صفحه 1:
صفحه 2:
دانشکده علوم تربيتى و رواتشناسى
ری عله اطلاعات و دنش شناسی
كرايش مديريت اطلاعات
موضوع:
معمارى مديريت دانش در سازمان
٩۷ بایز
صفحه 3:
فهرست مطالب
* مقدمه
" معماری چیست؟
* معماری مدیریت دانش
* معماری فناوری اطلاعات سازمان
* تعریف معماری سازمانی
" لایه های معماری فناوری اطلاعات
* زیرساخت های فنی مدیریت دانش
* مزایای معماری سازمان
* مدل های معماری مدیریت دانش
*نتیچه گیری
صفحه 4:
معماری
: معماری عبارت است از
ساختار بنیادی یک سیستم محاط شده توسط مولفه هایش و روابط آن ها با
یکدیگر و محیط که توسط قوانین و رهنمودهایی برای طراحی و تکامل پش
cee شود
صفحه 5:
معماری Ce puro دانش
معماری مدیربت دلنش ساختار پایگاه دلنش سازمان را مشخص ی کند و منلبع کلیدی دلنش ونحوه به
هم پیوستن و ارتباط اجزای دلنش را تعیین می کند.معماری مدیرت دلنش چگونگی تبدیل وتحول
اطلاعات به دانش و چگونگی انتقال و ارتباط آن را ارائه می دهد.
معماری مدیریت دلنش طرح کلی زیر ساخت فنی مدیریت دلنش را در دسترس قرار ی دهد عین حال,
بلید عنوان کرد که کار معماری مدیرربت دلنش چیزی بیش از صرفا توصیف دلنش سازمان است این
معماری مدیریت دانش رابه راهبرد کلی سازمان مرتبط می سازد.
صفحه 6:
معماری فناوری اطلاعات سازمان در بر گیرنده زیر مجموعه معماری برای داده ها و اطلاعات:نظام dle شبکه ها
ورایانه های رو میزیسخت افزار و نرم افزار می باشد. لین امر بلید با راهبرد کسب و کار لین سازمان تنظیم شود بو
معماری فناوری اطلاعات و راهبرد متناسب با فناوری اطلاعات بايد راهبرد سازمان را مورد حمایت قرار دهد.
معماری مدیریت دانش زیر مجموعه دیگری از فناوری اطلاعات رالرائه می دهد.
استفاده از معماری و زير مجموعه معماری که اغلب بر بر حسب سطوح توصیف میشود.
چهار چوبی را فراهم می آورد که تصمیمات مرتبت بر فناوری اطلاعات در آن رخ می دهد.
صفحه 7:
معماری ساز
مطابق نظر مالهوترا معماری های مختلفی که کل ساختار معماری سازمان را تشکیل می دهد شامل
موارد زیر می باشد:
| معماری تواناییهای راهبردی: طراحی کلی برای سازمان وتوانایی های که سازمان برای دستیابی به
اهداف سازمان و تحقق بصیرت سازمانی در پیش می گیرد.
صفحه 8:
۲ معماری کسب و کار: توانایی های بنیادی را که سازمان جهت نیل به راهبرد هاى كسب وكار لازم
دارد که آنها نیز برای نیل به بصیرت و رسالت سازمان ایجاد شده اند مشخص می کند.
1 عناصر معماری کسب و کار» برای مثال شامل:
اهداف و آرمانها+عوامل بازار. و ذی نفع های مختلف اعم از کارکنان. قانونگذاران مالیاتی.مشتریان و
صاحبان سهام می باشد. فناوری اطلاعات.به عنوان عنصر تشکیل دهنده معماری کسب و کار نیز تلقی
ميشود.
صفحه 9:
دانش
اطلاعات
داده ها
ارتباطات
رایانه
صفحه 10:
دانش
مكان و نحوه ى كسب ولمنتقال دانش سازمان را مشخص میکند.معماری دانش هم دربرگیرنده
دانش ضمنی وهم دانش آشکار می باشد. معماری دانش به گونه ای طراحی می شود که هم از
معماری کسب و کار سازمان وهم از معماری اطلاعاتی آن کاملاً حمایت کند معماری دانش به
چگونگی خلق و ایجاد داتش و به کارگیری آن و ينکه چگونهسازمان ید می گیرد می پردازد
صفحه 11:
اطلاعات
های اطلاعاتی سطح بالای سازمان را به شکل راهبرد فناوری اطلاعات مشخص می سازد
این معماری با کار کردن از طریق برنامه کسب و کار اهداف و محدودیت ها و نیزهای
برنامه ریزی برای فناوری اطلاعات را تعریف می کند .
صفحه 12:
داده ها
این معماری به موازات جزء جزء شدن روز افزون خود. این امر را مشخص میکند که چگونه داده ها جمع
آوری ؛پردازش,ذخیره سازی و توزیع می شود تا در خدمت خواسته های معماری کسب وکار و اطلاعات قرار
گیرداین معماری نیاز های حال و آینده پرای جمع آوری,استفاده.تجدید.القاء وانتقال داده ها را در درون و بیرون
.مرزهای تعریف می کند
صفحه 13:
نظامها
نظامهاء فناوری ها و سخت افزار و نرم افزار لازم وا جهت حمایت از اطلاعات و داده های مورد نیاز
.سازمان مشخص می کند
صفحه 14:
ارتباطات
شبکه های ارتباطی؛ ابزار های شبکه ای. تفاهم نامه ها و فناوری های را که در جهت ارتباط
.نظام ها و کاربران مورد استفاده قرار می گیرند مشخص می کند
صفحه 15:
زیرساخت های فنی مدیریت دانش
مجموعه ای از نظامهاءفناوری هاءشبکه هاءتفاهم نامه ها و معیارهایی که جهت حمایت از راهبرد دانش سازمان
.لازم است
مديران با كار از طريق معمارى دانش مى توانند زير ساخت فنى مديريت دانش را توسعه دهند.برخى از اجزاى زير
ساخت دانش را احتمالاً بايد خريد يا ساخت. ولى بسيارى از آنهاء از قبل وجود دارند و فقط بايد در حمايت از
.فناوری دانش .جهت گیری مجدد در آن صورت گیرد
صفحه 16:
معماری دانش
زیرساخت مدیریت دانش
7 پردازش | واسطه ااسترسى | التشار | تسخيرو | اذخبره
اطلاعات | اطلاعات افزار | شدن جمع ist
آوری
1
صفحه 17:
مدیران با کاراز طریق معماری دانش می توانند زیر ساخت فنی مدیریت دانش را توسعه دهند.برخی از اجزای زیر
ساخت دانش را احتمالاًبید خرید یا ساخت. ولى بسيارى از أنهاء از قبل وجود دارند و فقط بايد در حمايت از
فناوری دانش جهت گیری مجدد در آن صورت گیرد. اولین گام در توسعه زیر ساخت فنی دانش اين است كه
فناوريها و نظامهای موجود صورت برداری شودبعد از این که این گام تکمیل شد.هر نظامی باید از نظر توان بالقوه
ا ات pants as el Gnomes بر گیردمایجاد کند.تبدیل نماید یا انتقال دهد مورد ارزیابی قرار
.گیرد برخی از نظامها , مانند گروه افزانقش چند گانه بازی می کنند
صفحه 18:
مزایای معماری سازمان
Senet Spay روز بودن:کیفیت گرایی وشتاب تغییرات شرایطی را فراهم آورده که ما را مجبور به روی آوردن به
سوی معماری سازمانی می کند. در قرن ۲۱.معماری. عاملی تعیین کننده در موفقیت یا شکستبقا یا فنای سازمان
عات
:مزايا و منافع ناظر بر رويكرد معمارى سازمانى را مى توان در دو دسته كلى كروه بندى كرد
0 منافع عام مرتبط بر كسب و كار سازمان
< منافع مرتبط بر بخش فناوری اطلاعات و سیستم هاى اطلاعاتى و منابع فناورى اطلاعات يشتيبان كسب و كار
صفحه 19:
مزایای عام مرتبط بر كسب و كار
** تبعیت از استراتژی
* کاهش فعالیت های زاید و بخشی نگری
* ماهیت فرآیند معماری سازمان
صفحه 20:
مزایای مرتبط بر بخش فناوری اطلاعات
* کاهش اضافات
© ببستم هاى اثر دم
افزايش كيقيت سيستم ها
** يكبارجكى سيستم ها
صفحه 21:
مدل معماری اولریک
صفحه 22:
اولریک یک مدل معماری ساده را که تنها از سه لايه تشکیل شده است معرفی می کند در مدل معماری اولریک
ay a gh که در بر گیرنده مجموعه اصطلاحات علمی- فنی کاربردی مورد نیاز سیستم مدیریت دانش می باشهٌ
تغان داده شده است لاية لدراکی(فرضی) بازتاب یک موقعیت مشخص است وبرای تولیدویرایش و ذخیره کردن
.داش با دامته معین به کار می رود و لایه ولسط در ارتباط با نمونه هایی است که زمان و مکان مشخصی دارد
براق سل
امه پروژه برای اجرای مدیریت دانش
صفحه 23:
مدل معماری گارتنر
]
wc
۱ سس ۱
ee
بازیایی داتش
جستجوکر وب
ا a a
] پایگاه های حادم ای ۱ ] برتامه على كاريردى كروء کاری ۱
مدنههی توویم شده خی گرا
خعمات عیکه و
پایگاه خدمات
صفحه 24:
گروه گارتر به عنوان بهترین گروهی که توانسته است ارزش داریی سازمانی با عوان سیستم مدیریت دانش را
اس دهد فناخته ده استاین گروه در یکی از گزارشهای خود یک مدل معماری مدیریت دانش چند لایه ای
رائه دادند که در شکل نمایش داده شده است
ایین ترین سطح. معمولاً اینترانت و اکسترانتی که از پایگاه های خدمات وخدمات شبکه تشکیل شده اند. به
«عنوان پایگاهی برای ارسال برنامه های کاربردی مدیریت دانش مورد استفاده قرار می گیرند
پایگاه های دلده ای و برنامه های کاربردی گروه کاری (اولی با داده ها سروکار دارد و دیگری با کمک کردن به افرا
در گروه های کاری)اجزای سیستم را در سطح بعدی تشکیل می دهند.در معماری گروه گارتر, اين جزء(سطح
بعدی)» بازیابی دانش نامیده می شود که شامل عملگرهای لسناد و پایگاه داده ها (برای به کارگیری دلرایی
های داده ای و اطلاعاتی مختلف سازمان). عملیات بازیابی دانش و نقشه های دانش ادراکی(فرضی) و
فیزیکی(عملیاتی) است. سطح بالای بازیابی دانش در برنامه های کاربردی کسب وکار, غالبا یک واسط کاربری وب
تزور
صفحه 25:
دراین مدل در مستله جلب توجه می کنند. نخست اینکه معماری مدیریت دلنش گروه گارتدرشامل برنامه های
کایرت و کم ات که طقه بنذی شده لند و دارای نقش های مکمل هستند. هیچ زیر ساختار یا سیستم
واحدی توانلیی برآورده ساختن تمامی نیازهای مدیریت دلنش یک سازمان را ندارد. دوم اینکه بازیلبی دلنش به
+عنوان جدیدترین بخش لضافه شده به زیرساختار فناوری اطلاعات و مرکز کل معماری مدیریت دانش است
صفحه 26:
نتيجه گیری
آمروزه مدیریت دانش توجه رو به رشدی را از سوی دانشگاهیان و نیز افراد خبره و حرفه ای به سوی خود جلب
کرده است. گستره مدیریت داتش بسیار وسیع است و در برگیرنده هر دوی انتظارات سازمانی و قاکتورهای تکنیکی
تگونگی بل تحول اطلاعات به دانش و چگونگی انتقال و ارتباط آن را ارائه می
زدهد. به بیان دیگر
معماری مدیریت دانش طرح کلی زیر ساخت فنی مدیریت دانش را در دسترس قرار می دهد یعنی
مجموعه نظامها. فناوری ها و ار تباطاتی که چارچوبی برای حمایت فناوری مدیریت دانش سازمان فراهم
+«می کند.