کسب و کارعلوم مهندسیمدیریت و رهبریتکنولوژی

مقدمه ای بر مدیریت تکنولوژی

صفحه 1:
جلسه دوم: مقدمه اي برمدیریت تكنولوژي مقدمه اي بر مدیریت تکنولوژي

صفحه 2:
فهرسث مطالب تاريخ و تکنولوژي تعريف تكنولوزيء اجزاي تکنولوژي رابطه علم. تکنولوژي و دانش طبقه بندي تکنولوژي مدیریت تکنولوژي

صفحه 3:
تاريخ و تكنو لوزي ۱ > 2 ميليون سال طول كشيد تأأنسان جادرنشين در شرق آفريقاي مركزي به كشاورز ساکن با قدرت استفاده از ابزار و حیوانات تبدیل شود. - چندین هزار سال طول كشيد تا ابزارهاي چون چرخ و ارابه,چرخ آبي و دستگاه هاي مكانيكي ابداع شود. > در كمتراز 2قرن ابداع موتور بخار و سيستم كارخانه اي و انقلاب صنعتي به وقوع نت - انسان در هیچ زماني از تاریخ زندگي بر کره زمین تا این حد تحت تاثیر تکنولوژي نبوده است.

صفحه 4:
اعصار تکامل انساني و حاکمیت تکنولوژي

صفحه 5:
چرخه موج بلند تكنولوژي ۳ خلافیت ‎ees‏ مارد یه ‏اقتصاددان روسي کندراتیف(۳۳)) نوساناتي در بين سال هاي 1900 تا 1930 در اقتصاد كشورهاي غربي رخ داده كه معلول اثر موج بلند تکنولوژيکي است. ‎Deusck pes‏ كرهم 7م03 و سنكدص>0 00 نيز تكنولوزي جديد بايه و خلاقيت و نوآوري را موجب بروز جرخه هاي بلند مدت توسعه اقتصادي ميدانستند. ‏بتس فرايند يشت موج بلند را حاصل تعامل بین تکنولوژي جدید. فرصت هاي تجاري مخلوق تكنولوژي جدید و افزایش مازاد بر نیاز سرمایه می‌دانست.

صفحه 6:
چرخه موج بلند تكنولوژي رويدادهاي چرخه بلند تکنولوژي: اكتشافات علمي سه نوآوري تكنولوزيكي نوآوري تكنولوزيكي سه خلق محصولات جديد محصولات جدید > بازارها و صنايع جديد بازارها و صنايع جديد > نوآوري در محصولات و فرايندها و كسترش بازار بلوغ تكنولوزي رقابت توليد مازاد ركود اقتصادي افزايش رقابت توليد مازاد رکود اقتصادي اکتشافات علمي(جايگزيني تکنولوژيکي)

صفحه 7:
در عصر حاضر تغییرات تکنولوژيك بسیار سریع تر از گذشته در حال رخ دادن است و سرعت بروز اکتشافات علمي و دلنش بیش از پیش گردیده است. تمامي شواهد حاكي از ز آن ا است که تكنولوژي در آینده تا بيشتري بر اقتصاد خواهد داشت

صفحه 8:

صفحه 9:
تعریف تكنولوژي تمام دانش, محصولات. فرایندهاء ابزارهابروش ها و سیستم هایی که در جهت خلق و ساخت کالاها و ارائه خدمات بکارگرفته می‌شود. > روش انجام کار توسط ما بزاري است که بوسیله آن مي توانیم به اهداف خود دست يابيم. - اجراي عملي دانش و ابزاري که به كمك تلاش و سعي آدمي مي‌آید. - دانشی است براي ساخت کالاهاء ارائه خدمات و بهبود نحوه استفاده از منابع محدود و با ارزش

صفحه 10:
اجزاي تکنولوژي - سخت افزار: ساختار فیزیکی و آرایش منطقی تجهیزات يا ماشین آلاتی که قرار است براي انجام وظایف لازم مورد استفاده قرار گیرد. ۱ نرم افزار: دانش نحوه استفاده از سخت افزار براي انجام وظایف لازم - مغزافزار: توجیه فنی و یا دلایل استفاده از تکنولوژي به شیوه اي خاص. - دانش فنی: دانش یا مهارت فنی بکارگرفته شده درباره انجام درست کارها. - اين جزء مستقل از سطوح دیگر بوده و تمامي آن ها را در بر مي‌گیرد. - نرم افزارها و مغزافزارها جزء دارايي هاي ناملموس شرکت ها محسوب مي‌گردند.

صفحه 11:
مولفه‌هاي اصلي فتاور ‎S‏ ‏ل ابزار لازم براي توليد (Production - Tools and Facilities) ‏به مولفه‌اي از فتّاوري اطلاق مي‌گردد که به صورت شيئي نمایان‎ ‏می‌گردد و شامل کلیه ابزارها و تجهیزات ذ زيكي مي‌باشد که عملیات‎ ‏تبدیل داده‌ها به ستانده ها را در فرآیند تولید عهده‌دار است.‎ ‏لأ مهارت و تجربيات لازم براي نوليد‎ (production - skills and experience ) ‏به مولفه‌اي اطلاق مي‌گردد که به صورت انسان نمایان مي‌گردد و‎ ‏به ستانده‌ها‎ Wools ‏شامل كليه مهارتهاء توانائيهاى لازم براى تبديل‎ ۲ ۳ ۰ ‏در خط تولید مي‌باشد.‎ این تجربیات به شکل تخصص. خلاقیت و نوآوربهاي انساني ظهور مي‌کند.

صفحه 12:
3 ate ‏مولفه‌های اصلی فناوری ادامه)‎ ‏لا اطلاعات لازم برای تولید‎ (Production -Facts and Information) ‏به مؤلفه اي از فناوري اطلاق مي‌گردد که در شکل اسناد و مدارك نمایان‎ ‏مي‌شود که عملیات تبصیل‎ (facts) ‏مي‌گردد و شلمل کلیه اشکال از وآقعیت‌ها‎ ‏داده‌هابه ستانده‌ها را عهده‌دار است. لین اطلاعات به شکل » طراحي. اعداد.‎ ‏مشخصات مشاهده‌ها. روابط. معادلات و منحني‌ها خود را نشان مي‌دهند.‎ ‏لا مدیریت لازم براي تولید‎ dinkage Production- Arrangement and ) ‏به مولفه‌اي از فتاوري اطلاق مي‌گردد که به شکل ساختار و سازمان نمایان‎ ‏مي‌شود و شأمل چارچوب‌هاي مورد نیاز براي تبدیل داده‌ها به ستانده‌ها‎ ‏مي‌باشد.‎ لین ساختارهاابه شکل سیستم‌ها. گروه‌بندی‌ها. سازماندهي‌هاء شبکه‌ها و فعاليتهاي مديريتي ظاهر مي‌گردد. .. " ‎١‏

صفحه 13:
فرهنگ سياسي و اجتماعي ملي 9 فرهنى علوم و فثاوري ملي فعاليت تبديل هر نوع منابع داده 1 0 فناوری عنصر موّثر در تبدیل منابع

صفحه 14:
رابطه علم دانش و تکنولوژي دانش اطلاعات نیست اما تمامي آن چيزي است که ذهن آدمي توانسته است از میان حجم انبوهي از اطلاعات درك کند. ۴ نش رجسته لیدر جموریطاهاتو بستبرلینتسوسعه دلنشرو ف-ژوریدارد. میزان اطلاعات در هر 5 سال دو برابر مي‌شود.

صفحه 15:
طبقه بندي تكنولوژي - تكنولوژي را مي‌توان از رويكردهاي مختلفي طبقه بندي نمود: تکنولوژي جدید(ج سمح1): هرنوع تكنولوژي جدید تولید شده كه اثر بازري بر روش توليد کالاها و ارائه خدمات توسط يك شركت دارد. الزامي بر جديد بودن آن در كل جهان نيست بلكه كافي است براي شرکت جدید باشد. ممکن است این تكنولوژي سال ها تكنولوزي جديد تكنولوزي نوظهور پیش طراحي شده باشد اما در موقعيتي جدید معرفي شده و بکارگرفته شود. تكنولوزي نوظهور(»!ده1 بد 2)): هرنوع تكنولوزي كه هنوز به طور كامل تجاري نشده و به بازار عرضه نشده است. ممکن است در حال حاضر کاربرد آن محدود باشد اما در آیندهتکامل يابد. نظير نانو. مهندسي إنتيلئه ابررسانايي. و كاريرد اينترنت به جاي كامبيوتر. تاثير اين نوع تكنولوژي بر جامعه بیش از ناع دیگر است.

صفحه 16:
طبقه بندي تكنولوژي تکنولوزي ‎sae ee sly ik Perk) tae‏ از اين نوعا تكنولوژي لازم است ويژگي هايي در سازمانبرقرر باشد: 1) درصد بالايي از کارکتان را افراد متخصص و دانشمند تشکیل| 2) سرعت تغییر تكنولوژي نسبت به دیگر صنایع بیشتر 3) رقابت در صنعت به واسطه توآوري تكنولوژيکي شکل مي‌گیرد 4) سهم بودجه 380) این گونه شرکت ها بالاست. تكنولوزي كسترده(+!د1 ممعرا: در بخش وسيمي از جامعه انساني گسترده شده و صنايعي با ويژگي هاي ذیل از اين نوع تكنولوزي بهره مي كيرئد: 1) كاركنان مهارت هاي باييني دارند. 2) از عملیات نیمه خودکار یا دستي استفاده مي‌شود. ‎GB‏ مخارج تحقيقاتي 4 _پایه تکنولوژيك صنعت ثابت است. ‎cane )5‏ نيازهاي اساسي انسان نظیر غذاه مسکن و پوشاك را برآورده مي‌سا ‎

صفحه 17:
طبقه بندي تكنولوژي ewe نكنولوژي متوسط(۲ ()): از جهت ويژگي هاي توسعه اي بینابین دو دسته قبلي قرار مي‌گيرد. 1( تكنولوژي مرتیط با كالاهاي مصرفي در اين دسته قرار م يكيرد. © این نوع تكنولوژي بالغ بوده و بیشتر و راحت تر تحت تأثیر انتقال تكنولوژي قرار مي‌گيرد. تكنولوژي مناسب(1۱۳75 ۳۳۲۷۳8۲ 1(۳۲۳): در مورد هرسه سطح قبلي مي‌توان این صفت را به تكنولوژي نسبت داد. تناسب به معناي هماهنگي بین سطح تكنولوزي و منابع لازم جهت بهره برداري از آن هاست.

صفحه 18:
طبقه بندي تكنولوژي تکنولوژي کدگذاري شده((51/ ل۳(): فرم تكنولوزي استاندارد شده اي از تكنولوژي براي انتقال به تمامي کاربران است. این نوع تكنولوژي را مي‌توان در قالب رمزهايي کدگذاري نمود و در زمینه هاي مختلف بکارگرفته و توسعه داد. منتد نقشه مهندسي از محصول تكنولوزي کدگذاري شده تکنولوزي خاموش تكنولوژي خاموش(57" 1"۳#): دانشي است نامدون اساس تجارب و مهارت هاي غير قابل كدكذاري تبيين شده و انتقال مي يابد. انتقال آن از طريق تعامل منبع و میزبان ممكن بوده و شبيه سازي مي كردد. مانند جرابي طرح يك نقشه مهندسي از محصول نانوشته كه به روشي يكسان براي كاربران بيان نشده و بر -تكنولوزي كدگذاري شده به کاربران مي‌گوید که يك ابزار چگونه کار مي‌کند اما هميشه نمي كويد كه جرا اين كونه عمل مي‌کند. -مغز افزارمي‌تواند بخشي از دانش پنهان باشد که در اذهان طراحان جاي گرفته و بر اساس تجربیات ند مي گردد.

صفحه 19:
تكنولوژي و خلق ثروت مدیریت فثاوري تأکید بر " فثاوري" بعنوان عامل اصلي " تولید ثروت" دارد. مفهوم * "بیش از پول است. بلکه فاكتورهايي از قبیل ارتقاء دانش» سرمايه‌هاي فكري, کاربرد موثر منابع» حفظ و نگهداري محیط طبيعي و سایر فاكتورهايي که در افزایش استاندارد زندگي بشر موثرند را شامل مي‌گردد. “توليد ثروت

صفحه 20:

صفحه 21:
مدیریت نوآوری و مدیریت فناوری ‎i‏ مدیریت نوآوري نوآوري يريت نواور: ‏ار ] ‏سب اس اختراع مدیریت فناوري ‏خلق ثروت در گرو مدیریت نوآوري و فناوري است

صفحه 22:
مدیریت نواوري در رابطه با خلق و توسعه ايده‌هاي جدید است . در حالي که مدیریت فناوري بر تحصیل و بكارگيري نوآوري‌هاي موجود متمرکز است.

صفحه 23:
سطوح مدیریت تکنولوژي

صفحه 24:
تتبديل تكنولوزة تيازهاي بازار pps beh سس استانداردهاي زندگي‌مسائل اجتماعي و زیست محيطي

صفحه 25:
دانش‌هاي اصلي مورد نیاز مدیریت فتاوری رشته‌هايآمدیریت کسب و10 مدیریتفتاوری[1 ‎MOT‏ * فتاوری مرتبط با امور بلند رشته‌های مبتني بر داش مدت / راهبردی رشته‌هاي مبتني بر دانش * حسابداري * سیاست علم و فتاوری * رشته‌هاي علوم مالس * فرايند توأوريهاي تکنولوزیکی .موی مور مديريت ‎sae ease‏ اوری محصوا * بازاريابي * زیرساخت ‎ye 9 RED‏ * فتاوری تولید / فرایند * فتاوری اطلاعات * قوانين تجارت 7 ورك * فثاوری علوم محيطي * دوره زندكي محصول / فرايند * برنامهريزي و بيش بيني فتاوری * انتفال فتاوری * آنالیز فتاوری و اقتصاد * مدیریت پروژه‌هاي فني * تص‌ميم‌گيري مالي و تکنولوژیکی * موضوعات بهره‌وري و کیفیت * موضوعات آموزش و پرورش * موضوعات فتاوری و فرهنتگٍ اجتماعي - انساني * آناليز ريسك فتاوري * مدیریت فتاوری در خدمات

صفحه 26:
‎Ce pre‏ تکنولوژي در سطح سازمان ‏- دانش بین رشته اي است که رابط بین رشته هايي که خالق تكنولوژي هستند و رشته هايي که آن را تبدیل به ثروت مي‌نمایند. مي‌باشد. ‏مباحثي جون: ‏مطالعه نحوه خلق تكنولوزي ‏مطالعه نحوه بهره برداري از تكنولوزي در راستاي خلق فرصت مطالعه نحوه يكبارجه سازي استراتزي تكنولوزي و استراتزي تجاري مطالعه نحوه استفاده از تكنولوزي براي كسب مزيت رقابتي ‏مطالعه نحوه افزایش انعطاف پذيري سیستم هاي توليدي. خدماتي از طریق تکنولوژي

صفحه 27:
مديريت تكنولوزي منافع ملي و استراتژيك سازمان ها را در بر مي‌گیرد. واقعیت آن است که مدیریت سازمان ها بیش از توجه به جوانب استراتژيك به بعد عملياتي و دستيابي به اهداف کوتاه مدت توجه دارند. * مدیریت تکنولوژي فعالیت هاي مختلف سازمان را در بر مي‌گیرد: تحقیق و توسعه * طراحي * تولید بازاريابي * مالي * کارکنان ۴ اطلاعات مديريت تكنولوزي راهكاري جهت تلفيق كارا و اثربخش علم و تجارت و عرضه به بازار در قالب محصوات و خدمات جديد است كه به خلق ثروت ختم مي‌گردد.

صفحه 28:
اشکال مختلف توانمندی فناوری در سطح بنگاه لا ۲ ,_ ‎(investment Capability‏ ( عنایت به کلیه مهارتهاي مورد نیاز براي اجراي يك پروژه صنعتي دارد. این توانمندیها شامل : مشخص کردن موضوع. آماده‌سازي. طراحي: استقرار ماشین‌آلات و شروع عملیات مي‌باشد. لس ..... .. ‎(Production Capability)‏ شامل کلیه توانمندیها و مهارتهاي لازم براي بهره‌برداري از يك پروژه به صورت موثر و کارا مي باش توانمندی نو ‎Innovation Capability)‏ ( شامل کلیه توانمندیها از" اختراع" (ایجاد بسك ایده. محصول و فرآیند) تا "نوآوري" اولین کاربرد تجاري اختراع) و اصلاح آن مي‌شود. ‎(Linkage Capability). |...‏ شامل مهارتهاي مورد نیاز براي تبادل اطلاعات اعسم از تبادل اطلاعات و دانش بین مصرف‌کنندگان و ایجادکنندگان فناوري .

صفحه 29:
اف اضف وگ فا و نف اقا فک PTO eooee ‏رل‎ Toes / 000 ۵ cove eoooen. ome sveree ooverey / ۰ 4 * 1 ١ ‏8068م ” 4 به‎ ١ 99۰ oe +} ۳ ‏ل‎ ‎oreo, 1۹۹ 4 / 5 ‏و‎ 0 ۰ 0 onoaay ag ten ovitoae ‏و‎ ‎5 0 S108 ۰ oe one 000 ‏ممم‎ 606 901 1) INTERNAL FACTORS 2) EXTERNAL FACTORS 3) INTERNATIONAL

صفحه 30:
مدیریت فناوری در سطح ملی تعریف 00 در سطح ملي عبارت است از: حوزه اي از دانش که با اعمال سياست‌هاي مناسب, توسعه فتّاوری را بحث و بررسي و آن را بکار مي‌گیرد و بر روي جامعه سازمان و طبیعت تأثیر مي‌گذارد. هدف این حوزه از دانش ایجاد انگیزه نوآوري» ایجاد رشد اقتصادي و تقویت کاربردهاي فتاوری در جهت بهره‌مندي انسان در سطح ملي است. مدیریت فتّاوري تأکید بر نقش آن دسته از سياست‌هاي عمومي دارد که در پیشرفت علوم و فتّاوري موثرند.

صفحه 31:

صفحه 32:
مفهوم توسعه فتاوري به طور كلي توسعه فناوري ناظر بر تمامي تلاشها و فعاليتهايي است که براي ارتقاء سطح فتاوري صورت مي گيرند. این تلاشها ممکن است به خلق يك فتاوري جدید منجر شده و یا فتاوري موجود را بهبود بخشد. توسعه فتاوري در نهايت به توسعه منابع انسانيء توسعه و بهبود فرآيندها و نهايتا به افزايش بهره وري در انجام امور توليدي و یا خدماتي مي انجامد.

صفحه 33:
دو دیدگاه در برنامه ريزي ‎(S298‏ دیدگاه اول: توسعه فتاوري داراي ماهی قلي نیست و صرفا حاصل توسعه اقتصادي است لذا برنامه ريزي توسعه فتاوري بي مفهوم است و فتاوري فقط براساس عملکرد فاكتورهاي بازاراتفاق افتاده ورشد و ارتقاء مي یابد.

صفحه 34:
دیدگاه دوم: هیچ برنامه ريزي در سطح کلان اقتصادي کارساز نخواهد بود مگر آن که برنامه ريزي علوم و فتاوري را در خود ادغام کرده باشد. در این دیدگاه فتاوري را علت توسعه ولحاظ کردن برنامه ريزي توسعه فتاوري را لازمه توسعه مي داند. به طور خلاصه توسعه فتاوري رابطه متقابل با توسعه و جزئی تفکيك ناپذیر از لن است و در حقیقت مي توان لن را يك سیستم فرعي از توسعه اقتصادي-اجتماعي در نظر گرفت.

صفحه 35:
راهبرد هاي توسعه فتاوري 1- انتقال مجموعه کاملي از فتاوري هاي موجود از خارج. 2- تولید همه فتاوري ها در داخل. 3- انتقال برخي وتولید برخي دیگر.

صفحه 36:
راهبرد انتقال مجموعه کامل از خارج محاسن : ؟ بیدرنگ به نتیجه مي رسد. * وقت وانرژي جامعه مصروف اختراع دوباره نمی شود. ۴ لازم نیست منتظربمانیم جامعه دانش كافي جهت ایجاد فتاوري جدید بدست آورد. معایب : * وابستگي دائم به كشورهاي خارجي. ۴ عدم توسعه فتاوری در دراز مدت.

صفحه 37:
راهبرد تولید تمامي فتاوري در داخل محاسن : ۶ اتكاي به نفس. * به كارگيري توان ومنابع داخلي. * تقویت بخش هاي مختلف داخلي مات * فرایند توسعه فتاوري بسیار کند اتفاق مي افتد. * هزینه گزاف براي کشور.

صفحه 38:
راهبرد انتقال برخي وتولید برخي دیگر محاسن : * توسعه ورشد فتاوري سریع. * هزینه کم. * کاهش شکاف فتاوري با كشورهاي پیشرفته. © توسعه ورشيد اقتصادى سزیع,

صفحه 39:
ممكن است.مرگزیه محصولي قابل عرضه یه بازار تیدیل نشود. پذیرش اختراع اختراع توآوري اکتشافات علمي بازار ارزش تجاري فوري ندارد

صفحه 40:
نوآوري و تکنولوژي انواع نوآوري نوآوري در محصول وعد وماك نوآوري در فرایند نوآوري در سیستم يك نوآوري باید موجب خلق ارزش شود و ارزش از سوي مشتري تعریف مي‌گردد.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان