کسب و کارعلوم مهندسیمدیریت و رهبریتکنولوژی

مقدمه‌ای بر مدیریت توسعه فناوری

صفحه 1:
وزارت علوم. تحقیقات و فناوری سازمان يزوهشهاى علمى و ‎eet Sb Lene‏ ۱ شهريور 48

صفحه 2:
مولفه‌هاي اصلي فناوري ۱ rd ‏لا ابزار لازم براي‎ (Production - Tools and Facilities) به موّلفه‌اي ‎ee‏ ی اطلاق ‎pe este‏ os 39 ‏لازم‎ a 0 (production - skills and experience ) ۱ clk Sy eS Pe ae Le ‏ل کلیه مهارت‌ها. تواناثيهاي لازم براي تبدیل داده‌هاً به ستانده‌ها‎ أخط توليد مىباشد. جربیات به شکل تخصص. خلاقیت و نوآوريهاي انساني ظهور مي‌کند

صفحه 3:
مولفه‌هاي اصلى فناوري (ادامه) لا اطلاعات لازم براي توليد 1 بسمت أ مصصره: (Production -Facts ani ‎bls Dylao g oll JRE 9 45 0955 50‏ ‎eee yew Mie amr ore ||)‏ 1 فا را عهده‌دار است. لین اطلاعات به شکل. طراحي, اعداد: هده‌هاء روابط , معادلات و منحني‌ها خود را نشان مي‌دهند. ‏زم براي تولید ‎(ile Ce welts eevee Couto) ‎RUG Sore od Re ee CRSA SS EBLE. ‏دو شامل چارچوب‌هاي مورد نیاز براي تبدیل داده‌هابه ستانده‌ها‎ ‎ ‎ ‏۱ ‏اليتهاي مديريتي ظاهر مي كردد. ‎

صفحه 4:
فناوری عنصر موّثر در تبدیل منابع

صفحه 5:
10 ‏ا ا‎ TO ssh oy ‏فتاوري » وت به توسعه‎ el

صفحه 6:
۱ Deere mer re eRy Ree ren ee rene ene [9 1000

صفحه 7:
00 rr) ‏ا ا ا‎ eeN ‏هیچ برنا‎ ‏ريزي علوم و فتاوري را در خود ادغام کرده باشد. در ان‎ ‏أوري را علت توسعه ولحاظ كردن برنامه ريزي توسعه فتاوري‎ ‏توسعه مى داند.‎ ر خلاصه توسعه فناوري رابطه متقابل با ۳ جزئي تفكيك پر از لین است و در حقیقت مي توان لن را يك سیستم فرعي از أسعه اقتصادي-اجتماعي در نظر گرفت.

صفحه 8:
0 ‏فتاوري‎ cue 9 ies reel

صفحه 9:
اجامعه مستزوف اختراع دویا ۰ ۰ آورد. ي دائم به كشورهاي خارجي. .م توسعه فتّاوري در دراز مدت.

صفحه 10:
ند توسعه فتاوري بسیار کند اتفاق مي افتد. ينه گزاف براي کشور.

صفحه 11:

صفحه 12:
یت نوآوري ‎EES‏ ‏نوآوري بحي اختراع

صفحه 13:
مدیریت نواوري در رابطه با خلق و توسعه.:ايده‌هاي جدید است . در حالي كه مديريت فناوري بر تحصيل و بكارگيري نوآوري‌هاي موجود متمرکز است.

صفحه 14:
۱۳ ‏ل‎ kon

صفحه 15:
7 “ ys Sk srolis cu psr0 ‏اصلي > توليديثزرّوت” دارد. مفهوم “توليد ثروت‎ ‏"یش ا بلکه فاكتورهايي از قبیل‎ ‏اررثقاء دانشء» سرمايههاي فكريء كاربرد مؤثر‎ 0200 ‏حفظ و نكهداري محيط طبيعي‎ ee) pais 65055 ry lait! Giusljal 52 aS (ule ygiSlo SS fens Fl OR BIE Sst ©

صفحه 16:
۳ تعریف 1107 در سطح ملي عبارت است از: حوزه ‎JloeNa aS yuils jl sl‏ ۷7 7 7 noe Rem sD) LO mee Bre ceoern eels] SECS IBON te ‏ضي گذارد.‎ هدف این حوزه از دانش ایجاد انگیزه نوآوري» ایجاد ‎Pov PST) CCL Sees (Mere re mer eae ier 5)‏ ‎cure cul lo glow 49 Yluil sricojgs‏ فتّاوري تأکید بر نقش آن دسته از سياست‌هاي ‎nee Bere SS] ieee‏ ۱

صفحه 17:
دانش‌هاي اصلي مورد نیاز مدیریت فتأوری 321111 110 221000 رشته‌هاي مبتني بر دانش ‎pres 5‏ * فرایند نوآوريهاي تکنولوژیکی * فتاورى مواد * مديريت تحقيق و توسعه | ‏+ ریرساحت 136 و مدیریت نیییر ‏ الل 000 * کارآفرينی تکنولوژیکی سس ات ‏* دوره زتدكي محصول / قراء ‎Pee reer lel‏ * برنامهريزي و بيشبيني فتاورى ‏* انتقال فتاورى ‎۳ ‏* مدیریت پروژه‌هاي فني ‏* تصمیم‌گيري مالي و تکنولوژیکی ‏* موضوعات بهره‌وري و کیفیت ‏* موضوعات آموزش و برورش ‏* موضوعات فتاورى و فرهنى ‏اجتماعي - لنشاني | * مديريت فثاورى در خدمات ‎ ‎ ‏* مدیریت فثاوری در صنعت

صفحه 18:
مفهوم و مضامین توانمندي فناوري ۶ اگر فناوري روش اجراي یك کاري باشد. استفاده از امن روش ۳ ابزار / ‎me‏ بوط به روش جام دادن آن روش ك و فهم روش ‎1 CCS ne ene SC ee ‏می‌گردد.‎ ‎

صفحه 19:
اشکال مختلف توانمندی فناوری در سطح بنگاه OT ‏ا ا‎ epernreeee Pee CS Tt cece ea NAL EL a ak a 2 alee aa Res ta توانمندیها شامل : مشخض کردن موضوع. آماده‌سازي, طراحي. استقرار ماشین‌آلات و شروععملیات مي‌باشد. توانمنيوه 0 ری ۱ See eee oc ed eM oy) (Obit Cite liam iret |) ۳ الل ل ا ا 50 ا ۱ الأوانمندى ارتباط ‎(QB rice (ervey VLA‏ ‎Ko‏ مهارتهاي مورد نیاز براي تبادل اطلاعات اعسم از تبادل اطلاعات و دانش ‎el eke ree |‏ 0

صفحه 20:
Size of ‏اونا مانا‎ ۲ 0 Orie coe aio Ovbsidies

صفحه 21:
7 ساسلا 4 ‎el i‏ ددص برع 0000 0000 8080 e000 0001 000 oni oo oerey 00088 oreo رن 0 00 رت ۰ 1901 1) INTERNAL FACTORS 2) EXTERNAL FACTORS 3) INTERNATIONAL

صفحه 22:
0 توآوري فرآیند تولید 0 نرع آوري

صفحه 23:
1 RGEC US EOSIN SOD) ‏وارداتي بودن«قناوريهاي مورد استفاده‎ ‏است. خقبلت عمومي تغییرات فني در‎ or) OPEC er Pom precede cer SO ‏ا ل‎ an) ‏بهبود تدريجي در فناوري‎ 5-5-6 Pree ‏.فرایند تولید مي‌باشد‎

صفحه 24:
با طي مراحلي که‌يك فناوري وارداتي طي ۱ | الا ل ل 00 يهؤود كاربري و سرانجام صدور به بازار كشورهاي در حال توسعه) و میزان تسلط بر این فناوري» يك کشور مي‌تواند ادعاي بومي wubb aiavls L, sy9lh9 ol vos

صفحه 25:
شدت تلاشهاي بومي و فرایند يادگيري تكنولوژيك در سرعت بخشیدن به روند تیط احاطه یافتن بر فناوري وارداتي .و بومي نمودن آن نقش دارند

صفحه 26:
آن لك که يادگيري تکنولوژيك عموماً از تكنولوني هاي بالغ و جا افتاده

صفحه 27:
مراحل تاريي يادگيري تکنولوژیل در ‎Sens‏ | ل ‎Ce‏ 7 نسه مرحله مهندسي (8), توسعه (2) و 91855 ا ۱ 0 ا ار ال الك فناوريه است که به صورت ۱۳۱۵۲ ۱۲

صفحه 28:

صفحه 29:
مدل رانش تکتولوژي ‎Technology-Push)‏ ( ا ‎DVCe‏ 1 بوده و اصالت به ايجاد “علم و دانش جديد” است. این است که علم و دانش مسیر خود را در بازارطي ا ل 0

صفحه 30:
ل ‎err‏ ‏ا تحقیقات پایه كار مهندسي (نمونه سازي) ساخت وتولید (تولید انبوه) بازاريابي فروش

صفحه 31:

صفحه 32:
تحقیقات ‎Sd einen ad‏ سازي) ۱ بازاروفروش

صفحه 33:
( Coupling-Mo 7 تن واهميت “بازار” و “علم” كرلبى شده ۱ ی بر" اصالت بازار" و" اصالت دانش " بوده وبا توجه به نياز از يك طرف رین پدیده هاي علمي از طرف دیگر توسعه قناوري تحقق مي یابد.

صفحه 34:

صفحه 35:
تحقق یلبد جامعه بر سر دو راهي "ایجاد فناوري " ویا "انتقال ۳ ل لا متفاوت و جدا از همدیگر بررسي مي شود و انتخاب مي گردد و جامعه باید ور ی 0

صفحه 36:
‎i eee oad 2‏ “ توانمندي تكنولوزيك “ ذهنيت حاكم براي توسعه ‎Nae‏ ار ا قرار ندارند و با نگاه به توانايي دورني و توجه به امکانات يك رابطه ديناميك و دو طرفه برقرار مي كنند وليكن ‎BU wy‏ ا 7 ويك رابطه ديناميك بين كيرنده و دهنده فثاوري برقرار

صفحه 37:
مقايسه يارادايم “تكنولوز یت وا ۳ 0 eon is ‏عامل خار.‎ تلوري جانشيني تكنولوژي باید ایجاد گردد مکتب وابستگي Fea oath een at ec ‏را‎ ‎۳۳۳ ey ied توانمندي تکنولوژ رس سرت شركتهاي چندمليتي عم انتقال ست تئوري مكمليت 2 eens ra) 000000 تقويت كننده eee ‏(مکتب توسعه تکنولوژی ونوآوری)‎ ‏ل‎ ‎eS ‎0 eee 3 Bea eee

صفحه 38:

صفحه 39:
ي گردد که توسعه فتاوري را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار شامل قوانین و مقررات خاص پیرامون توسعه فتاوري مي باشند از

صفحه 40:
۱ فتاوري درکشور قابل توجه مي باشد.

صفحه 41:

صفحه 42:
عوامل موثر برتوسعه فناوري ب 25 ‎Lsw‏ ۱ ۹ - 511001۲7) آن بستگي دارد. ‎e Biked‏ ل ا ا ‎ee)‏ ا ا ا ا ان سنجيده مي شود

صفحه 43:
عوامل موثر بر توسعه فناوزی دس طرف عرضه (فشار عرضه) نهادها senna ي مديريتي (قوانین و 7 اطلاعات فناوری طرف تقاضا (کشش تقاضا) انگیزشها 0 ارزي - بولي) 1 ‎ene‏ م | 7 سياستهاي تجاري | oe

صفحه 44:
۳۱۳۱۰ ‏سریع آن‎ are re ee Pr + ‏آن در‎ ae 3 سازمانء براي توليد ارزانتر و بهتر محصولات يا ‎Deer eas oe BR eas re 2‏ ی دستة"تقسيم كرده است: -معرفي محصول جديد يا يتغييز در كيفيت محصول موجود ۱ در كيفيت فرآيند موجود 0 Cer eee ‏-نوآورعلإار منابع جديد (مواد اوليه)‎ ee ey

صفحه 45:
eee Tr rer ۳ ۳ ت تکنولوژيکي در آنها

صفحه 46:
A ‏را‎ 8 نوآورچا بنيادي 061 به خلق - توآوري تكاملي در محصول موجود که 1

صفحه 47:
نوآوري ف رآیند ‎ered 2‏ 55 8 در تكنولوي توليد محصول (در روشهاي مديريتي ويا ‎5 ‎AG ‎33 ‎2 ‎ ‎ ‎ ‎ ‏ا ا ا ‎cess sl‏ ‏3 نواأوري فرايند و محصبول كاملا به 95-5 ۳۳ - هرجه نرخ نواوري محصول کاهش مي‌یابد نرخ رشد نواوري فرایند افزایش مي‌پابد.

صفحه 48:
Techno-Economic Environment Incentives and Stimuli Creation and Learning of Knoeledge Scientific and Technological Infrastructure Social-Cultural Environment

صفحه 49:
۱

صفحه 50:
elt eed 2 55 است. نْ نوآوری بر کنش متقابل بنگاههای اقتصادی (صنعت)» نهادهای آکادمی ال 0 سيستم ملى نوآورى تكامل يافته نظریه‌های سنتی نوآوری است. نظريه ل ا ل ل ل ا 0ك ا ل ‎Ree‏ | Tee by Sins ie ot oe Cones ‏ا ارس لي يم‎ UES oe Or te ee ‏ی‎

صفحه 51:
‎Oss ۱‏ الا رن اليس ‎a‏ در فعالیتهای علمی و تکنولوژیکی کارآته پیار ‎ ‎EC ep weer Tr VOR ‏ا ا‎ ‎

صفحه 52:
۹ Ce Oey Meee acy, eae eel ‏نیروی‎ eB) es ‏مشخص می‌شود‎

صفحه 53:

صفحه 54:
مت درگیر با 0 ل اا ‎once‏ oles ‏ا‎ car re Pea فیمابین بازیگران از قبیل دانشگاهها. مسسات ‎gp R&D‏ بنگاههای خصوصی بعنوان يك سیستم تعاونی تولید و |

صفحه 55:
000 ا وا ملی نوآوری یک کشور با نهادینه شدن فضاها و محیط‌های فوق تعریف می‌شود. بطور مستقیم و غیرمستقیم و اطلاعات فنى و بر بنكاههاى نوآور تأثير م ىكذارد.

صفحه 56:
ينجم: در سطح بنكاههاء مشخصات بنكاههاى بزرك. روابط آنها ب| ‎Free TE Py‏ ار و ارتباط بین تولیدکنندگان مواد و سایر تولیدکنندگان 0 ل 0 001 تال 9 ‎RC Be yee ees Pesce oe‏ عات در همه كشورها وجود دارد. ليكن كشور به كشور شدت متفاوت است و لذا تفاوت 1115 در سطح المللى را بوجود مىآورد و 1115 بين دو كشور توسط ‎aye‏ ا |

صفحه 57:
۰ cok Ea SC PS CC ‏اجتماعى؛ فرهنكى و فنى كشوز بستكى دارد.‎ ؟ "زیرساخت علومژ فناوری" یعنی مجموعه‌ای از مژسسات ش علمی و تکنولوژیکی تولید می‌کنند و آن را به می‌دهند. محور سیستم ملی نوآوری محسوب می‌شود. زیرا به ‎RS Poe‏ Se Te ee Ee Dn ee eee) ‏توانمندی تکنولوژیکی خود به بازار ارائه كند‎

صفحه 58:
اقتصاد و پوبایی بازار بر اساس ميزان رقابتهايى است كه | ‎PS.‏ فعالیتهای بنگاه نوآوری نامیده می‌شود. این نوآوریها با ‎ree ewe‏ اق ‎TS‏ 5 ‎ne‏ |

صفحه 59:
۱ 7 نياز به توانمندى تكنولوزيكى و يادكيرى دارد. ۱ ‏ا ا‎ cea ‏ا ل ا‎

صفحه 60:
و Ree ORC CA ee Does ‏است كه به توسعه توانمندى آن صنعت مىانجامد و اين‎

صفحه 61:
#بنابراین برای فهم طبیعت و ماهیت ۱19[ ضرورت دارد که فرايند يادكيرى در سطح بنكاه.زا خوب بفهميم و درك كنيم. یکی در سطح بنگاه هم در سطح افراد داخل سطح سازمان کل اتفاق می‌افتد. لیکن فاکتور يادكيرى سازمانى به يادكيرى افراد داخل بنكاه كيرى سازمانى“ جمع "يادكيرى انفرادى”“ نيست,. بلكه ‎Dee Sa ee eee ae‏ همه افراد به آن اعتبار می‌دهند و آن را قبول دارند و سپس در ا ا ا ل

صفحه 62:
#اثربخشى فعاليتهاى يادكيرى 5-08 كاملاً | ا ا ل ا ا ار که = شهاى يادكيرى زياد مىشود توانمندى SOS ee CS ened ey er ens ken ee Rees e398 core) Sead OS) ke es ae re eS 1 ‏ا ل‎ ‏موّثر بر یادگیری به حساب آوریم.‎

صفحه 63:
035 ۹ب اتوسعه ‎ree‏ ‏تعداد ثبت پتنت ‎ie‏ ۳ ميزان سرانه دريافتها بايد ‎zs‏ حق لیسانس و رویالتی (برحسب دلار) ‎cree) ۳‏ 0 ‎Ea DEE EBS NS CRG eeCee)‏ ۱ ت محصولات فتاوريهاى متوسط و ييشرفته از كل صادرات fe ‏ا‎ ie) ‎reser)‏ ا اين ان

صفحه 64:
RS ere aC ec RT teeny] in ‏میلیون نفر:‎ ‏برابر با ۱۵ فقره در هر میلیون نفر‎ ۲ ‏جهانی این نشانگر ۶۸ فقره در میلیون می‌باشد.‎ ۵ ‎-١‏ تعداد ثبت يتنت در ‎۳ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏ن سرانه دریافتی بابت فروش حق لیسانس و روبالتی: 1 امتوسط جهانی این نشانگر برابر با ‎٩/۱۱‏ دا ۰ ۲ ۱ ۱ ۳ ‎(Oca arr er ‏لما‎

صفحه 65:
ا ا ا 0 ‎ns‏ ل برای ایران ‎Peseta hm eee) rae‏ ‎ ‎ ‎ ‏نعداد دانشمندان و مهندسان شاغل در (1621 (در يى ‏يليون نفر): ‏ن شاخص در حال حاضر ۳۳ ۱ ‏00 توسعه انسانى ‎0٠١7‏

صفحه 66:
۱ Bye ccc ast CEES antl eecse oly ee ee ee) = 52 eee ree) ۱۹ ۱ ‏أ یا‎ Ue ‎lite eee‏ )> | مت ‎ae eee eee‏ ‎Lo Rene hed ae ioe ‏هن | ذف | بيد عن | كي | سس ‎2 ora ‏= = ند 10 ا 2 3 1 لب ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان