صفحه 1:
| igs eile
صفحه 2:
نام دانشجو:
استاد
صفحه 3:
لو کوربوزیه / 0۲۳0۷۵5۱۵۲ ۱6
صفحه 4:
لوکوربوزیه ( ۲۷ آگوست ۱۹۶۵ - ۶ اکتبر ۱۸۸۷) ۰ اسم
مستعار چارلز ادوارد ژان نرت- گریس(005۲۱65
plese S gl . cowl (Eduard Jeanneret-Gris
معروف نود کب متبکی. که آمروزخ:سیک بین العللت
نامیده می شود به همراهی لودویگ میس واندر روهه ,
والتر گروپیوس و تئو وان داربورگ کار می کرد . او
همچنین در طراحی مبلمان دستى داشت
صفحه 5:
(La Chaux-de-Fonds) 2199291) 59 ar jor 959) « شهر
كوجكى در شمال غربى سوئيس ؛ در نزديكى مرز فرانسه
متولد شد . لوكوربوزيه علاقه ى زيادى به هنرهاى بصرى
داشت:و نزد شخضی به:نام چارلز لپلامتیه :ز که معلم یک
مدرسه ی هنرهای زیبای محلي بود و خود در بوداپست و
پاریس درس خوانده بود , به آموختن مبانی هنر پرداخت
صفحه 6:
اولین خانه هایی که او طراحی کرد در لشودفوند و متعلق به خود
وی بودند , مانند وبلا فالت (۲۵۱66 ۷۱/2) ویلا شوآب (۷۱۵
۵ و ویلا زان نرت ( اين خانه ی آخر را برای پدر و مادرش
ساخته بود) ۰ اين خانه ها یادآور سبک معماری رایج » منطبق بر
طزیعت کوبهای sans در آن:متطقه منت وشته کومهای لب
بودند . لوکوربوزیه دائما" برای فرار از محدودیت های حاکم در
شهرش , به دورتا دور اروپا سفر می کرد . در حدود سال ۱۹۰۷ به
پاریس رفت . در آنجا در دفتر یک فرانسوی پیشگام تولید بتن
تقویت شده , به نام آگوست پرت (۴6۲۲6۲ أو5نا ولاك ) كار بيدا كرد
صفحه 7:
بین اکتبر ۱۹۱۰ و مارس ۱٩۱۱ برای پیتر بیرنس - معمار و طراح
معروف آن زمان - در نزدیکی برلین کار کرد و در آنجا با لودویگ
میس واندر روهه ی جوان ملاقات کرد . در آن موقع no توانست
آلمانی ,زا بتتیار وان و لنش ضتحبت کند .هر دوق ابن تجرية ها
تأثیرات زیادی بر زندگی شغلی او در آینده گذاشتند .
صفحه 8:
کاریکاتوری از بوکوربوزیه
صفحه 9:
لوکوربوزیه , در اواخر سال ۱۹۱۱ به کشورهای بالکان رفت و از
پونان و ترکیه نیز دیدن کرد . دفترچه ای از اسکیس های او در
اين مسافرت , حاوی طرح هایی از معبد پارتتون , به خوبی اثبأت
کننده ی تأثیرات ارائه شده در کار Sax او به نام ورس اون
Architecture) 25x51 ۱۱06 ۷6۲5) در سال ۱۹۲۳ بود . او در
سال ۱۹۱۶ و در سن ۲۹ سالگی برای هميشه به پاریس نقل
مکان کرد و در سال ۱۹۲۰ , لقب لوکوربوزیه را که اسم
پدربزرگ مادری اش بود به عنوان اسم مستعار خود انتخاب کرد.
صفحه 10:
لوکوربوزیه در طرح های خود
بسیار نحت تأثیر فضای کلی
شهری و سیستم شهرنشیتی
منطقه به منطقه بود که به
کارش جذابیت بالایی می
تعشيد. . او
مدرن شد : او يكى از اولين
کسانی بود که در زمان خود
تأثير ماشين را ٠.أنبا
انسان ها بيان كرد ! او اين
مطلب را چنین توضيخ می داد
که در آینده , شهرها حاوی
آپارتمانها و ساختمان های
رركت واه شد عد يف
کدام به طور مجزا , گویی در
کنار بقیه پارک شده اند .
تلوری ها و طرح های
لوكوريوزيه خصوصا" توشظ _
صنف ساختمان سازان كاملا
مورد قبول قرار مى كرفت ,
جنان كه لوكوربوزيه مى كفت
: به طور قانونی تمام
ساختمان ها بايد سفید باشند
صفحه 11:
. و دیگر معماران از اين گفته پیروی می کردند و از هر گونه . _
تزئینی به شدت انتقاد می کردند . لوکوربوزیه از ترکیب های بزرگ
alate دز شهزها همواره:با عبازت. های خسته کننده وناهخاهگ با
افراد پیاده در شهر , ol مي کرد . پلان شهری برزیل نیز بر همین
ايده هاى او بنا شده بود . آخرین آثار لوکوربوزیه بیان کننده ی یک
برداشت ييجيده از فشارهاى مدرنيته در زمان خود بودند ولى در
عين حال طراحى هاى معمارى شهرى او داراى حالت استهزا و
انتقادكرايانه هستند.
صفحه 12:
در زیر به تعدادی از آثارش توجه فرمائید
ویلای ساوا
خانه دم - اینو ۲۵۷56 08۱80
مکان : فرانسه
تاريخ ساخت : 1917 - 1915 مبلادی
ویژگن : برای اولین بار ازاسکلت و کنسول استفاده:شند : ف
دیوارها دیگر نقشی در آبستابی و سازه ی ساختمان نداشته اند:
فرم کلی پروژه مستطیل شکل است و کاربرد ستون های بستی
برای نگهداری سقف و کف بدون انکا به دیوارهای باربر بصورت
کامل نشان می دهد. در اين اثر لوکوربوزیه» معماری به اساسی
ترين عوامل ساژنده ی یعنی ستون : کف و پله تجزیه شده
استطرح این خانه های پیش ساخته را در نظر مهندسین مورد
توجه قرار داد .
صفحه 13:
ویلای ساوا
Citrohan ويلا سیتروئن
House
مکان : پاریس
تاريخ ساخت : 1920
خانه را براى كاركران طراحى
كرد ولى در حد پروژه باقی
ماند . استفاده كردن از يام به
عنوان حياط و ساختمان به
صورت پیلوتی .
صفحه 14:
تاریخ ساخت : 1952 - 47
این:ساختتان: 18 طبقه:با نام خانه لوگ رپوزبه:
معروف است و وی به خاطر این ان
جايزه لزيون ولور را كرفت . 1925 ساختمان
رای 1600 نفر با. 337 آبارتمان...يى اطاقه نا
آپارتمانهایی که برای خانواده های 8 نقره
هستند . فروشگاهها در 2 طبقه میانی و
انعکاس آن در نمای ساختمان . فروشگاهها
عبارتند از مغازه های خواربار فروشی و
سرویس:دهی.. دفترپست., آدر طبقه 17 ,یک
رستوران و مهد کودک برای 150 کودک و
استخری کم عمق , تراسی به ابعاد 24 در
5 متر مخصوص ورزشو امور اجتماعی
ابيب :ساق کاری نکردن معل قالبهایبتنردز
نمای ساختمان به خاطر طبیعی دیده شدن آن
و زیر پیلوتی
لوکوربوزیه در روز اقتتاحیه گفت : " در هر
گوشه ای از اين بتا اثر چوب و با جای میخ و
چکش خوردگی را می توان دید . بتن مانند
سنگ :چوب:یا سفال:به صوزت طبیعی:وز
آمده است .حقیقتا می توان تصور کرد بتن به
اندازه سنگ زیباست و آن را در ساختمانها به
حالت طبیعن خود بافی گذاشت : *
صفحه 15:
ویژگی : هنگامی که از او برای طراحی مجتمع مسکونی مارسی
دعوت تعمل آمد لوکوزبوزیه ازاین فرضت برای به ظهور زساندن
ايده هایی که 25 ساله روی آن ها تفکر کرده بود , استفاده نمود.
اهالی اين مجتمع این ساختمان را صرفا خانه لوکوبوزیه می
داشتند. درا ين آپارتمان ها از رنگ های تند و خالص قرمز , زرد و
سبر ااستقاده شده اسع. .ولف دراتها ان انها اسقاده شده است
. این مجتمع برای 1600 نفر ساخته شده است . ویژگی کار او
ان اس کهدز این مجفتم:معلی ببوای,وتدگن اتماعی تفر اهم
شده است . سازه ی مجتمع از بتن مسلح است . 17 پیلوت از
بقن آرعه انیتکتب: ساختمان:زا تشکیل هن:دهد. کف ها ز eddy
ها و دیوارهای این مجتمع از سازه مستقل اند لذا عایق صوتی
کامل است . نمای شمالی این مجتمع پنجره است و سه نمای
دیگر بالکن هایی دارند که به واحد های مسکونی تعلق دارند. و
پارتیشن های جدا کننده با رنگ های کرم رنگ آمیزی شده است .
صفحه 16:
فاصله ها نیز مدولار بدست آمده اند. جالبترین جنبه.ی این
آپارتمان های مسکونی فروشگاه آن است که به جای طبقه اول
در طبقه ی 7 و 8 قرار گرفته اند و در نمای ساختمان فوراً ایده
Wo شوند چون به sl پنجره آفتابگیرها دارند که با ردیف هایی
از پنجره های مربع شکل به نما سرزندگی و حیات می دهد. برای
لوكوربوزيه تراس سقف یک المان مهم در عملکرد اجتماعی
آپارتمان تعریف شده است .
صفحه 17:
19505 کلیسای نوتردام رونشان - لوکوربوزیه
۷
صفحه 18:
وید سودان - توتوربوربه
villa shodan 1955-1956
صفحه 19:
ویلای شواب...
صفحه 20:
طراحی صندلی لوکوربوزیه...
1 1
صفحه 21:
۸ - وبلا ساوا, فرانسه
صفحه 22:
۱ - کاخ شوروی, روسیه
صفحه 23:
نمایشگاه فیلیپس بلژیک...
صفحه 24:
ویلای فالت...
صفحه 25:
صفحه 26:
۷ - موزه ملی هنر غرب. ژاین
صفحه 27:
اصول لوکوربوزیه
در زمینه معماری لو کوریوزیه خانه را به عنوان ماشینی برای زندگی عنوان
کرد. همانگونه که اتومبیل ماشینی برای حرکت است. وی پنج اصل را در
ساختمانهای مدرن معرفی کرد که عبارتند از:
۱- ستونها ساختمانها را از روی زمین بلند میکنند.
۲ یام مسطح و باغ روی بام
۳-پلان آزاد
۴-پنجرههای طویل و سرتاسری
۵ بای آراود کفها وجنوارها بعبضوربه سول
صفحه 28:
سوئیسیها به لوکوربوزیه, معمار بزرگ
کشور خود میبالند. برای خیلیها که تاکنون
لوکوربوزیه را با ملیت فرانسوی
میشناختند, دیدن تصویر او بر روی
اسکناسهای 10 فرانکی سوئیسی اندکی
تقجتةترانكيز انننت آما واققیت ان آنتقت که
او علیرغم تمرکز فعالیتهایش در کشور
فراننتنه, يك سوئيشى :يه ختينات میآند و
تصوير او و آثارش بر روى اسكناسهاى 10
فرانكى اين كشورء به همين خاطر و در
سنتايش او بو تأئيزات غيرقابل انكارش بر
معمارى مدرن صورت كرفته است. بر روى
اسكناس تصوير لوكوربوزيه را مىبينم با
همان عينى قاب مشكى أشنايش و در بشت
اسكناس تصويريمعمارى و اجزايش ابداع
all SB gS در بنسرتترمينه: يلقت اتسكفانين
تصویری از نمای بنای دادگاه عالی چندیگر
در هندوستان که بر مبنای همین تقسیمات
قدولار طراجن نتنده نیز به-چنتم هید jl
نظام مدولی
صفحه 29:
agents! انسانیبا قد وق تصویری از لوکوربوزیه
متر را در نظر گرفت و بر مبنای
اين ارتفاع استاندارد و قابلیت
تقنبیمیندی: پیگر اتسانهابه
فواصل مبتتی بر تناسبات طلایی,
چهار نقطه از بدن انسان را به
عنوان نقاطی که دارای تناسبات
طلایی فیبوناچی در فواصل خود
نسبت به یکدیگر هستند را معرفی
کرد. چهار نقطه مذکور عبارتند از
کف پاء تاف, نوک سر و نوک
انگشتان دست در حال بلند کرده
و اين بدان معناست که بر مبتای
اين نظام "فاصله بين كف يا تا
ناف" با مجموع "فاصله ow نوک
انگشتان دست با توک سر" با
"فاصله بین نوک سر تا ناف"
برابری میکند
صفحه 30: