صفحه 1:
معیارهای ارزیابی
|
صفحه 2:
اس
ضرورت ارزیابی دانش پژوهی
* در صورتی که بخواهیم مفهوم بسط یافته دانش پژوهی را در
حیات آکادمیک موسسات آموزشی وارد کنیم لازم است بتوانیم
با معیارهای مشخص و ثابتی اشکال مختلف آن را مورد
ارزیابی قرار دهیم.
صفحه 3:
a
دانش پژوهی (scholarship)
* دانشمند با استفاده از توان مندی های ذهنی خود عرصه های
دانش را به صورت خلاقانه (0۳681176): آگاهانه
oy 4 disciplined) 4. , (informed) 2 برد و
یا آن را دچار دگرگونی و تغییر می نماید.
صفحه 4:
a
دانش پژوهی (scholarship)
* نماد فعالیت های دانش پژوهی به طور ویژه تولید محصولی
است که به صورت گسترده در اختیار سایرین قرار داده می
شود و مورد نقد و ارزیابی قرار می گیرد.
"" ویژگی بارز فعالیت های دانش پژوهی, ارائه آن به سایرین
است.
* برای آن که فعالیتی به عنوان دانش پژوهی در نظر گرفته شود
لازم است که با دیگران در میان گذاشته شود و توسط آن ها
مورد نقد قرار گیرد.
صفحه 5:
ای ۲
معیار های ارزیابی دانش پژوهی
9 شش معیار زبر در ارزيابي تمام اشکال دانش پژوهي مورد استفاده قرار
مي كيرند:
آدارا بودن اهداف مشخص
تا کسب آمادگی کافی
لآ استفاده از روش مندي مناسب
[انتیجقابل توجه
ارائه موثر
Lo
ازبيني نقادانه
Brckratcs oP te ProPeevoride, Oca Pract, OB: ویو بلسواهاو9 و« و6
72 ( وه بل
صفحه 6:
اس
دارا بودن اهداف مشخص
"" فرد دانش پژوه بايد اهداف خود را از فعالیت هاي صورت گرفته
به وضوح بیان کند.
آیا هدف اصلی به وضوح بیان شده است؟
"يا اهداف بیان شده واقع بینانه و قابل دسترسي هستند؟
"يا موضوع مورد پرسش در زمینه مربوطه مهم است؟
صفحه 7:
* آگاهي از فعالیت هاي قبلي صورت گرفته در زمینه مورد نظر
* داشتن مهارت هاي لازم براي انجام فعالیت
* از پیش فراهم کردن منابع مورد نیاز آن فعالیت
صفحه 8:
a
استفاده از روش مندی مناسب
* دانش پژوه باید
"از روش مناسب براي انجام فعالیت بهره بگیرد
لأآنها را به صورت موّثري به کار بندد
لأدر موارد لزوم بر حسب نياز آنها را تغيير دهد.
* در عين حال
7" انعطاف پذيري و حتي در صورت نیاز طراحي مجدد فعالیت
صفحه 9:
a
نتایج قابل توجه
6 نتایج باید به دانش در آن حوزه بیافزایند. باعث تحریک
يادگيري شوند. و پا مشكلي را در خارج از حوزه دانشگاه
حل کنند:
آیا دانش پژوه به اهداف خود دست یافته است؟
uit فعالیت صورت گرفته در نهایت منجر به افزودن مطلبي
به دانش موجود در آن زمینه شده است؟
آیا فعالیت صورت كرفته افق هاي جديدي براي بررسي و
مطالعه بیشتر ایجاد نموده است؟
صفحه 10:
2
ارائه مؤثر
يك فعاليت دانش يزوهي هر قدر هم كه برجسته و درخشان
باشد در صورتى كه به ديكران ارائه نشود به اتمام نرسيده است.
١ آيا دانش يثوه از شيوه مناسب و مؤشرى براى ارائه نتايج کار خود بهره
جسته است؟
[" آیا براى در ميان گذاشتن فعالیت خود با گرروه هدف خود از ابزارها و
محیط های مناسب استفاده کرده است؟
آیا دانش پژوه پیام خود را به روشنی و یکپارچگی لازع ارائه کرده است؟
صفحه 11:
8
بازبینی نقادانه
* تعمق و تفکر دانش پژوه در مورد فعالیت صورت گرفته
* استفاده از دیدگاه ها و نظرات دیگران در زمینه آن فعالیت
* درس گرفتن از این اقدامات در جهت بهبود بخشیدن به فعالیت
خود
استفاده از نتایج آن ارزيابي ها براي بهبود فعالیت هاي آتي
است.
صفحه 12:
Se
وهی آموزشی
دانش د
"" آموزش و كليه فعالیت هايي که منجر به يادگيري مي شوند مي توانند
در حوزه دانش پژوهي قرار گيرند.
* دانش پژوهي آموزشي قابل تعریف کردن است
* براي آن که آموزش به عنوان یک فعالیت دانش پژوهي پذیرفته شود باید
قابل ارزيابي باشد.
AAMC/GEA
صفحه 13:
" SSS tw
حوزه های مختلف فعالیت های آموزشی
(Teaching) _.~ 5 ™
(Curriculum development) (2551 sj.) 4b»
(Advising and mentoring) «jis 5 plas, ™
Education leadership مدیریت آموزشی(200 *
(administration
(Learner assessment) ارزیابی فراگیران ۰
صفحه 14:
معیارهای گلاسیک و دانش پژوهی آموزشی
کاربرد شنت معیار رنه شنده توسط کلاسیک و همکاران برای ارزشیابی دالش پزوهی اکتشاف و آموزش
معبار كلاسيك دانس پژوهی اکنشاف دانش پژوهی tie
aw pal
صفحه 15:
a
آموزش مبتنی بر دانش و دانش پژوهی آموزشی
* آموزش برجسته lexveleure to teuhiey)
لآارائه آموزش با كيفيت و کمیت برجسته
"" آموزش با رويكرد عالمانه (عدخاصم! رلواصادع):
"یک رویکرد نظام مند و آگاهانه با استفاده از دستاوردهای موجود در
جامعه اموزش
* دانش پژوهی آموزشی oP teachin) ماسماسای):
[امجری منابع تازه ای را در اختیار جامعه آموزشی قرار می دهد و با
این کار منجر به پیش برد دانش در عرصه آموزش می گردد
صفحه 16:
تعامل عضو هيأت علمى با جامعه أموزثشى
اين te متك ست به صورت جقرافيلى يا بر اماس تخصص و كوه أموزشى تمريف وا
ge OLE كرفت ب جاممه آمزهی کمک می ند داش ات خر یت سای با ای از داش و تج مود در
موجود رین یه اش برد خبزه أموزضش Sal SS Spe Se
ae — ae
ايت وى به كوه ىدر اتير ديكران قار ee ee فلت آمتی امن
هب زان اد ند کیفیت
wiigl ells
SBE AS ae» Si IR a ipl lh
صفحه 17:
مسندد هی
بزو
انش +
فعاليت هاى د
سازی Led
۳
0
12
gage
صفحه 18:
SS ۲ ۲ ۲ 3 ۰
مستندسازی فعالیت های دانش پژوهی
™ Evidence of excellence:
Quantity: types and frequencies of education
activities and roles
Quality: effectiveness and excellence in the
activity, using comparative measures
™ Evidence of engagement with the
education community
Scholarly approach
Educational scholarship
صفحه 19:
a
مستندسازی فعالیت های دانش پژوهی
* مستندسازی فعالیت های دانش پژوهی باید به صورت موثر و
در عین حال خلاصه ای صورت گیرد؛ به گونه ای که:
از ترمینولوژی معمول و متداول این حوزه استفاده شده باشد
ol قابل مطالعه و درک توسط دیگران باشد
در صورت امکان از جداول و نمودارها و ... استفاده شده باشد
صفحه 20:
"۲۲۲۲۲۲ !
مستندسازی فعالیت های دانش پژوهی
abe كميت كيقيت تعامل با جامعه آموزشی
بای هر قعاليت بايد مدارك مربوط آراية شود استقاده از دائش موجود در كار | مشاركت در جوزه مريوط يا
خود اطلام رسانى به ديكوان
تدریس at alate eat © [alee dae oie © y+ | © قهرت مرينات أرقي امل
(ts dete © فى شرل sl a8 oe ره ده در ودرا ند
* اجه دوه میا eee ee
stem folate a) 639 * رت دعت ای تا فد
reins) wba © htt ge © هریت خر درمیه
(lable cod ashe رود ری ار دای ها
se قوري وبين الل
ss
پرنامه ریزی | Tee Tad * |S Rapa | NATE وهای | * کرش مایب عل مه
امود wn لها اد خی دی وبين على در وین .لا بان معلی لیام
er * تسف امافه مان برد | * ری بای مات نو | اسف * Bat chap tad یولوم
صفحه 21:
ای ۲
ارزیابی فعالیت های دانش پژوهی
* آیا فعالیت مورد بررسی در حوزه فعالیت های اموزشی است؟
* آیا فعالیت مورد بررسی واجد معیارهای گلاسیک می باشد؟
* آیا فعالیت مورد بررسی به نحو مقتضی و مناسبی مستندسازی
شده است؟
" کمیت و کیفیت فعالیت مورد بررسی چگونه است؟
* فعالیت مورد بررسی در چه سطحی با جامعه آموزشی تعامل
مى کند؟