صفحه 1:

صفحه 2:
فردریک تبلور ‎Frederick W. Taylor‏ SO 1Adsuuylo 60 ‏مابس۱۹۱۵‎ بنیانگذار مکتب مدیریت علمی انتشار کتاب اصول مدیریت علمی در ‎۱٩۱۱‏ ‏پدر مدیریت علمی

صفحه 3:
فرضیات مدیریت علمی تیلور " تجربه کارگری و مدیریتی وی. او را متقاعد ساخت که کمتر کارگری بیش از حداقل نیروی خود را برای کار روزانه‌اش صرف می‌نماید. از اين رو به این نتیجه رسید که کارگران تظاهر به کار نشان می‌دهند. اما تمایل به بی کاری دارند. "مهاجرت شدید روستائیان به سوي شهرها افزایش تعداد کارگران و توقع کارفرمایان به ‎els‏ روشهاي و به كارگيري منابع عملياتي به شکل سودآوربود. پديده‌اي که پاسخي مانند یافتن روشهاي مطلوبتر كارآيي را ارائه مي‌نمود . " آمطالعه کار اندازه گيري کار زمان سنجي. حذف حرکت‌هاي غيرضروري جهت یافتن بهترین شیوه انجام کار یا شیوه استاندارد انجام کار در مشاغل مشابه ازنظر او موضوعیت یافت.

صفحه 4:
؟اندازه گيري علمي کار و تعیین نرخ پایه از ناداني مدیران در رابطه با يك روز کارمنصفانه و يك روز دستمزد منصفانه که به علت عدم سنجش دقیق صورت م يكرفت.جلوكيري خواهد نمود. “وي معتقد بود به كارگيري روش علمي سعادت و رفاه كاركران» مدیران و كارفرمايان را سببخواهد شد .

صفحه 5:
اصول چهارگانه مدیربت علمی تیلور ""مدیریت باید علمی باشد . #انتخاب کارکنان باید جنبه علمی داشته باشد. * آموزش و تربیت کارکنان باید علمی باشد. "روابط نزدیک و دوستانه و روحیه همکاری باید ‎yw‏ مدیریت و کارکنان وجود داشته باشد.

صفحه 6:
فرانک و ليليا ن كيلبرت سس rack Bucher Oibrets («eee - eee) Likes Over Bibrek (170 - )66( ‏مطالعات‎ : ‏زمان و حرکت در تولید صنعتی‎ ‏نظرات در زمینه‎ : ‏خستگی کارگر‎ استاندارد کردن تجرییات و مطالعات

صفحه 7:
‎oe‏ دو كه در سال 1904 ميلادي با هم ازدواج نمودند از گامان حرکت سنجي بودند. آنان روشهاي متعددي براي تجزیه و تحلیل کار ارائه دادند. نمودار جریان کار که کار را به پنج عنصراصلي عملیات. حمل و نقل. بازرسيء انبارداري و تحویل تقسیم نمود. ساده ترین روش براي این مقصود بود. ‎ ‏گیلبرت‌ها مدیریت سیستم ها را ابداع کردند چون آنها معتقد بودند که تمام عملیات به هم مربوط هستند و باید با روش سيستماتيك انجام شوند. ‎pe‏ نمونه از فنون ثبت مورد استفاده گیلبرت‌ها عبارتند از تربلیگ (عکس اسم آنها) ونمودار فرآیند.

صفحه 8:
‎Os “Henry L.‏ تب ‎Gantt‏ ‎ ‎ ‏: فعالیت ها ‏سیستم جبران خدمت انعطاف پذیر و پرداخت های متفاوت ‏.ترغیب کار کنان به انتخاب وظایفی که توانایی انجام بهینه آن را دارند عادات صنعتی ‏نمودار گانت ‎ ‏ورود مود خام اول به سیستم انار ‏ورود مواد انه قرايقد ‏تولید پیراهن ‏کنترل و بازرسی كيقيت توليدات ‏بسته بندی پیراهن ها 0 ‏انتقال پیراهن ها ای روش ‏روزهای برنامه ریزی شده ‏روزهای واقعی مورد استفاده ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 9:
گانت برعکس گیلبرت‌هاء به يك بهترین راه انجام کار معتقد نبود. بلکه فکر مي‌کرد مي‌توان راهي پیدا کرد که در يك موقعیت. بهترین به نظر آید ”او به خاطر نمودارهایش در یاد مانده است. جدول پایان نماي گانت در محور افقي ب نگر زمان به ساعت يا روز یا هفته و ماه است و در محور عمودي بیانگر فعالیتها مي‌باشد.

صفحه 10:
نقاط قوت و ضعف مديريت عل قوتها 1.رويكرد عقلاني آن به سازمان كاراندازهكيري وظيفدها و فرآيندها را با دقت‌قابل ملاحظه‌اي امکان‌پذیر ساخت. 2-اندازه‌گيري وظیفه‌هاوف رآیندها,| طلاعات‌مفيدي براي بهبود شيودهاي كارء طراحي‌کارخانه و غیره فراهم آورد. 3.بهیود در روش‌هاي کار, افزايش بهره‌وري‌را موجب شد. ضعنها 1.نقش کار گرانرابهتبعیت ازروشهاودستورالعملهاي ي محدود ساخت که‌کارگر هیچ لختياري نسبت به آن نداشت. 2 تأكيد به تجزيه و تحلیل و سازماندهي فرد. وظیفه و عملیات‌که موجب شد. شدن کار را 3ارتباط مستقیم دستمره در آزاي کار موجب ترویج نظریه‌هویج و چماق در انگیزش کارکنان شد.

صفحه 11:
قوتها 4پرداخت دستمزد به کارگران براساس‌نتيجه کار 5.تشویق مدیران به ايفاي نقش مثبت‌تر 7مبنايي را ایجاد کرد که مطالعه کار جدید وفتون مقداري را مي‌توان بر آن استوارساخت. 4امر بنامهريزي و کنترل به طور انحصاري در اختيار مدير بوك كيه دليل اندازهكيري علمي شفل از طريق زمانستجي ونر خكذاري امكان مذاكره درباره نر دستمزدها را متوقف‌ساخت. 6بي‌توجهی به نقش مشاوره و مشارکت ‎HOLS IS‏ اعتراض‌جهاني را به دنبال داشت. 7ایجاد نظام خشك. بيگانگي کارکنان از خود در سطح کارگاه,پدیدار شدن شغلهاي خسته کننده و تكراري و مطیع ساختن کارکنان

صفحه 12:

صفحه 13:
هانری فابول (۸۴۱-۱۹۳۵) "آچهارده اصل مدیریت : [-قسيم کار داضیار ‏ ۳ -تضیاط ‏ ۴ وحدت فرم‌اندمی ۵- وحدتا مدیریت با جهت عتاولویت منایع عمومی: ۷-اجرت کارکنان ۸ -تمرکز ‎٩‏ -سلسله مراب ‎ate‏ ۱۱ -عدالت ۲ -ثبات و امنیت ‎etal‏ ‎٠١‏ -ابتكار ‎It‏ زوجیه

صفحه 14:
معلومات عمومي. توانابي فكري اخلاقي و جسمي 'مديريت” عام يا ادراكي عالي مور تجاري, ال تاميني حسابدري و اخلاقي مسا خاص معلومات تخصصي. اخلاقي و تجربي مدیریت سرپرستي توابهايفني جسمي و کارکنان ‎po‏ رابطة تواناییها و سطوح مدي نظر فایول

صفحه 15:
لوتر گيوليك گیولیک مبنای چها رگانه طبقه‌بندی وظایف را به شرح زیر نام می‌برد: 2 محل انجام کار ۴ - اهداف و مقاصد ۴ اشخاص يا افراد ۴ فرآیند پا فراگره

صفحه 16:
ال.اف.اورويك اصل ۱ - هدف ۲ - تخصص ۳ هماهنگی ۴ اختیا ار سر دلیل وجودی هر سازمان. مقصود اصلی یا هدف اصلی است یک گروه. یک وظیفه فرآیند سازماندهی» در درجه نخست وصول اطمینان از یگانگی است هر گروه باید قدرتی متناسب داشته باشد تا به سایر گروهها مرتبط گردد. فرادست به طور مطلق مسئول اقدامات فرودست است شغلهاء وظیفه‌ها و ارتباطهایشان باید به روشنی تعریف شده باشند تناسب اختیار با مسفولیتها واحدهای مختلف سازمان باید همسنگ باشند هیچ کسآنباید مسئولیت مستقیم بیش از ۵ یا ۶ نفر را داشته باش ساختار باید ادامه فعالیت را امکان‌پذیر سازد

صفحه 17:
ای.اف.ال .بربچ #نظراو اساسا کلاسیک بوده» اما تحت تاثیر روابط انسانی به مدیریت. نگاهی فرآیندی ساجتماعی دارد و وقوع فرآیند را در درون ساختار امکان‌پذیر می‌داند. فهرست اصول مطرح شده وی با فایول و اورویک تفاوت چندانی ندارد. وی به فرآیند تبربف مب ول » نحوه تفویض آن. هماهنگ ساختن آن با وحدت عمل و حفظ روحيه عالى كاركنان ن تأكيد دارد.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان