صفحه 1:
جنب الل es AN رح
موضوع :کنترل ,نظارت ,ارزیابی
صفحه 2:
اول خود را محاسبه كنيد (ارزیابی درونی)
قبل از اينكه محاسبه شويد (ارزيابى بيرونى)
من حاسب نفسه ربح و من غفل عنها Ror
خود ارزیابی سبب سود و غفلت از آن سبب زیان است
صفحه 3:
: بطور كلي براساس علم مديريت وظايف اصلى يك مدير
صفحه 4:
گام های رسیدن به هدف
[7 pe)
رسیدن به هدف
1
صفحه 5:
صفحه 6:
مشاهده ی منظم انجام برنامه ها و فعالیت های سازمان و افراد و چگونگی
پیشرفت آن ها در جهت تحقق اهداف مورد نظری که به همان شکل
.برنامه ریژی شده آند را نظارت گویند
.مقایسه ی وضعینموجود(مشاهده شده)با وضعیتمطلوتٍ
سسب سس 00
.كنترلموكويند
صفحه 7:
صفحه 8:
در یک جمله کوتاه, نظارت را اینگونه میتوان
:تعریف کرد
كوششئكه مدير در جهدة طبيق عملياتها برنامه لنجام«
وو فا مبزانص حيو سقم فعالتها را بدسآورده
.۰ نظار ميشود
صفحه 9:
بظارت در سارمان ها
آخرين تعریف بازرسی و نظارت مصوب مجلس شورای اسلامی فروردین
نظارت و بازرسی از نظر قانون شامل: مجموعه فعالیتهای منم و
هدفدار به منظور جمع آوری اطلاعات نم درباره اقدامات دستگاهها 3
.تطبيق عملكرد دستكاه با تكاليف قانونى است
صفحه 10:
اهداف نظارت
((اعتماد در سازمان خوب است. ولی نظارت لازم است ))
صفحه 11:
:در نظارت مسائل زیر مورد توجه قرار میگیرد
؟نظارت: عملیات و برنامه را با یکدیگر تطبیق میکند
نظارت ؛ میزان سالمت و یا بیماری دستگاه و فعالیتها را
املشخص ميسازد
نظارت, توان واحدهاى مختلف را در انجام كارها بيان ميدارد
نظارت» مقدار و پیشرفت عملیات و فاصله آنرا تا هدف روشن
.مینماید
نظارت, لزوم هدایتخواهی و ظرفیت هدایتپذیری را بدست
میآورد
صفحه 12:
ویژگی های نظارت
موير
صفحه 13:
اطلاعاتی که در نتیجه ی ارزیابی درسازمان ها بدست می اید
می توان در موارد زیر استفاده کرد
برنامه ريزي نيروي انساني
كارمند يابي
تعيين روايي آزمون هاي استخدامي
آموزش و تربيت كاركنان
يرداخت عادلانه حقوق و مزايا
شناخت استعدادهاي بالقوه كاركنان
صفحه 14:
صفحه 15:
تعریف کنترل درمدیریت از نگاه هنری فایول(بنیان گذاران مدیریت علمی)
کنترلاز ضروریانزندگیس از مانومیباشد و ف رآیند مدیرینب دونلنجام ).
(( مرحله ی کنترل نیز تکمیل نمیشود
تعریف کنترل از نظر استیفن رابینز
فرایند تحت نظر قرار دادن فعالیت ها به منظور حصول
اطمینان از اینکه انها همان گونه که برنامه ریزی شده اند
مشاهده شده در طی این فرایند می باشد
صفحه 16:
:عوارض منفی کنترل
2 ر آزادعک ار کنارت اثیر میکدا ۱۱۳
وقتیک نترلبر مبناعق ضاونذهنیو شخصیصور نت2
07 كرد باعث يديد آمدن برخورد در سازمان ص۲۰
۲[ انعطافو خلاقیتوا محدود میکند.3
پرسنلاز لفظ کنترلرضاینندارند و ببه نظرشان
aati eau ee تا
صفحه 17:
صفحه 18:
برخی از روش های کنترل
ا
رت
صفحه 19:
صفحه 20:
2 سس
سته است1ٌ
ارك بيو
pow
لبشارعل؛
بيدا
زعمعنا
سین کنار برنامه ریز
صفحه 21:
اگر کنترل مدیریتی پیوسته نباشد
0 هه
صفحه 22:
کنترل یک فرایند چند سطحی و ابشاری(8596301۳0)) است
يا
صفحه 23:
کنترل در کنار برنامه ریزی معنا پیدا می کند
۱ ee el deel Seed ee
Pe rere eee eae eee tee re eae ey
های کتترلی تعریف می کتندء
عملدٌ در حال بيادهءسازى يى هستند.
۱
| ABI SL ede Cop SI
صفحه 24:
صفحه 25:
مثالی از ارزیابی عملکرد
پسر کوچکی وارد داروخانه شد, کارتن جوش شیرنی را به سمت تلفن هل داد. بر روی کارتن رفت تا
.دستش به دکمه های تلفن برسد و شروع کرد به گرفتن شماره ای هفت رقمی
مسئول دارو خانه متوجه پسر بود و به مکالماتش گوش داد. پسرک پرسید," خانم, می توانم خواهش
كذ کردن جمن ها رابه من بسپارید؟" زن پاسخ داد. کسی هت ای IRIS
".مى دهد
پسرک گفت:"خانم, من اين كار را نصف قیمتی که او می گیرد انجام خواهم داد". زن در جوابش
5 | كار اين فرد كاملا راضى الست
پسرک بیشتر اصرار کرد و پيشنهاد داد." خانم. من پیاده رو و جدول جلوی خانه را هم برایتان جارو
می کنم, در این صورت شما در یکشنبه زیباترین چمن را در کل شهر خواهید داشت." مجددا زن
۰"پاسخش منفی بود
0 ا ٩ دی بر لب داشت. گوشی را گذاشت. مسئول داروخانه که ب. ۰۰ ۳۳۱
كوش داده بود به سمتش رفت و گفت: "پسر...از رفتارت خوشم میاد؛ به خاطر اينکه روحیه خاص و
"خوبی داری دوست دارم کاری بهت بدم
پسر جوان جواب داد," نه ممنون, من فقط داشتم عملکردم رو می سنجیدم, من همون کسی هستم
."كه براى اين خانوم کار می کنه
صفحه 26:
اهداف ارزیابی
بازاگاهی و بازخورد
شناخت وقدردانی
بهبود عملکرد
مستند سازی
برنامه ریزی
توسعه
انتظارات
تضمین قانونی
صفحه 27:
صفحه 28:
انواع ارزیابی
retrospecti
ve
prospecti
ار
صفحه 29:
انواع ارزیابی که در سازمان ها صورت می گیرد شامل
ارزیابیتوسط سرپرسنمستقیم
ارزيابعرءيسبه وسيله مرءوس
ارزیابیهمکاراناز عملکرد يكديكر
ارزیابیگروهی
خود ارزیابی
صفحه 30:
این روش يكي از متداول ترین روش هاي ارزيابي مي باشد که در آن
كاركنان توسط رئيس يا سرپرست خودبه طور مستقیم مورد ارزيابي
قرار مي كيرند. به عقيده متخصصان, از آنجايي که سرپرست به طور
مستقیم درمحیط کار با زیر دستان در ارتباط است بهتر از هر فرد
ديگري مي تواند در مورد نحوه عملکرد کارکنان زیردست خود اظهار
نظر کند. ارزيابي رئيس از مرئوس باعث شناسايي نقاط ضعف و قوت
واقعي كاركنان ميشود و رئيس مي تواند با توجه به اين ol نياز هاي
آموز: شي بخش يا واحد خود را شناسايي و در جهت برطرف كردن آنها
اقدام کت کند. از ایرادات وارد بر اين نوع ارزيابي مي توان به |
ليف هات شخسي ارسوي ريس در قيال ارزيابس SS
3
صفحه 31:
ارزيابيرئیسبم وسیلم مرئوس 2
این شیوه ارزيابي دقیقا برعکس روش قبلي مي باشد و زیر دستان با مشاهده
اعمال و رفتار رئیس واحد خود در مورد عملکرد وي قضاوت مي کنند. مزیت
اصلي این روش آگاهي مدیر از نیاز هاي کارکنان و بدست آوردن اطلاعاتي در
مورد نحوه عملکرد خود مي باشد. هدف اصلي در اين شیوه ارزيابي این است که
از نحوه عمل و شیوه مدیریت رئیس. اطلاعاتي بدس آید و به صورت بازخورد در
اختيار وي قرار كيرد تا با توجه به آن بتواند مدير موفقتري باشد
ارذيابيهمكاراناز عملكرد يكديكر- 3
در اين روش كاركنان سازمان عملكرد يكديكر را مورد ارزيابي قرار مي دهند- از
آنجايي که استفاده درست از اين روش براي ارزيابي به عوامل متعددي
دارد,استفاده از این روش چندان متداول نیست و سازمان ها براي استفاده از
روش اقبال زيادي نشان نمي دهند
صفحه 32:
ارزبابيگروهي 4
در این روش معمولا از جند نفر از سرپرستان و مديراني که با کارمند و کار او
آشنايي دارند دعوت مي شود تا با تشکیل گروهي, عملکرد کارمند مورد نظر را
اننا کشد در اين روش هر يك از اعضاي كروه ارراي 22010 2 0 003(
عملكرد كارمند را از زاويه خاصي بررسي مي كند. اين روش نسبت به روش
هاي قبل از دقت بيشتري برخوردار است. البته اين روش زماني کارا است 5
کار کارمند در سازمان به گونه اي باشد که با دویا چند واحد مختلف سازماني در
ارتاط باشد
خود ارزیابي 5
معمولا هیچ کس به اندازه خود فرد از جزئیات و کم و کیف کار خود آگاه نیست.
1 اس راسد كه جه اسشطاري از اه در قبال کارش ور ۳۳۰۱
ترا کات اس راس كد عملكرد او بر اشاس جه معيار واستان | 7 001
بايد مورد ارزيابي قرار كيرد بهتر از هر كس ديكري مي تواند عملكرد خود را
ارزيابي كند. ايراد وارد بر خود ارزيابي. عدم اطمينان كافي مسئولين در مورد
.ارزيابي صادقانه و منصفانه كارمند از. رد خويش است
صفحه 33:
انواع نظارت در مدیریت اسلامی
نظارت خداوند متعال
(نظارت الهی)
نظارت فرد بر اعمال خود(خود
کنترلی)
نظارت عمومی (نظارت
همگانی)
نظارت سازمانی
ez
صفحه 34:
مرجع و دستگاه نظارت کننده در حکومت اسلامي
صفحه 35:
07 نظار 9 تخداوند ic
خداوند نظارت مطلق بر كليه اعمال و حركات افراد دارد و هر مسلما
اعتقاد دارد که رفتار, اعمال وحتي نيات او زير ذره بين نظارت
الهي قرار دارد وکوچکترین ثواب يا خطاي او ثبت و ضبط میگردد و در
ای جهان با جهان دیگر به پاداش با مجازات اعمال خر ۱۰ ۳
در جامعه ي اسلامي اعتقاد به معاد و رسيدگي دقیق به اعمال و رفتار
ا کیان بعش اساسي در جهت گيريهاي اعمال انسان و و ۳۳۱۷۱۰
بر عهده دارد. به همين دليل هر اندازه اين اعتقاد در جامعه اسلامي در
عمق جان انسانها نفوذ کرده باشد میزان خطا و گناه کاهش پیدا کرده و
.نياز كمتري به ساير اهرمهاي نظارت و کنترل پیدا میشود
صفحه 36:
ای ام 2
منظور از نظارت امام, نظارت پیشوا و رهبر جامعه
اسلامي به مجموعه ي دستگاههاي حکومتي و بخشهاي
مختلف جامعه است که زیر نظر مستقیم یاغیرمستقیم ولي
امر قرار دارند و براي جلوگيري از انحراف جامعه و
کارگزاران حکومتي از اين دستگاههاي نظارتي استفاده
نظارتمردم و جامعه - 3
ial gl مت تولیت نظارت و کنترل جامعه و اقدام
براي اصلاح انحرافها را بر عهده دارد تودههاي عظیم ا مت
اسلامي هستند که در قرآن از آنها به عنوان ناس تعبیر
اس تن سار وما سهان شارت عامه اهنا 0
است كه در قرآن از آن به امر به معروف و : نهي از منكر ياد
ات
صفحه 37:
ارزیابی + انطباق با استاندارد+ قضاوت led) با ارزشگذاری
بنایراین سازمانها با اجراي ارزشيابي از سويي به تعهدات
قانوني خود در زمینه ارزشيابي عمل ميکنند و از سوي
دیگر حقوق افراد (مشتریان) مبني بر آگاهي کامل از
عملکرد و پیشرفت سازمان براساس شايستگي و تعهدات
اجتماعي آنها را بان ی تایه
صفحه 38:
الف : نظارت با هدف اصلاح و نه به معنی مجاران
«نگرش کلی برموضوع کنترل و نظارت باید دید اصلاحی باشد و نه تنبیهی و مجازاتی
ب:برخی از ویژگیهای فردی ناظر
فرد ناظر علاوه بر صلاحیتها و شایستگیهای عمومی, میبایست از اهداف نظارتی و ویژگیها
و محدودیتهای
.نظارتی نیز آگاهی داشته باشد
در تسمام مدتتظارت از بکار بردنا افاظ و کلماتیکه بار منفیداشته و بیانگر عولطف-
و احساسانتمنفیفردی
.هستند خودداری نماید
تلم تقایل را در کلماسو رفتار خود نشاردهد - 3
.بتواند در لحظاتب حرانییر دیا لوگی | ؟ فتگوعمنطقیخود با طرفمقابلمدیریت
.زبان بدن 5 :(۱309۷۵96 0۵0۷)را تحت کنترل دشته باشد
صفحه 39:
د) مشخصات کنترل و نظارت اثربخش
.كنترل بايد به موقع باشد
ول باید واقع بینانه باشد
.كنترل بايد براى همه باشد
.کنترل باید دائمی و پویا باشد و نه مقطعی و موردی و یا فصلی
.کنترل باید برنامهریزی شده باشد
.كنترل بايد بر ريشه ها وعلتها متمرکز شود
.کنترل باید در ابتدا و حین اجرای فرآیند باشد نه در انتهای فرآیند
.کنترل کننده باید متخصص و متعهد باشد
.کنترل در گلوگاهها باید انجام شود
.هدف کنترل باید اصلاح و بهبود باشد
صفحه 40: