor:Konover
Construction Co
Construction
Adi rator:Strategic
Building Solutions
Building Administration:Dr.
Paul M. Simon
صفحه 17:
۳ :8 81 1 8 أ
North face Entrance
Wests
Campus Center
ae ee
صفحه 18:
۳ ا ات :80 81 1 oe
wcsu
د رين
عق م يع
ات
1
First floor plan
صفحه 19:
۳ ا ات :80 81 1 oe
wcsu
Second floor
plan
صفحه 20:
۳ ا ات :80 81 1 oe
wcsu
Third floor plan
صفحه 21:
ا ا 8 81١ 1 8 >
برسی چند نمونه فضاهای
؛آموزشی(داخلی))
تاریخ مدرسه سازی در ایران
ويژگي هاي فضاي مساري مدارس
مراحل تکوین مدارس از دیدگاه معماري
فضاهای مدارس قدیم
چند نمونه از مدارس ایران
:نمونه ها داخلى
مدرسه هترهاى تجسمى كرج
دبيرستان نمونه دولتى فاتح.
صفحه 22:
ww Ek 18 EEE aes
| ويژگي هاي فضاي معماري مدارس
ses Pye Eres را
صفحه 23:
ا ا 8 oe 1 81١
تاريخ مدرسه سازى در ايران
صفحه 24:
# 8 1 81١ اه
270000000 Ter RED
Cooney 2 اضر
SN Bs ated ya ey Ce لبامر ركان
جلسه هاي درس نیز اغلب به همین ترتیب تشکیل مي شد. يعني شاگرد!
6 پیرامون مدرس مي نشستند و به درس گوش فرا مي دادند. به همین
بر ياه 4
4 درس مشهور شد \
صفحه 25:
۳ ا ات :80 81 1 oe
مدارس دوايوا ۱ مدارس چهار ایواته
مدارس دو محوري
صفحه 26:
ip, اناق
'قرار كرفته اند, شكل
ورودي مدرسه در دو ee سر
aie J
4@@ Previous
صفحه 27:
oe |
صفحه 28:
ام / تا ۴
رترب
در سس زر DPS I
۳
اسک, سر ترا بد سترلن شرند از سارین, بزار لزان مارب شپاند ترترده
پریزاد در مشهد را نام برد
صفحه 29:
صفحه 30:
درب ارس
رل زر ار را 7
رس سر
Next =
We ات 1 دارد توت بر
توسط دهانهاي بزرگتر نسبت به حجره هاي واقع در دو
ye رن(
زر تشرد اشامن وان
sl مس ترا از سار
Al sale تسا زیر زد کل
کر
صفحه 31:
wwf 19D EEE ees
صفحه 32:
eo gals a yg Al ره متسر در تزز
peg ee eye اط شهر جریان آب
poo pele ssl
سر بر ریا ات ر بسح
ل معادل چند
صفحه 33:
صفحه 34:
A دود ر
زر یادهش دید 1 ee اش
—_—
صفحه 35:
۳ 8 1 81١ EEE ees
صفحه 36:
ام / تا ۴
= &
صفحه 37:
ww 1 EEE aes
صفحه 38:
0ه كه 1 ۲]آ =
4511 ۲۲۵۷۱05
—
صفحه 39:
7
گرم مي باشند استفاده مي شده
۰ eye
صفحه 40:
2 8 1
قرار تداشته 53000
ا 00
ا ا ل
ات را رن رمك
ا درد[
صفحه 41:
7
نت ودر ير سا
کر رت مر رد
صفحه 42:
۳ ا ات :80 81 1 oe
رسه در سواحل جنوبى درياى زر ۱ ۱ مدرسه در نواحى كوهستانى و مرتقع ۲
صفحه 43:
۳ ا ات :80 81 1 oe
به صورت حياط مركزى و درون كرا ساخته مى شدند.
ل و کوران هوا میسر گردد
7 كاعر ۲۲۵۷۱05 تک
و ۱۳۲۲۲۳۳9
صفحه 44:
صفحه 45:
اه 1 8 2#
4m Previous ۱۱۵۷ 1197
a و
صفحه 46:
۳ 5
ٌ ۱۱۸۸ ۸
Co ee ee ات ۳
صفحه 47:
۳ ا ات :80 81 1 oe
rs) رل
رل
4m Previous
۱۳۲۲۲۳۳9 eee
صفحه 48:
صفحه 49:
۳ ا ات :80 81 1 oe
دناه ع5 تک
و ۱۳۲۲۲۳۳9
صفحه 50:
صفحه 51:
Pre a
مدرسه هر های تجسمی کرچ
سال ساخت پروژه: 4989-728
طراحان:علی اکبر صارمی-جواد بنکدار
کارفرمانوزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
پیمانکار: شرکت گوهر ساخت
۲ آ =
ee
صفحه 52:
۳ ا ات :80 81 1 oe
صفحه 53:
صفحه 54:
oe |
8 از
نمای اداری و راهروی جلو کارگاهها
و ۱۳۲۲۲۳۳9
صفحه 55:
oe 1 81 ا اقا ۳
Se yy
پلکان اصلی ساختمان اداری
و SSS
صفحه 56:
oe |
ie
پله سرسرای اداری
صفحه 57:
oe 1 81 80: |
نماى رسئوران و اداری
a ee
صفحه 58:
۳ ا ات :80 81 1 oe
ذبررستان دخترانه لمونه دولتی
حسين فائح
SS whose tht! oe
1۳
صفحه 59:
wv &
صفحه 60:
00 ۵
صفحه 61:
Bre zx
فضای آموزشی و نمایش ارتباطات
صفحه 62:
۳ ا ات :80 81 1 oe
صفحه 63:
Bre zx
فضای اداری و نمایش ارتباطات
صفحه 64:
: بت | Ber
| فضای فرضكى ونمليش ارتباطات
صفحه 65:
oe ee ا ۳
0-2
صفحه 66:
Pre a
= &
صفحه 67:
للق 7ه 8 81١ 1 8 >
رصد خانه؛ افلاك نما
صفحه 68:
ار لا لا ou ٩
١ فضای خدماتی و نمایش ارتباطات ۱
صفحه 69:
صفحه 70:
ee |
صفحه 71:
۳ ا ات :80 81 1 oe
7 ا سان
لت
صفحه 72:
ا ا 8 81١ 1 8 >
صفحه 73:
۳ ا ات :80 81 1 oe
ز مين بای و محو طاه
صفحه 74:
Pre a
کیفیت محیطی که فرد در آن آموزش میبیند یعنی عواملی
چون فضاء رنگ» نور و صداء و میزان لذت وی از آن
".فضاء بر کیفیت یادگیری موثر است
کلاسهای آینده در ضمن اینکه میبایست برای دانشآموزان
محیطی آرام و راحت باشند؛ بايد به آنها اجازه يادكيرى به
شيوه خود را نيز بدهد. براى رسيدن به اين هدف؛ ميبايست
طرح (فضاى آموزشى) قادر باشد خود را با انواع شيوههاى
آموزشی وفق دهد. مسلما چنین محیط آموزشی» نقش سنتی
استاد - شاگردی را نیز به چالش میکشد و موجب ایجاد
انگیزه برای اندیشههای خلاقانه و فراهم آوردن تجربههای
".جدیدی برای همه دست اندرکاران امر آموزش میشود
؟#
صفحه 75:
۳ ا ات :80 81 1 oe
با تشکر از تمامی دوستان
«يايان