صفحه 1:
Ee بل ی
=F UES or
مهارت رفتارشناسی يا
شناخت ویژگی های فردی افراد
محمدعلی شفیعا-استاد دانشکده مهندسی صنایع ومدیریت اجرایی
دانشگاه علم وصنعت ایران
omidshafia@gmail.com-09121327677
www. iust.ac.ir
صفحه 2:
شقاسایی انایستگی فا
شایستگی یک لازمه متعارف برای یک فرد به منظور به
درستی انجام دادن یک کار خاص است.
شامل ترکیبی از دانش » مهارت و رفتار مورد استفاده در
جهت بهبود عملکرد می باشد. شایستگی وضعیت یا کیفیت
مناسب داشتن برای انجام نقشی خاص است.
شايستگي تركيبي از دانش» رفتار و مهارتهاي صریح و
ضمني است که به شخص. نيروهاي بالقوه براي اثر بخشي
در عملکرد كاري را مي دهد
صفحه 3:
صفحه 4:
به تقویت این ممیزه ها بپردازید
توان جمع آوري پالایش و انتخاب
توانايي کاربرد علوم در جهت رشد اقتصادي بلندمدت
توان ایجاد فرصت هاي يادگيري مداوم براي خود
دارا بودن اطلاعات گسترده در زمینه هاي گوناگون و
تعمق در تعداد محدودي از آ نها
جمع آوري» سازماندهي و تجزیه و تحلیل اطلاعات
باور و اهتمام به مشارکت پژوهش در آموزش
توانايي حل مسأله
صفحه 5:
مهارت به كارگيري فن آوري و فرا فن آوري
شیوه به كارگيري دانش در بازار
توان رشد و پرورش ابعاد و شخصیت انساني تا بالاترین حد
درك تغییرات صورت گرفته و قابل پیش بيني در بازار کسب و کار
مهارت هاي مربوط به اخلاق حرفه اي و شغلي یا داشتن تعهد و اخلاق
کار
افزايش مستمر سطح استاندارد و صلاحیت هاي شغلي یا قابلیت آموزش
دیدن حین کار
مهارت عضویت مسوول و مشارکت جو در جامعه
توانايي تفاهم و زندگي مسالمت آمیز به دور از هر گونه تعصب و
ناشكيبايي
اعمال و احقاق مسوولیتها و حقوق فردي و اجتماعي
محلي انديشي
کار گروهي
صفحه 6:
خود ادراكي یستگی های محوربی آعلا
خلاقیت شده ازموسسات گالوپ و
فهم فرهنگي 1
آشنايي با ابزارهاي تولید و اشاعه دانش
برنامه ريزي و سازماندهي فعالیت هاي شخصي
قابلیت استفاده از فناوري
بهره گيري از زبان خارجي
توانايي برقراري ارتباط و تبادل اطلاعات
داشتن انتظارات ث شغلي معقول
قابليت بررسي و يذيرش عقايد مختلف
درك جهت كيري مثبت نسبت به رشته تحصيلي
شناخت و عمل به عناصر رفتار سازماني (استنباط صحيح
از روابط انساني و توسعه آن)
صفحه 7:
ضرورت حذر از چنین صفاتی
Abusive
Up Side Down
Ironic
Mechanical
Toy Lover
Magnifier
Intruder
Debtor
Pusher
Slow
صفحه 8:
شناسایی چنین مولفه هایی در افراد
دست يابنده يا مكتسب»
فعال كننده وكارآفرين »
سازكار»
تحليل كرء
سامان دهنده»
باايمان وباورء
فزمانده»
برقرارکننده ارتباط
رقابت طلبء
همپیوند»
كنكاشكرء
انديشه ورزء»
صفحه 9:
شناسایی چنین مولفه هایی در افراد
پرورش دهنده,
با انظباط
يكدل»
باانصاف»
تمرکز کن»
آینده نگر؛
همساز
خیال پرور؛
دربرگیرنده»
فردشناس,
درونداد»
خردورز»
صفحه 10:
شناسایی چنین مولفه هایی در افراد
یادگیرنده»
بیشینه ساز »
عاقبت نگر»
بازگوگر»
پاسخگوو مسئول»
برگرداننده»
مطمئن به خود»
ارجمند»
راهبرد.
عشق خواه.
صفحه 11:
گستره اي ازبيماريهاي رایج سازماني
کم کاري:حداقل کردن خروجي نسبت به ورودي از طرف افراد.اين
پدیده عموما به عنوان یک عکس العمل اجتماعي به بعضي
ناهنجاري ها مثلا یاس از آینده و عدم علاقه بكار بروز مي
كند ريراي مرتفع ساختن این مشکل باید با همان ناهنجاري ها
مقابله کرد با ایجاد انگیزه کار و امید به آینده.
۰ کارشكني: ایجاد اخلال در انجام کار یا شکل گيري فرآیند توسط
خود یا دیگران بصورت عمدي و هدف دار.رها کردن و درمان
نکردن بيماري در مرحله کم كاري منجر به اين بيماري خواهد
شد .پيشگيري قبل از درمان بهترین راهکار مقابله است.
صفحه 12:
اتلاف نيروي انساني:پایین بودن برونداد نسبت به درونداد نيروي
انساني.عدم استفاده بهینه و هدفمند از نيروي انساني,
راهكارهايي نظیر سازماندهي و افزايش كارآيي و اثربخشي
نيروي انساني» بهبود فرآیندهاوتعدیل نيروي انساني باتوجه به
نیاز سازمان,
ظلم وتعدي:وضع قوانین نادرست يااجراي نادرست قوانین درست
در یک جامعه. مصادیق رایج در سازمانها: پرداخت کمتر از حد
مناسب. حجم کار بالاتر از شرح وظایف. استفاده از خردجمعي
در وضع قوانین و کنترل اجراي درست قوانین وضع شده.
سفله پروري: ایجاد شان» شرافت و بزرگي از طریق پایین آوردن
مفهوم بزرگ و شریف.بها دادن به افراد کم بهره و کوچک در
جامعه از بارزترین جنبه هاي اين بيماري است.
صفحه 13:
هر alleen ایجاد اخلال در آسایش روحي
دیگر از ۱
یگران.
عقده هاي دروني» رشد در محیط نامناسب و حسادت از
دلايل أين بيماري است.
تلاش براي درمان لن با استفاده از متخصصين امور
اجتماعي و رواني
ضعف و ناتواني: عدم توانايي فرد در اجراي كامل ويا
بخشي از وذ ایف.فاصله وضع موجود فرد با وضع
ب
ارتقا توانايي هاي فرد با راهكارهاي أموزشي و
برورشي.
تغيير موقعيت فرد با هدف تغيير وضع مطلوب
صفحه 14:
دنباله روي کورکورانه: اشتباه یا افراط در الگوگيري و حذف
عدم اعتماد بنفس و باور شخصي, نداشتن دانش یا تخصص لازم»
رایج نبودن فرهنگ تعقل و خردگرايي از ريشه هاي مهم این
بيماري است
ترویج و تشویق خردگرايي» پرورش باور به خویشتن و اعتماد
بنفس در افراد
حاکمیت روابط قبيلگي به جاي ضوابط عقلاني: بكارگيري عرف
و چارچوبهاي یک اجتماع کوچک؛ alas در یک اجتماع
بزرگتر» جامعه» که جز با بكارگيري قوانین قابل اداره نیست.
عدم شايسته سالاري که منجربه پدیده هايي مانندفرارمغزها است
ازمهمترین عوارض این بيماري است.
اجراي قوانین و ضوابط و ترویج فرهنگ شایسته سالاري.
صفحه 15:
عدم خلاقیت:محدود شدن در بازه موجودها و رها كردن
امکان ایجاد چيزهايي که نیستند.عدم نوآوري و نوانديشي
بدلیل اعتماد به وضع موجود» ترس از. وضعیت جدید و
تغییر» رایج نبودن فرهنگ نوآوري.بسترسازي و ارزشمند
کردن فرهنگ نوآوري و خلاقیت در جامعه,
حقارت و خودکم بيني:برآورد غلط در جهت منفي از توانايي
ها و استعدادهاي خود.عدم اعتماد بنفس که مي تواند به
ناتواني واقعي و دائمي فرد منجر شود از جنبه هاي Sol
این بيماري است.عقب افتادگي اجتماعي خود معلول و هم
از دلایل اين بيماري است. کمک به شناسايي و باور
توانايي هاي فرد .
صفحه 16:
مواجهه يا برخورد با اضراد
- تفاوتهاي افراد را بیشتر و بیشتر بشناسید جون همواره منجر به
اسنطکاک مت شود اگی تقاوتت میان انسانها راآینگ be thon
یک مسئله بدانید» مي توانید به خوبي موقعيتهاي دشوار را اداره
کنید.
- مطمئن باشید که همه افراد سازش و هماهنگي را دوست دارند. این
انفیشسه کنه دیگران بهتتبال تحقیتر و صنمه زئن بته.مسا:هستند»
درست نیست. مطمئن باشید همه توافق و يکدلي را دوست دارند. با
اجه ان مستله شسا فرسست بیدا سس كنرك Up lh
براي رسیدن به توافقات دوجانبه باز کنید..
- باور کنید که مي توانید در کنار افراد مسئله ساز بدون تنش و
اضصطكاف كار كيد شما ممكن استيكه با افراذ حقواز دزست و
صميمي نباشيد» اما مي توانید با آنها رفتار مسالمت آمیز داشته
باشید. سعي کنید به خواسته هاي هم احترام بگذارید
صفحه 17:
در ثله افراد دشوار گرفتار نشوید. وقتي دیگران به گونه اي رفتار مي کنند
که شما عصباني و خشمگین مي شوید» در واقع شمارا در تله خود
گرفتار کرده اند. ما اغلب در نله رفتارهاء گفتارهاء لبخندها و نگاههاي
افراد گرفتار مي شویم. نباید اجازه دهیم رفتارهاي افراد مسئله ساز» ما
را در کنترل رفتارمان دچار مشکل سازد و آنها را بر ما مسلط گرداند.
- گوش کنید؛ گوش کنید؛ گوش کنيد.وقتي دیگران بدانند شما حرفهاي
آنها را مي شنوید و به مسائل آنان اهمیت مي دهید» کمتر رفتارهاي
دشوار را از خود بروز ميدهند.
- براي ایجاد رابطه بهتر افراد را با نام صدا بزنید(نام هر فرد گرمترین
آهنگي است که او مي شنود و دوست دارد بشنود). افراد را سرزنش
نکنید. سرزنش افراد» آنها را براي بروز رفتارهاي مسئله ساز مستعد
مي سازد.
صفحه 18:
مراقب بلندي و لحن صدا و زبان بدن خود باشید. استفاده از زبان
بدن به شما کمک مي کند ارتباط بهتري را با دیگران برقرار
سازید. با برقراري ارتباطات عمیق و اصولي» فرصت کمتري
براي نشان دادن تعارضات و رفتارهاي دشوار ایجاد ميشود.
ازبه کابردن کلمات زیرپنمیر کنید: باید» ولي» من مي خواهم...»
- اگر طالب صداقت هستید با دیگران نیز صادقانه برخورد کنید و
به تعهدات خود عمل کنید.
- استفاده از کلمات جادويي را بیاموزید. در دامنه لغات ماء
کلمات زيادي وجود دارند که اثرات فوق العاده اي بر جاي مي
گذارند. این کلمات را بیابید و از آنه] استفاده کنید.
- فنون مذاکره را یاد بگیرید چرا که موفقیت در زندگي امروز
ool patie getting ep راهب ه شتا
صفحه 19:
رفتارشناسی یا شناخت ویژگی های فردی
فرد منفعل
زود تحت تاثیر. قربار می گيریند.
نمی توانند دیگران را تحت تاثیر قرار دهند.
در مقابل کار شکنی دیگران عکس العمل نشان نمی دهند.
دوست دارند به دیگران وابسته باشند.
وابستگی خود را به دیگران ناخوشایند نمی دانند.
از پایمال شدن حق خود ناراحت نمی شوند.
در مقابل کسانی که به قیمت عدم موفقیت آنان پیروز می
cai gd عکس العمل نشان نمی دهند.
مصالحه را به مجادله و مشاجره ترجیح می دهند.
صفحه 20:
ویژگی های فرد منفعل
٠ از کاررهای پرجنب و جوش دوری می کنند.
با استدلال طرف مقابل زود قانع می شوند.
٠ از تغيير وضعيت خود احساس نگرانی می کنند.
* در صورت تعارض با دیگران» نیازهای طرف مقابل را بر
نیاز های خود ترجیح می دهند.
* در صورت تعارض با دیگران» اختیار حل مسئله را به
طرف مقابل می دهند.
» از تعارض و اختلاف با دیگران دوری و وحشت دارند.
٠» علایق خود را رک و روراست بیان نمی کنند.
صفحه 21:
2 3
ویژگیهای فرد متعادل
با همكاران خود تفاهم دارد.
از روى عمد براى ديكران ايجاد مشكل نمى كند.
نسبت به ديكران يرخاشكرى نمى كند.
درصدد انتقام جويى از ديكران برنمى آيد.
واقع كرا است.
اشتباهات خود را مى يذيرد و درصدد اصلاح آن برمى آيد.
به ديكران فرصت موفقيت مى دهد.
وابستكى دوطرفه با ديكران را دوست دارد.
صفحه 22:
٠ پیروزی را تنها برای خود نمی خواهد و از موفقیت دیگریان
هم لذت مى برد.
۰ عمدتاً مصالحه را بر مشاجره ترجيح مى دهد.
+ منطق طرف مقابل را می پذیرد.
٠ دربرخوردبامسائل»راه حل های مختلف رابه کار می بندد.
٠ خواسته های طرف مقابل راهمانندخواسته های خودمی
داند,
٠ خود را به جای طرف مقابل قرار می دهد و به مواضع او
احترام می گذارد.
» راه حل های میانه را کارساز. می داند.
٠ به طور کلی فردی است متعادل» میانه رو.مصلحت
گراءاهل همکاری و بحث منطقی.
صفحه 23:
ویژگی های فرد تعارض آفرین
با همکاران ودربعضی مواقع با همسر خود تفاهم ندارند.
از ناکامی دیگریان احساس رضایت می کندوخودخواه است.
برسرمسائل جزئی خشمگین می شود.
کینه توز و انتقام جو است وپرخاشگری را دوست دارد.
اشتباهات خود را نمی پذیرد.
از مخالفت کردن در جمع لذت می برد.
از رک گویی و بدون پرده حرف زدن ابایی ندارد.
مشارکت با دیگران را دوست ندارد.
همواره سعی داردخواسته های خودرابه دیگران تحمیل کند.
صفحه 24:
ویژگی های فرد تعارض آفرین
وابستگی دیگران به خود را دوست دارد
در برابر نظرهای جمع مقاومت می کند.
به دیگران اعتماد ندارد.
دائماً احساس شکست می کند.
رقابت ناسالم را دوست دارد.
در به کرسی نشاندن خواسته های خود اصرار می ورزد.
پیروزی خود به قیمت شکست دیگران را دوست دارد.
از جریحه دار کردن احساسات دیگران لذت می برد.
صفحه 25:
زورگو و متخاصم
عصباني و متخاصم است و ناراحتی خود را با اعمال زور
نشان مي دهد. خصومت. کینه توزي استفاده ازکلمات
نیشدار» امتناع ازكارهاي گروهي وخودپسندي و تکبر از
جمله ويژگيهاي این افراد است. آنها دلشان مي خواهد
هميشه غالب و مسلط باشند و سعي مي کنند با توسل به هر
شیوه و روشي به خواسته هاي خود برسند.
راه برخورد:درمقابل آنها بایستید» اما سعي نکنید باآنهابجنگید.
هرگز رفتار. آنها را تحمل نکنید بلکه در مقابل آنها قاطع»
محکم» جسور و با اعتماد به نفس باشید.
صفحه 26:
هميشه شاكي
از نظر این افراد تنها چيزي که زندگي به آنها عطا کرده» بدشانسي
است . آنهابه جاي پیداً کردن راه حل براي مسائل و مشکلات؛
عادت کرده اند که شکایت کنند و بهانه بگيرند. نگرشهاي اين افراد
مسموم و متاسفانه بيماري آنها واگیر است.اين افراد بندرت سعي
مي gill Saf yt OOK استه رانقییر دفنده فر عوض دائم Sic URS
بچه اي که به او اجازه كاري داده نمي شودرفتارمي کنند.اجازه
ندادن باعث منفي بافي او مي شود. جمله معروف آنها آين است: «
هیچ کس مرا دوست ندارد».
راه برخورد: به اين افرادنشان دهیدکه مسائل آنها را مي بینید و مي
شنوید» زیرا آنها به محیط حمايتي و تشویق احتیاج دارند. همچنین
بایدسطح فشار و تنش رابراي آنهاپایین آورد. علاوه بر اين به آنها
اجازه شکایت کردن ندهید» مگر زماني که راه حلي براي مشکل
پیش آمده داشته باشند.
صفحه 27:
وسواسي و کمال گرا
این افراد دلشان مي خواهدکارهابه بهترین نحو ممکن انجام گیرد.
درعین حال که ممکن است خسته کننده و ملال آور به نظر رسند؛
اما داراي مهارتهاي تجزیه و تحليلي اند که مستلزم مد ندز
جزئیات است . استانداردهاي عملکرد این افراد در
بالايي قرار دارد. در برخي مواقع كار خوبي كه تو ae
مورد تمجيد واقع مي شود از نظر آين افراد قابل قبول نیست, جمله
معروف آنها این است:« این کار مي توانست بهتر انجام شود».
راه برخورد: در صورتي که در برخورد با این افراد. واقعیتها و
منطق را ارانه دهید» مي توانید بهترین بهره را از آنها ببرید. در
عین حال حرفهاي این افراد را درباره بهتر انجام شدن کارها جدي
نگیرید. آنها معمولا نقاط ضعف خودرا بیان مي کنند نه نقاط ضعف
شمارا. سعي كنيد با اين افراد به كونه اي كار كنيد تا بتوانند
انتظارات واقعي براي خود و دیگران داشته باشند و مطابق
انتظارات واقعي عمل کنند.
صفحه 28:
افراد يخي
اين افراد براي تغيير آمادكّي ندارند وهر تغييري - هر جند
کوچک - مي تواند آنها را نگران و آشفته سازد و آغازي
براي رفتار منفي در آنها باشد.
جمله معروف: Ll اين است:« راه قديمي بهتر. است».
راه برخورد: در مقابل Gal افرباد صبور باشید» زیرا ممکن
است در مسیر انجام تغییرات مانع تراشي کنند. این افراد را
در تغيير دركير كنيد يا از تغييرات تدريجي براي ايجاد
فرصت مناسب براي آنها استفاده کنید
صفحه 29:
افراد بسته
راههاي برقراري ارتباط با اين افراد مسدود است. آنها بسیار تودار
و دیرجوش هستند و تنهايي و خلوت را به بودن در میان جمع
ترجیح مي دهند. آنها هرگز درباره تفکرات و احساسات خود
صحبت نمي کنند و به همین دلیل ارتباطات محدودي دارند. «
حوصله ندارم» با » فعلا وقت ندارم» از جملاتي است که آنها
براي فرار از جمعم از آسسن اس تفاده مي كنند.
راه برخورد: براي برقراري ارتباط با این افراد باید حوصله
کنید. ممکن است مدتي طول بکشد تا این گونه افراد احساس
راحتي بکنند و با شما راحت تر و بهتر برخورد کنند. هنگام
صحبت با این افراد از سوالات باز استفاده کنید و آنها را به
شرکت در بحثها تشویق کنید.
صفحه 30:
کم حرف و منفعل
اين افراد زیاد سخن نمي گویند. حتي اگر اصرار کنید» فریاد بکشید یا
از آنها خواهش کنید» جوابي بیشتر از آري یا خیر نخواهید شنید.
آنهاحتي زماني که باید از حقوق خود دفاع کننده ساکت ميمانند. در
نتیجه غالباً مورد ظلم قرار مي گیرند. فرد منفعل همیشه احساس
ناامني مي کند واعتماد به نفس بسیار پاييني دارد. آنها غالبا از
شرکت در تصمیم گیریها امتناع مي کنند و يا نظري ارانه نمي
دهند.
راه برخورد: اين افراد شدیداً به اعتماد به نفس و حمایت احتیاج دارند
و باید بطور مستقیم از آنها انجام اموري را که مي توانند انجام دهند
خواسته شود. تشویق نیز در ایجاد اعتماد به نفس آنها بسیار موثر
دق
صفحه 31:
افرادي كه مي گویند: «کار من نیست»
دائم از زير بار قبول مسئوليتهاي بيشتر شانه خالي كرده و منفي بودن
خود را با رد کردن انجام كارهايي که باید برعهده بگیرند» ظاهر مي
کنند.معمولا دوستان و همکاران این افراد باید كارهاي مربوط به آنها
را انجام دهتد و این در خالي است که این افراد انجام آن کارها را
جزء وظایف آنها مي دانند نه وظایف خود.جمله معروف آنها این
است: «اين کار جز وظایف و شرح شغلي که من باید انجام دهم
Coan
راه برخورد: سعي کنید شرح شغل این افراد را واضح و روشن در
اختیار آنها قرار دهید» تا جايسي براي توجیهات آنها باقي نماند.
بازرسي و کنترل غیر محسوس نیز در برخي مواقع مي تواند
گاساز باکند,
صفحه 32:
این افراد از شایعه بعنوان سلاح قوي جهت کنترل روي دیگران و
محیط استفاده مي کنند. آنها با پخش شایعه و درگیر کردن دیگران
در مسائل مربوط به آن لذت مي برند و احساس مهم بودن مي
کنند. جمله معروف آنها اين است: « اجازه بده من بگویم چه اتفاقي
دارد مي افتد».
راه برخورد: بهترین راه جلوگيري از شایعه سازي در سازمان» دادن
اطلاعات و حقایق لازم و كافي به افراد است. وقتي افراد سازمان
از کلیه اطلاعات مربوط به مسائل سازمان آگاهي داشته باشند» به
شایعه و افراد شایعه پراکن توجهي نمي کنند. در نتیجه انگیزه اي
براي اين افراد بمنظور ایجاد شایعه و پخش آن باقي نمي ماند.
صفحه 33:
افراد منفي گرا
نگرش بدي نسبت به دنیا دارند. آنها فکر مي کنند که دنیا بر سرآنان
خراب شده است. از شیوه انجام امور ناراضي اند و مهم نیست
شما جقدر تلاش كنيد تا كاري براي آنان انجام دهید. در واقع این
افراد هميشه نيمه خالي ليوان را ميبينند و براي انجام يى كار
بيشتر بر عواقب منفي آن تأكيد دارند تا نتايج مثبت. اين افراد
اعضاي خوبي براي كارهاي ككروهي نيستند. جمله معروف آنها
ايناست:« من مي دانم اين كار شدني نیست».
ally بركورد تغييبر تكرئن افراد منفني كرا كان آساني:نيسستة. اها
شما بايد آنها را مجبور به تطبيق با عادتهاي مثبت كنيد تا از
عادتهاي منفي دور شوند. ايجاد تفكرات مثبت و نشان دادن نتايج
خوب كارهايي که او اميدي به انجام آنها نداشته است» مي تواند به
ابن gaat کسکت کت
صفحه 34:
افراد غير متعهد
آنقدر براي انجام كاري بهانه مي آورند تا شخص ديكري آن را
انجام دهد و یا آنقدر در انجام تصميمي تعلل مي کنند که ارزش
آین از بین مي رود. کار خود را بطور جدي انجام نمي دهند»
زیرا کار براي آنها اولویت ندارد. انجام امور شخصي و پرداختن
به مسائل غیر كاري براي آنها مهمتر از انجام كارهاي سازماني
است. جمله معروف آنها این است: « او مي تواند منتظر شود».
oly برخورد: دلیل اصلي تأخیر و تعلل آنها را سوال کنید. اين افراد
معمولا احتیاج به اهداف و استانداردهاي واضح و انتظارات
رسمي دارند و اینها باید به او ابلاغ شود. همچنین آنها به یک
سیستم نظارتي بسته نیازمندند تا نتوانند براحتي از زیر کار شانه
خالي كنند.
صفحه 35:
افراد هميشه منتقد
این افراد هميشه با کلمات نیشدار و انتقادات بيمورد خود» دیگران
را آزار ميدهند.آنها درباره هر ایده اي انتقادات خاص خود را
دارند؛ چه آن ایده» خوب باشد با بد.
هدف این افراد مخالفت با تمام جيزهايي است که گفته ميشود. آنها
هر جا مي روند مشکلات را پیدا مي کنند. جمله معروف این
افراد این است: «ایده بدي است».
روود عر عاگروهو کشگار ریت قوف شاد کندویر_اطلاعلت
تعر کر کنیم. از آنها موبارمحلت انتقاه و مخافتنام سوال کید
و هميشه آنها را براي اطلاعات بیشتر تحت فشار قرار دهید.
هرگز رفتارهاي نامناسب چنین افرادي را تأیید نکنید.
صفحه 36:
افراد خودخواه
افراد خودخواه» هميشه مي خواهند راه خود را ادامه دهند و فکر
مي کنند همه چیز را مي دانند.
در واقع این افراد مي خواهند نداشتن امنیت خود را به گونه اي
پنهان کنند
راه برخورد: با اين افراد تنها بر اساس حقایق و واقعیتها رفتار
کنید. قبل از ملاقات با آنها تمام اطلاعات مورد نیاز را بدست
آورید و خود را براي پاسخ به سوالات آنها آماده کنید. به یاد
داشته باشید برخورد تهاجم آمیز یا تسلیم در برابر آنها کارساز
نخواهد بود.
صفحه 37:
افراد فداکار( قرباني)
قلب خونین سازمان هستند. آنها زود سرکار مي آیند و دیر مي روند و
يار و پشتیبان همکاران و دوستان خودهستند. ازآنها هركاري که
بخواهید انجام ميدهند» زیرا این افراد معمولا به دلیل مسائل
شخصي ترجیح مي دهند بیشتر اوقات زندگي خود را در محبط
سازمان بگذرانند. در صورتي که از خدمات آنها قدرداني نکنید»
منفي گري آنها آغاز مي شود. جمله معروف افراد فداکار این
است:« من زندگي ام را وقف این شرکت کردم ولي براي هيج
كس مهم نیست».
راه برخورد: به حرفهاي اين افراد گوش دهید و به آنها نشان دهید که
وجودشان تا چه اندازه براي سازمان اهمیت دارد. از تلاشها و
همكاري آنها صمیمانه قدرداني کنید و این کار را در حضور دیگر
کارکنان انجام دهید.
صفحه 38:
افراد خود سرزنش كن
این افراد همواره كمبودهايي را در عملکرد كاري و رفتاري
خود مي یابند و دائم خود را ملامت مي کنند. آنها از هیچ
یک از جنبه هاي زندگي شخصي و كاري خود راضي
نیستند. جمله معروف آنها: « من توبیخ خواهم شد. من مي
توانستم این کار را بهتر انجام دهم».
راه برخورد: اعتماد به نفس آنها را بالا ببرید و از كارهاي
مثبت و خوب آنها قدرداني کنید. به آنها نشان دهید آنطور
که خودشان فکر مي کنند بي دست و پا و کار خراب کن
نیستند.
صفحه 39:
این افراد به قدري حرف مي زنند که اجازه صحبت به افراد
دیگر نمي دهند. جالب اینجاست که بیشتر حرفهاي آنها
اصلا ربطي به موضوع مورد بحث ندارد و صرفا از دست
دادن وقت و زمان مفید است.
راه برخورد: برخورد با اين افراد اين است که به آنها تنها چند
دقيقه فرصت صحبت کردن داده شود. در صورتي که باز
هم به حرف زدن ادامه دادند» به هیچ وجه رفتار آنها را
تحمل نکنید. به آنها بگویید» بايد برويد و فرصتي براي
گوش دادن به حرفهاي آنها نداررید.
صفحه 40:
افراد نامنظم
اين افراد در انجام وظایف و شرکت در جلسات. نظم و ترتیب
را رعایت نمي کنند ونوعي آشفتگي در رفتار و کردار آنها
دیده مي شود.
آنها دائم به دنبال وسائل خود ميگردند و هميشه در جلسات
تأخیر دارند.
راه برخورد: لمعك ا و بو
عامل مهمي در ارزيابي عملکردشان اعلام کنید و آنها را
به مرتب بودن تشویق کنید.
صفحه 41:
افراد بي مسئولیت
این افریاد تحمل قبول مسئولیت یا توبیخ بابت اشتباه را نداریند.
آنها از زیر بار مسائل شانه خالي مي کنند و انگشت اتهام
خود را هميشه به سمت دیگران نشانه مي روند.
جمله معروف آنها این است: « من این کار را نکردم؛ فلاني
آن کار را انجام داد».
راه برخورد: با آنها قاطع برخورد کنید و بطور مستقیم
اشتباهشان را با دلیل برایشان توضیح دهید تا نتوانند اشتباه
را به ديگري منتقل كنند.
صفحه 42:
اضراد يوست تخم مرغى
اين افراد بسيار حساس هستند و بياهميت ترين مسائل آنها را
ai cecal
روحیه حساس آنها باعث مي شود دیگران در برخورد با آنها
بسیار محتاط باشند و از برقراري ارتباط با آنها احساس
راحتي نکنند.
oly برخورد: بازخورد» به این افراد باید سریع و مستقیم
نباشد» بلکه به آرامي و با توجه به شخصیت آنها باشد.
در برقراري ارتباط با آنها شخصیت حساس آنان را در نظر
بگیرید.
صفحه 43:
افراد ریزنگر
این افراد همواره مي گویند:« من احتیاج به بررسی کردن
مجدد کار دارم» شاید چيزي از زیر دستم رد شده باشد.»
آنها به جزنيترین و ریزترین موارد یک مسئله توجه مي
کنند و گاهي به خاطر یک مسئله کوچک اوقات دیگران را
تلخ مي کنند.
راه برخورد: آنها را عادت دهيد در كنار توجه به جزئیات به
مسائل كلي و اصلي توجه کنند. آنها باید یاد بگیرند کلیات و
جزئیات را با هم در نظر بگیرند و به دلیل مسائل جزئي کل
پروژه را به تأخیر و خطر نیاندازند.
صفحه 44:
افراد خيلي خوب
این افراد به نظر مي رسد که با شما موافق هستند» اما چنانچه
كاري را که آنها از شما خواسته اند انجام ندهید» مسئله ساز
مي شوند.
راه برخورد: اين افراد به تأيید بسیار. نیاز دارند. به آنها نشان
دهید» آنان ریادوست دارید و براي آنها ارزش قانلید.