سایرتحقیق و پژوهش

معیارهای ارزیابی دانش پژوهشی آموزشی

صفحه 1:
معیارهای ارزیابی |

صفحه 2:
اس ضرورت ارزیابی دانش پژوهی * در صورتی که بخواهیم مفهوم بسط یافته دانش پژوهی را در حیات آکادمیک موسسات آموزشی وارد کنیم لازم است بتوانیم با معیارهای مشخص و ثابتی اشکال مختلف آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.

صفحه 3:
a دانش پژوهی ‎(scholarship)‏ * دانشمند با استفاده از توان مندی های ذهنی خود عرصه های دانش را به صورت خلاقانه (0۳681176): آگاهانه ‎oy 4 disciplined) 4. , (informed)‏ 2 برد و یا آن را دچار دگرگونی و تغییر می نماید.

صفحه 4:
a دانش پژوهی ‎(scholarship)‏ * نماد فعالیت های دانش پژوهی به طور ویژه تولید محصولی است که به صورت گسترده در اختیار سایرین قرار داده می شود و مورد نقد و ارزیابی قرار می گیرد. "" ویژگی بارز فعالیت های دانش پژوهی, ارائه آن به سایرین است. * برای آن که فعالیتی به عنوان دانش پژوهی در نظر گرفته شود لازم است که با دیگران در میان گذاشته شود و توسط آن ها مورد نقد قرار گیرد.

صفحه 5:
ای ۲ معیار های ارزیابی دانش پژوهی 9 شش معیار زبر در ارزيابي تمام اشکال دانش پژوهي مورد استفاده قرار مي كيرند: آدارا بودن اهداف مشخص تا کسب آمادگی کافی لآ استفاده از روش مندي مناسب [انتیجقابل توجه ارائه موثر ‎Lo‏ ازبيني نقادانه ‎Brckratcs oP te ProPeevoride, Oca Pract, OB:‏ ویو بلسواهاو9 و« و6 72 ( وه بل

صفحه 6:
اس دارا بودن اهداف مشخص "" فرد دانش پژوه بايد اهداف خود را از فعالیت هاي صورت گرفته به وضوح بیان کند. آیا هدف اصلی به وضوح بیان شده است؟ "يا اهداف بیان شده واقع بینانه و قابل دسترسي هستند؟ "يا موضوع مورد پرسش در زمینه مربوطه مهم است؟

صفحه 7:
* آگاهي از فعالیت هاي قبلي صورت گرفته در زمینه مورد نظر * داشتن مهارت هاي لازم براي انجام فعالیت * از پیش فراهم کردن منابع مورد نیاز آن فعالیت

صفحه 8:
a ‏استفاده از روش مندی مناسب‎ * دانش پژوه باید "از روش مناسب براي انجام فعالیت بهره بگیرد لأآنها را به صورت موّثري به کار بندد لأدر موارد لزوم بر حسب نياز آنها را تغيير دهد. * در عين حال 7" انعطاف پذيري و حتي در صورت نیاز طراحي مجدد فعالیت

صفحه 9:
a ‏نتایج قابل توجه‎ 6 نتایج باید به دانش در آن حوزه بیافزایند. باعث تحریک يادگيري شوند. و پا مشكلي را در خارج از حوزه دانشگاه حل کنند: آیا دانش پژوه به اهداف خود دست یافته است؟ ‎uit‏ فعالیت صورت گرفته در نهایت منجر به افزودن مطلبي به دانش موجود در آن زمینه شده است؟ ‏آیا فعالیت صورت كرفته افق هاي جديدي براي بررسي و مطالعه بیشتر ایجاد نموده است؟

صفحه 10:
2 ارائه مؤثر يك فعاليت دانش يزوهي هر قدر هم كه برجسته و درخشان باشد در صورتى كه به ديكران ارائه نشود به اتمام نرسيده است. ‎١‏ آيا دانش يثوه از شيوه مناسب و مؤشرى براى ارائه نتايج کار خود بهره جسته است؟ [" آیا براى در ميان گذاشتن فعالیت خود با گرروه هدف خود از ابزارها و محیط های مناسب استفاده کرده است؟ آیا دانش پژوه پیام خود را به روشنی و یکپارچگی لازع ارائه کرده است؟

صفحه 11:
8 بازبینی نقادانه * تعمق و تفکر دانش پژوه در مورد فعالیت صورت گرفته * استفاده از دیدگاه ها و نظرات دیگران در زمینه آن فعالیت * درس گرفتن از این اقدامات در جهت بهبود بخشیدن به فعالیت خود استفاده از نتایج آن ارزيابي ها براي بهبود فعالیت هاي آتي است.

صفحه 12:
Se ‏وهی آموزشی‎ دانش د "" آموزش و كليه فعالیت هايي که منجر به يادگيري مي شوند مي توانند در حوزه دانش پژوهي قرار گيرند. * دانش پژوهي آموزشي قابل تعریف کردن است * براي آن که آموزش به عنوان یک فعالیت دانش پژوهي پذیرفته شود باید قابل ارزيابي باشد. ‎AAMC/GEA‏

صفحه 13:
" SSS tw ‏حوزه های مختلف فعالیت های آموزشی‎ (Teaching) _.~ 5 ™ (Curriculum development) (2551 sj.) 4b» (Advising and mentoring) «jis 5 plas, ™ Education leadership ‏مدیریت آموزشی(200‎ * (administration (Learner assessment) ‏ارزیابی فراگیران‎ ۰

صفحه 14:
معیارهای گلاسیک و دانش پژوهی آموزشی کاربرد شنت معیار رنه شنده توسط کلاسیک و همکاران برای ارزشیابی دالش پزوهی اکتشاف و آموزش معبار كلاسيك دانس پژوهی اکنشاف دانش پژوهی ‎tie‏ aw pal

صفحه 15:
a آموزش مبتنی بر دانش و دانش پژوهی آموزشی * آموزش برجسته ‎lexveleure to teuhiey)‏ لآارائه آموزش با كيفيت و کمیت برجسته "" آموزش با رويكرد عالمانه (عدخاصم! رلواصادع): "یک رویکرد نظام مند و آگاهانه با استفاده از دستاوردهای موجود در جامعه اموزش * دانش پژوهی آموزشی ‎oP teachin)‏ ماسماسای): [امجری منابع تازه ای را در اختیار جامعه آموزشی قرار می دهد و با این کار منجر به پیش برد دانش در عرصه آموزش می گردد

صفحه 16:
تعامل عضو هيأت علمى با جامعه أموزثشى اين ‎te‏ متك ست به صورت جقرافيلى يا بر اماس تخصص و كوه أموزشى تمريف وا ‎ge OLE‏ كرفت ب جاممه آمزهی کمک می ند داش ات خر یت سای با ای از داش و تج مود در موجود رین یه اش برد خبزه أموزضش ‎Sal SS Spe Se‏ ‎ae — ae‏ ايت وى به كوه ىدر اتير ديكران قار ‎ee ee‏ فلت آمتی امن هب زان اد ند کیفیت ‎wiigl ells‏ ‎ ‎SBE AS ae» Si IR a ipl lh ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 17:
مسندد هی بزو انش + فعاليت هاى د سازی ‎Led‏ ‏۳ 0 12 gage

صفحه 18:
‎SS ۲ ۲ ۲ 3 ۰‏ مستندسازی فعالیت های دانش پژوهی ‎™ Evidence of excellence: ‎Quantity: types and frequencies of education activities and roles ‎Quality: effectiveness and excellence in the activity, using comparative measures ™ Evidence of engagement with the education community Scholarly approach Educational scholarship

صفحه 19:
a مستندسازی فعالیت های دانش پژوهی * مستندسازی فعالیت های دانش پژوهی باید به صورت موثر و در عین حال خلاصه ای صورت گیرد؛ به گونه ای که: از ترمینولوژی معمول و متداول این حوزه استفاده شده باشد ‎ol‏ قابل مطالعه و درک توسط دیگران باشد در صورت امکان از جداول و نمودارها و ... استفاده شده باشد

صفحه 20:
"۲۲۲۲۲۲ ! مستندسازی فعالیت های دانش پژوهی ‎abe‏ كميت كيقيت تعامل با جامعه آموزشی بای هر قعاليت بايد مدارك مربوط آراية شود استقاده از دائش موجود در كار | مشاركت در جوزه مريوط يا خود اطلام رسانى به ديكوان تدریس ‎at alate eat © [alee dae oie © y+‏ | © قهرت مرينات أرقي امل ‎(ts dete ©‏ فى شرل ‎sl a8 oe‏ ره ده در ودرا ند * اجه دوه میا ‎eee ee‏ ‎stem folate a) 639‏ * رت دعت ای تا فد ‎reins) wba © htt ge ©‏ هریت خر درمیه ‎(lable cod ashe‏ رود ری ار دای ها ‎se‏ قوري وبين الل ‎ss‏ ‏پرنامه ریزی | ‎Tee Tad * |S Rapa | NATE‏ وهای | * کرش مایب عل مه امود ‎wn‏ لها اد خی دی وبين على در وین .لا بان معلی لیام ‎er‏ * تسف امافه مان برد | * ری بای مات نو | اسف * ‎Bat chap tad‏ یولوم ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 21:
ای ۲ ارزیابی فعالیت های دانش پژوهی * آیا فعالیت مورد بررسی در حوزه فعالیت های اموزشی است؟ * آیا فعالیت مورد بررسی واجد معیارهای گلاسیک می باشد؟ * آیا فعالیت مورد بررسی به نحو مقتضی و مناسبی مستندسازی شده است؟ " کمیت و کیفیت فعالیت مورد بررسی چگونه است؟ * فعالیت مورد بررسی در چه سطحی با جامعه آموزشی تعامل مى کند؟

معيارهاي ارزيابي دانش پژوهي آموزشي دکتر محمد جلیلی هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران ضرورت ارزيابي دانش پژوهي در صورتي که بخواهيم مفهوم بسط يافته دانش پژوهي را در حيات آکادميک مؤسسات آموزشي وارد کنيم الزم است بتوانيم با معيارهاي مشخص و ثابتي اشکال مختلف آن را مورد ارزيابي قرار دهيم. ‏Simpson DE, Fincher RM. Making a case for the teaching scholar. Acad .Med 1999;74: 1296–9 دانش پژوهي ()scholarship دانشمند با استفاده از توان مندي هاي ذهني خود عرصه هاي دانش را به صورت خالقانه ( ،)creativeآگاهانه ( ،)informedو منظم ( )disciplinedبه پيش مي برد و يا آن را دچار دگرگوني و تغيير مي نمايد. ‏Roberts & Hansen دانش پژوهي ()scholarship نماد فعاليت هاي دانش پژوهي به طور ويژه توليد Kمحصولي است که به صورت گسترده در اختيار سايرين قرار داده مي شود و مورد نقد و ارزيابي قرار مي گيرد. ويژگي بارز فعاليت هاي دانش پژوهي ،ارائه آن به سايرKين است. برای آن که فعاليتی به عنوان دانش پژوهي در نظر گرفته شود الزم است که با ديگران در ميان گذاشته شود و توسط آن ها مورد نقد قرار گيرد. معيار هاي ارزيابي دانش پژوهي ‏ شش معيار زير در ارزيابي تمام اشکال دانش پژوهي مورد استفاده قرار مي گيرند: دارا بودن اهداف مشخص کسب آمادگي کافي استفاده از روش مندي مناسب نتايج قابل توجه ارائه مؤثر بازبيني نقادانه ‏Glassick et al. Scholarship Assessed: Evaluation of the Professoriate. San Francisco, CA: ‏Jossey–Bass; 1997 دارا بودن اهداف مشخص فرد دانش پژوه بايد اهداف خود را از فعاليت هاي صورت گرفته به وضوح بيان کند. آيا هدف اصلي به وضوح بيان شده است؟ آيا اهداف بيان شده واقع بينانه و قابل دسترسي هستند؟ آيا موضوع مورد پرسش در زمينه مربوطه مهم است؟ کسب آمادگي کافي آگاهي از فعاليت هاي قبلي صورت گرفته در زمينه مورد نظر داشتن مهارت هاي الزم براي انجام فعاليت از پيش فراهم کردن منابع مورد نياز آن فعاليت استفاده از روش مندي مناسب دانش پژوه بايد از روش مناسب براي انجام فعاليت بهره بگيرد آنها را به صورت مؤثري به کار بندد در موارد لزوم بر حسب نياز آنها را تغيير دهد. در عين حال انعطاف پذيري و حتي در صورت نياز طراحي مجدد فعاليت نتايج قابل توجه نتايج بايد به دانش در آن حوزه بيافزايند ،باعث تحريک يادگيري شوند ،و يا مشکلي را در خارج از حوزه دانشگاه حل کنند: ‏آيا دانش پژوه به اهداف خود دست يافته است؟ ‏آيا فعاليت صورت گرفته در نهايت منجر به افزودن مطلبي به دانش موجود در آن زمينه شده است؟ ‏آيا فعاليت صورت گرفته افق هاي جديدي براي بررسي و مطالعه بيشتر ايجاد نموده است؟ ارائه مؤثر يک فعاليت دانش پژوهي هر قدر هم که برجسته و درخشان باشد در صورتي که به ديگران ارائه نشود به اتمام نرسيده است. آيا دانش پژوه از شيوه مناسب و مؤثري براي ارائه نتايج کار خود بهره جسته است؟ آيا براي در ميان گذاشتن فعاليت خود با گروه هدف خود از ابزارها و محيط هاي مناسب استفاده کرده است؟ آيا دانش پژوه پيام خود را به روشني و يکپارچگي الزم ارائه کرده است؟ بازبيني نقادانه تعمق و تفکر دانش پژوه در مورد فعاليت صورت گرفته استفاده از ديدگاه ها و نظرات ديگران در زمينه آن فعاليت درس گرفتن از اين اقدامات در جهت بهبود بخشيدن به فعاليت خود استفاده از نتايج آن ارزيابي ها براي بهبود فعاليت هاي آتي است. دانش پژوهي آموزشي ‏ ‏ ‏ آموزش و کليه فعاليت هايي که منجر به يادگيري مي شوند مي توانند در حوزه دانش پژوهي قرار گيرند. دانش پژوهي آموزشي قابل تعريف کردن است. براي آن که آموزش به عنوان يک فعاليت دانش پژوهي پذيرفته شود بايد قابل ارزيابي باشد. ‏AAMC/GEA حوزه هاي مختلف فعاليت هاي آموزشي )Teaching( تدريس )Curriculum development( برنامه ريزي آموزشي )Advising and mentoring( راهنمايي و مشاوره Education leadership and( مديريت آموزشي )administration )Learner assessment( ارزيابي فراگيران معيارهاي گالسيک و دانش پژوهي آموزشي آموزش مبتني بر دانش و دانش پژوهي آموزشي آموزش برجسته (:)excellence in teaching ارائه آموزش با کيفيت و کميت برجسته آموزش با رويکرد عالمانه (:)scholarly teaching يک رويکرد نظام مند و آگاهانه با استفاده از دستاوردهاي موجود در جامعه آموزش دانش پژوهي آموزشي (:)scholarship of teaching مجری منابع تازه اي را در اختيار جامعه آموزشي قرار مي دهد و با اين کار منجر به پيش برد دانش در عرصه آموزش مي گردد مستندسازي فعاليت هاي دانش پژوهي مستندسازي فعاليت هاي دانش پژوهي  Evidence of excellence:  Quantity: types and frequencies of education activities and roles  Quality: effectiveness and excellence in the activity, using comparative measures  Evidence of engagement with the education community  Scholarly approach  Educational scholarship مستندسازي فعاليت هاي دانش پژوهي مستندسازي فعاليت هاي دانش پژوهي بايد به صورت مؤثر و در عين حال خالصه اي صورت گيرد ،به گونه اي که: از ترمينولوژي معمول و متداول اين حوزه استفاده شده باشد به راحتي قابل مطالعه و درک توسط ديگران باشد در صورت امکان از جداول و نمودارها و ...استفاده شده باشد مستندسازي فعاليت هاي دانش پژوهي ارزيابي فعاليت هاي دانش پژوهي آيا فعاليت مورد بررسي در حوزه فعاليت هاي اموزشي است؟ آيا فعاليت مورد بررسي واجد معيارهاي گالسيک مي باشد؟ آيا فعاليت مورد بررسي به نحو مقتضي و مناسبي مستندسازي شده است؟ کميت و کيفيت فعاليت مورد بررسي چگونه است؟ فعاليت مورد بررسي در چه سطحي با جامعه آموزشي تعامل مي کند؟

51,000 تومان