مهندسی نرم افزار (مفاهیم و اصول شی گرایی)
اسلاید 1: Mehdi shayesteh1
اسلاید 2: Mehdi shayesteh2مهندسي نرم افزارموضوع : مفاهيم و اصول شي ء گرايي ارائه دهنده : مهدي شايسته استاد مربوطه : آقاي موسوي نيمسال اول : 90-89 دانشگاه : پيام نورمشكين شهر دانشگاه پيام نور
اسلاید 3: Mehdi shayesteh3مفهوم شي ء گراييشي ء گرايي ما را قادر مي سازد تا جهان را به شيوه اي مدلسازي كنيم كه بهتر قابل درك و كاوش باشد.
اسلاید 4: Mehdi shayesteh4الگوي شي ء گرايي (OO )امروزه الگوي شي ء گرا ، ديدگاه كاملی از مهندسي نرم افزار ارائه مي دهد البته بايد از ابتداي فرآيند مهندسي نرم افزار از فناوري شي ء گرا استفاده كرد.
اسلاید 5: Mehdi shayesteh5
اسلاید 6: Mehdi shayesteh6مفاهیم شیء گراعملیات ، متدها ، سرویس ها پیام ها بسته بندی وراثت و چند ریختی
اسلاید 7: Mehdi shayesteh7عمليات ، متدها ،سرويس هايك شي ء ، داده ها را والگوريتمهايي كه اين داده ها را پردازش مي كنند ، بسته بندي مي كند. اين الگوريتمها را عمليات ، متدها ، سرويس ها مي نامند.
اسلاید 8: Mehdi shayesteh8کلاس : اثاثيه------------قيمتابعادوزنمکانرنگ------------خريدفروشجابجاييشيء : صندلي------------قيمتابعادوزنمکانرنگ------------خريدفروشجابجاييشيء تمام صفات خاصه و عملياتکلاس را به ارث مي برد
اسلاید 9: Mehdi shayesteh9پيام هاابزارهاي تعامل اشيا ء هستند.باعث برانگيختن رفتاري در شي ء گيرنده مي شود اين رفتار وقتي عملي اجرا شد مشاهده مي شود.شي ء فرستندهشي ء گيرنده( پارامتر ) عمل . فرستنده( پارامتر ) عمل . گيرندهشکل : مبادله پیام ها بین اشیا یک عمل در داخل شیء فرستنده به شکل زیر است :( پارامتر ) عمل . مقصد
اسلاید 10: Mehdi shayesteh10مثال : اگر شي ء B بخواهد عمليات OP10 از شي ء D را اجرا كند پيامي به شكل زير به D ارسال مي كند : A B C D OP1 OP2 OP3 OP4 OP9 OP10 OP4 OP5 OP6 OP7 OP8 مقدار برگشتي D.OP10 (data) D.Op10{Data} : پیام: مقدار بازگشتی
اسلاید 11: Mehdi shayesteh11بسته بنديبسته بندي يعني : همه ي اطلاعات يك شيء ، تحت يك نام بسته بندي می شوند تا به عنوان يك مشخصه از برنامه مجدداً بكار برده شوند.
اسلاید 12: Mehdi shayesteh12مزيت بسته بنديجزئيات داخلي پياده سازي رويه ها پنهان مي ماند (پنهان سازي اطلاعات) ساختمان داده ها وعملياتي كه داده ها را دستكاري مي كنند تحت يك نام كلاس ادغام مي شوند.واسط هاي ميان اشيا ء بسته بندي شده را ساده مي كند.
اسلاید 13: Mehdi shayesteh13وراثت وچند ريختيوراثت : انتقال بعضي صفات وعمليات به همديگرچند ريختي : مشخصه اي است كه اين امكان را فراهم مي كند كه عمليات هاي مختلف داراي نام يكسان باشند.
اسلاید 14: Mehdi shayesteh14شناسایی عناصر مدل شی ء گراشناسایی کلاس ها و اشیاءتعریف عملیات
اسلاید 15: Mehdi shayesteh15شناسايي كلاس ها واشيا ء اشيا ء خودشان را با يكي از راه هاي زير ابراز مي كنند:نام کلاس------------صفات مشخصه------------------عملياتوقايع واتفاقاتاجماعموجوديتهاي خارجيساختارهامکانهاواحدهاي سازمانينقشهاموجودیت های خارجیاجماعوقایع و اتفاقاتساختارهامکان هاواحدهای سازمانینقش ها
اسلاید 16: Mehdi shayesteh16ويژگي هاي يك شي ء مناسب براي سيستم OOاطلاعات حفظ شدهخدمات لازممشخصه هاي چند گانهمشخصه هاي مشتركعمليات مشتركنيازمندي هاي ضروري
اسلاید 17: Mehdi shayesteh17تعريف عمليات بيان گر رفتار يک شي ء بوده و به شکلي مشخصه هاي يک شيء را تغيير مي دهند.کلاس هاي عمليات.عملياتي كه به شكلي ، داده ها را تغيير مي دهند.عملياتي كه محاسبه را انجام مي دهند.عملياتي كه براي رخ دادن يك رويداد كنترلي برشي نظارت مي كنند.
اسلاید 18: Mehdi shayesteh18مديريت پروژه هاي نرم افزار شي ء گرافعاليت هاي موجود در اين مديريت : ايجاد يك چارچوب پردازشي مشترك براي پروژه.استفاده از متريك هاي تاريخي ومعين براي بسط تلاش ها وتخمين زمان.ايجاد محك هاي قابل ارائه كه پيشروي را قابل ارزيابي مي سازند.
اسلاید 19: Mehdi shayesteh19تعريف نقاط بازرسي براي سازماندهي خطرات ، تضمين كيفي وكنترل .مديريت تغييراتي كه به طور يكنواخت با پيشروي پروژه رخ مي دهند .پي گيري ، مشاهده وكنترل پيشرفت .
اسلاید 20: Mehdi shayesteh20چارچوب فرآيند مشترك (CPF)CPF ، رهيافت سازمان را در مورد طراحي نرم افزاربيان مي دارد .وظايف .شناسايي معيار براي ساخت و نگهداري نرم افزار.بررسي كارها ، معيارها وقطعات قابل ارائه .
اسلاید 21: Mehdi shayesteh21مدل موازي / بازگشتي توليد نرم افزارطرح ريزيطراحيتحليلتحليلطراحيتحليلطراحيطرح ريزيتحليلمدل نمونهارزيابي مشتريآزمايشطراحيطرح ريزيتحليلطراحيمدل نمونهآزمايشارزيابيمشتريطراحيتحليلطرح ريزيمدل نمونهآزمايشارزيابيمشترياقتباس كلاسهايقابل استفاده مجدداقتباس كلاسهاي قابل استفاده مجددپالايش و بازبينيتکرار تحليل/ طراحي اوليهپالايش و بازبينيپيشرفت بعديپيشرفتn امپالايش و بازبينيپالايش و بازبينياقتباس كلاسهايقابل استفاده مجدد
اسلاید 22: Mehdi shayesteh22تفاوت مدل موازي / بازگشتي با ساير مدل هاتشخيص اينكه مدلسازي تحليل وطراحي براي سيستم هاي شي گرايي را نمي توان در يك سطح انتزاعي يكنواخت به انجام رساند.تحليل وطراحي را مي توان به طور همزمان روي مولفه هاي مستقل از سيستم اجرا نمود.
اسلاید 23: Mehdi shayesteh23متريك ها وبرآورد پروژه شي ء گرامجموعه متريك هايي براي ارزيابي : تعداد متون سناريو تعداد كلاس هاي كليديتعداد كلاس هاي پشتيبانميانگين تعداد كلاس هاي پشتيبان در هر كلاس كليدي تعداد سيستم هاي فرعي
اسلاید 24: Mehdi shayesteh24برآورد پروژه شي ء گراتخمين ها را با استفاده از تجزيه کارها، تحليل امتياز کارکردي (FP) و هر روش ديگري که در مورد برنامه هاي کاربردي متعارف قابل اجراست، بدست آوريد.با استفاده از OOA خلاصه سناريوهايي نوشته و يک شماره را تعيين کنيد.با استفاده از OOA تعداد کلاس هاي اصلي ( کليد) را تعيين کنيد.
اسلاید 25: Mehdi shayesteh25نوع رابط را براي برنامه، طبقه بندي نموده و يک ضريب براي کلاس هاي پشتيبان ايجاد کنيد: Interface type multiplier NO GUI 2.0 Text-based user interface 2.25 GUI 2.5 Complex GUI 3.0
اسلاید 26: Mehdi shayesteh26تعداد کل کلاس ها ( اصلي + فرعي) را در ميانگين تعداد واحدهاي کاري در هر کلاس ضرب کنيد. تخمين مبتني بر کلاس را با ضرب تعداد ميانگين واحدهاي کاري در سناريوها، چک کنيد.
اسلاید 27: Mehdi shayesteh27ردگيري پيشرفت يك پروژه شي ء گرابايد معيارهاي عمده زير را براي ردگيري تکميل شده پنداشت:نقطه عطف : تحليل شي ء گرا تكميل شده : تمامي كلاس ها وسلسله مراتب كلاس تعريف شده وبازنگري شده اند. عمليات وصفات خاصه كلاس دررابطه با هر كلاس تعريف وبازنگري شده اند.
اسلاید 28: Mehdi shayesteh28روابط كلاس ايجاد وبازنگري شده اند.مدل رفتاري ايجاد وبازنگري شده اند.كلاس هاي قابل استفاده مجدد مورد توجه قرار گرفته اند.
اسلاید 29: Mehdi shayesteh29نقطه عطف : طراحي شي ء گرا تكميل شده: مجموعه سيستم هاي فرعي تعيين وبازنگري شده اندكلاس ها به سيستم هاي فرعي تخصيص يافته وبازنگري شده اند.مسئوليت ها وهمكاري ها شناسايي شده اند.صفات خاصه وعمليات طراحي وبازنگري شده اند.مدل پيغام بري ايجاد وبازنگري شده اند.
اسلاید 30: Mehdi shayesteh30نقطه عطف : برنامه نويسي شي ء گرا تكميل شده هر كلاس جديد ، در برنامه اي كه از مدل طراحي گرفته شده پياده سازي گرديده است. كلاس بندي هاي استخراجي (از كتابخانه قابل استفاده مجدد) پياده سازي شده اند.مدل نمونه افزايش يا ساخته مي شود.
اسلاید 31: Mehdi shayesteh31نقطه عطف : آزمون شي ء گرا تكميل شده درستي وكامل بودن تحليل شي ء گرا ومدل هاي طراحي بازنگري شده اند.شبكه اي از كلاس – مسئوليت – همكاري ارائه وبازنگري شده اند.موارد آزمون طراحي وآزمون هايي در سطح كلاس براي هر يك اجرا مي شود.
اسلاید 32: Mehdi shayesteh32موارد آزمون طراحي شده وآزمون گروهي تكميل مي گردد ودر آخر كلاس ها تركيب مي شوند.آزمون هاي سطح سيستم تكميل مي گردند.
اسلاید 33: Mehdi shayesteh33سوالات تستی1. شکل مقابل که توسط تیلور ارائه شده بیانگر کدام جنبه از مفهوم شیء گرا است ؟الف ) ارتباطب ) ارث بریج ) چند ریختید ) تجرید داده هاصفات مشخصهعملیات
اسلاید 34: Mehdi shayesteh342. با توجه به شکل مقابل پیامی که شئ B به شیئ D می فرستد ، با چه فرمتی است ؟الف ) message : [D.Op10.{Data}]ب ) message : [B.Op10.{Data}]ج ) message : [B.Return_v]د ) message : [D.Return_v]B D Op3Op4Op5Op11Op10
اسلاید 35: Mehdi shayesteh353. عبارت زیر تعریف کام یک از مفاهیم شیء گرایی است ؟” این مشخصه تعدادی از عملیات های مختلف را قادر می سازد تا دارای اسم یکسانی باشند ، این کار به نوبه خود اشیاء را از یکدیگر جدا نموده و هر کدام را مستقل می سازد “ الف ) بسته بندیب ) صفات خاصهج ) ارث برید ) چند ریختی
اسلاید 36: Mehdi shayesteh364. ادبرارد و گرادی بوچ ، چه مدلی برای تولید نرم افزار شیء گرا پیشنهاد دادند ؟الف ) مدل حلزونیب ) مدل مبتنی بر قطعهج ) مدل تکاملی / افزایشید ) مدل موازی / بازگشتی
اسلاید 37: Mehdi shayesteh37سوالات تشریحی1. تفاوت مدل موازي / بازگشتي با مدل هاي تكاملي يا مارپيچي در چيست؟2. ويژه گي هاي يك شي ء مناسب براي سيستم براساس پيشنهاد دكود ويورودن را نام ببريد؟3. گروه هاي مختلف كلاس هاي عمليات را نام ببريد؟
اسلاید 38: Mehdi shayesteh38پايان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.