صفحه 1:
مايا 8 در يك نكاه مروری بر محیط نرم افزار مایا با تشکر از زحمات آقای حج فروش

صفحه 2:
مراحل ایجاد پروژه انیمیشن سه بعدی: ۱ مدل سازی استاتیک ‎stoic wodel‏ ۲ سایه گذاری لد ۳ ایجاد بافت و ماده ۲ & ‎texture‏ ‏۴ ایجاد حرکت 00 ۵ بلس

صفحه 3:
مايا 8 در يك نكاه نجوه نصب مایا

صفحه 4:
۱- ابتدا نرم افزار را نصب کرده و پس از نصب نرم افزار آن را اجرا نکنید. جهت فعال كردن لين نرم افزار می بایست سیستم شما دارای كارت شبكه باشد و بر روى سيستم فعال شده باشد. eS Lely pene IL Plea Licecse Ditties «cli -

صفحه 5:
۲- همانگونه که دربرنامه فا) جوا (0)را") مشاهده می کنید در بخش۳۴ظ) 92) در قسمت اعس) ۷۲( یک یا چند مقدار ۱۲ رقمی هگزا وجود دارد. یکی از این ۱۳ رقم را کپی کنید. دقت کنید در صورتیکه ۱۲ صفر مشاهده کردید نشانه این است که کارت شبکه درسیستم شما نصب نیست يا فعال نیست. اجه | ماه موه موه |معع ومد ومد | تا | عطعد سک ور مو او ‎Hot Senge tive Setar‏ ~ ‎Fete || Sycamore fen Tne —‏ انس ‎Plat Donets ‎the 7521515535 7‏ ۳ میا ‎iam UCT 99708 -‏ ممما _—- ‎coun‏ ‎RTE‏ جومم ‏اس جو جه ‎yepostoe‏ ‏۳۳۳۳۲۳3 سس ‎Locetine ۳5۵ Dee\oume Set RE Nabe ‏رس مس‎ [ETANOONS ‏تام ‎See HOST Wot aFle‏ لصا ‎

صفحه 6:
۳- برنامه ۰۳۲( را روی درایو () دستگاهتان نصب کنید. ( ,2-2 این برنامه در مسیر ‎als ai ONPLE Xk‏ شد. به مسير ,0:۱1 و فایل .مت را با برنامه لطاست باز الذاعلد ONO permanent oncounted 0, = HOSTICS ANID در قسمت مشخص شده به جاى (0600-10)ما مقدارى را كه در بخش ۲ کپی کردید را قرار داده. فايل را ذخيره كنيد و آنرا ببنديد. ‎alot‏ FEATURE Mayalinltd sqiawal 201 COD permanent uncounted 0 ‏لك‎ ‎HOSTIC|-OofES930969)

صفحه 7:
۴- به قسمت ۰۷)<-۳۲۱) بروید و دستور زیر را در آنجا اجرا "كنيد : CAPLO Xho \wwhepyeu.exe uct Cs x “ype the pate oa raza Fle, decane ot Inet esse, ord rae ben fo ‎a]‏ هلح عم ‎(Fy crc]‏ ‎ ‎

صفحه 8:
۵- بصورت زیر برنامه ۳۹ را اجرا کنید :

صفحه 9:
۶- در برنامه انا بخش لها 0۵00 ‎Show‏ وه عا مه انم را به صورت شکل زیر انتخاب كنيد و ۳7( را بزنید. اک ادا 3 ‘Show Hardware Identifiers “hoc hep you cera yur otek oes Pesce sect ak to tbl dal ho bute sb Moe tbe Desnioadisn vais fo M2008

صفحه 10:
دريككن :ذيل با حذف«اولين مقدار سمت راست:و حب مقدار موره: نظرتان را براساس مقداری كه دن بخش ‎١‏ كيى كرديد انتخاب كرده و دكمه 6:4( را بزنيد. Hardware Identifiers Pour tse as und sessile adhd x peu gen, Pose lee tte oreyeuNehiouosto senate ou a9 همست ممعم سر | از مس 9 Conn te ١ لع تا ماد مه له لو و9 جاح و ‎str ates: wichcan be edo eee este‏ ] ‎teas‏ ]ل ممه

صفحه 11:
۷- در پخش زیر قسمت 9 لو ‎٩‏ ۲ عط عم ‎٩‏ ‎install‏ را انتخاب کرده و 5#() را بزنید. ‎Product License Installation ‎‘han ou oote a aod cen len dose ‏ا‎ ‎jel yal be le ure team ‎Ces ‎ ‎

صفحه 12:
در بخش زیر اولین گزینه : مصجطا روت امد تا ‎would tie‏ 4 ۰ ما را انتخاب کرده و ۳۳ را بزنید. 5 License Installation Method امه سورد واه وحم وه اه ‎Peas‏ عمس || عم مج

صفحه 13:
۸- در بخش زیر با استفاده از کلید سجم9۳) فایل ال.سه را از مسیر : 0:0 و ۳۹ ا ۳ License File Selection fe Ee Brose 2 Bey مانند شکل زیر انتخاب کنید. فایل باید حتماً توسط کلید ربج( انتخاب شود کلید 0۳4) را بز License File Selection اه وراه مها موه اطعا ماه هو ‎assent mate‏ ا ‎desk ‎ ‎

صفحه 14:
9- در اين بخش تيك مربوط به ‎Lorik Daya COOO‏ متسب ادم 2) اصسلعمت") اوج له را برداشته و کلید عمو() را بزنیده سپس سیستم خود را ‎dua Restart‏ License Installation Results Instaation Complete Stolen Log Autodesk LaunchMaya 218 ard nt Pod ‏یواوه‎

صفحه 15:
704 4 SYBEX مايا 8 در يك نكاه فمال 1 ؛ ری ما

صفحه 16:

صفحه 17:
Dre QDERTY Povts ‎Orton (Q)‏ يكشىئ و يا جند شئ را باکلیککردزو کشیدن لنتخاب‌میک ند ‏مسا لشیاء را بوسیله کشیدنی کش کلک مند مانند انتخابمیک ند مه) ۵۵۷ ک‌امپوننت‌هایرا با نقاشی‌روینها لنتخابمیکند ‎tl Dpve (O)‏ انتخابشده را جلبه جا می‌کند. ‏(0) 60 اشیاه انتخایشده را چرخشمی‌دهد ‎aL bul LilOrde (R)‏ )| تغییر اناد می‌دهد. ‏د جات( احرف 0) عمليانلبزايهائجابه جليئ جرخثرو تغيير لننانيه را تسرکیبمی‌کنند ‏0۳0 90 لمكانت غير برائشسع بالمنحيلفاز مسير فيلهم مىكند (۲) فح فهه<(1) بد !9 لبزار دستورا نشانمىدهد كه بالمستفاده از من شما میت ولنید سابقه ساختر را 7 ‎Meda ipo‏ ‏)68( ( ۷) ابا آخرینبزارهایی‌که مورد لستفادد قرار گرفته لند. ‎

صفحه 18:
فهرست های نشانه گذاری و بخش ابزارهای متنوع بخش ابزارهای متنوع برای دسترسی سریع به سیستم پیچیده منو مورد استفاده قرار مى كيرد بخش ابزارهاى متنوع را با فشار داهن كليد ‎Jlé Oparebrar‏ نماييد. منوهاى نشانه كذارى به شما امكان دسترسى سريع به توابع در جایی که مكان نما قرار كرفته است را مى دهد. فهرست نشانه گذاری قابل سفارشی نمودن است.

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:
ود - ]۳ ۷

صفحه 22:
ناوبری eee 44 Option L, Puroble: Ot Option L; Track 2 Bl 2. Opto L, Only: ۷ لضافه دکمه سمتولستماوس به لضافه دکمه وسط ملوس لضافه دکمه سمتچمماوس‌دویبین دویبینرا به شی نزدیکیا از دوبیننا به چبیلستو الاو را در لطرلف نمای دوینا المزدور مىكند لييح ركتمىئدهد [ پسرسپکتیو اه حرکنتدر می‌آورد.

صفحه 23:
کامپوننت ها(اجزاء) اشیاء از کامپوننت های ( اجزاء ) تشکیل شده اند. نمونه هایی از کامپوننت های, مدل ریاضی جهت نمایش سطوح و منحنی ‎(DORBE) be‏ ره واه ‎ce Bad, bPatck‏ باشند نمونه ای از کامپوننت های پلی گان (چندضلعی ): رأس هاء زوايا و نماها.

صفحه 24:
Tre Outlier * Shows the objects ic pour sveur ind

صفحه 25:
تغییر دادن اشیاء © على عل تفییر بصورت دستی اتغيير اندازه جابه جایی

صفحه 26:
*محتوای صحنه را به صورت شبکه ای از مستطیل ها نمایش می دهد. *سلسله مجموعه هاو زیر مجموعه ها و ارتباط های ورودی /خروجی اشیاء صحنه را نمایش مي دهد.

صفحه 27:

صفحه 28:
704 4 SYBEX مايا 8 در یک نگاه فصل ينجم : نوربردازى

صفحه 29:
خور فراكير ( درهمه طرف) *ساده ترين نوع نوريردازى *تمامی صحنه را بطور مساوى روشن مى كند *سايه ها را يراكنيده نمى كند

صفحه 30:
نور موضعی ( متمرکز ) *تنها از یک نقطه ساطع می شود *روی شیء بصورت مخروطی پخش می شود *می تواندسایه ها را پراکنده کند و در طول مسافت ضعیف شود.

صفحه 31:
*یک خط سیر مشخص دارد *تنها از یک نقطه ساطع نمی شود *نمی تواند ضعیف شود یا از جلوه های ماتی/برافروختگی استفاده کند ۳

صفحه 32:
نور نقطه ای *شعاع نورد را در تمامی جهات ارسال می کند *تنها از یک نقطه ساطع می شود *می تواند سایه را پراکنده کند

صفحه 33:
*نور را أز يك ناحيه و نه يك نقطه ساطع مى کند *زمانيكه تراز مى شودء شدت آن افزايش مى يابد *براى رندر كردن سنكين است اما خيلى واقعى به نظر مى آيد

صفحه 34:
re *با یک حجم مشخص شده ای روشن می کند *نور را به یک منطقه خاصی از صحنه محدود می کند *امکان روشن یا تاریک کردن بخشی را جهت کنترل کاراکترنوری براساس حجم را داراست

صفحه 35:
سايه ها *سايه هاى طرح عميق *رندر سريع *به دقيقى سا يه هاى ردكيرشعاع نور نيست *سايه هاى ردكير شعاع نور "با ردكيرى شعاع نور در صحنه كار مى كند *بسیار سنگین اما دقیق است re

صفحه 36:
جلوه های نوری *ضعیف شدن *منحنی های شدت *نواحی ضعیف شدن *نورافکن *مه (مات ) *جلوه های صوتی و تصوبری نوری mn

صفحه 37:
اتصال دهی *اتصال سايه و اتصال نور به شما امكان مى دهد که مشخص كنيد كدام شىء صحنه نور/سايه با نورهاى مشخصى داشته باشد. *كمك به افزايش سرعت رندر 3

صفحه 38:
704 4 SYBEX مايا 8 در يك نكاه io ee es

صفحه 39:
دوربین ها * سه نوع دوربین مختلف وجود دارد: دوربین استاندارد دوربین و هدف دوبین» هدف و بالا 42

صفحه 40:
سطوح مشخص * تعیین مسافت روی دوربینی که در حال کار است * مایا اشیاء را در فضای دور و نزدیک بین دوربین و بخش های مسطح را رندر می کند. Far lp plane =~ Near clip plane.

صفحه 41:
عمق زمينه * مقدار تمركز دوربين دنياى واقعى را شبيه سازى مى كند * كمك مى كند جشم بينندكان به سمت بخش هاى مهم صحنه هدايت شوند. ‎P-stop *‏ اولیزی ارلمتر مورد لستفادم بولی‌تعیین‌عمق زمینه می‌باشد بت تست زک لس 6و 4 ماقم واكم 1= ‎Fstop‏ 5

صفحه 42:
محو کردن جنبشی سرعت فیلم برداری زمان نوردهی دوربین های واقعی را شبیه سازی می کند محو کردن را با استفاده از سرعت دریچه دوربین در ویرایشگر مشخصات و مشخصات مه آلودگی جنبشی در پنجره تنظیمات رندر فعال می کند. محو کردن جنبشی دو بعدی یک فرآیند پس-رندرسازی است محو کردن جنبشی سه بعدی در اثر حرکت های هندسی در طول صحنه بدست می آید

صفحه 43:
تنظیمات رندر کردن اکثر فرآیند های رندرکردن با استفاده از پنجره تنظیمات رندر کنترل می شود تنظیمات متعارف رندر را از طریق بخش متعارف انجام دهید مشخصات کنترلی خاص نرم افزار سخت افزار ‎ray‏ آهامج» بردار رندر را در بخش بعدی "متعارف* انجام دهید

صفحه 44:
نمای رندر شده است نمایش می دهد * نواحی در زمان رندر شدن راهی مناسب برای افزایش سرعت زمانی که برای تست رندرسازی می گیرد» است. * 10008 از نولحئيندر ب ولیت_فییر متقابل_نظیمات لساسی‌در صحنه شمالمستفادمه مىكند

صفحه 45:
رندرسازی نرم افزاری مایا رندرسازی پیش فرض زلدرساری متاسب:همهمنظوره حعاه-۱() زولیاین اهموار را از لشیاء ينديشدم حذف می‌کند ردگیری شعاع نور به مايا امکان ایجاد انمکاس ها » شکست ها (زوایا و نور و ... ) و سایه های واقعی را می دهد.

صفحه 46:
weutal ray ‏رندر سازی‎ قدرتمند تر از رندرسازی نرم افزاری برای واقعیت سازی است * روشن سازی کلی & ‎ected ray‏ امکان می دهد راه نور منتشر شده در سطح را شبیه سازی کند. * شدت فوتون و تعداد فوتون های قویا با كيفيت کارت گرافیک

صفحه 47:
رندرسازی ۶ اد * 00۱) ۳0۱ به عنولبزار پایانی‌مورد لستفادم قرار می‌گیرد. * نجطاه) ا) می‌ت_ولند ننویهایی‌را که بافوتون لیجد قسدهلند را روان‌گ رده و تخیر دهد * 0۳۳() مسیر شکستقور را از طریقب کس طح پیچیده یا ب ازتابشآن‌شبیه سازیمیک ند

صفحه 48:
رندرسازی برداری مایا * از فرمول های ریاضی جهت نشان دادن رنگ و شکل در تصویر رندرشده استفاده می کند * برای پروژه های تحت وب بسیار مناسب است * قابل تبدیل به فرمت فلش بر« است.

صفحه 49:
سایه سازی کاراکتر کارتونی * سایه کارتونی با دست کشیده شده را شبیه سازی می کند * قابلیت های متعدد رنگ کردن طرح و نمای کلی * تغییردهندگان می توانند نواحی خاصی در صحنه را

مایا 8در یک نگاه مروری بر محیط نرم افزار مایا با تشکر از زحمات آقای حج فروش مراحل ایجاد پروژه انیمیشن سه بعدی: .1مدل سازی استاتیک static model .2سایه گذاری shading .3ایجاد بافت و ماده texture & material .4ایجاد حرکت animation ‏rendering .5 2 مایا 8در یک نگاه نحوه نصب مایا -1ابتدا نرم افزار را نص8ب کرده و پ8س از نص8ب نرم افزار آن را اجرا نکنید. جه8ت فعال کردن ای8ن نرم افزار م8ی بایس8ت س8یستم شما دارای کارت شبکه باشد و بر روی سیستم فعال شده باشد. برنامه FlexLM License Utilitiesرا از مسیر زیر اجرا کنید . 4 -2همانگون8ه ک8ه دربرنامه FlexLM License Utilitiesمشاهده م8ی کنی8د در بخش System Settingsدر قسمت Ethernet Addressی8ک ی8ا چن8د مقدار 12رقم8ی هگزا وجود دارد ،یکی از این 12رقم را کپی کنید. دقت کنید در صورتیکه 12صفر مشاهده کردید نشانه این است که کارت شبکه درسیستم شما نصب نیست یا فعال نیست. 5 -3برنام8ه crack.exeرا روی درای8و Cدس8تگاهتان نص8ب کنید، این برنامه در مسیر C:\FLEXlmنصب خواهد شد. به مسیر C:\FLEXlmو فایل aw.datرا با برنامه notepadباز کنید. در قس8مت مشخ8ص شده ب8ه جای LAN-IDمقداری را که در بخش 2کپی کردید را قرار داده ،فایل را ذخیره کنید و آنرا ببندید. 6 -4ب8ه قس8مت Start->Runبروی8د و دس8تور زی8ر را در آنجا اجرا کنید : ‏C:\FLEXlm\awkeygen.exe aw.dat 7 -5بص8ورت زیر برنامه Licensingرا اجرا کنید : 8 Show OPA Hardware بخشLicensing ه8 در برنام-6 ل زیر انتخاب8ورت شک8ه ص8 را بidentifiers on this computer . را بزنیدNext کنید و 9 در بخ8ش ذیل ب8ا حذف اولی8ن مقدار س8مت راس8ت و چپ ،مقدار مورد نظرتان را براس8اس مقداری ک8ه در بخ8ش 2کپ8ی کردید انتخاب کرده و دکمه Nextرا بزنید. 10 I have license that I need to ر قسمت8ش زی8 در بخ-7 . را بزنیدNext را انتخاب کرده وinstall 11 I would like to install my license ‌: ش زیر اولین گزینه8در بخ . را بزنیدnext را انتخاب کرده وfrom a file 12 -8در بخ8ش زی8ر ب8ا اس8تفاده از کلی8د Browseفایل aw.datرا از مسیر C:\FLEXlm\aw.dat :و مانن8د شک8ل زی8ر انتخاب کنی8د ،فای8ل بای8د حتماً توس8ط کلید Browseانتخاب شود‌،کلید Nextرا بزنید. 13 -9در ای8ن بخ8ش تی8ک مربوط به Launch Maya 2008 and exit Product Configurationرا برداشت8ه و کلید Done را بزنید ،سپس سیستم خود را Restartکنید. 14 مایا 8در یک نگاه فصل : 1معرفی مایا معرفی ظاهری مایا Status Lineش ام لآیکونهایاستفاده اصلی ماند عملیات ش ده ب رایف عا لیتهای ، امپوننت ، ف ای ،ل ‌ش ی ء و انتخاب ک ت ص ویربرداریو رندرکردناس .ت هر گ روه م نطقیاز آیکونها ب ا ی کم ستطیلعمودی ج داسازیم یش ود. ایل Main menu barش ام لم نوهای(‌ف ، مایشپ نجره ) است ، ایشت غییر ،ایجاد ،ن ویر ‌، ک ه م طاب قب ا ب خشهایم نو و ب راساس م جموعه م نو انتخاب یش ما ن مایشداده م ی ش وند ی ا م خفیهستند. Menu setsب ه ش ما امکانم یدهد ک ه م جموعه هایگ وناگونم نوها ب رای ازی ازی مدل س ، ف عا لی تهایم تحرک س ، ویاسازی رندرسازیو روک شس ازیرا مورد ‌، پ استفاده ق رار دهید. ابزارهای QWERTYبرای کار کردن با اشیاء و کلید های میانبر آنها به ص ورت ) Q ( :انتخاب ) W ( ،جابه جایی ) E ( ،چرخش ) R ( ،تغییر اندازه، ( ) Tنمایش ابزارهای کاری دستی ،و ( ) Yتکرار آخرین ابزار ،مورد استفاده قرار می گیرد. Viewportsک ه اص ً وال ب راین مایش ص حنه س ه ب عدیش ما ب وسیله دوربین است ی ا ن مایب ا خطور م ص ور عمودی . Viewportsهمچنی نم یت واند دارای داده های یدرباره ص حنه ش ما ب اشد، مانن د آنچ ه در ش ک لآمده ابر رسم ( )Hypergraphی ا چندفهرست ک ننده ( . ) Multilister Shelfم حل ی ب رای م جموعه ابزارهای س فارشیش خصیو اسکریپتهاییاستک ه موج بافزایشس رعتجریانک اریم یش وند. Channel boxش ام لداده هاییدر مورد موقعیتچرخ شو ، اشیاء انتخابش ده ،مانند است ت غییر اندازه . Layoutsب طور س ریع ت نظیمات viewportب رایت ع داد layoutهایاز یش نظیم ش ده را ت غییر م یدهد. پ ت Playback controlsب ه ش ما امکان رگشت ه عقبجهت ب داشتن ب ، خشن گه ، پ ب ازنگریو حرکتدر م یانانیمیشنرا م یدهد. Command Lineم حل ی ب رایت ایپ دس توراتم تنیمایا ،مانند اسکریپتMEL اس .ت اس کریپتهای MELس فارشی م ی ت وانند جه تخودکار ک ردنهر ت ع دادیاز وظایفمورد استفاده ق رار گ یرند. 16 Help Lineت وص یفک وتاه از ابزارها و ن حوه استفاده از آنها م یب اشد. Range sliderدامنه Time slider را م حدود م یک ند .و ب صورتدستیب رای استزمانیکه ش ما ص حنه هایط والن یمدت ، ب خواهی د رویی کب خ شک وچ کاز زمان ت مرکز ک نید. Time Sliderب ه ش ما اینامکانرا پ رایمرور م یدهد ک ه ب ه راس تو چ ب ک ردنص حنه حرکتک نید. The QWERTY Tools • ) Select (Qی کش ءی و ی ا چند ش ءی را ب اکلیکک ردنو ک شیدن انتخابم یک ند Lassoاشیاء را ب وسیله ک شیدنی کش کلک مند مانند انتخابم یک ند. • Paint Selectionک امپوننتهایرا ب ا ن قاشیرویآنها انتخابم یک ند. • ) Move (Wاشیاء انتخابش ده را جابه جا م یک ند. • ) Rotate (Eاشیاء انتخابش ده را چرخ شم یدهد. • ) Scale (Rاشیاء انتخابش ده را ت غییر اندازه م یدهد. • جایی چرخ شو ت غییر اندازه را Universal Manipulatorعملیاتابزارهایجابه ، ت رکیبم یک ند. • Soft Modifyامکانت غیر ب رایش ءی ب ا انحرافاز م سیر ف راهم م یک ند. • ) Show Manipulator (Tابزار دستیرا ن شانم یدهد ک ه ب ا استفاده از آن ش ما م یت وانید س ابقه س اخ تار را ت نظیم ن مایید. • Last (Y) ~MSSelectsآخرینابزارهاییک ه مورد استفاده ق رار گ رفته اند. • 17 فهرست های نشانه گذاری و بخش ابزارهای متنوع • بخش ابزارهای متنوع برای دسترسی سریع به سیستم پیچیده منو مورد استفاده قرار می گیرد • بخش ابزارهای متنوع را با فشار دادن کلید Spacebarفعال نمایید. • منوهای نشانه گذاری به شما امکان دسترسی سریع به توابع در جایی که مکان نما قرار گرفته است را می دهد. • فهرست نشانه گذاری قابل سفارشی نمودن است. 18 بخش کانال ین خشک انا ،لویرایشگر ال یه ی ا Modeم یت وانب ب هردو حرکتک رد. هرست ازشونده ایک ه ب ب Channelsف چسباندن و ق فلک ، اخ تصاصک لید ،ک پیو خارج ک ردنویژگ یها را م یدهد .اینم نو ب روی خش Channelن راستک لیکک ردن ب است . ه ش ما امکان ردنو از ق فل ا استفاده از یز در دسترس ی امکانن مایشک انا لهای Objectب ا انتخابچ ندینش ء اخ تصاصیهر ش ءی را م یدهد. Locked attributesب رایق فلک ردنی ا از ق فلخارج ک ردنی ک جهت مایشم نو ک انا لراستک لیلک ویژگ ،ی آنرا م شخصک رده و س پس ن ن مایید ک ه دس تور مورد ن ظر ب رایق فلک ردنو از ق فلخارج ک ردن داراست . انتخابیرا Inputت غییر دهنده ای(‌اصالح ک ننده ای) ک ه ش ءی را ت غییر م یدهد. Input attributesویژگ یهایق ابلاصالح ک ه ب ا ورودیانتخابش ده در ارتباط م یب اشند. Layer Editorت نظیماتو مدیریتال یه ها. 19 ردن Attributesویژگ یهایی کش یء مانند ب یانک ، چرخ شدادنو ت غییر اندازه م یب اشد.ش ما م یت وانید اینویژگ یها را ب ا ت ایپم قادیر جدید ی ا م شخصک ردن ویژگ یو ک شیدنماوسدر حا لیکه دکمه وسط آنراپایین ن گه داشته اید ان جام دهید. ویرایشگر ویژگی Listsب ه ش ما امکانب ارگذاریویژگ یها ب ه ص ورت ی انتخابش ده را م ی دس تیی ا خودکار در زمانیکه ش ء دهد. Main Menuم نوهای یب رایک نترلویرایشگر ویژگ یم یب اشد. ندین خشانتخابش وند ،امکانن مایش Selectedاگر چ ب ویژگ یهایرا ب رایهر ش ءی م یدهد. های رایهر Nodeدر Nodesن واریک ه ش املویژگ ی ب ارتباط ب ا ش ءی م یب اشد .ک ه م یت واند nodeهاییش امل ویژگ ی ه ا اس تفاده ش ده ب رایت غیی ر ش ک ل ش یء، ب کارگ یریس ایه و غیره ب اشد. Focusت مام ی nodeهای یک ه در ص حنه انتخاب ش ده اند در حا لیکه ویرایشگر ویژگ یب از اس ،تن مایش م یدهد Node .هایک ه ب ه ت ازگ یانتخابش ده اند یست مایشداده م یش وند. ن ی در ب ا ال ل Transform Attributesویژگ یهایت غییر اندازه ، شم عنیک ردنب رای nodeاصلیم یب اشد. چرخ ، Pivotب ه ش ما امکان ن مایشم جزایم حور چرخ شو ت غییر اندازه را م یدهد. افزودن ویرایشو حذفویژگ یهایاضافی Attributesامکان ، ی ی ا nodeم یدهد .اینابزار در ب خش را ب رایی ش ء ویژگ یهایاضافین مایشداده م یش ود .ش ما م یت وانید همچنینویژگ یها را ب ا اس تفاده از م نیت غییر (‌اصالح ) اضافه ،حذفو ویرایشک نید. Notesهر nodeم یت واند ش ام لی ادداشتهاییب رای ستندسازی اشد. ب ب کارگ یریدر م Local/World Spaceامکان ت نظیم م حورهای چرخ شو ت غییر اندازه ب رایف ضایم حلیو ک لیرا م ی دهد. Limit Informationم جموعه ایابزارهایگ سترده ردن چرخ شو ت غییر اندازه ج هتم حدود ک ردنب یانک ، اشیاء ب ه ک ار م یرود. ی‌را Displayویژگ یهاییک ه ن حوه ن مایشی کش ء ک نترلم یک نند. Display Handleزمانیکه ع الم تداشته ب اشد ،ی ک ابزار مدیریتیب ه همراه انتخابش ءی ن مایشم یدهد. است ارامترهای یشتری . ب Rolloutsش املپ Extra Attributesه ر nodeش ام لویژگی های س فارشیت عریفش ده ب وسیله ویژگ یهایپ ایینافتادنی است در ب ا الیویرایشگر ویژگ ی . 20 نمای دید 21 پهلو باال دورنما مقابل ناوبری Dolly: َ Altی ا Optionب ه Track : Altی ا Tumble: Alt Optionی ا Optionب ه اضاف ه دکم ه س متراستماوس ب ه اضاف ه دکم ه وسط ماوس اضافه دکمه س متچ پماوسدوربین مای دورنما زدیک ا از دوربینرا ب ه چ پ/راستو ب ا الو را در اطراف ن ، ی ین دوربینرا ب ه ش ء آندور م یک ند. 22 پ ایینحرکتم یدهد. ( پ رسپکتیو )‌ب ه حرکتدر م یآورد. کامپوننت ها(اجزاء) • اشیاء از کامپوننت های ( اجزاء ) تشکیل شده اند. • نمونه هایی از کامپوننت های ،مدل ریاضی جهت نمایش سطوح و منحنی ها (:)NURBS CVهاIsoparm ،هاPatch ،ها و Hullها م یب اشند. • نمونه ای از کامپوننت های پلی گان (چندضلعی ): رأس ها ،زوایا و نماها.23 The Outliner • Shows the objects in your scene in a ‏hierarchical format Displayف هرس تپ ایینافتادن یب رایک نترلم یزاناطالعاتیاس تک ه ن مایش داده م یش ود. Showف هرس تب ازشونده ب راین مای شی ا م خفین مودنن وع اشیاء مورد استفاده ق رار م یگ یرد. ک ام ی ا چ یز ک لی( مانند )*boltت نها اشیاء ک ه ب ا این ایپ ن Text filterت ی م عیار م طابقهستند را ن مایشم یدهد. Root nodeب ا رن گس بز م شخصم یش ود ،این nodeاصلیاز ب خشهای است م شخصش ده . Selected itemب خشهاییک ه م شخصم یش وند ب ه رن گخاکستری ن مایشداده م یش وند. Close hierachyک لیکک ردنرویع المتم نها ( )-م جموعه و زیر م جموعه ای ک ه ب از استرا م یب ندد. Close hierachyک لیکک ردنرویع الم تجمع ( )+م جموعه و زیر م جموعه ایک ه ب سته استرا ب از م یک ند. Second viewجاب ه جای یج داکننده افقیب ه همراه پ ایینص فحه ب ه ش ما ن مایدوم یاز م جموعه ها و زیر م جموعه را م یدهد و زمانمدیریتص فحه است ای یچیده م ناسب . ه پ 24 تغییر دادن اشیاء تغییر بصورت دستی 25 چرخش تغییر اندازه جابه جایی ابررسم •محتوای صحنه را به صورت شبکه ای از مستطیل ها نمایش می دهد. •سلسله مجموعه هاو زیر مجموعه ها و ارتباط های ورودی/خروجی اشیاء صحنه را نمایش می دهد. 26 ویرایشگر ارتباط ویژگی های شیء انتخاب شده را در قاب سمت راست بارگذاری می کند. جهت ارتباط را تغییر می دهد. ویژگ ی های شی ء انتخاب شده را در قاب س مت چپ بارگذاری می کند. Attributesویژگ ی هایموجود ب ه رنگ س یاه و ویژگ یهاییک ه در دس ترسن می ب اشند ب ه رن گخاکسترین مایشداده م ی ش وند. Selected attributesویژگ ی های انتخابش ده م تصلش ده و ب ه رنگ آبیم شخصش ده اند. 27 مایا 8در یک نگاه فصل پنجم ‌:نورپردازی نور فراگیر ( درهمه طرف) •ساده ترین نوع نورپردازی •تمامی صحنه را بطور مساوی روشن می کند •سایه ها را پراکنیده نمی کند 29 نور موضعی ( متمرکز ) •تنها از یک نقطه ساطع می شود •روی شیء بصورت مخروطی پخش می شود •می تواندسایه ها را پراکنده کند و در طول مسافت ضعیف شود. 30 نور مستقیم(خطی) •یک خط سیر مشخص دارد •تنها از یک نقطه ساطع نمی شود •نمی تواند ضعیف شود یا از جلوه های ماتی/برافروختگی استفاده کند 31 نور نقطه ای •شعاع نورد را در تمامی جهات ارسال می کند •تنها از یک نقطه ساطع می شود •می تواند سایه را پراکنده کند 32 نور ناحیه ای ( سطحی ) •نور را از یک ناحیه و نه یک نقطه ساطع می کند •زمانیکه تراز می شود ،شدت آن افزایش می یابد •برای رندر کردن سنگین است اما خیلی واقعی به نظر می آید 33 نور حجمی •با یک حجم مشخص شده ای روشن می کند •نور را به یک منطقه خاصی از صحنه محدود می کند •امکان روشن یا تاریک کردن بخشی را جهت کنترل کاراکترنوری براساس حجم را داراست 34 سایه ها •سایه های طرح عمیق •رندر سریع •به دقیقی سا یه های ردگیرشعاع نور نیست •سایه های ردگیر شعاع نور •با ردگیری شعاع نور در صحنه کار می کند •بسیار سنگین اما دقیق است 35 جلوه های نوری •ضعیف شدن •منحنی های شدت •نواحی ضعیف شدن •نورافکن •مه ‌( مات ) •جلوه های صوتی و تصویری نوری 36 اتصال دهی •اتصال سایه و اتصال نور به شما امکان می دهد که مشخص کنید کدام شیء صحنه نور/سایه با نورهای مشخصی داشته باشد. •کمک به افزایش سرعت رندر 37 مایا 8در یک نگاه فصل : 6رندر سازی دوربین ها • سه نوع دوربین مختلف وجود دارد: دوربین استاندارد دوربین و هدف دوبین ،هدف ،و باال 39 سطوح مشخص • تعیین مسافت روی دوربینی که در حال کار است • مایا اشیاء را در فضای دور و نزدیک بین دوربین و بخش های مسطح را رندر می کند. 40 عمق زمینه • مقدار تمرکز دوربین دنیای واقعی را شبیه سازی می کند • کمک می کند چشم بینندگان به سمت بخش های مهم صحنه هدایت شوند. • F-stopاولینپ ارامتر مورد استفاده ب رایت عیینعمق زمینه م یب اشد. 41 محو کردن جنبشی • • • • سرعت فیلم برداری زمان نوردهی دوربین های واقعی را شبیه سازی می کند محو کردن را با استفاده از سرعت دریچه دوربین در ویرایشگر مشخصات و مشخصات مه آلودگی جنبشی در پنجره تنظیمات رندر فعال می کند. محو کردن جنبشی دو بعدی یک فرآیند پس-رندرسازی است محو کردن جنبشی سه بعدی در اثر حرکت های هندسی در طول صحنه بدست می آید 42 تنظیمات رندرکردن • اکث ر فرآین د های رندرکردن ب ا استفاده از پنجره تنظیمات رندر کنترل می شود • تنظیمات متعارف رندر را از طریق بخش متعارف انجام دهید • مشخص ات کنترل ی خاص نرم افزار ،سخت افزار، ، mental rayبردار رندر را در بخش بعدی ”متعارف“ انجام دهید 43 نمای رندر • پنجره نمای رندر جاییست که مایا به شما آنچه را رندر شده است نمایش می دهد • نواحی در زمان رندر شدن راهی مناسب برای افزایش سرعت زمانی که برای تست رندرسازی می گیرد، است. ای غییر م تقابلت نظیمات • IPRاز ن واح یرندر ب ر ت اساسیدر ص حنه ش ما استفاده م یک ند 44 رندرسازی نرم افزاری مایا • • • • رندرسازی پیش فرض رندرسازی مناسب همه منظوره ،Anti-aliasزوایاین اهموار را از اشیاء رندرشده حذف م یک ند ردگیری شعاع نور ب ه مای ا امکان ایجاد انعکاس ها ، شکست ها (‌زوایا و نور و ‌) ...و سایه های واقعی را می دهد. 45 رندر سازی mental ray • قدرتمند تر از رندرسازی نرم افزاری برای واقعیت سازی است • روشن سازی کلی به mental rayامکان می دهد راه نور منتشر شده در سطح را شبیه سازی کند. • شدت فوتون و تعداد فوتون های قوی ًا با کیفیت کارت گرافیک تغییر می کند. 46 رندرسازی mental ray • Final Gatheringب ه عنوانابزار پ ایانیمورد استفاده ق رار م یگ یرد. • Final Gatheringم یت واند ن ورهاییرا ک ه ب ا ف وتون ایجاد ش ده اند را روانک رده و ت غییر دهد. کست ور را از ط ریقی کس طح ن • Causticsم سیر ش پ یچیده ی ا ب ازتابشآنش بیه س ازیم یک ند. 47 رندرسازی برداری مایا • از فرمول های ریاضی جهت نشان دادن رنگ و شکل در تصویر رندرشده استفاده می کند • برای پروژه های تحت وب بسیار مناسب است • قابل تبدیل به فرمت فلش swf.است. 48 سایه سازی کاراکتر کارتونی • سایه کارتونی با دست کشیده شده را شبیه سازی می کند • قابلیت های متعدد رنگ کردن طرح و نمای کلی • تغییردهندگان می توانند نواحی خاصی در صحنه را تعدیل کنند. 49

51,000 تومان