صفحه 1:
مقايسه بهره ورى راه آهن ايران باراه آهن كشورهاى عضو
فلك
lla! a2 a otesl) ل
صفحه 2:
مقدمه ۴
تعریف بهره برداری 5
uic..
امکنات موجود و عمل کرد راه آهن کشور های منتخب. ۸
بهره وری خطوط ريلى كشور ۸
توزیع خطوط ریلی در کشور ۷
بهره وری واگن ها باری. ۳
بهره ورى واكن هاى مسافربرى. ع1
واحد حمل به تعداد لوكوموتيو ۳
بهره وری نفر کیلومتر مسافر حمل شده به طول خطوط ریلی. ۳
توزی لوکوموتیو در طول خطوط ریلی v0
توزيع بار به طول خطوط ريلى. Wy,
توزیع واگن های مسافری به طول خطوط ریلی. "
توزیع واگن ها باری به کل خطوط ریلی ۳
جدول شاخص عمل کرد راه آهن ۲۰ کشور عضو
صفحه 3:
دامه جدول شاخص عمل کرد ره آهن ۳۰ کشور عضو
35 9
نمودار شاخص نسبت طول خطوط شبكه به جمعيت كشور.
انمودار شاخص نسبت طول خطوط شبكه به وسعت کشور
نمودار شاخص نسبت تعداد واكن مسافرى به جمعيت كشور.
تمودار شاخص نسبت تعداد واگن مسافری به طول خطوط شبکه
تمودار شاحض تسیت تفر کیلوفتر جا به جا شده بهتطول حطوظ شبکه:
تمودار شاخمن فسبت نفر کیلومتر جا به:جا شده به تعداد واگن مسافری,
اد مسافر جا به جا شده به تعداد واگن مسافری.
امسافن جابه جا شدهبه جمعیت: کشوز
نمودار شاخص نسبت تعداد مسافر جا به جا شده به طول خطوط شبکه.
نمودار شاخص نسبت تعداد مسافر جا به جا شده به طول خطوط شبکه
موانع ومشکلاتی که باعث شده تا در امر عمل ونقل ریلی نتوانیم موفق باشیم.
پیشنهادهایی برای ارتقا و شکوفایی را آهن ايران.
La Sal,
UVic
صفحه 4:
مقدم وچ چیه
*صرفه جوئی های اقتصادی در مصرف سوخت
پائین بودن استهلاک ناوگان
*کاهش آلودگی های زیست محیطی
*حجم جایجایی
ایمنی بالا
لین قببل ویژگی باعث شده تا کشورهای صنعتی به حمل و نقل ریلی روی اورده وبا بكار كيرى سياست هايى همجون استفاده از تكنولوزى
قطارهای طویل در حمل بار و نیز قطارهای سریع السیر مسافری سرمایه گذاری های وسیعی را در این زمینه انجام دهند
Ea
صفحه 5:
يف بهره بردارى
بهره برداری به زبان ۴۴۴616۳6۷
استفاده صحیح از متابع و امکانات موجود استفاده از مدیریت
اصلاح فرآیندها حذف کارهای موازی و ابتکار
تعریف سازمان بین المللی کار ازبهره وری :
البهره ورى عبارتست از تسيت سادة توليد به يكى ار مومل تولید از
جمله سرمایه. نیروی کار و مدیریت)
از دید مرکز بهره وری ژاپن ۰ بهره وری یک اولویت و انتخاب ملی است که منجر به افزایش رفاه
اجتماعی و کاهش فقر می گردد. مرکز بهره وری ژاپن از زمان تأسیسش در سال ۱۹۵۵ نهت ملی افزايشر
بهره وری در این کشور را تحت سه اصل رهنمون ساز به جلو هدایت نموده که عبارتند از : افزایش اشتفال ۰
همکاری بین نیروی کار و مدیریت و توزیع عادلانه و برابر ثمره های بهبود بهره ورى در ميان مديريت. نيروى
صفحه 6:
لاکاهش هزینه تولید
0 کسترش بازارها
لافزايش اشتغال
ذا بالا رفنن سطح زندكى
مرکز بهره وری امریکا تعریف زیر را ارائه داد:
* بهره وری مساویست با قیمت تعدیل شده سود
* معیار عملکرد و یا قدرت و توان هر سازمان در تولید کالا و خدمات.
* نسبت میان بازده به هزینه عملیات تولیدی
* بهره وری به مفهوم نسبت بین بازده تولید به واحد منبع مصرف شده است که با سال پایه مقایسه می شود.
بر بدست آمده در مقدار محصول در ازاء متابع مصرف شده
# یک نسبت همیشگی بین خروجی به ورودی.
صفحه 7:
لا
از بین کشور های عضو الا ده
, ۷ که از لماظ اقتصادی
سياسى تقريبا مشابه وضعيت
ايران ميباشد مشخصات عملكرد
0 ا S
ها در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷جمع
۳
وچ چیه
نقته شبکهخطوط را آهن جمروری tale
و بوقامه هاى اآبتده at a وی
صفحه 8:
بهره وری خطوط
اوکراین
روماتي
۳۳.
۳۸
Wate
امكانات موجود و عملكرد رأ أهن كشو رهلي منتخب «سال ۱۲۰۰4
تچ
(=i)
Vee
۳۳۳
1۳۳
۳۳
1۳۳
he
Soe
oy
اقا
۱2۸
1۳
Vente
3
1۳۳
1۳
Tek
۳:
TT
side
از
wr
We
1:۳
2
۳۳
1۳
۲۳
He
ager
eS
۳۳۳
Ta
51
vat
۳۳
Wat
1
سیر
سنا
۳4
11
1۳
21۳
wr
11
WwW
شاخص بهره وری خط_نشان دهنده بهره وری استفاده از خطوط
ریلی می باشد بالا بودن اين شاخص نشان می دهد که به ازای هر
واحد خط ایجاد شده چه میزان بار و مسافر حمل ونقل گردیده
0
صفحه 9:
Se eas
1
| | چا 2 3 3 4
با 13 44 2 2
4 |} 1 3 5 | 3 ۶
Sl وه | كرا | ل | أنه | 55 | أيه | كع | سو | اما | ليع
A ۱ 1 / ۱ 0 0 ۷ 1 3
0 1 i ۸ 9 ۳ 4 1 ۴ رتب
با توجه به جدول می بينيم كه در بين ٠١ كشور انتخلبى ايران رتبه جهارم را دارا است . يعنى در ایران در هر صد کیلومتر خطوط ریلی به طور
متوسط TV «میلیارد واحد حمل ٠ بار و ومسافر جابه جا ميشوند مانند روسيه به ازای هر صد کیلومتر خطوط ریلی ۲.۱۳ میلیارد واحد حمل ؛ بار
و مسافر جلبه جا مى شوند ويا دراوكرلين به ازاى هر صد كيلومتر خطوط ريلى 1.7٠ ميليارد واحد بار و مسافر جلبه جا می گرددعلل این تفاوت
را ميتوان به لين صورت بيان نمود كه حمل و نقل بارهاى بين المللى؛شاخص بهره ورى خطوط ريلى در لين كونه كشور ها بالا ميباشد. كشور
هابى مانند اوكرلين ويا روسيه در منطقه كريدور هاى بين المللى قرار دارند و به دليل قرار كرفتن در لين منطقه و يا در كشورى مانند مصر نيز به
ليل افزايش تعداد واكن هاى مسافرى نسبت به واكن هاى بارى و نيز تعداد زياد مسافر جابجا شده و به جهت وجود جاذبه های توریستی :شاخص
بهره وری خطوط ريلى در اين كشور يالا برده است.
Ea
صفحه 10:
بهره وري خطوط ريلي -(ا5)
=
صفحه 11:
eS aes
.م طول خطوط ريلي
- ۰ خطوط ریلی در کشور wig
لین پارا متر نشان دهنده تراکم خطوط در سطح کشور است بالا مساحت کشور
بودن لین شاخص نشان میدهد که در کشور خطوط ریلی توزیع
Vert Jane توزیع خطوط ريلي در کفورهايمنتخب gail بالایی دارد
s fal 1 ۳۷" ۱
| وا |e دا ۶ 1 35] 13 3
1 ٩ | ۶ Via 1 5 BoA
© ]۰,۲ ]۲,۱ | ]۱1۱۷ ]وه ]و۱ ]۹ أ ۰ 5
to ۲ | ه ۱
et)
ale
1
11 ۲1| se
رتبهبندي |
با توجه به جدول فوق ميبينيم كه در إيران با ازاى هر صد كيلومتر مربع مساحت به
طور متوسط ۰.۴۶کیلومتر خطوط ریلی وجود دارد در حللى كه در كشور روسيه به
ازای هر ۱۰۰ كيلومتر مربع مساحت اين کشور ۵۰۰کیلومتر خطوط ریلی وجود داد
صفحه 12:
توزیع خطوط ریلی )2(
4000
ميليارد يه 100كيلومتر
8
|
١لا ۲ 7 الام
د
اسه به دوكر قوق ee 1 تير واشع است بای انیت تبون رس نت
خطوط جديد احساس ميشود البته لازم به ذكر است كه وضعيت اب و هوايى و موقعيت جغرافيايى و براكندكى جمعيت در تعيين جايكاه كشورها بر
اساس اين شاخص موثر است
صفحه 13:
بهره وري واگنهاي باري وو - تن کنلومتن حما یه
اد
يارامتر 3كبيانكر عملكرد واكنهاى بارى است كه بياذكر اين مطلب ست كه بطور متوسط هر واكن بارى جه ميزان تن كيلومتر بارحمل نمدهاست
كه هر جه اين رقم بيشتر كردد نشانكر اين است كه كارايى در واكنهاى بارى راه آهن كشور بيشتر است البته بستگی به شرایط منطقه ای هر ک
نیز دارد که در کریدورها: المللی قرار گرفته باشند یا 2 7 ashe
یز دار كه در کریدورهای بین امللی قرار گرفته باشند يا خير . فرسودكى و قديمى بودن ناوگان حمل ونقل ریلی در ایران باعث شده تا واگنهای
باری بهره وری لازم را نداشته باشند.
=
صفحه 14:
CSO ae
با توجه به جدول فوق میتوان چنین گفت که در ایان هر واگن باری به طور متوسط
۰۰ هزار تن کیلومتربار جابجا نموده است که نسبت به کشور روسیه که هر واگن
۰ هزار تن کیلومتر بار جابجا میکند کمتر است و یا نسبت به کشور همسایه ترکیه
كه هر واگن باری ۵۸۰ هزار تن کیلومتربارجابجا نموده خیلی موفقتر عمل نموده است.
صفحه 15:
بهره وري واگتهاي باري )58(
1-2-2 م21
4 7 و ب لق ?
0x00
3 مره
0ج
: 0150
For
صفحه 16:
حخحچ وج
نفر کیلومتر حمل شده
تعداد واگنهاي مسافربري
بهره وري واگنهاي مسافر بري بو =
رقم این شاخص بیشتر باشد نشان
بهره وری واگنهای مسافری نسبت یه
تعدادواگنهای مسافری زیاد است و استفاده بهینه از واگنها صورت می گیرد
صفحه 17:
ه ورى واكنهاى ۲
1
شاخص بهره وري واكنهاي مسافري در كشورهاي منتخب - سال ٠04
كرواسي
| | وا دا aia
ان
سفن
رومائي
als
بدا
نام کشور
صفحه 18:
HE
a fees
sad
سر ی 3
أل "في “لذبي a at oy
صفحه 19:
SS Ea انل
با توجه به جدول فوق و نمودار شماره؟جنين نتيجه ميكيريم كه در ايران به طور متوسط هر واگن مسافری در سال توانسته۱۳۴۰هزارنفر
كيلومتر سافر را جابجا كند در حاليكه در كشور تركيه بطور متوسط هر واگن مسافری ۳۹۵۰هزارنفر کیلومتر و مصر ۵۲۲۰هزار نفر کیلومتر
را جابجا ميكند ايران رتبه نخست را در بين لين ده كشور داراست كه نشان ميدهد مردم نسبت به استفاده از قطار تملیل بسیار دارند که
اين دليل است كه تعرفه راه آهن در مقايسه با جاده است.
بن دليل تعرفه راه آهن در
صفحه 20:
واحد حمل به تعداد لكومو
بيائكر اين مطلب است كه هر لكوموتيو موجود جه ميزان بار و
مسافر جابجا ميكند.
واحد حمل
واحد حمل به تعداد لکوموتیو 55
تعداد لکوموتیو
صفحه 21:
آبه عبارتی هر واحد لکوموتیو به چه میزان بار و مسافر جایجا نموده استاین
ی ایران که رتبه چهارم را در بین ۱۰ کشور منتخب داراست برابر
۸میباشد یعنی هر لکوموتیوبه میزان ۴۸۸ میلیون واحد حمل بار مسافر
۳:۳
7
صفحه 22:
)0
حد
joo 3
تعدا
۱
0
سس سا
بهل
اه وري لكوه
مود
رنيو
صفحه 23:
بهره وری نفر کیلومتر مسافر حمل شده به طول خطوط ریلی
هر چه این شاخص بیشتر باشد نشان دهنده اهمیت
ومطلویت بودن سفزنیا رد آمی:دز کشوز انت:
بهره وري نفر کیلومتر مسافر حمل شده ی _ نفر کبلومتر حمل شدو
به طول خطوط ريلي طول عطوظ ريلك
صفحه 24:
توزيع نفركيلومتر مسافر به طول خطوط ريلي
ايران .رقبة سوم را در بین کشور های منتخب ذاراست و لین آمر نشانه این
مطلب است که راه آهن در جابجلیی مسافر نسبت به کشور های منتخب
موفق عمل نموده است.در ایران در هر کیلومتر خطوط ریلی به طور
متوسط ۱.۳میلیون نفر کیلومتر مسافر جایجا شده است که نسبت یه
کشور تركيه كه به ازای هر کیلومتر خطوط ریلی ۶۰۰هزار نفر کیلومتر را
جابجا کرده موفقتر بوده است
=
صفحه 25:
لین شاخص نشانه لین است که در هر LS
چه تعداد لکوموتیو وجود دارد هر چه
يعنى استفاده بهينه از خطوط ریلی
ma 4
تعداد لکوموتبو
ضع لکوموتبو در طول خطوط ۳ لول عطوط رل
شاخص توزيع لكرموتيو در طول خطوط ريلي كشورهاي تخب - سل ۲۰۰4
۳
|[ | ۶] و
وسیه
is
a
دوماني
اوکراین
re ee (3! | 5لر؟ | (١,4 | *,؟؟
1
صفحه 26:
ل ا اك
توزيمع لكوموتيو به طول خطوط ريلي
2500
20.00
16.00 }
10.00
6.00
0.00
? تن ? vr ep sf اي مر ص 7
کشور
با توجه به جدول فوق و نمودار شماره ۷ چنین استنباط ميشود كه در ايران براى هر هزار كيلومتر
بطور سويتط #الكوموتيو وجود؛مارد که در مقاییته با کموزتمتر که ۱۲۴ وبا اوکراین که
۳ الكوموتيو به ازاى هرهزار كيلومتر وجود دارد بسيار كم ميباشد
صفحه 27:
no CE
اين شاخص بياتكر اين مطلب است كه به ازاى هر كيلومتر خط
ریلی چه میزان تن کیلومتر بار حمل شده استدر ایران اين
شاخص تقریبا ۴"میلیون تن کیلومتر باربه ام هر کیلومتر خط
جلیجا شده استدر اوکلین تقریبا ۱۰۶ و در کشور همساية ترکیه
نیو ۱ ااتیلیون چن کناوشدر برد ارهز كيلومترخط جليجا شدة
شافو تن کیلرتر بارجاا فده به علوط ریلی_- سال ۱۰۰4
aw
نام كشور
21 1 WY
we
صفحه 28:
Sas
تن كيلومتر بار حمل شده به طول خطوط ريلي
ons
بيطب سةةة
05
۳1 5 0.010
cos سس
ie oc | 5
صفحه 29:
اد وا مسا
توزيع واكتهاي مسافري به طول خطوط ريني و _ تعداد وهای مسافري
هرجه مقدار اين شاخص بيشتر باشد يعنى تعداد واكنهاى مسافرى بيشترى نسبت به خطوط
ريلى استفاده ميشود نشانكر تقاضاى بيشتر مردم نسبت به مسافرت با قطار است.
صفحه 30:
یعنی برای هر کیلومتر خطوط ریلی چه تعداد واگن مسافری وجود دارد که
در یران برای هر ۱۰۰کیلومتر ۱۸ واگن مسافری وجود دارد در کشور
همسایه ترکیه۵اواگن مسافری و در اوکرلین ۴۵ واگن مسافری وجود دار
که باید سعی در گسترش و توسعه حمل و نقل مسافری راه آهن گردد.که
لبته این امر با خصوصی سازی حمل و نقل ریلی مسافری در سالهای اخیر
رویه گسترش خواهد بود.
es
شافص توزيع واكنهائي مسافري به كل خطوط ريلي - سال 10٠4
2], ]( a
:| :| :| :]| 3 را ه ۳
3 | | ۶ 272 2 Ba
TA [ate Peat Pat Pale] mF] ao ke PvP
wees ۱
7 7 a
سس سر
iP م
و101
تعداد واكن مسافري به طول خطوط ريلي
PPP, vps
رتبه ایران در بین کشور های منتخب ششم است که بدلیل عدم کارایی
بخش حمل و نقل ریلی وجود رقیبهای بزرگی چون جاده باعث شده تا
ایران در زمینه حمل و نقل مسافر نتواند موفق به عمل نماید.اما به دلیل
واكذارى أبن بخش به بخش خصوصى ميتوان شاهد کسترش و بیشفت
درأين صنعت كرديد.
صفحه 31:
حخحچ وج
تعداد واگنهاي باري
طول خطوط رب
توزیع واگنهاي باري به کل خطوط ريلي ور5
هر جه این شاخص بیشتر باشد نشانه وضعیت مطلوب عملکرد حمل و نقل باری
درراه.آهن کقور است.
صفحه 32:
aaa es
1
شاخص توزيع واكنهن باريي به كل خطوط ريلي كشورهاي متخب - سال 7١١4
3 4 1 >
+ 13 [3 9 : وا دا
دا و 3 | |! | fe ye fa ya
4
۳ | ea Pe ae [ea Le Pe انق كك
5] 5 5ه 535] 7] 1] ١| سياه
0 كبينكر ليزستكه به ازلئهر كيلومتر خطوط ريلوجه تتعناد ولكنبايى
موجود لستكه در لميرلن_طور متوسطدر هر كيلومتر ١ ولكنبايئموجود للستكه
نسبتيسه كشور اوكيليركه ١ ولكزو روسيه كه تسقريبا ء ولكرؤستكمتر ميباشد
صفحه 33:
نعداد وگن بري به
وچ چیه
دلایلپایین بودن این شاخص:
-عدم تضمین کافی برای سرمایه گذاری خارجی و سود حاصل از
سرمايه كذارى آنها.
-استفاده نكردن از منابع بخش خصوصى .كوجك بودن بخش
خصوصى در سرمايه كذارى ترانزيت بين المللى
صفحه 34:
خچحجد
جدول شاخمی عملکرد ره آهن ۳۰ کشور عضو ال در سال ۳۰۰۷
پر | متا |( | تن پر بت مین بر lene cael
OS | CL S| ceo | ee labo
DBAG ۳2
88 مس
صفحه 35:
صفحه 36:
تس سر 9
2
3
2
0
3
2
3
صفحه 37:
© 2 انمو اخ ليت معدلا وا مساقري بد جوت كه للقي وبر
وا ی تسوت ماد ون اي هط لوط ته لماخ بعر لان
5 ۲ eT te poll Sy
و و 1
ats 1371112455۶
صفحه 38:
میتی سيت ثقر فور جانجا ده به لول خطوط شبك إتاقض بهرة بور
نه بو كر Hee Soa
يه يوان م أن شاخس ١ ع اتيم
صفحه 39:
نو شاخ سیت نما دسفر جاجا ده به جمبت كور اشاخص به براق
Sab a? ناص pula
اون مس تس شآ
صفحه 40:
3
3
:
;
3
ir ad BG Sil BN راید
ده ول et
tana عم
(pane hs en pean a لت سود اس نیت تفر
3
صفحه 41:
See حو ۱ C RL PaTcuen yey
*مدم اطمینان صاحبان کال به استفاده از خطوط ریلی در يوان
ابين بودن ظرفيت كريدورهاى منطقه به منظور جوابكو بودن حجم کالای تانزیتی ما
*نبودن امكانات اطلاع رسانى كافى در كشور هاى عضو كريدور
*مشكلات ترخيص كالاو كمركى
*نبودن سمینار و كتفرانس ها
ور هاى منطقه يراى عرضه خدمات
*استفاده نکردن از پیشرفتهای تکنولوژی و روز جهانی در کرویدرهای ارتباطی
*نبود یک سیستم موثر و كارامد در بين كشورهاى عضو كرويدر به منظور تسريع و تسهیل جریان ترانزیت و حمل ونقل
*استفاده نکردن از منابع بخش خصوصی
*کوچک بودن بخش خصوصی در سرمایه گذاری ترنزیت بین المللی
*فرسودكى و قديمى بودن و عدم کارایی ناوگان حمل ونقل ریلی
*وجود رقیب بسیار قوی بنام حمل ونقل جاده
ت زیاد کشور و عدم پوشش کافی شبکه حمل و نقل
صفحه 42:
موارد فوق میتواند نا حدودی دلایلی جهت عدم کارایی حمل و نقل ریلی باشدبه منظور رفع موانع و مشکلات فوق میبایست یک نظام جامع حمل
و تقل ایجاد شود و سهم هریک از زیر بخشهای آن مشخص شود با عنلیت به اینکه برای حمل و نقل ریلی میبایست الویت خاصی را با توجه به
ملاحضات اقتصادی و سیاسی و امنیتی .و کاهش آلودگی زیست محیطی:فزایش ایمنی و کاهش مصرف انرژی قیل بود
پیشنهادهایی برای ارتقاو شکوفایی راه آهن ایران:
۱ -یکی از راهکارهای توسعه حمل و نقل ریلی متعادل ساختن قیمت انرژی در کشوربازسازی و توسعه نیروی انسانی با توجه به اتقای دانش فنی
و تکونولوژی نوین,نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی فرسوده.گسترش شیکه های ریلی و استفاده از سرمایه های خصوصی در تمامی
بخش های مذکور است.
به منظور تحقق اهداف حمل و نقل ريلى؛ از جمله افزليش ايمنى و بالا بردن ترافيك و افزلیش سرعت قطارهاراه آهن جمهوری اسلامی ایران
بايد توجه و اهميت خاصى را براى دستيابي به سيستم هاى مخابراتى و كنترلى پیشرفته و هوشمند در دو بخش ارتباطات و علایم الکتریکی قائل
- ارتقاى سطح دانش و تخصص از طرية
5
بق آموزشهای ضمن خدمت
ale تساط با دانشگاهها: درز علمی و يسفن
لل - به وجود آوردن سازمانی که در آن اصل رقابت که از مهمترین اصول پیشرفت یک سازمان می باشد مدنظر قرار گید
۷ - واگذاری آغلب اموربه شرکتهای خصوصی
صفحه 43:
راهکار ها = =
۱- یکی از راهکارهای توسعه و افزایش بهره وری بخش حمل و نقل خصوصیسازی است
۲- تنوع سیستم حمل و نقل
۳- یک سیستم جامع نظارت بر کنتول می تواندبعنون ابزاری در صنعت حمل ونقل بسوى بهره ورى بيشتر مورد استفاده قرار كيرد. تا چند سال
قیل بدلیل محدودیتهلیی که در پوشش مناطق مورد استفاده و نوع تجهیزات وجود داشت لین سیستمها بطور گسترده مورد استفاده قرار نمی
گرفت امابا پیشرقت صنعت مخابرات و الکتروتیک و همچنین گسترش شبکه ها و خدمات مبتتی بر خدمات ماهواره ای روشهای مختلفی با
استفاده از إين امكانات تعريف شد از جمله لين روشها ٠ سيستم رديلبى ماهوارماى 35666 5153616 است که براساس مخابرات ماهوره ای
ايجاد شده است و به صورت جامع و يكبارجه ارائه مى شود.
اقدام دیگری که به طور همزمان با اجرای لين سيستم در شركتها برنامهريزى شده است. مذاکره با کارخانههای تولید کننده ناوكان بارى است تا
اين سيستم را به عنوان يكى از تجهیزات جدید از ابتدا روی ناوگان نصب کنند.
؟- نظارت و كنترل بر ناوكان در طول مسبر
