صفحه 1:
+ لالز
صفحه 2:
عنوان
موتورهای القایی سه فاز
صفحه 3:
جکیده
موتور القایی نوعی از موتور جریان متناوب #6موتور_ آسنکرون
(غیرهمزمان) است که توان مورد نیاز در قسمت متح رت آن از طریق
القای الکترومغناطیسی تأمینن میشود. موتورهای AC Qt
پ رکاربردترین موتورهایی هستند که در سامانههای کنترل حر کت
صنعتی و همچنین خانگیبه کار گرفته میشوند. موتورهای سه فاز به
علت استفاده از برق سه فاز دارای اختلاف الکتریکی ۱۲۰ درجهای بین
هر یک از سیمپیچهای فازها هستند. این اختلاف موجب ORS
موتور با توجه به جهت فازها در سیمپيچها میشود و نیاز جه سیمپیچ
راه انداز را از پین میبرد. در این موتورها با جابه جایی دو فاز
میتوان جهت چرخش این موتورها را تغییر داد.
در این تحقیق ابتدا به معرفی موتورهای ۳فاز القایی و نحوه
کار کردشان میپردازيم و درآخر توضیحاتی از نحوه سیم پیچی را
بیان می کنیم. ۳/۳
صفحه 4:
مقدمه
موتورهای القلیی سه فاز (الکتروموتورهای سه فاز)؛ پ رکاربردترین
موتورهلیی هستند که برای به حرکت درآوردن چرخ های صنعت
از آنها استفاده می شود. طراحی ساده و مستحکم. قیمت ارزان؛
هزینه نگهداری پایین و اتصال آسانبه منبع سه فاز امتیازات اصلی
موتورهای القایی هستند. با اينکه ساختمان موتورهای القایی سه
فاز به مراقب ساده تر از موتورهای 1*6 است. ولی مکانیزم
عملکرد» کنترل سرعت و گشتاور در این نوع موتورها نیازمند
درک عمیق تری از مفاهیم الکترسیته و مغناطیس می باشد.
صفحه 5:
a
www.abyaran.com
۱
as a
شکل ۱- انواع موتورهای الکتریکی و کاربرد آن در صنعت
صفحه 6:
ساختمان موتور های القایی
به طور کلی هر ماشین القایی (موتور یا مولد القایی) از دو بخش
استاتور و رتور تشکیل شده است. استاتور بخش ثلبت و رتور بخش
متح رک ماشین می باشد. در شکل (۲) ساختمان ماشین القایی نشان
داده شده است. هر یکت از اجزای ماشین بر حسب عملکردشان بر
روی یکی از لين دو بخش قرار می گيرند. مثلا پرولنه خنك کننده
روی روتور نصب می شود.
جعیه ترمینال سس
شکل ۲- اجزای
تشکیل دهنده
يك موتور القا
پروانه خنک کننده
۳/۶
صفحه 7:
اساس کار موتورهای القایی
مدار الکتریکی موتور القبیی (الکتروموتور) سه فاز رتور سیم پیچی
شده مانند یک ترانسفورماتور سه فاز است. در واقع هر دو از اثر
القای نیروی محر که در سیم پیچ طرف دیگر استفاده می کنند لذا به
اين موتورها؛ موتورهای القایی گفته می شود.
البته در ساختار موتور القلیی بین سیم استاتور (اولیه) و رتور(انویه)
علاوه بر هسته مغناطیسی, فاصله هولیی نیز وجود دارد و از آنجا که
در قدرت های یکسان, نیروی محر که مغناطیسی بیشتری جهت غلبه
بر تلفات مکانیکی رتور و مقاومت مغناطیسی ناشی از فاصله هوایی
بین استاتور و رتور مورد نیاز است. بنابرلین در قدرت یکسان جریان
بی باری موتورهای القایی نسبت به ترانسفورماتورها بیشتر می باشد.
۳/۷
صفحه 8:
رتور استاتور
شکل ۳- مدار الکتریکی(پایین) و جعبه ترمینال(بالا)
موتور القایی با رتور سیم پیچی شده
۳/۸
صفحه 9:
دیاکرام الکتروموتورهای آسنکرون سه فاز یک طبقه یک سرعته
دیا گرام سیمبندی الکتروموتورها را در ۶ مرحله زیر محاسبه می کنیم:
|« محاسبات مربوط به رسم دیا گرام
۲ تشکیل جدول سیمبندی
۳ رسم دیاگرام
۶ سربندی و تشکیل قطبهای سیمپیچی
۳/۹
صفحه 10:
۱. محاسبات سیمبندی
در لین مرحله استفاده از گام قطبی, گام کلاف زاویه الکتریکی
شیارهاء: تعداد شیارهای هر فاز در زیر هر قطب و شماره
شیارهای شروع فازها را تعیین می کنیم.
۲ تشکیل جدول سیمبندی
جدول سیمبندی(شکل 4) موقعیت ۷2۰ ۲2۰ ۷1۰ ۲1۰
۷۷2 را در شیارهای استاتور نشان میدهد. در تشکیل این
جدول به تعداد قطبهای موتور ردیف و به تعداد فازهاء
ستون باز می کنیم. اگر یک موتور سه فاز. ءقطب داشته باشد.
قسمت اول جدول سیمبندی آن مطابق شکل (۶) ترسیم
میشود.
۳۰/۹۰
صفحه 11:
شکل ع- تشکیل جدول سیمبندی
=e
رامحاسبه می کنیم. فرض می کنیم تعداد ٩۳ برای تکمیل جدول ,مب
شیارهای استاتور برای جدول رسم شده ۳۱ عدد باشد. سپس مقدار
به دست می آوریم. |
a را به دست می آوریم 04
Ypm ۴
۱۳/۱۱
صفحه 12:
هرستون مربوط به هرفاز را درجدول شکا , ء به 0 قسمت می کنیم. (شکل ۵)
۶ ۷( 5 دنا ,نا كيد
| شکل ۵- تقسیم
| ستونهای هر فاز به
| ])قسمت
|
شیارهای شروع فازها را با محاسبه به دست میآوريم. در ابتدای هر
فاز. در ردیف اول مینويسیم و به اندازه 0 شمارههای متوللی آنها
را در جدول (شکل) منظور می کنیم. برای درج مشخصات در
جدول(شکل ۵) شیارهای شروع فازها به صورت زير مجاسبة میشوند:
١ه شروع فاز ,لا
Wak ye taney
۳
۳/۲ عد بد جاح نروعفز ,۱۷
صفحه 13:
۳۳ ولا لا ۷ ۷:۷ wy
es 6 |
۳ شیارهای شروع فازها
| |[
ردیفهای بعدی جدول را با ازفودن یکت گام قطبی به شمارههای
همستون ردیف بالاء تکمیل می کنیم.
گام قطبی موتوری با مشخصات جدول(شکل ۷) را میتوان از رابطه زیر
به دست آورد و جدول را کامل کرد.
Voy WW, ۷ | ولا إلا يد
۶ اه ود و | ۶ «| ود ۱
qu |
YI افزودن كام قطبى به 24 )23 | 22 | 19 | 17 |16 ]12 ]11 ]10 | ۱۳۹
19] 20| 21 | 25| 26] 27] 31/32 | 33
28|29| 30 | 34/35 ]36 | 4 | 5| 6
صفحه 14:
۳ رسم دیاگرام سیمبندی
دیاگرام سیمبندی را با روشهای مختلفی رسم می کنند. در
دیاگرامهای گسترده. استاتور را برش داده و دیاگرام رابه صورت
مسطح رسم می کنند.
در دیاگرامهای مسطح, بازوهای کلافها را به صورت ذوزنقه.
مستطیل يا "ضلعی رسم می کنند.
در دیاگرامهای مدور. برش عرضی استاتور را به صورت دایرهای
درنظر می گیرند و با استفاده از دوایر اطراف استاتور سیمبندی را
رسم می کنند.
به علت وجود خطوط بیشتر در دبا گرام سیمبندی, تعقیب سیمبندی
کاری مشکل است. برای آسان کردن تعقیب سیمبندی, معمولا در
ترسیم دیاگرام سیمبندی, مشخصات خطوط هر فازها را با رنک
جدا گانه رسم می کنند.
۳/۴
صفحه 15:
جدول شکل ۷ را درنظر میگیریم. باتوجه به هدالیت سيمها در داخل
شيارهاء انوع سيمبندى كلاف مساوى و متحدالمركز امكان يذير
است. اكر مطلبق جدول شكل8 بازوى كلافهاى سيم بيج 101و
2 رااز اجه ٠١ ابه ال ۳جه ۰۱۲ ۱۹به ۲۸ ۲۰به ۲۹ و ۲۱ به ۳۰
هدلیت کنیم. گام تمامی کلافها در سیم پیچی. مساوی خواهد شد.
شکل ٩ للف هدلیت یک كروه كلاف از سيم بيج 91[1 172 را نشان
میدهد. باتوجه به قسمت الف شکل ٩ محل قرا رگرفتن بازوها در
شیارهای استاتور مطابق قسمت ب شکل ٩ خواهد بود.
شكل +
۳۰/۵
صفحه 16:
eee aia از اس ]تزا
تاره واه 41۶6 اد میا
72 u2 ۷2 72 02 v2
ul vi ۷1 ul vi wi
الف- یکت كروه كلاف ب- تمام کلافها
شکل -٩ دیا کرام سیمبندی کلاف مساوی
۳/۶
صفحه 17:
اگر مطلبق جدول شکل ۱۰ بازوی کلافهای سیم پیچ 1لآو ۲72 را
از اجه ۰۱۲ ۲به ۰۱۱ ۳به ۱۰ ۱۹به ۳۰ ۲۰به ۲۹ و ۲۱جه ۲۸ هدایت
کنیم. گام کلافها در سيم بيعجى مساوی نبوده. ولی مر کز هر گروه
کلاف یکی میشود و درواقع سیمپیچی متحدالمر کز خواهیم داشت.
شکل ۱۱-للف یکت كروه كلاف از سيم بيج 71و 172 در سیمبندی
متحدالمر کز را نان میهد.
جا درنظر کرفتن جدول شکل ۰ اموقعیت بازوی کلافها در هر سه فاز
مطابق با شکل ۱۱-ب خواهد شد.
2m
2p
۳۰/۷
صفحه 18:
شکل ۱۱-الف-یکك كروه كلاف
‘Uy We Vi Uz Wy Ve U; We Vi ولا ۷ ۶
تمام کلافهای دیا گرام مدور ای کلاف متحدا! 3
۳/0
صفحه 19:
۴ سربندی و تشکیل قطبها
برای سربندی گروه کلافهای هر فاز. به تعداد گروه کلافها در
هر فاز مراجعه go کنيم و اگر 3<۳) باشد از اتصال نزدیکك
استفاده میی کنیم.
برای قطبسازی, معمولاً یک لحظه از منحنی سه فاز را که
تغذ یه کننده موتور است. درنظر میگیرند و باتوجه به موقعیت
فازهاء جربانهای مثبت را ورودی(درونسو) با علامت لاو
جریانهای منفی را خروجی(برونسو) با علامت ل] منظور می کنیم.
۳۰/۹
صفحه 20:
بایان یمان
