صفحه 1:
صفحه 2:
مقرنس
* مَُرنَس آهو ياء ياى آهو. يكى از عناصر تزئينى معمارى أسلامى و ايرانى است
PIS eS Snes Scr en CCCs Se ree eS Se
Rear treS CSS Nec cs IS hint Sig ener carom Ine ar ar om HCE gh)
Bete SC ل
* مقرنس يكى از عناصر تزيبنى معمارى است كه در زيباسازى بناهاى ايرانى به ويزه
|
صفحه 3:
مقرنسها را میتوان ازجمله عنامت ورت در ساخشن کنیدها داتست» که بعدها کاربرد اولیه را از
دست داده و بيشتر براى تزيين به كار رفته است.
۱9 ل ا ا eee
Braet عنصر تزیینی میتواند در بالای دیوارها؛
ا
موارد به شكل استالاكتيت أويزان است و ذر حقيقت اين نوع تزئين معمارى نوعى تزئين حجم
پردازی شدهاست
ا ا ا ل ا
اسلامی است
به كاركيرى مقرنس به طور عمده در معمارى اسلامى در ايران و كشورهاى اسلامى و عربى رشد
كرد.
صفحه 4:
مقرنس در مسجد وکیل شیراز
مقرنس سردر ورودى مسجد امام اصفهان
صفحه 5:
شد مقرنس
* با مشاهده شكلهاى طبيعى قنديلهاى يخى و
Bice siete we wees es see
پرداشتی هر متدلنه عردطلکد وا ان را در نار ۱
ks ;6 م
سهان بد Rute Foan car
صفحه 6:
* با بررسی آثار اولیه به جا مانده میشو مقرنس از آغاز برای تبدیل پلان
i
مربع به دایره استفاده میشده است..
صفحه 7:
مقرنس پیض از اسلام
Bre eS Tae ل ل ل ل
۴ متا ردان طيور اسلاه دااند:
* در دوران هخامنشی هنر مقرنس تحولی چشمگیر و بارز یافت.
ا 0
صفحه 8:
صفحه 9:
صفحه 10:
كعبه زردشت در نقش رستم
صفحه 11:
* صرف نظر از برجستكى هاى عمودى در جهار كوشه بنا در انتتهاى ديوار مقرنسى مركب
BS ced oe SB
aes es rece ل
orl ES PaO Sea Le ae ete ete OS eRe oT
بریده و آویزاد دیده میشود.
ae SL ل نا
جهارم: قرنيز ديكرى كه در بالاى مقرنس قرار دارد و در واقع نمايانئكر سه قسمت اول
أست.
صفحه 12:
صفحه 13:
ere es eae eri ا ل ا ا
Brose] NFS Pr ig FC)
تالار سدستون تخت جمشيد. در بالاى أن
مقرنس زیبایی دیده میشود.
صفحه 14:
Oo ane
rea Nee oe الا nen cats ewe) ae ie Dey Rese cers
Prescorary Pr) OHi in ein tear Vir Vs Sei Can ا nT eon enD CAN YCS
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
-١ مقرنسهاى جلو أمده: مقرنسهايى را مىكويند كه مصالح أن از خود بناست. و در
ا ا ا ل PN
نماى بيرون ساختمان را أرايش مى دهند و استحكام أنها زياد است.
۲- مقرنسهای روی هم قرار گرفته: اين مقرنسها افزونبر مصالح به کار رفته اصلی
ينا از مخالدى ماق كن و اجر شك كد ذا الحاى و إضافة فده ساك من قود و
در سطوح داخل و خارج بنا به كار مىروند. اين مقرنسها بيشتر در جند رديف (دو تا ينج
booed ل ا ا ل
صفحه 18:
8- مقرسيهاى محاق: قبحة هما iC قتف ار
Oateea ee de) ۱
داخل بنا شکل میگیرند. این نوع مقرنس آویزان به نظر میرسند و دارای ثبات کمی
ی
5- مقرنسهاى لانه زنبورى: جنانكه از نام آن بيداستء شبيه لانه زنبور هستند و در
Te Ce SI mee aes Cl) ee acd ل
م ا ا ا ا
صفحه 19:
| 94
مانند ساخته می شود. oe
به مقرنس قطار بندی نیز می گویند.
در واقع مقرنس چیزی شبیه پوزه آهو می باشد.
Nes ot eee eee ا الل ل ل
Ber eS Leck Te Tes oe
i
صفحه 20:
آلت های مقرنس
Pree aint ire ee rr guns ees ene ane cae a ers
FRU rrr eines ete ۱
Pee eer) Blot
eos ca ara oar caren rea ee كبرد ودر أنواع تحت منتظم تخت
ENED Seats) Roca oed
شمسه: كه در وسط هر جشمه يا نيمكار مانند a كيرد.
طاس: آلتی است که بین دو شاپرک یا بين دو ترنج یا بین دو تی قرار می گیرد و فضاهای فرو رفته مقرنس را
بوجود مى أورد.
مدن يه طاين هاى مرتقع كه كاد ارتفاعى معادل تند chy مذتى فته م قود
۱ Nel) Bac BEd
So roe Oe ere Se eee ene ae
صفحه 21:
آلت های مقرنس در نما
صفحه 22:
معرفى آآت هاى مقرنس ب زوق تخمير
بص أبس 5-7
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
دک
9
waa
RASS
XS
9
A
صفحه 27:
صفحه 28:
ees
د
کوچکتر 0
چشمهطاقها کار میشود.
* تخمير جيست؟سطحى در زير محل كار كه نقشه مقرنس بر روى أن و به اندازه
واقعى يباده مى شود . زمين صاف و هموارى كه نقشه با مقياس ١/١بر روى أن رسم
Smee
* اجرای مقرنس با توجه به اینکه با مصالح سنگین مانند آجر و یا با مصالح سبک مانند
1
صفحه 29:
* اجرای مقرنس آجری ( دستپوش ) :
مئل مسجد جامع اصفهان . آب انبار آقا سید حسین کاشان . مسجد امام حسین
تهران
eee aa Serres eed Nee
برای اجرای مقرنس های گچی با رو چوش اینه مانند ایوان بارگاه حضرت معصومه
0
صفحه 30:
صفحه 31:
صفحه 32: