صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
* شاخص های عمومی مجموعه
ما :سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
بنااکا مران دیب
FarsiCad.Com
espana ay
صفحه 4:
:مقدمه
ققدان فضایی چند عملکردی به عنوان کانونی پرای تبادل انديشه ها و
نمایش آثار هتری متعلق به دوران معاصر. از مهمترین عوامل طراحی
و ساخت موزه هترهای معاصر تهران بوده است. این موزه در زمانی
بتا شده که مباحت هنری و فرهنگی روز. یکی از اولویت های اصلی
جامعه, به ویژه قشرهای تحصیلکرده بوده است. طراح بناء اترش را
بزرگداشتی از کار معماران مطرح قرن. نظیر «لوکوربوزیه»» «لویی
گان» ی «فراخک لوید رایت» بیان کرده است. ایسن مجمیعه» یکی از
بتاهای ماندگار معماری معاصر کشور است که در قهرست آثار ملی
ایران به ثبت رسیده است.
صفحه 5:
اين موزه شامل مهمترین و جامعترین مجموعه از هنر غربی در
فاره آنیا دزززمان تاسیبی: خود است.
معماری
موزه مجموعهای
فلسفی که به دست معمار ایرانی ؟ طراحی شدهاست و
تعدادی از مجسمههای برنزی پرویزتناولی به سفارش کامران
Cal sly Les مجموعه ساخته شدند و در محوطه اطراف آن
تعبیه گردیدند. هشتی» و گذرگاهها از جمله عناصر
چشمنواز این مجموعه بدیع به شمار میرود. همچنین تأثیر
بر معماری مجموعه واضح است.
شنت مدرنسم و آند یله
موزه که با اختلاف سطحی بی نظیر نسبت به همنگار خانههشت
بتا شدهاند. بیننده را در مسیری چرخشی گرداگرد فضای اصلی
موزه میگردانند؛ این مسیر به گونهای طراحی شدهاست که
ای هشتمین و آخرین نگارخانه به هشتی یاهمان نگارخانه
Sal بز میکرد
صفحه 6:
صفحه 7:
ا رصت الا اند
لسكا رصا الا دا وبل
4H © Gey 0
tay 2 ری
Ci 2103 مر
درا وین کر
tga Golery 3a 0+
paren
4 لت و9 رب
۳
4 اه الا زب
a Galery 5 ريه
ae MB ate?
pe ae 6
Reset
ha 1 Gey Sat
رصان وا ريد
مج لا یت
IB vn Re 6 466
ماه عبر
AM Sep Se
Design By: MSalehi
صفحه 8:
امکانات موزه:
موزه هنرهای معاصر دارای ٩ گالری است که سهتایشان
نمایشدهنده آثاری از نقاشان و هنرمندان بینالملی است که در
کلکسیون دائمی موزه نگهداری میشوند. کلکسیون دائمی موزه
دربرگیرنده آثار بسیار بارزشی از کلود مونه. ونسان ون كوك
پابله پیکاسوه رنه ماگریت» اندی وارهول و دیگران است.
نمایشگاههای موقتی و فصلی در شش کالری دیگرموزه بر پا
میشوند.
از دیگر امکانات موزه میتوان به کتابخانه تخصصى ب
هنرهاى معاصر به زبان فارسى و لاتين و فرانسه. قرا:
رستوران, فروشكاه كتاب و آثار هنرى اشاره كرد. سينما تك در
موزه براى نمايش فعاليتهاى ديكر موزههاى هنر معاصر در
بنه هنرهاى معاصر برقرار است.
ار ورودى و خروجى به موزه را به شکل
حرفهاى و با ابزارهاى بسيار مجهز عکس برداری و آرشیو میکند.
عکسهای تهیه شده در عکاسخانه در فصل نامههای مشخصی
بصورت منظم از سوى انتشارات موزه منتشر میشوند. بخشهای
انتشارات موزه نگهداری و ترمیم و مرمت اثاره بخش بسته بندی
و نیز ارسال و دریافت آثار دارای سامانههای تنطیم دما هستند تا
شرایط محیطی آسیبی بهآثار هنری وارد نکنند.
صفحه 9:
FarsiCad.Com
وب سایت تخصصی معماری و عمران
صفحه 10:
آثار باغ تندیس:
باغ تندیس, فضای سبز واقع در شمال
ساجتمان نوزه استبا آثاری:از:ماکسشن
ae پرویز تناولی, هنری مور, ماکس بیل و
دیگران
گنجینه:
در گنجینه دالمی موزه بیش از ۳۰۰۰ اثر ارزشمند و یگانه از
تخبگان هنرهای تجسمی ایران و جهان نگهداری میشود. در
سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ این گنجینه به طور کامل در نمایشگاهی با
نمایش درآمد. به گفته بعضی
در خرید آثار هنر مدرن آمریکا و اروپا و به منظور نشان دادن
چهرهای نوگرا از حکومت بود
صفحه 11:
صفحه 12:
Fig No.1 5 فسوي انه
صفحه 13:
بررسی کاربری اراضی اطراف بنا
موزه هنرهای معاصر تهران در شسرق خیابان کارگر شسمالی؛ بين
خيابان دكتر فاطمى و بلوار كشاورزء استقرار يافته است. ين مجموعه
از شسمال به موزه فوش, از شرق و جنوب به يارك لاله و از غرب به
تركيبى ازساختمان هاى تجارى- ادارى سه تا چهار طبقء محدود.
شده است (تصویرشماره),
کاربری های مجاور مجموعه (به استثناى كاريرى هاى غربى) با كاربرى
موزه هماهنگ بوده و موقعیت شهری مجموعه راارزشمندتر مى سازد.
کاربری سکونی
silent
کاربری تجاری
فضای سبز
6 کاربری فرهنگی
محدوده بيرامون بنا
]| كاربرى تأسيسات شهرى.
تصوير شماره 1 - كاربرى اراضي اطراف بنا
صفحه 14:
بررسى ششيكه ارتباطى سواره و بياده و تاثيرات متقابل
رت مجموعه باشهراز طريق خيبان كاركر شسهالى رفيا
Jad ult تاه ایاپ تیبرت
gre مت ماج كتنكان ap i gt را أسان
کرده است. عدمتعیهپارکنگ رای خودروهای مراجعه کندگان
وكاركنان مار مجو نارابه مل براى توف خردروها دبل
كرد الست ابن حك در تام زر سل ,در
افتتنام كالرى هاء باع ايجاد ترافيك در محدوده مجموعه مى شود
إتصوير شماره !
ب وجود عدم تيه دسترسى سواره از خياب كاركر شمالى ب موزه
عرض زياد معاي بيده (مسال بنع متر و همجتين عبور منسيرى
نمی رو در بارك لاله از متتهى اليه شرقى محوطه دسترسى
.وسايلنقليه اشطرارى را به رأحتى ميسر مى سازد.
محدوده بين بلوار كشاورز و خيابن دكثرفاطمى. در بيشتراوقاك روز
دارا تردد و ترافيك سنكيني است كه دسترسی به بنارا مشكل ساخت
و أرامش و سكوت مورد ناز محوطه راثي سلب كرده است.
تصوير شماره ۲ شبکه ارتباطی سواره و پیاده
‘Main Access
Fig No.3
صفحه 15:
« موقعیت بنا در سایت
هندسه شیب و عوارض طبیعی زمین
اين مجموعه در زمينى تقرييا مستطيل شكلء كه طول أن در امتداد
محور شعال - جنوب قرار كرفته. طراحى شده أست. موزه در
sin زمين. با سطع اشسفلیمعدل 14 با مجسمه در
بخش شعالى آن قرار دارد كك با نهر أبى به عرض 1/10 متر از هم
جدا موشوند. شيب زمين تقريبا سه درصد و از جهت شمال به
جنوب است.
صفحه 16:
اصول كلى حاكم بر طراحی فضای سبز و محوطهسازی»
محوط وسيع جمن كارى به مساحت 1١١ مترمريع 5 ميس یی
را در كُوشه و کار خود جای ده است. فضایاصلی پا مچسه را
تشكيل مى دهد دسترسى ب بام مجسما أزبياده رو مجاور مجموعه
Jy حياط نأخلى موزه فراهم شده و محوط مجارر موزه بابوشش
LS a درختان و وهای کچک از پا موسي متمايزشدة
استاتصویر ساره
موزه دارلى دو ورودى ست که تنب در ضعشرقی وغربی
ose شاد ید وب نزن بش ار وهی
مي شود قواركبرى أبن ورودى نرضلع شرق ز تلخ مسيرفاق
سواره ويياده جلوكيرى موكند عي نشينى ديوارهاى محوط و
اد فشان مكث سراق عاويني ك أزييانرو عور مي كت
نون لى موفق و ساره از ارتباط شهروندان بأ بنامى باشئد اتصوير
eat
صفحه 17:
صفحه 18:
حجم اهلی شامل مکمیی نت که پا رهش 54 وچه تضيت:
محور شمال - جتوپ. سرسراى اصلى را تشكيل مى دهد. بر راز
اين مكعب. جهار توركير با فرمى شبيه به بادكير هاى مناطق كرء
ايران: قرار كرفته اندإتصوير شماره7). محل قرا
بثك حيسي امست متصل به این مکمپ اما با یج نی کوچکتر که با
قراركيرى در محورهاى تقسارن مكعب اصلى. بر اهميت مكعب اصلى
تاکید شده است.
بس متضور بهرهكيرى از نور طييعى و تأمين روشنايسى مطوب و
متسب بای فشاهی تن موز محوهای ان لحجا رامق
*؟ درجه شمال غربى- جنوب شرقيء استقرار ياتهان. ساختمان به
كونهاى متتاسب با محيط بيراموني تركيب شده لست.
صفحه 19:
+ سامان دهی فضایی عناصر بنا
بررسی برنمه فضایی عناصربنا
See lad Lad رد ناش آشار نی برپایسی گالری ها و
chs S هاى Ul glad Gus. خدماتي و يشستيائي
اذ نيازهاى لصلى طرح پوه است.
عناصر قضابي بر اسساس دسسته بندى عملكردى در ساختارى خلى
در امتدد مسيرى ل] شكل سسامان بهي و علكردها در دو طيقه
شسده اك درفضاى مابين دبال مسسير مذكور: حياط طراحى شد
است.بخشی كه يه نبارها و فضاهاى بشتياني تعلق دارد دارا سه
طبقه مى باشباتصوير شماره 1
موزه هنرهاى معاصر به لحا کدی از سه بخش گلری ری
وتكهدارى و ثيك آثار منرى و فضاهاى جانسي أز قبل كتابقانه.
رستوران سالن سخترانى سينا تك و نظيد أن
به صورت مجزا و در عين حال مرتبط با يكديكر فعاليت مى ند
رستورن و فروشكاه كناب در طيقه همك و بخش ادارى كتابخانه.
سسرويس هاى itl رياست موزه و ثبت آمار و استاد در طبقه
cess سرسرلي مركزى وا Sila gayle BENS stad
در اطراف سرسرلى مركزى به صورت مجزا از كلرى ها دسترسي
سان ب نهار بدن i aa She» Dl dad
فا کدی لا هی عکد وه ده است.
صفحه 20:
بررسی کیفی فضاها
براساس ايجاد كالرى ها و ارتباط آنهاتوسط مسیرهای
ب زمین, شکل گرفته اسست. پس از
ورودی؛ سرسرای اصلی و سپس گالری ها به ترتیب و پشت سر هم
پیرامون حیاط مرکزی جای گرفته ان
بازشوهايى كه در مفصل هاى ارتباطى بين كالرى ها قرار كرفته
شیب دا هماهنگ پا وضعیت
ارتباط بین بیرون و درون را تامین می کنند. برای پرهیز از یکنواختی
و ايجاد تنوع در كالرى هاء از تدابیسری نظیر ايجاد كنج هايى با پلان
منحنى و تركيب آن با فضاهایی با پلان راسست گوشه اسستقا
است. آثار هنرى اين موزه gla eas جانبیگاری ها نصب شده
ونور طبيعى كه به صورت غیر مسستقیم از سسقف تامین می شود.
نمايش آثار را در كنار نور هاى مصنوعى ممكن مى سازد. در نتهای
#الرج مقن سطع شيبداري قرار كرفت لست كه به سرسرلى لسلي
ل كر رو مر رتفد ول 5
صفحه 21:
در پررسی برش های ساختمان: نموه تورگیری ساختمان. یکی
مهمترین تدابیر طراحی یوده اسست تا نسور طبیعی یه صورت غیر
مستقیم وارد فضای گالری ها شود. اين نورگیرهاء از طرفی در تامین
روشنايى ساختمان نقش موثری را ايفا كرده و از طرف ديكر در فرم..
اشكل و ساختار
تاثیر متمایزی را داشته اند(تصویر شماره۱4).
أبن مووديه لماط فعاي يه خی ووودنی ی splat gl aso
تمایشگاه نان عیاط میاتی تقنسیم میشود که در اناسه مطلب به
ترصیف آنها پردلشته حواهد شد.
NE
ii a لج
i,
صفحه 22:
ورودی و سرسرای اصلی
فضسای ورودی: در محورى با راستاى شرقى-غريى و عمود بو
خیایسان کارگر شمالسی, در مکمبی که در بدتههای آن دو فضای با
پلان متلت شکل طراحی شده. در مجاورت با حجم اصلی سرسرای
colina گرفته است.: وود بیدا ان نجیهه هومی ساختای حوریت"
میگیره و اطلاعسات و تگهیاتی در طرقین آن به صورت متقارن قرار
اكرفته اند. روشتايىء از دو فضاى خالى با يلان مثلتى شكل كه در
علرفين شمالی و جتوبی واقع شده اند. تأمین شده اسست. سرسرای
اصلی ان مریمی به ایماد ۲۸-۲۸ متر تشسکیل شده که قطرهای آن یه
ترتيسب بر سمورهای شمالی - جتوبی و شرقی -غریی بتا قرار دارتد.
راهروهايى كه به مواذات اضصلاع اين مريع به عرض ينج متر طراحی
شده اند و همچنین طراحى سطح شيبدارى يه صورت مدور يه كرد
هقت ستون, اصلی ترین فضسای این بخش مى ياشتد. .اين راهر با
منکن نخایی ین ویودی: کرو ضگاد عقان :یزان ی کخابنفانه دک
به ترتیب در حد فاصل ورودی و گالری اول و در اشلاع شمالی راهرو
قرار دارند. -ترکیب شسده اند (تصویر شماره ۱-۸ در مرکز قضای
میاتی. حوضی با پلان سس تلیل شسکل قرار دارد کسه با تورگیرهای
سسقفی که در چهارگوشه فضا به صورت متقارن طراحی شده آند. بر
آن تاکید شده است.
لبقه زیرین کالری ارل به عتایغاته اشتصاس دارد و در ترای سدود
۱/۷۰ مقر بالتر از کف کالری هفتم قرار گرفته اسست. هلات کتابخاته
مستطیلی به ایماد ۱۱*۱۸ مقر است که محل نگهداری کتب و سالن
مطالعه در آن چای گرفته اند. پخش فهرست تویسی: صحافی و انیا
دو انتهای ما هریی SN ae دارشد/ در مقیفسه قیدیت» ووودی
دییر تانه هنری قرار دارد که دی نورگیر با پلان مقضی شسکل واقع در
طوقین آت. بهره گیری از تور طبیعی وا فراهم رده است. رستووان بر
یام گالری هقتم قرار دارد و با بدنه شیشه ای از دیگر بش ما متمایز
شده است. سسرویس های بهداشتی باتوان و آقایان در طرفیت محور
"شسمالی - جنویی ینا در بخش زیرین گالری مقتم قرار گرفته اند ديكر
قضاهای اين ملبقه, بخش ضبط و نگهداری آثار هنری می پارشند.
صفحه 23:
نایشگه ها
در گلسری هایبزرگ, ب امكان نوركيرى از مسفف. امکان دیدن آثار
گلری های كوجك با ايعاد 441١ مثر برلى نمايش طرح های کوچک
ار متفرد به كار مى روتد. ين كالرى ها به صورت مستقل ياب
كُروهى به وسسيله رأهروهاى ارتباطى از كالريهاى بزرك
جا موشون وبا توركيرهاى كرجك مستفر. روشتبى أنهاتأمين
رى هأى كوجك در صورت استفاده مطابق با اقداف
فضايى مناسبى دارند. راهروهاى ارتباطى با
ازنور طبيعى وجشع اندازبه حياط مین دارا
كيفيت نضابى مطلوبى فستند.
صفحه 24:
colts bls
یکی از ویژگی های معماری سنتی یران,بهویژه مناطق گرم و خشک
که بخش قابل توجهی از کشور را شامل می شود, شکل گیری فضاها
پیرمون حیاط مرکزی استد. حیط مرکزی با علکردهای کوناگون
خود در هماهنگی با اقليم مطرح مى شود.
در اين بنا عناصر معمارى به صورتى تمادين كرداكرد حياط مركزى
شكل كرفته اند ب اين تفاوت كك هندسه اين حياط بركرفته از هندسه
دیوارهای گالری های موزه است. ین ترتیب یا
فضایی مواجه سستیم که وجود مسساحت کوچک از نوع فضابی
بالایی بر خورداراست. اختلاف ارتفاع سطوح و سكوها. مجسمه
هسای موجود در این فضا و ارتباطی که پا پاق مجسم ایجاد شده.
فضای مطلویی را قراهمکرده است
بخش هلى ديكر موزه تنها از طريق بازشوهاى موجود در راهروهاء
باحباط ارتبط اند ارتبط بمسری و تحرک قضایی که از طریق
طراحیپلکان هی اتاطی یاه هی مان محوط و ديواره هلى
عسود برهم كالرى به وجود آمده به اين بخش از بنا. روحبه لى
خاص بخش یده وبا مصالع به كار رفته در lhe dd gl ليجاد
.شده است. ميان عملكرد و هندسه نا تطابقى مشاهده مى شود كه
وعدت ولتسجام كلى را ميان لجزا وعتاسير ييه لحلا مملكريو
قداییبهوجودآوزده sud
صفحه 25:
« عناصر و تکنیک های شاخص بنا
سبک و روحبه حاکم بربنا
سابكى رعا .لان واحجام وشكل كيرى آزدائه فضاها.
طراحى نامتقارن. ساختار هندسى و مدولار بلانء استفاده از مفافيم
GAB gas alg مد درون ری رون گرا
مرانب. تناسيات: حياط مركزى» بادكبر و نظابسر آن بيان كر تاثير
جنش هی پسادرنیسم در مسار
US MBS Saye
.تتديسكرابى و كاريرد خشن و خام مصالع تمايل دارد: مى باشن
انوع و نحوه به كاركيرى مصالح غالب دربثا
سازه نز تن سلع است وبتن نمیا پرداخت نهایی ola
هماهتكى كالرى هابا شيب زمينء تركيب مسنك و بتن در ها از
مهمترين جزبيات اجزلبي ساختمان مى باشتد طراح بناء وت بر
ند جرا ساختبان ارت داشت وحتى در خريد آثار نری
محل نصب مجمسم ها و مدیریت موز قش آزنه ای را ایا کرد
صفحه 26:
تحليل وارزيابى نماهاى بنا
عوزه فترهاى معاصر تهرانء با احجامي ساده. ثوركيرهاى سهنى
شكل,باديوار هي أزبتن نمليان و سنك وقراركيرى در محوطه لى باز
هی من خود oe bbe
SE که هطور ليبى درجنوب ساختمان قسرار كرقف اد
خري. ورودی ناو سرسرایمرکزی ساختمان راء مصوفی
طراحي نامتقارن بالن موجب ارليه برسبكتيوهاى كوناكون و متنوم.
شدهاست که ویژگهای مشایهیدارن. دور ها اتکیی از
سنگ های ghd hy pul اجسر شده اند سنك هاى بأدير
از کف تاارتفاع جهار - بنع مشرى امتداد مى يابشد و از حشیه
بقسی یک متری که بخش بای نها ا سیسازد با درز Ai
چدا شدهاند. دیور سای پیون فاد روزنه هستند. در تیه
از انعکاس تضاهی خاجبه اخلچلوگیری کرده وب نورگیری
هسای سهمی شکی که بر فراز ساختمان و در امنداد يكديكر قرار
گرفته ند بساختمان را يه تنديسى از سنك و يئن در دامن محوطه ای
وسيع و سرسين یل که ند
با اجرلى نماى موزه با مصالع ذكر شده. به كونه لى خشن و روستابى
و خلق قرم هاى خاص هتدسسى [سهمى شكل) پر از ات
ايجاد تركييى خاص ازمصالع و فرم با تأثيرائى تنديس وار تلاش
elt
گستوش در Sy Bgl بر تاسبت ای تریب موق
ساختمن با محیط ببرامون و جايكيرى مناسب در سايث را نشسان
می دهد[ استفاده از رنك هاى كرم و بافتى كه
از كاريرد سنك ابجاد شده لست: بازى قور و سای ا را بر احجام
تشديدموكب
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
۹6۱۸5۱۱ >
صفحه 30:
صفحه 31:
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36: