صفحه 1:
موضو ع :میس وندوروهه
صفحه 2:
صفحه 3:
ا ل ا OMe
©0650 تا 0600 در دفتر ييتر بهرنس كار كرد . در
a(S (one) ا ا م
Neos الل ا 9
همان دوره ميس وندروهه تحت تاثير شينكل |جا:!©) و
TL en COPE PO UE R CRCrC a eon 5010
بود .
ميس تحت تاثير هنر دستايل » تاثير بهرنس در بكار بريدن
مصالح جديد و يلان آزاد رايت بود .
rene eee OE Pe
صفحه 4:
" اکنون در ساختمان موضوع استخوان و پوست مطرح است .
من نمي خواهم جالب باشم من مي خواهم خوب باشم .
تكنولوزي مي تواند مشكلات اقتصادي » اجتماعي و فرهنكي
زمان معاصر را حل كند ."
ا ا ا ل ا ل
اا ا ل ال كت
دارد .
شعار اصلي میس وندروهه :
kOe eee Se و
Cen ce add kee ees ee SE CC
Oke
صفحه 5:
میس واندروه: هرگاه از میس واندروه یاد مي شود نا خود
SIS ceed on Cee) 0
شعار معروف این معمار بزرگ بود.
"کمتر بیشتر است" براي مدرنیستها يك کانسپت و مفهوم
تعريفه شده ومشخص است که همواره در پي کم کردن
جزییات ناخواسته اند. هدف مینیمالیستها در طراحي
نمايش جوهره ذاتي جز و كل هر جيزٍ است.خواه قسمتي
از قاشق و جنكال باشد و خواه فضاي كالري يا يك خانه.
صفحه 6:
اوج تكامل ايده هاى مينيماليستى در ساختمانهايى جون خانه
فارنزورث و ياويون آلمان در بارسلون مى باشد.بر
خلاف ساير هنرها؛»معمارى در اين دوره حامى انديشه ها
و آرمانهاى مدرنيسم بود.ميس سعى داشت در پروژه
ا 200
هستند .به سازماندهی فضا بپردازد.معماری میس همچون
مدرنیسم مقتدر آن دوره»در پی آنست که همه چیز را به
ROMP ROS Tr Pee 0 0 57
صفحه 7:
Bie الل ل e> mene ees
Pee one ال Rem rere)
هنرمندی»در ساختمانهای وی به چشم می آیند.ایده"
جریان سیال فضا" نیز به احساس رهایی و سبکی در
etree) الت
فلز و شيشه مصالح مورد علاقه وى هستند.او در
Rag ay OTS) ا ل 0
صلابت فرم را به رنك ترجيح مى دهد.
صفحه 8:
3 ee ws ker reel
واندروه و ييروان آنها بر جاي مانده سبكي بين المللي بود
که دولت ها و سازندگان خصوصي از ان استقبال کردند.
جون ساده و ارزان بود. اما معماري مدرن در دستان آنها
0 ۹ ا GLENS
0 0 ل ل
ا ا ل ل ا كم en
سيردند.
صفحه 9:
ميس وندروهه بين سالهاى (0©2)00 تا ©0©292 رئيس
مدرسه باوهاوس مى شود و در سال ©©©0 به اتفاق
ا ل 0
نام نمايشكاه را سبى بين المللى كذاشته و در آن كارهاى
ميس وندروهه را به نمايش مى كذارند . از عناصر
Fy erro Ree eterna OCR HES Opa
اندكى بعد مرمر اساس طرح هاى او مى شود .
صفحه 10:
[7 eN gerne ey
WETS ie SP Ese Be Eve ES Sse y)
00000 ل NATED SEU E wer Se > eB Ee
كننده دارد نه نكهدارنده ى طبقات بالا » داشتن نظمى
چهارگوش که باعث قرینه سازی محور معماری کلاسیک
نشود . خوددارى از تزئينات » حذف تضادهاى شديد بين
» رنكهاى داخل و خارج » ييوستكى آزادانه فضاى داخلى
» اين سبى در خدمت شهرسازى » خانه هاى ارزان قيمت
ED IONE I IES SSS eerie Se
بزرگ
صفحه 11:
مقياس با واحدهاى ارزان قيمت و يك اندازه قرار كرفت .
ميس وندروهه كفته است : " همواره معتقدم كه هيج
رابطه اى بين معمارى و ابداع فرمهاغى تازه وجود ندارد
. همجنين معمارى هيج ارتباطى با ذوق و سليقه شخصى
ا ۱
با روح عنصر و دوره ای که در آن زندگی می کنیم »
نظام می گیرد .
او همواره به دنبال تلفیق کار فکری و کار یدی بود "
انذيشه هايم دستانم را هدايت مى كنند و دستانم نيز درستى
e ea pee ee) 000
صفحه 12:
(1966-40) ععساا یی(
9 - طرح خانه آجری
5 6 ما 6 0 ۱
دلنشكام فنىليلىونويز
برلین- 0
۲ شیکگو
cad 448 - Wubbe Wowe(I998)
404 - Chios “Wouse ( Panswortk Lowe (ISO)
۳
09 Orage Bult, Dewpork(IOSP-O)
سيكرم
صفحه 13:
Oe YEE BO add De RO nt cd (doSSs)
CON cad الركدات 45 3-5-0-0 3
گالرویرلین - )97۷۰) 4909(
Cre م ا
0
ليارتمانهاىمسكونىدر شيكاكو - )0©©0(
صفحه 14:
حداقل ۴) اصل عمده در کارهای میس وندروهه می توان
یافت :
- وضوح ساختمان به همراه طراحی شهری بیش از
معماری از طریق حذف وزن غیر ضروری پدیدار
ا ل ل 9
ضرورى را از بين بردم تا حد امكان آنرا روشن سازيم .
ere rts ern 121211111011111
از آنها استفاده می شود . ماهیت خاص هر کدام از آنها
رابیان می دارد و
صفحه 15:
BREW TESS Ce Cre RTE ee cieniene o)
VeNieae NES CSSD er ear nen ete <r)
ENTS eS COTE ERE ne
جهت تكميل روشنايى ساختارى » جداره هاى -6“
بيرونى احاطه كننده و تيغه هاى فضاى داخلى
اا ال ا كت
باقى نمى ماند كه كداميك ساختارى اند و كدام نمى
auth
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
* معمارى مدرن متعالى :
» بايايان جنك جهانى اول و نياز شديد به ترميم خرابى ها جنك و توليد
انبوه ساختمان» كرايش به معمارى مدرن افزايش بيدا كرد. لذا استفاده از
ا 7 ا الت 5
سبکهای پر زرق و برق و تاریخی مورد توجه قرار گرفت. در اين دوره
معماری مدرن به عنوان تنها سبک مهم و آوانگارد در غرب مطرح شد و
دامنه نفوذ آن به صورت یک سبک جهانی؛ در اقصانقاط گیتی گسترش یافت.
[0 Pecmee perce ceCnT Tue TNs hore DI Tor me
Op Tee Ce Sew ICS Yo- ete ne SS SSS BESS)
گذشته و تاریخ گرایی داشتند» به جای آن آنها خواهان جایگزینی تکنولژی و
ICC S EC Ce SS Beene Cenc tele ene Sag
Een Ses ee ate enone eee eran)
همكون با طبيعت بودند.
صفحه 27:
بر اساس نظریه فکری سبک مدرن متعالی» ساختمان باید فاقد
nee Pc Oorware ye ey Sey |
باشدء همان كونه كه توليدات صنعتى مانند اتومبيل» هواييماء
يخجالء راديو و ديكر توليدات فاقد هر كونه خصوصيات منطقه
اى هستئند.
tenes Seo SCE S SSS Tore ee Ser] 1
فاقد هر كونه تزئينات و اجزاء اضافه باشدء مشخصه سبى ميس
وندروهه و در نهایت» مشخصه سبک بين المللى او بود.
cnc) اا ل ل للكت
ا ا ل ا 00
خطوط مستقيم از مشخصه هاى كار اين معماران بود.
صفحه 28:
صفحه 29:
به طور کلی اصول کار معماران مدرن متعالی و معماران ارگانیک عبارت بودند از :
طبیعت باید داخل بناء اجزا و مصالح نیز بشودء ارگانیک به معنای همگونی و تلفیق
Seek eee Sere
لکرد صرف صحیح نمی باشد ب ق فرم و عملکرد و استفاده و استفاده از ابداع
Se ES STS Rone eee Ee Len beeen eS tea a)
احترام به محیط طبیعی» تلفیق حجم و فرم با محیط طبیعی به کونه ای که هر یک مکمل
همدیگر باشند.
احترام به فطرت و ذات مصالح به همان گونه ای که هستند. چه سنگ باشد چه چوب و
يا آجر.
5 ets be)
به کار بردن عنصر خط برای بیان بهتر» استفاده از خطوط ساده و مستقیم به جای
ee ۹
صفحه 30:
صفحه 31:
i | 7
oma 7 1 ١ ill ا
ار ااا Uae ۱ ۱ ات
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44:
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
صفحه 48:
صفحه 49:
صفحه 50:
صفحه 51:
صفحه 52:
صفحه 53:
صفحه 54:
صفحه 55:
صفحه 56:
صفحه 57:
0
اس
PALE pore
صفحه 58:
صفحه 59:
باازوى موفيت براى دوستان
