مهندسی نرم افزار: مفاهیم مدیریت پروژه
اسلاید 1: مفاهیم مدیریت پروژه1نام گرد آور: مهدی نیازیرشته : مهندسی نرم افزاردانشگاه: آزاد خوراسگان
اسلاید 2: زمستان 91مهندسی نرم افزارمدیریت پروژهمفاهیم مدیریت پروژهمدیریت پروژه شامل برنامه ریزی، نظارت و کنترل افراد و وقایعی می باشد که در ضمن تکامل نرم افزار از مفهومی اولیه به یک پیاده سازی عملیاتی انجام می شود.مدیریت پروژه نرم افزار بر چهار مولفه تاکید دارد:افرادمحصولفرآیندپروژه2
اسلاید 3: زمستان 91مهندسی نرم افزارافرادمفاهیم مدیریت پروژهمهمترین جزء پروژه افراد هستند.افراد را در پنج دسته تقسیم بندی می کنند:هر پروژه نرم افزاری شامل افرادی است که در این تقسیم بندی قرار می گیرند. به منظور کارآمد بودن پروژه تیم باید به گونه ای سازماندهی شود که از توانایی ها و مهارتهای افراد حداکثر استفاده را بنماید. این عمل به عهده رهبر تیم است.مدیران ارشد: مسائل حرفه ای را در نظر می گیرند و تاثیر زیادی بر پروژه دارند.مدیران پروژه یا فنی: مسئول برنامه ریزی، تقسیم وظایف، سازماندهی و کنترل تیم را بر عهده دارند.مجریان: دارای مهارتهای فنی هستند و برای انجام فعالیت های مهندسی به منظور ایجاد محصول، مورد نیاز می باشند.مشتری: نیازمندیهای نرم افزار را مشخص می کنند.کاربران نهایی: بعد از آماده شدن نرم افزار از آن استفاده می کنند.3
اسلاید 4: زمستان 91مهندسی نرم افزاررهبران تیممفاهیم مدیریت پروژه مدیر پروژه به عنوان رهبر تیم باید مجموعه ای از مهارت ها را کسب نمایدچگونگی هدایت تیمچگونگی همکاری در تیمچگونگی ایجاد ایده های خوبچگونگی انگیزش تیمچگونگی سازماندهی تیم4
اسلاید 5: زمستان 91مهندسی نرم افزاررهبران تیم(ادامه)مفاهیم مدیریت پروژهمدل پیشنهادی Jerry Weinberg برای رهبری تیم(مدل MOI): انگیزه(Motivation) :توانایی در ترغیب افراد فنی برای تولید با حداکثر قابلیتشانسازماندهی(Organization) :توانایی شکل دادن به فرآیندهای موجود تا مفاهیم اولیه را به محصول نهایی تبدیل کند.ایده یا ابتکار(Idea or innovation) :توانایی در ترغیب افراد برای ایجاد خلاقیت و حس خلاق بودن 5
اسلاید 6: زمستان 91مهندسی نرم افزارویژگی رهبران موفقمفاهیم مدیریت پروژهحل مسئله: یک مدیر موفق باید بتواند موارد فنی و سازمانی را تشخیص دهد و به صورت سیستماتیک راه حلی را سازماندهی کند. باید بتواند از حداکثر توانایی مجریان استفاده کند.یکتا بودن مدیریت: یک مدیر پروژه خوب باید مسئول پروژه باشد. او باید از کنترل پروژه در صورت لزوم مطمئن باشد و اطمینان داشته باشد که می تواند افراد فنی مناسب را برای انجام وظایف انتخاب کند.دستاوردها: به منظور بهینه سازی قابلیت تولید افراد تیم، مدیر باید به دستاوردها و اعمال توجه نشان دهد که ریسک های کنترل شده مورد قبول می باشد.ایجاد تیم: یک مدیر پروژه باید بتواند افراد را درک کند، باید در شرایط فشار زیاد کنترل شده عمل نماید. 6
اسلاید 7: زمستان 91مهندسی نرم افزارتیم های نرم افزارمفاهیم مدیریت پروژهبا انتساب کارها به افراد تیم های نرم افزاری شکل می گیرند.راههای انتساب منابع انسانی به پروژه:نحوه انتساب کارها به افراد به مدیر پروژه بستگی دارد.بهترین ساختار تیم بستگی به سبک مدیریت سازمان، تعداد افراد ماهر در پروژه، سطح مهارت افراد و دشواری مسئله دارد.7N فرد به M کار عملیاتی مختلف(M=N): کار نسبتا کمی انجام می شود.N فرد به M کار مختلف نسبت داده می شود(M<N)N فرد در قالب T تیم سازماندهی می شوند.
اسلاید 8: زمستان 91مهندسی نرم افزارسازماندهی تیم های کاریمفاهیم مدیریت پروژهدموکراتیک غیر متمرکز(Democratic Decentralized)کنترل شده غیر متمرکز(Controlled Centralized)8مدیر پروژه دائم ندارد.هماهنگ کننده کارها برای مدت کوتاهی منسوب می شوند و سپس با افراد دیگری جایگزین می شوند.تصمیم گیری به صورت توافق گروهی است.ارتباط بین افراد افقی است.یک راهنما تعریف شده دارد که کارهای خاصی را هماهنگ می کند و راهنماهای دوم مسئول کارهای جزئی هستند.حل مسئله در گروه اما پیاده سازی راه حل توسط رهبر بین گروها تقسیم می شود.
اسلاید 9: زمستان 91مهندسی نرم افزارسازماندهی تیم های کاری(ادامه)مفاهیم مدیریت پروژهمتمرکز کنترل شده(Controlled Decentralized)9رهبر و دستیار تعریف شده وجود دارد.حل مسئله در سطح بالا انجام می شود.ارتباط بین رهبر و اعضای تیم عمودی است.
اسلاید 10: زمستان 91مهندسی نرم افزارفاکتورهای موثر برساختار تیممفاهیم مدیریت پروژه10ساختار تیممیزان ارتباطات بین افرادقطعیت تاریخ تحویلکیفیت و قابلیت اطمینانمیزان تقسیم پذیری مسئلهعمر تیمسختی مسئلهاندازه برنامه
اسلاید 11: زمستان 91مهندسی نرم افزارتیم با کارایی بالامفاهیم مدیریت پروژهبه منظور دستیابی به تیم با کارایی بالا باید:سم تیم های پروژه عبارتند است از:11اعضای تیم باید به یکدیگر اعتماد داشته باشند.توزیع مهارتها باید برای مسئله مناسب باشد.خوددار بودن باید از تیم حذف شود، اگر هدف بدست آوردن یکپارچگی تیم است.فضای کار آشفته: (تیم در چنین محیطی انرژی خود را هدر می دهد)نا امیدی بالا : (سبب اصطکاک بین اعضای تیم می شود)شیوه ضعیف هدایت یا مدل فرآیند ضعیف : (عدم دستیابی به اهداف پروژه)عدم تعریف شفاف نقش ها : (عدم تعهد و فرافکنی در تیم می شود)شکست مکرر و مدام: (سبب ایجاد عدم اعتماد و کاهش دلگرمی می شود)
اسلاید 12: زمستان 91مهندسی نرم افزارراههای مقابله با سم های تیممفاهیم مدیریت پروژهJackman راههایی را برای این مشکلات پیشنهاد می کند:تیم دسترسی به تمام اطلاعات مورد نیاز برای انجام کار دارد.اهداف عمده، با یک بار تعریف، نباید اصلاح شوند مگر اینکه خیلی ضروری باشند.اخبار بد نباید پنهان نگهداشته شوند بلکه باید در زودترین زمان ممکن به اطلاع اعضای تیم برسند.12
اسلاید 13: زمستان 91مهندسی نرم افزاردسته بندی تیم هامفاهیم مدیریت پروژهمدل بسته(Close): دارای ساختار سنتی است. برای تولید نرم افزارهایی مناسب است که تجربه تولید آن در گذشته وجود دارد.مدل تصادفی(Random): بر افراد و نوآوری آنها تکیه دارد. هنگامی که نیاز به نوآوری باشد از این نوع تیم ها استفاده می شود اما کارایی پایینی دارد.مدل باز(open): سعی می کند خصوصیات مدل بسته و تصادفی را دارا باشد. برای توسعه سیستم های پیچیده مناسب است.مدل همگام (Synchronous ): بر تقسیم کار بین افراد تیم تاکید دارد و هر عضو تیم بر روی قسمتی از پروژه اصلی فعالیت می کند.13
اسلاید 14: زمستان 91مهندسی نرم افزارارتباط بین اعضای تیممفاهیم مدیریت پروژهروش های رسمی و غیر شخصی: شامل مستندات مهندسی نرم افزار، برنامه های پروژه و گزارش های موجودرسمی و بین اشخاص:تمرکز بر فعالیت های تیم دارد مانند جلسات بازبینی و مرورغیر رسمی و بین اشخاص: جلسات گروهی برای بحث و تبادل نظر و حل مسائلارتباطات الکترونیکی: مانند پست الکترونیکی و ویدئو کنفرانسشبکه بین اشخاص: شامل بحث های غیر رسمی میان افراد گروه و افراد خارج از پروژه14
اسلاید 15: زمستان 91مهندسی نرم افزارتعریف مسئلهمفاهیم مدیریت پروژهاولین فعالیت مدیریت پروژه نرم افزار تعیین محدوده نرم افزار است. محدوده با پاسخ به این سوالات تعریف می شود: تعیین حیطه محصول: شرحی که محدوده پروژه را نشان می دهد.متن: چگونه نرم افزار ایجاد شده، با سیستم بزرگتر، محصول یا زمینه تجاری منطبق می شود و چه محدودیت هایی در نتیجه این متن تحمیل می گردد.اهداف اطلاعات: چه اشیا داده قابل رویتی توسط مشتری به عنوان خروجی نرم افزار تولید می شوند؟ چه اشیا داده ای برای خروجی مورد نیاز می باشد؟عملکرد و کارایی: چه عملی را نرم افزار انجام می دهد تا داده های ورودی را به خروجی تبدیل کند. 15
اسلاید 16: زمستان 91مهندسی نرم افزارتجزیه مسئلهمفاهیم مدیریت پروژهتجزیه مسئله که گاهی قطعه بندی نامیده می شود. تجزیه در دو زمینه عمده انجام می شود: تجزیه مسئله: تجزیه مسئله به زیر مسائل وظایفی که باید تحویل شوند. فرآیندی که برای تحویل آن انجام می گیرد.16
اسلاید 17: زمستان 91مهندسی نرم افزارفرآیندمفاهیم مدیریت پروژهمدیر پروژه برای انتخاب و تنظیم فرآیند باید براساس موارد زیر تصمیم بگیرد:کدام فرآیند برای مشتریان و افراد پروژه مناسب است.خصوصیات محصول چه باشد.محیط پروژه چگونه باشد.17
اسلاید 18: زمستان 91مهندسی نرم افزارپروژهمفاهیم مدیریت پروژهJohn Reel ده مورد را از علائم در خطر بودن پروژه تعریف می کند:عدم درک نیازهای مشتریعدم تعریف خوب از حوزه محصولعدم مدیریت مطلوب تغییراتتغییر فناوری انتخاب شدهتغییر نیازهای تجاریمهلت ها واقع بینانه نیستمقاومت کاربراناز بین رفتن حمایت مالیعدم مهارت افراد تیم پروژهعدم تلاش کافی18
اسلاید 19: زمستان 91مهندسی نرم افزارپروژه(ادامه)مفاهیم مدیریت پروژهراه حل های پیشنهادی John Reelدر آغاز کار درست گام بردارید.شتاب حرکت را حفظ کنید.پیشرفت کار را پیگیری کنید.هوشمندانه تصمیم گیری کنید.پس از وقوع حادثه آن را تحلیل کنید.19
اسلاید 20: زمستان 91مهندسی نرم افزاراصل W5HHمفاهیم مدیریت پروژه چرا این سیستم توسعه داده می شود؟ why چه چیزی انجام خواهد شد؟ What چه زمانی انجام خواهد شود؟ When چه کسی مسئول یک وظیفه است؟ Who چه جایگاهی از لحاظ سازمانی دارند؟ Where کار از نظر مدیریتی و فنی چگونه انجام خواهد شد؟How به چه میزان از هر منبع لازم است؟How Much20
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.