صفحه 1:

صفحه 2:
تبیین منافع ملی از ns coi eS

صفحه 3:
۱۳۳ یر فهر ست مطالب: مفهوم و تعریف منافع ملر ۰ : : 0 ن الملل ‎a :‏ ابط بين : 2 ۱ ت خارجى و رواب ۱ نقش افع ملّى در سيا 1 ai cae ‏و‎ نافع ملى * اولویت بندی 0 ** تعارض در منافع قدرت و منافع ملی 2 & رابطه قدرت و 1 ماقم وی اسلامی * منافع ملی در جمهوری

صفحه 4:
NATIONS ‏ان‎ ‏7منظور از منافع مّی چیست؟ و چه چیزی از ن اراده می شود؟لیا همه کشورها و افراد از برداشتی‎ ‏یکسان دارند؟ آیا همه سیاستمداران و صاحبنظران در یک کشور در باره لین مفهوم یکسان می‎ اندیشند؟ در تبین لین مفهوم بلید گفت لین اصطلاح از دو بخش «منفعت» و «ملّی» ساخته شده است که معنای آن چندان روشن نیست و در اینجا به بررسی هریک می پردازيم. ** - مفهلوم منفعت: 7 بخش بزرگی از انتقاداتی که به منافع ملی شده است به سبب روشن نبودن معنای این واژه است. "7مفهوم منفعت ابهامات اساسی دارده از یک سو بسیاری از اندیشمندان بر ذلتی بودن پی گیری منفعت از سوی انسانهها انگشست می گذارند و از سوی دیگر برخی افراد آن را واه ای هولناک می

صفحه 5:
ai 0 ‏ام‎ ر اندیشمندان غریی خودخواهی و نفع طلبی از ابعاد سرشت انسانی به شمار می آید. صاحبنظران منفعت را چیزی می دانند که فرد در پی آنست و آن را دلخواه می یابد. 7 آنها خرد را معیار اصلی تشخیص منفعت می دانند و خرد بعنوان یکی از میراث های دوران روشنگری در زمینه تشخیص منافع چه فردی, چه عمومی و چه دولتی مهمترین و کارآمد ترين عنصر شمرده می شود. نکنه دیگر اينکه افراد بیشتر در پی منافع شخصی خود هستند بدین معنا که جز شمار اندکی که منافع خود را در اهداف غیر ماّی تعریف می کنند. دیگران از منفعت خود برداشتی ماقی دارند. برای نمونه حفظ جان یکی از مهمترین اهداف و منافعی است که انسانها در پی آن هستند.

صفحه 6:
0 10۲ WATERED! ۲- منفعت ملی ۶ در لین میان چگونگی ارتباط بین منافع افراد گوناگون از یک سو ورابطه منافع فردی و جمعی از سوی دیگر اهمیت بسیار دارد. در لین زمینه و در چارچوب ایجاد هماهنگی میان هدف ها و منافع فردى و جمعى در تاريخ اندیشه فلسفی شاهد دورویکرد بزرگ هستیم که رویکرد نخست از آن دوران«یونان باستان» و رویکرد دوم از آن «دوران جدید» است. < در ان بيشه یونان کهین فرد چندان مطرح نبوده و سبب توجه به مصلحت عمومی هم همین بوده است. فیلسوفان در یونان باستان از همان دوران نشان حکومت عادلانه را توجه به مصلحت عمومی می دانسته اند و فرد را سلول آن اجتماع می سمرده اند. بپس از دوران رنسانس رویکرد تازه پدید آمد و حوزه فردی از حوزه جمعی جدا شد. «فرد گرایی» و «فردیت» اهمیت بیشتری یافت و با گسترش اندیشه لیبرالی در غربء «آزادی فردی» پدید آمد.

صفحه 7:
“ A. apo: ‏ای(‎ ‏مفهوم منافع ملی‎ ‏<بنابر لين در دوران تازه. فردگرلیی اصل و مبنا شناخته شد؛ ولی لین به لین به معنای برتری‎ ‏منافع فردی بر مصالح جمعی نیست بلکه به لین معناست که مصالح جمعی و منافع فردی هریک‎ ‏جای ویژه خود را دارد و مصالع جمعی باید معطوف به منافع فردی باشد.‎ 7دیلت چون نماد منافع جمعی است مصلحت عمومی را در سیاستهای خود پیگیری می کند. با لين همه جمع كردن منافع فردی در چارچوب یک ملت. همواره امکان پنیر نیست. در غرب هم هنوز لین دشواری از میان نرفته هلی از آنجا كه در غرب حکومت بر پلیه اراده ملی و حاكميت ملى است. سیاست های دولت گویای پیگیری منافع فردی افراد است. "در هر صورت تعیین جایگاه منافع فردی و مصالح جمعی و پییند این دو با یکدیگر نقش چشمگیری در سیاستگذاری خارجی دارد سیاستی که بتوان هر دو حوزه را تامین کند.

صفحه 8:
ai 0 ‏ام‎ تازه در غرب اصالت رابه منافع فردی دادند».با لین برهان که اگر افراد منافع خود را پیگیری کنند نتیجه آن تامین شدن مصالح عمومی خواهد بود. در دورا 7 توماس کوک در اين زمینه می نویسد: اینکه افراد در پی نیل به منافع شخصی خودشان هستند. در نهایت منجر به آن می شود که از سر جمع آنها منافع بلند مدت ملت حاصل آید. 7باید توجه داشت که اين بحث در پهنه«فلسفه سیاسی» و بحث منافع ملی در گستره«روابط بین الملل» قرار می گیرد و اگر در جامعه ای بحث از منفعت. منافع فردی و مصالح جمعی و پیوند آنها در حوزه فلسفه سیاسی به درستی طرح و تبیین نشده باشد. نمی توان انتظار داشت که بحث منافع ملّی را در گستره روابط بین الملل بتوان به سادگی مطرح کرد.

صفحه 9:
‎wary 0‏ ۱ لى مى توان گفت: ۱ : استكى وجود دارد و ‎١‏ تند د ‎ae‏ ملى در ميان صاحبنظران جند م ‎a ۱‏ سیاست خارج ‏1 تحليل سيا 1 تجریه و تحلی سیاستگذاری و تجزی ملی معیاری در سیا منافع ‏جمد است خارجی سيا سيا خا کنشها و واکنشهای سیا ظران کنشیها و وا ‎ae‏ ان 1 ‎a‏ بر آن ارزيابى مى ' اساس آن کنند. يايه رفتار سيا 0 ‏نكهداشت ‏آوردن يا دست آوردن یا به هستند که دولتها در ‎a‏ ‏بنیادینی ‏0 بهنه بين ‎a‏ آنها در پهنه بین المللی ‎

صفحه 10:
1ب ‎Wik Sl‏ موارد اطلاق منافع ملی: ob gi ‏از‎ i ‏تحت عنوان امنیت وجودی از آن یا‎ : ‏اقل چیزی که لت‎ 1 ‏خود ميباشند. جيزى‎ ‏تامين رفاه اكثريت جامعه و نيز كسب‎ 1 a ‏عفظ لعاصت او‎ ‏تامين رفاه اكثريت ج‎ 1 bs ‏دولتها در درجه اول‌به مراتبی پس از تمین این مهم است که به فکر‎ 7 ‏بش پنابه اصل سل‌سله مراتبسی پس‎ ‏یه و با‎ es ‏ن المللی میپردازند.‎ ‏ی 1 اف ۳ دی‎ 3 ‏عقيده دارد كه اجزاءمتشكله و مصاديق خارجى منافع ملى ارزشهاى ذيل است؛‎ at ‏آر. أزكود عقيده دارد كه اج‎ ‏۱-حفظ سرزمین‎ ** ‏حفظ استقلال و حاکمیت‎ ۲ 2** ‏حفظ نهادهای اساسی جامعه.‎ -۳ > لان 0 ران ویت قدرت ملی ‎eat‏ ‎SV ;‏ در اداره مسائل خارجی ‎afi! te‏ 10

صفحه 11:
war Ne Wike ‏مفهوم منافع ملی در سباست خارجی و روابط بین الملل:‎ *اکثر کارشناسان امور بین المللی, هدفها و انگیزه های اصلی رفتار کشورها در صحنه بین المللى را تعقیب منافع ملی نام نهاده اند. لین گروه مدعی هستند آنچه کشورها در صحنه بین المللی انجام میدهند در جهت تحصیل حفظ و ازدیاد «منافع ملی» است. <کراسنر منافع ملی را گزینه ای گریزناپذیر محسوب میدارد و به كلام لرد بالمرستون منافع ملى معیارهای جاودلنی در حوزه سیاست خارجی است. او معتقد است که ما تعهد ابدی نداریم بلکه مناف ای ما ابدی است و وظیفه ما دیوید سینگر نیز می گید : منفعت ملی. چشم انداز مهمی است که غللب ما جهان را در آن ميبينيم. دشمنانمان رابا كن شناخته و محكوم ميكنيمء شهروندانمان رابجا استنادبه ن تابع خود ميسازيم و اعمالمان را به واسطه لن تاييد اخلاقى نموده و كارآيى ميبخشيم. 11

صفحه 12:
war Ne Wike رویکردهای گوناگون در تعریف منافع ملی: *عينى گرایان: عینی گرایان منافع ملی را واقعیتی عینی می دانند که دارای عناصر عینی و شاخص های قابل اندازه گیری است. 7مورگننا یکی از برجسته ترین عینی گرایان است که از لین زاییه به تبیین لین مفههوم پرداخته. او «منافع ملی» رابا «قدرت» پییند می دهد و میزان قدرت ملی را تبیین کننده چارچوب منافع ملی کشورها می داند. از لين رو قدرتهای بزرگ, دارای منافع ملی گسترده ای هستند که اندازه قدرت ونفوذ جهانی آنها تعیین کننده چارچوب آن است. "بر پلیه عینی گرلیی, مفهوم منافع ‎glo‏ نه تنها دارای عناصر روشن و مشخص است. بلکه این عناصر ثبات و دوام دایند. یعنی گذشته از انگیزه های دولتمردان, توجیه های سیاسی, دارای یک روند تاریخی پایدار است. از این دیدگاه منافع ملی دولتههای گوناگون» سالهای پیاپی با وجود حاکمیت افراد و ایدئولوژی های گوناگون» روشن و ثابت است. 12

صفحه 13:
ai 0 ‏ام‎ ل لل ل دوه 1 رویکردهای گوناگون در تعریف منافع ملی: مور کننا در لین زمینه می نویسد: لین مفهوم نظمی منطقی را میسر می سازد و چنان استمرار خیره کننده ای در سیاست خارجی‌به وجود می آورد که مارا قادر می سازد سیاست خارجی آمریکا؛ بریتانیا یا روسیه را صرف نظر از انگیزه هاء اولییت ها و صفات و خصوصیات فکری و اخلاقی متفاوت دولتمردان در ک کنیم و آن را عقلایی. مستمر و منسجم تلقى كنيم. “لين أرتور نيز در لين باره مى نویسد: اتخاذ هرگونه رهیافت عقلایی در سیاست خارجی منوط به وجود پذیرش این پیش فرض است که یک منفعت ملی که نمودی عینی دارد موجود است. در ولقع از دیدگاه عینی گرلیی آنچه به منافع ملی عینیت می بخشد قدرت است. اهمیت قدرت بستگی به شرایط زمانی و مکانی ویژه ندارد و بی این شرایط نیز قدرت دارای اهمیت است. 13

صفحه 14:
11 WATERED! رویکردهای گوناگون در تعریف منافع ملی: دیدگهذهنیگرایان: در برابر عینیگرایان ذهنی گرایان منقعملی را می دانند و بر نقش تصمیم گیرندگان و الگوی ذهنی انهها تاکید می کنند. عناصر «منافع ملی» متغیر است. بیشتر پدیده ای ذهنی از لين رو به باور آنها از دیدگاه ذهنی گرایان منافع ملی همان چیزی است که ملت یعنی تصمیم گیرندگان آن انتخاب میکنند. ذهنی گرایان نظر عینی گرایان مبنی بر وجود میک «واقعیت عینی» بعنوان موضوع منافع ملی را بر نمی تابند و بر این باورند که نیازها و خواسته های هر کشور ذات متغیری دارد که جابه جا شدن سیاستمداران هم بر آن اثر می گذارد. 7ولفرز که از برجسته ترین منادیان لین رهیافت است می نویسد:«منافع ملی همان چیزی است که ملت یعنی تصمیم گیرندگان انتخاب می کنند.»

صفحه 15:
11 WATERED! رویکردهای گوناگون در تعریف منافع ملی: هانتینکتون هم تعریفی نزدیک به همین از منافع ملی بدست می دهد: از دید او«منافع ملی منافعی است که بر حسب منافع انضمامی نهادهای حاکم تعریف می شود.» بدین سان. او منافع ملی را با ذهنیت و خواست تصمیم گیرندگان در چارچوب نهادهای سیاسی همخوان می داند. خپس در دیدگاه ذهنی گرایان تصمیم گیرندگان نقش اساسی دایند وبا تغیبر تصمیم گیرندگان یا دگرگونی دیدگاه های آنه: منفع ملی نیز دگرگون می شود. با توجه به لین موارد اسست که دیوید دبلیسو کلینتون در کتاب «دو رویه منفعت ملی» پس از نقد و بررسی دیسدگاههای گوناگون در این عرصه. بدین نتیجه میرسد که ما نیازمند بازنگری در مفهوم واژهای هستیم که چنین شایع به کار گرفته میشود. واه ای که از یک طرف چونان پدیدهای محتوم که قابسل هیچگونه تعرضی نیست و از طرف دیگر همچون یک واژه کاملا متغیر به نظر میرسد. 15

صفحه 16:
110 1 9 23 بان اولویت بندی منافع ملى: که حفظ استقلال و تمامیت ارضی آنهاست یا کشوری که در مقلبل تهاجم خارجی آسیییذیر است صلح و امنيت براى لمن جزءمنلفع ملى حيلتى است. ولى همين اولويتبندى منافع ملى به حياتى و عادى خود متائر از عوامل متعددی است. ۱- شرایط و مقتضیات آن دولث فرضی و شرایط جو بين الملل ۲- ممکن است در شرایط خاص موضوع هاى معينى به عنوان مناقع حياتى تلقى شوند و در وضعيث ديكر مسائلى كاملا تاو جایگزین انها شوند. ۳- از نظر سياستكذاران و نخبكان سیاسی یک دول ممکن است اولویتهای گوناگونی در سلسله مراتب منافع ملى مطرح شود 16

صفحه 17:
ai 0 ‏ام‎ تعارض در منافع ملی: 7علیرغم آنکه مقوله تعارض در منافع ملی از دیدگاه نظریه پردازان رولبط بين الملل تنها در عرصه روابط فیما بین کشورها مطرح است و موجب بروز حللت ستیز یا رقابت میان آنها میشود در عين حال بايد به نوعی تعارض ملی در برخی حالات در میان منافع یک کشور خاص نیز اشاره کرد. که می تواند به دلایل متعدی باشد از جمله: * دست نیافتن مردم یک جامعه به یک هویت ملی مشترک مانعی در مسیر دستیابی آنها به یک صورت بندی از منافع ملی مشترک در همه ابعاد است. در لین حللت ممکن است مردم در واحد سیاسی فاقد هويت ملی در برخی زمینه ها منافع مشترکی داسته باشند ولی در زمینه های دیگر دچار تعارض منافع ميشوند. لين حللت در سطح ملى به صورت مناقع متعارض بروز ميكند. بلوغ هويت ملى در شكل كيرى .يك فرهنك سياسى مشترك تبلور مييلبد كه لين فرهنى ت .0 و تعريف كننده منافع ملى است. فقدان فرهنگ سیاسی ملی یا ایدئولویی سیاسی - ملی در فرآیند شکل گیری مفهوم منلفع ملی نقش بازدارنده دارد. 17

صفحه 18:
‎ee hs‏ در منافع ملی: ** عدم برخورداری نظام سیاسی از مشروعیت مردمی و در واقع عدم انطبا ایدئولوکی سیاسی جامعه ملنع از بروز مفههوم منافع ملی در یک جامعه است. چون نظام نابرخوردار از مشسروعیت موردی را نم منافعملی مطرح میکند که با نفعملی مبعث از ایدتولویی ملی با فرهنک سیاسی ملی متفاوت است. در این صورت ممکن است جامعه دستخوش تعارض منافع ملی شود. بنابرلين وحدت منافع ملى در جامعهای تحقق میلد که بحرات هویت و مشروعیت را پشت سر نهاده و دچاربحران مشارکت نیز ياشد. ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 19:
110 ‏ال‎ ‎war Ne TWike ‏رابطه قدرت ملی و منافع ملی:‎ عامل عمده لیی که بلید در مطالعه منافع ملی مورد توجه قرار داد نقش قدرت و عناصر تشکیل دهنده آن است. به عبارت دیگر محدوده منافع ملی را قدرت و عناصر تشکیل دهنده لّن تعیین میکند. درحللی که یک دیلت کوچک و متوسط حوزه منافع ملی خود را براساس مرزبندی در جغرافیلیی متعارف و در چهارچوب حفظ تمامیت ارضی تعیین میکند. دولتهای بزرگ به موازات افزلیش قدرت و ایشان به مرزهای متعارف ملی بسنده نکرده و متافع ملی خود را در ورای مرزها جستجو میکنند. نوسانات قدرت نه تنها بر دیدگاه یک دولت از منافع ملی بلکه به جهت گیری ها و استراتژی های سیاست خارجی ‎oh‏ نیز تاثیر میگذارد. امروزه منافع ملی توجیهی است برای طرح خواسته های بین المللی و از لین رو بسیاری از اقدامات دهلت ها به صورت اعطای کمک های نظامی و اقتصادی و یا قطع این کمک هاء اعمال محدودیتهای دیپلماتیک» نظامی, پیوستن به اتحادیه ها و انتلاف ها یا کناره گیری از آنها و غیره همه در قللب منافع ملی عنوان می شوند. 19

صفحه 20:
wary Ne TWike ‏ف فحن هو‎ at: : ‏منافع ملی و ایدئولوژی‎ ‏*فردریک نورتج در مقلله ای با عنوان "تداوم. تغبیر و اهداف سیاست خارجی"مینویسد: در‎ ‏شرلیط عادی میتوان انتظار داشت که محاسبه مقطعی منافع ملی و تجویزات ایدئولوژیکی دست‎ ‏در دست هم پیش رون اما البته اگر بین منافع و عقلید سیاسی (ایدئولوژی) رخنه ای ایجاد شود‎ ‏پنی نمود که منافع بر عقاید غالب خواهد بود.‎ ‏درهمه نظامها تعارض میان "کره و تفنگ" یا آشکم و فرهنگ" ممکن است بوقوع بپیوندد بر‎ 7 ‏اساس سلسله مراتب کمتر انعطاف پذیر نیازهاء اساساً کره بر تفنگ و شکم بر فرهنگ اولویت می‎ ‏یابد.‎ ‏لین تعارض را نباید با تعارض منافع ملی و ایدئولوژی در هم آمیخت ونتلیج نادرست از آن‎ 7 ‏كرفت. بليد دانست که در منافع ملی هم نیازهای مادی جامعه و هم نیازهای معنوی آن ملحوظ‎ ‏است و ترجیح یکی بر دیگری امری طبیعی است.‎ 20

صفحه 21:
wary Ne Wike ‏انتقاد از مفهوم منافع ملی:‎ ‏مفهوم منافع ملی به دلایل بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است:‎ ‏به گفته یکی از منتقدان اينکه مضافع ملی معیار ضروری در سیاستگذاری است اصری آشسکار است و‎ گفتن آن چیزی را روئسن نمی سازد. هیچ دولتمرد. حقوقدان یا محققی به طور جدی ادعا نمیکند كه سیاست خارجی باید مخالف یا بی اعتنا به منافع ملی باشد . به علاوه ارلئه معنلیی عملیلتی برای مفهوم منافع ملی دشوار است‌به گفته استانلی هافمن مفهوم منافع ملی عینی و به سادگی قابل تشخیص, نیست. این معیار تنها در دورهای از ثبسات معضی پیدا میکند که طی آن, شرکت کنندگان در نظام با ابزارهای محدود؛ در پی اهدافی محدود هستند. 21

صفحه 22:
wartannl: Tikes! دفاع از مفهوم منافع ملی: با وجود لین همه انتقاد از منافع ملی بلید دلایلی آورد که زوم استفاده از لن را توجیه کند. در لين باره كلينتون به سخنی از پی دی مار جنست استفاده میکند که گفته است: اگرچه منفعت ملی کاملاً تحدید نشده ولی به سادگی میتوان ایسن حقیقت را دید که نزد سیاستگذاران ناموفق اين مفهوم نبوده و سیاستگذاران موفق هميشه آن را مد نظر داشته اند. هونتزینگر در تایید منلفع ملی میگوید : ملتهلیی که منفعت ملی خود را نشناسند, خطر نابودی خودشان را بوجود می آورد. ملتها همانند انسانها میتوانند خودکشی کنند. 2 ذرانکل نیز میگوید: جوامع سیاسی نسبت به آنچه یقینا منافع ملی نیست توافق دارند ولی در زمینه های اثباتی هنوز به توافق نرسیده اند 22

صفحه 23:
ا ۱ ‎Tike‏ ‏دفاع از مفهوم منافع ملی: غبه طور کلی در دفاع از مفهوم ملی میتوان گفت که لین مفهوم زاده دولت ملی است و تا زمانی که دهلت های ملی به حیات ادامه خود ادامه دهند کاربرد این مفهوم برای راهنمایی سیاست خارجی مناسب‌به نظر میرسد. شواهدی دال بر اینکه حاکمیت دولت ملی روبه تضعیف باشد در دست نیست و از طرف دیگر میتوان گفت که ماهیست دولت کلسی در روند جهانی شسدن وابستگی متقلبل دولتهانه تنها بلکه کارکردهای دیگری نیز.به خود گرفته ۱ به این امر باید توجه کرد عدم توجه به لین مفههوم میتولند استمرار حیات دولت رابه خطر مواجه کند. ت.با توجه 23

صفحه 24:
منافع ملی در جمهوری اسلامی ایران: و وه ی سر مر ام مت ‎Gil os ule (ele‏ مفهسوم با مفهوم مصالح اسلامی مورد اختلاف بوده و دیدگاههای مختلفی در مورد آن شکل گرفته است. > امروز با کشت جهار دهه از عمر نظام جمهورى اسلامى ايران» هنوز اجماع نظر دقيق و مشخصى درباره مناقع ملى بين نخبكان سیاسی و مجریان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایسران وجمود ندرد و «یکی از حلتیتوین منازعات روشنفکری که جمهسوری اسلامیایران در جهارمين دهة انقلاب با أن روبرو بوده چگونگی تعریف منافعملی است.» 7 یکی از اساسی ترین دغدغه ها و مسائل مطیح در بررسى منفعت ملى تفاوتهايى است كه هر یک از گفتمان های سیاسی پعد از انقلاب اسلامی ایران در تعریف اولویتهای خود در عرصه سیاست خارجی داشته لند که لين موضوع خود به خود می تواند الشهايى در مسیر وحدت رويه در عرصه سياست خارجى به دنبال داشته باشد. 24

صفحه 25:
partons ‏یر‎ ‏خارجی به شدت متأثر از‎ = : + ‏بنکه سیاست خارجی‎ ‏وبا توجه به اينكه‎ : 0 ۰ ‏با وقوع انقلاب اسلامی‎ + ‏خبه اعتقاد اسدی‎ yk ‏؛ باید از منظر‎ ‏حاضسر مسیبا‎ ‏اصلی نظام‎ 1 a ota oe + ‏اعتقادی لّن‎ ‏مقوله های یاد‎ ee Le ‏آرمانگرایا‎ ‏عقیدتی و آر‎ قتى ميكو است جمهو ابهام رت وادى اب از همین عبار “ اسلامی ایران» از ‎oe‏ ره ۰ است! 4 خارج امری رو ‎as‏ ‏2 0 ‎ito aoe :‏ ن آن خارج است. ‎a ss = : :‏ داخلی و بیرون آن مت _ 2 ‎ge‏ دایره عتقادی باشد. ز داخل دای مرزهای هرکس و هرچي اسلام.

صفحه 26:
منافع ملی در جمهوری اسلامی ایران: سیاست خارجی دولت ملی.یک ستاره راهنمای درخشان ‎ay‏ نام منافع ملی دارد. اما در سیاست خارجی دولت اسلامی جراغ راهنماء رسالت نجات همه انسانها از بندكى خدايان دنيوى و فراخواندن آنها به توحيد. فارغ از ملييت و نؤاد و سرزمين و... و در نهليت» جهانكير ثسدن اسلام است. بنابرلين در هر دو دولست ملى و اسلامى (عام) تكليف نا حد زیادی روشن است. اما برای دولتی اسلامی که در محدودهای ملی مستقر شده راهنما كدام است؟ داخل و خارج كجاست؟ به همین ترتیب نسبت پین منلفع ملی و مصالح اسلامی‌به موضوعی حیاتی بسرای جمههوری اسلامی بدل گردیده که نوع تفسیر بین این دو مقوله گفتمانهای مختلف سیاست خارجی و جمهوری اسلامی را شکل داده است. 26

صفحه 27:
NATION TIER! ۰ = ‏ملی در جمهو ایران:‎ ‏افع ملی و مصالح اسلامی» چ‎ ee on = ‏پیچیده «توافق و تزاحم‎ ae ‏ئولیتی برای خوا‎ ae ‏تکلیف و مسئوله به مشافع ملی‎ ee aie ‏واهد شدء تعيين كتندة تیک كه تكلي‎ 0 ‏ری ا به وجود آيد اولميت را ب‎ 2 ‏شْ نظامهاى د تا و‎ ‏اسلامى را در سيا‎ 0 ‏لمت‎ 0 = ‏نیستند اگر بی‎ ‏املی است.‎ es 7 ۱ ‏تفكيى‎ acl os ‏با م‌سئولیتهای فرا‎ a ١ one ‏اين ميان اولويت ب‎ oe ae ‏و نیست:‎ ‏خارجى بيكيرى كند و وا م‎ ‏ا قت‎ 0 ۰ ‏ن مناقع‎ on 27.

صفحه 28:
ai 0 ‏ام‎ منافع ملی در جمهوری اسلامی ایران: 7از رهگذر بررسی اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایسران, میتوان چنسین نتیجه گرفت که نظام سیاسی جهت تصمیم گیری در عرصه رولبط بین الملل دارای دو راهنسای عملی اصلی است که عبارت از: منافع ملی و مصالح دینی. توجه توامان به «منافع ملی»و « مصالح دینی» و اصل عدم تعارض بين آن دوء مورد تأیید قانون گذار و رای دهندگان به آن بوده است. در حالی که با گذشت زمان؛ همطرازی مذکور مورد نقد واقسع سده و شاهد شسکل گیری رویکردهای انتقادی هستیم که در نهایت به اخذ مواضع رادیکالی مبنی بر حجیت یکی از این دو رکن در مقام تصمیم گیری منجر میشود. با توجه به نوع رابطه بين منافع ملی و مصالح اسلامی بایسد سیاست خارجی جمهسوری اسلامی ايران را در ادوار مختلف و با توجه به گفتمانهای حاکم لن دوره مورد بررسی قرار دهسیم. 28

صفحه 29:
aioe: WATERED! منافع ملی در جمهوری اسلامی ایران: *به نظر میرسد. نفس ظهور و جولان گفتمانهای متلون و متکثر سیاسی که هریک اولویت و هدفی را به عنوان اولویت و هدف اصلی خود در عرصه دیپلماسی معرفی میکنند. حاکی از آست که وجهه سیاست خارجی جمهوری اسلامی همواره میان دو سویه آرمطنگرلیی و واقعگرلیی در نوسان بوده است. "در این راستا گفتمانهای مختلف در طی چهل سال گذشته را مرور می کنیم. *منافع ملى كرايى ليبرال(از از ابتداى انقلاب تا استعفاى دولت موقت) ۶در اين كفتمان؛ منافع ملى بر منافع و مصالح اسلامى در اولويت قرار داشست. در اين خصوص مهندس بازركان اظهار داشته : هدف اتخاذى دولت موقت خدمت به ايران از طريق اسلام بوده در حللی که هدف امام خمینی ( ره) خدمت به اسلام از طریق ایران بود. دیلت موقت و شخص نخست وزیر, به رغم اينکه متعهد و کاملً مذهبی بودند. بافت فکری آنان معطوف به ارزشها و معیارهای ملی بود. 29

صفحه 30:
onal. wari ot Tike ee at. ‏منافع ملی در جمهوری اسلامی ایران:‎ ‏منافع یدنولوژیکی اسلامی(زاستعفایدولت موقت تا بایان جنگ):‎ ‏لين مفتمان دوران امام را شامل میشود که با توجه به تجربه دولت موقت سعی سد مصالع اسلامی بر منفع‎ 7 ‏على اولويت يابد. مركز ثقل ايسن كفتمان؛ بسط و حفسظ ارزشسها و آرمانهسای اسلامی و انقثبی است و اصول‎ ‏دهكانه سياست خارجى دولت اسلامى مبنلى كار قرار ميكيسرد. اين اصول عب‎ ‏نفی سبیل, کسب و تدارک قدرت» اخوت اسلامی و اصلاح ذات البین, تالیف قلوب دعوت. یکپارچگی دارالاسلام.‎ ‏جهاد تدافعی: وحدت بر مبنای توحید و همزی‌ستی مسالمت آمیزبا اهل کتاب استکبار زدلیی و حملیت از مستضعفین‎ جهان در برابسر مستکبرین؛ گزارش عدللت و ترویج ظلم ستیزی و در نهلیت تشکیل جامعه آرصانی حکومت عدل واحند جهانی. از: از 30

صفحه 31:
0 110۲ WATERED! منافع ملی در جمهوری اسلامی ایران در این گفتمان قلمرو سرزمینی ایران اصالت و اولویت ندارد و جمهوری اسلامی ایران مسئولیتهای فراملی متعددی حتی «آزادی قدس شریف» را در سر دارد. به لین ترتیب عنصر اسلامیت منبع اولیه هویست بخشسی به سیاست خارجی است‌نه ایرانیت و لین به معنی نادیده گرفتن بخشی از منافع ملی ایران بود. شکل افراطی ایسن طرز فکسر چیزی است که پروفسور رمضانی به این گونه بیان میکند «منافعی که سیاست خارجی ایسران را در دوره امام خمینی هدلیت میکرد بیش از آنکه تبیین منافع یک دهلت - ملت باشد. مبین تفسیر ایشان از اسلام شیعه دوازده امامی است.امام خمینی ایسده های سیاست خارجی همزمان با مفهوم منافع ملی را رد کرد. منافعی که سیاست جمهوری اسلامی را در دوره ایدئولوژیک راهنمایی نموده است مبتنی بر انگارههای دوگانهای بوده است. نفی ابرقدرتبهای مسلط بر نظام بین المللی که در شعار وییه نه شسرقی: نه غربىء جمهسوری اسلامی متبلور گردیده و صدور انقلاب اسلامی» بنابرلین تعجبی ندارد آگر منافع ملی ایسران در دوره حاکمیت چنین سیاستی عملا به فراموشی سپرده میشود. 31

صفحه 32:
یل ۲ ‎WER ۱‏ منافع ملی در جمهوری اسلامی ایران: این کمن ضسن اج فرستهایی بواى تأمين اهداف فراملى در زميشه ای نو یسیو ايدولوزيك و تشكيل حوزه نفوذ سياسى ‎PRES pig day‏ حوزه نفوذ در سطح منطقه اى و بين العللى. محدوديتهابى را براى تأمين منافع ملى؛ توسعه صنعتى- تكنولوزيك رفاه اقتصادى و بالاخص كسب اعتبار بى العلى ايجاد كرد ‎alse alter‏ - اسلا (دوران ‎(sae‏ ایا دور ام isle ایستی سرغازتفیرات مهم در تال مان مضه ها و مقبرهای عمگریی و ایدنولوزیکی در صحنهسیاست خارجی ایا ‎Ae i‏ 5 “در اين دوره بين جامعه روحانييت مبارز ودولت أقاى هاشمى رفستجانى كد به اسم كروه سازندگی و کاگزاران شناختهشسدند اختلساتی بیدا شد این اختلاق ير ار ذو ‎pat‏ از منفعت ملى بوذا تعيير ستتكواباسه و تعبيسر صدرنتر. 32

صفحه 33:
war Ne Wike منافع ملی در جمهوری اسلامی ایران: "7 چند محور اختلاف بر لثر تعبیر مصلحت یا منفعت ملی» بین مجلس سورای اسلامی و دولست رفسنجانی وجود داشت که یکی از آنها ضرورت تجدیدنظر در سیاست خارجی اسران بود. کم کم بحث تنشزدلیی پیش کشیده شد که بلید چهره قلبل قبیلی از جمهوری اسلامی ‎Gly!‏ در نزد افکار عمومی ترسیم کرد. “خط مشى عملی و رفتاری ایران در صحنه سیاست خارجی در دهه دوم انقلاب را میتوان با توجه به منافع ملی و ترتیبات منطقه ای و پرهیز از تحریک دیگران در قللب گفتمان تنشزدایی موردبررسی قرار داد. نخبگان سیاسی ضمن قبول عناصری از واقعگرایسی در رفتار خارجی در تلائسی خستگی ناپذیر در جهت تأمین منافع ملی و همزیستی مسالمت آمیز بودند. گذر از مرحله کابینه ایدئولوژیک به تکنوکرات برداشتهای جدیدی را در تفسیر و تبسین مفاهیم سیاسی به نخبگان تحمیل کرد. از جمله این مفاهیم. بحث در حوزه منافع ملی بود. 33

صفحه 34:
منافع ملی در جمهوری اسلامی ایران: هر لين دوره دو اصل حکمت و مصلحت در کنار عزت محور و مبانی سیاست خارجی ایران قرار میگیرند. نهادینه شدن ولایت مطلقه فقیه به معنای حاکمیت مطلق و مصلحت نظام در قللب مجمع تشخیص مصلحت نظام: زمینه شکل گیسری دولست ملی مدرن با ماهیست اسلامی را فراهم ساخت. جمهوری اسلامی اگرچه دولتی سرزمینی است ولی کماکان به عنوان ام القری جهان اسلام. مسئولیها و وطلیف اسلامی فراملی دارد که حدود ٌن را مصلحت تعیین میکند. مصلحت نظام نیز فقط به حفظ حیات هستی و موجودیت ج .. | محدود نمیشود بلکه منافع حیاتی آن را نیز در بر میگیرد. > دیگر اسلامیت تنها منبع هو س نیسست بلکه ملیست ایرانی و ایرنیت نیز عنصر دیگر هویت ملی | واقعگرایی مجدداً عناصر اسلامی و یرانی را با هم ترکیب و تلفيق ميكند. 34

صفحه 35:
35

صفحه 36:
wary Mi Yee ee at. ‏منافع ملی در جمهوری اسلامی ایران:‎ ‏گفتمان اصولگرایی عدالت محور‎ ‏در حقیقت سیاست خارجی دلت نهم را میتوان به صورت مفصل اینگونه تشریح نمود كه‎ ‏احمدی نژاد با مبتنی ساختن پلیه های رفتار سیاست خارجی بر حاکمیت معنوی و اصول اخلاقی‎ ‏وعادلانه در تمام مناسبات جهلنی بر لین باور است که عزت و کرامت تنها در سایه عدللت محقق‎ ‏میشود و عدالت و معنویت تنها پایه های ایجاد نظم و صلح پایدار در جهان محسوب میشوند.‎ ‏"یکی دیگر از جلوه های سیاست خارجی دولت نهم بر لین است که بلید بین تکلیف تعهدات و‎ ‏مسئولیتها در صحنه بین المللی از یکسو و حقوق و اختیارات بین المللی ایران از سوی دیگر. توازن‎ ‏و تعادل برقرار باشد. به اين معنی که اگر در سازمان های بین المللی مانندآژانس بین المللی انرژی‎ ‏اتمی حضور فعال داریم. لین سازمانها علاوه بر لين که یک سلسله تکالیف برای مابه وجود می‎ ‏آورند. بایستی ما را از یکسری حقوق و منافع نیز بهره مند سازند.‎ 36

صفحه 37:
armani: CT TIERED! ‏منافع ملی در جمهوری اسلامی ایران:‎ 2 يكى ديك از لوه هاى سياست غارجى ديلت هم ‎le ea Oy‏ جهان بودا جرا نه علاود ير جره كيرى از يسيع توه ا است كه تعالات بين هوش ميتقد جمهورى اسلا را در تحقق اهداف ‎pap one wae ay gf se de id‏ تعاملات با مهاو مخاطب قرا دن فكار عمو ‎Sein He‏ ديلت نهم از سياست تكاهبه شرق جه عنوان لعبردى برا برقوارى تعال و تون بين تابه شرق و تكادجه غرب اسنفلاه ميكنند.ه عبارث ديكر در كذضته نكاديه غرب از وزن و صنكيني ييشتوى هر مقايسه با به شرق برخوردار بود حال أنك مولت خواهان بوقرارى روابط متوازن ب شرق و غرب اسه با بن وجود نكا به شرق به معناى ليده كفت غرب يت عنوان يشتوق ياست خارجى ب ين بور رویط ين الل به منظور كسترش سطع 37

صفحه 38:
ai 0 ‏ام‎ منافع ملی در جمهوری اسلامی ایران: “رويكرد تدبير و اميد 7بعد از روی کلر آمدن دولت تدبیر و امید. مسيرى كه در دوره اصلاحات در سياست خارجى طى ميشد. مجدداً در بيش كرفته شد. روحلنی (بر خلاف اصولگرایان از جمله احمدى نؤاد) بر اين باور است كه كليد بسط دادن نقش ايران در منطقه؛ تقوبت قدرت اقتصادى ايران است احمدى نزاد اقتصاد را به طور كلى يك موضوع كاملاً داخلى ميدانست؛ در حاليكه روحانى بر اين عقيده است كه اقتصاد نقش مهمى در توسعه داخلى و همجنين افزايش نفوذ ايران در منطقه و جهان دارد. روحانى به اين درك رسيده است كه قدرت اقتصادى جزو جدايى ناپذیر قدرت ملی است؛ 38

صفحه 39:
منافع ملی در جمهوری اسلامی ایران: گفتمان 2 5 3 ‎ze‏ ‎RB‏ ‎so‏ ‏4 انقلاب اسلامی ۲ گفتمان ملیگریی ‎J pT MT Sad‏ يك اتقلاب على زيف و تلقى غىكتد ؟. انقلاب اسلامى ايران» يك قيام و نهضت ايراني صرف است كه اهناف و رسالت خود را ثنها در جارجوب مرزهاى جترافيابى ايران تعريف و تعبين می‌کند. ۳. هدف اسامی این نوغاقلاب تیب و تحول در ساختارها؛ هنجارها و بنیادهای سیاسی؛ اجتماعی, اقتمادی و فرهگی ‎al lth cgay gar‏ منافع ملى ‎-١‏ متاقع ملى و ايراتى بر مصالح اسلامى در اولويت ‎95 ‏مق .یی و مخ فاص ‎es ely‏ ‏می‌شود. ‏۴ لحداف و آرمان‌های اسلامی و فراملی: در ‏چارجوب اهداف و سیاست خارجی دولت موقت جا ‏ارد ‏؟- مناقع على: ‏- يه رسميت شناخته شدن نام دولت سلامی یت نلاب سلامی ‏- كسب اعتبار ووجيهه ینمی ‏- حفظ استقلال وتعاميت ارضي ‎ ‎ ‎ ‎39 ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 40:
منافع ملی در جمهوری اسلامی ایر! ارزش محور یا آرمان گرا (۱۳۶۸- ‎(rss‏ ۱- گفتمان آرمانگرایی: نقلاب اسلامی ایران را یک انقلاب قراملى و فراسرزمينى تعريف و تصور م ىكند ۲- اقلاب املامی ‎HG! Se choo‏ قراملی. علاور ادا ملی اهنا قالی نیز اد ۳- در کنمانآرمان‌کراییمهی‌ترین وجه ممیزعی انقلاب اسلامی که آن را از سایر نقلاب‌های گذشته ايرس مايه لفاس ميدن أن اشغ “07 ۲ مناقع ملى بر أساس مصالح اسلامى لولويت يافته ۴ فر ضورت تاؤمل ‎al pat ian‏ ؟- نفى ابرقدرتهاى مسلط به نظام بي نالمللى LOLI Ml ye = = مهم بودن منافع ايدثولوزيك = ليف قلوب یکبارچکی جهان اسلام - جهادتدافضی ‎ -‏ تشکیل جامعه آرمنی ‎ante: ‎Tikes! ‎ ‎40 ‎ ‎ ‎

صفحه 41:
1 4 1 1 1 A 3 ۱ گفتمان واقع‌گرایی بر خلاف ملی‌گرایی لیبرال. انقلاب اسلامى ايران را يك اتقلاب قرامى با هويت و ماهيت اسلامى تعريف و تصور مىكند. ۲ نقلاب ‎Gel‏ اهداف و آرمان‌هایی درد که از مرزهای جغرافيايى ايران و ضروريات اوليدى ملت ايران قراتر می‌رود. ؟. اهداف و أماجى جون صدور اتقلابه دفاع. از مسلمانان و حقوق آنان» حمايت از مستضعقان و جنیش‌های آزادیبخش, وحدت جهان اسلام. استكبارستيزى و مقابله با ظلم سلطله و تلاش برای برقراری تظم و تظام مطلوب اسلامی جزء رزش‌ها و أرما نهاى اولیهی نلاب اسلامی استد - عناصر اسلامی؛ انقلابی و ایرانی با هم تلفیق شده است. در صورت تزاحم تقدم منطقی كليه منافع وجودی وحی أنقلاب بدصورت يك دولت توسعه يافته و برای جوامع ۴- سیاست تعدیل اقتصادی باست خصوصی‌سازی -تأمین توسعه اقتصادی به‌عنوان اولویت نخست

صفحه 42:
11 WATERED! منافع ملی در جمهوری اسلامی ایر! ‎-١‏ اتقلاب محدود به مرزهاى جغراقيابى نيست و | ١-اهداف‏ ملى بر اهداف قراملى اولويت داشت براى أن ماهيت و هويت فراطى و اسلامى قائل | ؟- كسب و افزايش اعتبار و شيهرت ببنالمللى ايران است. بدعتوان دولت معقول متعارف و مسئول ‏۴- مدور اقلاب به منای ایجاد یک نام | ۲-(صول توسهگرایی سیسی و فرهنگی ‏مردمسالار در ايران و ارائه به جهانيان يدعنوان يك | ۴-تتش‌زدیی سیاسی ‏دولت سرمشق ‎bol» cul‏ نظريه كفتكوى | - صلحكرايى كفتكوى تمدنها ‏تمدنها بسترى براى رسائدن ييام انقلاب به ساير | #- جندجانبكرايى كفتماتى ‏مت‌هاست. ‏؟- حمايت از جنبشهاى اسلامى بيشتر يشتيياتى ‏اصلاحات و فرهنى كراى سياست محور(۱۳۸۴- ۱۳۷۶ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 43:
اصول‌گرایی عدالت‌محور(۱۳۸۴-۱۳۹۲) ١-القلاب‏ أسلامى ‎DIS,‏ ملی و محدودفیست. بلکه انقلاب اسلامی ایران ماهیت و هویت فراملی و فرامرزی ‎ab‏ ۲- نلاب ایان بر مبنای یدتلوزیکی اسلام شیمی اسور است که یک دین و جهان بینی جهان‌شمول و فراملى اسسته ۲- در عرصه بيزالملل انكيزه نخستين اتقلاب اسلامى ايران» كسترض ارزشهاى مريوط به حاكميت دين اسلام در جهت استقرار يك جامعه ‎cod he‏ ‎-١‏ مناقع ملی بر اساس ارزش‌ها رها و اصول اسلامی تعریف می‌شود. ۲- جمهوری اسلامی دای دو دسته مناقع على و قرالی درد ؟- وجه تمايز اين كفتمان: اولويت يافتن ‏لو ‏منافع |يدولوزيك و نم جهانی حتى به لحاظط ‎whi‏ ‎ge =F‏ انقلاب: اسلامی قراملی استد من‌پایست. منت ملی را در عفات كسترى. .و تا ‎ ‎ ‎43 ‎ ‎ ‎

صفحه 44:
110 1 9 23 بان خلاصه منافع ملی در جمهوری اسلامی ایران: 7 از بررسی جایگه مافع ملی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی لين نتيجه به دست ميأيد كه مفهوم منافع ملی داراى رويه ثابتی در سیاستگذاری ایران بوده و با توجه به گفتمانهای حاکم بر سیاست خارجی؛ دستخوش تحولات و تغبيرلتى كشته است. عواملی که مفیسوم منافع ملی را در ۶۰سال سیاست خارجی جمهوری اسلامى تعيين ميكند نوع نظام ارزشی, هنجاری و هویتی حاکم بر دورههای مختلف لن ميباشد و لين نظام هاى معنليى به تعبين رابطة بین منافع ملی و مصالح اسلامی نیز پرداخته لد که به نظر میرسد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به سمت اهمیت بخشیدن به منفع ملی در كنار مصالح اسلامی و نیز لفق اسلامی" <تفاوت در تعریف مفهوم منفعت ملی از سوی گفتمانهای سیاسی پس از انقلاب و سير واكرابى أن در حقيقت يكى از زمینه هایی است که دسترسی به اهداف سیاست خارجی را با مشکل مواجه می سازد. و ایراتیت گام برداشته است. 44

صفحه 45:
۸1۳ ON ‏ع اس‎ منافع ملى در جمهورى اسلامى ايران: یکی از آفات و چالشهای جدی مسیر بيشرفت ايران» موازى كارى در حوزه سياست خارجى کشور است.به طوری که علوه بر وزارت امور خارجه که مسئولیت امور خارجی کشور را بر عهده درد نهادهای مختلفی به طور مستقل و ناهماهنگ با وزارت خارچه در مسائل مربوط به سیاست خارجی به طور غیرکارشناسی موضع گیری و اظهارنظر می کنند. این مسئله باعث میشود که هزینه های زیادی به منفع ملی کششور تحمیل گردد. در خصوص حل این معضل میتوان در سطح ملی وبا هماهنگی همه نهادهای دخیل دولتی و خصوصی وبا مدیریت وزارت امور خارجه؛ فرآیند تصمیم گیری در امور سیاست خارجی کشور را سامان داد تا به تدریج در سیاست خارجی کمور اجماع ایجاد شود. در صورت شکل گبری اجماع در سیاست خارجی؛ می تون با در پیش گرفتن رویکرد توسعه محور, موانع بين المللى بيشرفت ايران را دفع و امكانات بين المللى را جذب كرد. 45

صفحه 46:

صفحه 47:
صلوات بر محمد و آل محمد ا

19,000 تومان