معماری و عمرانهنرعلوم مهندسی

معماری مدرن و قدیمی

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 24 اسلاید تفاوتهای معماری مدرن و قدیمی و مقایسه سبکهای معماری معماری ایران و جهان

mahtabkia

صفحه 1:

صفحه 2:
یسه با معماری کشورهای دیگر جهان از ارزشى ويزه برخوردا است: معماری ایران دارای ویژگیهایی است که در ویژگیهلیی چون طراحی مناسب. محا پوشش, رعلیت مسائل فنی و علمی در ساختمان, ایوانهای رفیع. ستونهای بلند و ات كوناكون که هریک در عین سادگی معرف شکوه معماری ایران است. در معماری ایرلنی,با وجود خصایلی چون تناسب و زیبلیی سر درها وگنبدها و ایوان‌ها خصلتی که بیشت بررسی است گوهر معماری ایرانی و منطق ریاضی و عرفانی آن است. درونگرلیی و گرلیش معماران ایرانی‌به سوی حیاط‌ها. پادیاوها. گودال باغچه‌ها. هشتی‌ها و کلاه فرنگی‌ها که شبستان‌ها را گرداگرد خود گرفته است. از دیرباز جزء منطق ایرانی بوده است

صفحه 3:
ساختمان های قدیمی ساختمان های قدیمی دارای دیوارهای قطور بودتد که وزن ساختمان راجه زمین انتقال می دادند. این دیوار ها اغلب از جنس سنگ یا خشت خام با رو کشی از کل با اه کل بودند دیور این ساختمان ها در برخی از مکان ها تا بیش از ۶۰ سانتی متر گزارش شده است. این گونه ساختمان ها اغلب فاقد اسکلت بوده اند ولی در مواردی بدنه با چوب های گردو با بلوط مسلح شده و تیر سقف ها نیز از جنس چوب بوده اند سقف لین بنا ها از نوع شیرولنی بوده است . در مواردی هم سقف ساختمان ها را با کا گلاندود می کردند تا از نفوظ رطوبت جلوگیری کنند. آغلب لین بنا هابه خصوص عمارت های بزرگ مربوطبه اشراف .دارای طاق های فوق العاده زيبا و منحصر به فرد هستند.این طاق ها با دهانه های عریض .بدون هیچ اسکلت نگه دارنده با امثال میلگرد بودند و فقط با مصالح مرسوم زمان خود مانند سنگ و خشت و آجر و.. ساخته شد اند برخى از لين عمارات , با توجه به نوع مصالح و تکنولوزی مربوط به ‎٠٠١‏ الى +18 سال پیش هنوز سالم و دست نخورده باقى مائده اند.

صفحه 4:
۱000 ee ‏ساختمان های جدید امروزی دارای سازه هایی محکم و منحصر به فرد هستند‎ ساختمان ‎Gla‏ امروزی دارای سازه های بتنی .فلزی .بنایی و..هستند که در برخی موارد مانند ( پروزه عظیم خلیج فارس در شمال غرب شیراز ) در نوع خود منحصر به قرد است.

صفحه 5:
:ساختمان های قدیمی در ساختمان ها ی قدیمی تزییئات در عین سادگی,زیبایی فوقالعاده ای داشتند. تزیینات در این ساختمان ها به خصوص عمارت ها بر پایهنمادین بوده و جنبه روحانی داشتند. طاق هایی که به صورت قوسی.مربع یره و .. بر سر ورودی پا داخل عمارت ها میزدند.انسان را به درون عمارت جذب می کر در این ساختمان ها بنجره ها داراى ارسى هستند و شيشه هاى رنكى. نور صبح كاه را ه رنگ های متغاوت به درون عمار کردنددرب هاى ورودى داراى كتيبه .با طرح هایی زیبا از جنس چوب .بر زیبایی داخل و بسرون ساختمان می افزودند. ما کچ بری سقف با آیبنه کاری سقف ها .که یکی از ارکان زیبایی معماری قدیمی هستند.این کچ بری ها در شاهنشین یا نشیمن اصلی در کنار آبینه کاری و طاق ضربی ها بر زیبایی سقف می افزودند. می

صفحه 6:
تزیینات در ساختمان های جدید: امروزه در ساختمان های جدید.تزیینات يا دکوراسیون داخلی نقش مهمی را یف مى کنند. اصولا هر انسانی زیبایی را دوست دارد و خواستارزیبیی در مکان زندگی خود است. ساختمان های امروزی تيز تزيينات مربوط به خود را دارد . بعنوان مثال نور پردازی «نور و بازى با نور در ساختمان ها یمروزی «نقش به سزایی را بازی می کند برای مثال در ورودى ساختمان ها با نور و بازی با آن در كنار سقف هاى كاذب «جلوه زيبابى به ساختمان هاى امروزى مى بخشد و ميل انسان «را براى ورود به مكان مورد نظر “تحريك مى كند الیل 1۳ اب

صفحه 7:
کارونسرا وجود لين بناها مرحله بيشرفته اى از زندكى را مجسم كرده. در ولقع شاهرى حیات اقتصادی وبزرگنی هر دوره وا تشکیل می داد.فاصلهزیاد بین مراکز تجاری. مداخلهعوارش طبیعی» معیط وحشی, یبن" خطرهای جنگ ها داخلى متعدد و در بسيارى اعصار دسته هاى اشرار كاملا سازمان يافته. صرف نظر ا ‎gall sas‏ جادرنشينان و اتواع غارتكران. همكى وجود بخايكاه هاى امن را بزاى تأمين استراحت كاروان ها و ساير مسافران ايجاب مى كرد ساخت کاروانسراهای ایران‌به طور گسترده از دوره صفويه شروع شده. لازم بوده است در تقسيم كن به همه عوامل از وضع آب و هوایی گرفته تا شیوه معماری منطقه توجه کرد. کاروانسرای شاه عباسی کرج ‎Pe‏

صفحه 8:
معماران و هنرمندان مسلمان در ساخت و طراحی مساجد نهابت ذوق و خلاقیت هنری خود را بیتوجه به اجر مادی آن به کار می آید معماری مساجد در ایران یک دنا شور و هیجان و یک سکوت و آرامش باشکوه راب مایش میگذارد که نماینده ذوق سرشارزیباییشناسی است و منبعی جز آیمان مذهبی و لهام آسمانی تمیواندداشته باشد. پوشش گنبدی‌باقاعده مدور. تخستین باربه وسیله معماران هنرمند دهران مدم ساسانی و در بنای کاضهای خسروان. هم چون کاخ اردشیر ‎GIL‏ در فیروزآباد و کاخ سروستن به کار رفته که این وضعیت صرف نظر از پوشش فشاهای وسیع و رفیع. شکوفایی بیرونی و درونی اینگوته بناها را فراهم میآورد که پیشتر با استفاده از قابهای موبع متحدالمرکز با چرخشی به مقدار نیم قائمه بر روی قاب زیرین و محاط در آن زیگوراتی راب وجود ميآورد. ساخته ميشد.

صفحه 9:

صفحه 10:
اصول پویا در معماری گذشته ایران معماری در ايران بيش از ۶۰۰۰ سا تارخ پیوسته درد دست کم از ‎٠٠٠‏ هق. م معمارى هر جه ياشد سازنده و سامان دهنده ‎ue‏ زیست انسان - گرایش اجتماعی و معماری - فرهنگ اصول حاکم و پویا - اصل نظم و وحدت -اصول ورودیها - حیاط (فضای باز) - نیارش و هندسه -اصل گنبد سازی -اصل طبیعت

صفحه 11:

صفحه 12:

صفحه 13:
نمونه های معماری ایرانی

صفحه 14:
حمام وکیل شیراز

صفحه 15:

صفحه 16:

صفحه 17:
بنای بسیار عظیم تخت جمشید طی سالیان پیوسته پایتخت باشکوه و تشریفاتی پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخا اده و می‌توان آنرا نماد معماری هخامنشی به شمار آورد. ساخت

صفحه 18:
ماخ ابلداتاى تخشجمشيد از ديرينترين كاغهلى تخت جمشيد اسث. لين اخ كه به فرمان ‎Soy an‏ نا شدهاست. بای برگاری جشنهای رهاى وابسته به حضور بادشاه استفاده م يشدءاسيت. ست كه طول هر يك از ديوارتهاى أن ‎4١‏ متر است. بر روى لين ديواردهلى ستكى: صفى از سربازان. بزركان كشورى و 55 قوم هديه أور از يران بزرك را ركز ابن بلكانها نقشى از بادشاه قرار داشته كه در يك دست عصابى به نشانه بادشاهى دارد و در دست ديكر كل نيلوفرى را به شاه صلح و دوستي تقديم هدية أوران ‎la‏ انوروزى و بذيرش نمايندكان أباداتا داراى دو جفت بلكان دو طرقى در سمت شمال

صفحه 19:
مياته حال ايجاد شد. قاجاريان از طریق سفرنمه هاء عكسها و كارت بستال با معمار قواعد سبك هاى ار خاستكاه هاى معمار فرهنك فريبتده غرب به جامعه درون كراى ابرلئى بود. در لين راستا حصار شهرهاء تخريب شد و بافت هلى اوركانيك أنها به اشكال هندسى تحول ياقث. در اين فرهتكى ‏ عمل مى كرد یی ایجاد می‌شدند وره فرمول هاى غربى با امكانات ابرلنى ساخته و اجرا مى شد و در ابن مرحله معمارى به عنوان ابزار

صفحه 20:
ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی

صفحه 21:
سر در دانشگاه صنعتی شریف ساختمان اداری ترمه در همدان

صفحه 22:

صفحه 23:
خانه ایران کیش

صفحه 24:

14,000 تومان