صفحه 1:
صفحه 2:
9 دوره معماری مدرن متاخر را
میتوان بعد جنگ جهانی دوم تا اوایل
دهه هفتاد محسوب کرد. در این
زمان بسیاری از معماران بزرگ
دوران معماري اولیه و متعالی
همچون رايت, کوریوزيه, گروپیوس,
میس زنده بودند. آنها کماکان فعال
بوده و نقش پسزایی در شکل گیری
معماري اوانگارد داشتند.
رايت در اين دوره همجنان به عنوان
معروف ترین و مهمترین معمار
امریکا شناخته مي شد و پروان
بسیاری در ااروپا و لمریکا دلشت. او
تنها معماری است که در هر ديه
دوره معماری مدرن ساختمان هایی
پا شهرت جهانی ساخته است
صفحه 3:
پرداز اصلی معماری مدرن در اين دوره
از عقاید دهه ۲۱ و ۳۰ خود فاصله
گرفت
وی به جای تکیه بر یک مع ۸ ماری
انتزاعی صرف و طراحی مکعب های
مدرن به سمت تندیس های احساس گرایانه
كرايش بيدا كرد.
اين موضوع را مى توان در ك
او همجون كليسا: روا شان(
هند(۴ داش باه مرف
a Jud اس دانشگاه هروارد
nad lanl ily Ua اند
صفحه 4:
0 س از جنگ استقلال هندوستان و جدا شدن پاکستان از ابن کشور در سال ۱۹۴۷ ابلات پنجاب
به دو نيم تقسيم شد و لاهور مركز ابن ايانت در قسمت مربوط بهپاکستان قرار گرفت,
جواهر لعل نهرو نخست وزير وقت هند از كوربوزيه خوست شهرى جديد با تكرش به سمت
توسعه و آبنده در پتجالب هند طر احی کند,
براى طراحى اين شهر که چندبکار نام گرفت کوربوزبه از جدید تربن ضوابط شهر سازی و
معماری که خود او مسئول تبیین آنها بود استفاده کرد
کوربوزبه خود چند ساختمان مهم ابالنی از چمله ساختمان های پازلمان و ساختمان های دادگاه
عالی را با بتن AS al je hha
عملیات اجرای این شهر از سال ۱۹۵۲ آغاز گشت,
صفحه 5:
۵ سر الیران شهر اکباتان در شمال فربودگاه مبهرآآبللد مثثال خویبی ااز شبهر ساازی
مدرن ببر اساس عقاید گوریوززیه است.
کار آعاز این شیرک از دهه پنجاه شمسی آغاز شد.
در شیر اکباتان یک سری از آپارتمان های بلند مرتبه مکعب شکل که هه
مشلیه هستتند با یقن مسللح ساخته و الجراا شده لند.و مسکن حبود صد هزاار تفر
صفحه 6:
00 میب نوندرر روه ردیٌگرء معبار-صاحیبن نام مرن تتا,پایان عمر خو
٩ بسنیارة فخالي,
كركرد.
آز,حملهاین ساختمان.ها بساختمان سکگرم:۱۹۸۵۶2۱۱۹:۵۹رر وان تلم برد که
جز آخرين كارهاى,اى محسوب میشود.
صفحه 7:
© قيب جانسون معماز معلصور سشهور اامریکالیی در معرفى ميس بيه جامعه اسريكا و
تلم كززاارى سبيك بين االمطللى سهم بيه سززايى داثندت:.
در این دور الىالمرهى- معماز جيتتى تداز اسريكابى و شركت عظيم اسكيد عور
الوينكك سریلل بیهتقلنید ازز میس سکب هاای شینشه ای در غرب و سوراسر دیا احدالشه
si
شعار معروق مییس (کمتر بر الست)) هم ورن به صووردتدسبیکی ببه تم
صفحه 8:
دیگر چهره بارز این دوره لویی گان محمار استونی تبار لمریگایی است.
اگر چه ساختمان های طراحی شده توسط وی اندگ است.
ولى اپر بسزایی در ححماری غرب در طی دو دهه شصت و هقاد میلادی گزارد.
از وی هی وان حلقه بین مدرن و پست عدرن نام برد.
OS محتقد به تقسیم بندی قضا های سرویس دهنده و فصاهای سرویس شونده و جدا کردن ان
فضاها از یکدیگر بود.
بهترین مثال این نمونه از کارهای وی را می توان در ساختمان مجلس علی بنگلادش در Wha
(۱۹۶۲) و ساختمان تحقیقات پزشگی در دانشگاه پنیسیلو انیا (۱۹۵۷-۶۵) ملاحظه کرد.
صفحه 9:
موشسه
بد را
امنوازه ففرا
ی
صفحه 10:
© قولر و كان هر دو در کنگره بین العللی محماران در اصفهان تحت عنوان بررسی
امگان پیوند محماری سنلی با شیوه های نوین ساختمان در سال ۱۹۷۰دعوت شده
aay
گروپیرس, میس و ریچارد نوترا نیز به این کتفرانس دعوت شده بودند.
منتها به علت مرگ هر سه آنها قبل از کتفرانس این کتفرانس بدون حضور آنها
تشکیل شد و فولر و کان شاخص ترین سخترانان این گنفراتس بودند.
در اینجا باید عنوان شود که محماری مدرن نقطه عطفی در تاریخ محماری غرب و
یا به عبارت دیگر در تاریخ محماری جهان به شماز می رود.
زیرا برای اولین بار نگرش از سنت تاریخ و گذشته به عنوان منبع الهام محماری
تغیییر جهت داد و آینده و پیشرفت به عنوان موضوع و هدف اصلی محماری مطرح
a
محماران و نظریه پردازاان مدرن سحی می گردند محماری را با عم و فقاوری و
جهان در حال تحول همگون سازند..
آنها ساختمان ها و شهرهایی را پیش بینی کردند که پس از مدقی در غرب و سپس
در سراسر جهان چهره واقحی به خود گرفت. انها در ذهن خود اینده ای را ترسیم
گردند که تا به حال در شکل گیری وگسترش است.
صفحه 11:
6 چاراز جنکز این دوره را معماری مدرن متاخر نامید. اين معماران جنبش
معماری مدرن را دچار تغییر کردند. 6 معمار نیوبورکی با هم جمع شدند و
تصمیم به احیاء اندیشه های لوکوربوزیه گرفتند, درسال 19606 کنفرانسی
در موزه هنر مدرن نیویورک برگزار شد تحت عنوان "کنفرانس معماران
برای مطالعه لز محیطا,
در واقع بعد از استفاده بی رویه از سوخت فسیلی منابع محیطی دچار خطر
شد, در حدود دهه 000 بحران انرژی در جهان رخ داد که همه را مجبور به
تجدید نظر در نوع نگاهشان به استفاده از منابع محیطی ساخت -ساختمانهای
شیشه ای که در معماری مدرن ساخته می شد بسیار مصرف انرژی داشت ,
صفحه 12:
0 گروهبپتج معمار تیویورک متشکل شده ااز: )- جان هیدک 2 پنتر آآیزمن (2 رریچاررد مایر
ملیکل گرییوز (6- چالز گوااشمی - در سال 197269 با هم الين گروه رلا تشکیل دالدند.
از ویژگییای کارهای 67 معمار یوییورکی: سعی بیر الين داشتند که عمق غضا را افز
بیتنده هننگام تظاره نتما در درون حجم تفود کند. ااز دیگر وا
استتراکچر ااکسپوزز بود. ساختار سلازه ابى نمليلن اسنتفادم می کردنند.
صفحه 13:
مدرن محسوببه سى تنود و ازز پیه گذارران معاری پست مدررن هم می ید از
آثار او خانه هالتزلسازن می بانند. گلر الیش ببه پیروژژه ویبلا ساووای للوگورربی زییه دازرد.
فزرم سکس و ررننگ سففید) دازراای (2 طبققه ااست و حیباط در بیلم دالردد
ازز سيكر آثالر مليكل خانه "يناسراف"» بازساززى يك خانه قديسى ااست, استزراكجراكسيوز و نقوة
JS Ge yas
درر هورره بست مدرن بر خللاف. دوره مدررن سی تتاان بیه گتشته نگل کردد. یکنی SE
ویژگیای سعسازری پست: مدرررن» استفنده از رننگ. هانی جبیغبی روستالیی ااست. ساختضال.
شهردازری فیتیکس در آآسریکل ازز دييككز آثائر مازيكل كتريوز الست که دازریی فظر ویژژه ای
است_هندسه» نظلم و تقفازرن وازردد مصااری شده. استتر
صفحه 14:
0 ار تا اکتوون ببه ده هایی سعساززی للوکووربی زیبه لین است. بقیه لین گزروه از آزن allie اولیبه
متصورقف شدندد یا تخیر دیدگاهه دادند.. او معسازری حررفهه ای یبا جززئیلات بسیازر دقتیق الست . خیلی
JOS ptt و جرریازن سازز نبوودم. علالوه بر حجم سككسب ببه حجم مننحنى علاقه منند بود و اغلنب در
كتائز حجم مكعب حجم بيلاسطوح متحتى اليجاد مى كند.. ويؤٌكى ويلاهالى مير ابي الست كه اكثثراا
نتنيسن خانه سرتفع الست و در دو طلبقه سالخته مى شلود. شوميناه هسيشه حضور داارد.. خانه
اسمييت ازز سعروفتترين كارهالى مير الست. تثنمين يبا اارتفاع دوبزل و قضاهالى داخلى سقيد رتك و
در تهاییت سالدگلی الستد.
صفحه 15:
6 خیلی ببریع مسیر خود را از اين 6 نفر جدا کرد و به سمت ساخت و ساز روی آورد. خانه
همکاری با اين گروه با همان عقاید لوکور بوزیه ساخته شده است,
صفحه 16:
٩ استاد عدرسه كوبر ن بود - 660 سال تدریس گرد - حدردا (06 سال رئیس آن بود تا
ر عمر. (60(0(0© فو ae زیا ee اثت از جمله
انيل ليبسكيند از شاگردان ار بود. شیگرو بان و بهرام شیردل از شاگردان لو بودند. او بحلی
Gap aint ses iene eee
رشقه چیزیست که ما از طریق تحقیق و پژوهش می توانیم آن را به دست آوریم و در نقطه
مقابل حرفه معماری قرار می گیرد. حرفه گاری است که یاد می گیریم از طریق ثکرار آن را
ادامه می دهیم و به تحقيق دست نمى زنیم و این جدای از رفقه معماری است. او بحث تثورى
را در مدرسه گوپر یونیون بسیا
صفحه 17:
6 در اين پروژه او 5 فرم را در نظر بییند ایا فرم از عملکرد تبعیت می کند یا
كيفيت فضاها را در فرم های مختلف را بررسی نمود. در خانه الماس 066۲2 پوسته پیرامون
را 628 درجه نس شبکه ستونها چرخاند و به بررسی کیفیت فضاهای آن پرا اکثر
پروژه های او در حد تحقیق و تثوری بود و سا اند, خانه ای برای یک شاعر, او بحثی
در نقد معماری مدرن مطرح می کند که باید به طراحی تخصصی فضاها دست زد, بر خلاف
عقاید معماران مدرن که معتقد به یک خانه شیشه ای و تکرار آن در جهان بودند. او معماری را
می پسندید که به طور تخصصی به نیازهای مصرف کا ی براي یک زن و
شرهر طراحی کرده که از پکدیگر طلاق گرفته اند و بخاطر کردکشان نمی خواستند جدا از هم
زندگی کنند,لذا با حفره هایی که فقط کودک آنها می تواند از آن حفره ها عبور کند خانه ای
صفحه 18:
6 او بحث دپگری تحت عنوان فراتر رفئن از نگاه غالب کار فرمابان را مطرح کرد, او معمار
را اسیر نظرات کارفرما ن بايد به خلق عملکردهای جدید توجه کنند,
i ساخت, ضمنا او به بررسی تاثیر
از آثار اجرا شده ار یک مجتعع مسکونی در
استوانه در وسط, داراى شيب تيز به سمت داخل
صفحه 19:
6 خانه شماره (400: از دیگر آثار جان هیدک است , در آن فضاهای سیرکولاسیون اصل فضای
خانه را تشکیل می دهد. دارای راهرو های طولانی است. در اين راهروها می توانستند از
مناظر اطراف لذت ببرند. به نظرم بهرام شیردل از اين پروژه برای طراحی سفارت ایران در
برزیل الهام گرفته است,
صفحه 20:
6 معروفترین اثر جان هینگ عونورا/ ااج() یا خانه يوار (سال هاى 86 -16/86) نام دا
دیواری در وسط قرار داده و در یگ طرف فضاهای اصلی خانه: که به صورت ففرده وروی
هم قرار دارند و در طرف دیگر فضای فرعی خانه و فضاهای خدماتی را قرار می دهد كه
وسیله دیوار در دید بصرى كاملا از هم جدا می شوند. اين پروژه در لواخر عمر جان هیدگ
سافته شد و قبل از ساخت گامل جان هیدگ مرد, در این پروژه گفته می شود كه جان هيدف
ازشيشه بزرگ مارسل دوشن الهام گرفته (ساختار این شیشه دو بخشی است) تحلیل گران این
دو قسمتى شدن گار هیدگ را علهم از شيشه ی بزرگ دوشان می دانند.
صفحه 21:
© به نظرم پیتر آبزنمن مهم ترین معمار نیمه دوم قرن 000 است, اگر لوکوربوزیه را مهم ترین
معمار نیمه اول قرن(000 بدانیم, اوایل سبک لیت مدرن داشت و کم کم به جنیش دیکانستراکشن
روی آورد سپس به جتبش فولدینگ, بعد به معماری نواری 9۲۷#77) روی آورد و سپس
معماری پرش کیهانی پا معماری که به تعبیر چاراز جنکز از علوم روز دنیا بهره مى كيرد؛
یکی از مهم ترین کارهای او تاسیس موسسه پژوهشی 4006
4 ایست برای مطالعات معماری و شهرسازی و مجله ای در آمریکا با
نام ابوزيشن (مخالفان) جاب كرد؛ كه (0)-©) سال تشر شد و معماران صاحب نظر در آن
مقاله می دادند. رم کولهاس از طریق مجله و موسسه آیزنمن حمایت و مطرح شد.
صفحه 22:
8 أنزنمن خانه هابى طراحي كرد كه با شماره نام كذارة شده بودند: ٩ 6 5 ©
(0) در تحلیلی می گویند او از شما
ای اولیه اش از حجم و فرم مکعب شروع می کرد. در
شد و شکل می گرفت. او مت ره ید رامن ص دهد هه محمنول نی به همین
لد ني كرة © لوعي كار یش را ميم كلد او در این خانه از ساختار
كم
ee © قسمتى را الهام كرفتاء اين
د های (6 بهشت بر اساس این مربع (6 قسمتی است )
اولین شبکه را در یک طبقه می گیرد, در طبقه فوقانی این شبکه را می چرخاند و رد واقع
نوعی ابهام به وجود می آورد, درخانه شماره ( فرلیند طراحی به خوبی مشاهده می شود.
اپتدا یک مکعب بعد به 6 و سپس به تفسیم می کند, تعدادی دیرار در نظر می
گیرد و از آن حجم اولیه به
صفحه 23:
6 به دلیل استلاده از صفحات افلی در کارهای از منتقدبن نام معماری مقرابی را بر آن نهادند.
i يكى ازمهم ترين 5
ار ايجاد كر لا مفهوم
پله را تغییر می دهد, پک پله سبز رنگ و یک په به رنگ قرمز طراحی کرد بله سبز به
طبقه اول می رود؛ اما پله فرمز مسدود است و به سقف بر می خو . او عملکرد پله را تغییر
مى دهد. مى تواند سكويى برا ای نشستن؛ محلی براى بازى بجه ها يا تنديسى پسی در داخلی
كا ذر اثاق خراب اصلى نتوانند یک تخت در نفره قر نفره قرار بد + او
در همه پروژهایش ساختا وضع موجود را می کشد. قر معا او معتقد بود فرم مى
تولند ضعیف باشد و نه هميشه قوی, جح
صفحه 24:
6 در مجموع ویژگیهای جنیش لت مدرن (جدول فصل :4 کتاب "از زمان و معماری" خوانده
شود) عبارتند از: سطح به صورت ناخود آگاه, واقع بین؛ هر فرمی که حاصل آيد؛ اواخر نظام
سرمایه داری؛ هنرمند تحت فشار؛ پر زرق و برق؛ تکنیکی شیک و تکنیکی پیشرفته؛
بيجيده؛ ابهام آميز؛ فرم تندیس گون؛ ساختمان به مانند تزئینات؛ ضد تمثیل و استعاره و ,
صفحه 25: