تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 71 اسلاید

zahraostevarian

صفحه 1:

صفحه 2:
نحوه انتقال خبر بد How to deliver bad news

صفحه 3:
همه ما دوست داریم دیگران را با خبرهای خوب. شاد کنیم. اگر قرار باشد خبر خوشی را به یکی از عزیزان خود اطلاع دهیم» معمولاً اين كار را با اشتیاق می پذیریم و وقتی شنونده» آن خبر را از زبان ما می شنود, از دیدن برق شادی در چشم اوه خود نیز غرق شادی می شویم اما وقتی خبر بدی در ميان باشدء معمولاً هيج كس دوست ندارد با رساندن. اين خبرء موجب رنج و.اندوه ديكران شود.

صفحه 4:
تعریف: خبر بد خبری است که شنونده با شنیدن آن احساس کند شخص پا چیز بسیار مهم و عزیزی را از دست داده و یا تغییر مهم و ناگواری در زندگی او اتفاق افتاده است. طوری که نسبت به آینده, دچار بیم و نگرانی شود یا به دلیل از دست رفتن امیدها و آرزوهای خود» احساس خشم و اندوه کند. مثل خبر فوت عزیزان » ابتلای خود یا نزدیکان به بیماری مثل سرطان, يا اسیب دیدگی

صفحه 5:
زوج جوان» اخراج از ‎GIS‏ ورشکستگی, وقوع سانحه برای عزیزان» قبول نشدن در کنکور یا ‎Lu‏ امتحانات مهم و اخباری از این دست, همه مثال های روشنی از خبرهای بد هستند.

صفحه 6:
خبر بد 1) بسیاری از ما نمی دانیم خبر بد را چگونه باید اطلاع بدهیم. مطالعات نشان داده اند وقتی ما با روش صحیح اطلاع دادن خبرهای بد آشنایی پیدا کنیم» برای دادن این گونه خبرها رنج و اضطراب کمتری حس می کنیم و شنونده هم با مشکلات و ناراحتی های کم تری مواجه می شود. 2( گاهی از این نگرانیم که شنونده با شنیدن خبر ما احساس رنجش و خشم پیدا کند. در واقع

صفحه 7:
خبر بد پادشاهان می آورد, گاهی به دستور پادشاه, آن قاصد را به قتل می رساندند. پدیده ی « خشم گرفتن نسبت به خبررسان» واکنشی روان شناختی است که در برخی افراد, هنكام شنيدن خبر بد اتفاق می افتد. چنین واکنش های معمولاً زودگذر است و اگر خبر بد را به شیوه ی خوب و مناسبی اطلاع دهیم» معمولاً شنونده ی خبر در آینده ی نزدیک» نسبت به ما احساس محبت و قدرشناسی می کند و موقعیت دشوار.ما.را.در رساندن. این خبر». درک. خواهد. کرد. سییر بسچ سس 45 -] ‎a‏

صفحه 8:
خبر بد فقط باید دانست بسیاری ار پنهان"کاری هایی که ار روی دل سوری و گرانی صورت دی گیرده رای فردی که خیرا ای عربوط اشت: مشکلات بیس تری اب اد خواهد کر 4 گذشته از همه ی این دلایل هیچ یک از ما دوست نداریم شاهد مستفیم ناراحتی و رتم و آندوه دوستان و اشتانان نود باشی م۱۳ ‎Algae Sl‏ خدرا بد رلا نه شدوة ى دريست انتفال هی شتويده كدر فى توائد برای كاستن از رنج و اندوه كود أر يشتيبائى عاطفى 5 روحى ما نيز برخوردار شود. وقتی موضوع خبر , فوت یکی از عزیزان باشد » بيشتر افراد قبول دارند که جاره اى جز رساندن خبر نيست . دير يا زود بايد اين خبر را به فرد مصيبت ديده برسانيم ؛ در غير اين صورت خودش حقيقت را جست و جو خواهد كرد يا شايد از طريق منابع ديكر و به شكلى آزاردهنده تر خبر را دريافت كند .

صفحه 9:
خبر بد ولی در مورد بسیاری دیگر از خبرهای بد , ما درباره ی گفتن يا نگفتن خبر دچار تردید می شویم . مثلا در جامعه ی ما وقتی کسی به بیماری وخیمی مثل سرطان مبتلا می شود » بسیاری اوقات اطرافیان شخص این واقعیت را از او مخفی می کنند و از روی دل سوزی سعی می کنند خبرهای بهتر و امید وار کننده تر از واقعیت را به گوش او برسانند . معمولا در این اوضاع و احوال » خانواده از پزشک و سایر کارکنان بیمارستان هم انتظار دارند که خبر بیماری را از بیمار آنان .مخفی نگاه دارند ee ee 77 - ۳ 7

صفحه 10:
در بسیاری از کشورهای دنیا » پزشکان از نظر قانونی موظفند خبرهای طبی را با رعایت اصول صحیح خبر رسانی به اطلاع بیماران برسانند . در کشور ما ء پزشکان از نظر قانونی چنین اجباری ندارند . در چنین موقعیتی معمولا هم پزشک و هم خانواده در وضعیت تصمیم گیری دشواری قرار می گیرند . پزشک برای توجیه درمان هایی مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی با پرسش های مکرر بیمار مواجه می شود و افراد خانواده نگرانند که بیمارشان از نوع بیماری مطلع شود اميد خود را به بهبودی از دست بدهد و حالش بدتر شود . اما بی خبر ماندن بيمار از وضعيت بيمارى خويش نيز هميشه به نفع او بيست . درا اين موارد بايد نكات فريوط نه شيوه هاى صحية اطلاع رسانى خبرهاى بد در نظر كرفته شود.

صفحه 11:
دلایل مشکل بودن رساندن خبر بد مفهوم رضایت آگاهانه در اخلاق پزشکی به این معنا استت که بیسار آزادانه و بدون فشار اطرافباتش و با آگاهی کامل درمان را بپذیرد و پزشک وظیفه دارد راه های درمان درست را پیش روی بیمار بگذارد و فرد با توجه به عقاید و نگاهی که به کلیت زندگی دارد نوع درمان خود را انتخاب کند. فرد باید حتما از وضعیت ‎Sylow‏ و درمان خود مطلع باشد, اما نوع بیان در گفتن چنین اخباری نیاز به مهارت دارد که در حال حاضر پزشکان بیشتر با آزمون خطا به اين مهارت دست بيدا مى كنند و براى اين موضوع شيوه تخصصى وجود ندارد.

صفحه 12:
خبر بد *پزشک نباید بیماری فرد را که برای درمان به او مراجعه کرده پنهان کند. سن ابتلا برخی از بیماری ها از جمله سرطان ها بایین امده و از سوی دیگر قشر جوان جامعه اغلب ‎ol SI‏ 3 تحصیل کرده هستند و با بروز علایم ظاهری بیماری و تشدید لن و پی بردن شخص به بیماریش اعتمادش را نسبت به پزشک ‎les‏ ‏خود و جامعه پزشکی از دست می دهد و این ‎Urge‏ اختلال در روند درمان می شود.

صفحه 13:
دلایل مشکل بودن رساندن خبر بد ولی در مورد بسیاری دیگر از خبرهای بد» ما درباره ی گفتن يا نگفتن خبر دچار تردید می شویم. مثلاً در جامعه ی ما وقتی کسی به بیماری وخیمی مثل سرطان مبتلا می شود بسیاری اوقات اطرافیان شخص این واقعیت را از او مخفی می کنند و از روی دلسوزی سعی می کنند خبر های بهتر و امید وارکننده تر از واقعیت را به كوش او برسانند. معمولاً در اين اوشاع و احوال» خانواده از يزشك و ساير كاركنان بيمارستان انتظار دارند كه خبر بيمارى را از بيمار آنان مخفی نگه دارند. تصميم كيرى در چنین اوضاعی هرگز آسان نیست, ولى در اين جا سعى مى كنيم به جنبه هاي مثبت و منفى ينهان كارى خبرها و واقعيت ها دقيق تر نكاه كنيم.

صفحه 14:
مثال 1 مرد جوانی در یک سانحه ی تصادف, دچار آسیب دیدگی نخاعی از ناحیه گردن شده است. پزشک به خانواده او اطلاع می دهد که وی از این پس قادر به کنترل ادرار و مدفوع خود نخواهد بود و فلج دست ها و پاهای او نیز بهبودیافتنی نیست. مرد جوان مدام درباره وضعیت آسیب دیدگی خود سوّال می کند و اصرار دارد واقعیت را بداند. در این مورد چه باید کرد؟ 2 خانم جوانی که دو فرزند خردسال دارد به تازگی به دلیل درهای شکمی به پزشک مراجعه کرده است و پزشک پس از انجام دادن بررسی ها به خانواده ی او اعلام می کند که وی به سرطان کبد مبتلاست. خانواده از پزشک می خواهند تشخیص خود را با بیمار در میان نگذارد. پزشک در این موارد چه باید بکند؟

صفحه 15:
مسئول رساندن خبر بد * در بسیاری از کشورهای ‎dbus‏ پزشکان از نظر قانونی موظفند خبرهای طبی بد را با رغایت اصول صحیح خبررسانی به اطلاع بیماران برسانند. * در کشور ماء پزشکان از نظر قانونی چنین اجباری ندارند. در مثال بالا معمولاً هم پزشک و هم خانواده در وضعیت تصمیم گیری دشواری قرار می 2 پزشک برای توجیه درمان هایی مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی با پرسش های مکرر بیمار مواجه می شود و افراد خانواده نگرانند که بیمارشان از نوع بیماری مطلع شود امید خود را به بهبودی ار دشت دهده جالش بدراشو اه تب خی ماندن بتعای از وضعیت بيمارى خويش نيز هميشه به نفع أو نيست.

صفحه 16:
فوایداطلاع دادن خبر بیماری به شکل صحیح و در زمان وهکان مناسب هر انسان بزرگسال و عاقلی حق دارد در صورت تملیل از واقعیت های مربوط به زندگی خود آگاهی پیدا کند. دربلفت اطلاعات و اخبار درست. یکی از حقوق اصلی ما انسان هاست. بدون اطلاع از واقعیت های خوب و بد. چشم انداز زندگی عا مبهم‌یا غیرواقعی خواهد بود و نخواهیم توانست برای آینده ی خودبه خوبی تصمیم بگیریم. ۲ داشتن اطلاعات صحیح برای تصمیم گیری های لازم است. بیمار در صورت باخبر بودن از وضعیت واقعی خود می تواند در صورت تصمیم گیری های درمانی بهتر قضاوت کند و برای وضعیت آینده ی فرزندان و دارلیی های خود تصمیم بگیرد.

صفحه 17:
فوایداطلاع دادن خبر بیماری به شکل صحیح *) پنهان نگه داشتن چنین واقعیت هایی, دشوارتر از آن است که در ابتدا به نظر می رسد. معمولاً وقتی اطرافیان سعی دارند واقعیت را پنهان کنند بیمار خبرهای متفاوت و ضد و نقیضی را از منایع مختلف مثل خانواده» پزشک, کارکنان بخش های مستلف بیمارستان» ازمایشگاه و . دریافت مب کند. در اين زمانء» معمولاً بیمار متوجه می شود که با وی صادقانه گفت و گو نمی شود احساس می کند با او مثل یک کودک رفتار می کنند و احترام و عزت نفس او شکسته می شود. هم چنین ممکن است ناچار باشد درباره ی نگرانی های واقعی خود 1 7 ا سوم > 8

صفحه 18:
فوایداطلاع دادن خبر بیماری به شکل صحیح * 4) اطلاع داشتن از وافعیت هاء ارتباط بین پزشک و خانواده و بیمار را آسان تر می کند و نتیجه ی تصمیمات درمانی و اخبار مرتبط با بیماری با آسودگی بیش تری گفته می شود. در چنین فضای شفاف و روشنی بیمار احساس اعتماد و اطمینان خاطر می کند و می تواند به شکل واقع بینانه ای برای آینده ی خود تصمیم بگیرد. در حالی که اگر بیمار از دریافت خبرهای واقعی مطمثن نباشد, ممکن است با ناامنی خاطرء رفتار و گفتار دیگران را زیرنظر بگیرد و شاید تصورات ناخوشایند و ترسناکی را تجربه کند که از واقعیت هم تلخ ترند. * 5) شنیدن خبر بد, هميشه باعث ناامیدی نمی شد, بلکه گاهی سبب می شد فرد امیدواری واقع بینانه پیدا کند و از ناامیدی بیش از حد رهایی یابد. نگرانی های انسان ها با یک دیگر متفاوت است. گاهی یک بیمار سالمند مبتلا به سرطان بیش از آن که نگران طول عمر باقی مانده یا وخامت بیماری خود باشد نگران ن است که مبادا دچار ناتوانی های شدید و دردهای شدید شود او از زجر و درماندگی و وایسشنگی به دیگران واهمه دارد. يا یک زن جوان مبتلا به سرطان, چه بسا بیش از آن که به بیماری و مرگ فکر کند, نگران سرنوشت فرزندان خود باشد.

صفحه 19:
راه و روش مناسب برای رساندن خبرهای بد پروتکل ‎SPIKES‏ * اين راهكار شامل 6 مرحله است. مراحل 1 تا 3 به اقدامات مقدماتی و تدارکاتی اشاره دارند که پیش از افشای خبر بد بايد مورد ملاحظه و بررسی و اجرا قرار گیرند. در مرحله ی 4 خیر بد با فرد مورد نظر در میان گذاشته می شود. در مراحل 5 و 6 فرد خبررسان به واکنش های هیجانی و عاطفی شنونده پاسخ می گوید و از او حمایت می کند. * اين مراحل به صورت خلاصه عبارتند از؛ *مرحله ی 1: شروع و تدارکات و طرح ریزی محتوای خبر(وسننا5) *مرحله ی 2: پی بردن به آن چه شنونده از پیش می داند(۳۵۲6۵000) *مرحله ی 3: پی بردن به میزان آمادگی و تمایل شنونده برای دریافت کل یا بخشی از > ‎(Invitation)‏ (Knowledge) +5 vols ail :4 ‏مرحله ی‎ * *مرحله ی 5: پاسخ دادن به احساسات ‎Empathizing and)osigiw‏ ‎(Exploring‏ ( Strategy and Summary),s 4S ‏مرحله ى 6: بى‎ * * براى رساندن خبر بد, این مراحل باید یکی پس از دیگری اجرا شوند

صفحه 20:
مرحله ی 1: شروع, تدارگات و طرح ریزی محتوای خبر قبل از افشای هر خبری, لازم است محتوای موضوعاتی را که با شنونده در میان خواهید گذاشت» مشخص کنید. * واقعیات مربوط به خبر را مرور كنيد و از درستى أن جه ‎no‏ خواهيد بكوييدء اطمينان بيدا كنيد. * مطمئن شوید که همه اطلاعات لازم را در اختیار دارید. *آن چه را قرار است بگویید» تنظیم و مرحله بندی کنید. * اگر شنونده ی خبر با شما آشنایی و صمیمیت بیش تری دارد یا موضوع خبرء چیزی است که به شما نیز مربوط می شود» هرگز وظیفه ی خبررسانی را به شخص دیگری واگذار نکنید. در مورد اخبار مربوط به بیماران نیز بهتر است پزشک معالج اطلاع رسانی را خود بر عهده بگیرد و اين كار را به ساير كاركنان تيم درمانی محول نکند.

صفحه 21:
مرحله ی 1: شروع, تدارگات و طرح ریزی محتوای خبر درنطر گرفتن مکان اسب یکی از پندهای عامیانه و متداول که همه آن را شتبده ایم این است که « هر کاری» چایی دارید» و « هر کاری» وقتی دارد». توجه به اين تصحیت در مورد رساندن خبربد, خیلی مهم است. * تا جای ممکن بهتر است خبر بد در مکانی خلوت به شنونده گفته شود. مکانی که محل رفت و آمد افراد نااشنا باشد. برای این منظور مناسب نیست. هم چنین رساندن خبر بد به یک کارمند در جمع همکاران وی یا به دانشجو در جمع هم کلاسی های آوء کار درستی نیست» چون ممکن است بعدها از یادآوری واکنش هایی که بعد از شنیدن خبر از خود نشان داده است, احساس شرمندگی و ناراحتی کند. * بهتر است شنونده, خبر بد را در حضور کسانی بشنود که خودش دوست دارد ‎ol‏ ها حضور داشته باشند. این موضوع را می توان به صورت مشتفیم از خود شنونده پرنتید. مثلاً می توانید به آو بگویید که قرار است خبرهای مهمی زا به او اطلاع دهید و از او بپرسید که آیا مایل است فرد دیگری هم حضور داشته باشد.

صفحه 22:
مرحله ی 1: شروع, تدارگات و طرح ریزی محتوای خبر ‎cul pigs”‏ شنونده هنگام شنیدن خبر بد» روی صندلی نشسته باشند و صندلی شما به صندلی او نزدیک باشد. ‏*در صورت امکان بهتر است در هنگام بیان خبر بد. یک جعبه دستمال کاغذی و وسایل پذیرایی با لب یا نوشیدنی دیگر فراهم باشد. ‏*البته مکان مناسب در مورد خبرهای متفاوت بستگی به وضعیت و امکانات خاص آن موقعیت دارد و هميشه نمی توان از یک الگوی پیروی کرد. ولی رعایت موارد فوق می تواند کمک موّثری به فرد شنونده ی خبر بد کند. به ویژه رعایت حضور افراد دل خواه و مکان خلوت و مناسب و عدم حضور افراد متفرقه اهمیت زیادی دارد.

صفحه 23:
مرحله ی 1: شروع, تدارگات و طرح ریزی محتوای خبر اختصاص زمان مناسب و کافی برای رساندن خبر بد باید برنامه ریزی قبلی داشت و زمان مناسب و فرصت کافی به این کار اختصاص داد. * این کار نباید در فاصله ی بین سایر کارها و مشغله های روزمره انجام داده شود. به ویئه در مورد پزشکانی که قرار است خبر تشخیص بیماری های وخیم و صعب العلاج را به گوش بیمار برسانند لازم است برای این کار روز و وقت مشخص و جداگانه ای تعیین کنند. *باید از قطع مکرر گفت و گوها به دلایل مختلف پیشگیری شود. * باید ترتیبی داده شود تا هنگام گفت و گوء خبررسان ناچار به پاسخ دادن به تلفن نشود یا برای کار دیگری احضار نشود.

صفحه 24:
مرحله ی 1: شروع, تدارگات و طرح ریزی محتوای خبر * این کار نباید در فاصله ی بین سایر کارها و مشغله های روزمره انجام داده شود. به ویژه در مورد پزشکانی که قرار است خبر تشخیص بیماری های وخیم و صعب العلاج را به گوش بیمار برسانند, لازم است برای این کار روز و وقت مشخص و جداگانه ای تعیین کنند. * باید از قطع مکرر گفت و گوها به دلایل مختلف ی شود. * باید ترتيبى داده شود تا هنكام 5 _- كفت و كو خبررسان ناچار به پاسخ دادن به تلفن نشود يا برای کار دیگری احضار نشود.

صفحه 25:
مرحله ی 2: پی بردن به آن چه شنونده ی خبر از پیش می داند جه ببرسيم 2 براى بازكو كردن خبر بدء بهتر است موضوع بحث را با آن ‎az‏ ‏فرد شنونده و نزدیکان او درباره ی آن اطلاع دارند آغاز کنیم. مثلاً اگر خبر بد, مربوط ‎a:‏ بروز سانحه ی تصادف ‎Shy‏ فرزند یک کانواده اس بهتر است موضوع بحث را با يرسش درباره ى اين فرزند آغاز كنيد و با ظرافت و مرحله به مرحله يرسش را به سمت آخرين اخبارى كه خانواده درباره ى او وضعيت سفر او دار هواک پزشکی که قرار است درباره ی تشخیص بیماری سرطان با ‎Eble‏ عانواده و او یت کنر بهتر اسب موضوع لكا رايا مشخص كردن ذن جه بتمار و عانواده ی او تاکنون درباره ی وضعیت سلامتی بیمار می دانند آغاز کند و به تدریج درباره ی نگرانی ها و حدس های آنان پرسش کند.

صفحه 26:
با این اطلاعات» برای خبر رّسان مشخص می شود که آیا *به عنوان مثال یک پزشک می توإند به اين منظور( به مرحله ی 2: پی بردن به آن چه شنونده ی خبر از پیش می داند شنونده ی خبر و همراهان اوء توانایی درک و رویارویی با اخبار بدی که به آنان ارائه خواهد شد را دارند یا خیر. تدريج» مرحله به مرحله و با ارزيابى آمادكى شنونده براى يرسش هاى بعدى) جنين سؤالاتى را بيرسد: درباره ى بيمارى خودتان ( فرزندتان) جه فكرى مى كنيد؟ ( يا جه نظرى داريد؟) ممكن است نظرتان را درباره وضعيت جسمى خودتان براى من توضيح دهيد؟ آبا درباره ی بیماری ( یا علایمی که حس کرده اید) نگرانی دارید؟ زشکان. دیگر, درباره.ی. وضعیت. جسمی, یا, نتیچه ,ی آزمایش ها و درمان های شما جچه نظری داشته اند؟

صفحه 27:
مرحله ی 2: پی بردن به آن چه شنونده ی خبر از پیش می داند #اولین بار که نوعی علامت‌یا ناخوشی را حس کردید. درباره ی علت آن چه فکرهایی کرده اید؟ #خلنم یا آقای دکتر «...» وقتی به شما توصیه کرد که‌به من مراجعه کنید. برای شما چه توضیحاتی داد؟ #وقتی فلان اتفاق افتاد.یا فلان ناراحتی را حس کردید. لیا فکر کردید که ممکن است مستئله ی جدی و مهمی در کار باشد؟ *نگرلنی های خود را برای من بازگو کنید. بیش ترین نگرلنی شما چیست؟ ( با نگران کننده ترین فکر شما چه بوده است؟)

صفحه 28:
مرحله ی 2: پی بردن به آن چه شنونده ی خبر از پیش می داند گاهی به نظر می رسد که شنونده هیچ گونه آمادگی برای شنیدن خبر بد را ندارد. * در این مورد بهتر است با طرح کردن سوال هایی, در وی آمادگی جزثی ایجاد کنید؛ برداشت بیمار را درباره ی وضع موجود و اتفاقات پیرامون موضوع جویا شوید. * ضمناً در صورت امکان بهتر است مشخص کنید که حضور چه کسانی از بین اعضای خانواده یا آشنایان شنونده ممکن است در این گفت و گو خوشایند و مطلوب باشد. * بهتر است با رعایت سلسله مراتبی از سوالات به سمت برداشت های نگران کننده. لااقل آمادگی اندکی را در شنونده ایجاد کنید ( مثلاء بیش ترین نگرانی شما در اين مورد چه بوده است؟ آیا هیچ وقت درباره ی « ...» هم نگرانی هایی داشته اید؟). * بعد از پرسیدن چنین سوالاتی می توانید برای گفت و گو درباره ی اطلاعات و اخبار مورد نظرء زمان دبكرى را مشخص كنيد. ملا ادن كار ره بد هرذا با عند زور بعد كول كنيد و براى جلسه بعدى قرار بكذاريد. در اين فاصلهء معمولاً قود به سؤال هايى كه از أو يرسيده اند مى انديشد و با توجه به شواهد و اطلاعات موجودء در مورد خبرى كه قرار است به او داده شودء حدس هايى خواهد زد و آمادكى ذهنى بيش ترى براى دريافت خبر بد بيدا مى كند. كاهى ممكن است براى ايجاد كردن آمادكى ناجار باشيد بیش از یک نوبت وقت بگذارید و در جلسات متوالی» با پرسش علی سنجيده و جهت آمادگی لازم را در شنونده ایجاد کنید. داره

صفحه 29:
تشخیص ترجیح و خواست شنونده و عمل به آن هر انسانی حق دارد: ر صورت تمایل از دریافت اطلاعات» سرباز زند. برای دریافت اطلاعات» کس دیگری را تعیین کند. * منظور این است که در بساندن یگ ‎ios gee‏ هرد خبررسان تباید پیشاپیش قضاوت کند که شنونده مایل است همه چیز را بد یا از خبرها شخصاً مطلع شود. گاهی برخی از افراد مايل به شنيدن همه ى خبرهاى بد نيستند يا ترجيح می دهند اين خبرها را ابتدا فرد ديكرى به جاى آنان دريافت كند. مثلاً ممكن است مادرى كه قرار است در مورد ميزان آسيب ديدكى فرزندش در يك حادثه ى تصادف, خبرهايى را بشنودء ترجيح بدهد همسرش به جاى او از اين خبرها مطلع شود.

صفحه 30:
هم چنین کم نیستند بیمارانی که دوست ندارد پزشک معالح درباره ی تمام اطلاعات مربوط به پیماری با آنان صحبت کند و ترجیح می دهند برخی از اطلاعات ضروری فقط به افراد خانواده ی آنان گفته شود. بهتر است پیش از رساندن هر خبری» خبررسان درباره ی خواست بیمار در این مورد آگاه باشد. توجه داشته باشید که این مرحله, بعد از ارزیابی آمادگی شنونده برای دریافت خیر است و زمانی است که با سوالات قبلی, آمادگی های کافی ایجاد شده است. حتی ممکن است تا رسیدن به اين مرحله» فرد خبرسان ناچار شده باشد که چندین بارء اطلاع دادن خبر را به تعویق بیندازد و نهایتاً این مرحله, زمانی است که شنونده می داند که فرد خبررسان قرار است اطلاعات مهمی را به او بدهد. * از شنونده و همراه او بیرسید که آیا ترجیح می دهند اخبار مهم را به طور کامل و دقیق دریافت کنند. * از شنونده و همراه او بپرسید که آیا ترجیح می دهند اخبار مهم را شخصاً دریافت کنند یا اين کار را به فرد دیگری محول کنند. * اگر شنونده ترجیج می دهد که اطلاعات خیلی حساس را دریافت نکند, مشحص کنید که مایل است این اطلاعات به چه کسی ارائه شود.

صفحه 31:
فرحلم یی برد ‎Wiles ga slel lps as‏ ‎sly origin‏ دریافت کل يا بخشی از خبر نمونه سوالاتی که می توان مطرح کرد *اگر در مورد موضوع « ...» خبر جدی و مهمی در کار باشد, آیا مایلید بدانید؟ ‎LI*‏ دوست دارید جزئیات کامل اطلاعات به شما گفته ‏شود؟ ( اگر خیر) دوست دارید خبرها را به چه کس دیگری ‎nize‏ ‏یم؟ ‏'* بعضى مردم دوست ندارند همه ی خبرهای حساس به ‏آنان اطلاع داده شود بلکه ترجیح می دهند این خبرها به ‏خانواده ی آنان گفته شود. شما چطور؟ *درباره ی موضوع « ...» من با چه کسی باید صحبت کنم؟

صفحه 32:
مرحله 4: ارائه اخبار و اطلاعات راهکارهای کی افشای اخبار بد عبارتند از؛ * اطلاعات را با حساسیت و لطافت, ولی مستقیم و صریح ارائه كنيد. ‎ough *‏ سيس مكث كنيد. ‏* از ارائه ی تمام اطلاعات به صورت یک جا و پیوسته و با لحنی یکنواخت خودداری کنید. ‏* با زیانی ساده و قابل فهم صحبت کنید. ‏* پنهان نگاه داشتن چنین واقعیت هایی , دشوارتر از آن است ‏که در ابتدا به نظر می رسد . معمولا وقتی اطرافیان سعی ‏دارند وافعیت را بنهان کنند . بیمار خبرهای متفاوت و ضد و ‏تقفیضی را از متایع محتلف ‎Sis‏ خانواده , بزشک ‏ كاركنان ‏بخش های مختلف بیمارستان , آزمایشگاه و ... دریافت می ‏کند ‎ ‎

صفحه 33:
مرحله : ارائه اخبار و اطلاعات * در مواردی که پزشک, اطلاعات مربوط به یک بیماری را با بیمار یا خانواده ی او در میان می گذارد. بهتر است از اصطلاحات تخصصی, فنی و نیز واژه های استعاری, کلی» غيرمستقيم؛ مبهم و غیرمفهوم دوری کند. * از به کاربردن کلمات فوت, مرگ تصادف, بیماری, زخمی شدن, سرطان, بدخیم و ... نهراسید. به کار بردن کلمات دوپهلو و نامفهوم در اين مرحله که آمادگی های قبلی برای رساندن خبر بد وجود دارد, باعث سردرگمی شنونده می شود و سازگاری او را با اوضاع و احوال جدید به تأخیر می اندازد. * مكرراً مكث كنيد. * مکرراً برداشت شنونده را از سخنان خود ارزیابی کنید. * از سکوت و اشاره ‎sla‏ غیرکلامی به عنوان ابزاری برای تسهیل كفت و كو استفاده کنید. * شدت و وخامت موضوع خبر را کم تر از آن چه هست, نشان ندهید. سعی کنید از بازی با کلمات و طفره رفتن و اظهار حرف های غیرواقعی برای دل خوش کردن شنونده خودداری کنید. لحن شما باید آرام, صادقانه و حاکی از هم دردی باشد.

صفحه 34:
مرحله : ارائه اخبار و اطلاعات 8 تلاش های شما برای « تخفیف ضربه» که یقیناً از سر حسن نبت است, می تواند به ابهام و سردرگمی منجر شود بعد از آن که واقعیت ناگواری بازگو ‎wow wo‏ گوینده نباید برای کاهش رنج شنونده» سعی در تحریف و تعبیر سخنان خود داشته باشد. * اين كارء کمکی به شنونده نمی کند. هر انسانی در برابر آگاهی از موضوعات ناگوار» تا حدودی سعی در انکار و عدم پذیرش داقتی تب در ذهن حود دارد 55 بايد )ا اسن أعساس و رقار شنونده به مقابله برخاست, ولی تقویت این انکار با احساس و رفتار شنونده به مقابله برخاست» ولی تقویت این انکار با سخنان غیرواقعی نیز باعث سردرگمی شنونده می شود و سازگاری او را با واقعیت به تأخیر می اندازد. * قبل از بازگویی متن خبر بد» بهتر است جمله ای به عنوان پیش درآمد گفته شود؛ جمله ای که به شنونده نشان دهد خبر بدی بازگو خواهد شد.

صفحه 35:
مرحله : ارائه اخبار و اطلاعات ‎ae es‏ برای ارائه خبرهای بد از چنین جملاتی استفاده کرد: ‏* آقای ...» از دادن این خبر احساس خوبی ندارم» ولی توده ی مورد بررسی, نوعی سرطان بوده است. ‏* متأسفانه خبر خوبی ندارم. نمونه نشان داده است که شما به سرطان روده ی بزرگ مبتلا هستید. ‏* متأسفانه بر اساس نتایج آزمایش هاء بیماری فرزندتان نوعی سرطان است. ‏* جواب آزمایش ها حاضر شده است و آن طور که ما امید داشتیم, نبود. آزمایش ها نشان می دهد که فرزندتان سرطان دارد. ناراحتم که خبر بدی دارم. نتایج پرتونگاری نشان می دهد که دختر شما دچار آسیب نخاعی از ناحیه ی گردن شده است. ‏* متأسفم که ناچارم خبر ناگواری به شما بدهم. همسرتان در اين تصادف فوت شده است. ‎

صفحه 36:
مرحله 4: ارائه اخبار و اطلاعات چگونگی استفاده از کلمات « ببخشید» پا « متأسفم» ‎irl, wa”‏ می تواند مورد سوء تعبیر واقع شود. *ممکن است جنين به نظر آيد كه خبرسان در مورد وضعيت بيش آمدهء كوتاهى كرده يا تقصيرى داشته است. *ممکن است به عنوان نگرش ترحم آمیز و تحقیرآمیز تفسیر شود. ِ * در صورت استفاده از این عبارت» آن طوری تنظیم کنید که حاکی از هم دردی باشد. *مثلاً بگویید: « متأسفم که من ناچارم این خبر را به شما بدهم...»

صفحه 37:
مرحله5 :پاسخ دادن به احساسات شنونده ؟واکنش مردم در برابر اخبار بد خانواده ها در برابر اخبار بد به شیوه های گوناگونی واکنش نشان می دهند. این شیوه ها را می توان به واکنش های عاطفی» شناختی- ذهنی و رفتاری- جسمی تقسیم بندی کرد. نمونه ی واکنش های عاطفی عبارتند از: * گریه کردن * خشم es *ابراز عشق و محبت * اضطراب تسکین و آرامش

صفحه 38:
مرحله 5:پاسخ دادن به احساسات شنونده تست ی واکنش های شناختی- ذهنی عبارتند از: نمونه ی واکنش های رفتاری- جسمی عبارتند از: جنگ و گریز بهت و درخود فرورفتن سنکوب با غش كردن

صفحه 39:
مرحله ی 6: برنامه ریزی» پی گیری طرحی را پی ریزی کنید. برای اقدامات بعدی طرحی بریزید که موارد زیر را دربر گیرد: * قرار ملاقات بعدی. کمک به گردآوری اطلاعات بیش تری که شنونده خواهان آن هاست. * انجام فعالیت های دیگری که شنونده خواهان آن هاست. کمک به بهبود وضعیت روحی شنونده از طریق شیوه های مختلف. کمک به بازگو کردن خبر برای افراد دیگری که به این خبر به آنان مربوط می شود. * ترتیب دادن اوضاع مناسبی برای پی گیری موضوعات يا فعالیت ‎sla‏ مربوط به خبر. * توضیح دادن درباره ی ادامه ی همراهی خودتان و آمادگی شما برای کمک به شنونده.

صفحه 40:
مرحله ی 6: برنامه ریزی» پی گیری منابع حمایتی شنونده را بررسى كنيد درباره ی منایع بالقوه ی شنونده از نظر حمایت های عاطفی و عملی از او نظرخواهی کنید. این متابع می توانند چنین افراد یا نهادهایی باشند. * خانواده دیگر بستگان دوستان مددکار اجتماعی مشاوران و روان شناسان گروه حمایتی همسالان * پزشکان اطمینان بخشی کنید. به شنونده اطمینان بدهید که او را در اين اوضاع تنها نخواهید گذاشت. تأكيد كنيد كه چه کسان برای کمک به او فعالیت خواهند کرد. " روشن کنید که او و خانواده اش چگونه می توانند به شما دسترسی داشته باشند. در زمانی معین و نزدیک, با آنان قرار ملاقات بگذارید.

صفحه 41:
مرحله ی 6: برنامه ریزی» پی گیری ایمنی شنونده را به خاطر داشته باشید *برای آن که مطمتن شوید شنونده بعد از شنیدن خبر بد و هنكام رفتن از بيش شماء از خطرات احتمالی در امان استء از خود بيرسيد: * آيا او مى تواند هنگام بازگشت به خانه رانندگی کند؟ *آیا او احساس یأّس شدید نمی کند؟ در فکر خودکشی ‎Camis‏ آیا هنگام بازگشت به خانه, کسی در خانه هست که بتواند از او حمایت کند؟ *هرگز در شرایطی که از ایمنی شنونده اطمینان ندارید, وی را تنها رها نکنید. شاید لازم باشد او را برای بازگشت به خانه. همراهی کنید» با آن که ساعاتی را نزد او بمانید.

صفحه 42:
مرحله ی 6: برنامه ریزی, پی گیری ملاقات های بعدی * در ملاقات های بعدی» بخش هایی از این راهکار ممکن است نیاز به تکرار داشته باشند. *"بسیاری از افراد برای درک کامل خبر بد» نیازمند شنیدن دوباره ی خبرهای قبلی هستند و درباره ی بخش هایی از خبر مکررا سوّال خواهند کرد که باز هم بایدطبق همین اصول به آنان خبررسانی شود. در ملاقات های بعدی؛ معمولاً شنوندگان خبرهای بد سوالات دقیق تر و اختصاصی تر ی از شما خواهند پرسید باید خود را برای سقالات احتمالی آنان آماده کنید. بهتر است در مورد هر سوالی که مطرح می شود انگیزه و دلیل پرسش آن فرد را از خودش بپرسید.

صفحه 43:
مرحله ی 6: برنامه ریزی» پی گیری مادری که درباره رویدادهای پیش از فوت فرزندش از شما سوال می کند. ممکن است نگران لحظات رنج بار او در دقایق پایانی زندگی باشد. در این صورت بهتر است از ارائه ی جزئیات دل خراش, خودداری کنید و پاسخ صحیح ولی کلی تری به این سوال بدهید. ولی اگر انگیزه ی این سوال» بررسی عوامل موثر در مرگ وی برای روشن شدن علل و اسباب حادثه باشد, پاسخ های شما اول این که باید از روی آگاهی و اطلاعات دقیق باشد ( در صورتی که اطلاعات کافی ندارید, پاسخ ندهید). و بعد اين که در صورت داشتن اطلاعات لازم» می توانید بعد از ارزیابی آمادگی آنان یا ایجاد آمادگی های لازم ( تکرار مراحل 2 و 3) جزئیات کامل تری را بازگو کنید. بیشتر بیماران و خانواده های آنان درباره ی وخامت و پیش آگاهی بیماری های صعب العلاج مانند سرطان از پزشک خود سوال می کنند. بیاد داشته باشید که این پرسش انگیزه های متعددی می تواند داشته باشد. برخی بیماران می خواهند چشم اندازهای واقعی از آینده ی خود داشته باشند تا بتوانند برای ادامه ی زندگی خود برنامه ریزی کنند. برخی دیگر وحشت زده اند و به اميد كسب اطمینان از سوی پزشک, در این باره سوال می کنند. پس بهتر است سس قبل از دادن پاسخ مستقیم به این گونه سوالات درباره ی طرح این پرسش از آتان سوالاتی بپرسد.

صفحه 44:
مرحله ی 6: برنامه ریزی, پی گیری نمونه هایی از این سوالات عبارتند ‎tpl‏ *انتظار دارید چه پیش بیاید؟ چرا این سوال را می پرسید؟ نگرانی شما چیست؟ * خودتان در این مورد چگونه فکر می کنید؟ آیا بین دوستان و آشنایان خود موارد مشابهی را می شناسید؟ سیر بیماری آنان چگونه بوده است؟ آیا نگرانید که شما نیز درآینده تجربه ای مانند آنان داشته باشید؟ امیدوارید که در آینده چه اتفاقی بیفتد؟ *از چه چیزی بیش از همه نگرانید؟

صفحه 45:
مرحله ی 6: برنامع ریزی, پی گیری 7277 L S ‏أن كاه بايد در نظر داشت كه:‎ ee ‏بیمارانی که می خواهند برای زندگی خود برنامه ریزی کنندء دوست دارند اطلاعات دقیق‎ * ‏تر و مفصل تری در اختیار داشته باشند.‎ برای بیماراتی که از روی ترس و اضطراب سوال می کنند, پاسخ های عمومی تر و کلی تر مناسب است. "" در کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر به ویژه ی آسیایی, قانون» پزشکان را میور به اراتك ی تعام واقعیت به بماران لعی ‎is‏ درا وافع دز کشوزهایی کد اگوی ارتباط پزشک با بیمار» نوعی الگوی پدرسالارانه است؛ پزشکان در نظر عموم مردم. صلاحیت آن را دارند که از روی دانش و بصیرت در چنین مواردی خیر و صلاح بیمار را ارزیابی کنند و بر مبنای آن تصمیم بگیرند. * گاهی در واقع به همین دلیل, مردم از پزشکی که همه ی واقعیات را به آنان یا به ویژه به خود بیمار بگوید. رنجیده خاطر می شوند. پزشکان هم در اين اوضاع و احوال برای تصمیم گیری با چالش های عمیقی مواجه می شوند. بیش تر پزشکان در اين هنگام در دادن اطلاعات کافی به خانواده ی بیماران چندان تردید نمی کنند. چون نگران آن هستند که با بدتر شدن حال بیمار, خانواده در صورت بی اطلاعی از ‎ee‏ و وخامت بیماری. نسبت کفایت پزشک احساس بی اعتمادی کنند با از آن که پزشک آنان را از وافعیت ها بی خبر گذاشته است, نسیت به وی احساس خشم کنند. به هر حال آشنایی با اصول صحیح خبررسانی و رعایت آن, خود می تواند به بسیاری از ابهامات در اين زمینه پاسخ

صفحه 46:
مرحله ی 6: برنامه ریزی, پی گیری 7 در مواردی که پزشک با بررسی وضعیت بیمار یا خانواده تصمیم گرفته است که به سوالات آنان درباره ی پیش آگهی بیماری و طول عمر احتمالی پاسخ ‎Ge‏ دقیق تری ارائه دهد» تفاوت های فرهنگی- مذهبی نباید از نظر دور 3 * در مواردی که پزشک با بررسی وضعیت بیمار یا خانواده تصمیم گرفته است که به سوالات آنان درباره ی پیش آگهی بیماری و طول عمر احتمالی پاسخ های دقیق تری ارائه دهد, تفاوت های فرهنگی- مذهبی نباید از نظر دور بماند: * برخی از مردم ما بر پایه ی اعتقادات مذهبی خود اظهارنظر پزشک را در مورد طول عمر بیمار یا مدت زمانی که مى توان به زنده بودن بيمار اميد داشت, جایز نمی دانند و از پزشک در صورت ابراز چنین عقایدی رتجیده خاطر می شوند. * پزشکان ما باید درباره ی چنین معتقداتی هشیار باشند و همواره ‎ab a:‏ داشته باشند که میزان اطلاعات مورد نظر بیمار را به دقت جویا شوند و در مورد هر بیماره بر اين اساس پاسخ دهند. برخی از مراجع شرعی نیز پزشک را از اظهارنظر درباره ی طول عمر احتمالی بیمارآن نهی کرده اند.

صفحه 47:
مرحله ی 6: برنامه ریزی, پی گیری * به هر حال, به ویژه زمانی که بیماران یا خانواده های آن ها ‎Sl»‏ برخی از تصمیم گیری های مهم خویش به دانستن چنین پرآوردهایس ‎eres ss ee‏ تکات رو سودمند است؟ * پاسخ های قطعی, نظیر گفتن این جمله که « شما تا 6 ماه دیگر زنده هستید» صحیح نیست و خطر عواقبی دارند که به بوخی از آن هاااشاره فى كمه * اگر معلوم شود که طول عمر بیمار از زمان پیش بینی شده کم تر خواهد بود, خطر بروز ناامیدی و بحران شدید روحی در بیمار و اطرافیان وجود دارد. * اگر پزشک طول عمر بیمار را کمثر از حد واقعی تخمین زده باشد, عدولا سار و اطرافتان کار اسان خسم وا سرخوردگی می شوند و گاهی در روابط بیمار و اطرافیان مشکلات اساسی انجاد فى نود

صفحه 48:
مرحله ی 6: برنامه ریزی, پی گیری * در چنین وضعیتی, در پاسخ به اين سوالات پزشک می تواند یک طیف زمانی ارائه دهد که دربر گیرنده ی میانگین زمان اميد به زندگی بیمار باشد. مثلا * ساعت ها تا روزها روزها تا هفته ها * جند هفته تا جند ماه جند ماه تا جند سال « در اوضاع مشابه شماء معمولاً یک سوم بیماران یک سال_ بعد از وضعیت کنونی» هنوز حال خوبى دارند. اين كه دقيقاً وضعيت شما چگونه خواهد بود» نمی توانم ييش بينى كنم.»

صفحه 49:
مرحله ی 6: برنامه ریزی, پی گیری * بعد از ارائه ی طیف زمانی» بهتر است بر محدودیت های این نوع پیش بینی ها نیز تأکید شود این که پیش بینی ها در مورد شما چه قدر مصداق دارد. روشن نیست. بهتر است به بهترین احتمالات امید داشته باشیم ولی برای بدترین پیش آمدها برنامه ریزی کنیم. ما قادر به پیش گویی اتفاقات تادر و غيرمنتظره نيستنيم و ذا با أن ها سواجه نشويمء بر اساس آن ها برنامه ريزى نمى كنيم. باكذشت زمان هر دو ما بهتر متوجه مى شويم كه تغيير و تحولات وضعيت شما جكونه خواهد بود.» © همیشه باید به بیماران و خانواده های آنان گوشزد كرد كه ممكن است اتفاقات خوشایند یا ناخوشایند نادر و دور از انتظار روی دهد. * بر نقش دعا و توکل در کنار پی گیری جدی درمان های طبی باید تأکید کرد. در فره ‎ee‏ ما در بساری از موارد توصنه می شود پزشک به بیماران یادآوری کند که پزشکان در حفظ حیات نقش یک ابزار و واسطه را دارند و خواست خداوند بر همه چیز برتری و اولویت دارد.

صفحه 50:
مرحله ی 6: برنامه ریزی, پی گیری پزشک بهتر است: * پيشنهاد کند برنامه ریزی ‎sla‏ بیماران و خانواده ها برای اینده طوری باشد که در صورت رویداد بهبودی خارج از انتظار با مشکلی مواجه نشوند. "یه آن ها اطمینان بدهد در تمام طول بیماری و در هر پیش آمدی که روی دهد برای حمایت از آنان در دسترس خواهد بود. * سعی کند برای آنان اتتظارات واقع بینانه را مشخص کند و این انتشارات را از آرورهای ‎Gull ale goss)‏ هاف آفراطت بیمار متمایز کند. * معجزه را به صورت آن چه واقعاً هست برای بیمار تعریف کند: "مره رمیدایی کار از تسار كول سر الى فظن ول خلت ارو است. به مار بکویو که محر مکی نت2 دهد هرچند خیلی کم اتفاق می افتد.

صفحه 51:
مرحله ی 6: برنامه ‎cos wea‏ در پایان باید این نکته را نیز خاطرنشان کنیم که جه مورد خبرهای بد پزشکی و چه در مورد سایر خبرهای بد, نبادل اطلاعات و اخبار بین افراد مختلفی که با شنونده ی خبر دراارتباظ هیده بیان تست در مورد اخبار پزشکی, خانواده. پزشک, سایر کارکنان گروه درمانی و سایر مراقبین بیمار باید در مورد اطلاعانی که به شمان آراعه مع نود باانک دیگر ‎Shines‏ ‏و تبادل نظر داشته باشند و همه از روند باخبر شدن بیمار از اطلاعات آگاه باشند. در اين موارد بهتر است یک کارت یا دفتر نزد بیمار باشد تا بتواند آن را به تمام درمانگران خود و پزشکان مختلف ارائه کند.

صفحه 52:
‎Lo‏ مفید بودن مکتوب نمودن اطلاعات ‏* تداوم طرح مراقبت و حمایت یا درمَان را تسهیل می کند. ‏" از تکرار مداوم پرسش ها در ملاقات های متعدد جلوگیری می کند. * از فعالیت ها و اقدامات ناخواسته پیش گیری می کند. ‏* بهتر است این دفتر یا کارت» اطلاعات زیر را شامل می شود: هداف درمان در هر مقطع و در بلندمدت ‏اقدامات لازم در وضعیت اضطراری ‏* موارد دل خواه و غیر دل خواه بیمار ‏* کارهایی که باید یا نباید انجام گیرد. ‎ ‎ ‎ ‎ ‏برای استفاده ی خانواده, پزشکان و سایر اعضای تیم. ‏طلاعات درباره ی نحوه ی دسترسی به درمانگران و اعضای تیم درمانی ‏* ضمناً باید از صحت اطلاعات ثبت شده در این کارت یا دفترچه و دسترسی ‏همه ی مراقبان به آن اطمینان حاصل کرد. ‏* در مورد خبرهای بد غیرپزشکی نیز, هرچند در عمل نوشتن اطلاعات و تهیه ی کارت عملی نیست. ولی گفت و گو و تبادل نظربین افراد مختلفی که از فرد شنونده حمایت می کنند با وی در ارتباط هستند» بسیار مهم است و باید ‏در مورد آن چاره اندیشی و اقدام شود.

صفحه 53:
رساندن خبر بد به بیماران و نقش پرسنل ‎news _‏ 4 ۱ مس * هيج کسی گفتن خبر بد را دوست ندارد . خبر بد می توان برای افراد مختلف متفاوت باشد. اما در مجموع خبر بد اطلاعاتی است که امید فرد را به آینده خدشه دار می * - شما به بیماری ایدز مبتلا هستید * - همسر شما آلزایمر دارد توده ای که در بدن تان دارید سرطانی است - شما توان تولید مثل ندارید * جه مهارت هابى نياز دارید؟ * بیماران چه چیزی می خواهند؟ * اثر خبر بد بر شما به عنوان ارائه دهنده خدمت چیست؟ استراتژی هایی برای انتقال خبر بد آمادگی تنظیم یک مصاحبه خودتان را آماده كنيد موقعیت را آماده كنيد * بیمارتان را آماده کنید مصاحبه اطلاعات را ارائه دهید * حمایت نمایید * یک برنامه ارائه دهید بعد از مصاحبه مستند سازی نمایید

صفحه 54:
پروتکل شش مرحله ای برای رساندن خبر بد I HATE TO TELL YOU BUT...

صفحه 55:
موقعیت را تنظیم نمایید از مهارت های پایه استفاده کنید و تسهیل کننده استفاده کنید محیط مصاحبه را آماده سازید خلوت بیمار را فراهم نمایید از حرکات و ایما و اشارات متاسب استفاده نمایید تماس چشمی برقرار نمایید در حال حاضر بیمار در باره بیماری خود چه چیزی می داند؟ از بیمار بپرسید در حال حاضر او چقدر اطلاعات دارد ؟ به نجوه ای که بیمار در باره موقعبت صحبت مبکند گوش ‎sums‏ به واژگانی که او بکار می برد و سطح درک وی و همچنین انکار توجه تمایید - با انکاز در اين مرحله مقابله تمی کنید.

صفحه 56:
چه چیزی بیمار می خواهد بداند؟ ~ از او بخواهید تا اطلاعات را به اشتراک بگذارد + ایا این چیزی است که بیمار می خواهد ۰ سوالات که شروع شد. آیا شما از آن دسته از افرادی هستید که ... و انتخاب را به عهده بیمار بگذارید دادن اطلاعاتٍ © در سطح درک بیمار شروع کنید و از واژگان مشابه استفاده نمایید. * آموزش دادن: اطلاعات را در حد کم و به زبان ساده بدهید و مرتب کنترل کنید آیا بیمار محتوایی که به او می دهید را می فهمد. از پاسخ های توام با همدلی استفاده تمابید " به طوری که بیمار دریابد اين ارتباط برقرار شده است ۰ گریه کردن و خشم و سایر واکنش های عاطفی قوی بیمار کنار بیایید

صفحه 57:
پروتکل شش مرحله ای برای رساندن خبر بد 7 خاتمه بخش های عمده ایی را که با هم بحث کردید را خلاصه نمایید از بیمار بپرسید آیا سوالات یا موارد مهم دیگری است که بخواهد اکنون آن ها را برای طلاقاب بعدی بک فرارداد واصحي بگذارید عملکرد صحیح در هنگام رساندن خبرهای بد خبررسان, معمولاً در برابر واکنش های هیجانی شدید و ناگهانی شنونده احساس باراحتی می کنه راهکارهای زر به ها کی می کش تا زان اساس چیه سوم و در برابر واکنش شنوندگان خبرهای بد. شیوه ای حمایتی و مفید به کار گیریم. 4 روشی که به وسیله ی آن هاء اقراد خبررسان می توانتد قرد را در سازگاری با خبرهای بد یاری رسانند عبارتند از:

صفحه 58:
پروتکل شش مرحله ای برای رساندن خبر بد 1. برای رویارویی با طیف وسیعی از واکنش هاء از جمله ابراز ناگهانی و انقجاری هیجانات آمادگی داشته باشید. 2. به شنونده» برای بروز واکنش ها فرصت بدهید. 3 برای حمایت از وی حین ابراز اين واکنش ها آمادگی داشته باشید. 4 با آرامش و توجه زیاد به صحبت های او گوش دهید. 5 به او نشان دهید که واکنش هایش را واقعی و قابل انتظار می دانید. 6 از او بخواهید احساسات خود را بیان کنید, مثلاً بگویید: « فکر می کنم شنیدن این خبر برای شما سخت و ناگوار است.» « عصیانی به نظر می رسید. می توانید درباره ی احساس تان با من حرف بزنید؟» « آيا ابن خبرء شما را دچار ترس و وحشت کرده است؟» « لطفاً درباره ی احساسی که نسبت به حرف های من دارید, با من بیش تر صحبت کنید.» « از چه چیزی بیش تر از همه نگران هستید؟» « اطلاعاتی که به شما دادم» چه مفهومی برای تان دارد؟» ‎ne alo >‏ خواست خبرهای بهتری برای شما داشته باشم.» ‏« سعی می کنم به شما کمک کنم.» ‏« آیا کسی هست که بخواهید الان به او تلفن کنم؟» ‏« به شما كمك می کنم که ( با همسرتان» مادرتان» فرزندتان و ...) درباره ی بیماری اش حرف بزنید.» ‎

صفحه 59:
پروتگل شش مرحله ای برای رساندن ‎eT‏ XY ‏دستمال کاغذی در اختیارش قرار دهید.‎ .7 ‏از ارتباطات غیرکلامی استفاده کنید.‎ 8 ‏در صورت مناسب بودن اوضاع و احوال, به شیوه ای آرام بخش ( مثلاً با گذشتن دست‎ 9 ‏روی شانه) شنونده را لمس کنید. اين فقط در صورتی است که شما با شنونده ی خبر, از‎ ‏یک جنسیت ( هر دو مرد یا هر دو زن) باشید.‎ ‏بیان اب فان ایا یر بیکرت كد لوا ل شون آرامش ده او‎ 0 ‏تعارف کنید.‎ ‏و همراهان او قرار دهید تا بتوانند تمام احساسات فوری‎ cate ‏وقت کافی‎ .1 ‏و آنی خود را ابراز کنند‎ ‏کی‎ ae) 12 ‏به خودتان یادآوری کنید که هرگاه هیجانات « بیرون ريخته شوند» بیش تر مردم برای‎ .13 ‏ادامه ی مسیر تواناتر می شوند.‎ ‏به یاد داشته باشید که رسیدن به یک درک مشترک درباره ی خبر بد و معنای آن.‎ .4 ‏روابط شما را با شنونده ی خبر ارتقا می بخشد و برنامه ریزی ها و تصمیم یگری های‎ ‏بعدی را آسان تر می کند‎

صفحه 60:
چه موقع خبر بد را بازگو نکنیم؟ درباره ی پاسخ لین سوال, انفاق نظر وجود تذارد. مردم در جوامع و فرهنگ های مختلف در ایب مورد نظرات متفاوتى دارند. ذر جوامع صنعتى, بيش ثر مردم در مورد حق خود براق آگاهی از خبرهای مربوط به زندگی شان پافشاری می کنند. هر چند در همین کشورها نیز اقلیت قابل توجهی از مردم دوست ندارند خبری مانند ابتلا به سرطان را به صورت بی پرده و مستقيم و با جرئیات کامل از ژنان پزشک خود پشنوند. ولی به طور کلب در کشورهای صنعتى, از نظر افکار عمومی, دریافت اطلاعات صحیح شامل خيرهاى خوب ها بد. یکی از حقوق مسلم هر انشان پبزرگسال به مار می زود در جوامع سنتی, نگرانی مردم از پیامدهای ناخوشایند « خبرید» بیش تر است. در مورد خبرهای بد پزشکی, در بسباری از کشورهاء از جمله کشوز ماء هنوز پزشکان درباره ی افشای حقایق برای بیمار تحت فشار قانونی قرار ندارند. بنابراین. برخی آز صاحب نظران در کشور ما معتقدند که پزشکان ما باید در بازگویی خبرهای پزشکی, سنجیده عمل کنند و طمن پات گفیی به شوالات بیمار سعی کنت آمید به بهنودی را در وی خاموش نکنند میگنا دات آي كرء زیرا بسیاری از مردم ما هنوز از هم پزشکان خود انتظار دارند در مورد افشای اطلاعات پزشکی, خبر و صلاح بیمار را در نظر بگیرند و بیش از ن که از پزشک انتظار صداقت کامل داشته باشند. از او انتظار رفتاری خردمندانه و دل سوزانه و امیدبخش دارند.

صفحه 61:
پچ مولع خر بو وا بازگو نکنیم؟ هر حال آکز بیمار درمورد داتس اطلاعات مربوظ ب پیماری خوه اصرار دارد؛ پزشک باید دلیل این پافشاری را از او سوال کند. برخی از بیماران مدام در مورد بیماری خود سوّال می کنند. زیرا بسیار نگران و مرت ودوست رنه از رلک ود پبام های امیدوا رگن فری دریافت کننه: برخی از بیماران هم سرطان را معادل مرگ حتمی می دانند و نمی توانند بپذیرند که بسیاری از انواع سرطان امروزه ‎a‏ او و کنترل است. در چنین مواردی پزشک باید در اراه ی اطلاعات به بیمان احتباط و ملایمت بیش تری نشان دهد و هميشة جملاتی را به زبان آورد که بتوانند اميد واقع بینانه را در بیمار تقویت کنند. در واقع بیان مفروضات علمی به صورت دقیق و مفصل برای چنین بیمارانی نه ضروری است و نه خوشایند. درمتایل بري دیگر از افراد دوس دار اطلاعات دقیق ‎hiss‏ در مور بساری خود به دست أورند تا بر اساس أن درمورد أبنده تصميم جنين افرادى, معمولاً در تمام طول زندكى كارهاى خود را بر اسان برنامه ريزى ‎poe‏ و بيش بينى وضعيت اينذة اتجام داذه اند و انشان هارى با الضباط: جدد” متستول و کوتسا بوده اند

صفحه 62:
چه موقع خبر بد را بازگو نکنیم؟ در چلین مواردی پرشی با دانستی کول و انکیرن های تالا ار كار است به تدریج اطلاعات دقیق تری را در اختیار او قرار دهد تا بیمار بتواند مثل گذشته برای ادامه ی مسیر زندگی خود طراحی و برنامه ریزی کند. در ای و ار ی وت را ای کی و وب وقار و کنترل سپری کند و بسیاری از اين افراد. به خوبی خود را برای پیامدهای ‎wil‏ بیماری و حتی مرگ آماده می کنند و برای بهود زندگی بازماندگان خود مس آرومرک بر قصميم های عاقلانه ای کي کیرد و ایدم های جدیدی طرح ریزی می گذشته از اين, در فرهنگ های سنتی در موردرساندن خبرهای بد به افراد ‎ols‏ بد حال, رنجور یا سالخورد نیز موانعی وجود دارد که باید در مورد ديدكاه هاى خانؤاده هاى ابن افراد نير تأمل كرد اصول صحیح رساندن خبرهای بد به کودکان, با توجه به محدودیت هاى خاص آنان در مراحل مختلف رشد با بزرگسالان تفاوت دارد.

صفحه 63:
a ‏بسیاری از بزرگسالان در مواجهه با خبرهای بد مرتبط با کودکان, قادر نیستند آن خبرها را به‎ * تصور کودکان از خبرهای بد سس سس —— سس سس اطلاع کودکان برسانند یا حداقل نمی داتند چگونه خبررسانی کنند. مسلماً خبررسانی برای کودکان متفاوت از بزرگسالان است. بسته به سن عقلی کودکان. سطح شناخت آن هاء میزان درک مفاهیم و نحوه ی بیان اخبار برای ایشان متفاوت است. ممکن است بعضی از موضوعات را آن گونه که ما بزرگ تر ها درک می کنیم آن ها درک نکنند. نمونه ی واضح آن مفهوم « مرگ» * بچه ها در سنین مختلف, برداشت های متفاوتی از مرگ دارند. اصل مهم در اطلاع رسانی خبرهای بد این است که خودمان را جای کودک قرار دهیم و میزان اطلاع قبلی وی را بررسی کنیم. سطح درک شناخت وی از مفاهیم مرتبط با خبر بد را وارسی کنیم و ضمن ارزیابی میزان اهمیت موضوع از دیدگاه کودک, واکنش های احتمالی وی را پیش بینی کنیم. * به طور کلی اغلب اخبار و رویدادهای ناخوشایند برای بچه ها, به عنوان خبر بد تلقی می شود. منتها در بعضی موارد تفاوت هایی هم وجود دارد. مثلاً اخبار مرتبط با جنگی که در سایر مناطق دنیا در حال وقوع است یا تحولات عمده ی سیاسی سایر کشورها, نزد کودکان از چندان اهمیتی برخوردار نیست که بخواهند واکنش عاطفی نشان دهند, البته تماشای صحنه های دل خراش جنگ در تلویزیون, به صورت مجرد می تواند اثرات نامطلوب روی کودکان داشته باشد. ولی صرفاً خبر جنگ سایر متاطق دنیا برای کودکان خبر بد تلقی نمی شوند.

صفحه 64:
تصور کودکان از خبرهای بد ‎yal uli‏ ممکن است بعضی رویدادها برای بچه ها اهمیتی نداشته باشند. بعضی رويدادها هم دن سكين خلى يابدن قايل ذرى ند متا بچهاهای لد له ممکن است در مقایل قوت یکی از اعضای خانواده واکنش چندانی نشان دهنده و تنها عکس العمل اطرافیان ( به ویژّه مادر) باعث تأثیر منفی در کودک شود. ‏مادری که در فقدان عزیزی مرتب گریه و بی تابی می کند, اثر ناخوشایندی در فرزند شیرخوارش دارد. گاهی بعضی رویدادها برای کودکان به عنوان خبر بد تلقن طن شود در خالی که مفکن است برای بزرگسالان موصوم ید تباشد؛ مثلا خراب یا مفقود شدن عروسک یا اسپاب بازی مورد علاقه ی کودکء عصبانیت والدین, تنبیه فیزیکی و دعواهای والدین که برای بچه ها جزء خبرهای ید, به شمار می رود در حالی که برای بزرگ تر ها چندان مورد توجه نیست.

صفحه 65:
اللا ات سس سس كفت و كو درباره ى خبرهاى.بد. .يك مهارت است و كسانى كه در شغل خود مکررابا لین وظیفه ی دشوار سر و کار دایند,با تمرین و ممارست برای رعلیت اصول صحیح خبررسانی. حی توانند در اين کار تسلط و ورزبدگی پیدا کنند.

صفحه 66:
‎Syl Ij jay Seals LS‏ بو خوالد غلتر نویسش پر آوازة آفربقاین ‏در تابید ابنکه نباید اخبار ناگوار را به یکباره بة شنونده گفت تعریف مي کند: ‏مرد ثروتمندي مباشر خود را براي سركشي اوضاع فرستاده بود. پس از مراجعه پرسید: - جرج از خانه چه خبر؟ خبر خوشي ندارم قربان سگ شما مرد. - سگ بیچاره! پس او مرد. چه چیز باعث مرگ او شد؟ - پرخوري قربان. - پرخوري؟ مگر چه غذايي به او دادید که تا اين اندازه دوست داشت: گوشت اسب قربان و همین باعت مرگش شد. ‏- این همه گوشت اسب از کجا آوردید؟ - همه اسب هاي پدرتان مردند فربان. - چه گفتي؟ همه آنها مردند؟ ‏- بله فربان. همه آنها از کار زيادي مردند. - براي چه این قدر کار کردند؟ - براي ایتکه آب بیاورند قربان! ‏- گفتي آب؟ آب براي چه؟ - براي اینکه آتش را خاموش کنند فربان. - کدام آتش را؟ ‏اه قریان! خانه پدر شما سوخت و خاکستر شد. - پس خانه پدرم سوخت؟ علت آتش سوزي چه بود؟ - فکر مي کنم که شعله شمع باعث این کار شد قربان! - گفتي شمع؟ کدام شمع؟ - شمع هايي که براي تشیع جنازه مادرتان استفاده شد فربان! مادرم هم مرد؟ - بله قربان. زن بیچاره پس از وقوع آن حادثه سرش را زمین گذاشت و دیگر بلند نشد قربان. کدام حادثه؟ حادثه مرگ پدرتان قربان! - پدرم هم مرد؟ بله قربان. مرد بیچاره همین که آن خبر را شنید زندگي را بدرود گفت. - کدام خبر را؟ - خبرهاي بدي قربان. بانک شما ورشکست شد. اعتبار شما از بین رفت و حالا بیش از یک سنت در اين دنیا ارزش ندارید. من جسارت کردم قربان. خواستم خبرها را هر چه زودتر به شما اطلاع بدهم فربان! ‎ ‎

صفحه 67:

صفحه 68:
ارتباط در کودکان 5 گریه ادلین شیوء برفراری ارتباطا 0 پیرادون از ظریی يات اس از ۳ هفتگی گریه‌های نوزاد بتابر توع تیاز او (ماتتد گرسنگی, درد. خيس بودن جا و دوری از مراقب) حالت‌های خاصی پیدا می‌کند. ‎JUL‏ 5 سال كلمات را در هقراهن با وضعيب ی ای دا حالت صورت شما متوجه می‌شوند. در ۱۸-۲۴ ماهگی, کودکان شروع به استفاده از کلماتی می‌کنند که اعمال را نشان می‌دهند. این کلمات ‎aS sol sales tails Sante lel acl‏ وار شعات و سا قوانین دستور زبان استفاده نمی‌کنند. آنها ممکن است عباراتی کوتاه ‎util)‏ اهان ره “كفش كن + کار سر آها رس از ظری ست‌ها ال دای وت نها دصور رلك نشان می‌دهند به اندازةٌ همان که بر زبان می‌آورند اهمیت دارد.

صفحه 69:
5 پروتکل تبي ل | * * كنترل و مديريت محيط * الف. حالت فيزيكى - توجه به موقعيت فيزيكى بدن (در يوزيشنى هم سطح با يوزيشن بيمار قرار بكيريد, در صورت عصباتیت بیمار, پائین تر قرار بگیرید), توجه به زبان بدن و تماس جشمى (اجتناب از هر دو در شرايط حاد) * ب. مهارتهای شنیداری - استفاده از سکوت و مكث در بين كفتكوهاء استفاده از زبان خود بیمار به عنوان یک پل ارتباطی؛ استفاده مناسب از تماس بدنی. ‎٠ *‏ ميزان درك ‏* ( مثل درك بيمار از وضعیت فعلی) ‏* توچه به روش های مختلف سوال پرسیدن؛ توجه به بیان و درک مطلب بیمار؛ توجه به عدم پذیرش بیمار چنانچه وجود دارد. ‎٠ ©‏ دعوت ‏* (هدف دعوت از بیمار برای تشریک مساعی) * روش های مختلف سوال پرسیدن (به طور مثال: آیا شما جزء آن دسته از افرادی هستید که ...؟) ‎ ‎

صفحه 70:
5 پروتکل بررسی میزان دانش و آگاهی (بهره مندی از اطلاعات) شروع گفتگو در یک محیط با توجه به سطح درک فرد استفاده از جملات کوتاه و مختصر عدم استفاده از واژه ها و اصطلاحات پزشکی غیر قابل درک توسط بیمار دریافت پاسخ های بیمار و ارائه اطلاعات مناسب در برابر گفته های بیمار » همدلی و کشف احساسات بیمار نادیده نگرفتن و اهمیت به احساسات و خواسته های فرد پاسخ منطقی و مناسب به احساسات وی کشف, ارزیابی احساسات و همدردی با بیمار

صفحه 71:
5 پروتکل * راهکارها و جمع بندی آنها ایجاد طرحی بر اساس همکاری بیمار جمع بندی و خلاصه کردن زمینه های اساسی و مورد توجه پاسخ صحیح به هر سوالی که در ذهن وی مطرح در نظر گرفتن زمانی برای ملاقات های بعدی

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
59,000 تومان