صفحه 1:
ال ۰ تزئینات وابسته به معماری ایران موضوع پروژه : مقرنس در معماری ایران استاد : مهندس نظریان دانشجویان : نهال بشیریان فرهاد نازموسی حسین بیدار سهیل الهیاری بهار 60

صفحه 2:
مقرنس در معماری ایرانی

صفحه 3:
a — : ‏مختصرودرباره تاریخچه و جایگام مقرنس‌در معماریایران‎ ‏وجه تسمیه و معنی لغوی مقرنس‎ ‏انواع مقرنس‎ ‏سابقه مقرنس در بناهای پیش از اسلام‎ ‏مقرنس در بناهای اسلامی‎ کاربرد در معماری مدرن

صفحه 4:
Se ‏وجه تسميه و معنولغوومقرنس)‎ .مقرنس با كلمة قرناء قرنس و قرنيس خويشاوند است قرنیز-مأخوذ از قرناس با قرنس «عربي» پیش آمدگي باریک بالاي در و ينجره؛ .شبیه حاشیه یا سایبان که با آجر یا سیمان درست مي‌کنند ,قسمی زینت که در اطاق ها و ایوان ها به شکلهای گوناگون گچبری کنند سقف یا گنبدي گچ‌بري شده. بناي بلند و عمارتي عالي که در سقف آن نقش و نگار برجسته یا پله پله از گچ درستکرده باشند کنگرمدار» قرناسهار؛ . قرنیزدار

صفحه 5:
انواع مقرنس :مقرنسها از لحاظ شکل به 6۳ دسته تقسیم می شوند مقرنسهای جلو آمده: مقرنسهایی را میگویند که مصالح آن از خود بناست. و در نهایت سادگی و بدون نه پیرایه ای به صورت آجر یا گچی .انتهای سطوح خارجی نمای بیرون ساختمان را .آرایش می دهند و استحکام آنها زیاد است رای زوع هه ‎nae AS‏ از مصالح به کار رفته اصلی بنا مانند گچ و آجر وسنگ؛ سطوح داخل و خارج بنا به کار می روند. و غالبا در چند ردیف (دو تا پنج یا بیشتر) روی هم رفزار داد و داراى ثباك متوسطی اس مقرنسهای معلق: شبیه همان منشورهای آهکی آویزان در غارهاست که اصطلاحا استلاکتیت ذ میشوند. و غالبا از چسباندن مواد مختلف چون ن گچ» سفال »کاشی و به سطوح مقعر داخل با -صورت می گیرند. که اویز ان به نظر نیرسند و دارای ثبات کی من بلشند مقرنسهای لانه زنبوری: چنانکه از تام این دسته از مقرنسها پیداست.شبیه لانه زنبور و در مجموع كندر هأ كرجك بر روى هم قرار كرفتة أند. این دسته از نظر شکل ظاهری شبیه به مقرنسهای آند

صفحه 6:
SS ‏با‎ الهام از طبیعت يا ابتكار؟ مقرنس را نمی توان به طور قطع و یقین ساخته مصنوعی انسانی دانست همانطور .که نمی توان تقلید صرف از طبیعت شمرد می توان شکل طبیعی مقرنس را عوارضی به قندیل مانند به نام استالاکتیت دانست .که از سقف و گاهی از دیوارة غارهای آهکی به شکل آویز یافت می شود بر هم قرار گرفتن اين اشکال به طور خاص و از لحاظ بصری ذهن را به سوی .مقرنس متوجه می سازد

صفحه 7:
2 2 4 a

صفحه 8:
با ‎SS‏ ‏:در کتاب هنر اسلامی هانری مارتین آمده است عنصر تزئيني بسیار مشخص تزئین اسلامي استالاکتیت است» زیرا شکل ترکییات سنكي را كه؛ در غارها با رسوب و تراکم املاح آهکی تشکیل شدهء بخاطر .مي‌آورد استالاکئیت بسیار ساده با هفت عنصر منشوري که مي‌تواند بهم وصل شود به .صورت يك جلوآمدگي» تشکیل شده است اين هفت عنصر در سطح مستوي يك مستطیل و دو مثلث يكي قائم الزاویه وديگري .متساوي‌الساقین» بدست مي‌دهد این شکل‌ها مي‌تواند با هريك از پهلوهاي خود جفت و جور شودوچيزي که موجب . سهولت عده زيادي ترکیبات است

صفحه 9:
با ‎SS‏ ‏مقرنس معمولاً در سطوح مقعر گوشه‌هاي زیر سقف ایجاد مي‌شود و احتمالاً فکر .اینکه گوشوار به اين المان تزئيني منشاء داده است تقویت شده است واحد مقرنس ربع گنبد يا در واقع يك هشتم کره و در اینصورت خود يك قسمت از دیواره حجم کره و به عبارت دیگر سطح کوچك مقعري است که با سایر ,سطوح مشابه خود يك سطح مقعر بزرگتر را زینت مي‌دهد مقرنس تزنيني از قرار گرفتن سطوح مقعر در کنار هم و یا روي هم بطور مرتب و یا متضاد تشکیل مي‌شود و در این صورت عبارت از ردیفها و یا قطارهاي افقي و عمودي خواهد بود که ديواره‌هاي آنها و یا بطور بهتر فصول مشترك آنها چون استالاکتیت آویزان بنظر خواهد رسید و گاهي خانه‌هاي لانه زنبوري را القاء خواهد کرد

صفحه 10:
— اشکال و تعاریف مقرنس به آنچه شبیه نردبان و پله پله ساخته شده باشد گفته می شود که مانند آویزه هایی قندیل .مانند ساخته می شود .به مقرنس قطار بندی نیز می گویند در واقع مقرنس چیزی شبیه پوزه آهو می باشد به فاصلة هر یک چهارم مقرنس که از یک طرف آغاز و به ضلع دیگر زمینه مقرنس متصل .مى شود یک قطار می گویند

صفحه 11:
آلت های مقرنس موش پا: آلتی که از قطار اول به دیوار متصل شده و کمی بر روی دیوار امتداد می یابد موش پا _گفته می شود شاپرک: آلتی سه پیلو است که مابین قطارها قرار می گیرد. و عامل اتصال آلت های مقرنس می .شود.اين آلت از بسیار باز تا بسیار بسته متغیر است تخت: تخت تنها عنصری است که به صورت افقی در مقرنس قرار می گیرد و در انواع تخت .منتظمءتخت غير منتظم و تخت لوزى به كار مى رود .شمسه: كه در وسط هر جشمه يا نيمكار مانند عرقجين در يايان كار قرار مى كيرد طاس: آلتى است كه بين دو شايرك يا بين دو ترنج يا بين دو تى قرار مى كيرد و فضاهاى فرو .رفته مقرنس را بوجود مى آورد .مدنى: به طاس هاى مرتفع كه كاه ارتفاعى معادل جند قطار را دارند مدنى كفته مى شود .تنوره: تنوره از اجتماع قطارهاى مقرنس در يك سمت بوجود مى آيد تی: هرگاه بین دو طاس شاپرکی قرار نگیرد و دو طاس پشت به پشت به هم بجسبند حالت تى ايجاد .مى شود

صفحه 12:

صفحه 13:
ee معرفی آلت های مقرنس بر روی تخمیر

صفحه 14:

صفحه 15:

صفحه 16:
0 ۳۲۲۲۲۲ ۲ ل اشكال و مدول هاى بكار رفته در ايجاد مقرنس ی LES 7 ۳

صفحه 17:
| پلان معکوس و تبدیل سطح چند ضلعی برای اجرلی مقرنس

صفحه 18:

صفحه 19:
eee ترسیم شماتیک از یک مقرنس اجرا شده

صفحه 20:
با ‎SS‏ ‏ا 5 * 5 کاربرد مقرنس را در پیش از اسلام شامل 0 دوره عمده يعني 060 قبل از میلاد تا .بعد از ميلا و از 206 بعد از میا تا زمان‌ظهور لسلام داسته‌لند6606 البته ذکراین نکته لازم است .که نمونه‌هايي نیز مربوط به (6©)0 قبل از ميلاد در اين زمينه يافته شدماست

صفحه 21:
" ۲۲۲۲" در دوران هخامنشي هنر مقرنس تحولي چشم گیر و بارز یافت و ادامه آن با طرحهاي ارزنده تري در دوران اشكاني ظاهر گشت تا جاني که مي‌توان شاهد نقش آفريني بیشتر مقرنس در اين زمان بود. زادگاه این هنر را ايران مي دانند آنچه در سایر بلاد اسلامي دیده مي‌شود خود مخلوطي است از فرهنگ و معماري آن دیار با ريشه‌هاي مقرنس ايراني . مقرنس از آغاز براي تبدیل پلان مربع به دایره استفاده مي‌شده , پس مقرنس در لبتدا نقشي كاربردي داشته نه تزئيني , البته با در بسياري از ساختمانهاي به ید مانده مقرنس در تبديل يك بلان مربع به يك كنبد به كار كرفته شده است .

صفحه 22:
" ۲۲۲۲" رد پاي مقرنس را مي‌توان حتي تا قبل از دوران هخامنشي در لیران نیز دنبال کرد و اولین نمونه مشهور آن «دکان داوود» از زمان ماد است. و در سر پل ذهاب که نماي صخره‌اي آن داراي سه جلو آمدگي در روي هم و هرکدام محیط بر دیگریست و مانند یک قرنیز که مرکب است خود را مي‌دهد. از دوران هخامنشي به بعد مقرنس تحول و تغییر چشمگيرتري پیدا کرد که به عنوان نمونه مي‌توان از آتشگاه پاسارگاد نامبرد. اين بنا مربوط به قرن ششم قبل از میلاد است. صرف نظر از برجستگي‌هاي عمودي در چهار گوشه بنا در انتهاي دیوار مقرنسي مرکب از عناصر زیر به چشم vA

صفحه 23:
کعبه زردشت در نقش رستم مربوط به دوره هخامنشي

صفحه 24:
با ‎SS‏ ‏اول: یک قرنیز ظریف بلافاصله پس از دیوار دوم: یک ردیف آجرهاي مستطیل شکل که در بالاي قرنیز اول قرار گرفته و از پائین بریده و آویزان دیده مي‌شود. سوم: رديفي از طاقچه‌هاي واقع در بین آجرها چهارم: قرنیز ديگري که در بالاي مقرنس قرار دارد و در واقع نمایانگر سه قسمت اول است.که این عناصر در کعبه زرتشت . یا مقبره داریوش در نقش رستم هم دیده مي‌شود. در دوران اشكاني قرنیز و مقرنس با هم بکار مي رفته‌اند به عنوان مثال کاخ آشور در عراق یا کاخ هتره که از مقرنسهاي بریده بریده استفاده شده‌است. دوران ساساني را هم مي‌توان دوره رواج و پيچيدگي بیشتر عنصر مقرنس در معماري قبل از اسلام دانست. که همین عناصر در کعبه زرتشت یا در مقبره داریوش در نقش رستم دیده می‌شود.

صفحه 25:

صفحه 26:
دوران ساسانی را هم می‌توان دور رواج و پیچیدگی بیشتر عنصر .مقرنس در معماری قبل از اسلام دانست تالار سستون تخت جمشید. در بالاي آن مقرنس زيبايي دیده مي‌شود

صفحه 27:
با ‎SS‏ ‏مقرنس در بناهای اسلامی در بناهای دورة اسلامی می توان نمونه های جالب توجه و کاملی از مقرنس را مشاهده کرد که در نوع خود کم نظیر اند.,شاید بتوان بهترین نمونه ها را در مسجد جامع اصفهان .مسجد گوهر شاد .مشهد.و گاهی منازل قدیمی جستجو کرد که نمونة آن خانة شيخ الاسلام در اصفهان است

صفحه 28:
" ۲۲۲۲" اسلامی این عنصر تزييني در دوران اسلامي چه از لحاظ کثرت استعمال و چه از نظر تعدد مولد و چه از جهت وسعت عالم اسلام اهمیت بخصوصي را حانز است و شاید به علت همین شرایط بوده است که بعضي اصولاً این تزیین را يك روش اسلامي دانستهاند. در اين ‎ee‏ ‏:از مقرنس مورد استفاده قرار كرفته لست و براي مطالعه آن ميتوانيم دو راه در نظر .اوله مطالعه هر دسته در كليه بناها و دورهها بطور جداكانه دوم مطالعه هر جهار دسته در هريك از دورهها جون قرون اوليه؛ دوره سلجوقي دوره مغول و غيره. ولي جون دسته اول تقريبأدر همه بناها بكار رفته و كاهي در يك مقرنس دو جنبه القاء شده(واحدهاي مقرنس هم رويهم قرار كرفته و هم آویزان بنظر مي‌رسد) و از طرف دیگر دسته چهارم يعني مقرنسهاي لانه زنبوري مورد استعمال كمتري داشته است انتخاب راه دوم لولي بنظر مي‌رسد

صفحه 29:
با ‎SS‏ ‏مقرنس درچهار قرن اول هجری مسجد جامع نائین-اين مسجد که به اوایل قرن چهارم هجري منسوب است درجه اول از لحاظ گچبريهاي دقیق و ظریف و ترسیمات هندسي و گياهي خطوط ‎AS‏ گلدار مشهور است ولي در بعضي قسمتهاي سقف نوعي مقرنس با گچ القاء شده .است

صفحه 30:
a ‏مقرنس در دو قرن پنجم و ششم‎ ‏از ادوار درخشان هنر معماري است. در دورة‎ see ‏این دو قرن مقارن دورة‎ ‏سلجوقي این هنر در مرحلة تحول شدید است و از صورت کلي که در ممالك‎ ‏مختلف ر نواحي اشغالي عرب بروز کردهبودبسوي عوامل ی عناصر ساساني‎ ‏از جمله تالا اي مربع بزر رفت و جون سقف اين نوع تالارها به كمك‎ ‏گوشوار ساخته مي‌شد زمینه مناسبي براي توسعه مقرنس قراهم شد. اضافه بر‎ ‏مقرنسهاني که در گوشوار بنا تعبیه مي‌گردید خارج آنها نیز با این عنصر‎ ‏ازياي مين كرديد: ماسمی موكييم با ذكر مثالهاي تيك لين موضوع برا بان‎ برج لاجيم-اين برج در سواد کوه واقع و در عداد بناهاي دورة آل زیار(200- ۵0 «) بشمار است. این برج که بنام مقبره امامزاده ‎lage‏ شهرت دارد در داخل از يك سقف مدور و در خارج از يك گنبد مخروطي ساده و ظرا ت. این آجر ساخته شده و مفّرنس مورد نظر ما از مخروطي آن چون يك کمربند قرار دارد

صفحه 31:
ها ‎SS‏ ‏برج رسکت.اين برج که فاصله زيادي با برج اجيم ندارد از بناهاي قرن ينجم هجر" به شده و مقرنس مورد نظر ما از جملة تزييناتي است که در پاية گنبد چون يك م به اين قرار دارد .يككتيبه كوفيكجودر لنتهايساقه|) يكنوار كم عرضظريفشاملنقوش © بسيار ظريفهر بالايكتيبه مذكور ری و از قطعاتلجر-© لمدم و فرورفته تشكيلكرديده و در جهدتقاعده جلو میلید و عريض مود .و چون‌کنگرههاآویزان‌به نظر می. یك ردیف‌قرنسلجریدیگر ولقع در = نوم مقرنساولو بيزدو فرنيز ظريفلينمقرنس ‎woke‏ رفته شبیهه مقرنس‌اول‌استبا لین که داخلمتلثهايب رجسته خایماندم ‎ao‏

صفحه 32:
گنبد علي در ابرقو-اين يك مقبره برجي هشت ضلعي و داراي گنید است که کلاً با سنگ ساخته شده و تاریخ (ثمان و لربعين و اربع مانه) در کتیبه بالاي ساقه به چشم ردیف قرار دارد و مانند کمربند بدور بنا مي‌پیچد اول يك ردیف سطوح گود بلافاصله در زیر .باية كنبد دوم يك رديف فرورفتكيهاي مستطيل در بالاي .كتيبه سوم يك رديف مقرنس سه قسمتي دربين دو ردیف مذكور

صفحه 33:
برج طغرل در ري-اين بنا که در ‎٩00‏ ‏هجري ساخته شده يك از مقابر برجي شياردار است كه اضافه بر شيارهاي زيباي ساقه خود داراي يك فرنیز مرکب و يك مقرنس بسیار زیبا مي‌باشد. قرنیز در انتهاي جف فرورفة ‎Beers oes‏ ايك رديف طاقنماهاي ظريف قرار va ‏:مقرنس عبارت از چهار ردیف است‎ يكرديفوبع كتتياغايةارالوشكبتةب0 .درستدر لنتهايهر شيار يكرديفوبع كنبدها: ايدارليقوسشكسته ع “مدر ایو یهار در مسطم طرفین شیارها يكرديفوبع كنبدهاودارليقوسشكسته © در فاصله بينقوسهاورديفهوم و در محاذلتشيارها ربع كنبدهاي سه رديف طوري قرار كرفته است كه دربالاي هر شيار جون يك صليب جلوة ميكند و اضافه بر أن در فاصله بين قوسهاي ردیف دوم و پایه ردیف بالا لچك‌ها يا شبه مثلثها به جشم ميخورد

صفحه 34:
منار ساربان اصفهان منسوب به قرن 6 هجريداراي دو .رشته مقرنس آجريي است که رشته اول در شکل دیده مي‌شود

صفحه 35:
مسجد جامع اصفهان-اين مسجد يكي از بناهاي و مهم است كه تاريخ درازي دارد و مجموعه‌ای از عناصر و موضوعات مختلف معماري و تزييني مي‌باشد. مسجد جامع اصفهان در دورة سلجوقي دأراي دوتالار مربع جنوبي و شمالي گردید و عنصر مورد بحث ما يعني مقرنس در داخل همین دو تالار و عنصر مورد بحث ما يعني مقرنس درد اخل همین دو تالار قرار دارد. تالار جنوبي مشهور به گنبد نظام | ی 000 و تالا شمالي مشهور تاج الملك و مورخ 660 هجري ‎Shee‏ تالار در وا ‏تغییر حالت مربع به دا ‎ees‏ ‏بنابراین ما براي تعقیب تحول اين ‎gla‏ خارج بناها بهداخل وک ‏گنبد نظام الملك پلان این تالار مربع و به ضلع پلان این تالار مربع و به ضلع 19) متر آست و در طرف قبله به ديواري که محراب را در بر ميكيرد محدود مي‌گرند و از بناهاي سه طرف دیگر خود بوسيلة ستونهاي- قوي که خود از منوتهاي گرد و به هم چسبیده تشکیل مي‌شود مشخص است ‎ ‎

صفحه 36:
! ۲۲۲۲۲" مقرنس در دورة مغول ۱ مقرنسهاي جلو آمده و ساده تقريباً در كليه. بناهاي دوره مغول اکثر در خارج و بعضاً در داخل مساجد» زیارتگاههاء برجهاء مناره‌ها و غیره به کار رفته و مي‌توانیم در :اين مورد مثالهاي ذيل را ذكر كنيم داخل مسجد عليشاه تبريز و خارج مسجد اشتر خان اصفهان خارج مقبره اولجايتو در سلطانيه و داخل مقبره زيارتي بجنورد خارج امامزاده ابراهيم قم و داخل امازاده علي .بن أبوالمعالي بن علي صافي قم خارج ميل رادكان مشهد و برج علاء الدين .ورامين خارج مناره‌هاي مسجد اشترخان و مناره‌هاي زیازتگاه تربت جام ميل رادكان مشهد

صفحه 37:
مقبره شیخ یوسف سروستاني در سروتان مورخ 6" هجري‌ورودي اين مقبره با يك قاب تزیین مستطیل مشخص است و مقرنس مورد نظر ما در بالاي اين قاب به چشم مي‌خورد. این مقرنس ساده عبارت از دو ردیف سطوح مقعر است که در طرفین ردیف بالا جرزهايي که ته آنها بریده به نظر میرسد قرار دارد

صفحه 38:
ها ‎SS‏ ‏از بناهای دیگر اسلامی که در آنها مقرنس اجرا شده می توان به موارد زیر اشاره کرد مقبرم سلطان‌محمد اولجاتیو در سلطانیه مورخ 206-48 ‎(goes‏ ‏مسجد جامع لشترجان‌لصفهان 0 مسجد جامع. فسریومد سبزوار مورخ اولیل‌قرن‌هتم هجري‌9 مقبرم سید رکن‌اللین‌یزد مورخ 6۸09 هجري؟» و ©-كنبد غفاريه مرلغه مورخ حدود ‎POO‏ هجریو مقبرم سلطان‌حیدرخیاومورخ حدود 6 ‎POO‏ هجري مسجد جامع. پامنار کرمان‌مورخ 05 هجري2» سر در ورودي مسجد جامع یزد مورخ ۵66۴" هجري

صفحه 39:
در یک تقسیم بندی کلی می توان مقرنس را به چهار دسته تقسیم بندی کرد: الف) مقرنس های جلو آمدهنکه مصالح آن از خود بنا است و اکثرا ساده و بی هیچ پی رایه ای به صورت آجرو یا گچی و در انتهای سطوح خارجی صورت می گیرد و استحکام زیادی داردمانند برج ظغرل ب) مقر نس هاى روى هم قرار كرفته:كه احيانا از مصالح اصل بنا و يا قطعات سنك و آجرو كج در سطوح مقعر داخل و خارج صورت مى كيردو داراى ثبات متوسطی است مانندایوان مسجد جامع ورامين دوره ايلخانيان) ج)مقرنس هاى معلق(آويزان):اين نوع از مقرنس ها با توجه به شباهتى كه به منشور هاى آهكى آويزان در غارها دارند استالاكتيت نيزناميده ميشوند و غالبا از چسباندن موادمختلف مانند گچ» سفال » كاشى و غيره به سطوح مقعر داخل بنا ها صورت مى كيرد آويزان به نظر مى رسند و داراى ثبات كمى است مانند مقرنس كارى مسجد بابا عبداله نايين و بعضى از ايوان هاى حضرت معصومه(س)و مسجد امام اصفهان د) مقرنس هاى لانه زنبورى :كه همانند خانه هاى زنبور به جشم مى خورند. لين دسته از نظر شكل ظاهرى بسيار نزديك دسته سوم مى باشند .. ايوان ايينه حضرت معصومه (س)

صفحه 40:
شیوه اجرای مقرنس : به مقرنس قطار بندی هم می گویند. شیوه کار به این طریق است که قطارهایی با فواصل متساوی از هم مستقل مى شوند و به اين ترتیب که قطار اول از همه عقبتر ( نزدیک به دیوار و ستوت)و قطار بدی کمی جلوتر و به همین ترتیب تا به قطار آخر که شمسه را تشکیل می دهدمی رسد . اگر مقرنس در نيم کار مورد استفاده قرار گیرد باید توجه شود که لبه ی همه قطارها دقیقا روی قوس اصلى قرار كيرد . نكته:تخمير جيست؟سطحى در زير محل كار كه نقشه مقرنس بر روى آن و به اندازه واقعى بياده مى شود . زمين صاف و هموارى كه نقشه با مقياس 0/[)بر روى آن رسم مى شود . در مقرنس نيز مانند ساير هنر ها آلت هاى خاص خود را داردمانند تفت » ترنج » شمسه؛ برككه » تيزه ى » تاس » انواع تخته بر و شش بره » شاپرک و موش پا كه از كنار هم قرار دادن اين آلت ها در قطار ها مقرنس ایجاد می شود . اجرای مقرنس با توجه ‎YL Ay‏ با مصالح سنگین مانند آجر و یا با مصالح سبك مانند آینه ؛ کاشی و كج ساخته شود متفاوت است که در زیر به دو طریق اشاره می شود:

صفحه 41:
اجرای مقرنس آجری ( دستپوش ) : برای اجرا یمقرنس های آجری بزرگ مانند مسجد جامع اصفهان ۰ آب انبار آقا سید حسین کاشان » مسجذ امام حسین تهران که امکان ساخت مقرنس به علت سنگینی و بزرگی بر روی تخمیر و سپس حمل آن برروی کار وجود نداردبه ترتیب زیر عمل می کنیم : الف)ایتدا طرح اولین قطار مقرنس را از روی کاغذتخمیر با مقیاس 0/برروی تخته ای گچی یا چوبی منتقل کرده و لب قطار هارا مطابق نقشه مقرنس می بریم . (لب قطار ها را به وسیله تکه ی ان تیش که بر جر داد می ‎Bat‏ تفت وه سر ار مق کرد ب ) قطارهای دوم » سوم و ....را به همین ترتیب برروی تخته گچی با مقیاس 6/0 منتقل می کنیم ج)لب قطار ها را برروی کار مستقر می کنیم . برای نگهداشتن و استوار ماندن لب قطار ها از ساسو ( طناب مهار کننده لنگه قابها )به عنوان یک ستون معلق که در پشت مقرنس به سقف اتصال می یافت استفاده مى کردند( امروزه این عمل بوسیله انواع مفتول های فلزی و میلگرد ها انجام می شود). د)حال آلت های مقرنس را یک به یک از محل قطار اول تا اتصال به قطار دوم آجر چینی می کنیم به این طریق ساخت مقرنس که ذر همان محل اصلی انجام می گرد دستپوش می گویند. «)به همین ثرتیب از قطار دوم به قطار سوم به روش دستپوش می سازیم تا مقرنس به انتهای شمسه پرسد .

صفحه 42:
سس ۱ اجرای مقرنس های معرق » گچی و آینه کار ی: برای اجرای مقرنس های گچی با رو چوش اینه مانند ایوان بارگاه حضرت معصومه (س) و حضرت عبدالعظیم به اين ترئیب عمل می کنیم : الف)محل استقرار قطار ها را بر روی کار نشان می کنیم . ب) جلو آمدگی هر قطار را در محل نصب نشان می کنیم ( به اين فاصله جلو آمدگی هوای خروج گویند) ج )اجرای قطار اول مقرنس را از روی کاخنبا مقیاس /برروی تخته ای گچی ؛ چوبی و...و یا بوسیله نبشی منتقل کرده لب قطار را مطابق نقشه مقرنس شیار می دهیم . د)قطار دوم و سوم را نیز به همین ترئیب بر روی تخته گچی با مقیأس 0/) پیاده می کنیم . «)فاصله عمودی بین قطار اول و قطار دوم را همان جا بر روی تخمیر به وسیله پایه هایی عمودی ایجاد می کنیم . و)حال به صورت قرینه ‏ در حالی که پشت آلت های مقرنس به طرف سازنده قرار گرفته است )ماده ی قالب آلت های مقرنس را یک به یک می سازند که آلتهاى اصلى مقرنس در بشت اين ماده قالب ها قرار خواهند كرفت .

صفحه 43:
ز)اگر مقرنس معرق است پس از ساخت ماده ی قالب الت های مقرنس به وسیله گچ به پشت آن روغن می زنیم و کاشی را پشت آن می چسبانیم به صورتی که روى كاشى ها به ماده قالب و پشت انها رو به سازنده قرار دارد . پس از اتمام هر آلت پشت کاشی ها را ملات اندودو یکپارچه می کنیم و اگر مقرنس آینه کاری و گچ بری هم باشدباز به همین ترتیب عمل می کنیم . ش)پس از خشک شدن آلت اصلی کاشی » آینه و غیره را از ماده ی قالب جدا حال هر آلت مساخقه تند را به محل اصلى حمل كرده ؛ نصب مى كليم و اين عمل را تا به آخر ادامه مى دهيم تا مقرنس كامل شود . نكته : آلت هاى مقرنس معمولا مقدازى به صورت عمودى ساخته مى شوند و سپس با قوس مناسب به قطار بعدی می رسند . معمولا در هر آلت مقرنس یک تا مس کاشی باریک آبی رنگ و بعضا رنگ سفید به عرض و ضخامت قرار مى كيرد كه به آن حمیل می گویندو پس از ان کاشی کاری و یا آجر سم كارى آلتها انجام می شود

صفحه 44:

صفحه 45:

صفحه 46:
نمونه مقرنس آويخته در بنای مسجد میرزا تقی همدان

صفحه 47:
با ‎SS‏ ‏منابع ومواخذ فرهنگ عميد جلد اول» چاپ سوم؛ تألیف حسن عمید. تهران ‎POO Ge GHIA MOP‏ .فرهنگنفیسي‌جلد پسنجم. م-ي» از لنتشارلتکتابفروشي‌خيام ‎DPSS V2 (OPO‏ هنر ايران در دوران ماد و هخامنشی تألیف رمان‌گیر شمن» ترجمه دکتر عيسي بهنام. بنگاه ترج و تشر کناب» ص 00 ۰ شکل 460 ‎OES‏ ‏فهرست بناهاي تاريخي و اماکن باستاني ایران» اولین نشریه سازمان ملي حفاظت آثار باستا ایران» ‎wee ١ PO MPD Go MOPS‏ معماري اسلامي ایران در دورة ایخانان» اثر دونالدن ویلبر؛ ترجمه دکتر عبدالئه فریار» تهران» 6۰ ص 5640 ريل خيرات سایت گوگل تالارهای نیک صالحی

تزئینات وابسته به معماری ایران موضوع پروژه :مقرنس در معماری ایران استاد :مهندس نظریان دانشجویان :نهال بشیریان فرهاد نازموسی حسین بیدار سهیل الهیاری بهار 90 مقرنس در معماری ایرانی مختصریدرباره( ت(((اریخچه( و ج(ایگاه( مقرنسدر معماریا(یرا(ن : وجه تسمیه و معنی لغوی مقرنس انواع مقرنس سابقه مقرنس در بناهای پیش از اسالم مقرنس در بناهای اسالمی کاربرد در معماری مدرن وجه( ت(((سمیه( و معنیل((غ(ویمقرنس1. .مقرنس با کلمۀ قرنا ،قرنس و قرنیس خویشاوند است قرنيز-مأخوذ از قرناس يا ِقرنس «عربي» پيش آمدگي باريک باالي در و پنجره. ،شبيه حاشيه يا سايبان كه با آجر يا سيمان درست مي‌كنند .قسمی زینت که در اطاق ها و ایوان ها به شکلهای گوناگون گچبری کنند سقف يا گنبدي گچ‌بري شده ،بناي بلند و عمارتي عالي كه در سقف آن نقش و نگار ‌دار. ، ب(((رجسته( يا پ(((له( پ(((له( از گ(((چ( درستك(رده( ب(((اشند ك(نگره(‌دار ،ق((رناس ق((رنيز‌دار انواع مقرنس :مقرنسها از لحاظ شکل به 4دسته تقسیم می شوند مقرنسهای جلو آمده :مقرنسهایی را میگویند که مصالح آن از خود بناست .و در نهایت سادگی و بدون هیچگونه پیرایه ای به صورت آجر یا گچی ،انتهای سطوح خارجی نمای بیرون ساختمان را .آرایش می دهند و استحکام آنها زیاد است مقرنسهای روی هم قرار گرفته :گذشته از مصالح به کار رفته اصلی بنا مانند گچ و آجر وسنگ، در سطوح داخل و خارج بنا به کار می روند .و غالبا در چند ردیف (دو تا پنج یا بیشتر) روی هم .قرار دارند و دارای ثبات متوسطی است مقرنسهای معلق :شبیه همان منشورهای آهکی آویزان در غارهاست که اصطالحا استالکتیت نامیده میشوند .و غالبا از چسباندن مواد مختلف چون گچ ،سفال ،کاشی و ...به سطوح مقعر داخل بنا .صورت می گیرند .که اویزان به نظر میرسند و دارای ثبات کمی می باشند مقرنسهای النه زنبوری :چنانکه از تام این دسته از مقرنسها پیداست،شبیه النه زنبور و در مجموع کندوهای کوچک بر روی هم قرار گرفته اند .این دسته از نظر شکل ظاهری شبیه به مقرنسهای .معلق اند الهام از طبیعت یا ابتکار؟ مقرنس را نمی توان به طور قطع و یقین ساخته مصنوعی انسانی دانست همانطور .که نمی توان تقلید صرف از طبیعت شمرد می توان شکل طبیعی مقرنس را عوارضی به قندیل مانند به نام استاالکتیت دانست .که از سقف و گاهی از دیوارۀ غارهای آهکی به شکل آویز یافت می شود بر هم قرار گرفتن این اشکال به طور خاص و از لحاظ بصری ذهن را به سوی .مقرنس متوجه می سازد نمونه ای از استاالکتیت در طبیعت :در کتاب هنر اسالمی هانری مارتین آمده است عنصر تزئيني بسيار مشخص تزئين اسالمي استاالكتيت است ،زيرا شكل تركيبات سنگي را كه ،در غارها با رسوب و تراكم امالح آهكی تشكيل شده ،بخاطر .مي‌آورد استاالكتيت بسيار ساده با هفت عنصر منشوري كه مي‌تواند بهم وصل شود به .صورت يك جلوآمدگي ،تشكيل شده است اين هفت عنصر در سطح مستوي يك مستطيل و دو مثلث يكي قائم الزاويه وديگري .متساوي‌الساقين ،بدست مي‌دهد اين شكل‌ها مي‌تواند با هريك از پهلوهاي خود جفت و جور شودوچيزي كه موجب .سهولت عده زيادي تركيبات است مقرنس معموالً در سطوح مقعر گوشه‌هاي زير سقف ايجاد مي‌شود و احتماالً فكر .اينكه گوشوار به اين المان تزئيني منشاء داده است تقويت شده است واحد مقرنس ربع گنبد يا در واقع يك هشتم كره و در اينصورت خود يك قسمت از ديواره حجم كره و به عبارت ديگر سطح كوچك مقعري است كه با ساير .سطوح مشابه خود يك سطح مقعر بزرگتر را زينت مي‌دهد مقرنس تزئيني از قرار گرفتن سطوح مقعر در كنار هم و يا روي هم بطور مرتب و يا متضاد تشكيل مي‌شود و در اين صورت عبارت از رديفها و يا قطارهاي افقي و عمودي خواهد بود كه ديواره‌هاي آنها و يا بطور بهتر فصول مشترك آنها چون استاالكتيت آويزان بنظر خواهد رسيد و گاهي خانه‌هاي النه زنبوري را القاء خواهد كرد اشکال و تعاریف مقرنس به آنچه شبیه نردبان و پله پله ساخته شده باشد گفته می شود که مانند آویزه هایی قندیل .مانند ساخته می شود .به مقرنس قطار بندی نیز می گویند .در واقع مقرنس چیزی شبیه پوزه آهو می باشد به فاصلۀ هر یک چهارم مقرنس که از یک طرف آغاز و به ضلع دیگر زمینه مقرنس متصل .می شود یک قطار می گویند آلت های مقرنس موش پا :آلتی که از قطار اول به دیوار متصل شده و کمی بر روی دیوار امتداد می یابد موش پا .گفته می شود شاپرک :آلتی سه پهلو است که مابین قطارها قرار می گیرد .و عامل اتصال آلت های مقرنس می .شود.این آلت از بسیار باز تا بسیار بسته متغیر است تخت :تخت تنها عنصری است که به صورت افقی در مقرنس قرا(ر می گیرد و در انواع تخت .منتظم،تخت غیر منتظم و تخت لوزی به کار می رود .شمسه :که در وسط هر چشمه یا نیمکار مانند عرقچین در پایان کار قرار می گیرد طاس :آلتی است که بین دو شاپرک یا بین دو ترنج یا بین دو تی قرار می گیرد و فضاهای فرو .رفته مقرنس را بوجود می آورد .مدنی :به طاس های مرتفع که گاه ارتفاعی معادل چند قطار را دارند مدنی گفته می شود .تنوره :تنوره از اجتماع قطارهای مقرنس در یک سمت بوجود می آید تی :هرگاه بین دو طاس شاپرکی قرار نگیرد و دو طاس پشت به پشت به هم بچسبند حالت تی ایجاد .می شود دو نوع شاپرک آلت های مقرنس در نما معرفی آلت های مقرنس بر روی تخمیر کاسه سازی مقرنس نیمکار یا چشمه سه قطاره اشکال و مدول های بکار رفته در ایجاد مقرنس پالن معکوس و تبدیل سطح چند ضلعی برای اجرا(ی مقرنس ترسیم شماتیک از یک مقرنس اجرا شده مقرنس پیش از اسالم کاربرد مقرنس را در پيش از اسالم شامل 2دوره عمده يعني 250قبل از ميالد تا .ب(((ع(د از ميالد و از 224ب(((ع(د از ميالد ت(((ا زمانظه(ور ا(سالم( دا(نسته(‌ا(ند224 البته ذکراين نکته الزم است .که نمونه‌هايي نيز مربوط به 550قبل از ميالد در اين زمينه يافته شده‌است در دوران هخامنشي هنر مقرنس تحولي چشم گير و بارز يافت و ادامه آن با طرحهاي ارزنده تري در دوران اشکاني ظاهر گشت تا جائي که مي‌توان شاهد نقش آفريني بيشتر مقرنس در اين زمان بود. زادگاه اين هنر را ايران مي دانند آنچه در ساير بالد اسالمي ديده مي‌شود خود مخلوطي است از فرهنگ و معماري آن ديار با ريشه‌هاي مقرنس ايراني .مقرنس از آغاز براي تبديل پالن مربع به دايره استفاده مي‌شده‌ ,پس مقرنس در ا(بتدا نقشي کاربردي داشته نه تزئيني ,البته با در بسياري از ساختمانهاي به ياد مانده مقرنس در تبديل يک پالن مربع به يک گنبد به کار گرفته شده است . رد پاي مقرنس را مي‌توان حتي تا قبل از دوران هخامنشي در ا(يران نيز دنبال کرد و اولين نمونه مشهور آن «دکان داوود» از زمان ماد است .و در سر پل ذهاب که نماي صخره‌اي آن داراي سه جلو آمدگي در روي هم و هرکدام محيط بر ديگريست و مانند يک قرنيز که مرکب است خود را مي‌دهد .از دوران هخامنشي به بعد مقرنس تحول و تغيير چشمگيرتري پيدا کرد که به عنوان نمونه مي‌توان از آتشگاه پاسارگاد نامبرد .اين بنا مربوط به قرن ششم قبل ا(ز ميالد است .صرف نظر از برجستگي‌هاي عمودي در چهار گوشه بنا در انتهاي ديوار مقرنسي مرکب از عناصر زير به چشم .مي‌خورد كعبه زردشت در نقش رستم مربوط به دوره هخامنشي اول :يک قرنيز ظريف بالفاصله پس از ديوار دوم :يک رديف آجرهاي مستطيل شکل که در باالي قرنيز اول قرار گرفته و از پائين بريده و آويزان ديده مي‌شود. سوم :رديفي از طاقچه‌هاي واقع در بين آجرها چهارم :قرنيز ديگري که در باالي مقرنس قرار دارد و در واقع نمايانگر سه قسمت اول است.که اين عناصر در کعبه زرتشت ،يا مقبره داريوش در نقش رستم هم ديده مي‌شود .در دوران اشکاني قرنيز و مقرنس با هم بکار مي رفته‌اند به عنوان مثال کاخ آشور در عراق يا کاخ هتره که از مقرنسهاي بريده بريده استفاده شده‌است .دوران ساساني را هم مي‌توان دوره رواج و پيچيدگي بيشتر عنصر مقرنس در معماري قبل از اسالم دانست. که همین عناصر در کعبه زرتشت یا در مقبره داریوش در نقش رستم دیده می‌شود. دوران ساسانی را هم می‌توان دور ٔه رواج و پیچیدگی بیشتر عنصر .مقرنس در معماری قبل از اسالم دانست تاالر سدستون تخت جمشيد .در باالي آن مقرنس زيبايي ديده .مي‌شود مقرنس در بناهای اسالمی در بناهای دورۀ اسالمی می توان نمونه های جالب توجه و کاملی از مقرنس را مشاهده کرد که در نوع خود کم نظیر اند.شاید بتوان بهترین نمونه ها را در مسجد جامع اصفهان ،مسجد گوهر شاد .مشهد،و گاهی منازل قدیمی جستجو کرد که نمونۀ آ(ن خانۀ شیخ االسالم در اصفهان است اسالمی اين عنصر تزييني در دوران اسالمي چه از لحاظ كثرت استعمال و چه از نظر تعدد موا(د و چه از جهت وسعت عالم اسالم اهميت بخصوصي را حائز است و شايد به علت همين شرايط بوده است كه بعضي اصوالً اين تزيين را يك روش اسالمي دانسته‌اند .در اين دوران هر چهار دسته :از مقرنس مورد استفاده قرار گرفته ا(ست و براي مطالعه آن مي‌توانيم دو راه در نظر گيريم .اول( مطالعه هر دسته در كليه بناها و دوره‌ها بطور جداگانه دوم مطالعه هر چهار دسته در هريك از دوره‌ها چون قرون اوليه ،دوره سلجوقي ،دوره مغول و غيره .ولي چون دسته اول تقريباً‌در همه بناها بكار رفته و گاهي در يك مقرنس دو جنبه القاء شده(واحدهاي مقرنس هم رويهم قرار گرفته و هم آويزان بنظر مي‌رسد) و ا(ز طرف ديگر دسته چهارم يعني مقرنسهاي النه زنبوري مورد استعمال كمتري داشته است انتخاب راه دوم ا(ولي .بنظر مي‌رسد مقرنس درچهار قرن اول هجری مسجد جامع نائين-اين مسجد كه به اوايل قرن چهارم هجري منسوب است درجه اول از لحاظ گچ‌بريهاي دقيق و ظريف و ترسيمات هندسي و گياهي خطوط كوفي گلدار مشهور است ولي در بعضي قسمتهاي سقف نوعي مقرنس با گچ القاء شده .است مقرنس در دو قرن پنجم و ششم اين دو قرن مقارن دورة سلجوقي و از ادوار درخشان هنر معماري است .در دورة سلجوقي اين هنر در مرحلة تحول شديد است و از صورت كلي كه در ممالك مختلف و نواحي اشغالي عرب بروز كرده بود بسوي عوامل و عناصر ساساني از جمله تاالرهاي مربع بزرگ رفت و چون سقف اين نوع تاالرها به كمك گوشوار ساخته مي‌شد زمينه مناسبي براي توسعه مقرنس فراهم شد .اضافه بر مقرنسهائي كه در گوشوار بنا تعبيه مي‌گرديد خارج آنها نيز با اين عنصر تزييني مزين گرديد .ما سعي مي‌كنيم با ذكر مثالهاي ذيل اين موضوع را بيان .كنيم برج الجيم-اين برج در سواد كوه واقع و در عداد بناهاي دورة آل زيار(-316 470ه) بشمار است .اين برج كه بنام مقبره امامزاده عبدهللا شهرت دارد در داخل از يك سقف مدور و در خارج از يك گنبد مخروطي ساده و ظريف پوشيده شده است .اين برج مدور از آجر ساخته شده و مقرنس مورد نظر ما از .جمله تزييناتي است كه در پاية گنبد مخروطي آن چون يك كمربند قرار دارد برج رسكت-اين برج كه فاصله زيادي با برج الجيم ندارد از بناهاي قرن پنجم هجري به شمار می آید و ساقه آن استوانه و گنبدش تقريبا ً مخروطي است .اين برج نيز از آ(جر ساخته شده و مقرنس مورد نظر ما از جمله تزييناتي است كه در پاية گنبد چون يك :كمربند به اين ترتيب قرار دارد .يك ك(تيبه( ك(وفيگ(((چيدر ا(نته(ايس((اقه(1- يك ن((وار ك(م( ع(رضظريفش((املن((قوش2- ب(((سيار ظريفدر ب(((ا((اليك(تيبه( مذكور يك رديفمقرنسآ(جريك(ه( از ق((طع(اتآ(جر3- جلو آ(مده( و ف(((رورفته( ت(((شکيلگ(((رديده( و مجموعاً چ(ونرديفمثلثه(ايمتناوبب(((رجسته( و ميخ(ورد .آ(جرهايمثلثه(اي گ(((ود ب(((ه( چشم( ‌ ب(((رجسته( از پ(((ايينو ب(((با((اليعنياز رأ(سش ‌ش((ود مي(يد و ع(ريضمي در جهتق((اعده( جلو ‌آ ‌رسد .و چ(ونك(نگره(‌هايآويزا(نب(((ه( ن((ظر مي يك رديفمقرنسآ(جريديگر وا(قع( در ب(((ا((الي4- ظريف(ينمقرنس ا مقرنساولو ب(((يندو ق((رنيز رويهم( رفته( ش((بيه( مقرنساولا(ستب(((ا ا(ين ت(((فاوتك(ه( دا(خلمثلثه(ايب(((رجسته( خ(ا((ليمانده( ا(ست گنبد علي در ابرقو-اين يك مقبره برجي هشت ضلعي و داراي گنبد است كه كالً با سنگ ساخته شده و تاريخ (ثمان و ا(ربعين و اربع مائه) در كتيبه باالي ساقه به چشم .مي‌خورد اين بنا داراي مقرنس زيبا و نسبتا ً بديعي است كه بين انتهاي ساقه و پاية گنبد در دو رديف قرار دارد و مانند كمربند بدور بنا مي‌پيچد اول يك رديف سطوح گود بالفاصله در زير .پاية گنبد دوم يك رديف فرورفتگي‌هاي مستطيل در باالي .كتيبه سوم يك رديف مقرنس سه قسمتي دربين دو رديف مذكور برج طغرل در ري-اين بنا كه در534 هجري ساخته شده يك از مقابر برجي شياردار است كه اضافه بر شيارهاي زيباي ساقه خود داراي يك قرنيز مركب و يك مقرنس بسيار زيبا مي‌باشد .قرنيز در انتهاي ساقه برج چون يك كمربند پهن بدور آن مي‌پيچد و مركب از يك نوار ظريف و يك جفت فرورفتگي‌هاي كوچك است كه در طرفين يك رديف طاق‌نماهاي ظريف قرار .دارد :مقرنس عبارت از چهار رديف است يك رديفربع( گ(((نبدهايدارا(يق((وسش((كسته(1- .درستدر ا(نته(ايهر ش((يار يك رديفربع( گ(((نبدهايدارا(يق((وسش((كسته(2- درستدر ا(نته(ايهريك از دو س((طح طرفين .ش((يارها يك رديفربع( گ(((نبدهايدارا(يق((وسش((كسته(3- در ف(((اصله( ب(((ينق((وسه(ايرديفدوم( و در محاذا(تش((يارها ربع گنبدهاي سه رديف طوري قرار گرفته است كه درباالي هر شيار چون يك صليب جلوه مي‌كند و اضافه بر آن در فاصله بين قوسهاي رديف دوم و پايه رديف باال لچك‌ها يا شبه مثلثها به چشم مي‌خورد منار ساربان اصفهان منسوب به قرن 6هجري-داراي دو .رشته مقر(نس آجر(ي است كه ر(شته اول در( شكل ديده مي‌شود مسجد جامع اصفهان-اين مسجد يكي از بناهاي مفصل و مهم است كه تاريخ درازي دارد و مجموعه‌ای از عناصر و موضوعات مختلف معماري و تزييني مي‌‌باشد .مسجد جامع اصفهان در دورة سلجوقي داراي دوتاالر مربع جنوبي و شمالي گرديد و عنصر مورد بحث ما يعني مقرنس در داخل همين دو تاالر و عنصر مورد بحث ما يعني مقرنس درد اخل همين دو تاالر قرار دارد. تاالر جنوبي مشهور به گنبد نظام الملك مورخ حدود 480و تاالر شمالي مشهور به گنبد تاج الملك و مورخ 481هجري .است مقرنسهاي هر دو تاالر در واقع همان منطقه تغيير حالت مربع به دايره پايه گنبد است و بنابراين ما براي تعقيب تحول اين عنصر تزييني از خارج بناها به داخل توجه .مي‌كنيم گنبد نظام الملك-پالن اين تاالر مربع و به ضلع پالن اين تاالر مربع و به ضلع 15متر است و در طرف قبله به ديواري كه محراب را در بر مي‌گيرد محدود مي‌گردد و از بناهاي سه طرف ديگر خود بوسيلة ستونهاي -قوي كه خود از ستونهاي گرد و .به هم چسبيده تشكيل مي‌شود مشخص است مقرنس در دورة مغول مقرنسهاي جلو آمده و ساده تقريبا ً در كليه بناهاي دوره مغول اكثر در خارج و بعضا ً در داخل مساجد ،زيارتگاهها ،برجها، مناره‌ها و غيره به كار رفته و مي‌توانيم در :اين مورد مثالهاي ذيل را ذكر كنيم داخل مسجد عليشاه تبريز و خارج مسجد اشتر خان اصفهان خارج مقبره اولجايتو در سلطانيه و داخل مقبره زيارتي بجنورد خارج امامزاده ابراهيم قم و داخل امازاده علي .بن ابوالمعالي بن علي صافي قم خارج ميل( رادكان مشهد و برج عالء الدين .ورامين خارج مناره‌هاي مسجد اشترخان و مناره‌هاي زيارتگاه تربت جام میل رادکان مشهد مقبره شيخ يوسف سروستاني در سروتان مورخ 714هجري-ورودي اين مقبره با يك قاب تزيين مستطيل مشخص است و مقرنس مورد نظر ما در باالي اين قاب به چشم مي‌خورد .اين مقرنس ساده عبارت از دو رديف سطوح مقعر است كه در طرفين رديف باال جرزهايي كه ته آنها بریده به .نظر میرسد قرار دارد از بناهای دیگر اسالمی که در آنها مقرنس اجرا شده می توان به موارد زیر اشاره کرد مقبره( س((لطانمحمد اولجاتيو در س((لطانيه( مورخ 705-12هجري1- مسجد ج(امع( ا(شترجانا(صفه(ان2- مسجد ج(امع( ف(((ريومد س((بزوار مورخ اوا(يلق((رنهفتم( هجري3- مقبره( س((يد ركنا((لدينيزد مورخ 725هجري4- و -6گ(((نبد غفاريه( مرا(غه( مورخ ح(دود 728هجريو مقبره( س((لطانحيدرخياومورخ ح(دود 5 730هجري مسجد ج(امع( پ(((امنار ك(رمانمورخ 793هجري7- سر در ورودي مسجد جامع يزد مورخ 724هجري .......و در یک تقسیم بندی کلی می توان مقرنس را به چهار دسته تقسیم بندی کرد: الف) مقرنس های جلو آمده:که مصالح آن از خود بنا است و اکثرا ساده و بی هیج پی رایه ای به صورت آ(جرو یا گچی و در انتهای سطوح خارجی صورت می گیرد و استحکام زیادی دا(ردمانند برج ظغرل ب) مقر نس های روی هم قرار گرفته:که احیانا از مصالح اصل بنا و یا قطعات سنگ و آجرو گچ در سطوح مقعر داخل و خارج صورت می گیردو دارای ثبات متوسطی است مانندایوان مسجد جامع ورامین دوره ایلخانیان) ج)مقرنس های معلق(آویزان):این نوع از مقرنس ها با توجه به شباهتی که به منشور های آهکی آویزان در غارها دارند استاالکتیت نیزنامیده میشوند و غالبا از چسباندن موادمختلف مانند گچ، سفال ،کاشی و غیره به سطوح مقعر داخل بنا ها صورت می گیرد آویزان به نظر می رسند و دارای ثبات کمی است مانند مقرنس کاری مسجد بابا عبداله نایین و بعضی از ایوان های حضرت معصومه(س)و مسجد امام اصفهان د) مقرنس های النه زنبوری :که همانند خانه های زنبور به چشم می خورند .ا(ین دسته از نظر شکل ظاهری بسیار نزدیک دسته سوم می باشند ..ایوان ایینه حضرت معصومه (س) شیوه اجرای مقرنس : به مقرنس قطار بندی هم می گویند. شیوه کار به این طریق است که قطارهایی با فواصل متساوی از هم مستقل می شوند و به این ترتیب که قطار اول از همه عقبتر ( نزدیک به دیوار و ستوت)و قطار بدی کمی جلوتر و به همین ترتیب تا به قطار آخر که شمسه را تشکیل می دهدمی رسد . اگر مقرنس در نیم کار مورد استفاده قرار گیرد باید توجه شود که لبه ی همه قطارها دقیقا روی قوس اصلی قرار گیرد . نکته:تخمیر چیست؟سطحی در زیر محل کار که نقشه مقرنس بر روی آن و به اندازه واقعی پیاده می شود .زمین صاف و همواری که نقشه با مقیاس 1/1بر روی آن رسم می شود . در مقرنس نیز مانند سایر هنر ها آلت های خاص خود را داردمانند تفت ،ترنج ،شمسه ،برگ( ، تیزه ی ،تاس ،انواع تخته پر و شش پره ،شاپرک و موش پا که از کنار هم قرار دادن این آلت ها در قطار ها مقرنس ایجاد می شود . اجرای مقرنس با توجه به اینکه با مصالح سنگین مانند آجر و یا با مصالح سبک مانند آینه ،کاشی و گچ ساخته شود متفاوت است که در زیر به دو طریق اشاره می شود: اجرای مقرنس آجری ( دستپوش ) : برای اجرا یمقرنس های آجری بزرگ مانند مسجد جامع اصفهان ،آب انبار آقا سید حسین کاشان ، مسجذ امام حسین تهران که امکان ساخت مقرنس به علت سنگینی و بزرگی بر روی تخمیر و سپس حمل آن برروی کار وجود نداردبه ترتیب زیر عمل می کنیم : الف)ابتدا طرح اولین قطار مقرنس را از روی کاغذتخمیر با مقیاس 1/1برروی تخته ای گچی یا چوبی منتقل کرده و لب قطار هارا مطابق نقشه مقرنس می بریم ( .لب قطار ها را به وسیله تکه هایی از آهن نبشی که به یکدیگر جوش داده می شوند نیز می توان ساخت و به سر کار منتقل کرد ) ب ) قطارهای دوم ،سوم و ....را به همین ترتیب برروی تخته گچی با مقیاس 1/1منتقل می کنیم ج)لب قطار ها را برروی کار مستقر می کنیم .برای نگهداشتن و استوار ماندن لب قطار ها از ساسو ( طناب مهار کننده لنگه قابها )به عنوان یک ستون معلق که در پشت مقرنس به سقف اتصال می یافت استفاده می کردند( امروزه این عمل بوسیله انواع مفتول های فلزی و میل(گرد ها انجام می شود). د)حال آلت های مقرنس را یک به یک از محل قطار اول تا اتصال به قطار دوم آجر چینی می کنیم به این طریق ساخت مقرنس که ذر همان محل اصلی انجام می گیرد دستپوش می گویند. ه)به همین ترتیب از قطار دوم به قطار سوم به روش دستپوش می سازیم تا مقرنس به انتهای شمسه برسد . اجرای مقرنس های معرق ،گچی و آینه کار ی: برای اجرای مقرنس های گچی با رو چوش اینه مانند ایوان بارگاه حضرت معصومه (س) و حضرت عبدالعظیم به این ترتیب عمل می کنیم : الف)محل استقرار قطار ها را بر روی کار نشان می کنیم . ب) جلو آمدگی هر قطار را در محل نصب نشان می کنیم ( به این فاصله جلو آمدگی هوای خروج گویند) ج )اجرای قطار اول مقرنس را از روی کاغذبا مقیاس 1/1برروی تخته ای گچی ، چوبی و...و یا بوسیله نبشی منتقل کرده لب قطار را مطابق نقشه مقرنس شیار می دهیم . د)قطار دوم و سوم را نیز به همین ترتیب بر روی تخته گچی با مقیاس 1/1پیاده می کنیم . ه)فاصله عمودی بین قطار اول و قطار دوم را همان جا بر روی تخمیر به وسیله پایه هایی عمودی ایجاد می کنیم . و)حال به صورت قرینه ( در حالی که پشت آلت های مقرنس به طرف سازنده قرار گرفته است )ماده ی قالب آلت های مقرنس را یک به یک می سازند که آلتهای اصلی مقرنس در پشت این ماده قالب ها قرار خواهند گرفت . ز)اگر مقرنس معرق است پس از ساخت ماده ی قالب الت های مقرنس به وسیله گچ به پشت آن روغن می زنیم و کاشی را پشت آن می چسبانیم به صورتی که روی کاشی ها به ماده قالب و پشت انها رو به سازنده قرار دارد .پس از اتمام هر آلت پشت کاشی ها را مالت اندودو یکپارچه می کنیم و اگر مقرنس آینه کاری و گچ بری هم باشدباز به همین ترتیب عمل می کنیم . ش)پس از خشک شدن آلت اصلی کاشی ،آینه و غیره را از ماده ی قالب جدا میکنیم ط)حال هر آلت ساخته شده را به محل اصلی حمل کرده ،نصب می کنیم و این عمل را تا به آخر ادامه می دهیم تا مقرنس کامل شود . نکته :آلت های مقرنس معموال مقدازی به صورت عمودی ساخته می شوند و سپس با قوس مناسب به قطار بعدی می رسند .معموال در هر آلت مقرنس یک تا mm3کاشی باریک آبی رنگ و بعضا رنگ سفید به عرض و ضخامت قرار می گیرد که به آن حمیل می گویندو پس از ان کاشی کاری و یا آجرcm5 کاری آلتها انجام می شود نمونه های موفق استفاده از نماد مقرنس در بناهای مدرن نمونه مقرنس آویخته در بنای مسجد میرزا تقی همدان منابع ومواخذ .فرهنگ عميد جلد اول ،چاپ سوم ،تأليف حسن عميد ،تهران 1347خورشيدي ص 790 ف(((رهنگ((فيسيجلد پ(((نجم( ،م-ي ،از ا(نتشارا(تك(تابفروشيخيام( 1343ص -3456 ن . هنر ايران در دوران ماد و هخامنشي تأليف رمان‌گير شمن ،ترجمه دكتر عيسي بهنام ،بنگاه ترجمه .و نشر كتاب ،ص ، 86شكل 111 فهرست بناهاي تاريخي و اماكن باستاني ايران ،اولين نشريه سازمان ملي حفاظت آثار باستاني .ايران ،1345 ،ص 141و142 معماري اسالمي ايران در دورة ايخانان ،اثر دونالدن ويلبر ،ترجمه دكتر عبدهللا فريار ،تهران، ،1346.ص 36-34 سایت گوگل تاالرهای نیک صالحی

51,000 تومان