علوم مهندسیمکانیک،هوافضا و مهندسی پزشکیسایروسایل نقلیه

مكانيک خودرو خود باشيد (قسمت دوم)

صفحه 1:

صفحه 2:
مکانيك خودرو خود باشید تیرماه 86

صفحه 3:
صفحه درجات و علائم خودرو

صفحه 4:
لامب اخطار درجه حرارت آب موتور (جوش آمدن موتور آنورقرمز چنانچه لین لامپ روشن گردد بلید خودرو را متوقف کنیم لین لامپ زمانی: روشن حي شود که فشار و گرماي زيادي‌به موتور وارد شود که غالبابه دلایل طبيعي مثل حرکت زیاد در تابستان بخصوص در گردنه ها و ترا سنگین و بارزباد و دللیل فني که مربوطبه سیستم خنك کاري میشود ب حي ليد در لين حالت در کاپوت را باز کرده و در ابتداي کار درب رادیاتور را باز نکنید چون بخاطر جوش آمدن تب موتور, آب جوش‌به سر وصورت ما پاشیده

صفحه 5:
سالم بودن تسمه اگر تسمه پرروانه سالم بود نبایستی موتور را خاموش کرد بلکه با ریختن آب روی رادیاتور به خنک شدن سریع موتور کمک کنیم و بعد از چند دقیقه درب رادیتور را کمی باز کردهتمقداری از فشار و گررمای داحل رادیاتور خارج شود مجددأً آب روی بدنه رادیاتور می ریزیم سپس با یک کهنه خیس درب رادیاتور را باز می کنیم و در داخل رادیاتور آب انجافه می کنیم و این عمل را تا ‎٠‏ زمانى انجام ميدهيم تا لامپ اخطار درجه حبرارت موتور در جلو داشبورد خاموش شود. ‎

صفحه 6:
‎SI‏ تسمه پاره شده بود ‏چون واتم پمپ و پرروانه ا زکارمی افتد پس نمیتوان با آب موتور را حننك كرد يس موقتاً موتور را خاموش کرده و وایر ببرق کویل به دلکو را قطبع کرده و وایم برق كويل به دلكو اقطع کرده و هرریک دقيقه دو بار استارت زده تا موتور جام ( ریپ )(قفل انکنداین عمل را تا ‏*دقیقه انجام داده تا موتور خنک شود سپس تسمه پرروانه را تعویض کرده و به مسیس خود ادامه میدهیم پس لازم است که هميشه یک تسمه پرروانه اضبافی از نوع و اندازه خودروی < ‎

صفحه 7:
* يعني كير كردن رينك و ييستون داخل سیلندر که به دلیل كرمان زياد موتور و جوش آوردن موترو بوجود مي آید . در صورت جام كردن باعث خسارت به موتور و سیلندر مي شود .

صفحه 8:

صفحه 9:
أدياتور: که بمنوان مختن آب و خنک کننده آب موتور میباشد و در صورت بروز عيب يا كاهش سطح آب باعث جوش آوردن موتور ميشود يمب آب(واتريمب ) : وظيفه آن خنک کاری رادیاتور است و در صورت شكستن يه هايا از كار افتادن يروانه باعث جوش آوردن 5 موتور میشود . ترموستات سوپاپی است که در سیر ره آب برگشتی (گرم از موتوربه رادیاتورقررار دارد و کارآن قابت نگه داشتن دمای موتور است لازع است در | تما فول در روى موقور تعيب كردد ودر صورت بروز عيب .باعث جوش آوردن موتور میشود « 7 شیلنگ : بین رادیاتور و موتور قررار گررفته ووظینه آن لل انتقال آب از رادیاتوربه موتور است و در صورت بروز عيب باعث جوش آوردن موتور ميشود .

صفحه 10:

صفحه 11:
۱- اهمرع کنترل کننده بخاری روی گرم بگذارید. ۴- شیر‌های تخلیه زير رادیاتور و پهلوی موتور را بیندید . ۳-محلول را تا پرشدن در رادیاتور بریزید . توجه داشته باشید که هميشه آب تمییز و در صورت امکان امللاح ته نشین شونده باشد . 6- پس از پرکسردن رادیاتور موتور را روشن کرده بگذارید چند لحظه ای کار کند و قسمتهای رادیاتور را بازدید کنید که آب چکه و یا نشت نکند . اید موتور آنقدر در جا کار کند تا حرارت آن به ۸۰درجه سانتيكراد (ضرمال ) برسد تا سوياب ترموستات باز شده و هوای محبوس شده در زیر آن خارج شود» آنگاه دوباره سطح آب را کنتررل کنید تا در صورت لزوم دوباره آب ريخته شود .

صفحه 12:
و أكر در نابستان در روي موتور. ترموستات نصب نشود جه اشکالی بوجود مى آيد ؟ اكر موتور از يك سربالائي تند بالا رود به موتور فشار آمده و جوش مي أورد و اكر بعد از سريالائي يك سرازيري باشد موتور يكدفعه سرد شده که باعث ترك برداشتن سر و سرسيلندر ميشود و اكر ترموستات در روي موتور باشد اين اشكال بوجود نمي آید که مناسفانهبعضي از رانندگان در تابستان ترموستات را آزروي موتور بر میدارند در صورتي که نصب دائمي ترموستات باعث یکنواخت کارکردن موتور و جلوگيري از ترك -برحاشتن مسا ند ميشوة

صفحه 13:
:بازدید روغن موتور(مقدار روغن ) ۱۷ کب خودرو روي سطح صاف و مسطحي پارك شده باشد 2 اگر به تازگي موتور را خاموش کرده ايد چند دقيقه صبر کنید تا روغن از قسمتهاي مختلف به کارتل بر گردد 3 گیج روغن را بیرون کشیده و آنرا بوسیله يك ارچه تمیز کرده سپس مجددا در جاي خود قرار دهید. 4- گیج روغن را بیرون کشیده در صورتي که مقدار روغن بین دو علامت باشد میزان در حد قابل قبولي ميباشد .در صورتيكه مقدار آن نزديك .1 يا 5 باشد به مقدار كافي روغن اضافه نمائید تا به سطح ۳ یا برسد ۰ توجه داشته باشيد كه مقدلر روغن از حد يا 85 تجاوز نكند زيرا موجب خواهد شد تا مقداري از ‎(ee‏ ‏و اطاق احتراق و یا روغن سوزي شود

صفحه 14:
تعویض بموقع روغن موتور و روغن واسکازین گیریکس و دیفرانسیل باعث و ترس خودرو مي شود باد نامناسب لاستيك ها موجب فزایش مصرف سوخ و | زودرس لاستيك ها میشود در خودروهاي صفر کیلومتر با توجه به توصیه کارخانه سازنده تا چند هزار شید تا آب بندي

صفحه 15:
لامپ اخطارنوربائین و جراغهاي کوچك 2 فور سبزؤ ابن لامب بوسبله كليدي كه سه وضعبتي سل پلقه وان عرست راست عاشيوره وجل غومزوهاي يديد روي ته ‎ede jes kal‏ . بصورت يك لامب سبز رنك مي باشد آنرا در وضعيت يك قرار ميدهيم تا اين لامب روشن شود لامب أخطار الكترونيكي : اين لامب در حین رانندگي و در صورت بروز عیب انژکتور یا سیستم برقي روشن میشود پس باید هر چه زودتر به يك تعمیرگاه مجاز مراجعه کنیم لامب اخطار نوربالا(نورآ بي ):جنانجه كليد سه وضعيتي را در حالت آخر قرار دهیم و برروي دسته راهنماست و به صورت جرخشي راهنما عمل ميكند . لامبي به رنك آبي در جلو داشبورد ميباشد روشن ميشود و جراغهاي توربالا يه كار كي افتند و ميتوان با حركت دسته راهنما به جلو نوربالا و حركت دسته راهنما به عقب نورپائین را ثابت نگه داشت لامب اخطار شارژآلترناتور یا دينام (نورقر مز ): بلافاصله با بكارافتادن استارت . روشن و پس از رسیدن له دور كامل موتور . خاموش ميشود . جنانجه در حين رانندكي اين لامب روشن شود نشانه عیب در مدار شارژ ينام يا آلترناتور يا ياره شدن تسمه بروانه است .اكر تسمه ياره شده بود آنرا عوض كرده ولي اكر تسمه سالم بود به يك برق كار اتومبيل مراجعه مي كنيم رح 57 یز و یت اس سرت مرح دح یت ‎alg ees eee rare SS ee‏ تا شرت ی لامپ اخطار راهنما (نور سبز ): هنگام استفاده زا چراغهاي راهنما روشن و خاموش .7 میشود

صفحه 16:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان