صفحه 1:
دانشجویان :
مجید دماوندی -علی خدابخشی -مزیم عبدلی - صبا کوهی -مینا طاهزی--"
مهشید مرادیفر
صفحه 2:
مقدمه
عوامل متعددی مانند خردگرایی و توسعه علم و توسعه فلسفه و به ویژه گسترش تکنولوژی
موجب تکوین مدرنیسم شد . استفاده از مظاهر تکنولوژی از جمله کاربرد فلز در ساختمان
ساری شروع شد . نباز به استفاده از سازه های فلزی و شيشه درساختمان های شیکاگو
در1871 و ساخت برج ایفل زمینه ای مناسب را برای استفاده از مصالح جدید فراهم کرد .
بعد ار جنگ جهانی نیاز به احداث ساختمانهایی با استفاده از معماری مدرن شکل كرفت میس
١ او ]1 ار رال مشهور دوران متعالي بودند . لوکوریوزیه اصول کگاثه ای لثم
مریقع ساری و باغ روی بام و پلان آزاد و کاربرد پنجره کشیده و نمای آزاد و استفاده از شقف
اول ارا آز أضول معماري مدزنامی دانست . به تدريج توجه به طبیعث در آناز معبارای وا
نيز توجه به تنديس كرابى در كارهاى لوكوربوزيه و رايت موجب تنوع يافتن احجام مدرن ساده
لل أآرا |واسلظا إكرن 20 درا جورد اضول معمارئ مدرن شك يديد آذ ؛ إنتقام ازاك يليك رن
دهه 60قرن 20فزونى يافت و در اذامه آن بست مدرنيسم بديد آمد . ساختاركرايى
(كانستراكتيويسم) در اوايا قرن 20 شكل گرفت و مدتی مورد توجه برخ از هنرمندان بود ولی
بعد از آن مورد انتقاد قرار گرفت و سیک جدیدی به نام دیکانسترتکشن پدید آمد . گسترش
oasis sla شکل گیری مکتب مگری با عنوان هاینک و سپین کارپرد تکنولوزق سهزاه با
توجه به زیست مدرن باعث پدیدآمدن اکوتک شد . هندسه فراکتال وفولد از دیگر گرايش های
پدید آمده در معماری غرب بشمار می ai! كه همه نظریه ها جنبه عمومی پیدا نمی کند .
صفحه 3:
صفحه 4:
در این بخش به بررسی روند و نتیجه سبکها میپردازیم :
۲ ون مذرن در مقابل دنیای کهن منظر و دیدی متفاوت از هستی دارد : و باور به آن دارد
که عقل جای تفکرات ذهنی دوره قرون وسطا را میگیرد . مدرنیته وضعیت و حالتی است که در تاریخ
اتفاق افتاده است . اکثر معماران معتقد هستند کع آغاز عصر مدرن با پیدایش انسان گرایی و
خردگرایی در قرن15 درشمال Whi! شروع شد . عوآملی مثل رنسانس و دین گرایی و علم مداری و
انقلاب صنعتی به اين روند شتاب داد . اولین ساختمان مدرن در اواخر قرن 18ساخته شد . از جمله
این ساختمان ها میتوان به نمایشگاه بین آلمللی در پارک لندن و یا ساختمان قصر بلورین توسط
جوزف پاکستن اشاره نمود . میتوان گفت که این ساختمان اولین اثر معماری با مصالح کاملا مدرن
اه وت یود | مایشگاه دیگری در شهز پازس به مناشبت یکضدمین) ال انقلاب كليل
فرانسه برگزار شد 2بنای مهم به نامهای برج ایفل و تالاربزرگ ماشین که این نمایشگاه در نوع خود
بى نظير بود . اين ساختمان با تمامی مصالح جدید يعنى شيشه و فولاد ساخته شده بود . و معمار اين
ساختمان فرديناند دوترت بود .
صفحه 5:
صفحه 6:
رودخانه سورن (1775-1779) در لنكلستا
ول یی چتوری-د9ستان یکی از eS cual Glo Jy sla ages ode!
مدرن ,یعني تبر چدبی احداث شد . اين بنا توسط ابراهام اداربئ ساخته
شید . Solon! 030/519 دهاتة و 15متر/ارتفاع ابود كه دن راان اخوذ تاستالايلة
تزركى مخسوب مى شود .
صفحه 7:
صفحه 8:
پل معلق کلیفتون(1836) در بربستول انگلستان
پل معلق کلیفتون نام پل جاده بسنیار پلتدی انیت که پولريی رودخاند ال ۱ ۱
بریستول در غرب آنگلستان ساخنه شده است «ظراح اين پل مهندئسی AMIS له
نام ایژمیبارد کینگدم ترونل است و هنگامي که کار سَاخت of در 1864 به پایان رسید
بلندترین و طولانی ترین پل زمان خود در جهان به شمار مى رفت .
صفحه 9:
صفحه 10:
fosters ا
تا قبل از م1851 میلادی نمایشگاههای مختلفی در گوشه و کنار جهان با عناوین و موضوعات
مختلف برگزار گردید که در عصر خود دارای اعتبار بوده اند, اما آولین نمایشگاه جهانی به شکل
امروزی در سال 1851 میلادی در محلی بنام کریستال پالاس در هاید پارک شهر لندن تحت عنوان
(نمایشگاه بین المللی کالاهای ملل جهان )بریاگردید و بالغ بر 14000 غرفه دار از سراسر جهان در
آن حضور داشتند و ایران نیز در فضایی به وسعت 92 متر مریع یکی از مشارکت کنندگان بود
نمایشگاه در زمان خود به گونه ای مورد توجه قرار گرفت که جمعیتی بالغ بر 6میلیون نفر تز
eee 1 5 ان تابره پر تمایشگاههای سنتى آمريكا از حود بجا كداشت كه یشال سد
آمزیکایی ها olSduled ool ja بين المللى خود b ادر سال 1852 در نيويوركا بيه بلاغ / eld
سالهای بعد نمایشگاههای متعدد دیگری د بسیاری از کشورهای اروپایی با شیوه های خاص خود بریا
Sil halos 65,5 1085) bah ١ 316113 خودداشندد تماینت گلها دبای تور
مختلف و به واسطه شرایط حاکم بر زمان خود دستخوش تغییراتی شد ولی نکته ای که همواره دز
تمامی نمایشگاهها قابل توچه است ,تحولی است که برگزاری نمایشگاه درآن دوران از خود باقی
گذاشته و غالبا منشأ اثر در صنایع و تجارت جوامع بشری گردیده است ۰
در اين نمایشگاه 1سا لن نمایشگاهی با مساحتی حدود 3574000 LAL در مدت 6ماه با استفاده
از آهن و شيشه و چوب به صورت قطعات منفصله در کارگاه های مختلف ساخته شد و در محل
از آهن و و جو 7 و در
ieee ی تاه زر کی ماه شا از ت۱0
نمودن چنین ایده هایی با مشکلات و مقاومتهایی روبرو بود تحولی عظیم در صنعت ساخت وساز
محسوب گردید . روشی که امروزه از متداولترین ساخت و ساز محسوب می گردد .
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
4 برح Jal اين بنا بين سالهای 1887تا 1889 به عنوان ورودی يك نمايشكاه بين
المللی که به مناسبت یکصدمین سالگرد انقلاب قرانسه برگزاز میشد .
برج ایفل با 300متر ارتفاع تقریبا معادل یک ساختمان 70طبقه می
باشد. با انضمام یک آنتن 24متری در بالای آن قرار گرفته ارتفاع کلی به
4متر (یک ساختمان 81 طبقه) میرسد .
ابفل در سال 1889به عنوان مرتفع ترين برج جهان بنا شد و اين عنوان
را تا سال 1930که آسمتنخراش کرایسلر با 319متر ارتفاع در
شهرنیوبورک ساخته شد حفظ کرد . در اين بنا 7.300تن فلز بکار رفته
و وزن کلی آن 10.100 تن می باشد . تعداد پله هایی که به نوک برج
منتهی می شود تقریبا پس از هر بار بازسازی تغییر کرده در ابتدا
0.بله وجود داشت در اوایل دهه 198س از اولین بازسازی ,تعداد
آنها به 1.920رسيد و امروز نيز 665.1 يله در ايفل به جشم ميخورد .
بسته به دمای محیط اطراف , نوک برج ممکن است بر اثر انبساط
فلزات, در قسمتی از برج که به سمت خورشید است ,تا 8سانتی متر
تغيير مکان داشته باشد .
صفحه 17:
روند ساخت برج ایفل
تصویری از پی اولیه برج ایفل
صفحه 18:
آغاز ساخت sla al برچ
صفحه 19:
مرحله دوم فازاجرایی
oll فاز دوم اجرایی
صفحه 20:
صفحه 21:
5- پل ساندرلند (1793-1796) در انگلستان
6- کارخانه ریسندگی در شرازیری در انگلستان (1796-97)
7- تالار بزرگ ماشین در پاریس
صفحه 22:
١ للف رن adel : شروع معماری مدرن به صورت مدون و با استفاده از
ات رل از اواخر قرن 19 میلادی بود و خاستگاه اين معماری در آمریکا
در شهر شیکاگو و در ارویا در شهرهای پاریس و برلین بود .
مکتب شیکاکو :شیکاگو در اواخر قرن 19مرکز خطوط راه آهن و ارتباط شرق
وک بود ۱ دا طی 2دهه آخر قرن 19 اولین نمونه های ساختمان های
مدرن به دور از هر کونه تاريخ گرایی و تزیینات در شیکاگو ساخته شد .
١ 1 رام للم مزنبة اا أشكلث فولادى بود أولين مهنديل) بای
ارول لام الى لون أجل بود . جتی ساختمان بیمه زا تین/سال اهای 25
وشات دار اه برکت ها وافراد دیگری مغل شرکت برنهم/ وروت
ساختمان 16طبقه پلوک مانودئاک را بین سالهای 1889-91 ساختند . ديوار اين
برج باربر و سازه آن فلزی بود . لین برج فاقد هر گونه تزیبنات بود .
صفحه 23:
دیگر شرکت بهنام ادلر وسالیوان از دیگر شرکت مهم اين مکنب بود لیمی
معروفترین معمار اين سبک بشمار می رفت . او برای اولین بار شعار<فرم تابع
عملکرد>را که از شعارهای محوری معماری مدرن بود مطرح کرد . او علاقه زیادی
۷ات نذاشت واهرگونه تزبیتات و هرگونه تزبینات را در ساختمان رد میکرد؛
روشهای طراحی و اجرایی و اصول نظری این معماران بنام مکتب شیکاگو شهرت
فان آن زا اصول اولیه معماری مذرن محسوب کرد که مهمترين أن
اصول عبازتند از :
الف ) استفاده از اسکلت فولادی ب) نمایش ساختا بنا ج) عدم تقلید از سبکهای
گذشته د) استفاده اندک از تزیینات
و)استفاده از پنجره های عریض
این پکتتااز «دهم فراتر ترفت ولی از چند اجهت این امکتب LNG)
اهميت است :
اول آنکه پیشرفت تکنولوژی و استفاده از تکنیک ها و مصالح جدید مانند اسکلت
قلزی و تثیقه و تاسیسات مرکزی و آسانسورعرصه جدیدی در معماری يخاي
iis
دوم آنکه در احداث این ساختمان ها از فولاد استفاده شد و فولاد جای چدن را
. فت
و نک این ادلی معی در معماری با کستره خوانی بودزکه در آفریکا شرف تشن
و معماران آمریکایی معماران ازوپایی را تَحث تاثیر خود گذانننتند . به تحقیق بای
اذعان نمود که برج سازی به شیوه مدرن چه از جهت ساختار و چه از جهت نما
: شاخضه معماری مدرن است و از مکتب شبکاگو الهام گرفته است
صفحه 24:
جني بهترین شهرت خود را برای طراحی ساختمان 10 طبقه بیمه شیکاگو
ژاراشت. انن ساختمان اولین ساختمان اسکلت تمام فلزی بود و به عنوان اولین
آسمان خراش امریکایی شناخته میشود.این ساختمان از سال 1884 تا
5ساخته شد و در سال 1891 گسترش پیدا کرد و مقداری وسیع تر گشت.
و نهایتا در سال 1931 خراب شد.
جنی در طراحی های خویش از ستونهای فلزی و میله های فلزی به جای سنگ و
آجر اشتفاده می نمود و آنها را در جهت تکبه گاه قرار دادن برای طبقات بالای
ساختمان بکار میگرفت.
وزن فولاد استفاده شده جهت ساخت اسکلت ساختمان بیمه تنها 3/1وزن یک
تیان 10 طیقم با مضالح بنایی شنگین بود
با استفاده از اين شیوه وزن ساختمان بشدت کاهش یافت بنابراین اين نوع
سازه برای ساختمانهای بلند و عظیم مناسب بود و امکان ساخت آنها را فراهم
میساخت. /
جنی مدتی بعد خودش موضوع و در اصل مشکل آتش سوزی را در ساختمان
های بلند با استفاده و بکارگیری مصالح بنایی , آهن و سفالینه در کف ها و تیغه
ها ,حل نمود.او همچنین این سیستم و شیوه ساخت رت در ساختمان دوم
لیتر( ۱6/66۴ ) به نمایش گذاشت که در شیکاگو بین سالهای 1889 تا 1891
ساخته شد
صفحه 25:
ساختمان بیمه
ساختمان مانهاتان از دیگر ساخته های جنی
صفحه 26:
ساختمان 16 طبقه ریلانس با پنجره های
سبک شیکاگو طراح برنهم و شرکا
ساختمان آدوتریم در شیکاگو (1889)
طراح آدلر و سالیوان
صفحه 27:
نمونه کارهای ویکتور ارتا
صفحه 28:
See aS caso idl Sak, 5 معرّوفٌ
تیا متعارف ترین نماها برای یک کلیسا
صفحه 29:
صفحه 30:
نمای داخلی کلیس
4
3
a
ve
4
صفحه 31:
خانه میلان در ارسلین را ادها
خانه میا نیز درگیر یک چنین جوی است:پنالافاصله پس از ساخت - 1905 نا 1907 به یکی
از جاذبه های توریستی بارسلنا تبدیل شد. این بیلک ساختمانی پا ان ريخت واره غريبش تبلور
کامل کلام را تعین می بخشند. عملا تما استعاره ها برای توصیف نمای مواج عچیب و حيرت"
اور و ان کقدیبهاندن هو خی جد ركس + کار گر فقه شاد سوم جطقققوان عنصگنا ]01
أل أن وا به بتهولارتر؟3 اثر كانورى تبديك نموده است,
خانه اي فاقد خظ"راشت که بر طاق,ها و Osi هابی چایگزین دیوارهای بارپر تعریف شده
اسب و این امکات "رای گانودی فراهم اورد نا پلان های-کاقلا نامتظم,را فارخ آزتقامٌ
الزامات حل,کند. سقف,پنا که تبدیل به یک پیاه راه مرتفع, بر خط.اسمان بارسنا گردیده.وبدر
یا ی ee. Coe. ee eee
گرفته شده از سفز به افزیقای معمار دازند بز غنای هنرق مجموعه افزوده آند؛اين تمزگز بر
پیک رات هلا تتتواری را بر ادا کت قارا وان ا ویک معما یکی کرک وتا
حال انكه او خود تاكيد مى کند. آولویت های معماری 0 7 موقعیت. معیار, مصالح و
يس أز همه آبن ها فره
د بار 10017 ری روت کیرات کایوو ۳ 11357315۳2
گوتیک تتتعله سان فلاندری و کاشی هاق منقوش اسپانیابی و موزانیک های اصیلی با رنگ های
براق می باشد: تئاحتمان .با حداکنر استفاده :از آزادی,عمل موجود در سبک التفاظی بهنفتتل؟
تتتکل,,هایی در ساختار قیزیکی بنا دست یاقت و از همین روست که در هیچ کدام از اثارش نمی
تا لت و سازه بنا راار ی یداتس با تراک ار
هقی ۱۱ وت هایرداحی سکره و با با یکب i pect
اناد Sing Glia aes Sais sla Sey sou
کات معا در معقازکغرتببا باکید پر این کته که خانه مبلا ار کنفیت های اندام وار ارتفا
تفسیری وی ازلهانت دهقرباداوز می شود کهاین و امازتر میتلنت قلی ود کین ال
خیال انگیز مقرر شده اند. جز این معماری داخلی خانه نیز با همان سبک و سیاق معماری
ببرونى بنا و با همان معیارهای ذاتی اثر ولی مقید به ماهیت فیزیکی بنا طراحی شده است,
حجم از خطوط منحنی هم در تمای اصلی و هم در نقشه کف و فضاهای داخلی تبعیت می
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
پارك گوثل. توسط آنتوني گائودي و به درخواست کنت ايزني بُراي
طبقه اشراف شهر بارسلونا طراحي شده است(190021914). aS
ايزيي کول با شاخت ی در ای که های کتگذنن به قیال (ستفاده
از هوای پاک و همچنین استفاده از مناظر انست.
پارك گوثل به دلیل تراس و ورودی نمادینش و همچنین قرار گرفئنش
در کنار ساختمان های گائودی به یکی از جاذبه هاي نوريستي
پارسلوباً که شهرت زیادی نیرز ذاردتبدیل قده اسیّت
این پروژه گائودي, تشابه زيادي به كليساي کولونبا گوثل واقع در
خومه بارسلونا دارد. گائودي در اين پروزه از سیستم هاي ساختازي و
متریال هاي یکسان با سردابه این کلیسا اشتفاده نموده است؛ ستون
هايٍ بشنگي کروی مانند از آجر و نگ محلی شاخته تاو تنلوانند
احساس طبيعي این منطقه را حفظ کنند.
آدغام معماري گوتیک و طبیعت یکی از مهم ترین نکات این رولك
می باشد و میئوان از ترکیب همزمان معماري و احترام به طَیعت»
به غنوان یکی از زیباترین مشخصه هاي این پروژه نام برد.
صفحه 35:
صفحه 36:
y Samira Monfared
Architects.ir
UA bles میسرب
صفحه 37:
آسمتنخراش کرایسلر در نیویورک
ساختمان کرایسلر ) (Chrysler Building نام یکی از بلندترین ساختمانهای جهان و از
نمادهای شهز نیوپورک است. این ساختمان ۳۱۹مر ارتفاع دارد و تا پیش از ساخته شدق
ساختمان امباير استيت: بلتدتركن کماشتمان جهان بود؛
ساختمان کرایسلر ۷۷ طبقه تجاری دارد و در محله ی منهتن در شهر نیویورک درایالات
متحده ی آمریکا قرار دارد. اين ساختمان توسط ویلیام ون آلن برای خودرو سازی کرایسلر
طراحی و در دهه ۱۹۳۰ تکمیل شد.
« آسمانخراش کرایسلر » (۱0109[نا8 6۱۱۳/5/6۲) نام یکی از بلندترین ساختمانهای جهان و
«laa. متهتن در شهر نیوبورك در ابالاتمتجده آمزکا فزاردازد لین ساختمان توس
ویلیام ون آلن برای خودروسازی کرایسلر طراحی و در دهه 1930 تکمیل شد از جمله
ساختمان هایی است که صنعت آسمانخراش سازی را پیشرفت داد. بنای 77 طبقه ی برج
كرايسلر از يايين تا نوك تاج دارای ارتفاعی معادل 315 متر است و برای مدت کوتاهی
بلندترین ساختمان دنیا محسوب می شد. اين برچ کلاهك دار که به عنوان يك نماد شهری
براك تيويورك مطرح است ٠ شاهکاری از سبك « آرت دکو » محسوب می شود ؛ شاهکاری
که طراوت و انرژی سرشارش . با نگاه به آن از نزديك ؛ بالا یا فاصله ای بسیار دور و ی
حتی در عکس ها به بیننده منتقل می تتبود اولین چیزی که دز آسمانخراش کرایستلز جلب
توجه می کند , تاج آن است , که به سبك آرت دکو طراحی شده اين تاج از ينج رديف قوس
فولادین یکپارچه و ضد لك درست شده كه به سمت نوك ناج كوجك تر می شوند و هر ردیف
شامل پنجره Gilt sla تشکل است که به صورت زیگزاگ قرار کرفته اند . خطوط منحنی و
زیگزاگ کلاهك ساختمان از جمله ثزیینات بسیار جذاب در بدنه ی اصلی ساختمان می باشند
لازم بذکر است :در تاریخ 9 ژوثية 2008 میلادی. شورای سرمایهگذاری ابوظبی که یکی از
باژوهای تجاری دولت امارات متحده عربی است, اقدام به خرید بیش از 75 درصد سهام
ساختمان کرایسلر را از شرکت پرودنشال فایننشیال به مبلغی بالغ بر 800 میلیون دلار کرد.
25 درصد باقیمانده اين ساختمان در مالکیت شرکت تیشمن اسپیر است. این شرکت
مسئولیت اداره ساختمان را همچنان بر عهده خواهد داشت.
صفحه 38:
صفحه 39:
نمای ساختمان تثاتر شانزلیزه در پاریس(1913) - طراحان آگوست و گوستا
ویره
صفحه 40:
جنيش فونوربسم ۰
انقلابی ترین نگرش نسبت به جهان مدرن و مقتضیات و
خصوصیات آن در جنبش فوتوریسم در ایتالیا در پیش از جنگ
Cale اول ظهور کرد. بانیان و پدیدآورندگان این منت فکری و
هنری خواستار جهانی بودند که یکسره خودرا با شرایط جدید
بوجود آمده در آثر انقلاب صنعتی و ظهور تکتولوژی جدید نطبیق
دهن فان راک مربوط به كذيضه و حوان/ فل از کار
يدا بذ لته فراموشی ویابه عبارتی به زباله دان ثاریم بلي
بنیان گذار این سبک, نویسنده و نقاش ایتالیایی
کی توا شوم رتشل تحطیلکرام دابلیگاه شوریل فرانم ۱0/۵
در سال 1909 در روزنامه معروف فیگارو در پاریس منشور
فوتوریسم را منتشر کرد. او در بخشی از این منشور می نویسد:
«ما تاکید مي کنیم که زيبايي جهان توسط زيبايي جذیدی به نام
ue A 0(
عنوان موضوع اصلی این سبک تلقی کرد. در مدت کوتاهی اکثر
هنرمندان ایتالیایی به اين جنبش نو ظهور گرویدند . فوتوریسم ها
بو شل اح كط لا ا ايه دل ناكل العامة ل قار
Gib asa ره تفكل له روعت در هر كن زعام لكك براك دا
صفحه 41:
سانت اليا :
«سانت اليا» در بيانيه ي خود به تاريخ 14 ژوئیه ي 1914 به مناسبت گشایش طرح هایش در
نمايشگاهي در میلان اعلام داشت که باید در معماري استفاده از تمام مصالح ساختماني جدید از آهن
و بتن مسلح گرفته تا منسوجات کارخانه اي و مقوا معمول شود. اما قصد اصلي اش از اين اعلامیه
این بود که حرکت و تحول, اساس معماریست, اساسي که به معماري همان تحرك و «سبكي »
مجسمه سازي را مي دهد. قصد وي در جمله اي از خود او در اين بيانیه خلاصه مي شود: «هر خانه
باید مناسب زمان خود ساخته شود» .
بنابراین؛ ببانیه فوتوریستها را درباره معماری منتشر کرد و روحیه انقلابی را به دامنه معماری تزریق
كرد واظهار داشت: 1
«معمارى با سنث. قطع رابطه مىكند؛ ضرورت ايجاب مىكند كه معمارى دوباره از اول آغاز
. تضاد شديدى بين دنياى مدرن و قديم با جيزى مشخص مى شود كه بيش از آين وجود
.» تهام اظهار نظرهايى كه نقل قول شدء به يرسش ميانه رو و بىبيرايه شينكل ابه سال
6 برمىكردد: «آيا نبايد بكوشيم كه سبك متعلق به خود را بيابيم»؟
مهمترين قسمت متن سنت اليا در آنجا بود كه با تصحيح متن مارينتى به اين نتيجه رسيد كه :
«مساله معمارى مدرن ,مساله جابجايى خطوط نيست . يافتن بروفيلهاى جديد , تزئينات تازه در
اطراف درها و پنجره + جابگزین كردن ستونها به وسيله كارباتيدهاء أتلانت هاء مورد نظر نيست. اينكه
آجرنما را به صورت تمایان رها کرده و یا آن را از سيمان يا سنگ بپوشانیم :مطرح نیست .در یک
کلمه تفاوت میان ساختمان قدیم و جدید مورد نظر نیست .مساله آفرینش خانه جدید از صفر
است.با استفاده از تمام ذخایر علوم و فنون و برآوردن شریفانه همه توقعات روحی و عادات ما
با تعیین فرمهای جدید و دلایل وجودی خاص شرایط ویژه زندگی مدرن . به طور طبیعی این معماری
نمی تواند تحت هیچ یک از قوانین مستمر تاریخی باشد.در زندگی مدرن, تداوم روندهای مربوط به
تحول سیک متوقف no شود.معماری از سنتها آزاد می شود و الزاما همه چیز را از صفر آغاز می
کند».
مرگ زودرس وی در جنگ جهانی اول از تعقیب عادی این تجربه جلوگیری کرد. به این دلیل افکازش
مبهم و در حالت تعلیق باقی ماند و از آن به شیوه های متفاوت برداشت شد . از وی تنها اسکیس ها
و کروکی هایی باقی مانده است که از روی آنها ذهن خلاقانه و متفاوتش مشهود است.
صفحه 42:
خانه پله ای . طراح سانت الیا از طرفداران جنبد:؟
طرح سانت sly Wl برج آيارتمانى
)1914(
صفحه 43:
طرح سانت الیا برای ایستگاه مرکزی در میلان
(1914)
صفحه 44:
طرح چیاتونه برای ساختارهایی در
کلان شهر مدرن (1914)
و
صفحه 45:
3-معماری مدرن متعالی :و یا به عبارتی اوج معماری مدرن دربین دو جنگ
جهانی اول و دوم, بعنی عمدتا در دهه های 20و30 میلادی, در اروپا و آمریکا
مقاط اذ دوره معمارى مدرن اوليه. كماكان سكهاى تاريخ كرايي
3104 تتوکلاسیک, زمانتیک و بالاخص التقاطی به عنوان سبکهای مهم و رایچ
در غرب حانز آهمیت بود.
مدرسه باهاس:
در سال 1906 در ویمار آلمان. مدرسه هنرها و صنایع د؛ به ربا
ک ان زرول(1863-1975) تاسیس شد. وی بلژیکی بود و در ایتدای یه
نقاشی علاقه داشت-واندوولد در سال (1919) والتر گروپیوس را بجای خود
به عنوان رئيس مدرسه معرفی کرد. گروپیوس در اين سال مدرسه را تغییر
ای ات ای راهان خاند place ( كذارد. بعد ار جنگ جیانی او
ودره تشز به سمت طراجی صنعتی و فرمهای مکعب شکل/شاده گرایش
1 بر تال 1925 گروپیوش دز یک بادداشت به نام هنر و تكنولوز وا یک
و دید اعلام موضوع کرد و در آن تفکر و پینش غالب در مدرشه/را
تبیین نمود.
یر پدوی منرت در دهد 1920 و اولین طدراب Gib رن
بود. اسانید این مدرسه در زمینه های هنری از قبیل نقاشی, صنایع دتی/
تا ی و الا [ [ [ [ | [ |[ |[ بمآيتدم وراه راشیدن یه آن
را به کارگیری و الهام گرفتن از تکنولوژی مدرن می دانستند.
اين كفته مهم و معروف مسیس ونده رو که کمتر بیشتر است یعنی ساختمان
بابد فا بر کوب تا وایزای اضافه باشد. مشخصه سک میس وند» رم
و در نهایت سبک بین المللی بود.
صفحه 46:
صفحه 47:
ویلای توگندات در برنو آلمان (1928-30) - طراح میس ونده
رو
ين ويلا به سفارش زوج تازه ازدواج کرده ی یهودی ثروتمندی a نام های گریت و فریتز
توگندات از در آمد خانوادگی آنها از کارخانه ی تولیدی نساجی در برنو ساخته شده
است.این زوج میس وندروهه را در سال 1927 ملاقات کرده و از طراحی
ویلای 2۳۳۱۱۴۱۱008۴ ادوارد فاکس ( ۴۱65 ۴0۷۸80) تحت تاثیر قرار گرفتند.اين
خانواده از شیوه ی استفاده ی میس وندروهه از فرم های ساده به صورت عالی استقبال
کردند. با اين حال آنها مایل نبودند که تنها یک معمار خانه ی آنها را طراحی کند
استفاده از چارچوب های آهنی این فرصت را wo دهد تا دیوارهای داخلی بارها را بهتر تحمل
کنند و بازشوها و نورگیرهای بیشتری در فضا داشته باشیم. اين وبلا تشکیل شده از
سطح مختلف ( شامل زیرزمین ) و طراحی متفاوت در هر طبقه می باشد که متناسب با
سایت شیبدار آن است.به طور کامل جداره ی جبهه ی جنوبی و باغ از زمین تا سقف لعاب
کاری شده است.
اين ویلا یک خانه ی نسبتا بزرگ است. تشکیل شده از دو اتاق خواب بچه و یک اتاق برای
پرستار بچه ها که حمام مشترکی در جلوی خانه قرار دارد. در حالی که اتاق مستر با تراس
در ارتباط است. و فضایی برای یک چهارم کارکنان در نظر گرفته شده است. این ویلا به
دليل اسراف مواد و روش های ساخت و ساز غیرطبیعی در زمان خود بسیار گران قیمت
بود. این خانه به دلیل استفاده از سیستم های سرمایش و کرمایش جدید برای اقامت
خصوصی بسیار پیشرفته بود.
صفحه 48:
صفحه 49:
صفحه 50:
کانستراکتیویسم (ساختارگرایی)
معماری کانستراکتیویسم به لهاظ مباحث نظری و ساختمانهای طراحی شده
توسط معماران آن, یکی از سبکهای مهم برای تبیین اصول و ارائه
ساختمانهای مدرن در بین دو جنگ جهانی بود. خاستگاه این معماری شوروی
بود.
کانستراكتيویسم در بین عده ای از نخبگان هنری که عمدتا شامل نقاشان/
الل اران اه معماران بودند, در بعد از انقلاب سوسیالیستی دز بشوروی
Laan epee کانستراکنیویست ها خواستار دگرگوتی بتیادین در زوشهای
شاخت و لباز سشن و به ور کلی نگرش جدید تبسبت بم هر و زيبايي
بودند. یکی از اولین شمارهای آنها در اوایل دهه 1920 چنین بود: ((مرگ بر
pee یی را زنده باد تکشینهای کاسیرآکیولیشی))
۲( ال وساری کاستراکتامسم رو به افول گذانشت له بای ان
ons alee) base و نازخ کرابیا و بالاجض تب تتوکلالییی/ هرا
شوروی مورد توجه قرار گرفت.
صفحه 51:
Ss ازاولین و معروف ترین آثار کانستراکتیویست ها بتای
ell دمن کنگره بين الفللی کمونیست در مسکو است
IAS ال :1920 به وسیله" ولاد میرتائلین" طراحی شد و
هیچ وقت ساخته نشد. اين بنای یاد بود در حدود 390 متر
ارتقاع ذاشت یعنی 9 متر بلتد تر از برج ایغل, اين برج در
طی حرکت مارپیچی که نمادی از تکرار تاریخ بود پیش می
رفت و ساختمان شيشه ای پارلمان را در قلب خود جای می
داد. اين بنا به برج تاتلین یا 10۷۷/6۲ 131110 نیز معروف
است.
قاب مارپیچی آن, چهار تالار که باسرعت های مختلف در
حال چرخیدن بودند را در خود جای می داد. تالار پایین تر که
قرار بود در سال یک بار بچرخد برای برگزاری کنفرانس ها
Ri OLS كلدم رود آدز تزاز یی اهرمی) خبیده طراحی
شده بود که در ماه یک بار مى چرخید وبرای قوه مجریه در
نظر گرفته شده بود. آخرین تراز با یک چرخش در روز مرکز
اطلاعات را در بر می گرفت.
در کنار تفکرات اصلی کانستراکتویسیم. تفکراتی در ارتباط
با oI Sai .Productivism ۰0۳5۱1۳06۲15۲ و همچنین
تأثیرات کانستراکتیویسم بر سینماء فوتومونتاژ و طراحی
گرافیک قابل مشاهده است.
صفحه 52:
کوربوزیه:
کوریوزیه که اسم اصلی وی شارل ادوارد ژانره است در دفتر دو تن از
معروفترین معماران آن دوره در ارویا یعنی اگوست پزه و پیتر بهرنز به
مدت چند سال کارکرد. کوربوزیه در طي فعالیت های حرفه edi
استفاده از یکی از شاخص ترین مصالح ساختمانی,مدرن یعنی بتن راب
توایت زیبایی نیز Pil)
کوریوزبه در دهه بیست میلادی دو کتاپ(زتنیار مهم به زشته تحزیر در
آوردک اولی را مي توان منشور پننش كبري مدا وت را
منشور بینش مدرن در شهرسازی محسوب نمود. نام کتاب اولی او نیز به
سوی یک معماری نوین در سال 1923 در پاریس منتشر شد. کتاب دوم
او نیز به نام شهر آینده در سال 1924د پاریس انتشار یافت. از آثار او
آسمانخراشهای عظیم که با استفاده از تکتولوزی وامشالح هدرن ساخته
شده بود را میتوان نام برد. در زمینه معماری, کوزیوزیه خانه را به عنوان
ماشینی برای زندگی:عنوان کرد»همانگونه که آتومبیل ماشیتی برای
حرکت اس. وی 5 اصل را در ساختمانهای مدرن معرفی کرد که عبارتند
از :
ستونها ساختمانها را كلق رمي ند می کنه
بام مسطح و باغ روی بام
پلان آزآد
پنجره های طویل و سرتاسری
تمان آزاد کی ها و دتوازها نت ورت كتشول
صفحه 53:
ويلا ساوا :
لوكوربوزيه عقايد مطرح شده خود را در مورد معماری در ساختن وبلا
ساوا به تمایش می كذارد و آن را همجون ماشيتى (يه كفته منتقدان) در
خدمت انسان طراحى مى كند.
gst otal Sg st وسعیاسی که درخان, بسیاری دور تل دور
آن راافرا گر اند ولو خراصلیسانتوور جنب قرار دارده اراد
Sat ee eo eae ee
مسير با ماشين طى شود. لوكوربوزيه با اين كار قصد داشته است تا
مخاطب خود را دور ويلا بجرخاند و با اين كار ويلا ساوا در همان برخورد
Ro eee
cll Ge ey ee Ge ee as It. Gap. nas
)ا استفاده از نماىا 500 ١ 1 سطح زمین) در م۵
آزاد (کاذب و بدون پلان) و وجود تراس در بام تشدید شده اند. راه
دسترسی و دیوارهای طبقه همکف نیز از جنس شيشه می باشند که این
خود باعت ارباط بصری پبن داخل و طبيعت كارح شده است (بلان اراد
دید باز به کمک شيشه و انتقال احجام و خطوط (در پلان) به خارج از
خصوصیات معماری نیم طبقه بالایی می باشد که توانسته است پلان آزاد و
ای آزاد رلادراف لوكوريوزيه به خهيي ايجاد كند.
صفحه 54:
صفحه 55:
صفحه 56:
معماری ارگانیک: بینش معماری ارگانیک ريشه در فلسفه رمانتیک دارد. رمانتیسم
یک خنبش فلسفی, هنری و ادبی در اواخر قرن 18و19 میلادی در شمال غزبی ازوبا
بود که به سایر نقاط اروپا و امریکا سرایت کرد. کلاسیک به دنبال سلطه بر طبیعت
است در حالیکه رمانتیک در پی تحسین طبیعن است.
معماری ارگانیک در امریکا در قرن 19 توسط فرنس ولویی سالیوان شکل گرفت.
فرانک لوید رایت به تحقیق یکی از مهمترین و خلاق ترين معماران و نظریه پردازان
فزن بیستم میباشد.
به عقیده رایت در 20 مه 1953 در تلیسین معماری ارگانیک را در نه عبارت ذیل
تعریف کرد :
طبیعت ارگانیک شکل تایع عملکرد لطافت
سنت تزئینات روخ legions فضا
رایت معتقد بود که ماهیت مصالح در ساختمان می بایست نشان داده شود به گونه ای
که شيشه به عنوان شيشه ,سنگ به عنوان سنگ و چوب به عنوان چوب بکار برود .
خانه اولیه رایت به نام خانه های دشتهای مسطح معروف بودند ,زیرا اين خانه ها غالبا
در حومه شهر شیکاگو ساخته شده بودند در تلفیق و هماهنگی با دشتهای مسطح و
سرسبز این نواحی طراحی شده بودند .
صفحه 57:
خانه آبشار مهمترین خانه شخصی طراحی شده توسط قرانک رایت
در سال 1937 ساخثه شده بسیار خوب بیانگر عقیده ی رایت,مبنی
بر(یک ساختمان باید جزیی از طبیعتی باشد که در آن واقع شده
آست)می باشداین بنای ترکیت قلده با منطرم:ا097اتظین و کل
یافته از عناصر ساده ای هَمَچَون سنگ های طبیعت
اطراف,بتون, شيشه, و فولاد په طرزی باورنگردنی با محیط خود
همخوان شده است.خانه آبشار مصداق بسیار خوب اين گفته ی رایت
است که(هیج کس زیبایی خاص یک سایت"موقعیت ساخت بنا"را نا
موقعی که من بنایی آنجا نسازم درک نمی کند)
آگرچه در نگاه اول.صفحات,عریض:نتوتن خانه,با طبیعت و درختان
اطراف,بیگانه به نظر می رسد؛ ولی با نگاه و توجهی هوشمندانه می
توان به انتظام بین خانه و طبیعت که نتیجه ی خلاقیت هنرمندانه ی
رایت است., wy پرد.خانه بر روی آبشار معلق بوده و آب از کنار
دیوارهای Saw آن به پایین می ریزد و خانه که به طرز ماهرانه ای بر
روی ضخره ی آبشار قرارگرفته,چنان با طبیعت اطراف عجین شده
که گوبی جزیی از صخره بوده و به صورت ارگانیک,در طول سالیان
ذراز بوجود آمده است:
صفحه 58:
صفحه 59:
صفحه 60:
_فبلارمونيى 9 JPN ی تج sol
به زبان oop ن
تفر و سالن دوم با
جیوه
صفحه 61:
صفحه 62:
4-معماری مدرن متاخر:
این دوره ی معماری مدرن را می توان از بعد از جنگ جهانی دوم تا اوایل دهه
odes oles کرد در ابن زمان بسيارى از معماران بزرگ دوران معماری
باق شالت مت ون رابت: كوريوزية: كرفييوس: و ميس ريده Mise
١ هت تا نورد ان ساحتمان های تندیس گونه اين است كه همه أنها بل
]انين اندات شده اند. در اين بناها بتن مانند خمیر مجسمه ساز / ماده
ای است بسیار مناسب برای پدید آوردن اجسام بدیع و نوظهور بود. شهر
oe باه پرازنلیا پم عنوان پایتخت جدید کشور برزیل در تال 1957
| 0000 وتنا طْراسِي زشد. معمار معروف دیگر برزیلی بم نام ابلیکار/
بسیاری از ساختمتنهای مدرن این شهر را طراحی کرد.
شهر برازیلیا به غتوان تماد شهرسازی مدرن در طی دو دهه 60 و 70 مبلادق
ties ل إداران]مططارى بلست مدرن هماشد رابزت وتیوری/ مازلا
جنکنز و برنت برولین مورد انتقاد شدید قرار گرفت . آنها این شهر را غیر
انسانی و فاقد هر گونه هویت تاربخی و فرهنگی نیز معرقی کردند.
در ایران شهر اکبانان در شمال فرودگاه مهرآباد مثال خویی از بنتهرساژی
1 اناسل عا كدلو يد امات قبلیزا جانشلون فعمار PEELSI SNES
eee 0 اط عش كد جامفة [مريكًا و نامكدار | لبيك طيقن أب لام ابي
ل م شار حشلا ادر ال لمر بارضليكا
جانسون,آی.ام.پی -معمار جينى تبار آمريكايى ---و شركت عظيم
اك نا كزيل ب ات ازع سکیا شش آی دوع داش ایا
oles) las رد ها سای ور کسترش سیک بسن المللی بقل بش رین
داشتند. شعار معروف میس(کمتر بیشتر است) هم اکنون به صورت سبکی به
ISAT 7
صفحه 63:
مَوّزه, گوگهنايم در
نيويورك
این موزه با راهرو های به هم پیوسته و فرم حلزونی ساخته شده است و از جمله مهم ترین موزه
ى أمريكا به حساب مى ]0 ۱
این موزه توسط توسط معمار بزرگ آمریکایی فرانک لوید رايت طراحی گردید در سال 1937 درب
های آن به روی همگان باز شد.
در اینبموه نگ به رال در اندژونیزو زوایاقآشناختمان نفوز می کند و co GUO?
Ga
یمان رابت کمکنهی تال گذار موستته گوگنهانم كه مجذوب ايده رامپ مارپیچی سود نا ١
حمايت كرد . از سال 3501943 ينبال معماری برای ol jlo jen, AMT Gos oe Oley
إلى بنابى مناسب براى مجموعه ارزشنید جم اوره۳۹۹۳۵ 1۱۱۳6 615]فیانی لوید.
Ser ee CUE opr liegt 09 ural
۲, طى جند شال | كاير أتسفراوانك زوبرو شد تا سراتجام در سال 1959 شش ماء 5
۱۳ ابت هولة !و3 "اننيد عموم افتتاح #رديد . اين موزه به عنوان آخرین بادگار از ناناب
در خلق کیفیات غیرمنتظره فرم و فضای معماری , دشوارترین كار در طول دوران فعالیت حرفه ای
. وی بود
گوگنهايم در شهرهای بان یایاوز و ابا 7 ابوظبت امارات و تلا کنتنور آلمان دارای
لفات است .
جلال آل احمد این موزه را اين گونه توصیف میکند :
موزه راحتقتود و دلباز و خسته نکننده و بوی نانگرفته . و خلا مدام دم ذست و همه چیزبه جای
خود . و مارییج و دایرهای در بالا بهن و در پانین باریک شونده , عین دوکی , از راس پهن تر بر مین و:
مضافاتش همه با هم جور : مثلا اسانسورش به جای مریع یا مستطبل نیم دایره بود و قوس مانند :
صفحه 64:
صفحه 65:
صفحه 66:
صفحه 67:
صفحه 68:
ب در حال نشستن دارد . اين تصویر
ده شده ترمیال اه کت اه اد ماس تن ترمتل
گوان تبذیل کرده است . اين سازه ی شگفت آور , متشکل از یک پوسته ی ضخیم
بتونی و دارای چهار سقف مدور عظیم الجثه است که ناگهان رو به بالا چرخیده اند .
شده از اين چهار سقف بر روی دیوارهای قوس داری قرار گرفته اند که با
لت تبرون متمایل شده اند . اين سقف های مدور که توسط پنجره های سقفي لز
هم جدا كشته و بر روى چهار ستون ۷ کل قرار كرفته .در داحل قضابی با وح و روشن به
ارتفا ۰ متر به وجود آورده ۳
Ss ‘ 5
ot oats Soa بر وق 2
كه متناوبا با و بسته می شوند .
صفحه 69:
صفحه 70:
فرودگاه بین المملی دالاس(1958-63)
به فرمی از منحنی طنابی براي کابل بارگداری نشده که در اتر و۱۳8
بوجود می آید. (زنحصت تک گونگ:به شکلی از فرم منجنی طنابی
برای کابل متعلق که Job افقی هانه دارای بارگذاری یکنواخت
باشد(بون منطور نمودن وزن کابل) سهمی گوتند.., در صورت بیشتر بودن
نسبت دهانه به خپز از عددگ,هر دو فرم تقریبا شبیه یکدیگرند .کابلهای
اصلی پلهای معلق از نوع,کابل هاي زنپره وارند هرچند که منحني آنها
نزدیک به سهمی می باشد . انواع سازه ها با فرم متحنی طنابی عبارتند
از :سازه های با یک انخنا - کابل های مضاعف و شنازه های با انجنا دو
mal
eS Gaps bpp lesb, amis بف اتیر ۹95ص لی"بنیجا
فواصل 2/12متر از یکدیگر استفاده شده است ۰ این ساختمان همانند یک
اره فقلق پر جلتدرظاني از اکن میباشتا.
ٍز هنگام احداث با اتفاده از کيسة هی موقتی شنی بر روی سطح پیش
ساخنه ,فرم منحنی طنابی کابل ها تامین شنده اّست , پس از دستیاپی به ۰
"فرم منحنی مورد نظر , بتن ریزی اطراف کابلها صورت گرفت و کابلها
برای ایجادٍ قوس,های معکوس جهت مقاومت در مقابل نیروی رو به
ی
صفحه 71:
ساختمان اپرای سیدنی
طراحی و ساخت این بنا در سال ۱۹۷۳ توسط معمار دانمارکی به نام یورن اوتزان به
پایان رسید و توسط ملکه الیزایت دوم رونمایی شد.
اين بناى كم نظيرء به صورت یکی از آثار تاریخی درآمده و در ژوئن سال ۲۰۰۷ نام آن
در زمره آثار هنری ارزشمند در لیست پناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی جهانی
ثبت شد.
این سالن عمارتی زیباء بلند و صذّف مانند ائلت که روی بیش,ژفتگیای در آب قرار
گرفته و با بندز شهرطلتنّتی اسیار هماهنگی دارد
اين بنای باارزش 55 مبلیون پونذ هزینه داشته است. چون(شالن پررای سيدني
بزرگترین ساختمان مدرن در دثیا به حساب میآید.
طراحی این سالن با کشیدن طرحهای ناهماهنگ آغاز شد, این طرحها را جورن
اوتزون اوریل دهه 1950 کشید. او در حالیکه به قضر السینور, محلی که فیلم
«هاملت» در آنجا تهیه می شد, خیره شده بود به اين ایده دست یافت.
وی طرحهای خود را زمانی ارائه داد که دولت نیو ولز جنوبی مسابقهای بینالمللی
برای بهترین طرح به منظور ارائه پرستیژ فرهنگی برگزار کرد. او در این مسابقه
پیروز شد و به استرالبارقت تا کار خود را شروع کند. این کار سرانجام در مارس
9 آغاز شد.
از لحاظ هنری, خانه اپرای سیدنی, یکی از مشهورترین اماکن دنیا برای اجرای
هنرهای نمایشی است. البته فقط تعداد اندكي از بازدیدکنندگان با هدف دیدن
نمایش به آنجا میروند, زیرا محیط اطراف آن فضایی سرشار از آرامش به
ارمغان میآورد.
صفحه 72:
صفحه 73:
صفحه 74:
صفحه 75:
صفحه 76:
صفحه 77:
صفحه 78:
تمایی از ساختمان سیگرم
در شهر نیویورک آمریکا ,
کار مشترک میس ونده رو و
فیلیپ جانسون
صفحه 79:
صفحه 80:
موزه هنری کیمبل - لویی کان برای پوشش بام هنری al زه لز
طایهای کوان اف شقانت کر ات ا 20
مساح و به صورت پیش ساخته اجرا شده نمادی از تلفیق تاریخ
گرایی و نوگرایی در کارهای کان است
صفحه 81:
منابع :