صفحه 1:
وزارت علوم. تحقیقات و فناوری
سازمان يزوهشهاى علمى و eet Sb Lene
۱
شهريور 48
صفحه 2:
مولفههاي اصلي فناوري
۱ rd لا ابزار لازم براي
(Production - Tools and Facilities)
به موّلفهاي ee ی اطلاق pe este
os 39 لازم a 0
(production - skills and experience )
۱ clk Sy eS Pe ae Le
ل کلیه مهارتها. تواناثيهاي لازم براي تبدیل دادههاً به ستاندهها
أخط توليد مىباشد.
جربیات به شکل تخصص. خلاقیت و نوآوريهاي انساني ظهور ميکند
صفحه 3:
مولفههاي اصلى فناوري (ادامه)
لا اطلاعات لازم براي توليد 1
بسمت أ مصصره:
(Production -Facts ani
bls Dylao g oll JRE 9 45 0955 50
eee yew Mie amr ore ||) 1
فا را عهدهدار است. لین اطلاعات به شکل. طراحي, اعداد:
هدههاء روابط , معادلات و منحنيها خود را نشان ميدهند.
زم براي تولید
(ile Ce welts eevee Couto)
RUG Sore od Re ee CRSA SS EBLE.
دو شامل چارچوبهاي مورد نیاز براي تبدیل دادههابه ستاندهها
۱
اليتهاي مديريتي ظاهر مي كردد.
صفحه 4:
فناوری عنصر موّثر در تبدیل منابع
صفحه 5:
10 ا ا TO
ssh oy فتاوري » وت به توسعه el
صفحه 6:
۱ Deere mer re eRy
Ree ren ee rene ene
[9 1000
صفحه 7:
00 rr)
ا ا ا eeN هیچ برنا
ريزي علوم و فتاوري را در خود ادغام کرده باشد. در ان
أوري را علت توسعه ولحاظ كردن برنامه ريزي توسعه فتاوري
توسعه مى داند.
ر خلاصه توسعه فناوري رابطه متقابل با ۳ جزئي تفكيك
پر از لین است و در حقیقت مي توان لن را يك سیستم فرعي از
أسعه اقتصادي-اجتماعي در نظر گرفت.
صفحه 8:
0 فتاوري cue
9 ies reel
صفحه 9:
اجامعه مستزوف اختراع دویا ۰ ۰
آورد.
ي دائم به كشورهاي خارجي.
.م توسعه فتّاوري در دراز مدت.
صفحه 10:
ند توسعه فتاوري بسیار کند اتفاق مي افتد.
ينه گزاف براي کشور.
صفحه 11:
صفحه 12:
یت نوآوري
EES
نوآوري
بحي اختراع
صفحه 13:
مدیریت نواوري در رابطه با خلق و
توسعه.:ايدههاي جدید است .
در حالي كه مديريت فناوري بر تحصيل و
بكارگيري نوآوريهاي موجود متمرکز است.
صفحه 14:
۱۳ ل kon
صفحه 15:
7 “ ys Sk srolis cu psr0
اصلي > توليديثزرّوت” دارد. مفهوم “توليد ثروت
"یش ا بلکه فاكتورهايي از قبیل
اررثقاء دانشء» سرمايههاي فكريء كاربرد مؤثر
0200 حفظ و نكهداري محيط طبيعي ee)
pais 65055 ry lait! Giusljal 52 aS (ule ygiSlo
SS fens Fl OR BIE Sst ©
صفحه 16:
۳
تعریف 1107 در سطح ملي عبارت است از: حوزه
JloeNa aS yuils jl sl ۷7
7 7 noe Rem sD) LO mee
Bre ceoern eels] SECS IBON te
ضي گذارد.
هدف این حوزه از دانش ایجاد انگیزه نوآوري» ایجاد
Pov PST) CCL Sees (Mere re mer eae ier 5)
cure cul lo glow 49 Yluil sricojgs
فتّاوري تأکید بر نقش آن دسته از سياستهاي
nee Bere SS] ieee ۱
صفحه 17:
دانشهاي اصلي مورد نیاز مدیریت فتأوری
321111
110
221000
رشتههاي مبتني بر دانش
pres 5
* فرایند نوآوريهاي تکنولوژیکی * فتاورى مواد
* مديريت تحقيق و توسعه |
+ ریرساحت 136 و مدیریت نیییر الل 000
* کارآفرينی تکنولوژیکی سس ات
* دوره زتدكي محصول / قراء Pee reer lel
* برنامهريزي و بيشبيني فتاورى
* انتقال فتاورى
۳
* مدیریت پروژههاي فني
* تصمیمگيري مالي و تکنولوژیکی
* موضوعات بهرهوري و کیفیت
* موضوعات آموزش و برورش
* موضوعات فتاورى و فرهنى
اجتماعي - لنشاني
|
* مديريت فثاورى در خدمات
* مدیریت فثاوری در صنعت
صفحه 18:
مفهوم و مضامین توانمندي فناوري
۶ اگر فناوري روش اجراي یك کاري باشد. استفاده از امن روش
۳ ابزار /
me بوط به روش
جام دادن آن روش
ك و فهم روش
1 CCS ne ene SC ee
میگردد.
صفحه 19:
اشکال مختلف توانمندی فناوری در سطح بنگاه
OT ا ا epernreeee Pee
CS Tt cece ea NAL EL a ak a 2 alee aa Res ta
توانمندیها شامل : مشخض کردن موضوع. آمادهسازي, طراحي. استقرار
ماشینآلات و شروععملیات ميباشد.
توانمنيوه 0 ری
۱ See eee oc ed
eM oy)
(Obit Cite liam iret |) ۳
الل ل ا ا 50
ا ۱
الأوانمندى ارتباط (QB rice (ervey VLA
Ko مهارتهاي مورد نیاز براي تبادل اطلاعات اعسم از تبادل اطلاعات و دانش
el eke ree | 0
صفحه 20:
Size of
اونا مانا
۲
0
Orie
coe
aio
Ovbsidies
صفحه 21:
7 ساسلا 4 el i ددص
برع
0000
0000
8080
e000
0001
000
oni
oo oerey
00088
oreo
رن
0
00
رت
۰
1901
1) INTERNAL FACTORS
2) EXTERNAL FACTORS
3) INTERNATIONAL
صفحه 22:
0
توآوري فرآیند تولید 0 نرع آوري
صفحه 23:
1 RGEC US EOSIN SOD)
وارداتي بودن«قناوريهاي مورد استفاده
است. خقبلت عمومي تغییرات فني در
or) OPEC er Pom precede cer
SO ا ل an)
بهبود تدريجي در فناوري 5-5-6 Pree
.فرایند تولید ميباشد
صفحه 24:
با طي مراحلي کهيك فناوري وارداتي طي
۱
| الا ل ل 00
يهؤود كاربري و سرانجام صدور به بازار
كشورهاي در حال توسعه) و میزان تسلط بر
این فناوري» يك کشور ميتواند ادعاي بومي
wubb aiavls L, sy9lh9 ol vos
صفحه 25:
شدت تلاشهاي بومي و فرایند يادگيري
تكنولوژيك در سرعت بخشیدن به روند
تیط احاطه یافتن بر فناوري وارداتي
.و بومي نمودن آن نقش دارند
صفحه 26:
آن لك که يادگيري تکنولوژيك عموماً
از تكنولوني هاي بالغ و جا افتاده
صفحه 27:
مراحل تاريي يادگيري تکنولوژیل در
Sens | ل Ce 7
نسه مرحله مهندسي (8), توسعه (2) و
91855 ا ۱ 0
ا ار ال الك فناوريه
است که به صورت ۱۳۱۵۲ ۱۲
صفحه 28:
صفحه 29:
مدل رانش تکتولوژي
Technology-Push) (
ا DVCe 1
بوده و اصالت به ايجاد “علم و دانش جديد” است.
این است که علم و دانش مسیر خود را در بازارطي
ا ل 0
صفحه 30:
ل err
ا
تحقیقات پایه
كار مهندسي (نمونه سازي)
ساخت وتولید (تولید انبوه)
بازاريابي
فروش
صفحه 31:
صفحه 32:
تحقیقات Sd einen ad سازي)
۱
بازاروفروش
صفحه 33:
( Coupling-Mo
7 تن واهميت “بازار” و “علم” كرلبى شده ۱
ی بر" اصالت بازار" و" اصالت دانش " بوده وبا توجه به نياز از يك طرف
رین پدیده هاي علمي از طرف دیگر توسعه قناوري تحقق مي یابد.
صفحه 34:
صفحه 35:
تحقق یلبد جامعه بر سر دو راهي "ایجاد فناوري " ویا "انتقال ۳
ل لا
متفاوت و جدا از همدیگر بررسي مي شود و انتخاب مي گردد و جامعه باید
ور ی 0
صفحه 36:
i eee oad 2
“ توانمندي تكنولوزيك “ ذهنيت حاكم براي توسعه
Nae ار ا
قرار ندارند و با نگاه به توانايي دورني و توجه به امکانات
يك رابطه ديناميك و دو طرفه برقرار مي كنند وليكن
BU wy ا 7
ويك رابطه ديناميك بين كيرنده و دهنده فثاوري برقرار
صفحه 37:
مقايسه يارادايم “تكنولوز
یت وا
۳
0
eon is
عامل خار.
تلوري جانشيني
تكنولوژي باید ایجاد گردد
مکتب وابستگي
Fea oath een at ec
را
۳۳۳ ey ied
توانمندي تکنولوژ
رس سرت
شركتهاي چندمليتي عم انتقال
ست
تئوري مكمليت
2 eens ra)
000000
تقويت كننده
eee
(مکتب توسعه تکنولوژی ونوآوری)
ل
eS
0 eee
3 Bea eee
صفحه 38:
صفحه 39:
ي گردد که توسعه فتاوري را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار
شامل قوانین و مقررات خاص پیرامون توسعه فتاوري مي باشند از
صفحه 40:
۱
فتاوري درکشور قابل توجه مي باشد.
صفحه 41:
صفحه 42:
عوامل موثر برتوسعه فناوري
ب 25 Lsw ۱
۹ - 511001۲7) آن بستگي دارد.
e Biked ل ا ا
ee) ا ا ا ا
ان سنجيده مي شود
صفحه 43:
عوامل موثر بر توسعه فناوزی دس
طرف عرضه (فشار عرضه)
نهادها
senna
ي مديريتي (قوانین و
7 اطلاعات فناوری
طرف تقاضا (کشش تقاضا)
انگیزشها
0
ارزي - بولي) 1
ene م
|
7 سياستهاي تجاري
| oe
صفحه 44:
۳۱۳۱۰ سریع آن are re ee Pr +
آن در ae 3
سازمانء براي توليد ارزانتر و بهتر محصولات يا
Deer eas oe BR eas re 2
ی دستة"تقسيم كرده است:
-معرفي محصول جديد يا يتغييز در كيفيت محصول موجود
۱ در كيفيت فرآيند موجود
0 Cer eee
-نوآورعلإار منابع جديد (مواد اوليه)
ee ey
صفحه 45:
eee Tr rer
۳
۳
ت تکنولوژيکي در آنها
صفحه 46:
A را
8 نوآورچا بنيادي 061 به خلق
- توآوري تكاملي در محصول موجود که
1
صفحه 47:
نوآوري ف رآیند
ered 2 55 8 در تكنولوي توليد محصول (در
روشهاي مديريتي ويا
5
AG
33
2
ا ا ا cess sl
3 نواأوري فرايند و محصبول كاملا به
95-5 ۳۳ - هرجه نرخ نواوري محصول
کاهش ميیابد نرخ رشد نواوري فرایند افزایش
ميپابد.
صفحه 48:
Techno-Economic
Environment
Incentives and Stimuli
Creation and Learning of Knoeledge
Scientific and Technological
Infrastructure
Social-Cultural
Environment
صفحه 49:
۱
صفحه 50:
elt eed 2
55 است.
نْ نوآوری بر کنش متقابل بنگاههای اقتصادی (صنعت)» نهادهای آکادمی
ال 0
سيستم ملى نوآورى تكامل يافته نظریههای سنتی نوآوری است. نظريه
ل ا ل ل ل ا 0ك
ا ل Ree
| Tee by Sins ie ot oe Cones
ا ارس لي يم UES oe Or te ee
ی
صفحه 51:
Oss ۱ الا رن اليس
a در فعالیتهای علمی و تکنولوژیکی کارآته پیار
EC ep weer Tr VOR ا ا
صفحه 52:
۹ Ce Oey Meee acy, eae
eel نیروی eB) es مشخص میشود
صفحه 53:
صفحه 54:
مت درگیر با 0
ل اا once
oles ا car re Pea
فیمابین بازیگران از قبیل دانشگاهها. مسسات gp R&D
بنگاههای خصوصی بعنوان يك سیستم تعاونی تولید و
|
صفحه 55:
000 ا وا
ملی نوآوری یک کشور با نهادینه شدن فضاها و
محیطهای فوق تعریف میشود. بطور مستقیم و غیرمستقیم
و
اطلاعات فنى و بر بنكاههاى نوآور تأثير م ىكذارد.
صفحه 56:
ينجم: در سطح بنكاههاء مشخصات بنكاههاى بزرك. روابط آنها ب|
Free TE Py ار
و ارتباط بین تولیدکنندگان مواد و سایر تولیدکنندگان
0 ل 0 001 تال 9
RC Be yee ees Pesce oe
عات در همه كشورها وجود دارد. ليكن كشور به كشور
شدت متفاوت است و لذا تفاوت 1115 در سطح
المللى را بوجود مىآورد و 1115 بين دو كشور توسط
aye ا |
صفحه 57:
۰ cok Ea SC PS CC
اجتماعى؛ فرهنكى و فنى كشوز بستكى دارد.
؟ "زیرساخت علومژ فناوری" یعنی مجموعهای از مژسسات
ش علمی و تکنولوژیکی تولید میکنند و آن را به
میدهند.
محور سیستم ملی نوآوری محسوب میشود. زیرا به
RS Poe
Se Te ee Ee Dn ee eee)
توانمندی تکنولوژیکی خود به بازار ارائه كند
صفحه 58:
اقتصاد و پوبایی بازار بر اساس ميزان رقابتهايى است كه
|
PS.
فعالیتهای بنگاه نوآوری نامیده میشود. این نوآوریها با
ree ewe اق TS 5
ne |
صفحه 59:
۱ 7
نياز به توانمندى تكنولوزيكى و يادكيرى دارد.
۱ ا ا cea
ا ل ا
صفحه 60:
و
Ree ORC CA ee Does
است كه به توسعه توانمندى آن صنعت مىانجامد و اين
صفحه 61:
#بنابراین برای فهم طبیعت و ماهیت ۱19[ ضرورت دارد که
فرايند يادكيرى در سطح بنكاه.زا خوب بفهميم و درك كنيم.
یکی در سطح بنگاه هم در سطح افراد داخل
سطح سازمان کل اتفاق میافتد. لیکن فاکتور
يادكيرى سازمانى به يادكيرى افراد داخل بنكاه
كيرى سازمانى“ جمع "يادكيرى انفرادى”“ نيست,. بلكه
Dee Sa ee eee ae
همه افراد به آن اعتبار میدهند و آن را قبول دارند و سپس در
ا ا ا ل
صفحه 62:
#اثربخشى فعاليتهاى يادكيرى 5-08 كاملاً |
ا ا ل ا ا ار که
= شهاى يادكيرى زياد مىشود توانمندى
SOS ee CS ened
ey er ens ken ee Rees e398 core)
Sead OS) ke es ae re eS
1 ا ل
موّثر بر یادگیری به حساب آوریم.
صفحه 63:
035 ۹ب اتوسعه ree
تعداد ثبت پتنت ie ۳
ميزان سرانه دريافتها بايد zs حق لیسانس و رویالتی (برحسب دلار)
cree) ۳ 0
Ea DEE EBS NS CRG eeCee) ۱
ت محصولات فتاوريهاى متوسط و ييشرفته از كل صادرات
fe ا ie)
reser) ا اين
ان
صفحه 64:
RS ere aC ec RT teeny]
in
میلیون نفر:
برابر با ۱۵ فقره در هر میلیون نفر ۲
جهانی این نشانگر ۶۸ فقره در میلیون میباشد.
۵
-١ تعداد ثبت يتنت در
۳
ن سرانه دریافتی بابت فروش حق لیسانس و روبالتی:
1
امتوسط جهانی این نشانگر برابر با ٩/۱۱ دا ۰ ۲ ۱ ۱
۳
(Oca arr er لما
صفحه 65:
ا ا ا 0
ns ل برای ایران
Peseta hm eee) rae
نعداد دانشمندان و مهندسان شاغل در (1621 (در يى
يليون نفر):
ن شاخص در حال حاضر ۳۳
۱
00 توسعه انسانى 0٠١7
صفحه 66:
۱ Bye ccc ast CEES antl eecse oly
ee ee ee) =
52 eee ree) ۱۹ ۱ أ یا Ue
lite eee )> | مت
ae eee eee
Lo Rene hed ae ioe
هن | ذف | بيد عن | كي | سس
2 ora
= = ند 10 ا 2 3 1 لب