صفحه 1:
!إمادسيج یعنی دهکده علم و دانش ایران
مادسیج: شبکه آموزشی پژوهشی دانشجویان ایران
Madsg.com
صفحه 2:
موتورهاي الكتريکي
يك موتورالكتريكي الكتريسيته رابه حركت مكانيكي تبديل
آمي کند
عمل عكس أن كه تبديل حرکت مکانیکی به الکتریسیته است
.توسط زنراتور صورت مي كيرد
صفحه 3:
اغلب موتورهاى الكتريكى دوارندء اما موتور
خطى هم وجود دارد. در يك موتور دوار بخش
متحرك كه معمولا درون موتوراست
.روتوروبخش ثابت استاتور خوانده مي شود
صفحه 4:
انواع موتور ها
ام
0
صفحه 5:
0(
يكى از اولين موتورهاى دوارء توسط مايكل فارادي درسال "
0 م ساخته شد
CWE DE Tere ا ل eS COED Te Cre
شودمي تواند براي كارهاي مكانيکي از قبیل به حرکت درآوردن
پمپ ها گرداندن ماشین هاي ابزار و غیره به کار رود.همچنین از
wee SEE OE Te) رن رك
كاربردهاي كه به كنترل سرعت نياز دارد استفاده مي شود.بعضي
از این موارد عبارتند از:برسهاي دستگاه Gl te le
برقي ,وسایل نقلیه و آسانسورها. موتورهاي جریان مستقیم در اندازه
.هاي مختلفي از 6(0(/60) اسب بخار تا هزارها اسب ساخته مي شود
صفحه 6:
سرعت موتور دي سي به مجموعه اى از ولتاٌ و جريان عبورى از سيم
پیچهای موتور بستگی دارد.سرعت موتور دي سي وابسته به ولتاژ
و گشتاور آن و ابسته به جریان است. معمولا سرعت توسط ولتاژ
متغیر یا عبور جریان و با استفاده از تپها(نوعی کلید تغییر دهنده
وضعيت سيم بيج) در سيم بيجى موتور يا با داشتن يك منبع ولتاز
متغير » كنترل مىشود.به دليل اينكه اين نوع از موتورمىتواند در
سرعت هاي يايين كشتاورى زياد ايجاد كند معمولااز آن در
».كاربردهاي كششي نظير لوكوموتيوها استفاده مي كنند
صفحه 7:
۱0۱/۵ ۱
0
آرمیچر -1
قطبهاوميدانتحريك -2
ا اع
كاسه موتور (قالاقه) -4
جاروبك هاينكه دارندم -5
صفحه 8:
صفحه 9:
موتورهايسري-1
Pal Ce) eee OC aa SE)
موتور هایکمپوند-3
اين سه نوع از نظر شکل ظاهری مشابه اند. تفاوت آنها در
ساختمان سیم پیچی کلافهای میدان تحریک و اتصال بین
.كلافهاى ميدان و ايميجر است
صفحه 10:
موثورهاي سري
موتورهاى سرى شامل سيم بيج هاى ميدان متشكل از جندين
eee rey ا ل 2
ا ل ا ا ل BE ee Sr ron
راه اندازى زیاد و مشخصه سرعت متغیر می باشد . هر
جه بار بيشتر باشد » سرعت آن كاهش مى يابد . موتور
te aren ا ا Se Re
. قطارهاى برقى و غيره به كار مى رود
صفحه 11:
موتور شنت (موازی)
شامل يك ميدان متشكل از تعداد زيادى دورسيم ييجى است
که به طور موازی با آرمیچرمتصل شده است و در شکل
ديده مى شود. اين موتور داراى كشتاور متوسط و مشخصة
سرعت ثابت مى باشد و براى كاربردهايى كه احتياج به
سرعت ثابت دارند » از قبيل يرس مته اى و دستكاههاى
.تراش و غيره به كار مى رود
صفحه 12:
موتور کمپوند
Pe TO emp SE Coty WEEE Ee DS) ار
ميدان تركيبى ازميدانهاى سرى وشنت بوده ومتشكل
ازدوقسمت می باشد. یک قسمت(میدان سری) به طورسری
به آرمیچرمتصل شده وقسمت دیگر(میدان شنت) به
طورموازى با ارميجراتصال يافته است.مشخصات اين
.موتور- تركيبي از موتور سري وموتور شنت مي باشد
صفحه 13:
ساختمان كلافهاى ميدان تحريك
کلافهای میدان سری با دورنسبتاً کم ازسیم کلفت پیچیده می
۱
كلاف هاى ميدان هاى شنت شامل تعداد دورهاى زياد از سيم
نازك مى باشند
كلاف ميدان كميوند تركيبى از ميدان سرى و شنت مى باشد
صفحه 14:
۱ een a Pe
۱9 UNE R Ee) Ne) Ra We Tne NEL OE To
مى شوند كه يلاريته قطب ها يك در ميان شمال و جنوب
Bee eye ee Te eee)
Ee eee ee rae en
,باید یک در میان شمال و جنوب باشد
صفحه 15:
در یک مونور دو قطبی میدان
ها طوری وصل میشوند که یک قطب شمال و
یک قطب جنوب تشكيل شود
صفحه 16:
صفحه 17:
0 2
3 ل لات ا TCE Te)
ميكردد. ميدانها به طور سرى متصل شده اند و سيس به
.طور سرى با آرميجر قرار كرفته اند
ميد أن سر
seid
۰ چند روش براي نشان داداتصالات یکموتورسری دوفطیی .
صفحه 18:
ا
,موتور. شنت طبق شکل زیر متصل مي گردد
صفحه 19:
اتصال موتور هاي کمپوند
Bee CH eter ار
صفحه 20:
معكوس كردن 9
جهت جرخش موتورهاي جريان مستقيم با تغيير جهت جريان
ال شود . در موتورهای سری
روش معمول اين است که جهت جریان در آرمیچر را
.معکوس کنیم
صفحه 21:
بت چرخش موتور سری دوقطبی spe et bey
در رميجر عوض ميشود
صفحه 22:
i
ah ee
-جهت چرخش موتور سری دوقطبی توسط جهت
, قطیمای میدان عوض میشود
صفحه 23:
تغییر جهت جر خش د x موتور شنت همانند
Be ile 1-0
۱ انجام مق شود
shunt sham
۶67 -
1 7 SOT
1 = =
0
0
یک موتورشنت دوقطبی بعکوس شدهدر مدارآرمیچر.
صفحه 24:
لكر موتور با روشنكردنكليد بكار نيفتد . عيبممكنلستبه -1
: عللزير باشد
. الف - فیوز یا مدار محافظتی باز است
. ب- جارویکهای کثیف یا عایق شده است
. ج- میدان تحریک , اتصال کوتاه شده یا ببدنه وصل می باشد
ead) parca glial gy sath ley er agen)
ار اك
. و- جارویک نگهدار ببدنه وصل شده است
|
Ree ee gin اكت
صفحه 25:
لگر موتور کند کار کند » عیبممکن لستبعللزیر -
: باشد
, الف - آرمیچر یا کلکتور اتصال کوناه شده
.ب- ياطاقانها » فرسوده شده اند
.ج- كلافهاى آرميجر قطع شده است
.د- جاروبكها خارج از وضعيت خنثى قرار كرفته اند
ا 20 ل
prea opie
صفحه 26:
لگر موتور- سریعتر از سر عتلسب بچرخد » عیبممکنلست.
: بعللزير باشد
| ميدان شنت باز است
.ب- موتور سرى بدون بار كار مى كند
ا میدان تحریک اتصال کوتاه شده یا بیدنه وصل میباشد
تال Ti Gaye iy ele
صفحه 27:
0 ED ee ene eta
اك eee ee
2 ا an
. د- میدان اتصال کوتاه شده یا ببدنه اتصال يافته
,و- سرهای سیم ل
.ز- اتصال غلط سرهای سیم
ح جاروبکها در خارج از محل خنثی قرار گرفته اند
. ط- مدار ميدان قطع (باز) است
.ی- تیغه های کلکتور بلند و کوتاه است
باب
ار
صفحه 28:
دک رو مارا( ماک سر لكر اس لكا Ise EL
ence ۷
,بب- تیغه های کلکتور بلند و کوتاه است
1 ee
. د- آرمیچر نامتعادل است
era oY سید سورع رس یسیع له روز رس سا رو
االف اضاند بار مر جرد ات
ب. موتور جرقه می زند
. ج- یاطاقانها سفت (تنگ) است
es AS etl GS. ار
-فشار بیش از حد روی جاروبکها وجود دارد و
صفحه 29:
۹ F154
انواع موتورهاي۸ :عبارتند از
موتور هایلیسیتك ف از -1
موتور هايچند فاز-2
موتورهاهيافاز شكسته-3
....موتورهاهخازنيو-4
صفحه 30:
موتورهای 90) تک فاز
معمولي ترين موتور تك فاز موتور سنكرون قطب جاكدار
eae] اك ا ا ا ۱7
Te] ا ۱۱ 001211
را
فازموتورالقايى استء كه اغلب درلوازم بزرك نظيرماشين
re ل و با
موتور ها میتوانند گشتاورراه اندازی بزرگتری رابااستفاده
1
.یک کلید گریزایجاد کنند
صفحه 31:
موتورهاي جندفاز
موتور هاي جند فازه موتورهاي متناوبي هستند كه به صورت
دو فاز يا سه فاز كار مي كنند. هر دو از لحاظ ساختماني
.مشابه بوده و فقط اتصال داخلي كلافهايشان متفاوت است
صفحه 32:
موتورهاي سه فاز ۰
موتورهاي سه فاز در اندازه هاي مختلف از قدرتهاي كمتر از يك اسب
بخار تا قدرت هاي جند هزار اسب ساخته مي شوند.اين موتورها
تقریبا داراي مشخصه سرعت ثابت بوده طوري طرح میگردند که
مشخصه كشتاورشان متغير باشد . بعضي از آنها داراي كشتاور راه
اندازي زياد و بعضي ديكر داراي كشتاور راه اندازي كم هستند.
برخي از اين موتورها طوري طرح گشته اند که جریان راه
اندازيشان نرمال و در بعضي ديكر اين جريان زياد مي باشد.اين
موتورها براي ولتازها و فركانسهاي استانداردساخته مي شوند و
پا از اين
ae pike Tee Ieee e ل ل
,بسياري وسائل دیگر استفاده مي شوند
صفحه 33:
re wajexecer شك
*موكور مجه فا 7
ال
رتور-2
ا كه
صفحه 34:
تور سهها
استاتور یک مونور سهعاز
صفحه 35:
اشکالات معمول و تعمیر آنها
:لگر يكموتور چند فاز رام نیفتد لشکا (ممکنلستاز موارد زیر باشد-1
.الف) فیوز سوخته است
.ب) یاطاقانها فرسوده شده اند
.ج) بار موتور زیاد است
.د) فاز قطع شده است
.ه) يك کلاف یا يك گروه کلاف اتصال کوتاه شده است
.و) مفتول هاي رتور شل شده اند
.د) اتصالات داخلي غلط مي باشند
.ح) باطاقان گریپاژ کرده
.ط) كنترولر خراب است
.ي)سیم پيچي به بدنه اتصال دارد
صفحه 36:
بر موتور جند فاز خوبكار نكند لشكا-لثممكنلستبه شرح زير باشند-2
.الف) فیوز سوخته است
«ب) یاطاقانها فرسوده شده اند
50
.د) فاز معکوس شده است
.ه) فاز قطع شده است
.و) اتصالات موازي قطع اند
.ز) سيم بيجي به بدنه اتصال دارد
.ح) مفتول هاي رتور شل شده اند
.ط) ولتاژ با فرکانس صحیح نمي باشد
صفحه 37:
لگر موتوربه لهستگيی چرخد ممکنستکه لشکا-اخزیر-3
:پیش لمدم باشد
.الف)كلاف يا كّروه كلاف اتال كوتاه شده باشند
.ب)كلاف يا كروه معكوس باشند
«ج) پاطاقانها فرسوده شده اند
.د) بار اضافي روي موتور افتاده است
ه) اتصالات غلط اند(فاز معكوس شده است.)
.و) مفتول هاي رتور شل شده اند
صفحه 38:
:لكر موتور خيلوداغ شود-4
.الف) بار موتور زياد است
.ب) ياطاقانها فرسوده شده انديا تنك مي باشند
.ج) كلاف يا كروه اتال كوتاه است
.د) موتور با يك فاز. مي چر خد
.ه) مفتول هاي رتور شل شده اند
صفحه 39:
موتورهاي با فاز شكسته
موتور با فاز شکسته موئور جریان متناوبي است که معمولا با
قدرت كمتر از يك اسب بخار ساخته ميشود و در وسايلي از
قبيل ماشينهاي رختشويي. مشعل ها.يميهاي كوجك استفاده
مي شود.اين موتورها شامل جهار قسمت اصلي است كه
si) -:5! ie ا ل لك ل ل
مکانیزم گریز از مرکز که در داخل موتور قرار دارد. این
موتور در مواقعي که به گشتاور متوسط احتیاج باشد مورد
. استفاده قرار مي گیرد وبا برق تك فاز کار مي کند
صفحه 40:
موتور هاي خازني
موتور خازني با جریان متناوب کار مي کند ودر اندازه هاي
ت00 لسبقدرتساخته ميشود وبه مقدارزیادیدر ی خچا لا /20
ها گمپر سور ها,مشعل هر ماشينهایر ختشو یی مبظ وتهویه مطبوع به
تکار ميرود.ساختمانلینموتور ها شبیه موتورهاییا فاز شکسته مي
RPO a IDC Ear nee len pe reimn Cory ven meh an
دارد و بسه طور مسریسا سیم پیج oS eee ee
بپ كد ميكيرد. ergncey 0
و قرارگیرد .موتور خازنيیه صورتزیر Son
اش کرو SE) gift BI از ار 7
.سيم ييج ۳ 0
صفحه 41:
موتورهاى يلداى
ل ل 5
روتور درونى » شامل آهنرباهاى دائمى توسط يك دسته از
آهترباهای خارجی که به صورت الکترونیکی روشن و خاموش
مىشوندء كنترل مىشود. يك موتور يلهاى تركيبى از يك موتور
Ree Te COE Eee ee eke Peete Bel
توسط بخشى از يك سيستم دندهاى در حالتهاى موقعيتى معينى قرار
میگیرند» ا 5
آرام بجرخند. موتورهاى يلداى كنترل شده با كامييوتر يكى از
فرمهاى سيستمهاى تنظيم موقعيت استء بويزه وقتى كه بخشى از
.يك سيستم ديجيتال داراى كنترل فرمان بار باشند
صفحه 42:
موتورهای خطی
يك موتور خطي اساسا يك موتور. الكتريکي است که از حالت
دوار درامده تا بجاي اينكه يك كشتاور كردشي توليد كند يك
نيروي خطي توسط ايجاد يك ميدان الكترومغناطيسي سيار
درطولش به وجود مي آورد.موتورهاي خطي اغلب
,موتورهاي القايي یا پله اي هستند
صفحه 43:
موتورهاي الكتر يکي
:تهیه کننده
صفحه 44:
www.persianengineer.blogfa.com
وبلاگ مهندسی ساخت و تولید
صفحه 45:
ایران عدد ۱ را به شماره زیر پیامک کنید
SER ee
MAD .COM