صفحه 1:
صفحه 2:
فصل نهم
ساير طرحهاى تحقيق كيفى:
الف.طرح تحقیق قوم نگاری
ب.طرح تحقیق پدیدارشناسی
صفحه 3:
نگارنده:
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
شماره دانشجویی :
استادمربوطه :
صفحه 4:
الف. طرح تحقیق قوم نگاری
هدف از انجام یک تحقیق قوم نگاری مطالعه فرهنگ یک گروه است. یا
به عبارتی دیگر به وسیله این روش تحقیق. پژوهشگر به بررسی رفتاره
زبان, و باورهای تشکیل دهنده گروه مورد مطالعه می پردازد.
1000۳۵
صفحه 5:
دراینجا منظور از فرهنگ تمام جنبه هایی است که بارفتار و
باورها سروكاردارد. لذا ازطريق قوم نكارى ٠ پژوهشگرمی تواند
به اين امربى بردكه هريك از افرادكروه مورد مطالعه "چگونه
می اندیشد. ارتباط برقرارمی کند و معانی را به چیزها نسبت
"
می دهد .
~CULTU RE-
21
ms وه ۷۷ aa 2
Histoire Comportements Société Croyances Ethnicité Musique Moursiture
langue
صفحه 6:
موارداستفاده از تحقیق قوم نکاری
جنانجه افراد يك كروه براى مدت زمان قابل توجهى بایکدیگر درتعامل
بوده.ارزش های ویژه ای رارعایت کرده والگوی رفتاری خاصی رارعایت
کرده باشد :+ برای,مطالعه ی آنان می توان ازتروش تیقفوم نتگازی»
استفاده کرد.
صفحه 7:
تحقیق قوم نگاری درصورتی به کارمی رودکه پژوهشگردریک مدت زمان
شیف طولانی» دستزسین با گروه سورد مطالعه ناقلنه راد ۶ igi رفتار
و باورهای مشترک افراد گروه رادرطول زمان ثبت کند.این امرمستلزم آن
است که پژوهشگرخود به عنوان عضوگروه مورد مطالعه ویا فقط به عنوان
مشاهده گردراجرای اعمال گروه مشارکث کند وبه ثبت رویدادها بپردازد.
صفحه 8:
چگونگی انجام تحقیق قوم نگاری
مراحل کلی که درانجام یک تحقیق قوم نگاری انجام می پذیرد به شرح زیراست:
انتخاب موضوع ها در بررسی فرهنگ گروه مورد مطالعه
انتخاب گروهی که دارای ارزش های مشتر
توجه به الگوواره های رفتاری. باورها و زبان
اجرای عملیات میدانی و گرد آوری داده ها
توصیف. نمایان کردن موضوع ها و تفسیر آنها
تشریح موقعیت و زمینه گروه مورد مطالعه
انعکاس نظر پژوهشگر دربره فریند تحقیق
صفحه 9:
57851
يزوهشكرى كه به اجراى تحقيق قوم نكارى مى يردازدبدون
منظورداشتن "موضوع " های مورد بررسی به اجرای عملیات میدانی نمی
پردازد . این موضوع ها درواقع به مثابه عدسی هایی هستند که
پژوهشگرازخلال آن ها مسئله تحقیق رامورد بررسی قرارمی دهد. انتخاب
?
AZ
"موضوع "ها به مسئله تحقیق بستگی دارد.
صفحه 10:
درمرحله دوم پووهشگر به انسخاب موقتیت موردمعاهددعی پردازو:
منظورازیک گروه دارای ارزش های مشترک آن است که . دو يا چند نفر
آفراد برجسب قاعده اى منظم ٠ درتعامل با يكديكر باشند. اين افراد بايد به
نحوی معرف گروه وسیعتری باشند. علاوه برآن افراد باید الگوواره رفتاری»
بندارى وكفتارى مشتركى را يذيرفته باشند وان رارعایت كنند.
STEP
TWO
صفحه 11:
steoTHREE
مرحله سوم ازاجرای طرح تحقیق قوم نگاری.پژوهشگر الگوواره های
رفتاری,باورها و زبان مشترک افرادگروه راموردنظرقرارمی دهد.
انتظارآن است که پژوهشگر الگوواره مشترکی را که افرادگروه پذیرفته
اند ء بازنمایی کند.
صفحه 12:
دراینجا منظور از رفتر عملی است که به وسیله فرد مورد مشاهده دریک بستر
فرهنگی نمایان می شود. هم چنین دراینجا منظورازباورداشت نظر و اندیشه فرد
مور عفامده آشسبت یه پدپه مرزگ بسترفوسنگی اسف بالاغوه ستظوراز وبان
درتحقیق قوم نگاری آن است که گفتارفرد با سایرفراد گروه دربسترفرهنگی
4 2
صفحه 13:
درمرحله چهارم برای اجرای عملیات میدانی,پژوهشگرباپدبه عنوا
مشاهده گرحاضردرمراسم (یاجزآن) باصرف وقت کافی به مشاهده 7
بپردازد. دراین فرایند. دربهترین حالت ,پژوهشگر درمراسم مورد /
مشاهده خودنیزشرکت می کند.
صفحه 14:
درگردآوری داده هاء پژوهشگرعلاوه براین که به ثبت مستقیم
مشاهدات می پردازد» برداشت خودرا ازآن مشاهدات یادداشت
می کند. همچنین باگفتگو باشرکت کنندگان,پژوهشگر میتواند
نظرکسب شده رابازنمایی کند.برای این منظوربه انجام مصاحبه
می پردازد.
صفحه 15:
منظور از اين مرحله آن است که. ابتدا ویژگی های گروه بازنمایی شود و
سپس رابطه این وبژگی ها بانحوه رفتارگفتارپنداروزبان افرادگروه نمایان
گردد.سپس معنایی که میتوان از مطالعه این گروه به دست داد رابازنمایی
کرد. درانجام این عمل پژوهشگرازتوصیف کلی گروه آغازمیکند و به تدریج
باذکرجزییات به بازنمایی عمقی رفتارها و روابط می پردازد.
صفحه 16:
درمرحله ششم. پژوهشگربه تشریح موقعیت وزمینه گروه مورد
مطالعه می پردازد. دراین جا منظور از موقعیت همان زمینه.
بافت یاشرایطی است که گروه موردمطالعه درآن قراردارد.
صفحه 17:
درمرحله هفتم. پژوهشگرنظرخود را درباره فرایند تحقیق بازنمایی کرده
وگزارش قوم نگاری را تهیه می کند. ازآنجاکه نگرش وباورهای
پژوهشگربرفرایندتحقیق قوم نگاری اثرمی گذارد.وی دراین مرحله سعی
برآن داردکه درفرایندبیرون کشیدن معنی از داده ها به اين نکته اذعان
کند.
1
STEP SEVEN
صفحه 18:
گزارش نهایی قوم نگاری بایدبه توصیف ویژگی های گروه موردمطالعه بپردازد.درآن
الگوواره های رفتاری نمایان شده وبافت وزمینه آن بازنمایی شده باشد. علاوه برآن.
نقش بزوهشكر وميزان تاثيراو درفرایندتحقیق نمایان شده وباتحلیل داده ها
وتفسیرآن ها "موضوع "های اصلی مرتبط با فرهنگ گروه آشکارشده باشد. خواننده
گزارش بایدبتواندازخلال مطالب به این امرپی برد که رفتارگروه چگونه است
وفرهنگ مسلط بررفتار آنان. ازنظرپژوهشگره چیست.
صفحه 19:
صفحه 20:
هدف از تحقیق پدیدارشناسی و ضرورت انجام آن
هدف پژوهشگر ازاجرای طرح تحقیق پدیدار شناسی آن است که
معنی یک پدیده یا مفهوم مورد مطالعه را ءاز نظر يك گروهافراد
بررسی کند. به عبارت دیگر پدیدار شناسی سعی بر آن دارد که
به شناخت ازپدیده. از طریق پی بردن به درک افراد از آن پدیده
ارج نهد.
٠
یم
صفحه 21:
ضرورت استفاده از پدیدارشناسی از آن جا ناشی می شود .که بسیاری از پدیده های
مربوط به علوم انسانی واجتماعی باتوجه به ماهیتشان اندازه پذیر نمی باشند. هرچند
ممکن است براساس دیدگاه اصالت تحصلی ۰ پژوهشگر برای آن ها تعریف عملیاتی
به دست دهدومتفیرهای تشکیل دهده آنها را نمایان کرداماباتوجه به ماهیت چنین
پدیده هایی نمی توان آن دسته روش های تحقیق که زیربنای اصالت تحصلی دارند
رابرای این منظور مورداستفاده قرارداد.
صفحه 22:
چگونگی انجام تحقیق پدیدارشناسی
پدیدار شناسی تاویلی
پژوهشگر سعی می کند که تجربه های
انسان را به مثابه متن نوشته شده مورد
نظر قرار دهد و بر این پایه تحلیل خود
را از پدیده مورد نظر به دست دهد.
بیشتردر مطالعات روان شناختی به کار
رفته است. گردآوری داده ها با
استفاده از یک چارچوب منظم انجام
می شود.