صفحه 1:
صفحه 2:
مفاهیم سیستمهای اطلاعاتی*
صفحه 3:
وظیفه هر سازمانی در این جامعه متحول, ایجاد نظم است که در این راستا عامل
اساسی مورد نیاز برای نظم بخشیدن به هر سیستمی. اطلاعات دقیق و بموقع
می باشد,
۲ ۲ و سازمانهای بخش خصوصی, به کسباطلاعات يه
منظور ایجاد تغییر و همچنین شناخت ساختار اولیه مناسب برای/چامعه و
سازمان» علاقه نشان داده اند.
مطمئناً اگر اهداف دیگری در کار نباشد هر دو تشکیلات وسیعی را برای ج
آوری اطلاعات به منظور تداوم بخشیدن به نظم نیاز دارند.
اطلاعات در گذشته ارزش ناچیزی داشته و در تصمیم گیریها کمتر به کار می رفت/
در حالی که امروزه. اطلاعات مهمترین منبع مدیر بعد از عامل انسانی محسوب
Se
صفحه 4:
روند تکامل عصر اطلاعات
دوره زمانی از زمانهای دور تا ۱۸۰۰ ۱۹۵۷۱۸۰۰ ۷ تا کنون
اکثریت کارکنان کشاورزان ۱ رن ۳
مشارکت are افراد و ماشین shal و افراد
ابزار عمده ابزارهای سنتی ماشین فناوری اطلاعات
صفحه 5:
پیشرفت های بشر در قالب سه عصر دسته بندی می شود:
. عصرکشاورزی:که با هدف تهیه نیاز های اولیه وغذا بوقع پیوست.
۲ 3 رت نمودن نبازیشر به ابزارومواد اولیه وماشین آلات ایجاد
شد.
. عصر اطلاعات: که با حضوررایانه( کامپیوتر)درعرصه زندگی بشرنقش پررنگی راایجاد
نمود که با همگانی شدن اینترنت واردسیر تکاملی خود شده است. /
صفحه 6:
اک ۱ 2 اخ
تمام اموری که لین روزها در عصر اطلاعات و موج سوم با پیشوند
عا مطرح میشهند. در عصر مجازی دارای پسوند مجازی خواهند
شد.
مثلاًبانکداری مجازی جایگزین بانکداری الکترونیکی.
پول مجازی جایگزین پول الکترونیکی.
تجارت مجازی جایگزین تجارت الکترونیکی,
نهايتاً دولت مجازى جايكزين دولت الکترونیکی خواهد شد.
صفحه 7:
| امروزه فناوری نوین اطلاعاتی قادر به تولید . ذخیره سازی .
پردازش و توزیع حجم عظیمی از اطلاعات بوده وبه همین دلیل
شاهد پدیده ای بنام وفور اطلاعات و پا به os انفجار
اطلاعات هستیم.
لا از سوی دیگر با گسترش فناوری اطلاعلتی و ارتباطی و Ce
اینترنت. اطلاعات در زندگی و کسب وکار به مرور شاهد ذ
جامعه اطلاعاتی در کشورهای پیشرفته هستیم.
صفحه 8:
جامعه اطلاعاتی
جامعه اطلاعلتی : جامعهای است که در ن » اطلاعات . از نقش اساسی در کلیه شتون زندگی
برخوردار میباشد که در آن افراد در تمامی مراحل و تعاملات زندگی خود وابسته به
اطلاعات میباشند » به عبارت دیگر ۰ جامعه اطلاعتی ۰ جامعهای است مبتنی بر اقتصاه
اطلاعاتی و فرهنگ اطلاعاتی :
جامعهی اطلاعاتی - ( اقتصاد اطلاعاتی ) * ( فرهنگ اطلاعاتی )
اقتصاد اطلاعاتی: اقتصادی است که در آن ۰ اطلاعات و صنایع و خدمات مرتبط با
اطلاعات به عنوان عامل مولد ثروت تلقی می شود و در کنار دیگر بخش های
اقتصادی . نظبر بخش صنعت . کشاورزی وخدمات . کارکرد خاص خود را دارا می
باشد
فرهنگ اطلاعاتی: فرهنگی است که در آن گردش توزیع تسهیم و استفاده درست از
اطلاعات ۰ اوزش تلقی می شود.
صفحه 9:
به طور کلی ظهور جامعه اطلاعلتی مقارنبا تحولات مرتبط ,
زیر بوده است :
۱ جهانی شدن اقتصاد و ظهور مْسسات تولیدی قابل انعطلاف
۲ ظهور اقتصاد مبتنی بر دانش .
۲ توسعه و کاربرد عمیق شبکههای ارتباطی
World Trade Organization
صفحه 10:
تعریف داده . اطلاعات و دانش
#داده (10363)
داده ها آمارء ارقام و واقعيتهاى خام و يردازش نشده هستند يا به بيان ديكر. حقايق ساختار
نیافته درباره رویدادها ء اهداف يا افراد را داده كويند.
© اطلاعات (1131401:133:1012)
اطلاعات به داده Gl معنی دار و سازماندهی شده و هفيد اطلاق
مى شود يا به بيان ديكر . اطلاعات داده هایی هستند که پردازش تبديل و تركيب شده اند
نا شكل معين و معنادارى بكيرند و آكاهى بيشترى را به فرد منتقل كنند.
(Knowledge) Js ®
سر ۰ مجموعه ای از اطلاعات مناسب ساخت یافته و الگومدار در حوزه معین است. می
ان كفت كه دانش شکل غنی شده و بارور شده اطلاعات می باشد که همراه با فهمیدن
م است.
صفحه 11:
1 ارتباط بین داده . اطلاعات و دانش
داده صرفا شامل حقایق عینی خام است.
در حالی که اطلاعات به عنوان داده های ساختار يافته و سازماندهی شده بود و
دلنش میتولند به عنوان ارزش و معنلیی که به اطلاعات از طریق ذهن افرلد داده می شود در
نظر گرفته شود.
٠ در سیستم های اطلاعاتی . دو دیدگاه مهم در مورد ارتباط بین .داده ها .اطلاعات و دانش وجود.
دار : /
** ديدكاه اول : عنوان ميكند كه داده ها: حقايق ساده اى هستند كه به اطلاعات تبه)
میشوند
از این دیدگاه فرایند تبدیل داده به اطلاعات و اطلاعات به دانش می تواند به شرح زیر باشد
<علاثم وآمار و ارقام خام نمایانگر (داده ها)میباشند
*داده ها با تغییر مفهومی تبدیل به (اطلاعات ) میشوند .
با ترکیب و تلفیق شبکه ای شدن اطلاعات :(دانش)به وجود میآید.
صفحه 12:
Data
Information
Theory
نمودار ۱-۱ : فرآیند تبدیل داده به دانش Experience
Knowledge
Understand
Wisdom
بهره وری
کار درست انجام دادن
بخشی|
انجام دادن درست کارها (کارآیی)
صفحه 13:
* دیدگاه دوم :با دیدکاه اول کاملا متفاوت است ودر تقلبل با آن قرار دارد ادعا میکند که
داده .بعد از دانش و اطلاعات, در آخر کار شکل میگیرد.
۳ به عنوان مثال : اگر به کسی عنوان شود درجه حرارت ۷۵۰درجه فارنهلیت است و او دانش
قبلی در مورد معیار درجه فارنهلیت نداشته باشد؟ ۷۵ درجه فارنهلیت بدون شک یگیر داده
است. آما تا فرد :دانشی در مورد فارنهلیت نداشته باشد نمی تولند منظور آن را درک
این دیدگاه عنوان میکند که قطعات جداگانه ای از حقایق ساده وجود ندارند مگر اينکه هرا
فرد «خودش آنها را به وجود آورد
صفحه 14:
آآ فرایند تبدیل داده به اطلاعات
يكى از تقاوتهای اساسی بین داده و اطلاعات این است که داده ها قابل تفسیر نیستند» در
که اطلاعات حاوی معنا و مفهوم بوده بو دریافت کننده آن را در یک زمینه مشخض
ابه رت
مرو و ۰ موعوع .کل د اصلی تشخیص داده از اطلاعات است: lacks دام ها و
وقلیع نمی توانند مربوط به یک لحظه يا یک موضوع باشند. مسلما برخی داده ها
1 هرک + واقته ای مربوط نباشند. لذا چیزی كه برای فردی اطلاعات است سمکن
است برای دیگری نباشد. در همین راستا اطلاعات یک فرد ممکن است برای دیکری داده
باشد.
صفحه 15:
طبقم
ویرایش
پردزش(خلاصه کردن دادهها
ذخیره
بازیافت
صفحه 16:
7 مراحل ممکن در فرایند تبدیل داده ها به اطلاعات به شرح زیر میباشد :
(Collection) ts ests جمع آوری -1
2- طبقه بندی داده (Classification) bs
3 ویرایش . اضافه کردن و ادغام داده ها ( 17/161838 320 40018 ,501618
وير ging, eels 8 5
4- پردازش یا خلاصه کردن داده ها (Summarizing)
5- ذخیره (Storing) bs osle yo
(Retrieval) ts os!s 23u3b-6
7 توزیع (انتشار) داده ها (Dissemination)
صفحه 17:
31 مایع لرفشویی.
2 تبود
9 های
31 مایم فرفشویی
3 کلیاس
os 524
3 زتميل
1 مايع ملرفشويى
منطقة قرو تسمال هرت
قروشكاه: فروشكاه شمارة 122
لصتا ۳
مایع ظرفشویی 7156
$9,231.24
صفحه 18:
اطلاعات و سازمان
بیل گیتس, اهمیت اطلاعات برای سازمان را بدین گونه بیان میکند. «من بیک باور ساده ولی نیرومند |
|
دارم؛ شايسته ترین روش برای شاخص نمودن سازمان شما در بین رقیبان و بهترین را برای پیشافتادن
شما از دیگران ۰ بهره برداری کارامد ازهاطلاعات» است. دستیابی به اطلاعات لازم و چگونگی استفاده از
است که برد با پاعت شما را رقم میزند»
aaa سای اقطلاعات دقی تر شقاف عر ,منسجم تر وسیستماتیک تر باشند» سا
اهدافش نایل آید .
صفحه 19:
0 داشتن اطلاعات برای پاسخ دادن به سوالات زیر جهت
موفقیت سازمان بسیار ضروری است:
2 دیدگاه مشتریان نسبت به فرآورده های سازمان چیست؟ چه کاستیهایی را کوشزد میکنند که باید برطرف
شوند,چه ویژگی هاییدیگری از أنها انتظار مى رود؟ ۳
7 توزیع كنندكان و فروشندكان فرآورده هاى سازمان جه مشكلاتى دارئد ؟
> در چه جاهایی رقیبان کار را از دست سازمان ربوده اند؟و چرا؟
> یا دگرگونی درخواسته های مشتریانسازمان را بل بردن توانمندی های کنینی فرآورده هلیش وادارخوا
ساخت ؟
7 چه بازارهای جدیدی به وجود خواهد آمد که سازمان بایستی ay آنها وارد شود ؟
سازمان ممکن است از اطلاعات به عنوان منبع ورودی و یا دارائی ثابت استفاده نمایند
صفحه 20:
1 اطلاعات به عنوان یک منبع (ورودی): همانند پول افراد.موادخامماشین آلات. یا زمان .اطلاعات هم میتولند به
عنوان یک منبعبیعنی به عنوان یک ورودی جهت تولید محصولات و خدمات مورد استفادهقرر بگرد .زان به بعد
اطلاعات هم یه عنون یک منبع مهم راهکاری و هم بهعنوان یک منبع راهبردی قایل نگارش می باشد.
۰ اطلاعاتبه عنوان یک منیع مهم راهکاری : اطلاعات به عنوان یک منبع ارزشمند برای اتخاف تصمیمات
07 هی كه در عصليات روزمره سارضان coil slr
* اطلاعاتبه عنوان یک منبع راهبردی : از نظر راهیردی باید یک نگاه جامع نسبت به آینده بازار و/برنامة
000 01 رای ۷۷:۵ ساله داشته بلشد بدیهی است که ین برنمه یزیا مخاطره و
اطمینان همراه است. ما اگر مدیریت یتوند اطلاعات صحیحی از وضمیت و تحولات و روند محيط بیروتی
داشته باشد مى تواند منجر به كاهش خطرات شود.
؟. اطلاعات .به عنوان يك دارلئى (ثلبت) : اطلاعات ميتوانند به عنوان يك دارائى مورد استفاده قرار بكيرد . داراثى
شخصی یا سازمانی کهیه ستاده های سازمان کمک میکند . از لين رو اطلاعات. شبيه كارخلنه «تجهيزات .كالاها و ديكر
دارائى هاى سازمان است
صفحه 21:
مدير در هر سازمان, مدیریت پنج منبع اصلی را بر عهده داردکه عبارتند از:
8 یروی انسانی /
1 مواد
1 ماشين آلات (شامل تسهيلات و انرى)
ال منابع مالی
اطلاعات (شامل داده ها)
صفحه 22:
aoe led کارا ان متلیم به متظور استفاده از آتها در دستیابی به
اسف رما ار جهار منبع اول وجود فیزیکی داشتهه قابل لفس
بوده و مشهودند. در حللی که منبع پنجم یعنی اطلاعات نامشهود بوده و
متب أذاركى نامیده می شود.
صفحه 23:
مدیران ارشد (۱۷/2029675 5©61101) تصميمات |
بلند مدتی پیرامون اینکه اساسا چه ۲ ee
ارائه گردند اتخاذ می کنند.
oli, (Middle Managers) (sls od, yl pre های تهیه شده
توسط مدیران ارشد را به اجرا در می آورند.
yp Sls Joi.» (Operational Managers) عملیاتی ales
فعالیتهای روزانة سازمان می باشند.
صفحه 24:
سطوح مدیریت
7 دادههای خلاصه شده
“افق زمانى بلند مدت
Ct در
صفحه 25:
© با توجه به سطوح مدبربت هر سطح اطلاعاتی . خاص خود دارد :
الف) اطلاعات سطوح راهبردی
ب) اطلاعات سطوح راهکاری
ج) اطلاعات سطوح عملیاتی
سیستمهای سطح عملیاتی: سیستمهای اطلاعاتی بشتیبانی
کننده فعالیتها و عملیات سطوح پایینتی سازمان
سیستمهای سطح مدیریت: سیستمهابی که مدیران سطوح
میانی را جهت نظارت. کنترل و تصمیم گیری پشتیبانی می
سیستمهای سطح استراتژیک: سیستمهای پشتیبانی کننده
از مدیران ارشد در برنامه ریزی ها و تصمیمات استراتژیک و
بلند مدت
صفحه 26:
الف)اطلاعات سطوح راهبردی :
لین فطلاعات مرتبط با هدف یا رهبردهای سازمانی است و برای تصمیمات مدیریت حیاتی |
| وم باتك به سیاستهای درازمدت سازمان تعبیر شود
* ویژگیهای عمده:
اكلكاد هت
کاملا مربوط به آینده هستند .
كيفيت و نيز كميت را در نظر دارد
چند بعدی هستند .
صفحه 27:
ب) اطلاعات سطوح راهکاری :
اطلاعات چنین سطحی . برنامه ریزی عملیات اجرلئی سازمان را به عنوان بخشی از
تصمیم مورد تجزیه وتحلیل قرار میدهد و معمولا مربوط به دوره های کوتاه مدت و
یا میان مدت است ۰ و مدیران این سطح کوشش خود را در تصمیم گيري های
راهکاری متمرکز می نمایند.
صفحه 28:
ج) اطلاعات سطوح عملیاتی :
تفاوت برنامه های عملیاتی با فعالیت های راهکاری در این است که در
مقیاس زملنی کوتاه تری برنامه ریزی میشود .مانند برنامه های عامیانه و
روزانه ؛اگر چه این اطلاعات درون سازمانی است . اما گاهی اوقات تحت
تاثیر عوامل محیطی قرار می گیرد که اطلاعات محیطی برای مدیّیت
ضروری است.
صفحه 29:
0 ویژگی های اطلاعات مناسب و مربوط :
۱- زمان : زمان مبین ان است که اطلاعات میبایست در مواقعی که به آنها نیاز است موجود و فراهم
گردد و به روز باشد
۲- محتوا : اطلاعات مفید . اطلاعاتی است که عاری از اشتباه و خطاست.
است » کامل » دقیق و مرتبط است /
۳- شکل : اطلاعات بایستی به شکلی فراهم گردد که درک آن برای کاربران آسان بوده و
اكازبران و مرو فراهم كن
صفحه 30:
: سیستم های اطلاعاتی O
۲سیستم های اطلاعلتی شامل فناوری اطلاعات .داده ها « رویه های پردازش داذه ها
11 1 5 اده هارا جمع آورى و يردازش مى كنند .
7
سيستم هاى اطلاعاتى مجموعه اى از منابع اطلاعات است كه براى جمع/[
پردازش ۰ نگهداری و به کارگیری .به اشتراک گذاری ۰ توزیع پا در اختیار گذاشتن
اطلاعات طراحی شده است .
صفحه 31:
هه
مشکلات سازمانی :
داده
محاسبات اطلاعات
راهکارها دستورالعملها
صداها فرصتها
مدلی از سیستمهای اطلاعاتی
صفحه 32:
2 اهداف و مزایای سیستم های اطلاعاتی :
لح آوری و ذخیره اطلاعات به دست آمده از متابع مختلف در قالیی منسجم و یکپارچه
قابلیت پاسخگویی سریع به نیازهای اطلاعاتی متقاضیان اطلاعات
” امکان تبادل اطلاعات بین مراکز مختلف
امکان تهیه و ارائه گزارشات مقایسه ای
فراهم آوردن ابزر اطلاعاتی لازم به منظور برنامه ریزی و تصمیم گیری سریع آسان
صفحه 33:
سیستم های اطلاعاتی و سیستم های اطلاعاتی مدبریت
سیستم های اطلاعاتی مدیریت با به کارگیری علم رایانه در دهه ۱۹۷۰ شروع به کار نموده yp
تدریج و با کمک گرفتن از تعداد بیشتری از رشته های علوم اجتماعی توسعه نمود وبه تدریج و
با کمک گرفتن از تعداد بیشتری از رشته های توسعه وتکامل ياقت /
دیویس یکی از اولین تعاریف را در خصوص سیستم های اطلاعلتی مدیریت ارلثه داد . به
eae ee سيستمى جلمع مرکب از انسان و ماشین است
برای پشتیبانی از تصمیم ها . مدیریت و عملیات .اطلاعاتی را فراهم میسازد .
صفحه 34:
عناصر اصلی سیستم اطلاعات مدیریت عبارتند از :
.١ سیستمی یکپارچه برای خدمت به تعداد زیادی کاربر
۲. سیستمی راینه ای که نرم افزارهای اطلاعاتی را از طریق پایگاهاطلاعاتی به هم مرتبط میکند
۲ رایط کاربر - ماشین که به جستجو های فوری و موقتی از پاسخ میدهد
۴ ارانه اطلاعات به تمام سطوح مدیریتی .
۵ پشتیبانی از عملیات وتصمیم گیری
صفحه 35:
صفحه 36:
[| ارتباط سیستم های اطلاعاتی با علوم دیگر
سیستم های اطلاعاتی در واقع .یک سیستم بین رشته ای است که متاثر از رشته های مختلف زیر
میباشد:
* روانشناسی : سیستم های اطلاعانی اسان و فکر ار یک پردازشگر اطلاعنی میداد .ان سیستم در الب گزارشها و مجاری
ارتباطی خودبرفتر فردی وگروهی مدیر را به کار میگیرد و بهعاملانسانی چونقالباندیشی , مخاطره جوبی .قدرت و ضعف توجه
بسیار دارد.
tees cs 0 0 اتشيره سازى و دسترسی به دده ها که سیستم های اطلامائى به كرك AS
وظیفه میکنند از علمرایانه گرفته شده است. /
* زبانشناسی: بررسی زيان ها و ارتباط نسانی و ارت زيان بر ayy sla كاركيرى اطلاعات از جمله کمک هایی است که ر
شناسی به سیستم های اطلاعاتی می نمایند.
سای vee eee beg شكل كيرى اصول ونسياست هلي اطلاانى ست TAPAS obs aide
است.
* تثوری سازمان : ماهیت و خصوصیات سازمان ها و اثراتشان بر روشی که انسان از اطلاعات جهت تصمیم گیری استفاده میکند را
مشخص می نمایند.
صفحه 37:
ارتباط سیستم های اطلاعاتی با علوم دیگر
صفحه 38:
انواع اصلی سیستمهای,اطلاعاتی
سیستمهای پردازش ترأکنتش
Transaction Processing Systems (TPS)
سیستمهای اطلاعات مدیریت
Management Information Systems (MIS)
سیستمهای پشتیبان تصمیم گیری
Decision-Support Systems (DSS)
سیستمهای پشتیبان مدیران ارشد
Executive-Support Systems (ESS)
صفحه 39:
0
i
|
4
i
j
تاریخچه سیستم های اطلاعاتی
کسب و کار و تجارت الکترونیک: دهذ 80 و دهة اول قرن 21 ام
سیستمهای کسب و کار و تجارت الکترونیک مبتتی بر اینترنت
سازمانهایمبنی بر وب و ععلیات کسب و کار الکترونیکی جهانی و
تجارت الکترونیکی در محیط اینترنت. اینترانت. اکسترانته و دیگر شبکه ها
يشتيبائى از استراتؤى و كاربران ثهابى؟ دهة 80 و 90
سیستمهای کامپیوتری کارپر نهایی
پشتیبانی مستقیم برای ارتقاء بهره وری کاربران نهایی و فعالیتهای گروهی
سیستمهای اطلاعاتی مدپران ارشد
اطلاعات حیاتیبرای مدیران ارشد
سیستمهای خبره
توصیه های تخصصی مبتتی بر داتش برای کاربران نهایی
سیستمهای اطلاعات استراتایک
محصولات و خدمات لستراتیک برای کسب مزیت رقابتى
پشتیبان تصمیم: دعذ 70 و 80
پشتیبنی از فرآین تصمیم گیری
کزارش کیری مدیریتی: دهذ 90 و 70
سیستمهایاطلاعت دیریت.
گزارشات مدیریتی با ساختا از بيش تعبين شدهبرایپشتیبنی از تصمیم گیری
صفحه 40:
۲ فناوری اطلاعات
* *فناوری»اطلاعات شامل هرگوته تجهیزات ,سیستم یا زیر سیستم هایی از تجهیزلت است که
اا اس وللتابى شیر سازفحست
esta fre 01 نت ره ادلهیاهریافت خاده ها با اطلاعات به وسيله موسسات
اجرایی به کار گرفته میشوند. میباشد. 7
* در تعریف دیگر فناوری اطلاعات شامل نرم افزار ها و سخت افزار هلیی است که به 1g
یک سازمان جهت پشتیبانی از جریان از جریان یا پردازش اطلاعات به منظور
پشتیبنی از فعالیت های سازمان صرفه نظر از اينكه فناورى فقط شامل رايلنه ها بوسایل
اطی یا فناوری های دیگر باشد ,به کار برده می شود.
صفحه 41:
0 دو دیدگاه مختلف در مورد فناوری اطلاعات وجود دارد :
۱- فناوری اطلاعات زیر مجموعه ای از سیستم های اطلاعاتی
۲- فناوری اطلاعات مترادف و هم عرض با سیستم های اطلاعاتی
صفحه 42:
9 بر آساس یک دید سیستمی :
*فناوری اطلاعاتی زیر مجموعه سیستم های اطلاعاتی
*سیستم های اطلاعاتی زیر مجموعه سیستم های کاری
<سیستم های کاری زیرمجموعه سازمان
<سازمان زیر مجموعه مجموعه محیط کسب وکار
صفحه 43:
مزایا و محدودیت های استفاده از سیستم های و فناوری های اطلاعاتی در سا
الف )مزایای سیستم ها وفناوری های اطلاعاتی :
)= تسهیل یادگیری سازمانی و تبدیل سازمان سنتی به سازمان یادگیرنده
۲- به روز کردن اطلاعات ودانش سازمانی و ایجاد توانایی تحلیل اطلاعات
۳- ذخیره سازی حجم بالایی از اطلاعات در سازمان
۴- تسهیل برقراری ارتباطات سریع ,صحیح ارزان درون سازمانی و بین سازمانی
۵ رواج کار از راه دور تظیر انجام کارها در منزل
۶ افرایش بازارهای مجازی جهت خرید و فروش کالاها نظیر خرید و فروش کالاها در شبکه اینتنت
۷ کارآفرینی در زمینه های مختلف سخت افزار :ثرم افزار .شبکه.امنیت شبکه »مخابرات »کارت های
هوشمند .شرکت های مشاوره و
۸- سرعت بخشیدن ay انجام کارها به دلیل استفاده های پیپرلس
-٩ کارا شدن ساختارها به دلیل کوتاه تر شدن سطوح ساختاری و امکان استفاده از ساختارهای مجازی
۰-کمک به مدیران در انجام هر چه بهتر وظایفه متداول نظیر برنامه
ريزى سازمائدهى و
صفحه 44:
تأثیرات منفی سیستمهای اطلاعانی
9 حذف مشاغل به دلیل مکانیزه کردن فعالیتها
دسترسی به اطلاعات خصوصی افراد
9 تعطیلی سازمانها به علت خرابی و از کار ۲۳۶ ۳۳
9 قرار گرفتن در معرض مشکلات جسمانی و روحی
9 توزیع غیر قانونی نسخه های دارائی های فکری
صفحه 45:
ه بازار دیجیتالی (۷۲۵۲۷66 اه)1ع1(): یک سیستم اطلاعانی
است که خریداران و فروشندگان متعددی را رای ال
اطلاعات. کالاها. خدمات و پرداختها مرتبط می سازد.
9 تجارت الکترونیکی (0۳1016266)-6): فرآیند خرید و فروش
کالا و خدمات به صورت الکترونیکی که در آن عملیات بوسيلة
اینترنت» شبکه ها و دیگر فناوری های دیجیتالی انجام می
شود.
:(e-Government) (S95 pS! CJgo © 4 65,6 )3
و فناوری های مرتبط برای برقراری ارتباط دیجیتالی بین
سازمانهای دولتی با شهروندان. و سازمانهای دولتی و غیر دولتی
yee
صفحه 46:
کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی
ظهور سازمانهای دیجیتالی
* تهيه ود ارك
۰ میت زتهم اتأنين
