صفحه 1:
!إمادسيج یعنی دهکده علم و دانش ایران مادسیج: شبکه آموزشی پژوهشی دانشجویان ایران ‎Madsg.com‏

صفحه 2:
موتورهاي الكتريکي يك موتورالكتريكي الكتريسيته رابه حركت مكانيكي تبديل آمي کند عمل عكس أن كه تبديل حرکت مکانیکی به الکتریسیته است .توسط زنراتور صورت مي كيرد

صفحه 3:
اغلب موتورهاى الكتريكى دوارندء اما موتور خطى هم وجود دارد. در يك موتور دوار بخش متحرك كه معمولا درون موتوراست .روتوروبخش ثابت استاتور خوانده مي شود

صفحه 4:
انواع موتور ها ام 0

صفحه 5:
0( يكى از اولين موتورهاى دوارء توسط مايكل فارادي درسال " 0 م ساخته شد ‎CWE DE Tere‏ ا ل ‎eS COED Te Cre‏ شودمي تواند براي كارهاي مكانيکي از قبیل به حرکت درآوردن پمپ ها گرداندن ماشین هاي ابزار و غیره به کار رود.همچنین از ‎wee SEE OE Te)‏ رن رك كاربردهاي كه به كنترل سرعت نياز دارد استفاده مي شود.بعضي از این موارد عبارتند از:برسهاي دستگاه ‎Gl te le‏ برقي ,وسایل نقلیه و آسانسورها. موتورهاي جریان مستقیم در اندازه .هاي مختلفي از 6(0(/60) اسب بخار تا هزارها اسب ساخته مي شود

صفحه 6:
سرعت موتور دي سي به مجموعه اى از ولتاٌ و جريان عبورى از سيم پیچهای موتور بستگی دارد.سرعت موتور دي سي وابسته به ولتاژ و گشتاور آن و ابسته به جریان است. معمولا سرعت توسط ولتاژ متغیر یا عبور جریان و با استفاده از تپها(نوعی کلید تغییر دهنده وضعيت سيم بيج) در سيم بيجى موتور يا با داشتن يك منبع ولتاز متغير » كنترل مىشود.به دليل اينكه اين نوع از موتورمىتواند در سرعت هاي يايين كشتاورى زياد ايجاد كند معمولااز آن در ».كاربردهاي كششي نظير لوكوموتيوها استفاده مي كنند

صفحه 7:
۱0۱/۵ ۱ 0 آرمیچر -1 قطبهاوميدانتحريك -2 ا اع كاسه موتور (قالاقه) -4 جاروبك هاينكه دارندم -5

صفحه 8:

صفحه 9:
موتورهايسري-1 Pal Ce) eee OC aa SE) موتور های‌کمپوند-3 اين سه نوع از نظر شکل ظاهری مشابه اند. تفاوت آنها در ساختمان سیم پیچی کلافهای میدان تحریک و اتصال بین .كلافهاى ميدان و ايميجر است

صفحه 10:
موثور‌هاي سري موتورهاى سرى شامل سيم بيج هاى ميدان متشكل از جندين ‎eee rey‏ ا ل 2 ا ل ا ا ل ‎BE ee Sr ron‏ راه اندازى زیاد و مشخصه سرعت متغیر می باشد . هر جه بار بيشتر باشد » سرعت آن كاهش مى يابد . موتور ‎te aren‏ ا ا ‎Se Re‏ . قطارهاى برقى و غيره به كار مى رود

صفحه 11:
موتور شنت (موازی) شامل يك ميدان متشكل از تعداد زيادى دورسيم ييجى است که به طور موازی با آرمیچرمتصل شده است و در شکل ديده مى شود. اين موتور داراى كشتاور متوسط و مشخصة سرعت ثابت مى باشد و براى كاربردهايى كه احتياج به سرعت ثابت دارند » از قبيل يرس مته اى و دستكاههاى .تراش و غيره به كار مى رود

صفحه 12:
موتور کمپوند ‎Pe TO emp SE Coty WEEE Ee DS)‏ ار ميدان تركيبى ازميدانهاى سرى وشنت بوده ومتشكل ازدوقسمت می باشد. یک قسمت(میدان سری) به طورسری به آرمیچرمتصل شده وقسمت دیگر(میدان شنت) به طورموازى با ارميجراتصال يافته است.مشخصات اين .موتور- تركيبي از موتور سري وموتور شنت مي باشد ‎

صفحه 13:
ساختمان كلافهاى ميدان تحريك کلافهای میدان سری با دورنسبتاً کم ازسیم کلفت پیچیده می ۱ كلاف هاى ميدان هاى شنت شامل تعداد دورهاى زياد از سيم نازك مى باشند كلاف ميدان كميوند تركيبى از ميدان سرى و شنت مى باشد

صفحه 14:
۱ een a Pe ۱9 UNE R Ee) Ne) Ra We Tne NEL OE To ‏مى شوند كه يلاريته قطب ها يك در ميان شمال و جنوب‎ Bee eye ee Te eee) Ee eee ee rae en ,باید یک در میان شمال و جنوب باشد

صفحه 15:
در یک مونور دو قطبی میدان ها طوری وصل میشوند که یک قطب شمال و یک قطب جنوب تشكيل شود

صفحه 16:

صفحه 17:
0 2 3 ‏ل لات ا‎ TCE Te) ‏ميكردد. ميدانها به طور سرى متصل شده اند و سيس به‎ ‏.طور سرى با آرميجر قرار كرفته اند‎ ميد أن سر ‎seid‏ ۰ چند روش براي نشان داداتصالات یک‌موتورسری دوفطیی .

صفحه 18:
ا ,موتور. شنت طبق شکل زیر متصل مي گردد

صفحه 19:
اتصال موتور هاي کمپوند ‎Bee CH eter‏ ار ‎

صفحه 20:
معكوس كردن 9 جهت جرخش موتورهاي جريان مستقيم با تغيير جهت جريان ال شود . در موتور‌های سری روش معمول اين است که جهت جریان در آرمیچر را .معکوس کنیم

صفحه 21:
بت چرخش موتور سری دوقطبی ‎spe et bey‏ در رميجر عوض ميشود

صفحه 22:
i ah ee ‏-جهت چرخش موتور سری دوقطبی توسط جهت‎ , ‏قطیمای میدان عوض میشود‎

صفحه 23:
تغییر جهت جر خش د ‎x‏ موتور شنت همانند ‎Be ile 1-0‏ ۱ انجام مق شود shunt sham ۶67 - 1 7 SOT 1 = = 0 0 یک موتورشنت دوقطبی بعکوس شده‌در مدارآرمیچر.

صفحه 24:
لكر موتور با روشنكردنكليد بكار نيفتد . عيبممكنلستبه -1 : عللزير باشد . الف - فیوز یا مدار محافظتی باز است . ب- جارویکهای کثیف یا عایق شده است . ج- میدان تحریک , اتصال کوتاه شده یا ببدنه وصل می باشد ‎ead) parca glial gy sath ley er agen)‏ ار اك . و- جارویک نگهدار ببدنه وصل شده است | ‎Ree ee gin‏ اكت ‎ ‎

صفحه 25:
لگر موتور کند کار کند » عیبممکن لستبعلل‌زیر - : باشد , الف - آرمیچر یا کلکتور اتصال کوناه شده .ب- ياطاقانها » فرسوده شده اند .ج- كلافهاى آرميجر قطع شده است .د- جاروبكها خارج از وضعيت خنثى قرار كرفته اند ا 20 ل ‎prea opie‏

صفحه 26:
لگر موتور- سریعتر از سر عتلسب بچرخد » عیب‌ممکن‌لست. : بعللزير باشد | ميدان شنت باز است .ب- موتور سرى بدون بار كار مى كند ا میدان تحریک اتصال کوتاه شده یا بیدنه وصل میباشد تال ‎Ti Gaye iy ele‏

صفحه 27:
0 ED ee ene eta ‏اك‎ eee ee 2 ‏ا‎ an . د- میدان اتصال کوتاه شده یا ببدنه اتصال يافته ,و- سرهای سیم ل .ز- اتصال غلط سرهای سیم ح جاروبکها در خارج از محل خنثی قرار گرفته اند . ط- مدار ميدان قطع (باز) است .ی- تیغه های کلکتور بلند و کوتاه است باب ار

صفحه 28:
دک رو مارا( ماک سر لكر اس لكا ‎Ise EL‏ ‎ence‏ ۷ ,بب- تیغه های کلکتور بلند و کوتاه است 1 ee . د- آرمیچر نامتعادل است ‎era oY‏ سید سورع رس یسیع له روز رس سا رو ‏االف اضاند بار مر جرد ات ‏ب. موتور جرقه می زند ‏. ج- یاطاقانها سفت (تنگ) است ‎es AS etl GS.‏ ار ‏-فشار بیش از حد روی جاروبکها وجود دارد و ‎ ‎

صفحه 29:
۹ F154 انواع موتور‌هاي۸ :عبارتند از موتور هایلیسیتك ف از -1 موتور هاي‌چند فاز-2 موتورهاهيافاز شكسته-3 ....موتورهاهخازنيو-4

صفحه 30:
موتورهای 90) تک فاز معمولي ترين موتور تك فاز موتور سنكرون قطب جاكدار ‎eae]‏ اك ا ا ا ۱7 ‎Te]‏ ا ۱۱ 001211 را فازموتورالقايى استء كه اغلب درلوازم بزرك نظيرماشين ‎re‏ ل و با موتور ها می‌توانند گشتاورراه اندازی بزرگتری رابااستفاده 1 .یک کلید گریزایجاد کنند

صفحه 31:
موتورهاي جندفاز موتور هاي جند فازه موتورهاي متناوبي هستند كه به صورت دو فاز يا سه فاز كار مي كنند. هر دو از لحاظ ساختماني .مشابه بوده و فقط اتصال داخلي كلافهايشان متفاوت است

صفحه 32:
موتورهاي سه فاز ۰ موتورهاي سه فاز در اندازه هاي مختلف از قدرتهاي كمتر از يك اسب بخار تا قدرت هاي جند هزار اسب ساخته مي شوند.اين موتورها تقریبا داراي مشخصه سرعت ثابت بوده طوري طرح میگردند که مشخصه كشتاورشان متغير باشد . بعضي از آنها داراي كشتاور راه اندازي زياد و بعضي ديكر داراي كشتاور راه اندازي كم هستند. برخي از اين موتورها طوري طرح گشته اند که جریان راه اندازيشان نرمال و در بعضي ديكر اين جريان زياد مي باشد.اين موتورها براي ولتازها و فركانسهاي استانداردساخته مي شوند و پا از اين ‎ae pike Tee Ieee e‏ ل ل ,بسياري وسائل دیگر استفاده مي شوند

صفحه 33:
‎re wajexecer‏ شك ‏*موكور مجه فا 7 ال ‏رتور-2 ‏ا كه

صفحه 34:
تور سهها استاتور یک مونور سه‌عاز

صفحه 35:
اشکالات معمول و تعمیر آنها :لگر يك‌موتور چند فاز رام نیفتد لشکا (ممکن‌لستاز موارد زیر باشد-1 .الف) فیوز سوخته است .ب) یاطاقانها فرسوده شده اند .ج) بار موتور زیاد است .د) فاز قطع شده است .ه) يك کلاف یا يك گروه کلاف اتصال کوتاه شده است .و) مفتول هاي رتور شل شده اند .د) اتصالات داخلي غلط مي باشند .ح) باطاقان گریپاژ کرده .ط) كنترولر خراب است .ي)سیم پيچي به بدنه اتصال دارد

صفحه 36:
بر موتور جند فاز خوبكار نكند لشكا-لثممكنلستبه شرح زير باشند-2 .الف) فیوز سوخته است «ب) یاطاقانها فرسوده شده اند 50 .د) فاز معکوس شده است .ه) فاز قطع شده است .و) اتصالات موازي قطع اند .ز) سيم بيجي به بدنه اتصال دارد .ح) مفتول هاي رتور شل شده اند .ط) ولتاژ با فرکانس صحیح نمي باشد

صفحه 37:
لگر موتوربه لهستگيی چرخد ممکنستکه لشکا-اخزیر-3 :پیش لمدم باشد .الف)كلاف يا كّروه كلاف اتال كوتاه شده باشند .ب)كلاف يا كروه معكوس باشند «ج) پاطاقانها فرسوده شده اند .د) بار اضافي روي موتور افتاده است ه) اتصالات غلط اند(فاز معكوس شده است.) .و) مفتول هاي رتور شل شده اند

صفحه 38:
:لكر موتور خيلوداغ شود-4 .الف) بار موتور زياد است .ب) ياطاقانها فرسوده شده انديا تنك مي باشند .ج) كلاف يا كروه اتال كوتاه است .د) موتور با يك فاز. مي چر خد .ه) مفتول هاي رتور شل شده اند

صفحه 39:
موتورهاي با فاز شكسته موتور با فاز شکسته موئور جریان متناوبي است که معمولا با قدرت كمتر از يك اسب بخار ساخته ميشود و در وسايلي از قبيل ماشينهاي رختشويي. مشعل ها.يميهاي كوجك استفاده مي شود.اين موتورها شامل جهار قسمت اصلي است كه ‎si) -:5! ie‏ ا ل لك ل ل مکانیزم گریز از مرکز که در داخل موتور قرار دارد. این موتور در مواقعي که به گشتاور متوسط احتیاج باشد مورد . استفاده قرار مي گیرد وبا برق تك فاز کار مي کند

صفحه 40:
موتور هاي خازني موتور خازني با جریان متناوب کار مي کند ودر اندازه هاي ت00 لسبقدرتساخته مي‌شود وبه مقدارزیادیدر ی خچا لا /20 ها گمپر سور ها,مشعل هر ماشينهایر ختشو یی مبظ وتهویه مطبوع به تکار ميرود.ساختمان‌لین‌موتور ها شبیه موتورهاییا فاز شکسته مي ‎RPO a IDC Ear nee len pe reimn Cory ven meh an‏ دارد و بسه طور مسریسا سیم پیج ‎oS eee ee‏ بپ كد ميكيرد. ‎ergncey‏ 0 و قرارگیرد .موتور خازنيیه صورتزیر ‎Son‏ ‏اش کرو ‎SE) gift BI‏ از ار 7 .سيم ييج ۳ 0

صفحه 41:
موتورهاى يلداى ل ل 5 روتور درونى » شامل آهنرباهاى دائمى توسط يك دسته از آهترباهای خارجی که به صورت الکترونیکی روشن و خاموش مىشوندء كنترل مىشود. يك موتور يلهاى تركيبى از يك موتور ‎Ree Te COE Eee ee eke Peete Bel‏ توسط بخشى از يك سيستم دندهاى در حالتهاى موقعيتى معينى قرار می‌گیرند» ا 5 آرام بجرخند. موتورهاى يلداى كنترل شده با كامييوتر يكى از فرمهاى سيستمهاى تنظيم موقعيت استء بويزه وقتى كه بخشى از .يك سيستم ديجيتال داراى كنترل فرمان بار باشند

صفحه 42:
موتورهای خطی يك موتور خطي اساسا يك موتور. الكتريکي است که از حالت دوار درامده تا بجاي اينكه يك كشتاور كردشي توليد كند يك نيروي خطي توسط ايجاد يك ميدان الكترومغناطيسي سيار درطولش به وجود مي آورد.موتورهاي خطي اغلب ,موتور‌هاي القايي یا پله اي هستند

صفحه 43:
موتور‌هاي الكتر يکي :تهیه کننده

صفحه 44:
www.persianengineer.blogfa.com ‏وبلاگ مهندسی ساخت و تولید‎

صفحه 45:
ایران عدد ۱ را به شماره زیر پیامک کنید SER ee MAD .COM

!!مادسیج یعنی دهکده علم و دانش ایران مادسیج ،شبکه آموزشی پژوهشی دانشجویان ایران ‏Madsg.com موتورهاي الكتريكي يك موتورالكتريكي الكتريسيته رابه حركت مكانيكي تبديل .مي كند عمل عکس آن که تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسيته است .توسط‍‍ژنراتور صورت مي گيرد اغلب موتورهای الکتریکی دوارند ،اما موتور خطی هم وجود دارد .در یک موتور دوار بخش متحرک که معموالً درون موتوراست .روتوروبخش ثابت استاتور خوانده مي شود انواع موتورها موتورهايDC1- موتورهايAC-2 موتورهايDC یکی از اولین موتورهای دوار ،توسط مايكل فارادي درسال 1821.م ساخته شد يك موتوردي سي ماشيني است كه وقتي به آن جريان مستقيم داده مي شودمي تواند براي كارهاي مكانيكي از قبيل به حركت درآوردن پمپ ها گرداندن ماشين هاي ابزار و غيره به كار رود.همچنين از موتورهاي الكتريكي جريان مستقيم به طور وسيعي براي كاربردهاي كه به كنترل سرعت نياز دارد استفاده مي شود.بعضي از اين موارد عبارتند از:پرسهاي دستگاه چاپ .قطارهاي برقي .وسايل نقليه و آسانسورها .موتورهاي جريان مستقيم در اندازه .هاي مختلفي از 100/1اسب بخار تا هزارها اسب ساخته مي شود ‏ سرعت موتور دي سي به مجموعه ای از ولتاژ و جریان عبوری از سیم پیچهای موتور بستگی دارد.سرعت موتور دي سي وابسته به ولتاژ و گشتاور آن وابسته به جریان است .معموالً سرعت توسط ولتاژ متغیر یا عبور جریان و با استفاده از تپها(نوعی کلید تغییر دهنده وضعیت سیم پیچ) در سیم پیچی موتور یا با داشتن یک منبع ولتاژ متغیر ،کنترل می‌شود.به دليل اينكه این نوع از موتورمی‌تواند در سرعت هاي پایین گشتاوری زیاد ایجاد کند معموالاز آن در .،كاربردهاي كششي نظير لوكوموتيوها استفاده مي كنند س اختمانموتور DC :قسمت هاي اصلي موتوردي سي عبارتند از آرميچر 1- ق طبهايميدانت حريك 2- ق ابب دنه 3- ك اسه موتور(ق ا لپاقها) 4- جاروبك هاين گه دارنده 5- انواع موتورهاي دي سي موتورهايس ري1- ي 2- موتور ش نت(مواز ) موتورهايك مپوند3- این سه نوع از نظر شکل ظاهری مشابه اند .تفاوت آنها در ساختمان سیم پیچی کالفهای میدان تحریک و اتصال بین .کالفهای میدان و آرمیچر است موتورهاي سري موتورهای سری شامل سیم پیچ های میدان متشکل از چندین دورسیم که به طور سری با آرمیچر قرار گرفته اند ،می باشد که در شکل دیده می شود . .این موتور دارای گشتاور راه اندازی زیاد و مشخصۀ سرعت متغیر می باشد .هر چه بار بیشتر باشد ،سرعت آن کاهش می یابد .موتور سری عموما ً در جرثقیل های معمولی و کابل دار ، .قطارهای برقی و غیره به کار می رود موتور شنت (موازی) شامل یک میدان متشکل از تعداد زیادی دورسیم پیچی است که به طور موازی با آرمیچرمتصل شده است و در شکل دیده می شود .این موتور دارای گشتاور متوسط و مشخصۀ سرعت ثابت می باشد و برای کاربردهایی که احتیاج به سرعت ثابت دارند ،از قبیل پرس مته ای و دستگاههای .تراش و غیره به کار می رود موتور كمپوند در موتورهای كمپوندکه در شکل ديده مي شوند،هرکالف میدان ترکیبی ازمیدانهای سری وشنت بوده ومتشکل ازدوقسمت می باشد .یک قسمت(میدان سری) به طورسری به آرمیچرمتصل شده وقسمت دیگر(میدان شنت) به طورموازی با آرمیچراتصال یافته است.مشخصات اين .موتور تركيبي از موتور سري وموتور شنت مي باشد ساختمان کالفهای میدان تحریک کالفهای میدان سری با دورنسبتا ً کم ازسیم کلفت پیچیده می شوند که قطرسیم بستگی به قدرت ولتاژ موتور دارد کالف های میدان های شنت شامل تعداد دورهای زیاد از سیم نازک می باشند كالف میدان کمپوند ترکیبی از میدان سری و شنت می باشد :اتصال قطب های میدان در موتورهای دي سي کالف های میدان طوری به هم متصل می شوند که پالریته قطب ها یک در میان شمال و جنوب باشد .بنابراین در موتور دو قطبی یکی از قطبها شمال و دیگری در جنوب است و در یک موتور چهار قطبی قطبها .باید یک در میان شمال و جنوب باشد اتصال موتورهای سري موتورهاي سری به طوری که در شکل نشان داده شده متصل میگردد .میدانها به طور سری متصل شده اند و سپس به .طور سری با آرمیچر قرار گرفته اند اتصال موتورهاي شنت .موتور شنت طبق شكل زير متصل مي گردد اتصال موتور هاي كمپوند .موتور کمپوند طبق شکل زير متصل می گردد معکوس کردن جهت گردش موتورهای دي سي جهت چرخش موتورهاي جریان مستقیم با تغییر جهت جریان آرمیچر یا میدان معکوس می شود .در موتورهای سری روش معمول این است که جهت جریان در آرمیچر را .معکوس کنیم تغییر جهت چرخش یک موتور شنت همانند موتور سری انجام می شود خرابي موتور واشكاالت ممكنه اگر موتور ب ا روشنک ردنک لید ب کار ن یفتد ،عیبممکناستب ه 1- :عللزیر ب اشد .الف – فیوز یا مدار محافظتی باز است .ب -جاروبکهای کثیف یا عایق شده است .ج -میدان تحریک ،اتصال کوتاه شده یا ببدنه وصل می باشد .د -آرمیچر یا کلکتور اتصال کوتاه شده است .ه -یاطاقانها ،فرسوده شده اند .و -جاروبک نگهدار ببدنه وصل شده است .ز -اضافه بار موجود است .ح -کنترل کننده خراب و ناقص است اگر موتور ک ند ک ار ک ند ،عیبممکناستب عللزیر - :ب اشد .الف – آرمیچر یا کلکتور اتصال کوتاه شده .ب -یاطاقانها ،فرسوده شده اند .ج -کالفهای آرمیچر قطع شده است .د -جاروبکها خارج از وضعیت خنثی قرار گرفته اند .ه -اضافه بار موجود است -ولتاژ غلط است و اگر موتور س ریعتر از س رعتاسمیب چرخد ،عیبممکناست- :ب عللزیر ب اشد .الف – مدار میدان شنت باز است .ب -موتور سری بدون بار کار می کند .ج -میدان تحریک اتصال کوتاه شده یا ببدنه وصل میباشد .د -اتصال نقصانی در یک موتور کمپوند :اگر موتور جرقه ب زند ،عیباز عللزیر ب اشد4 - .الف – تماس ضعیف جاروبکها روی کلکتور .ب -کلکتور کثیف شده است .ج -پالریته غلط قطب کمکی .د -میدان اتصال کوتاه شده یا ببدنه اتصال یافته .و -سرهای سیم آرمیچر برعکس شده است .ز -اتصال غلط سرهای سیم .ح -جاروبکها در خارج از محل خنثی قرار گرفته اند .ط -مدار میدان قطع (باز) است .ی -تیغه های کلکتور بلند و کوتاه است .ک -عایق میکا بین تیغه ها بلند تر از تیغه های کلکتور است .ل -آرمیچر نامتعادل است :اگر موتور ب ا س ر و ص دا ک ار ک ند ،عیبممکناستاز عللزیر ب اشد 5- . .الف – یاطاقانها ،فرسوده شده اند .ب -تیغه های کلکتور بلند و کوتاه است .ج -کلکتور ناصاف است .د -آرمیچر نامتعادل است :اگر موتور در هنگام ک ار داغ ک ند ،عیبممکناستاز عللزیر ب اشد 6- .الف – اضافه بار موجود است ب -موتور جرقه می زند .ج -یاطاقانها سفت (تنگ) است .د -کالفها اتصال کوتاه شده است -فشار بیش از حد روی جاروبکها وجود دارد و موتورهايAC انواع موتورهاي: ACعبارتند از موتورهايايس يت ك ف از1- موتور هايچند ف از2- موتورهايب افاز ش كسته 3- ....موتورهايخازنيو4- موتورهای ACتک فاز معمولي ترين موتور تك فاز موتور سنكرون قطب چاكدار است كه اغلب در دستگاههايي به كارمي روند كه گشتاور ايين نياز دارند نظير پنكه هاي برقي .اجاقهاي ماكروويوو ديگر لوازم خانگي كوچك .نوع دیگر موتوراي سي تک فازموتورالقایی است ،که اغلب درلوازم بزرگ نظیرماشین لباسشویی وخشك كن لباس به كار مي رود .عموما ً این موتورها می‌توانند گشتاورراه اندازی بزرگتری رابااستفاده ازیک سیم پیچ راه اندازبه همراه یک خازن راه انداز و .یک کلید گریزايجاد كنند موتورهاي چندفاز موتور هاي چند فازه موتورهاي متناوبي هستند كه به صورت دو فاز يا سه فاز كار مي كنند .هر دو از لحاظ ساختماني .مشابه بوده و فقط اتصال داخلي كالفهايشان متفاوت است موتورهاي سه فاز • موتورهاي سه فاز در اندازه هاي مختلف از قدرتهاي كمتر از يك اسب بخار تا قدرت هاي چند هزار اسب ساخته مي شوند.اين موتورها تقريبا داراي مشخصه سرعت ثابت بوده طوري طرح ميگردند كه مشخصه گشتاورشان متغير باشد .بعضي از آنها داراي گشتاور راه اندازي زياد و بعضي ديگر داراي گشتاور راه اندازي كم هستند. برخي از اين موتورها طوري طرح گشته اند كه جريان راه اندازيشان نرمال و در بعضي ديگر اين جريان زياد مي باشد.اين موتورها براي ولتاژها و فركانسهاي استانداردساخته مي شوند و موتورهاي سه فاز با ولتاژ دو گانه خيلي معمول است .از اين موتورها براي ماشين ابزار .پمپها .آسانسورها.پنكه ها وجرثقيل هاو .بسياري وسائل ديگر استفاده مي شوند ساختمان موتورهاي سه فاز • :موتور سه فاز شامل سه قسمت مي باشد استاتور1- رتور2- ك اسه ها (ق ا لپاقها)3- اشكاالت معمول و تعمير آنها :اگر ي ك موتور چند ف از راه ن يفتد اشكا لممكناستاز موارد زير ب اشد1- .الف) فيوز سوخته است .ب) ياطاقانها فرسوده شده اند .ج) بار موتور زياد است .د) فاز قطع شده است .ھ) يك كالف يا يك گروه كالف اتصال كوتاه شده است .و) مفتول هاي رتور شل شده اند .د) اتصاالت داخلي غلط مي باشند .ح) ياطاقان گريپاژ كرده .ط) كنترولر خراب است .ي)سيم پيچي به بدنه اتصال دارد :اگر موتور چند ف از خوبك ار ن كند اشكا التممكناستب ه ش رح زير ب اشند2- .الف) فيوز سوخته است .ب) ياطاقانها فرسوده شده اند .ج) كالف اتال كوتاه شده است .د) فاز معكوس شده است .ھ) فاز قطع شده است .و) اتصاالت موازي قطع اند .ز) سيم پيچي به بدنه اتصال دارد .ح) مفتول هاي رتور شل شده اند .ط) ولتاژ با فركانس صحيح نمي باشد اگر موتور ب ه آهستگيب چرخد ممكنستك ه اشكا التزير3- :پ يشآمده ب اشد .الف)كالف يا گروه كالف اتال كوتاه شده باشند .ب)كالف يا گروه معكوس باشند .ج) ياطاقانها فرسوده شده اند .د) بار اضافي روي موتور افتاده است ھ) اتصاالت غلط اند(فاز معكوس شده است). .و) مفتول هاي رتور شل شده اند :اگر موتور خيليداغ ش ود4- .الف) بار موتور زياد است .ب) ياطاقانها فرسوده شده انديا تنگ مي باشند .ج) كالف يا گروه اتال كوتاه است .د) موتور با يك فاز مي چرخد .ھ) مفتول هاي رتور شل شده اند موتورهاي با فاز شكسته موتور با فاز شكسته موتور جريان متناوبي است كه معموال با قدرت كمتر از يك اسب بخار ساخته ميشود و در وسايلي از قبيل ماشينهاي رختشويي .مشعل ها.پمپهاي كوچك استفاده مي شود.اين موتورها شامل چهار قسمت اصلي است كه عبارتند از -1:رتور-2.استاتور-3.كاسه ها(قالپاق ها)-4. مكانيزم گريز از مركز كه در داخل موتور قرار دارد .اين موتور در مواقعي كه به گشتاور متوسط احتياج باشد مورد .استفاده قرار مي گيرد وبا برق تك فاز كار مي كند موتور هاي خازني موتور خازني با جريان متناوب كار مي كند ودر اندازه هاي 20/1 ت ا 10اسبق درتس اخته ميش ود وبه مقدارزياديدر ي خچا ل ها.ك مپرسورها.مشعلها.ماشينهايرختشويي.پ مپها وتهويه مطبوع ب ه ك ار ميرود.س اختماناينموتورها ش بيه موتورهايب ا ف از ش كسته مي ب اشد ب ه اضافه اينكه ي ك عضو اضافيب ه ن ام خازندر آنوجود دارد و ب ه طور س ريب ا س يم پ يچ ف رعيق رار دارد ومعموالخارج موتور و ب ا اليآنق رار ميگ يرد .همچنينممكناستدر جايديگر ي ا در داخلموتور ن يز ق رارگ يرد.موتور خازنيب ه ص ورتزير ت ع ريف ميش ود:ي ك موتور خازنيي ك موتور ا لقاييت ك ف از استو ش املي ك س يم پ يچ ا لياستك ه مستقيما ب ه منبع ق درتوصلميش ود و ي ك .س يم پ يچ ف رعياستك ه ب ا خازنس ريميب اشد موتورهای پله‌ای نوع دیگری از موتورهای الکتریکی موتور پله‌ای است ،که در آن یک روتور درونی ،شامل آهنرباهای دائمی توسط یک دسته از آهنرباهای خارجی که به صورت الکترونیکی روشن و خاموش می‌شوند ،کنترل می‌شود .یک موتور پله‌ای ترکیبی از یک موتور الکتریکی دي سي و یک سلونوئید است .موتورهای پله‌ای ساده توسط بخشی از یک سیستم دنده‌ای در حالتهای موقعیتی معینی قرار می‌گیرند ،اما موتورهای پله‌ای نسبتا کنترل شده ،می‌توانند بسیار آرام بچرخند .موتورهای پله‌ای کنترل شده با کامپیوتر یکی از فرمهای سیستمهای تنظیم موقعیت است ،بویژه وقتی که بخشی از .یک سیستم دیجیتال دارای کنترل فرمان بار باشند موتورهای خطی يك موتور خطي اساسا يك موتور الكتريكي است كه از حالت دوار درآمده تا بجاي اينكه يك گشتاور گردشي توليد كند يك نيروي خطي توسط ايجاد يك ميدان الكترومغناطيسي سيار درطولش به وجود مي آورد.موتورهاي خطي اغلب .موتورهاي القايي يا پله اي هستند موتورهاي الكتريكي :تهیه کننده محمدرضا عبداللهي www.persianengineer.blogfa.com وبالگ مهندسی ساخت و تولید Title • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Vivamus et magna. Fusce sed sem sed magna suscipit egestas. • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Vivamus et magna. Fusce sed sem sed magna suscipit egestas.

62,000 تومان