صفحه 1:
صفحه 2:
آمروزه مسئله ازدحام ترافیک در کلانشهرها یکی از معضلات اساسی شهر محسوب میکردد و هزینهای پنیان و PS
زیادی را بر شهر تحميل مىنمايد. نحوه جریا
Sola eo
ارتباطی و جریانهای ترافیکی با سیستم حمل
در شهر خود از عوامل متمددی (چون عوامل اتتصادی. کالبدی,
شبکههای
برى زمين شهری ازجمله عرامل مهم سیستم شهر است که
ل دار ارتباط مستقيم و متقبل است. درواقع حملوثقل و کاربری زمین
شهرى. سیستمی را شکل میدهد بهگونهای که تصمیم در یکی بر دیگری اثر میگذارد و مدیربت در یکی میتواند د ر
تحقق اهداف دیگری در کل سیستم مزثر واقع شود بنابراين لازم است بهصورت یکپارچه نگریسته و مدیریت شود
درواقع پراکنش نامناسب کاربری ها در شهر و تجمع بی برنمه برخی کاربری ها مى تواند عامل پروز ازدحام ترافيك در
ايش طول مسیر شود.
1 01 كرح و از موي ديكر نيز توزيم ماسب كاريرى جعا مى جتوائد عن
ينايراين تكرش صحيح به مكان كزينى كاريرى ها در شهر و توجه همزمان به مقوله ترافيك شهرى (در كنار توجه به ساير
عوامل مزثر در مکان گزینی کاربریها)؛ می-تواند در اين زمینه موثر واقع شود.
Sy يح -
صفحه 3:
اهمیت و ضروت پژوهش ~ J
کاربری اراضی شهری و ترفیک شهری دومقلهمتبط با یکدیگرند. توسعه رادها منجر به شكل كبرى فعاليتها ميشود و افزايش فعاليتها در طى زمان منجر به افزايش
دسترسىها و توسعه معابر خواهد شد. درواقع مبتوان كفت در برنامه ريزى شهرى فرآبند برنامهريزى زمين از يكسو و شبكه حمل وتقل بدعنوان عامل ارتباط كاربرى ها
از ديكر سوء دو عنصر بدهويبوسته از بكر فضاى شهرىاند كه با توجه به ببامد كنش دوسوبه بايد موردتوجه جدى قرار بكبرند. ضرورت تحقيق درباره ارتبساط كساريرى
mes و الكوى ترافيكى ازآنجا نانى مى شود كسه متخصمسين ترافيك علاقه مند به بهرهكيرى از تسوان فكسرى برناسه ريزان شهرى براى كاهش مشكلات ترافيكسى
هسستند. بيش بينى تقافصاى ترافيسك آنسى بسدون آكساهى از وضعيت كاربرى زمين و نحوه براكنش فعاليتها عملاًامكان يذير نيست. بهطور مشابه براى يس
برنامهريز شهرى جالب خواهد بود اكسر بداند كسه برنامسههساى توسعه و سرمايه كذارى ها در بخش حمل وتقل جسه تأثبرى بر فعاليتها و تغبيرات كاريرى زمسين
خواهصد دائست. درواقع؛ كساربرى زمسين و حمل ونقل را مىتوان دو بخش كاملا مرتبط با يكديكر دانست كسه تغبير در يكى از آنهاء در دبكرى نيز بازتاب هابى
ابجاد مىكند. افزايش كار آعدى در يك بخش مستلزم اصلاح در ديكرى اسست .
صفحه 4:
Jv
وث ب ۶
اهداف يزوهش
تعبين نقش كاربرى تجارى (در ميان ساير كاربريهاى بخش مركزى اهواز) و ارتباط آن با حجم سفرهاى صورت ب *
گرفته
تعیین ارتباط میان همپیوندی فضایی معابر و حجم سفرهای صورت گرفته *
*_بررسی ارتباط توأمان کاربری تجاری» همپیوندی فضایی و حجم سفر
۰ تعیین اهمیت و جایگاه کاربری تجاری در محور پاداشهر و اثرات آن بر حجم ترافیک این خیابان
uO
کلید واژکان: اهواز» باداد» ترافیک» بافت» فرسوده
۵ ky ( 5
صفحه 5:
معرفی قلمرو پژوهش
صفحه 6:
صفحه 7:
2 رس
«معرفی استان خوزستان
۰ استان خوزستان استانی در جنوب غربی ایران است» که در کرانهخلیج فارس قرار دارد و مرکز تولی نفت و گاز ایران بشمار اما
مساحت استان خوزستان ٩۴,۰۵۷ کیلومتر مربع است و با جمعیتی معال ۴,۵۳۱,۳۷۰ نفره بهنوان پنجمین استان پرجمعیت ایران
محسوب میشود.اشهر اهواز مرکز استان خوزستان است. براساس ویژگیهای جغرافیایی و نیع طبیعی خصوصاذخایر عظیم نفت و
كاز خوزستان به مهمترين منبع انرؤى و درأمد تبديل شده است.
* از لحاظ تاريخى؛ خوزستان قديمىترين منطقه فلات ايران محسوب میشود. كه بيشينه سكونت انسان در أن به 77٠٠ سال بيش از ميلاد
و شکلگیری تمدن عیلام در هزارة سوم قبل از ميلاد؛ بازمىكردد. خوزستان از شمال به استان لرستانء از شمالشرقی و شرق به استان
جهارمحال و بختيارى؛ از شمالغربى به استان ايلامء از شرق و جنوبشرقى به استان كهكيلويه و بويراحمد؛ از جنوب به استان بوشهر
و خليج فارس و از غرب به کشور عراق محدود میشود.
*_استان خوزستان هماكنون داراى 18 نماينده در مجلس شوراى اسلامى و + نماينده در مجلس خبركان رهبرى مرياشد. شركت ملی
مناطق نفتخيز جنوب (بزركترين توليدكتنده نفت ايران)؛ شرکت ملی حفاری ایران, شرکت فولاد خوزستان و شرکت نفت و گاز اروندان
در رشتان خوزستان مستقر میباشند
—
oy } = 7
صفحه 8:
صفحه 9:
صفحه 10:
""معرفی پاداد —
ىت
٠ پاداد با پاددشهر یکی از معلات به نسبت قدیمی شهر اهواز است.
٠ این منطقه دارای 14 خیابان است و جزو محلات اعيان نشين شهر به حساب میآمد. پاداد یا همان پادادشهر در اوابل دهه پنجاه
خورشیدی بر پا شد. تا پیش از شکل گیری این محلهءمنطقه مذکور شبيه بيابان و خالى از سكنه بود. در آن زمان كمتر ساختماتهاى
نوساز از زمین سر بر میآوردند. چند سالبعد در اواسط دهه ۵۰ خورشیدی» خباباتهاى 11 كانه ادادشهر که با همکاری دو شرکت پاداد
و تيتلاس ساخته شده بوده شكل يك محله را به خود كرفت.ولى در حال حاضر كسترش بسيارى بيدا كردداست.و فاز | و فاز ١ و فاز ۵
آن (منازل نيشكر و جهاد) فيز مسكونى شده است. خبابان ٠١ بادادشهر و همجنين خيابان جوادالائمه خبابان هاى اصلى بادادشهر
محسوب میشوند. در دوران جنگ ابران و عراق ابن محله مورد حملات كسترده ارتش عراق قرار كرفت و بسيارى از مردم محله در اين
حملات کشته شدند.
صفحه 11:
وجه تسميه 0
علت نامكذارى اين منطقه به نام ياداد به سالهاى ابتدايى تاسيس اين منطقه و همكارى شركت
پاداد و شرکت تیتلاس بر میگردد.شرکت پاداد شرکتی بود که از شراکت سران مهم حكومت از
جمله فرح(همسر محمدرضا شاه)؛مادر فرح و تعدادی از وزرا و مدیران تشکیل شده
بود.کاربری اراضی این منطقه سابقا کشاورزی و دارای نخلستانهای وسیع بود.بعد از خرید این
اراضى توسط شرکت تیتلاس .به علت تغیر کاربری از کشاورزی به مسکونیسود بسیار
خوبی نصیب این شرکت شد و به اصطلاح پا داد»(یعنی این زمینا بهشون پاءداد"یا حال داد )و
همین موضوع زمینه تاسیس شرکتی به نام پاداد شد و اين نام بر روی اين منطقه باقی ماند.
صفحه 12:
صفحه 13:
معرفی محدوده مطالعه
۰ محدوده مورد مطالعه محله ای طراحی شده می باشد که دارای 16 خیابان اصلی بوده است؛
اين محله محله ای طراحی شده می باشد كه سعی شده است در طراحی آن تمامی کاربری ها
ین شکل است که خیابان (11) خیابان اصلی و محور
مطالعاتی می باشد. این محله از لحاظ کالبدی کاملا مرتب می باشد اما با توجه به ساخت و
ایجاد شود. خ
بندى اين
ساز های اخیر و افزایش حجم ساکنین و افزایش سرانه ی تجاری محدوده» حجم ترافیک در
این محدوده بالا می باشد که در این پژوهش به این موضوع رسیدگی خواهد شد.
صفحه 14:
(Ud ail feta
تیم
اتف پی ینایم
ونه خير خرلنى
إسرتر
وا گر نکک یب ۱۱
000
وفنا
ee
یو
ی
ed تا
۳
ور
ارال يح Sy
صفحه 15:
خوابكاهها
١.خوابكاه دانشجوى ينج طبقه يسرانه
۲.خوایگاه مرکز تربیت معلم دختران حضرت
فاطمه زهراس
صفحه 16:
1 در مشگاه شباته ررزی باداد
دندانپزشکی
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
سا یب
VY
@ داده های کاربری اراضی بخش مرکزی
* به منظور بررسى و تجزيه تحليل ارتباط ميان كاربرى های
مختئف در شهر و سرهاى انجام شده در آنه اطلاعات مربوط
به کاربری آراضی از طرح جامع اهواز که در سال 98
توسط شرکت مشاور نقش جهان پارس مورد بازنگری
قرارگرفته اخذ شده است. اين اطلاعات شامل سطوح کاربری
اراضی و نیز تعداد طبقات موجود است که نقشههای آن در
ادامه ارانه میگردد. لازم به ذکر است که با توجه به آنکه در
این بخش هدف اصلی بررسی ارتباط کاربری و حجم سفر
صورت گرفته و تعیین جایگاه کاربری تجاری است.
صفحه 20:
داده های مربوط به پیکره بندی فضایی
تحلیل چیدمان فضا به طور کلی به سه صورت تحلیل نقطه ای» خطی و زونی انجام می شود که در اين پژوهش از
دو تحلیل خطی و زونی چیدمان فضا استفاده خواهد شد.
تحلیل خطی چیدمان فضا: بر اساس خطی چیدمان فضا نیز برای هر یک از معابر سطح شهر اهواز یک عدد به
عنوان همپیوندی به دست مى al که نشانگر آن است که احتمال استفاده از کدام معابر در شهر بیشتر است.
تحلیل زونی چیدمانی فضا: با توجه به جمع آوری اطلاعات تراقیکی در طرح جامع حملونقل اهواز به صورت
زونی» هر زون دارای مقدار مشخصی تولید و جذب سفر توسط کاربری ها می باشد متبطق با همین تقسیم زون ها
تحلیل چیدمان فضا انجام می شود تا برای هر زون یک عدد به عنوان همپیوندی هر زون بدست آید که نشانگر
اهمیت هر زون در ساختار فضایی کل شهر می باشد. به عبارتی هر چه زون همپیوندتر باشد احتمال استفاده از آن
صفحه 21:
وب
nN
تصاویر مربوط به بازدید میدانی
صفحه 22:
كت
2
تصاوير مربوط به بازديد ميدانى:
صفحه 23:
* تحلیل دستههای کاربری اراضی در ارتباط با ترافیک @
۰ در بررسی کلی دسته های کاربری اراضی در ارتباط با حجم سفر تواحی؛ 000 دسته کاربری که در بخش مرکزی وجود دارند مورد
تحلیل قرار می گیرد و سپس معناداری مدل و همجنين هم خطى بين متغيرهاى مستقل به متظور اعتبار سنجی تحلیل رگرسیونی مورد
ارزیابی قرار خواهد گرفت. طبق مدل تحلیل رگرسیونی این معنادار بوده
دهندهاهمیت کاربری تجاری در ميان ساير كاربرى ها به منظور تبيين مدل است.
در سطح اطمیتان بالای 9606 قرار دارد. که تشان
۰ اما در ادامه آزمون هم خطی نيز براى بررسى ارتباط بين متغيرها انجام شده است. در واقع متقیرهای مورد نظر در مدل تباید دارای
هم پوشانی باشند و در صورت هم پوشانی مدل ها با يكديكرء از اعتبار مدل کاسته خواهد شد. برای اين منظور. آزمون هم خطی میان
(0) متغير (يا (0) دسته کاربری اراضی) صورت گرفته است. نتيجه شد كه بيشتر متغيرها داراى عامل تورم واريانس بالا مى باشند.
كه نشان دهنده ارتباط هم خطى ميان متغيرهاست و مفهوم أن اين است كه متغيرها با يكديكر رابطه هم بوشانى دارند. بطور مثال
کاربری تجاری و مسکونی که متغیرهای مهمی در مدل هستند اما عامل تورم واريانس أنها بيش از 9© استء و اين نشان دهنده آن
است كه بايد متغيرها در دسته بندى هاى صحيح ترى قرار كيرند و در واقع بايد متغيرهايى كه بايكديكر هم خطی بالایی دارند ترکیب
شوند. بدین منظور در ادامه از دو روش تحليل عاملى و نيز دسته بندى بر اساس مبانى نظرى استفاده خواهد شد.
4 ل نا
صفحه 24:
استفاده از تحلیل عاملی برای دسته بندی کاربری ها
۰ محقق معمولا در تحقیقات تحلیلی با حجم زیادی از متغیرها روبرو است. از طرفی محقق برای تحلیل بهتر و دقيق تر داده ها
و رسیدن به تیچ علمی تر و در عین حال عملیاتی تر بدنبال آن است که از یک طرف حجم داده ها را کاهش دهد و از طرف
دیگر ساختار جدیدی را برای داده های خود تشکیل دهد و بر اساس فضای مقهومی دیگری غیر از آنچه خود در بخش
چارچوب نظری در نظر گرفته است به تحلیل داده ها و تفسیر نتایج بپردازد . درواقع هدف اصلی روششناسی تحلیل عاملی
» یعنی تعیین تعداد و ماهیت عاملهای مشترک و انگاره
بر ویژگی های سطحی. در این تحلیل متغیرهایی که همبستگی بالایی (چه مثبت و چه منفی) با هم دارند احتمالا تحت تاثیر
عامل های یکسان هستند اما متغیرهایی که نسبت به هم تقریبا همبستگی ندارند از عامل های متفاوتی تاثیر می پذیرند. تحلیل
عاملی تکنیکی آماریست که برای برآورد عامل ها یا متغیرهای پنهان از یک طرف و کاهش تعداد زیادی متغیر به تعداد
كمترى عامل از طرف ديكر به کار می ره
* بنابراين براى انجام تحليل عاملى روى دسته هاى كاربرى اراضى شهر اهواز با استفاده از نرم افزار 5855 و با استفاده از
ابزار تحليل عاملى؛ (10) دسته مورد نظر در بنج عامل كلى دسته بندى شد كه نتايج أن در ذيل مشاهده مى شود.
©
مطالعه نظم و ساختار موجود درداده های چند
صفحه 25:
كت
* در اين تحليل» عامل اول شامل كاربرى هاى تجارى:مذهبى:»ورزشى و مسكونى استء عامل دوم شامل فضاى سبز و
جیانگردیپذیرایی عامل سوم شامل کاربری آموزشی» آموزش عالی و انتظامی است» عامل چهارم شامل کاربری
فرهنگی-اجتماعی و اداری است و عامل پنجم نیز به تنهایی شامل کاربری بهداشتی-درمانی است. در اين تحلیل با
توجه به اینکه کاربری مسکونی در دو عامل دارای همبستگی بالایی بوده بهتر است در تحلیل های آماری حذف شود.
البته در ادامه کار ان تحلیل ها یک بار با در نظر گرفتن کاربری مسکونی و یک بار با حذف کاربری مسکونی
صورت گرفته است.
* این تحلیلها در سه بخش و در ارتباط با سه متغیر وابستهی تولید سفر» جذب سفر و مجموع سفر مورد تحلیل
قرارگرفته است. در بخش تولید سفره نشان می دهد متغیرهای مستقل از قدرت تببن بلایی برخوردار بوده و مى توانند
به خوبی متغییر وابسته را تبیین نمایند. همچنین ضریب همبستگی مدل نشان می دهد بين عامل هاى مستقل و متغير
وابسته تحقیق همبستگی نسبتا قوی وجود دارد اما مقدار ضریب تعبین که نشان می دهد که 606 درصد از کل تغییرات
ترافیک وابسته به © عامل مربوطه است. در بين © عامل مذكور نيز سطح معنی داری ضریب بتا براى عامل اول
که شامل کاربری تجاریست؛ نشان دهنده معنى دار بودن تاثير اين عامل بر سفرهاى صورت كرفته است.
صفحه 26:
سا رس
لت ©
بر این اساس کاریبری های بخش مرکزی به 6 دسته امور كارى و اداررى؛ خدماتى (كاربرى تجارى). اوقات فراغت؛ امور ث
سکونت دسته بندی شده است. در تحلیل رگرسیوتی صورت گرفته كه ميان حجم سفر و مقادير اين © دسته در هر ناحيه ترافيكى انجام شده
استء در سه بغش توليدء جذب و مجموع سفر موود تحیل قرار. گرفته است.
ادر ارتباط با توليد سفرء مدل مربوطه دارای خطای سطح معناداری صفر است. همچنین ضریب همبستگی در اين مدل 0.666 و
ضريب تعيين 010.660 مى باشد. ضررايب بتا براى دو دسته سكونت و خدمات در اين مدل داراى سطح معنادارى بيش از ©© درصد
دن كلم بدى كه اين عوامل با جذب سفر در نظر كرفته شدء أند. سطح معنا دارى مدل مجددا بيش از 66 درصدء ضریب همبستگی آن
008( و ضريب تعيين أن 60.006 است که تشان دهنده قوى بودن مدل است. نكته جالب توجه در اينجا اين است كه مدل مربوطه
در اينجا براى دسته خدمات (كاربرى تجارى) داراى معنادارى كامل اسه و ساير ضرايب در أن معنادار نيستتد. بدين معتى كه كاريرى
تجارى به تنهايى مى تواند مدل مورد نظرٍ ريا بخوبى تبيين تمايد.
ادر نهايت عوامل مورد نظر در اريتباط با مجموع سفر نيز تحليل كرديده اند كه تحليل مورد نظر نيز داراى معنا دارى بالاى ©© درصدء
ضريب همبستگی 600000 و ضریب تعیین 60۸636 است. در انجا نیز مدلبرای 6 بخش خدمات و سکونت دارای سطح معناداری
پالاست.
بدست آمده از اين دو بخش کلی نشان می دهند که تثیز کاربری تجاری بر جریان ترافیک از شدت بالابی برخوردار. است و می
تواندبرازش خوبی از تاثير انواع كاربرى هاى تجارى بر جريان ترافيك باشد.
0-2
اب ل نا
صفحه 27:
ارائه بيشنهاد 0
* در اين بخش در ابتدا بايد اشاره نمود با توجه به اينكه موضوع اصلى بزوهش شناخت ارتباط ميان كاربرى تجارى و
جريان ترافيك است و در طول تحقيق تلاش شده است تا اين ارتباط شناسايى و ميزان نسبى أن مشخص شود هدف
اصلى اين تحقيق كشف رابطه بين كاربرى تجارى و جريان ترافيك است. از سوى ديكر ترافيك داراى مولفه هاى بسيار
زيادى اسث كه مى توانند بر آن تاثير كذارنده مولفه هايى جون سطح اقتصادى جامعه؛ مالكيت خودرو شخصى؛ شيوء هاى
حمل و نقل در شهر و بسيارى مولفه هاى ديكر مى توانند در آن تاثير بسزايى داشته باشند. با توجه به آنجه در بخش مبانى
نظرى و بيشينه بزوهش اشاره شد به نظر ميرسيد که بررسی توامان کاربری تجاری و نیز جایگاه فضایی معابر
موضوعی است که کمتر بدان پرداخته شده و با توجه به اهمیت ga cul مولفه نیازمند آن است کا تحقیقات بیشتری در ال
زمینه صورت گیرد.
۰ وف اهب این پژوهش بیشتر به بحت موضوعی آن بازمیگردد تا موضعی با توجه به اين موضوع یت با 1 ۱
این پژوهش اهمیت و نحوه محاسبه تأثير کاربری ها (که در اين تحتیق کاربری تجاری مد نظر است) از سویی و نیز
جايكاه معابر در ساختار فضايى شهر از سوی دیگر بر جریا ترافیک شهر است. انجه در اين بخش به عنوان بيشنهادات
پژژهش مطرح است شامل موارد زیر است :
مح
او ی ونم ليسا كه
صفحه 28:
شنهادات 0
بيشنهادات
* بيشنهاد اول : توجه به روش شناسى موضوع و نحوه محاسبه ميزان تاثير كاربرى تجارى بر جريان
ترافیک
© پیشنهاد دوم: استفاده از روش اين پژهش جهت ارزیابی جریان ترافیک پس از صدور مجوز های
ساخت کاربری های تجاری در شهر و پیش بینی میزان تاثیری که این مجوز ها بر حجم ترافیک
عبورى دارند.
* بيشنهاد سوم: توجه به تاثيرات آتى كاربرى
آماده سازى اراضى)» و توجه به
جارى (به خصوص در ارتباط با شهرهاى جديد و
امدهاى ترافيكى آن در برنامه ريزى كاربرى اراضى.
9
صفحه 29:
دا
پیشنهادات طرا sd
= =
+ .همطور که در ان پژریخش بررسی شد محله بادانشهر محله لى طراحى شد مى باشده اين موضوع نشان كر اين اسث كه محله از نظر كالبدى و
كاريرى داراى ضعف هاى بسيار جزيى مى باشد؛ براى مثال: طويل بودن خيابان هاء ضعف شبكه هاى فاضلاب و نبيد باركينك در محله.
gu eg ee للشلاب که مقرله ای چا بود وا حوسله این پهش دیر؛می پشد.
+ ایجدپارکینگ در محله :
.ان گنه را متا ان در نظر گرفت كه در خيابان اصلى nl SUS شود: ما همتطور که منم جود ریگ در وان صلی سبب فزایش فیک می شود: گنه
دم را می تا ایا پاکنگ در خوبان ای فرعی در نظر گرفت از هاطور كه می دایم خيابان هلى فرعى ب دول عرض کم سیب می گدد که رفک چند را شود
*_ طویل بودن خیابان هاز
+ به جزخیبانهای 10 00 بالیخان ها دارای طولبسپر ید می پاش كه ابن موضوع خود ضعف به حساب مى أيد: ولا كد طويل بودن خيابان موجب خستگی مسر
می گردده وما طبق اصول طراحى طول خيابان ها بابد يسيار زياد بإشد و از طرف ديكر طولائى بودن عرض خيليان ها سيب بروز عدم تداين مى بل در تليجه يك دست
انمودن غيابان ها در ابن محدوده مى توان بهترين كزينه طراحى باشد كه در اسلايد بعد اراته مى كرهد.
صفحه 30:
*پایان
