صفحه 1:
صفحه 2:
۰ موزه سلیمان رابرت گوگنهایم نیویورک از موزههای مشهور شهر نیویورک
است. موزه در منهتن در کرانه شمال شرقی مرکز شهر قرار دارد.
* اين موزه كه در ١177 ميلادى افتتاح كرديد توسط معمار بزرك آمريكايى
فرانک لوید رایت طراحی گردید.
صفحه 3:
جلال آل احمد این موزه را اینگونه توصیف میکند
۱ ار Te ESE as
pee eye Se ep yee er Oe eee een eo)
BOS yy oe Ve: t eS 1s Te Dees ee Ed
آسانسورش بجاى مربع يا مستطيلء نبمدايره بود و قوس مانند. و جمعاً خوب
بود.»
صفحه 4:
٠ هنكامى كه از لويد رايت
بر
شدن به ساختمانی که در
تدریج پیرامون فضایی
تغییر تراز با آسانسور برخ
ا ل ا 100
در بسيارى از موزههاى متداوا
22 ا ONIN)
صفحه 5:
۰ سولومون رابرت گوگنهایم.
مارپیچی شده بود تا زه
+58 يسار ”0
rss 00ل
oreo SS)
واگذار گردید» تا سال.
۲۱ ۰ ۱۹۵۹ در سال
ws
صفحه 6:
آخرین یادگار رایت
٠ موزه كوكنهايم توسط انستيتو معماران آمريكا به عنوان يكى از هفده اثر اين
معمار که می بایست به جهت سهم ونقش آنها در پیشبرد فرهنگ آمریکا حفاظت
شوندءانتخاب شد.اين موزه به عنوان آخرين يادكار از توانايى رايت در خلق
ا ل ا ل
فعالیت حرفه ای وی بود لحم
صفحه 7:
تحليل معمارى
* در بيرون فرم تنديس كرا با ظاهرى ساده و فاقد هر كونه تزيين بر روى سطوح
oe Toy OED we Se ee ee TOE Ne ce Tee SD
ساختمان هاى مكعب مستطيل شكل شهر نيويورك ايجاد مى كرد. شايد بتوان
1 ۱
رل
صفحه 8:
۰ رایت نیاز به فضای نمایشگاهی زیاد در یک زمین محدود را با قرار دادن
فضاها بر روی هم در ارتفاع حل کرد و با پیوستگی فضایی ایجاد شده توسط
رامب-طبقه »دشوارى بازديد از يك ساختمان طبقاتى مرتفع را جبران نمود.
ees eS Ee eid ا ل ۱
er Se re ar ee race Res) ۲
دوازده ضلعی تار عنکبوتی شکل در بالا میپیچد.
صفحه 9:
fe ey ler Cole we Seer e SES Sa ا ل
آن به سمت بالا حداقل سایه اندازی بر روی
ماربيج (1121م5) بيان ديكرى از
اسبيرال مهيج تر از متك Sc
اوليه رايت بكار كرفته شده بود جرا
جاذبه را به جالش
صفحه 10:
تغييرات
۰ پس از مرگ رایت تغییرات زیادی در موزه ایجاد شد. در سال ۱۹۶۵ بخشی از
ا ype coal e tye 0o= | eC CO ۱
is ee ESS ere) كت
ene Ws eNO CCC OP. A nets 9
توسط جارلز كواتمى طراحى شده بود؛ در كنار آن ساخته شد. در اين بازسازى
برخی از تغییرات بنا نسبت به طرح اصلی رایت از جمله بسته شدن نورگیر
سقفی آتریوم به طرح اصلی برگردانده شد.
صفحه 11:
تصاویرموزه گوگنهايم نیویورک.
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
تقلیدی از یک
زیگورات وارونه
2 en)
صفحه 15:
اصول پلاستیسیته و استمرار از
اصول حاکم
بر فرم های ارگانیک است و
fre) م
Cee vee Cabrel
بنا نشان دهد.
صفحه 16:
الى
موزه كوكنهايم هم از نظر فرم و هم از نظر رنك اميزى اش مانند
اركانيسمى است كه از درون قبرستان سر بر مى اورد . نماى
خارجى ان بسيار صيقلى و به صورتى زبر نازك كارى شده است
واز معدود ساختمان هایی است که رایت نزیین نتمود.
صفحه 17:
اين بنا استوانه
ا ل ل
2
ماربيجى از
صفحه 18:
صفحه 19:
رایت به وسیله اسانسور بازدید کنندگان را به طبقه فوقانی
ساختان ۸ كدر
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
www. beautiful-arts. ir}
صفحه 26:
صفحه 27:
برای ورود نور طبیعی به مجموعه یک نورگیر در سقف بنا قرار
ا ل ا ا رت ار
cf
صفحه 28:
1
&
۳3
“ny”
صفحه 29:
صفحه 30:
۳ core re Coren
صفحه 31:
یکی از خصوصیات منفی این بنا عدم تطابق ان با بافت شهری
oA Se 255
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
تصوير سه بعدى برش خرده
صفحه 35:
صفحه 36:
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
صفحه 40:
Plan, ground floor
صفحه 41:
صفحه 42:
GreatBuildings.com
صفحه 43:
GreatBulldings.com
صفحه 44:
صفحه 45: