صفحه 1:
شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی
موتورسیکلت برقی
بايدها و نبايدها
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
A vent ay
مزيمقاىموتورسيكلقاى رقى - 2
صفحه 5:
0 -1
مزيقاىموتورسيكقاىبرقى - 2
جللجاىبيشرو -3
صفحه 6:
صفحه 7:
ا ۱
بیش از ۸۰ درصد از آلودگی هوای شهر تهران مربوط به وسایل نقلیه متحرک
۱
ا ا ا م ا
میشود و پیش از ۲۰ درصد آلودکی هوا و ۶٩ درصد از آلودگی صوتی
تهران ناشی از تردد موتورسیکلتها است. بر اساس آمار» فقط در تهران ۲۰۵
میلیون موتورسیکلت در حال تردد هستند. حدود نیمی از موتورسیکلتهای
ae) ۱
طى اين مسافت» هر موتورسيكلت در روز حدود ١ كيلوكرم آلاينده
کربن مون و کسید تولید مى كند.
ete
7
صفحه 8:
aa RE at ada a ا
فعالیت بوده که اين مجموعه جمعا حدود 4 ۲۹ مدل موتورسیکلت تولید
مىكنند كه سهم بسيار زيادى از توليد اين مدلها (بيش از ٠٠١ مدل)
مربوط به موتورهاى ١١5 سىسى است. با توجه به مصرف سوخت و
رتبهبندی انجامشده» مشاهده میشود بیش از ۸۰ درصد از موتورسیکلتها
رتبه مصرف بیشتر از حد متوسط (رتبه0] استاندارد) شامل رتبههای 65۰۴
1
عمدتا کاربراتوری و ازنظر فناوری بهروز نیست؛ علاوه بر قدمت فناوری
تعمير و نكهدارى نامناسب نيز در بسيارى موارد» عاملى مؤثر در افزايش
مصرف سوحت و انتشار الايندهها بوده است.
ان
صفحه 9:
20 no Const nye re ee tae)
1 ene eee re me were
پيشنهادشده که جایگزینی موتورسیکلتهای برقی ازجمله اين
پیشنهادهاست. با توجه به بالا بودن قیمت موتورسیکلت برقی نسبت به
1 ee et eat eS aes Hea Se
یا
برقى براى مردم بهويه كروههاى كمدرآمد كه توان مالى لازم براى
ا ل ا كن
ارزيلبى سياست جايكزينى موتورسيكلتهاى بنزينى با برقى به مزايا و معايب
ال لات لا تراه
سس 9
صفحه 10:
5 ها
ا ا PST
صفحه 11:
کاهش آلودگی هوا -۱
[0 ال
ee ke eee Late SSeS Lee Le Rn Boat eat ed
ee Be ee ey ola te eer Rei So eta oe
Pe ا ا ا
كاربراتورى؛ كه ب بر تهران به خود اختصاص مىدهند؛ داراى بيشترين نرخ انتشار الايندكى
ين سهم را در ناوكان
1 ل اا ل ا لي ل ا ا ۱
ie eert Le ا ا ا ا ۱
مخلوط سوخت و هوا توسط کاربراتور جزو علل اصلی انتشار مقادیر قابلتوجه آلایندگی از موتورسیکلتها محسوب
و
ترافیک برای سال ٩۷ در حدود ۸ میلیرد دلار است. لذا جایگزینی موتورسیکلتهای برقی بهجای بنزینی» نقش مهمی در
512110
صفحه 12:
كي
م ااا اا 00
حال حاضر سهم موتورسیکلتهای بنزینی از آلودگی صوتی ۵۰ درصد است. ناوگان موتورسیکلت موجود در تهران ۸۳
دسیبل آلودگی غبرمجاز صوتی در فاصله ۱۰ متری خود ایجاد میکند و این در حالی است كه ميزان حد مجاز ن ۷۷
eel heron ee ا De Pore eat eC ا
اتوبرس شهر و ۳/*میلیون خودرو در حال تردد و البته همه واحدهای صنعتی و خانههای مسکونی؛ آودگی صوتی ایجاد
ا Fe PE nT Ser ene Ton Sir ۲
teehee ee eS Ree ae Lee ta 0
ees eee ee eee ee abi eee i arene)
افزليش فشارخون» كاهش Be teen ree Mee eet a Te OY eee
er aS) eer meee ا ا ا ا ۱
بهراحتى باعث كاهش اجاره منازل تا ده درصد و كاهش ارزش منازل تا 6 درصد خواهد شد.
این در حالی است که آلودگی صوتی موتورهای برقی بسیار ناچیز است و حدود ۱۰ دسیبل است. البته عدهای» نقطه قوت
CONT IP eon Is 1
اعتقاد این دسته» بیصدا بودن موتورسیکلتهای برقی باعث میشود عابران پیاده بدون احساس خطر به راه خود ادامه دهند و
|
مجهز شدهاند تا رانده خودروهای دیگر و عابرنتزدیک شدن خطر را با شنیدن صدای آن حس کند.
صفحه 13:
ازدهی بالای موتورهای برقی و زیرساختهای ارزانتر -
0 ا ال Rae OYE MS Si ee ewe
پربازهترین ابزر مکانیکی هستند که تا به امروز شناختشده است. انرژٍی با راندمانی در حدود
ل ی سر و
10 Pa eye raceme eee cme Sen Eye age ee ey
SESE ا در رن سرد سر بل
مر خی ی
00
| az)
صفحه 14:
گشت سرمایه گذاری از دید منافع اجتماعی -4
ra ارى از ب ا
Pr eo res ae eT One Pen er on OO
@ 1 BE PY oa Peer bees OEE PSC Ore
ا e aes Tee ee ee Tae ee eee
صفحه 15:
لسن
www.kedc.ir
| Relea SST a eae eRe eset es
شدن سفرهای شهری با استفاده از موتورسیکلتهای برقی تأکید میکنند. با توجه به اینکه
تصادفات حین موتورسواری یکی از شایعترین علل مرگ در سوانح رانندگی است؛ بهطور ی که
Cora eee cen Poy Se ee ines ae Saas
Sn mre Reap rere ae ey y rer onde Beir r cas ews
PR pre ee eT Cary goes econ Mente FPS CSET
5200535
صفحه 16:
صفحه 17:
ae ee Tate SU Coat reer ate ل
به گفتهمتدان طرح توسعه موتورسیکلتهای برقی»توپوگرافی شهرتهران در برحنی مناطق» جولیگوی لین دام یست. توپوگرنی
شهر تهران غالباً شمالى - جنوبى و داراى شيب است كه متوسط شيب تهران در حدود سه درصد است. در محدوده طرح ترافيك»
Ree OV ee و در مقاطمى به 4 درصد نيز بالغ مىشود. تحليل
صورت گرفته نشان میدهد موتورسیکلت برقی مناسب برای تهران» در محدوده ق
1
00 Ce Ter one ie ror
www.kedc.ir
صفحه 18:
SBM TCLS eat Sas reek a
PRC rest ST) oe een eT Cre es eon Ie Com Te Far Coast reves P
I ee I ene ا
بدهند. آمارها نشان میدهد حدود ۶۷ درصد راکبان موتورسیکلت» از این وسیله نقلیه برای تردد در مسیر منزل تا محل کار استفاده
۱ ein ost ode eee SRR Ie Lote
een eae nt re Cnet icone eet nie hie Ste moO Sree
شود لاژم است که طردعی آن؛ متامب با حمل بار صورت گیرد.
www.kedc.ir
صفحه 19:
ضعف زيرساخت شارز موتورسيكلت الكتريكى و خدمات يس از فروش -7
ار ا ل ا ا ۱
on ا ا اا ا ا لم pen
۱
شارژ اطلاق میشود. بهطو رکلی سه روش برای شارژ باتری موتورسیکلتهای برقی بهعنوان بخش ذخیرهسازی انریٍی برای تأمین نیرو
1
زمان شارژ حدود ۸ ساعت شارژ آهسته عمومی» اتصال به سطح ولتاژ با تجهیزات اختصاصی برق و زمان شارژ حدود 4-۳ ساعت و
شارژ سریع» اتصال به سطح ولتاژ با تجهیزات اختصاصی برق و زمان شارژ در حد نیم ساعت است.
www.kedc.ir
صفحه 20:
۱
مجتمعهای مسکونی اجازه شارژ موتوربرقی را در پارکینگ همگانی مجتمع بدهند. همچنین زمان طولانی شارژ باتری بین
ott Saad aN cai Eee Sal oe a at MR Dat aed
باکشان پر شده و به حرکت خود ادامه میدهند. از سوی دیگر با توجه به اینکه قرار است این طرح در منطقه ۱۲ اجرا شود و
nee Bee Eyer ates ۱
تمام شود در این صورت موتورسوار چه باید بکند؟
يكى ديكر از نكرانىهايى كه صاحبان موتورهاى بنزينى را براى خريد موتورهاى برقى مردد كرده تكرلنى از بابت احتمال خراب شدن
Site ta tee ier ال ۱
Re de Iee ae Cee SY eae Tee Sey eed
Deere DDE ent n ERS Le sea ees sts eA RecN cn Bk
ل Ree ee EE ee te ae ee 0
ier Rien net ie es ese ee Ie PET COT eB CNEL eee fet Fe) ا FACS
واردکننده در هر نوع و مدلی از موتورسیکلتها برای محصولشان خدمات پس از فروش در نظر گرفهاند. بههرحال لازم است که قبل
sce ا ا SUEY Dent ee ase y eRe
۳۰۹
إلا الا للا
صفحه 21:
عدم توجیه اقتصادی موتورسیکلت برقی در صورت حمایت نکردن دولت -4
00 ا OC Pi EE ELIF IO COOy renee ee a
SE oe eee ee a oe Ie er Eee Lio Cte rr rep mony
خرید موتورسیکلت برقی کند. استفاده از موتورسیکلت برقی مبتتی بر باتری لیتبوم و استفاده از باتری یدک برای پیمایش روزلنه بیش
از یک صد کیلومتر است. استفاده از موتورسیکلت مذ کور برای پیمایش روزانه کم؛ فاقد توجیه اقتصادی است.
www.kedc.ir
صفحه 22:
۱
ا ا ا ل ات ie
|
ite و
Pe ee eR ECO LE SOP ST Pn nS <a ese Pee ا 0
دارد. وقتى موتور 7٠٠٠ وات است قيمتش بهطور ميانككين جهان بين 79٠٠ تا 79٠٠ دلار است.
Pe See ا ا ا ا a EE Tt Se ee
۱ aT WN For aI RI ne Prey cep Ores cop ary R=
بپذیرد که پرداخت ۲۳۰۰ دلار اضافی برای تخاب موتورسیکلت برقی بهجای موتورسیکلت بنزینی با منافع اقتصادی موتورسیکلت
برقی طی دوره کا کرد جبران شده و زیانی به وی وارد نخواهد شد. علاوه بر هزینه اضافی موتورسیکلت برقی» هزینه زیرساخت
ee Se Te Si Oat te eS y teal hs eres ee eee Lats bse
۱ be ese)
طبق بررسیهای انجام گرفته در شرکت کنترل ال ا ال ل لت
برقی دارای توجیه بوده و با سرمایه قبل از ده سال اتفاق میافند. هزینه سالانه استهلاک باتری معادل 4۷۰ دلار و
eT a es he hon one eee en ence Oh EE haere ene ee) ۱
ا ا ا ار ا ا ا ل ا ا ل ا ا ال on abe
مییابد. از سوی دیگر با توجه به
برق
بودن قیمت بنزین» منافع استفاده از موتورسیکلت برقی را برای مالک کاهش میدهد. 20
ans
إلا الا للا
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25: