معماری پست مدرن
اسلاید 1: معماری پست مدرن
اسلاید 2: فهرستسیر کاربرد اصطلاح پست مدرنیسممفهوم پست مدرن سیر کاربرد واژه پست مدرنمفهوم پست مدرنويژگيهاي عمومي دوران پسامدرنمعماری پست مدرن منبع الهام و لغات کلیدیگرایشات پست مدرن در معماری رابرت ونچوری چارلز جنکس پست مدرن سفید (پنج معمار)
اسلاید 3: مفهوم پست مدرن«به آسانی می توان دریافت که دوران ما یک دوران تولد و مرحله گذر به عصر تازهاست .پوچی و ملالی که نظم های نهادین را بر می آشوبد و پیش بینی مبهم و بدشگون رویداد ناشناخته منادیان دگرگونی است که در راه است». ویلهم فردریش هگل
اسلاید 4: سیر کاربرد اصطلاح پست مدرنیسماولین بار آرنولد توین بی،مرحله بسط تمدن غربی پس از سال 1875 را «پست مدرن» یا «پسا مدرن »می نامد .رواج کاربرد گسترده این واژه در حوزه های هنر و معماری و فلسفه و...در سالهای 1960و 1970پست مدرن: فرامدرن ،پسا مدرن ، پسا نوگرایی ، ما بعد تجدد
اسلاید 5: مفهوم پست مدرنپست : همچون نتیجه مدرنیسم ، عواقب پست مدرنیسم ، زاده پست مدرنیسم، تداوم جریان مدرنیسماز یك سو اینكه خود را به عنوان «پُست» هر چیز بنامیم، مستلزم این است كه نوعى خستگى، فرسودگى یا اضمحلال را بپذیریم. كسى كه در پُست ـ فرهنگ زندگى مىكند كسى است كه دیر به مهمانى آمده است و درست زمانى به آنجا رسیده است كه بطریهاى خالى و تهسیگارهایى را مىبیند كه در یكجا جمع شدهاند. همچنین این تأخیر مىتواند بیانگر نوعى وابستگى باشد، زیرا پُست ـ فرهنگ حتى قادر نیست خود را به شیوهاى مستقل تعیین و تعریف كند. اما پُست ـ فرهنگ محكوم است دستاوردى فرهنگى را انگلوار ادامه دهد كه دورانشان سپرى شده استآرنولد توینبى (Arnold Toyenbee) ، كه گمان مىرود نخستین كسى است كه واژه پُست ـ مدرن را به كار برده است، از آن استفاده مىكند تا فرو افتادن تمدّن غربى را به خودستیزى و نسبىگرایى از دهه 1870 به بعد نشان دهد.
اسلاید 6: اخیرا دعاوى پُست ـ مدرنیسم به شیوهاى بسیار مثبتتر عرضه شدهاند: در آثار لسلى فیدلر (Lesile Fiedler) ، ایهاب حسن (Ihab Hassan) و ژانفرانسوا لیوتار، پست ـ مدرنسیم بهعنوان كودك سالمى است كه از غول بر خاك افتاده مدرنیسم بر جاى مانده است.در آثار این نویسندگان، «پُستِ» پست مدرنیسم نه بر خستگى دیرآمدگان كه بر آزادى و ابراز وجود كسانى دلالت مىكند كه از خواب گذشته بیدار شدهاند.هابرماس : کاربرد پسا بیشتر تداوم جریانی را ثابت می کند ، نه پایانش را،... پست مدرنیته : بسط ظرفیت های پنهانی و تحقق امکانهای مدرنیته .چارلز جنكس : ما ميخواهيم از مدرنيته، كه ديگر موجب رضايت و خشنودي ما و كافي براي نيازها و مشكلاتمان نيست، فراتر رويم اما نميدانيم و مشخص نيست كه داريم به كجا ميرويم.
اسلاید 7: خصوصیت پُست ـ مدرنیسم همین رابطه خاصّ پیچیدهاى است كه با مدرنیسم دارد كه در قالب نامش به ناگاه احضار مىشود، ستایش مىشود، مورد شكّ و تردید قرار مىگیرد یا ردّ و طرد مىگردد. پیچیدگیهاى فزونتر در سایر گفتمانهاى نظامهاى متفاوت پُست ـ مدرنیسم نیز این رابطه را تحتالشعاع قرار مىدهند، گفتمانهایى كه در آنها جنگ با مدرنیسم اغلب مبین جنگى درونى با تاریخ و نهادهاى درونى هر نظامى است .در تفکر پست مدرن تاکید بر وجه محلی یا بومی در مقابل قطب بندی جهانی و فردی ، عینی و ذهنی پیشی می گیرد و بر اساس همین دیدگاه است که بر بازی زبانی نامتجانس و ناهمگن ، امور نامتوافق ، بی ثباتی ها و ناپایداری ها ، گسست ها و تضادها تاکید دارد . تفکر پست مدرن هر گفتگو را به جای آنکه مکالمه یا دیالوگی بین دو شریک بداند ، آنرا نوعی بازی و رویارویی بین دو رقیب می داند . در این تفکر اجتماع همگانی و جهانی به هیچ وجه یک آرمان با ایده آل محسوب نمی شود . تلاش مداوم هستند این است که بس کنید دیگر ، بگذارید همینطور بماند . یا دست از معنی سازی بردارید . “
اسلاید 8: ويژگيهاي عمومي انديشه و دوران پسامدرنپُستمدرن نسبت به مفروضات و اصول و مباني تفكر مدرن، رويكرد انتقادي و ترديدآميز و انكارآلود دارد .انديشه پُستمدرن اساساً سلبي و انتقادي است. روحِ اين رويكرد، نقد مفروضات و يقينيات مدرن است. درواقع رويكرد پسامدرن، گويي طوفاني از ترديد و شك و انكار به جانِ ميراثِ عقل مدرن افكنده است، و به تعبير نيچه، دارد با پتكِ نفي و انكار، تاريخ انديشه غربي را مورد هجوم قرار ميدهد .انديشه پسامدرن صرفاً داراي وجه سلبي و انتقادي نسبت به مدرنيته است؛ و وجه ايجابي و جانشين و سازندهاي را ارائه نميدهد. از اين روست كه پسامدرنيسم آدمي را در جهاني پر از شك و ترديد و در حالتي تماماً معلق و اسير بيمعنايي و بيسرانجامي رها ميكند. جوهر انديشه پسامدرن، نسبيگراييسوفسطاييمآبانه استانديشه پسامدرن، تكنولوژي مدرن و بويژه جهتگيري ويرانگر آن نسبت به محيط زيست را مورد انتقاد شديد قرار ميدهد و نسبت به خِرَد ابزاري مدرن و مظاهر آن (تكنولوژي، بوروكراسي، نظام گفتماني علوم مدرن) رويكردي انتقادي دارد.
اسلاید 9: متفكران پُستمدرن غالباً توجه خاصي به مقوله «زبان» دارند. آنان حقيقت و باطني معنوي و يا شأن واقعنمايي براي زبان قائل نيستند، و بر اساس يك نظريه مبتني بر قراردادي بودن زبان و رويكردي تماماً نسبيانگارانه، و به سبب بياعتقادي به وجود ماهيت و حقيقت ثابتي براي امور و اشيا، «زبان» را عبارت از يك نظام بازيِ تابع اهواي نفساني ميدانند. «زبان» در نگرش غالب پسامدرنيستها، از همان افقي مورد توجه قرار ميگيرد كه نيچه از آن سخن ميگفت. يعني يك «ابداع بيمعنا» براي تحقق اراده معطوف به قدرت بشر. از اينرو، بازار هرمنوتيك نسبيانگار در اين انديشه، رونق بسيار دارد.انديشه پسامدرن تقريباً در تمامي گرايشهاي خود، اعتقادي به وجود حقيقت ثابت و يا امكان دريافت معرفت مطلق ندارد . هیچ انگاری مفهومی نیچه ای است که با معنای سیال و بی ثبات از واقعیت رابطه ی تنگاتنگی دارد . شعار مرگ خدا ی نیچه به این معنی است که دیگر نمی توانیم به هیچ چیز یقین داشته باشیم . اخلاق دروغ است و حقیقت افسانه.
اسلاید 10: گرايشهاي پررنگ آنارشيستي و ستيز با عقلگرايي بديهي و طبيعي، در آراي پسامدرنيستهايي چون «ميشل فوكو»، «ژاك دريدا» و «ليوتار»، وجود دارد. «دريدا» را به دليل اعتقاد افراطي به نسبيگرايي بيبنياني، كه قاعدتاً به نفي و انكار خود ميانجامد، نيز به دليل عدم اعتقاد به وجود «حقيقت» يا تحقق هر نوع امكان «معرفت»، به ياد «گرگياس» سوفسطايي باستاني منكر حقيقت و وجود و معرفت، «گرگياس قرن بيستم» ناميدهاند.پسامدرنيسم در قلمرو اخلاقيات، به وجود هيچ اصل ثابت اخلاقي اعتقاد ندارد؛ و به تبع نيچه، اخلاق را تبلور اراده نفساني استيلاجوي معروف به قدرت بشر، و يك نيرنگ و دروغ عملگرايانه ميداند. از اينرو، در آراي فيلسوفاني چون «فوكو»، «دريدا» و يا «ليوتار»، نميتوان خط تمييز روشني ميان «خوب و بد» و «خير و شر» ترسيم كرد؛ و همه چيز در يك خلا معلق بيمعنا و نيستانگاري سيّال و سرگردان، رها شده است.نهيليسم پسامدرن، مبنايي سوفسطايي و تماماً شكگرايانه و رويكردي ويرانگر نسبت به همه اصول و معيارها و موازين و آرمانها و اعتقادات و ايدئولوژيها (به تعبير ليوتار: «فراروايت») دارد، و بر پايه رفتاري ساختارشكنانه، صورتِ خودويرانگر گرفته، به انكار خويش و تماميت تمدن مدرن، و اساس و مباني بديهي و فطري زندگي بشر ميپردازد. البته ميزان و مراتب اين نيستانگاري خودويرانگر، در همه گرايشهاي انديشه پسامدرن، يكسان و به يك ميزان نيست. اساساً پسامدرنيته، گرفتار تزلزل و اضطراب و يأس و حس بحران و هراس، و حال و هوايِ ترسناك مرگي غريب و بيمعناست.
اسلاید 11: پسامدرنيزم در ساختارهاي اجتماعي و اداري خود، به دليل تعميق نيستانگاري خودويرانگر، موجب از هم گسيختگيهاي اجتماعي، شدتيابي فروپاشي نظامهاي خانوادگي، گسترش وحشتناك بحرانهاي رواني و اخلاقي، و احساس بيمعنايي و سرگرداني و لااباليگري و هرزهگردي، كاهش ضريب مسئوليتپذيري و وجدان كاري و انضباط اخلاقي در كارمندان، و تشديد هولناك حس بيگانگي و تنهايي و بيهويتي و اضطرابِ وجودي مبهم و فراگير در جوامع غربي گرديده است.اقتصاد پسامدرن، كه با سر و صداهاي تبليغاتي در خصوص «جابهجايي قدرت از سرمايه به دانايي» و ظهور «انقلاب الكترونيك» و «موج سوم»، هياهويِ عجيبي براي پنهان كردن ماهيت سرمايهسالارنه و بهرهكشانه خود به راه انداخته است، درواقع همان سرمايهسالاري مدرن است، كه بويژه از دهههاي شصت و هفتاد قرن بيستم ميلادي، بيش از پيش رويكردي نئوليبرالي و به شدت مصرفي و مبتني بر استفاده از تمامي ظرفيتهاي تكنوكراتيك در پيش گرفته است.
اسلاید 12: معماری پست مدرن منبع الهام : هویت انسان لغات کلیدی : فرهنگ تاریخ سنتکثرت گراییالتقاط هنر مردمی سبک محلی
اسلاید 13: گرایشات پست مدرن در معماریبررسى نسبت بین مدرنیسم و پُست ـ مدرنیسم بهترین نقطه شروع معمارى است. ممكن است این امر بدین سبب باشد كه معمارى، كه رابطه نزدیكى با تمام مناقشاتى دارد كه درباره مدرنیسم و مدرنیته این قرن در گرفته است، حیطهاى از كنش فرهنگى است كه در آن جنبشها و برتریهاى سبكى بسیار چشمگیرتر است و نسبت به قلمروهاى دیگر كمتر بحثبرانگیز است. حتّى اگر چنین نباشد، مورّخان و نظریهپردازان معمارى بسیار بیشتر از دیگران در پى آنند كه قضاوتى چنین مطلق كنند.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.