صفحه 1:
موتور هاى دوار (وانكل):
مقدمه:
سابقه کوشش برای دست یابی به موتورهای دوار عملا به قبل از لختراع موتورهای پیستونی بر می
گرددولی به دلیل مشکلاتی که پیش امد اين تکنولوژی را به تاخیر انداخت که طرح های زیاد
ازجمله عوامل تاخیر در دستیابی به موتورهای دوار بوده است. درروز اول فوریه 199
توانستند يك قدرت قابل اندازه كيرى توسط موتورهاى احتراق داخلى دوار وانكل توليد نمايند(كه
این موتورها به احترام اقای فلیکس وانکل به نام وانکل نام گذاری شد)
tae ETC SS Ear) تا ل
صفحه 2:
صفحه 3:
|
ا eer eens eI BE ers
as
ere eae TOSS Oe nets) ere eee ee 00
مثلا براى موتور *0 سيلندر » سيلندر شماره يك در ابتداى مكش است وسيلندر شماره *) درابتداى
کورس سوم خود یعنی قدرت قرار دارد و سیلندر 0 در ابتدای تخلیه دود بوده و سیلتدرشماره 5
در أبتداى تراكم است.
1۳ ا pCa)
۰۰
See Te ere Pere ek. eae ل 8
SESE Sree. how Ss Steen es PES Tey ees ee Te
در هرسيلندر رخ مى دهد)
صفحه 4:
he ee aE La سر
روتور:
روتور به قطعه در حال گردش گفته می شود ۰ که در موتورهای وانکل قطعه ای است سه گوش
ا ۱
۱ ل ا ا SOEs Se ee
| er eee Sits eS ee re!
۳ le LP Leet EE et See)
ا eer ES ter oe
صفحه 5:
Face Seals
صفحه 6:
صفحه 7:
Inside the engine: Who would've imagined that such a simple design
could produce such stunning performance.
صفحه 8:
همان طور كه در شكل بالا مشاهده كرديد در داخل روتور يك دندانه داخلى وجود
ا ا ا Cras Ske Penge
Se ا م
محفظه:
000 OPPs
|
EE 0 0 eI y Cy
طوری باشد که سوخت و هوا وارد موتور شود بنابراین هر قسمت از محفظه به
ا poeta
۳
2 تراکم
530005
RCs
صفحه 9:
ات ات را
Bieta eid Downe Bole}
Blicatll molto)
ES panda sol Ole!
جع يلمج
۱5 ۱2۷۲ چاه
تا تسوا
ل د
اع كان اس
صفحه 10:
مکش:
همان طور که در شکل مشاهده می کنید با
عبور راس ٩ روتور ازمقابل دریچه ورودی
مخلوط سوخت وهوا وارد محفظه می شود و اين
عمل تا زمانی که راس بعدی از دریچه
عبور نكند ادامه دارد.
صفحه 11:
تراکم:
با اتمام مکش عمل تراکم انجام می گیرد. سس
که این عمل با کوچک شدن محفظه صورت می گیرد
صفحه 12:
قدرت:
با اتمام مرحله تراکم مرحله قدرت اغاز می شود که این مرحله با جرقه زدن شمع
شروع شده که اين جرقه مخلوط موجود در فضای موجود در روتور را منفجر می
کند و مرحله قدرت زمانی تمام می شود که لبه ] از دریچه خروجی عبور کند.
صفحه 13:
ag
با عبور راس 8] از دريجه خروجى عمل تخليه انجام مى شود که دودهای حاصل
AMS از احتراق محفظه را ترک می
صفحه 14:
نكته : در يك لحظه از كار موتور روتور سه عمل از جهار عمل اساسى را انجام
Fete ren = Ara CTE Ye Oa ere COR
صفحه 15:
صفحه 16:
۳
محور خروجى قطعه هاى كردى دارد كه خارج از مركز(خارج از محور ميله)
نصب شده اند. هر روتور روى يكى از اين قطعات خارج از مركز نصب مى
شود.این قطعه ها تقریبا شبیه میل لنگ عمل می کنند.هنگامیکه روتور مسیر
خودش را درون بدنه طی می کند.به این قطعه ها فشار می آورد و از آن جاییکه
ا 9
.میله وارد می کند و آن را می چرخاند
صفحه 17:
وحن 1
oun all وس وت
aay لي لا و
و
صفحه 18:
مزاياى موتورهاى 9
Eesha ا ا ا الا ا ا لت
كونه تشابهى با يكديكر ندارند.
ee eee دك
۱ erie er tans Sie tee en eres
aE en Ite ta Ser ا ere)
eS eee ee tee ete Sn Sno Lon ere
See =O Sees See Ste SE Ete Sac
| MO eee Se SNe Ser)
اهرم بندی سوپاپ هاء تسمه تایمینگ و ... »کم بودن قطعات متحرک می تواند
دلیلی بر قابلیت های موتورهای دورانی باشد.
صفحه 19:
د)كاركرد نرم و بدون لرژه :
OT ek eS een nee te DEE Treen esl
۳ ee gate enor Etat
ا as Pee ee
ESS Sao Toe Sep TOOT BENE SET) ل لك
کی Were forpe ois iby cen nee
UPS TCU Tee Te Byte Srey 1
ere SS eS Te Swe SS et Teen eT Tore ey
برابر جرخش روتور است بس هر احتراق در طول (0)©)درجه جرخش
محورخروجى حاصل مى كردد» اين يعنى يك موتور تك روتوره در هر
دور از كردش محور خروى خود سه بار عمل قدرت را انجام مى دهد در
صوزتى كه در موتورهاى بيستونى در هر دو دور كردش ميل لنك يك كار
Sere] 00
صفحه 20:
00-0
بدليل كردش روتور در يك سوم گردش محور خروجی آن, قطعات اصلى
موتور اهسته تراز قطعات موتورهاى ييستونى حركت مى كنندءواين مزيت
قابليت اطمينان به اين موتور را بالا مى برد.
ا ا ل od ee
دودها و گازها قرار ندارد لذا به ندرت آلوده شده و تعویض متب روغن
چندان ضروری نیست.
صفحه 21:
Reed eee ا ete OE re ا
ESE Wee rel Mey SCR ل ا
RO Seer eS errs TT Te SD)
ب)هردونوع موتور سوخت یکسانی را مصرف می کنند.(بنزین)
ج)هردونوع موتور نیاز به سیستم جرقه زنی دارند.
د)برای هر دوموتور می توان سیستم کاربراتور یا انژکتور را انتخاب نمود.
ه)وسیله خنک کاری هر دوموتور می تواند آبی یا هوایی باشد.
صفحه 22:
جالشها در توليد موتورهاى دورانى:
- همزمانی در عمل های مکش وتخلیه
0-هزینه تولید موتورهای دورانی بالاست.
-موتورهای دورانی معمولا سوخت بیشتری مصرف می کنند زیرا بازده
ترموديناميكى موتور دورانى كم است.(به دليل اتاقك احتراق بزرك و دراز
و ضریب تراکم پایین)
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25: